روش نگهداری گل گندمی

آنچه در این مقاله میخوانید
    روش نگهداری گل گندمی

    گیاه گندمی

    در زمان‌های قدیم بیشتر خانه‌ها باغ و باغچه داشتند و پر از گل و گیاه بودند. به همین دلیل افراد خوشحال‌تر بودند و بیشتر عمر می‌کردند. اما امروزه به دلیل سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و مشغله زیاد افراد نمی‌توانند گل و گیاهان زیادی داشته باشند. بااین‌حال خرید همین یکی دو گلدان گیاه هم خالی از لطف نیست. وقتی به مراکز گل‌فروشی و باغ گل می‌روید دلتان نمی‌خواهد از آنجا دست‌خالی برگردید، البته اگر به این مقوله علاقه‌مند باشید. مردم معمولاً به دنبال انواعی از گیاهان آپارتمانی هستند که نگهداری از آن‌ها آسان است و بیشتر عمر می‌کنند. در اینجا نوعی از گیاه را به شما معرفی مکنیم که خیلی جذاب و البته قدیمی است و همه شما در خانه پدربزرگ و مادربزرگتان دیده‌اید و آن کسی نیست جز گیاه گندمی!

    معرفی گیاه گندمی

    گیاه گندمی که به آن عنکبوتی هم میگویند هرگز از مد نمی‌افتد و یک گیاه کلاسیک قدیمی در دنیای گیاهان آپارتمانی است. به‌طوری‌که نسل به نسل این گلدان‌ها را به هم تقدیم می‌کرده‌اند.

    گیاه عنکبوتی که به نام علمی Chlorophytum comosum نیز شناخته می‌شود یکی از رایج‌ترین و معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه برای افراد مبتدی در امر نگهداری از گل و گیاه بسیار مناسب است، زیرا رشد و تکثیر آن بسیار آسان بوده و بی‌توجهی را تحمل می‌کند! این گیاه تقریباً در هر نوع شرایطی می‌تواند رشد کند. این گیاه نام خود را از گیاهچه‌های کوچک تولیدشده بر روی ساقه‌های دنباله‌دار بلند خود که شبیه عنکبوت هستند گرفته است.

    این گیاه علفی بومی مناطق ساحلی آفریقای جنوبی دارای برگ‌های باریک و تسمه‌ای است که از یک نقطه مرکزی شروع به رشد می‌کنند. برگ‌های این گیاه به رنگ‌های مختلفی مثل سبز یا رنگارنگ با خط‌های سفید یا زرد هستند. برگ‌های این گیاه صاف نیستند و انگار فر خورده‌اند و کمی حالت دارند. ریشه گیاه گندمی گوشتی و ضخیم بوده و برای ذخیره آب تکامل یافته است. به همین دلیل این گیاه در شرایط آبیاری نامنظم هم دوام می‌آورد.

    این گیاه بعد از مدتی شروع به گل دادن می‌کند. گل‌های کوچک سفید و ستاره‌ای شکل در انتهای ساقه‌ها متولد می‌شوند. پس از گل دادن گیاه گندمی برگ‌های بیشتری در انتهای ساقه‌ها تولید می‌شود و گیاهچه‌های کوچکی را تشکیل می‌دهند. اگر یک گل گرده‌افشانی کند، میوه‌ای چرمی شکل و سه‌گوش از نوع کپسولی می‌دهد که حاوی دانه‌های سیاه مسطح است.

    گیاه گندمی

    شرایط نگهداری گل گندمی

    گیاه گندمی همیشه محبوب بوده است، زیرا شرایط نگهداری آن آسان است. این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و برای کمک به رشد آن نیازی به هرس کردن یا کود دادن نیست.

    گیاهان گندمی غیر سمی هستند، بنابراین اگر کودکی در خانه دارید نگران نباشید. این گیاهان اتفاقاً مفید هم هستند، زیرا مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه با جذب مواد شیمیایی ازجمله فرمالدئید، زایلن، بنزن و مونوکسید کربن در منازل یا ادارات در تمیز کردن هوای داخلی محیط بسیار مؤثر است.

    روش نگهداری گل گندمی به این صورت است: هفته‌ای یک‌بار به آن آب بدهید. البته می‌توانید این مقدار را بیشتر کنید. بهتر است که این گیاه را در پاییز و زمستان کمتر آبیاری کنید. یک روش خوب برای بررسی اینکه آیا این گیاه به آبیاری نیاز دارد یا نه این است که انگشت خود را تا بند دوم در خاک فرو کنید. اگر انگشتتان تمیز و خشک بیرون آمد، وقت آن است که به گیاهتان آب بدهید.

    گیاه گندمی هر نوری را تحمل می‌کند، اما در نقاط روشن‌تر خانه بهتر رشد می‌کند. این گیاه را از نور شدید و مستقیم خورشید دور نگه‌دارید. نگهداری گیاه گندمی روی میز یا آویزان کردن آن از ارتفاع برای این گیاه لذت‌بخش است.

    این گیاهان هر دمایی را تحمل می‌کنند، اما فکر نکنید که می‌توانید از آن‌ها در آفتاب ظهر و یا یخبندان هم نگهداری کنید.

    اگر نوک برگ‌ها قهوه‌ای شد آن‌ها را با قیچی ببرید. هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را زیر نور مهتابی قرار دهید و گردوغبار را از روی برگ‌ها پاک کنید. اما آیا میدانید برای تقویت گل گندمی چه باید کرد؟ لازم نیست شاخ غول را بشکنید. برای تقویت گیاه گندمی کافی است در فصول گرم سال، ماهی یک‌بار به آن کود مایع بدهید.

    خاک مناسب گیاه گندمی

    خاک ایده آل برای رشد گیاه گندمی خاک لومی مرطوب و با زهکشی خوب است. pH متوسط خاک هم باید در حدود 6.0 تا 7.0 باشد.

    خاک لومی هم به خاکی گفته می‌شود که از مقدار مساوی شن و ماسه و سیلت و مقدار کمتری خاک رس تشکیل شده باشد. شن و ماسه ذرات بزرگی در خاک هستند که رطوبت را نگه نمی‌دارند، اما تهویه کافی و خوبی را برای خاک فراهم می‌کنند.

    برای خرید خاک گلدان و انواع خاک گلدان آپارتمانی از ایران گرولایت کلیک کنید.

    بااین‌حال، گیاه گندمی خیلی انعطاف‌پذیر است و می‌تواند در طیف وسیعی از محیط‌ها از محیط‌های باز گرفته تا آپارتمان رشد کند.

    علت سوختگی نوک برگ گیاه گندمی را هم باید در خاک آن جستجو کرد. مثلاً کود دهی بیش‌ازحد ممکن است منجر به قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های این گیاه شود.

    گیاه عنکبوت به‌طورکلی به‌جز حشرات فلس دار و شپشک آردی آفت زیادی ندارد. سوختن نوک برگ‌های این گیاه یک مشکل رایج است که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. رطوبت کم، خاک بیش‌ازحد خشک، تجمع نمک و یا مواد شیمیایی به‌ویژه فلوراید یا کلر در آب لوله‌کشی ممکن است باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها شوند. استفاده از آب مقطر یا باران به جلوگیری از قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های این گیاه کمک می‌کند. آبیاری بیش‌ازحد یا کاشت در خاک‌هایی با زهکشی ضعیف می‌تواند منجر به سوختن نوک برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آن‌ها شود.

    شرایط نگهداری گل گندمی

    کود مناسب گل گندمی

    بهترین کودی که می‌توانید به گیاه گندمی خود بدهید کود neem cake است.

    neem cake محصول جانبی فشار دادن دانه‌های درخت neem برای استخراج روغن و یک شکل کاملاً ارگانیک و طبیعی از کمپوست است.

    این کودها معمولاً فاقد مواد افزودنی هستند و محتوای NPK طبیعی 6-1-4 دارند.

    کودهای neem cake همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم درشت و ریزمغذی مانند روی و منیزیم هستند که نسبت به کودهای شیمیایی آهسته‌تر آزاد می‌شوند و برای گیاه مفیدتر هستند.

    مهم‌تر از همه، این کودها حاوی مقادیر کمی از Azadirachtin هستند. این ماده یک ماده شیمیایی ایمن و غیر سمی است که وقتی توسط ریشه‌های گیاه عنکبوت جذب می‌شود به‌عنوان یک حشره‌کش سیستمیک، کنه‌کش و قارچ‌کش عمل می‌کند.

    شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری از این کود را در یک لیتر آب حل کنید و آن را به‌جای یک غذای گیاهی مایع عمومی برای همه گیاهان آپارتمانی خود ازجمله گیاهان گندمی به کار ببرید.

    برای خرید انواع کود ارگانیک و غیر ارگانیک از ایران گرولایت کلیک کنید.

     

    خاک مناسب گیاه گندمی

    گلدان مناسب برای گل گندمی

    مناسب‌ترین گلدان برای گیاه گندمی باید کمی بزرگ‌تر از ریشه این گیاه باشد. گلدان با تعداد کافی سوراخ زهکشی در کف آن برای این گیاه مناسب است. گلدان‌های ایده آل برای گیاهان گندمی از پلاستیک، پارچه، فلز یا چوب ساخته میشوند؛ یعنی جنس گلدان برای گیاه گندمی مهم نیست.

    اندازه گلدان به اندازه گیاه بستگی دارد، اما به‌طورکلی نباید بیش از چند سانتی‌متر بزرگ‌تر از خود گیاه باشد.

    شما باید گلدان این گیاه را متناسب با سلیقه خود و همچنین مکان قرارگیری آن انتخاب کنید.

    انواع گیاه گندمی

    تکثیر گیاه گندمی

    تکثیر گیاه گندمی آسان است. شما از دو روش می‌توانید این کار را انجام دهید: از طریق تقسیم در اواخر بهار و از طریق کاشت گیاهچه‌ها در گلدان‌های کوچک کمپوست.

    بهترین روش برای تکثیر و ریشه‌زایی گل گندمی این است که گیاهچه را به گیاه مادری متصل نگه دارید و آن را در یک گلدان کوچک کمپوست نزدیک گیاه مادر قرار دهید. کمپوست را مرطوب نگه دارید و پس از ریشه‌زایی گیاه آن را از گیاه مادر جدا کنید.

    روش دیگر این است که گیاهچه‌ها را جدا کرده و در گلدان کمپوست قرار دهید. گلدان را در یک کیسه پلاستیکی یا کیسه تکثیر قرار دهید. پس‌ازاینکه گیاهچه‌ها به خوبی ریشه زدند، آن‌ها را از کیسه خارج کرده و در یک گلدان دیگر بکارید. در حین فرآیند ریشه‌زایی آن‌ها را مرتب آب دهید، اما زیاد این کار را انجام ندهید، زیرا گیاه می‌پوسد و ریشه نمی‌زند. حتی می‌توانید آن‌ها را در یک شیشه آب بگذارید تا ریشه بزنند و بعد آن را در گلدان بکارید یا در همان آب نگهداری کنید.

    تکثیر گیاه گندمی

    هرس کردن گیاه گندمی

    گیاه گندمی را می‌توان در ماه‌های بهار و تابستان هرس کرد. برای این کار از یک قیچی تیز استفاده کنید و شاخ و برگ‌هایی که می‌خواهید از گیاه جدا کنید را از پایین‌ترین قسمت گیاه بچینید. شما می‌توانید از این روش برای هرس کردن قسمت‌های مرده یا بیمار گیاه و همچنین گیاهچه‌هایی که می‌خواهید تکثیر کنید استفاده کنید.

    مشکلات نگهداری گل گندمی

    همان‌طور که گفتیم، نگهداری از گل گندمی بسیار آسان است، اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی هم برای این گیاه به وجود بیاید. مثلاً بعضی میگویند که گل‌های گیاه گندمی بجای سفید زرد هستند. این موضوع به دلیل گرمای بیش‌ازحد است. اگر این گیاه را در داخل خانه نگهداری می‌کنید باید آن را از وسایل گرمایشی مانند بخاری دور نگهدارید.

    یکی دیگر از مشکلات گل گندمی وجود پشه‌های ریز است که بعد از مدتی که زیاد می‌شوند و در فضای خانه به پرواز در می‌آیند. در این شرایط می‌توانید حشره‌کش‌های خانگی و یا محلول آب و مایع ظرف‌شویی را با فاصله به قسمت‌های مختلف گیاه اسپری کنید.

    انواع گیاه گندمی

    گیاه گندمی انواع مختلفی دارد، اگرچه آن‌ها در ظاهر تفاوت چندانی باهم ندارند، اما کمی تفاوت در رنگ و حالت برگ‌ها آن‌ها را متمایز می‌کند. در ادامه انواع این گیاه زیبا را به شما معرفی می‌کنیم:

    گیاه گندمی سبز

    Vittatum یا گندمی سبز محبوب‌ترین نو ع گیاه گندمی است. این گیاه زینتی دارای نوارهای عمودی خامه‌ای و پهن، برگ‌های کمی خمیده و سبز است. طول آن می‌تواند به 60 سانتی‌متر هم برسد. این گیاه جذاب و مقاوم به خشکی را می‌توانید در خاکی با زهکشی خوب و زیر سایه پرورش دهید.

    ریشه گیاه گندمی

    گیاه گندمی ابلق

    گل گندمی ابلق یا گورخری به‌سرعت رشد می‌کند. این گیاه راه‌راه‌های زردی دارد که بعداً سفید می‌شوند. این گیاه در آفتاب کامل تا نیمه سایه به‌خوبی رشد می‌کند.

    گیاه گندمی قرمز

    گیاه گندمی Fire Flash یا گندمی قرمز یک گونه کمیاب است که ظاهر متفاوتی نسبت به سایر گیاهان گندمی دارد. این گیاه دارای ساقه‌های قرمز است که برگ‌های پهن و سبز تیره تولید می‌کند.

    گیاه گندمی صورتی

    گیاه گندمی صورتی

    گیاه گندمی صورتی شکوفه‌هایی به رنگ صورتی روشن می‌دهد. این گیاه گرده‌افشان‌ها از پرندگان و زنبورها گرفته تا مرغ مگس‌خوار و خفاش را به خود جذب می‌کند.

    گیاه گندمی بنفش

    گیاه گندمی بنفش گیاهی یک‌ساله است که به‌سرعت رشد می‌کند. نام گیاه‌شناسی آن oxalis chlorophytum است و برگ‌های آن سبز و بنفش و معطر هستند. گل گندمی گل‌های معطری تولید می‌کند که به رنگ بنفش هستند. به همین دلیل است که به آن‌ها گل گندمی بنفش میگویند.

    گیاه گندمی بنفش

    گیاه گندمی Bonnie

    Bonnie ظاهری شبیه به Vittatum دارد، اما برگ‌های آن دارای فرهای بیشتری هستند. مراقبت از این گیاه به دلیل برگ‌های باریک و روشن و پیچ‌خورده‌اش آسان است. اندازه این برگ‌ها به 45 سانتی‌متر هم می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که این گیاه برای اتاق‌های کوچک و بالکن‌های جمع‌وجور انتخابی عالی باشد. همچنین این گیاه گندمی گل‌های زیبا و زردرنگی می‌دهد.

    گیاه گندمی Variegatum

    این گونه که به نام Reverse Variegated نیز شناخته می‌شود، در بین باغداران محبوب است. این گیاه برگ‌های منحنی با لبه‌های سفید و رگه‌های سبز تیره در مرکز دارد. این گونه برای اتاق‌های نشیمن و دفاتر بسیار مناسب است و فضا را دل‌نشین‌تر می‌کند.

    گیاه گندمی Hawaiian

    گیاه عنکبوت هاوایی به‌عنوان Golden Glow یا درخشش طلایی نیز شناخته می‌شود. این گیاه جذاب کوچک و جمع‌وجور است و برگ‌های سبز براق دارد. این گیاه گندمی را در خاک مرطوب و با زهکشی خوب در آفتاب کامل تا نیمه سایه پرورش دهید، در این صورت طول آن به 15 تا 30 سانتی‌متر می‌رسد.

    کود مناسب گل گندمی

    کلام آخر

    گیاه گندمی یکی از گیاهان سازگار با محیط است که برای زیباتر شدن فضای خانه می‌توانید آن را خریداری کرده و پرورش بدهید. برای گیاهان خود وقت بگذارید تا از دیدن زیبایی و سرزندگی آن‌ها لذت ببرید.همچنین میتوانید برای نگهداری این گیاه شرایط گلخانه ای بوجود بیاورید

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    فرانک شعبانی
    1402/08/16 13:38

    اطلاعات خوبی بود ممنون
    یاعلی

    S
    1402/07/24 09:40

    نوک گلم سوخته چیکار کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:26
    پاسخ به:S

    مواد غذای گیاه رو تامین کنید در کنارش اگر نور مناسبی هم نداره شرایط نوریش را تامین کنید 

    علیرضا
    1402/05/31 15:05

    مقاله خوبی بود

    علیرضا
    1402/05/31 14:54

    مقاله خوبی بود

    سحر
    1401/01/06 19:55

    گیاه گندمی اگر بصورت اصولی نگهداری شه واقعا گیاه خوشگلیه

    سعید
    1402/11/03 11:16
    پاسخ به:سحر

    خودتون هم خوشگل هستین قطعا

    webmaster
    1401/01/15 17:26
    پاسخ به:سحر

    درود
    بله دقیقا همین طور می باشد.

    نوری
    1400/12/22 14:59

    سلام
    این گل گندمی هارو میشه تو آپارتمان هم نگهداری کرد؟یا نیاز ب افتاب مستقیم داره؟

    SuperUser Account
    1401/04/06 10:41
    پاسخ به:نوری

    درود بر شما،

    بله کاملا برای آپارتمان مناسب هستند

    راحله آقاجعفری
    1400/10/26 09:39

    سلام و روز بخیر. آیا می توان این گیاه را در گلدان پلاستیکی نگهداری کرد؟

    webmaster
    1400/11/03 10:49
    پاسخ به:راحله آقاجعفری

    سلام بله ولی باید انتهای گلدان روزنه هایی باشد جهت خروج آب اضافه داخل گلدان در غیر این صورت ریشه گیاه گندمی می پوسد. 

    رسول نقوی
    1399/10/30 13:00

    واقعا لامپ رشد گیاه برای گیاه گندمی موثر است ؟؟؟

    webmaster
    1399/11/02 10:06
    پاسخ به:رسول نقوی

    سلام بله در صورتی که نور محیطی کم و نامناسبی جهت نگهداری و پرورش گیاه گندمی و یا هر گونه گیاهی که پرورش می دهید دارید، لامپ رشد گیاه گزینه درست و کاملا اصولی جهت تامین نور می باشد. جهت آشنایی و آگاهی بیشتر از لامپ رشد گیاه می توانید به بخش محصولات رفته و یا با شماره های ثبت شده در بخش تماس با ما ارتباط حاصل نمایید.

    حمیدرضا
    1399/04/31 00:40

    سلام ببخشید میشه گیاه گندمی رو تو اب نگهر داری کرد و وقتی پچه داد بشه داخل خاک کاشت بعضی جا ها نوشتن اب دادن زیاد به گندمی باعث ترکیدن کپسول های ریشه میشه و پوسیده میشه تو اب هم میپوسه؟؟؟لطفا پاسخ بدین ممنونم

    webmaster
    1399/11/02 10:11
    پاسخ به:حمیدرضا

    نگه داری گیاه گندمی در آب برای مدتی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    مریم
    1399/03/16 16:00

    گل من اینجوری شده مشکلش چیه

    motahare
    1399/02/30 12:18

    سلام ببخشید گیاه من از پایین برگاش بی حال شدن و افتاده هستن دلیلشو میشه بگید؟ممنون

    webmaster
    1399/11/02 10:10
    پاسخ به:motahare

    درود ، یکی از علت ها تراکم زیاد برگ های بالایی گیاه می تواند باشد که مانع رسیدن نور به برگ های زیرین می شود.

    safarishahla
    1397/06/13 13:29

    عرض ادب و احترام. بله نه تنها گیاه گندمی ( سنجاقی ) بلکه تمامی گونه های گیاهی را می توان با نور رشد گیاه پرورش داد. برای نصب لامپ از آویز های تعبیه شده روی قاب لامپ ها می تونید استفاده نمایید و لامپ های سر پیچ دار رشد گیاه هم که همانند لامپ معولی نصب می شوند.

    ناشناس
    1397/06/11 16:51

    لامپ رشد گیاه بدرد گیاه گندمی هم می خوره؟ چطوری باید این لامپ ها رو وصل کرد؟ بنده با اینکه داخل پاسیو گیاهانم را نگه داری میکنم ولی بازم چون آفتاب مستقیم ندارم اصلا رشد خوبی ندارند. کمبود نور درند؟

    webmaster
    1399/11/02 10:20
    پاسخ به:ناشناس

    درود نداشتن رشد خوب میتواند چندین دلیل اعم از : کمبود مواد مغذی در خاک(کود) کمبود نور مناسب، دما و رطوبت محیط ، آب دهی نامناسب( کم یا بیش از اندازه).... در صورت تمایل می توانید با شماره های درج شده در بخش تماس با ما، ارتباط حاصل نموده و از طریق مشاوره با کارشناسان از نوع کمبود گیاه خود آگاهی حاصل نمایید و همچنین در صورت نیاز به لامپ رشد گیاه ، کود.... آن را تهیه نمایید.

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط