گل شامادورا

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل شامادورا

    گل شامادورا جزو یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که زیبایی منحصر بفردی به محیط می‌بخشد. این گیاه نه تنها بخاطر زیبایی خود بلکه بخاطر قدرت تصفیه‌گنندگی هوا محیط و توانایی بالا در انطباق با محیط های متنوع طرفداران زیادی در ایران دارد.

    اما برای نگهداری گل شامادورا همانند همه گیاهان آپارتمانی دیگر نیاز است ابتدا آن را بشناسید و با شرایط نگهداری از آن را آشنا شوید. پس در این مقاله از ایران گرولایت با ما همراه باشید تا طبق فهرست مطالب ارائه شده به صفر تا صد گل شامادورا بپردازیم.

    گل شامادورا

    گیاه شامادورا که عموماً مردم آن را با عناوین دیگری همچون نخل شامادورا، گل شامادورا، نخل پارلور و شامادورا الگانس میشناسند از جمله گیاهان آپارتمانی گرمسیری است. نخل شامادورا جزو نخل‌های کوچک (درختچه) شمرده می‌شود و ساقه‌هایی جدا از هم و باریک مانند نیشکر دارد که به صورت دسته‌ای رشد می‌کنند.

    برگ شامادورا نیز از نوع برگ شاخه بوده و رنگ آن به سبز تیره است و معمولا بخاطر سبک و انبوه بودن ساقه گیاه شامادورا را می‌پوشاند. این برگ‌ شاخه‌ها بخاطر قابلیت تازه ماندن بلند مدت (معمولا 30 تا 40 روز) پس از جدا شدن از گیاه در برگ‌آرایی و تزئینات گل و گیاه بشدت محبوب هستند و توسط گل فروشی‌ها استفاده می‌شوند.

    عکس گل شامادورا


    گل شامادورا اولین بار در آمریکای مرکزی دیده شده است و زیست‌بوم این گل نیز در همین منطقه آمریکای مرکزی ، مکزیک و گواتمالا است. گل شامادورا به طور طبیعی تمایل به خاک سبک، رطوبت بالا و نور فراوان و غیرمستقیم دارد ولی به دلیل صبور بودن و توانایی انطباق بالا با محیط می‌تواند با شرایط دیگر مانند نور کم سازگاری کند و نیاز به نگهداری خاص و ویژه ای نداشته باشد. همین خاصیت نگهداری آسان باعث شده است بتوان این گیاه را هم در فضای باز بیرون از خانه (مانند باغچه) و هم در محیط های بسته در گلدان نگهداری کرد. 
    این خاصیت‌ها همراه با زیبایی آن، این گیاه را به یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. به گونه ای که مردم هم در خانه هم در محیط کار و حتی مدرسه و مجتمع های تجاری از نخل شامادورا نگهداری می‌کنند. پس اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی هستید ما به شما نخل شامادورا را پیشنهاد می‌کنیم.

    مشخصات گل شامادورا

    نام علمی گیاه   شامادورا
    نام انگلیسی Chamaedorea
    رده نهاندانگان
    تیره تک لپه‌ای‌ها
    خانواده نخل‌ها
    گونه‌ها شامادورا الگانس  یا نخل پارلور(parlor palm)، شامادورا نخل بامبو ، ، شامادورا نخل گربه ، شامادورا متالیکا
    زیست‌بوم  آمریکای مرکزی به‌خصوص مکزیک و گواتمالا
    ارتفاع رشد  30 سانتی متر تا 3 متر

     

    انواع گیاه شامادورا


    شامادورا دارای گونه‌های طبیعی متنوعی هست که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند. تعداد انواع گونه هایی که از گیاه شامادورا وجود دارد حداقل قریب به 110 نوع است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:


    شامادورا الگانس یا نخل پارلور (parlor palm - Chamaedorea elegans) 

    شامادورا الگانس یا نخل پارلور جز محبوب‌ترین و متداول ترین انواع این گیاه است و نوعی گونه ترکیبی محسوب می‌شود. از شامادورا الگانس بیشتر در فضاهای خانگی و آپارتمانی استفاده می‌شود. این گیاه نسبت به سرما مقاوم است.


    شامادورا نخل بامبو (Chamaedorea Seifrizii) 

    این گیاه گاهی با نام نخل بامبو نیز عنوان می‌شود و گاهی با خود گیاه بامبو اشتباه گرفته می‌شود. برگ‌های همیشه سبز این گونه به صورت پنجه‌ای تقسیم می‌شوند و گل‌های زرد روی خوشه قرار می‌گیرند. میوه آن کوچک، گرد و سیاه است.


    شامادورا نخل گربه (Chamaedorea cataractarum)

    این گونه به عنوان گیاه باغی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می‌روید. شامادورای نخل گربه برخلاف دو گونه قبلی ساقه ندارد و به صورت بوته است. از نظر ارتفاعی نیز این گیاه در محیط بسته و آپارتمانی حدود 1 متر و در فضای باز حدود 2 متر رشد می‌کند و در برابر خاک خشک حساس است و به نور زیادی نیاز دارد.


    شامادورا متالیکا (Chamaedorea metallica)

    گیاه شامادورای متالیکا از نظر ظاهری به گونه‌های دیگر کمی متفاوت است. این گیاه برگ‌های پهن‌تر، براق تر و تیره تری دارد و رگه های نقره ای و یک شکاف عمیق در وسط برگهایش دیده می‌شود. این گونه مقاومتش در برابر سرما به نسبت سایرین کمتر است اما می‌تواند با نور کم خوب سازگار باشد.

     

    عکس گل نخل شامادورا
     

    شرایط نگهداری گل شامادورا


    بسیاری از شما کاربران عزیز ایران گرولایت این سوال را از ما می‌پرسید که چگونه از گل شامادورا نگهداری کنیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که علاوه بر اینکه نحوه نگهداری از گیاه شامادورا به گونه آن بستگی دارد به هزاران عامل دیگر نیز بستگی دارد که به غیر از نوع گیاه (نیاز به نظر مشاور برای هر نوع دارد) به سایر موارد در زیر می‌پردازیم:


    نور


    بارزترین ویژگی گل شامادورا که آن را تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌های خرید گیاه آپارتمانی کرده است ویژگی بقا در نور کم می‌باشد. البته گل شامادورا ذاتا تمایل زیادی به نور دارد و در محیطی با نور کافی بهتر رشد می‌کند اما با این وجود می‌تواند در محیط های کم نور نیز به زندگی خود ادامه دهد. البته در خصوص این ویژگی باید توجه داشته باشید به هیچ وجه این گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا باعث آسیب به گیاه و سوختگی برگ‌های گیاه شامادورا می‌شود. 
    پس برای نگهداری گل شامادورا در آپارتمان بهتر است آن را در نزدیکی پنجره های شمالی یا جنوبی قرار دهید یا از لامپ مخصوص رشد گیاه (نور مصنوعی) برای تامین نیاز نوری آن استفاده کنید. همچنین در صورتی که قصد دارید در باغچه خود گل شامادورا را بکارید به این نکته توجه کنید که نور مستقیم به گیاه نتابد در غیر این صورت این کار را انجام ندهید.

     

    برای خرید انواع لامپ رشد گیاه برای رشد بهتر گیاه شامادورا کلیک کنید.


    ارتفاع نخل شامادورا در انواع متفاوت آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد و از 30 سانتی متر تا حداکثر 3 متر رشد می‌کنند (به ندرت در برخی موارد بیشتر هم دیده شده است). گیاه شامادورا رشد سریعی ندارد و سال ها طول می‌کشد تا به حداکثر ارتفاع خود برسد و رشد گل شامادورا در آپارتمان ها از این هم کند تر خواهد بود به همین دلیل معمولا مواردی از این گیاه که در فضاهای آپارتمانی دیده می‌شوند بین 60 تا 180 سانتی متر رشد می‌کنند.

    آیا نخل شامادورا گل می دهد

    رطوبت 


    زیستگاه اصلی گل شامادورا جنگل‌های بارانی است که رطوبت زیادی دارد و به همین دلیل این گیاه محیط پر رطوبت را دوست دارد اما شامادورا در محیط مرطوب معمولی نیز می‌تواند تازه و شاداب بماند. پس لازم است شما در نگهداری از گل شامادورا رطوبت کافی مورد نیاز این گیاه را بر طرف نمایید.

    برای این کار بهتر است این گیاه را در معرض وسایل گرمایشی و سرمایشی داخل خانه قرار ندهید و از روش های حفظ رطوبت محیط برای نگهداری از گیاه مانند غبار پاشی یا قرار دادن ظرف آب در زیر گلدان به صورت جزیره ای استفاده نمایید. 
    دقت نمایید در صورتی که لبه برگ‌های شامادورا شروع به قهوه ای شدن کرد یکی از دلایل آن می‌تواند همین کمبود رطوبت باشد.

    آبیاری


    گل شامادورا تحمل نسبتا خوبی نسبت به بی آبی دارد ولی مانند سایر نخل‌ها نسبت به آبیاری بیش از حد بسیار حساس است. پس لازم است شرایط نگهداری از گل شامادورا را به نحوی آماده کنید که رطوبت خاک در حد استاندارد و ثابت باشد.

    بهترین رمان برای ابیاری گل شامادورا زمانی است که سطح خاک گیاه به اندازه یک بند انگشت خشک یا شده باشد. اما به طور معمول شما باید هفته ای یک تا دوبار گیاه را آبیاری کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما به اندازه ای به گلدان آب دهید که اب به ظرف زیر گلدان راه پیدا نکند و در صورتی که ظرف از آب پر شد است بهتر است آن را خالی نمایید. دفعات آبیاری نخل شامادورا صد در صد در تابستان و زمستان به دلیل گرمای محیط و تبخیر آب متفاوت خواهد بود و شما باید در تابستان بیشتر آن را ابیاری کنید.

    همچنین پیشنهاد می‌شود در صورتی که متوجه شدید برگ‌های گیاهتان شروع به زرد شدن می‌کنند آبیاری بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل آن باشد که همچنین می‌تواند باعث پوسیدگی گیاه شما و ریشه آن شود.

    آبیاری گیاه شامادورا
     

    دما


    بهترین دما برای گل شامادورا همان دمای معتدل اتاق یعنی 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است اما این گیاه باز هم می‌تواند در ماهای نسبتا پایین‌تر و بالاتر هم قرار بگیرد ولی بر روی سرعت رشد آن تاثیر می‌گذارد. پیشنهاد می‌شود در صورت افزایش دمای محیط دمای گیاه خود را با اسپری کردن آب بر روی آن کاهش دهید.
    توجه نمایید در دمای پایین‌تر از 15 درجه گیاه شما به خواب می‌رود و دمای پایین‌تر از 10 درجه نیز برای گیاه شامادورا بسیار خطرناک است.


    خاک 


    بهترین خاک برای گل شامادورا خاکی می‌باشد که سبک باشد و آب را بیش از حد در خود نگه ندارد که باعث پوسیدگی ریشه شود. پس زهکشی خاک مهم‌ترین نکته می‌باشد و در صورتی که اب به سختی از خاک عبور می‌کند زهکشی آن به خوبی صورت نگرفته است. هنگام خرید خاک آماده نیز به این نکته بسیار دقت کنید چون در بعضی موارد خاک سبک نیز به درستی زهکشی نشده است و سنگین است.
    بهترین ترکیب برای خاک نخل شامادورا خاک هوموسی ( یا همان خاک جنگلی ) و یا ترکیب خاک باغچه و خاک برگ است. شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن شن، ماسه یا پیت آن را سبک تر کنید.

    انواع خاک گیاهان آپارتمانی را از فروشگاه ایران گرولایت تهیه کنید.


    کوددهی و تغذیه 


     گل شامادورا در فصل رشد خود، یعنی بهار و تابستان، نیاز بسیاری به کود دارد و در فصل‌های سرما که بخواب زمستانی می‌رود نیاز بسیار ناچیزی به کود دارد. شما می‌توانید با خرید بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی این نیاز نخل شامادورا را برطرف کنید.

    ذکر این نکته حائز اهمیت است که دوره استفاده و میزان استفاده از کود برای این گیاه بستگی به نوع کود و شرایط گیاه شما دارد که برای این مورد پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره خرید کود استفاده نمایید.
    اما به طور میانگین توصیه می‌شود گیاه شامادورای خود را ماهی یک الی دوبار با خرید کود مایع و حل کردن آن با اب به میزان کافی، تغذیه نمایید. همچنین می‌توانید از خاک های حاوی مواد مغذی استفاده نمایید و یا ذرات گرانول به خاک اضافه نمایید. 
     

    چرا گل شامادورا رشد نمی کند

    گلدان 

     گیاه شامادورا به دلیل ریشه‌های ضعیفی که دارد باید در خرید گلدان آن بسیار دقت شود. بهترین گلدان برای گل شامادورا گلدانی است که متناسب با سایز ریشه آن باشد و برای حفظ تناسب سایز ریشه و گلدان بهتر است هر دو سال یک بار گلدان گل شامادورای خود را تعویض نمایید. شما می‌توانید از گلدان‌ پارچه‌ای و یا سفالی با سایز متوسط استفاده نمایید؛ اما باید دقت داشته باشید که گلدان شما بتواند از طریق سوراخ زیر خود آب را از خود خارج کند.

    تمیز کردن برگ‌های شامادورا

    به دلیل نشستن گرد و غبار بر روی گیاهان بهتر است به طور دوره‌ای و مکرر برگ‌ها غبار گیری شود و این برای نخل شامادورا که برگ‌های بزرگی دارد بسیار لازم است.

    هرس کردن گل شامادورا

    این گیاه نیاز بسیار کمی به هرس کردن دارد و خودش این قابلیت را دارد که برگ‌های مرده خود را از خود جدا نماید. پس بهتر است از هرس کردن برگ‌های شامادورا خودداری کنیم تا خودشان بریزند. اما اگر خواستید خودتان انجام دهید بهتر است با یک ابزار تیز و استریل این کار را انجام دهید تا گیاه شما بیمار نشود.

    علت زرد شدن گل شامادورا

     

    تکثیر گل شامادورا

    برای تکثیر گل شامادورا معمولا از دو روش پاجوش (تقسیم بوته) و کاشت بذر استفاده می‌شود و این عمل از طریق قلمه کردن برگ و ساقه انجام نمی‌شود. معمولا پاجوش برای تکثیر متداول‌تر  و آسان‌تر است و تکثیر گیاه شامادورا توسط کاشت بذر کار بسیار سختی می‌باشد و توسط پرورش دهندگان حرفه‌ای انجام می‌شود.


    مشکلات و بیماری‌های گل شامادورا و درمان آنها


    در صورتی که گیاه شما دچار آفت یا بیماری خاصی شده است، پیشنهاد می‌دهیم گیاه خود را به یک متخصص گل و گیاه یا یک گیاه پزشک معرفی نمایید. اما اگر به هر علتی قادر به این کار نبودید یا متخصصی پیدا نکردید ما در اینجا به بررسی چندین مورد از مشکلات رایج گل شامادورا و درمان آنها می‌پردازیم.


    زرد شدن برگ‌های گل شامادورا


    علت زرد شدن گل شامادورا معمولا به دلیل کمبود مواد مغذی و معدنی مورد نیاز گیاه، آبیاری بیش از حد و کمبود نور است. برای درمان این مشکل می‌توانید با استفاده از کود‌ها و تقویت‌کننده‌های گیاه و اصلاح روش آبیاری و کاهش رطوبت خاک و  قراردادن گیاه در محیطی با نور مناسب این مشکل را برطرف نمایید. البته باید توجه نمایید گاهی زرد شدن برگ‌های قدیمی امری طبیعی است و نباید با سایر موارد اشتباه گرفته شود.


    سبز خشک شدن برگ‌های شامادورا


    این امر می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از حد گیاه، گرمای هوا و عدم گردش هوا باشد.


    قهوه ای و نرم شدن برگ ها


    این امر ممکن است به دلیل کمبود رطوبت، آبدهی بیش از حد و یا تجمع نمک در خاک پس کوددهی به وجود آمده باشد. جهت بهبود وضعیت خاک اشباع شده از نمک بهتر است خاک را به صورت دوره‌ای با آب شیرین شست‌وشو دهیم.

    خشک شدن برگ‌ها


    خشک شدن برگ ها معمولا بخاطر کمبود رطوبت و ابیاری صورت می‌گیرد و باید ابیاری بیشتر و با استفاده از تکنیک های افزایش رطوبت خاک کمبود رطوبت جبران شود.

    علت سیاه شدگی ساقه

    آبیاری بیش از حد دلیل این موضوع است. ابتدا خاک را از نظر سبک بودن و زهکشی بررسی کنید و سپس برای رفع مشکل آبیاری آن اقدام کنید.


    پوسیدگی برگ از قاعده

    آبیاری بیش از حد و سرمای محیط می‌تواند دلیل این امر باشد. با افزایش دمای محیط و اصلاح آبیاری و زهکشی خاک این مورد را می‌توانید برطرف کنید.

    لوله شدن برگ

    کمبود مواد مغذی جهت رشد گیاه و وجود آفات می‌تواند از دلایل این امر باشد. از کودهای تقویتی گیاه و سموم گل و گیاه برای رفع این عارضه استفاده نمایید.

    سوراخ شدن برگ

    استفاده از مواد براق‌کننده بر روی گیاه و همچنین آفات می‌تواند دلیل این موضوع باشد. در صورتی که از مواد براق‌کننده استفاده می‌کنید این موارد را از روی برگ پاک کنید و برای آفات نیز از سم استفاده کنید.

    باز نشدن برگ‌های شامادورا

    زمانی که شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، نور  و ... مناسب نباشد نخل شامادورا ترجیح می‌دهد برگ‌های خود را باز نکند. عدم وجود مواد مغذی نیز می‌تواند از عوامل مهم آن باشد.
     

    چرا گل شامادورا رشد نمی کند

     

    آفت‌های گل شامادورا 


    آفت کنه قرمز (کنه تار عنکبوتی )

    این موجودات با ایجاد ماده ای مانند تار عنکبوت روی گیاه شما به آن اسیب میزند و شیره آن را می‌نوشند. با باقی ماندن آن ها بر روی برگ ابتدا برگهایتان کم رنگ شده سپس گیاه شما میمرد. پس بهتر است سریع به درمان آن بپردازید. این موجودات از رطوبت بیزارند پس شما با اسپری کردن آب بر روی گیاه می‌توانید از آسیب آن ها جلوگیری کنید؛ اما ممکن است برای از بین بردنشان به سم و آفت کش نیاز داشته باشید.


     شپشک آردی 

    شپشک آردی به صورت گروهی به گیاه شما حمله می‌کند و روی برگ ها  و محل اتصال برگ به ساقه می‌نشینند و زخم های سفید روی گیاه شما به وجود می آورند. این موجودات نیز شیره گیاه شما را می‌خورند و پس از مدتی برگ‌هایتان سفید بی رنگ و سفید می‌شود.

    برای مقابله بهتر است ابتدا با ترکیب آب صابون یا آب و مایع ظرفشویی آن ها را با دستمال پاک کنید اما در ابعاد بزرگ باید از سموم و افت کش استفاده کنید. سم دیازینون می‌توانید جز گزینه های شما برای استفاده باشد.


    قارچ 

    قارچ ها را می‌توانید با استافده از قارچ کش ها از بین ببرید.


    شته 

    شته ها با ایجاد مایع چسبناک بر روی برگ به گیاه اسیب می‌رسانند. برای مبارزه با شته ها می‌توانید از سموم مالاتیون و پالیزین استفاده نمایید.


    حشرات در خاک

    وجود حشرات در خاک گیاه نیز می‌تواند برای گیاه خطرناک باشد. برای درمان گل شامادورا خود یا خاک را عوض کنید یا از سمومی مانند سم دیازینون استفاده نمایید.

    نگهداری گل شامادورا در آپارتمان

    سؤالات متداول درباره گیاه شامادورا

     

    آیا نخل شامادورا گل می‌دهد؟ 

    بله بیشتر نخل‌های شامادورا گل می‌دهند؛ ولی این بستگی به گونه و نر و ماده بودن آن نیز دارد.


    آیا گل شامادورا سمی است؟ 

    خیر گل شامادورا سمی نیست.


    چرا گل شامادورا رشد نمی‌کند؟


    این مورد نیاز به بررسی دارد و باید متخصص به شما مشاوره بدهد؛ ولی این امر ممکن است به دلیل شرایط نامساعد محیطی صورت بگیرد.


    برگ‌های نخل شامادورای من شفاف و روشن شده‌اند دلیلش چی میتونه باشه؟


    این مورد می‌تواند به دلیل آفت‌ها، کمبود نور و مواد مغذی صورت گرفته باشد.
     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سیده معصومه
    1402/07/02 14:05

    نخل شامادورا من برگ هایش زرد شده و سوخته خیلی ناراحتم

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 16:57
    پاسخ به:سیده معصومه

    ناراحت نباش براش نور تهیه کنید و غذای خوب بهش بدید مشکلش حل میشه 

    مهسا
    1402/06/17 08:45

    گل شامادورا من از نوک برگ قهوه ای میشن.راهکار چیه لطفا

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 16:55
    پاسخ به:مهسا

    از کود مناسب بریا نغذیه گیاه خود استفاده کنید و اگر شرایط نوری نا مناسبی دارد بهتره است با کارشناسان ما در این مورد صحبت کنید تا راهنماییتان کنند

    .......
    1402/03/25 00:54

    ساقه هایش هم نازک شده

    ..........
    1402/03/25 00:52

    گیاه من خیلی کم پشت شده و بگ هایش کم کم دارند خم میشوند

    irangrowlight
    1402/03/30 11:24
    پاسخ به:..........

    از نور مناسب برای گیالهتان استفاده کنید قطعا حال گیاه بهتر خواهد شد

    صدیقه نصوحی هستم
    1402/02/11 18:27

    سلام شامادرو من شاداب بود ونخل ریز میداد از عید به این ور دیگه برگها شاداب نیس وبرگ قبلی زرد میشه ونخل هم دیگه نمی ده

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:35
    پاسخ به:صدیقه نصوحی هستم

    سلام و درود
    این عوامل عمدتا بخاطر عدم رسیدن نور کافی به گیاه و کمبود رطوبت اتفاق می افتد. شما برای بررسی رسیدن نور کافی به گیاهتان میتوانید عکس گیاهتان را همراه با عکس فضایی که در آن قرار گرفته است را برای شماره کارشناسان ما در بخش تماس با ما ارسال نمایید تا بررسی  کنند نور شما مناسب هست یا خیر. برای تامین رطوبت نیز میتوانید از روش های گفته شده در مقاله روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی کمک بگیرید

    Mina
    1401/12/15 16:19

    توضیحاتتون عالی بود مرسی

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط