گیاهان سمی برای حیوانات خانگی

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاهان سمی برای حیوانات خانگی

    گیاهان خانگی و آپارتمانی، اثرات فراوانی در کاهش استرس و اضطراب شما دارند که حتی در بیماری‌های جسمی و روانی شما نیز تأثیر می‌گذارند. گل‌ و گیاه‌ها با از بین بردن مواد شیمیایی و آلودگی هوا، اکسیژن بیشتری تولید می‌کنند که همین امر موجب کاهش استرس شما می‌شود.  گل‌های آپارتمانی همچنین فواید دیگری مانند افزایش سطح تمرکز، کاهش فشار خون، افزایش انرژی و... نیز دارند.

    بسیاری از این گیاهان برای انسان و حیوان ایجاد حساسیت نمی‌کنند، اما ممکن است لمس یا خوردن گیاه به کودکان یا حیوانات خانگی آسیب بزند. پس اگر قصد دارید به‌صورت هم‌زمان گیاه و حیوان خانگی داشته باشید، لازم است در انتخاب گیاه آپارتمانی خود حساسیت به‌ خرج داده و گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی را تشخیص دهید تا باعث آسیب به حیوان خانگی شما نشوند. در ادامه مقاله، به بررسی این نوع گیاهان مضر برای حیوانات خانگی خواهیم پرداخت.

     

    انواع گیاهان سمی که برای حیوانات خانگی مناسب نیستند

    ممکن است بعد از شنیدن عنوان گیاهان سمی و کشنده برای حیوانات خانگی، مقداری نگران شوید که مبادا گیاهان خانه یا باغچه‌تان برای کودکان یا حیوانات خانگی شما ضرر داشته باشند. همه گل‌های آپارتمانی سمی نیستند و میزان خطرناک بودن گیاهان آپارتمانی سمی برای سگ و گربه با هم تفاوت دارد.

    افراد بزرگ‌سال معمولاً تمایلی به لمس گیاهان ندارند، اما همین گیاهان ممکن است توسط حیوانات یا کودکان، لمس و حتی بلعیده شوند. به ‌همین علت بهتر است، این گیاهان مضر برای حیوانات خانگی دور از دسترس حیوانات و کودکان باشد. در زیر به بررسی برخی از گیاهان سمی برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه‌ها می‌پردازیم.

    گیاه آلوئه‌ورا

    گیاه آلوئه‌ورا ویژگی‌های درمانی و البته زیبایی فراوانی دارد؛ اما بهتر است بدانید که این گیاهان، برای حیوانات مخصوصاً گربه‌ها و سگ‌ها اصلاً خوشایند نیست.

    گیاه آلوئه‌ورا، دارای ماده شیمیایی گلیکوزیدهای آنتراکینون است. این ماده تصفیه‌کننده قوی محسوب می‌شود در صورت بلعیده شدن توسط حیوانات، موجب استفراغ و اسهال آن‌ها می‌شود؛ درنتیجه گیاه آلوئه‌ورا جزو گیاهان مضر برای سگ و گربه به‌حساب می‌آید.

    گیاه آلوئه‌ورا - گیاه سمی برای حیوانات خانگی

     

    گیاه آگلونما

    گیاه زیبای آگلونما که به‌تازگی ترند شده است، در لیست گیاهان سمی برای گربه و به‌طور کلی حیوان خانگی شما قرار می‌گیرد. اگر حیوان خانگی شما بخشی از این گیاه را ببلعد علائم مسمومیت آن بلافاصله مشخص می‌شود.

    علائم این مسمومیت پنجه‌زدن در صورت، استفراغ یا کف کردن است که در این هنگام، می‌بایست مراقب صورت حیوان باشید. حیوان ممکن است با ضربه به صورت خود، موجب تورم شدید در دهانش شود که باعث اختلال در نفس‌کشیدن و قورت‌دادن او می‌شود.

    گیاه آگلونما - گیاهان سمی برای حیوانات خانگی

     

    گیاه سانسوریا

    اگر گیاه آپارتمانی سانسوریا را بالاتر از سطح زمین و دور از دسترس حیوانات خانگی خود بگذارید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. این گیاه، جزو گیاهان سمی برای حیوانات خانگی قرار می‌گیرد که اگر توسط حیوان خانگی شما خورده شود باعث آبریزش، استفراغ، اسهال و علائم گوارشی می‌شود.

    گیاه سانسوریا

    گیاه اسپاتی فیلوم

    گیاه زیبا اسپاتی فیلوم که به نیلوفر صلح هم شناخته می‌شود، علاوه بر زیبایی چشم‌نواز، هوای خانه و محل زندگی شما را تصفیه می‌کند؛ اما در دسته گیاهان سمی برای حیوانات خانگی قرار می‌گیرد. اگر بخشی از این گیاه توسط حیوان بلعیده شود باعث استفراغ، درد در ناحیه دهان، از دست دادن اشتهای حیوان و آبریزش آب دهان حیوان خانگی شما می‌گردد.

    گیاه فیکوس الاستیکا

    علت جا‌ی‌گیری گیاه فیکوس الاستیکا در رده گیاهان سمی و کشنده برای حیوانات خانگی، وجود ترکیباتی مانند پسورالن یا فیکوسین در شیره درخت الاستیکا است که می‌تواند به DNA سلول‌ حمله می‌کند. درنتیجه تمام قسمت‌های آن برای حیوانات خانگی سمی و مضر است.

    گیاه دیفن باخیای

    گیاه دیفن باخیای نیز که ازجمله گل و گیاه‌های محبوب آپارتمانی محسوب می‌شود اما جزو گیاهان سمی برای حیوانات خانگی است. درست است که خوردن این گیاه هم برای بزرگسالان، کودکان و حیوانات خانگی موجب مسمومیت می‌شود؛ اما اکثرا هیچ‌گاه بزرگ‌سالان گیاهان آپارتمانی را نمی‌بلعند. گیاه دیفن باخیا حاوی کریستال‌های اگزالات کلسیم غیرقابل‌حل است که باعث آسیب به مخاط دهان می‌شود که علائمی همچون استفراغ، اسهال و سختی در بلع در پی خورده شدن برگ‌های آن در حیوانات خانگی قابل‌مشاهده است. در نتیجه نگهداری این گیاهان سمی برای سگ و گربه شما مناسب نیستند.

    گیاه زاموفیلیا

    گیاه زاموفیلیا به کسانی که دنبال گیاهی کم توقع اما لاکچری می‌گردند، توصیه می‌شود. شرایط نگهداری از این گیاه بسیار ساده است و در بسیاری از کشورهای دنیا از این گیاه برای دردهای موضعی استفاده می‌کنند. اما خوردن یا لمس کردن این گیاهان سمی خانگی برای حیوانات ضرر دارد و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

    گیاه زاموفیلیا

    گیاه پتوس

    شرایط نگهداری آسان و ظاهر خاص برگ‌های این گیاه، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است. بلعیدن این گیاه سمی برای حیوانات خانگی، باعث بروز مسمومیت‌های خفیف می‌شود؛ اما اگر حجم بالایی از آن توسط حیوان خورده شود، موجب ایجاد تورم در دهان یا زبان حیوان و حتی خفگی او می‌شود.

    علائم مسمومیت حیوانات خانگی

    اگر متوجه شدید حالت حیوان شما تغییر کرده است و همچنین مشاهده کردید بخشی از گیاه شما بلعیده شده است، به احتمال زیاد گیاه شما جز گیاهان سمی برای حیوان خانگی شما بوده است که توسط آن خورده شده است. در این حالت بهتر است جهت جلوگیری از عوارض ناشی از مسمومیت، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

    برخی علائم مانند خواب‌آلودگی، احساس ضعف، استفراغ، اسهال، ترشح بیش‌ از حد بزاق دهان (ترشح غیرمعمول)، حالت تهوع ازجمله نشانه‌های مسمومیت حیوان شناخته می‌شود.

    گیاهان سمی برای حیوانات خانگی - گیاهان سمی برای پت

     

    پیامدهای نگهداری از انواع گیاهان سمی یا غیرسمی

    همان‌طور که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، بسیاری از گیاهان آپارتمانی وجود دارند که شما می‌توانید برای دکوراسیون منزل یا دیگر فواید گیاه، از آن نگهداری کنید. بعضی از این گیاهان سمی بوده و اگر توسط حیوان شما بلعیده شوند، باعث بروز مشکلات متعددی در حیوان می‌شود. مسمومیت در حیوان ممکن است به شکل‌های مختلفی نمود پیدا کند.

    گیاهان سمی برای گربه

    اگر شما صاحب سگ هستید، می‌توانید با قراردادن گیاه در ارتفاع، طوری که دور از دسترس سگ قرار بگیرد، از او در برابر گل‌های آپارتمانی سمی محافظت کنید. همچنین معمولاً سگ‌ها تمایل بسیار کمتری به خوردن گیاهان دارند. اما این موضوع در ارتباط با گربه‌ها بسیار متفاوت است؛ چرا که این حیوانات بازیگوش علاقه زیادی به خوردن گیاهان دارند.

    همچنین گربه‌ها به دلیل تمایل به ادرار کردن در خاک باغچه احتمال بیشتری وجود دارد که با گیاهان در تماس باشند. در این حالت اگر گیاه شما جز گیاهان سمی برای گربه باشد که خطرناک‌تر خواهد بود.

    گیاهان سمی برای گربه

    البته این نکته را فراموش نکنید که اگر گیاه را در ارتفاع بالاتری نیز قرار دهید، بازهم نمی‌توانید مانع جوییدن گیاه توسط گربه خود شوید. زیرا این موجودات پشمالو، محدودیت ارتفاع ندارند و شما نمی‌توانید امنیت آنان را تأمین نمایید.

    در زیر لیستی از گیاهان سمی برای گربه نیز عنوان می‌شود. هرچند 90 درصد این گیاهان برای سگ‌ها نیز مسمومیت ایجاد می‌کنند:

    گل لیلیوم

    اگر دسته‌ای از گل لیلیوم را در خانه نگهداری می‌کنید شاید گربه شما کنجکاو شده باشد تا گل‌های لیلیوم را بجود. اما می‌بایست بدانید که گل لیلیوم جزء گیاهان بسیار خطرناک برای حیوانات خانگی از جمله گربه می‌باشد و با جویدن یک یا دو برگ و حتی گلبرگ این گل، خطر ابتلا به نارسایی شدید کلیوی افزایش یابد.

    لاله

    لاله‌ها نیز عضوی از خانواده لیلیان و هم‌خانواده لیلیوم هستند؛ بنابراین سمیت این خانواده را نیز به ارث برده‌اند. اما بخش بسیار سمی‌تر این گیاه پیاز آن است که درصورتی‌که توسط گربه خورده شود می‌تواند علائمی همچون تهوع، بی‌حالی، استفراغ و اسهال در پی داشته باشد و جزء دسته گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی محسوب نمی‌شوند.

    نخل ساگو (سیکاس)

    تمامی بخش‌های این گیاه برای گربه‌ها سمی است؛ ولی بذرهای آن در لیست موارد کشنده برای گربه‌ها قرار دارد. آنچه در این گیاهان باعث مرگ می‌شود، cycasin است که باعث آسیب جدی به کبد می‌شود. علائم این مسمومیت در گربه‌ها عبارت‌اند از: استفراغ و اسهال، مدفوع تیره تا سیاه، کبودی در نقاط مختلف بدن، تشنگی بیش از حد و رخوت است که در نهایت منجر به نارسایی کبدی و مرگ می‌شود و حتی درصورتی‌که سریعاً به دامپزشک مراجعه شود پیش‌آگهی ضعیف و در حد ۵۰ درصد بهبود خواهد بود.

    کالانکوآ

    کالانکوآ به گیاه مادرشوهر نیز معروف است. تمامی بخش‌های این گیاه سمی بوده و دارای ترکیباتی تحت عنوان bufadienolides است که مولد علائم گوارشی شدید شامل اسهال و استفراغ است و برای برخی موارد، چنانچه به مقدار زیادی مصرف شود می‌تواند موجب ایجاد مشکلات قلبی و حتی تشنج شود.

     آزالیا

    حتی مصرف مقادیر کم از اجزای مختلف این گیاه می‌توان برای گربه شما سمی باشد. Grayanotoxin سم موجود در این گیاه است که می‌تواند مولد علائم گوارشی همچون اسهال و استفراغ، ازدست‌رفتن اشتها و سایر علائم همچون آریتمی قلبی، ضعف، لرز، کوری موقت، تشنج، کما و مرگ است.

    نرگس

    ماده سمی موجود در بخش‌های مختلف گیاه نرگس  lycorine است؛ اما پیاز نرگس می‌تواند نسبت به سایر بخش‌های این گیاه سمّیت بیشتری داشته باشد. ریزش بزاق، اسهال، استفراغ و درد محوطه شکمی می‌توانند از علائم مسمومیت با نرگس باشند. سایر علائم شامل آریتمی قلبی، افت شدید فشارخون، سختی در تنفس و تشنج است. پس این گیاه را هم در لیست گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی خود قرار ندهید.

    خرزهره

    این گیاه حاوی سموم از دسته cardiac glycoside است که اثرات جدی بر روی عضلات قلب می‌گذارد. علائم مسمومیت شامل ریزش بزاق، اسهال، استفراغ، عدم هماهنگی حرکات و مشکلات شدید قلبی است. تمامی بخش‌های این گیاه برای گربه‌ها خطرناک است، حتی آبی که پس از آبیاری گلدان در زیرگلدانی تجمع پیدا می‌کند نیز می‌تواند حاوی سمومی باشد که برای گربه‌ها خطرناک است.

     

    بهترین راه رفع مسمومیت حیوانات خانگی چیست؟

    بهترین اقدامی که می‌توانید پس از مسموم شدن حیوان خانگی خود انجام دهید، تماس با دامپزشک است. حتی اگر مسمومیت حیوان خانگی سمی شما خفیف باشد، صحبت و مشورت با دامپزشک می‌تواند عوارض و ریسک این مسمومیت را حد زیادی کاهش دهید و موجب آسودگی خیال شما شود.

    روش‌های جلوگیری از بلعیده شدن گیاهان سمی توسط حیوانات خانگی

    جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی - از جمله گربه‌ها - یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افرادی می‌باشد که علاقه زیادی به نگهداری گیاهان آپارتمانی و حیوانات خانگی با هم دارند. اما اگر گیاهان شما حاوی مواد سمی باشد و از این مورد اطلاعی نداشته باشید؛ می‌تواند بسیار برای حیوان شما خطرناک باشد.

    گیاهان سمی برای سگ‌ها و گربه‌ها

    بهترین روش جلوگیری از خورده شدن گیاهان سمی توسط حیوانات خانگی، شناسایی گیاهان سمی برای حیوان خانگی شما است. با این کار شما با فروش یا دور انداختن گیاه سمی خود، دیگر لازم نیست نگران مسمومیت حیوان خود در خانه باشید. اما ضعف این روش این است که مانعی برای خورده شدن گیاهان سالم وجود ندارد و گیاه شما آسیب می‌بیند و ظاهری خوشایندی پیدا نمی‌کند.

    اما در کنار این کار می‌توانید از روش‎‌هایی مانند تربیت حیوان خانگی (بیشتر مخصوص سگ و گربه‌ها)، نگهداری گیاه در ارتفاع و آویزان کردن آن، استفاده از تراریوم و از موادی که حاوی مزه و بوهای ناخوشایند هستند و بر روی گیاه پاشیده می‌شوند، استفاده نمایید.

    انواع گیاهان غیر سمی برای حیوانات خانگی

    اینکه بتوانید گیاهان غیر سمی را شناسایی کنید، بسیار اهمیت دارد زیرا نمی‌توان از داشتن گیاهان و آثار و فواید آن صرف نظر کرد. بهتر است برای انتخاب گیاه آپارتمانی خود اطلاعات بیشتری راجع به گیاهان به دست آورید تا مشکلی برای حیوانات خانگی شما رخ ندهد. در ادامه به معرفی گیاهان غیرسمی برای حیوانات خانگی می‌پردازیم.

    گیاه بنفشه آفریقایی

    گیاه بنفشه آفریقایی با شکوفه‌های زیبا و دوس‌داشتنی در رنگ‌های بنفش، صورتی و زرد هیچ ضرری برای کودکان یا حیوانات خانگی ندارند. نگهداری از این گیاهان بسیار ساده است طوری که در نور کم هم شاداب باقی می‌مانند. شما می‌بایست خاک گلدان بنفشه آفریقایی را مرطوب نگه دارید و در هر بار آب‌دهی، مقدار زیادی آب بریزید.

    بنفشه افریقای - گیاهان غیر سمی برای سگ و گربه

    گیاه تیلاندسیا

    این گیاه یکی از ایمن‌ترین گیاهان، برای حیوانات خانگی به‌حساب می‌آید. نگهداری از این نوع گیاهان نیز آسان است چون نیازی به خاک برای رشد ندارند. شکل متفاوت این برگ‌ها ممکن است توجه گربه یا سگ شما را جلب کند؛ بنابراین بهتر است در دسترس آنان نباشد، اگرچه در دسته گیاهان مضر برای سگ و گربه قرار نمی‌گیرد.

    گیاه اسکینانتوس

    این گیاه می‌تواند تا 50 سانت هم قد بکشد و به نام گیاه ماتیکی هم معروف است. علت انتخاب این نام این است که گل‌هایی شبیه به رژ لب می‌دهد و اگر توسط حیوان خورده شود ضرری برای او نخواهد داشت. گیاه غیر سمی اسکینانتوس در فضایی نورگیر، بسیار شاداب خواهد بود.

    نخل شامادورا

    اگر به‌تازگی تصمیم به پرورش گیاه گرفته‌اید و البته امنیت حیوان خانگی شما نیز برایتان اهمیت دارد، به شما نخل شامادورا را توصیه می‌کنیم. مراقبت از این گیاه بسیار آسان است طوری که با نور کم نیز مشکلی ندارد.

    گل سنگ

    استفاده از گل سنگ علاوه ‌بر تشکیل الگوی زیبایی از رنگ‌ها که می‌تواند سفید یا صورتی باشد، برای حیوان خانگی شما بی‌ضرر خواهد بود و در دسته گیاهان سمی برای حیوانات خانگی قرار می‌گیرد. شما می‌بایست گیاه را در مجاورت نور غیرمستقیم خورشید قرار داده و خاک آن را مرطوب و نمناک نگه دارید.

    گندمی

    یکی از آسان‌ترین گیاهان حیوان دوست، گیاه گل گندمی است. گیاه گندمی، به نور زیاد اما غیرمستقیم احتیاج دارد. تا ارتفاع 30 سانتی‌متر رشد خواهد کرد و از طریق پاگیاه تکثیر می‌شود. تکثیر این دست از گیاهان بسیار آسان است.

    نکته: توجه فرمایید که گیاهان سمی برای حیوانات خانگی محدود به موارد ذکر شده نمی‌باشد. شما با نام گیاه مد نظرتان در اینترنت می‌توانید از سمی بودن یا نبودن آن مطلع شوید.

    سخن پایانی

    همان‌طور که گفته شد اگر بخشی از این گیاهان سمی توسط حیوان شما بلعیده شود، موجب بروز حساسیت و ایجاد مسمومیت در حیوان شما می‌شود. گیاهان مختلفی مانند اسپاتی فیلوم، آلوئه‌ورا، سانسوریا، الاستیکا و... در دسته گیاهان سمی برای حیوانات خانگی شما قرار می‌گیرند و لازم است شما آن‌ها را به خوبی شناسایی کنید و از دسترس حیوانات و کودکان دور نگهدارید تا به حیوان خانگی شما آسیب نزند و ایجاد مسمومیت نکند.

    در صورتی که در خصوص گیاهان سمی برای سگ و یا گربه و یا هر حیوان خانگی دیگری سؤال داشتید می‌توانید در زیر این پست برای کامنت بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما باشند

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط