نحوه ی نگهداری گیاه سانسوریا

آنچه در این مقاله میخوانید
    نحوه ی نگهداری گیاه سانسوریا

    گیاه سانسوریا، گیاهی زیبا و لوکس، با مقاومت بالا و همیشه سبز است که نگهداری آن برای افراد مبتدی به پرورش گیاهان بسیار آسان است و در طراحی و دکوراسیون کاربردی زیادی دارد. گیاه سانسوریا با توجه به اینکه خاصیت جذب سمومی مانند فرمالدئید از محیط و تولید اکسیژن در هوا را دارد، طرفدارهای زیادی دارد و می‌توان در کلیه فضاهایی باز و بسته مانند ادارات و آپارتمان به خصوص در اتاق خواب از آن استفاده کرد. در ادامه با روشهای نگهداری گیاه سانسوریا، خاک مناسب سانسوریا، اینکه سانسوریا به چه نوری احتیاج دارد، نگهداری سانسوریا با لامپ رشد گیاه و غیره بیشتر آشنا می شویم با ما همراه باشید.

    گیاه سانسوریا

     گیاه سانسوریا از خانواده ساکولنت ها و جز گیاهان آپارتمانی بسیار پرطرفدار به حساب می‌آید. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه زیبا، علاوه بر تنوع بالا، نگهداری آسان آن برای افرادی است که سابقه نگهداری از گیاه آپاراتمانی ندارد. گیاه سانسوریا بیش از ۷۰ گونه و رنگ مختلف دارد.

    گیاه سانسوریا بسیار مقاوم است و عمر طولانی دارد و در بعضی از موارد به سانسوریا، نامیرا نیز گفته می شود. گیاه سانسوریا بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آمریکاست. همان طور که گفته شد گیاه سانسوریا از گیاهان موثر در تصفیه هوا به حساب میاد و می تواند سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از محیط جذب کند و باعث تصفیه هوا  و از بین رفتن بوی بد محیط شود. ضمن اینکه با افزایش تولید اکسیژن باعث میشود که فضای اتاق خواب بهتر شود. و خواب بهتری داشته باشید.

    در مقاله قوی ترین گیاهان اکسیژن ساز از سانسوریا در کنار تعدادی از گیاهان دیگر نام بردیم.

    قلمه زدن سانسوریا

    معروف ترین گونه این گیاه، سانسوریا شمشیری است که به نام زبان مادر شوهر نیز شناخته می شود. این گونه گیاه سانسوریا معمولاً برگ های تیز و گوشتی و بلندی دارد. از انواع گیاه سانسوریا می توانیم به سانسوریا مهتابی، گیاه سانسوریا نقره ای، گیاه سانسوریا ابلق، سانسوریا پاکوتاه و غیره نام برد.

    روش های نگهدای گیاه سانسوریا

    همانطور که گفته شد گل سانسوریا مقاومت بسیار بالایی به نور، دما و آب  و غیره دارد. در ادامه، ابتدا با روش نگهداری گل سانسوریا مانند خاک مناسب، آبیاری، رطوبت، نور لازم و نقش لامپ رشد گیاه مانند نور مهتابی برای رشد گیاه سانسوریا بیشتر آشنا می‌شویم.

    آبیاری

    گیاه سانسوریا گیاهی است که در برابر کم آبی مقاومت بالایی دارد. بهترین زمان آبیاری گیاه سانسوریا، هنگامی است که مطمئن شوید سطح خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شده باشد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه سانسوریا می شود. معمولاً در طول تابستان هفته ای یک بار و و در زمستان هر دو هفته یک بار، آبیاری این گیاه کافی است. هنگام آبیاری، توصیه می شود که از ریختن آب بر روی برگها توصیه شود.

    خاک مناسب سانسوریا

    گیاه سانسوریا، به خاکی سنگین با ترکیبی از ماسه، رس و مواد آلی نیازمند است. برای حفظ رطوبت در اطراف ریشه بهتر است، کمی پرلیت به خاک سانسوریا استفاده کنید. بهترین محدوده pH خاک برای رشد گیاه و گل  سانسوریا بین 5.4 تا 5.7 است، یعنی خاکی کمی اسیدی تا خنثی.

    انواع خاک گیاهان آپارتمانی را از فروشگاه ایران گرولایت تهیه کنید.

    دمای مناسب

     گیاه سانسوریا هوای گرم را دوست دارد و نسبت به گرما مقاومت بالایی دارد. بهترین دما جهت نگهداری گیاه سانسوریا، بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است؛ اما باید توجه داشت که گرمای بیش از حد باعث خم شدن و شل شدن برگ ها می شود. از طرفی، گیاه سانسوریا نسبت به سرمای زیاد حساس است و بهتر است که این گیاه در معرض برف و باران قرار نگیرد.

     رطوبت مناسب 

    این گیاه نسبت به رطوبت حساسیت ندارد و مقاوم است. ولی اگر محیط اطراف گیاه خیلی خشک باشد می توانید برای تامین رطوبت آن از غبارپاشی و یا ساخت جزیره استفاده کنید. برای ساخت جزیره، ابتدا در زیر گلدانی چند لایه سنگریزه بریزید و مقداری آب روی آن بریزید و سپس گلدان سانسوریا را بر روی آن قرار دهید، به طوری که کف زیر گلدان خشک باشد.

    انواع سانسوریا

    آیا سانسوریا به نور نیاز دارد؟

    یکی از نکات مهم در نگهداری و رشد سانسوریا این است که آیا سانسوریا به نور نیاز دارد؟ گیاه سانسوریا به نور متوسط احتیاج دارد و در بهترین حالت در آپارتمان بهتر است که حدود دو متر از پنجره جنوبی و غربی فاصله داشته باشد. از مزایای این گیاه می‌توان گفت که تحمل محیط های پر نور، کم نور و سایه را دارد. برای نگهداری بهتر سانسوریا و فراهم کردن شرایط گل دادن سانسوریا باید به آن نور کافی برسانید.

    یکی از روشهای تامین نور مورد نیاز استفاده از نورهای مصنوعی و مکمل و استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه برای نگهداری گیاه سانسوریا است. اما استفاده از لامپ رشد گیاه جهت نگهداری گل سانسوریا ممکن است برای برخی سر در گم کننده باشد. گاهی اوقات افراد نمیدانند چه نوع لامپی برای رشد سانسوریا استفاده کنند. در این صورت پیشنهاد می شود با شماره های درج شده در قسمت "تماس با ما" سایت ارتباط حاصل نمایید تا کارشناسان شرکت ایران گرولایت شما را در انتخاب نور مناسب برای گیاه تان راهنمایی نماید.

    علائمی که نشان می‌دهد گیاه سانسوریا شما به نور بیشتری نیاز دارد

    اگر متوجه شده اید که گیاه سانسوریا شما حالت خمیده با برگ های افتاده پیدا کرده است، نشانه ای این است که به نور بیشتری احتیاج دارد. بهترین گزینه برای نگهداری سانسوریا استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه است، دقت کنید که گیاه سانسوریا به طور ناگهانی، در معرض نور مستقیم شدید خورشید قرار ندهید. نور طبیعی غیرمستقیم با طول موج های مناسب، بهترین نور برای گیاه سانسوریا است.

    گل سانسوریا

    انواع لامپ رشد گیاه برای نگهداری از سانسوریا

    گیاه سانسوریا داخل خانه و یا گلخانه با لامپ رشد گیاه و نور مصنوعی به خوبی رشد می کند. چندین لامپ مخصوص رشد گیاه برای نگهداری گیاه سانسوریا وجود دارد و هر کدام تأثیرات متفاوتی بر رشد گیاه سانسوریا دارند. دو نوع لامپ که می توان برای نگهداری گیاه سانسوریا از آنها استفاده نمود، عبارتند از:

    چراغ های فلورسنت (نور مهتابی)

    لامپ های فلورسنت یا مهتابی، مخصوص رشد گیاه نمی باشند! قابل توجه است که امروز لامپ هایی با طیف مخصوص رشد گیاه به بازار آمده است که با نام لامپ رشد گیاه شناخته می شوند. از این لحاظ که این گیاه کم توقع است و به هر شرایطی خود را وفق می دهد استفاده از نور مهتابی برای سانسوریا می تواند جواب دهد. ولی توجه داشته باشید گیاهانی که نیاز به نور بیشتر برای رشد دارند با استفاده از مهتابی برای آنها نه تنها نیاز نورشان تامین نمی گردد بلکه به مرور زمان از بین می روند.

    ال ای دی رشد گیاه سانسوریا

    ال ای دی رشد گیاه (LED)، یکی دیگر از منابع نور کم حرارت هستند. فناوری LED  جدید و قابل تنظیم است و می توانید لامپ های LED تهیه کنید که طول موج آبی و قرمز مورد نیاز برای رشد گیاه شما را تولید می کند. چراغ های LED دارای طول عمر بالا و کم مصرف هستند. ولی معمولاً گرانتر از سایر گزینه ها می باشند.

    لامپ رشد گیاه داخلی یا خارجی

    نکته ای که به غیر از تمامی موارد فنی باید به آن توجه داشته باشید انتخاب لامپ رشد گیاه داخلی یا خارجی است. به هر حال لامپ رشد گیاه یک محصول الکترونیکی بوده و امکان سوختن ال ای دی یا درایور ... آن وجود دارد، همچنین با توجه به قیمت آن که به دلار محاسبه می شود، لامپهای رشد گیاه شرکت ایران گرولایت مقرون بصرفه نیز خواهند بود و ضمانت یک ساله به همراه پنج سال خدمات رایگان پس از فروش نیز خود گواهی بر کیفیت بالای آنها دارد. توجه داشته باشید در صورتی که قرار بر این بود محصولات جهت گارانتی و خدمات پس از فروش دائم به شرکت باز گرداننده شوند دیگر سرمایه و زمانی برای تولیید محصولات جدید نمی ماند! بنابراین با خیالی آسوده از شرکت ایران گرولایت خرید نمایید. البته شاید قیمت محصولات شرکت ایران گرولایت به نسبت سایر محصولات مشابه ایرانی کمی بالاتر بوده ولی این به دلیل کیفیت بالا و توان واقعی محصولات این شرکت می باشد.

    برای رشد گل سانسوریا چه کنیم

    چه کودی برای برای سانسوریا مناسب است؟

    یکی از سوالات مهم که در هنگام نگهداری گیاه سانسوریا باید در نظر گرفت و در گل دادن سانسوریا نقش مهمی دارد، این است که برای تقویت گل سانسوریا چه باید کرد و چه کودی برای سانسوریا مناسب است؟ برای تقویت گیاه سانسوریا، می توانید از کود گیاهان آپارتمانی زینتی و یا کود شیمیایی 10-10-10 استفاده کنید و در فصل رشد گیاه سانسوریا یعنی در بهار و تابستان، هر دو الی سه هفته یکبار بعد از آبیاری، کوددهی را انجام دهید و کوددهی را در زمستان متوقف کنید. برای گیاه سانسوریا به هیچ وجه از کودهای حیوانی استفاده نکنید، چون این کودها قوی هستند و باعث سوختگی و آلودگی ریشه می شود.

    برای خرید انواع کود ارگانیک و غیرارگانیک از ایران گرولایت کلیک کنید.

    چه گلدانی برای سانسوریا مناسب است؟

    یکی از نکات مهم جهت نگهداری گیاه سانسوریا توجه به گلدان مناسب است. مناسب ترین گلدان جهت نگهداری سانسوریا، گلدان هایی با عمق کم است که به خوبی گیاه در داخل آن قرار می گیرد. استفاده از گلدان های پلاستیکی و سفالی گزینه خوبی می باشد، از انتخاب گلدان های بزرگ و گلدان های آهکی جداً خودداری کنید. اگر قصد کاشت سانسوریا در گلدان های لوکس و بزرگ را دارید، بهتر است ابتدا گیاه سانسوریا در داخل گلدان پلاستیکی کاشته شود و سپس داخل گلدان مد نظر قرار گیرد و اطراف آن با پوکه رنگی تزیین کنید.

    قلمه زدن سانسوریا

    آیا گیاه سانسوریا گل میدهد؟

    گیاه سانسوریا زیاد گل نمی دهد و فقط در تعداد کمی از گونه های سانسوریا، شاهد گل خواهیم بود. گل های سانسوریا، شکوفه هایی هستند که روی ساقه های آن رشد می کند. گلهای سانسوریا، طیف رنگی سبز تا سفیدی دارد و بویی شبیه وانیل، گل یاس و گل رز دارند. برای این که گل سانسوریا را مشاهده کنید، آبیاری، تغذیه و نور مناسب گیاه باید به دقت رعایت شود و اینکه حتماً گیاه سانسوریا باید به سن بلوغ رسیده باشد. یعنی حتما باید حدود دو تا سه سال صبر کنید تا گیاه شما بالغ شود و در اواخر تابستان و اوایل پاییز گل سانسوریا زیبا را ببینید. شاخه گل سانسوریا را می توانید از گیاه جدا  کنید و از عطر و زیبایی آن لذت ببرید.

    تعویض گلدان گیاه سانسوریا

    نیازی نیست گیاه سانسوریا به طور سالیانه، گلدان آن تعویض شود. توصیه می شود هر دو الی سه سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید و  بهتر است هر شش ماه یکبار خاک گلدان را با خاک جدید عوض کنید. اگر امکان تعویض خاک گلدان به طور کلی وجود ندارد، خاک رویی آن را تعویض کنید. هنگام تعویض گلدان، ریشه های آن را به آرامی جابجا و به منظور جلوگیری از خشک شدن، داخل کیسه نایلونی قرار دهید.

    علت زرد شدن برگ سانسوریا

    لامپ مخصوص رشد گیاه برای نگهداری سانسوریا را از کجا بخرم؟

    مهمترین نکته در خرید نور مصنوعی برای گیاه آپارتمانی مانند سانسوریا، مطمئن شدن از صداقت فروشنده و هم تراز بودن محصول ارائه شده با استانداردهای دنیا و شرکت های بزرگ می باشد.

    از این جهت بهتر است بجای خرید نور فلورسنت برای سانسوریا و یا نورهایی صرفاً آبی و قرمز به یک شرکت معتبر مراجعه نموده و از فروشنده درخواست کنید تا با دستگاه، نمودار نانومترهای به کار رفته در منبع نوری را به شما نشان دهد. شرکت ایران گرولایت یک شرکت معتبر ثبت شده در زمینه تولید و فروش لامپ های رشد گیاه می باشد که اساس کار آنها بر اصول علم الکترونیک و کشاورزی بوده و همچنین با گارانتی معتبر یک سال محصولات و کیفیت لامپ های رشد خود را تضمین می نماید.

    تکثیر و قلمه زدن سانسوریا

    یکی از قسمت های جذاب پرورش گیاه سانسوریا، تکثیر آن است. تکثیر گیاه سانسوریا بسیار آسان است و هر فرد مبتدی می تواند آن را انجام دهد. اینکه چه فصلی برای قلمه زدن گیاه سانسوریا مناسب است؟ بهترین زمان برای قلمه زدن سانسوریا، در فصل بهار است. روش های تکثیر سانسوریا به صورت های زیر است و در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

    •  تکثیر از طریق قلمه زدن گیاه سانسوریا در خاک
    • تکثیر از طریق قلمه زدن گیاه سانسوریا در آب
    •  تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های گیاه سانسوریا
    •  تکثیر با استفاده از پاجوش های گیاه سانسوریا

    قلمه زدن سانسوریا در خاک

    بهترین روش تکثیر سانسوریا، قلمه زدن در خاک است. جهت قلمه زدن گیاه سانسوریا، ابتدا یک برگ سالم را از پایین ترین قسمت گیاه با یک کاتر تیز و استریل ببرید و آن را به تکه های ۸ الی ۱۰ سانتیمتری تقسیم کنید. جهت تکثیر سانسوریا ابلق در خاک، برای اینکه گیاه ابلق بماند؛ قسمت پایین تکه های بریده شده را به شکل عدد 8 برش بدهید.

    تکه های جدا شده را به مدت دو الی سه روز در هوای آزاد نگهداری کنید تا انتهای آن کمی پینه ببندد و سپس برگ های بریده شده را به صورت عمودی در ظرفی با عمق کم که داخل آن ترکیب مساوی از ماسه و پرلیت است قرار دهید؛ دقت کنید که سر و ته قسمت‌های بریده شده را داخل خاک نگذارید.

    در قدم بعد، سطح روی خاک را با اسپری آب پاشی کنید و سپس بر روی آن را با پلاستیک بپوشانید. آبیاری را به صورت هفتگی انجام دهید، با این روش 3 الی 4 هفته طول می‌کشد تا قلمه ها ریشه دار شود و سپس آن را در گلدان جداگانه بکارید تا پاجوش ها کنار آنها رشد کند. می توانید انتهای هر کدوم از این تکه های جدا شده را قبل از کاشت آغشته به هورمون ریشه زایی کنید.

    فصل قلمه زدن سانسوریا

    قلمه زدن سانسوریا در آب

     قلمه زدن سانسوریا در آب به این طریق است که یک برگ جوان و بالغ سانسوریا را انتخاب کنید و با چاقو به تکه های هشت الی ده سانتی متری تقسیم کنید، قسمت پایین تکه های بریده شده را به صورت هشتی شکل ببرید و به مدت دو روز در معرض هوا قرار دهید تا کمی خشک شود و پینه ببندد. سپس به کمک گیره، آن را داخل آب قرار دهید.

    بهتر است در داخل آب کمی هورمون ریشه زایی بریزید و حل کنید و مقداری سنگ در انتهای ظرف آب قرار دهید. روش تکثیر سانسوریا با قلمه زدن در آب، مدتی طول می کشد تا ریشه بزند.

    تکثیر از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های گیاه سانسوریا

    یکی دیگر از روش های تکثیر گیاه سانسوریا، استفاده از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم های آن می باشد. برای تکثیر سانسوریا با کمک این روش، باید زمانی که برگ ها بلند شد و گلدان از برگ پرشد نشان دهنده این است که که ریزوم تمام گلدان را اشغال کرده است. در این موقع گیاه مادری را از خاک به آرامی خارج کنید و با کمک قیچی باغبانی، قسمت زیر زمینی گیاه سانسوریا را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت شامل ریزوم باشد.

    سپس هرتکه را داخل گلدان قرار داده و با محلول ریشه زایی آبیاری کنید. در این روش برای تکثیر گیاه سانسوریا ابلق استفاده می شود وگیاه به شکل ابلق رشد خواهد کرد.

    تکثیر با استفاده از پاجوش های گیاه سانسوریا

    برای این کار پاجوش ها را به آرامی از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان مجزا و به صورت ایستاده بکارید و سپس آن را آبیاری کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا گیاه ریشه عمیق بدهد. بهتر است این کار را هنگام تعویض گلدان و یا تعویض خاک گلدان انجام دهید. برای داشتن پاجوش های بیشتر از گیاه سانسوریا، بهتر است از گلدانی استفاده کنید که یک سایز از سایز مناسب کوچکتر باشد. گلدانی کوچکتر باعث می شود گیاه سانسوریا به سرعت در همه جای گلدان ریشه دهد و بقیه انرژی آن صرف پاجوش زدن شود. بهتر است گلدانی با زهکشی مناسب انتخاب کنید.

    خاک مناسب سانسوریا

    بیماری ها و آفات گیاه سانسوریا

    گیاه سانسوریا هم مانند سایر گیاهان دچار مشکلات و بیماری هایی می شود؛ در این قسمت به رایج ترین مشکلات مربوط به این گیاه می پردازیم، با ما همراه باشید.

    علت زرد شدن  و آبکی شدن برگهای سانسوریا

    اگر برگ گیاه سانسوریا، زرد و شل شده است ، علت آن آبیاری بیش از حد گیاه است. برای رفع این مشکل ابتدا زهکشی کف گلدان را بررسی کنید. اگر با وجود زهکشی مناسب، باز خاک مرطوب بود بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است خاک گیاه را عوض کنید و ریشه هایی پوسیده را ببرید و گیاه را در خاک جدید بکارید.

    زرد شدن برگهای گیاه سانسوریا

    اگر برگ گیاه تنها زرد شده و هنوز سفت باشند، نشاندهنده کافی نبودن نور محیط و یا کمبود مواد مغذی خاک میباشد. برای رفع این مشکل، نور گیاه را بررسی کنید. برای اطمینان بیشتر از لامپ رشد گیاه جهت نگهداری گیاه سانسوریا تان استفاده کنید.

    علت لوله شدن برگ سانسوریا

    لوله شدن برگ های سانسوریا به دلیل تغییرات ناگهانی محیطی مانند دما و نور می باشد. همانطور که گفته شد، گیاه سانسوریا نسبت به سرمای زیاد حساس است و همینطور بهتر است نور غیرمستقیم و کافی در اختیار گیاه قرار گیرد.

    علت افتادگی برگ گیاه سانسوریا

    افتادگی برگ سانسوریا می تواند به چهار دلیل رخ دهد: یکی از دلایل ایجاد این مشکل، کاشته نشدن این گیاه در عمق مناسب است؛ زیرا بوته و پیاز گیاه سانسوریا نمی‌تواند وزن شاخه بلند را نگه دارد و از این رو به طرفین خم خواهد شد. دلیل دوم افتادگی برگ سانسوریا، تغذیه و کوددهی بیش از حد گیاه سانسوریا می باشد.

    علت رشد نکردن سانسوریا

     دلیل سوم، آبیاری بیش از حد نیز جز شایع ترین دلیل افتادن و خم شدن برگ سانسوریا است. و آخرین دلیل افتادگی برگ سانسوریا، گرما و یا سرمای بیش از حد است که به طور ناگهانی به گیاه اعمال می شود.

    پوسیدگی ریشه گیاه سانسوریا

    یکی از شایع ترین دلایل پوسیدگی ریشه سانسوریا، آبیاری بیش از حد، عدم زهکشی مناسب و در نتیجه خارج نشدن آب اضافی در اطراف ریشه گیاه سانسوریا است.

    علت سیاه شدن برگ گیاه سانسوریا

    سیاه شدن برگهای گیاه سانسوریا از پایین شروع شود که به دلیل آبیاری بیش از حد است و اگر حالت سیاه شدن  گیاه سانسوریا از بالا شروع شد، به دلیل گرما یا سرما بیش از حد میباشد.

    علت رشد نکردن سانسوریا

    عوامل زیادی هستند که باعث رشد نکردن گیاه سانسوریا می شوند، مهمترین عوامل رشد نکردن سانسوریا عبارتند از:

    • عدم زهکشی مناسب خاک و باقی ماندن آب در اطراف ریشه
    • عدم نور کافی و مناسب گیاه سانسوریا
    • گرما یا سرمای شدید
    • آبیاری نامنظم گیاه سانسوریا

    علت خشک شدن نوک برگ گیاه سانسوریا

     این مشکل به سه دلیل ممکن است رخ بدهد: عدم آبیاری کافی گیاه سانسوریا، گرما و نور بیش از حد محیط

    علت باریک شدن برگ گیاه سانسوریا

    • علت این مشکل عدم نورکافی و کود دهی نامناسب و کم به گیاه گیاه سانسوریا می باشد.

    بیماری لکه برگی گیاه سانسوریا

    اگر بر روی برگ های سانسوریا تاولهای قرمز مشاهده کردید، این مشکل می تواند به سه دلیل رخ دهد: دلیل اول این است ممکن است رطوبت محیط بالا باشد. دلیل دوم ایجاد لکه های برگی سانسوریا این است که در هنگام آبیاری، آب بر روی برگ ها میریزد. دلیل آخر، به علت تهویه نامناسب محیط باشد.

    چه کودی برای تقویت سانسوریا مناسب است

    علت جویده شدن برگ گیاه سانسوریا

    در صورتیکه حاشیه برگ های گیاه سانسوریا دچار خوردگی و یا جویدگی شده باشد، در این صورت گیاه شما دچار آفت شده است. برای رفع این مشکل از سموم آفت کش ارگانیک استفاده کنید تا این مشکل حل شود.  سم را 2 هفته یکبار تا بر طرف شدن آن استفاده کنید.

    شپشک آرد آلود

    این آفت باعث ایجاد پودرهای سفید در پشت و روی برگ گیاه می‌شود و از شیره گیاه استفاده می‌کند و گیاه سانسوریای شما را ضعیف می‌کند. پیشرفت این آفت منجر به افتادن و خم شدن برگ ها نیز می‌شود. اگر تعداد آفات کم است با کمک یک پارچه مرطوب آغشته به آب و کمی مایع ظرفشویی، آنها را از روی گیاه بردارید ولی اگر تعداد این موجودات زیاد است بعد از حذف آفات حتماً از سموم آفت کش برای سمپاشی استفاده کنید.

    تریپس و چروک شدن برگ گیاه سانسوریا

    از دیگر مشکلات گیاه سانسوریا، آفت تریپس است که سبب جمع شدن و چروکیدگی برگهای گیاه سانسوریا می شود. این نوع آفت از برگهای گیاه سانسوریا تغذیه می‌کند و باعث جمع شدن برگها ، بد فرم شدن آنها و ایجاد نقاط خاکستری و نقره ای روی آنها می‌شود. برای از بین بردن این آفت باید برگهای گیاه سانسوریا را سمپاشی کنید.


    پشه های ریز در خاک سانسوریا

    اگر حشرات ریزی  را در اطراف گیاه یا خاک آن مشاهده کردید، به سرعت گیاه را سمپاشی و به محیط خشک منتقل کنید.

    سوالاتی که ممکن است هنگام نگهداری گیاه سانسوریا برای شما پیش بیاید:

    1- گیاه سانسوریا ابلق دارید ولی پاجوش ها و برگ های جدید آن به پررنگی برگهای قدیمی نمی باشد و لبه های آن دیگر مثل  قبل زرد رنگ نمی باشد؟

    گیاهان سانسوریا با نور کافی و مناسب حالت ایده آل دارد و نیاز به نور مناسب در گونه های ابلق سانسوریا، اهمیت بیشتری دارد. بهتر است نور مناسب گیاه را فراهم کنید و همچنین می توانید برای نگهداری گیاه سانسوریا از لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده کنید.

    2- برای رشد  و نگهداری گیاه سانسوریا  از چه  نور مصنوعی می توان استفاده کرد؟  آیا نور مهتابی و لامپ رشد گیاه برای این گیاه خوب است؟

     برای نگهداری گیاه سانسوریا می توان از نور فلوئورسنت( نور مهتابی) استفاده کرد ولی بهتر است لامپ های ال ای دی مخصوص رشد گیاه را تهیه نمود.

     3- بهترین فاصله جهت قرار دادن لامپ مخصوص رشد گیاه جهت نگهداری گیاه سانسوریا چقدر باشد؟

    بهترین فاصله جهت قرار گرفتن لامپ رشد گیاه از گیاه سانسوریا، بهتر است نیم متر باشد.

    4- آیا گیاه سانسوریا سمی است؟

    در پاسخ به این سوال باید گفت که گیاه سانسوریا کمی سمی است و  جویدن برگهای گیاه سانسوریا باعث تورم و بی‌حسی زبان می شود، ولی برای انسان زیاد خطرناک نیست. توصیه می شود گیاه سانسوریا را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

    آیا سانسوریا سمی است

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    شیدا شهابی
    1402/12/18 08:01

    بسیار عالی و کامل بود

    مجتبی
    1402/11/08 20:52

    سلام من نذاشتم قلمه ها پینه ببنده، وقتی تکه تکه کردم سریع تو خاک قرار دادم، اینجوری ریشه میزنه؟

    بنرسا
    1402/11/06 00:10

    عالی بودید بسیار نکات مهمی داشت

    زهرا
    1402/10/27 12:32

    من گلدان سانسوریا دارم چن تا شاخش کج شده افتاده ازاونجایی که کج شد به صورت کج بریدم در گلدان دیگر کاشتم آیا رشد میکنه یا خراب میشه

    سحز
    1402/10/21 23:25

    من دوساله سانسوریا ابلق خریدم گلدونشو عوض کردم وتوخاکش پرازکرم قرمز بودوهی چی ازریشه هاش نمونده بود دلیلش جیست؟

    حامد
    1402/09/26 16:08

    سلام
    چرا گل سانسوریای ابلق که دارم بعد جوانه زدن ،بعد چند روز خشک میشه؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 11:36
    پاسخ به:حامد

    متوجه منظورتون نشدم در صورت نیاز به کارشناسان ما در واتساپ پیغام دهید .

    اکرم
    1402/08/27 14:45

    ممنونم خیلی عالی وآموز نده

    هلیا
    1402/08/21 21:04

    عالی و مفید.تشکر

    عدنان
    1402/08/07 14:48

    سلام من تو ۵تاگلدان تکثیر کردم همشون تو خانه بودن یکی را بیرون گذاشتم فقط همون یکی را که بیرون گذاشتم ریشه زایی کرده خاکش هم از توجنگل جمع کردم مشکل ازکجاهست؟؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:57
    پاسخ به:عدنان

    احتمالا از قسمتهای مناسبی کات نزدیدن و برای همین باقیی قلمه ها از بین رفتن و علت دیگیر هم محیط نگهداری در داخل منزل مناسب تکثیر نبوده .

    مجید
    1402/06/28 03:02

    برای من بسیار مفید و کاربردی بود ممنون

    ستاره
    1402/04/21 12:51

    بسیار عالی بود خـــــــــــــیلی ممنـــــــــــــــون

    مرجان
    1402/02/18 11:32

    گلدان سانسوریای من افتاد و شکست گیاه مادر از بیخ ساقه شکسته...گذاشتمش تو آب آیا ریشه زایی میکنه یا روش دیگه ای باید بکارببرم؟

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:53
    پاسخ به:مرجان

    سلام وقت بخیر 

    بله امکانش هست ولی فرایند دقیقی وجود دارد یرای ریشه زایی در آب (مثل روش درست برش زدن ساقه). این مورد را داخل اینترنت سرچ کنید و مراحل آن را طبق دستور عمل طی کنید تا گیاهتان ریشه زایی داشته باشد

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط