روش نگهداری و تکثیر زاموفیلیا

آنچه در این مقاله میخوانید
    روش نگهداری و تکثیر زاموفیلیا

    گیاه زاموفیلیا یکی از محبوب ترین و لوکس‌ترین گیاهان آپارتمانی است که مقاومت بسیار بالایی دارد و در دکوراسیون و طراحی داخلی بسیار کاربرد دارد. برگهای سبز و براق و چرمی مانند گیاه زاموفیلیا، زیبایی دو چندانی به محیط می دهد.

    در این مقاله سعی داریم که به طور کامل و جامع به طرز نگهداری زاموفیلیا، تکثیر زاموفیلیا و انواع این گیاه اعم از: زاموفیلیا بلک، ابلق و غیره بپردازیم. با ما به همراه باشید.

    زاموفیلیا

    گیاه زاموفیلیا بومی مناطق گرمسیری شرق آفریقا و شمال شرقی آفریقای جنوبی است. زاموفیلیا دارای برگهای سبز براق و چرمی مانند است. برگهای گیاه زاموفیلیا به طور متقارن و پر پشت، اطراف ساقه رشد می کند. گیاه زاموفیلیا گیاهی همیشه سبز، بسیار مقاوم و دارای رشد کند است. گیاه زاموفیلیا، به نام های دیگر نیز معروف است که عبارت اند از:

    • نخل اروید
    • گیاه جاودانگی
    • گیاه همیشگی
    • گیاه پولادی

    شرایط نگهداری زاموفیلیا بسیار راحت است و این گیاه بسیار مقاوم است. زاموفیلیا کم‌توجهی و عدم رسیدگی را به خوبی تحمل می‌کند و برای افرادی که در زمینه نگهداری گیاهان تجربه کمی دارند، گزینه مناسبی می باشد. گونه های مختلف زاموفیلیا، رشد کمی دارند.

    زاموفیلیا به عنوان گیاهی دارای قابلیت تولید اکسیژن و جذب سموم محیط مانند فرمالدهید، زایلن و تولوئن و غیره می باشد و می‌توان آن را بعنوان یکی از قوی ترین گیاهان اکسیژن ساز معرفی کرد. زاموفیلیا گیاهی مناسب برای محیط کار، آپارتمان به خصوص اتاق خواب و در دکوراسیون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. گونه های مختلفی از زاموفیلیا وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

    انواع گیاه زاموفیلیا

    زاموفیلیا انواع گوناگونی دارد و بر حسب سلیقه می توان یکی از گونه های زاموفیلیا بلک، زاموفیلیا ابلق، زاموفیلیا سبز و ... را انتخاب کنید که شرایط نگهداری شان و نیازهایشان کمی با هم متفاوت است.

    زاموفیلیا سبز

    زاموفیلیا سبز گونه ای است که در اکثر مناطق دنیا رشد می کند و از قدیمی‌ترین گونه های زاموفیلیا به حساب می آید.

    شرایط نگهداری گیاه زاموفیلیا سبز 

    • نور مناسب زاموفیلیا سبز: نور غیرمستقیم و نیم‌سایه
    •  آبیاری مناسب زاموفیلیا سبز: آبیاری را فقط بعد از خشک شدن کامل خاک انجام دهید. حتی اگر گاهی فاصله آبیاری زیاد شود، مشکلی برای زاموفیلیا سبز پیش نمی آید.

    گل زاموفیلیا بلک (زاموفیلیا مشکی)

    در انگلیس زاموفیلیا بلک به زاموفیلیا کلاغ سیاه معروف است. دلیل این نامگذاری به خاطر وجود برگ‌های بنفش تیره و تقریبا سیاه این گیاه است. این گونه نسبتا جدید و کمیاب است. برگ‌های جدید زاموفیلیا بلک یا مشکی ابتدا ممکن است سبز رنگ باشند، اما به مرور زمان تیره می شوند و زیبایی گیاه را چند برابر می‌کنند.

    شرایط نگهداری گیاه زاموفیلیا بلک

    • نور مناسب زاموفیلیا بلک:  زاموفیلیا بلک در برابر نور کم مقاوم است.
    • آبیاری و رطوبت مناسب زاموفیلیا بلک : زاموفیلیا بلک به خوبی در خانه‌هایی با رطوبت کم دوام می‌آورد. این گیاه مقاوم به خشکی حتی می‌تواند چند هفته هم بدون آبیاری زنده بماند.

    زاموفیلیا ابلق (زاموفیلیا طلایی)

    نام دیگر زاموفیلیا ابلق، زاموفیلیا طلایی است. یکی از گونه خاص و منحصر بفرد زاموفیلیا، زاموفیلیا ابلق است. گیاه زاموفیلیا ابلق (زاموفیلیا طلایی)  با داشتن رگه‌های کرم و طلایی روی برگها زیبایی منحصر به فردی دارد و جز گیاهان لوکس است.

    شرایط نگهداری زاموفیلیا ابلق (زاموفیلیا طلایی)

    • نور مناسب زاموفیلیا ابلق: این گونه زاموفیلیا نسبت به سایر گونه ها  نور بیشتری احتیاج دارد.
    • آبیاری و رطوبت مناسب زاموفیلیا ابلق : زاموفیلیا به طور کلی به خشکی مقاوم است. زمانی که دو سوم خاک گلدان خشک شد، آن را آبیاری کنید.

    گل زاموفیلیا

    زاموفیلیا کوتوله (زامیکرو)

    گیاه زاموفیلیای کوتوله یا زامیکرو یکی دیگر از گونه های زاموفیلیا است. این زاموفیلیا اندازه کوچکتری نسبت به سایر گونه های زاموفیلیا دارد. ارتفاع این گونه، بیشتر از 50 سانتی متر نمی شود. ظاهر، رنگ و سایز برگ‌های این گونه مانند زاموفیلیا سبز است. تنها  تفاوت این دو گونه در ضخامت برگ‌ها می باشد.

    شرایط نگهداری زاموفیلیا کوتوله

    • نور مناسب زاموفیلیا کوتوله: نور غیرمستقیم و نیم‌سایه
    • آبیاری مناسب زاموفیلیا کوتوله : آبیاری زاموفیلیا کوتوله را فقط بعد از خشک شدن کامل خاک انجام دهید.

    آیا گیاه زاموفیلیا گل می دهد؟

    گیاه زیبا زاموفیلیا در صورتی که شرایط نگهداری  آن به طور کامل رعایت شود، در تابستان گل می‌دهد. گل زاموفیلیا به صورت اسپات و به صورت سفید رنگ می باشد. گل های این گیاه بیشتر برای گرد افشانی و تولید بذر استفاده می شود و جنبه زینتی ندارد.

    پس از روییدن گل زاموفیلیا، بهتر است آن را از ساقه جدا کنید تا انرژی گیاه، صرف رشد ساقه و برگها شود. مشاهده گل برای زاموفیلیا نشانه این است که شرایط نگهداری کاملاً مناسب بوده است.

    طرز نگهداری زاموفیلیا

    در ادامه شرایط نگهداری گیاه زاموفیلیا را با هم بررسی می کنیم.

    نور مناسب 

    گیاه زاموفیلیا جزو گیاهان مقاوم به نور کم هستند. این گیاه به نور متوسط و غیرمستقیم احتیاج دارد. در سایه نیز می توان این گیاه را نگهداری نمود. بهتر است گلدان گیاه زاموفیلیا را با فاصله از پنجره قرار دهید. تجربه نشان داده است که گیاه زاموفیلیا در برابر لامپ های رشد گیاهان مانند نور ال ای دی رشد گیاه، رشد بهتری خواهد داشت. تابش نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ های زاموفیلیا می شود.

    آبیاری 

    گیاه زاموفیلیا در برابر کم آبی مقاوم است و نیاز کمی به آب دارد. میزان آبیاری زاموفیلیا بستگی به دما و رطوبت محیط اطراف دارد. در تابستان معمولاً هفته ای یکبار و در زمستان دو هفته یکبار به آبیاری احتیاج دارد.

    بهترین زمان برای آبیاری، زمانی است که یک سوم خاک گلدان خشک شده باشد. برای آبیاری زاموفیلیا از آب جوشیده سرد و یا آبی که به مدت چند ساعت در فضای باز قرار گرفته و کلر آن از بین رفته است، استفاده نمایید. اطمینان حاصل کنید که زهکشی گلدان مناسب باشد تا آب اضافی به طور کامل از آن خارج شود. نکته مهم دیگر در آبیاری گیاه زاموفیلیا این است که هنگام آبیاری، آب بر روی برگهای آن ریخته نشود.

    انواع زاموفیلیا

    خاک 

    خاک مناسب زاموفیلیا، خاکی سبک، متخلخل با زهکشی بالا است که آب اضافی در اطراف ریشه تجمع پیدا نکند. هر چه خاک سبکتر باشد، گیاه رشد بیشتری خواهد داشت. قبل از ریختن خاک مناسب زاموفیلیا در گلدان، از زهکشی گلدان اطمینان حاصل کنید. می توان از یکی از خاک‌هایی که در زیر آمده است بعنوان خاک مناسب گیاه زاموفیلیا استفاده نماید:

    • خاک کاکتوس
    • مخلوط خاک کاکتوس و خاک آماده و کود و کمی پرلیت
    • مخلوط خاک برگ و خاک باغچه به همراه پرلیت
    • مخلوط خاک برگ و کوکوپیت و پرلیت
    • مخلوط خاک برگ و خاک گلدان و کمی پرلیت
    • مخلوط ماسه و کوکوپیت و خاک باغچه و کمی پرلیت
    • مخلوط از کوکوپیت و پرلیت یا پیت ماس و شن

    رطوبت مناسب 

     این گیاه متعلق به مناطق مناطق گرمسیری و مرطوب است. برای رشد بهتر و رویش برگهای بیشتر به رطوبت نسبتاً بالایی احتیاج دارد. البته در رطوبت معمولی اتاق نیز می ماند، ولی رشد کمتری دارد.

    بهترین میزان رطوبت جهت نگهداری گیاه زاموفیلیا بین 50 تا 70 درصد است. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه زاموفیلیا، می توانید از اسپری آب، قرار دادن کاسه آب در کنار گیاه، دستگاه بخور سرد و یا ساخت جزیره استفاده نمایید.

    اگر از غبارپاشی استفاده می کنید، ابتدا زاموفیلیا را در جای خنک و دمای ملایم قرار دهید. برای درست کردن جزیره، در زیر گلدانی زاموفیلیا چند لایه سنگریزه قرار دهید. مقداری آب روی آن بریزید و گلدان را بر روی آن قرار دهید، به طوریکه کف زیر گلدان خشک باشد.

    گلدان مناسب و زمان تعویض گلدان زاموفیلیا 

    تعویض گلدان زاموفیلیا بهتر است در بهار انجام شود. تعویض گلدان می تواند سالیانه یا ۲ سال یکبار صورت گیرد. بهترین زمان برای تعویض گلدان، هنگامی است که ریشه های گیاه از خاک خارج شده باشد. برای رشد بهتر زاموفیلیا و اینکه ساقه و برگ بیشتری داشته باشند، نیاز به گلدانی با سایز مناسب می باشد. توصیه می شود از گلدان های کوچک و کمی تنگ مناسب استفاده گردد.

    گلدان های بزرگ باعث می‌شود که انرژی گیاه به جای اینکه صرف پاجوش زدن و رشد برگ و ساقه شود، صرف ریشه زنی شود. انتهای گلدان باید سورراخ های مناسبی داشته باشد تا زهکشی و خروج آب اضافی به خوبی انجام شود. بهتر است قبل از ریختن خاک در گلدان، یک یا دو مورد از موارد زیر یا هرچیزی که زهکشی خاک را بالا ببرد را در گلدان زاموفیلیا بریزید:

    کمی پرلیت/ شن/ ذغال/ سنگریزه/ خورده سفال

    سپس گیاه زاموفیلیا را از گلدان قدیمی خارج کنید. در این مرحله ریشه های گندیده و پوسیده را جدا کنید و روی آن خاک بریزید. نکته ضروری این است که ریشه ها به مدت طولانی نباید در معرض هوا قرار گیرد. توجه کنید برای پر کردن فضای خالی، خاک را فشار ندهید؛ زیرا باعث آسیب دیدن گیاه می شود. سپس با آب بدون کلر به همراه قارچ کش و هیومیک اسید گیاه را آبیاری کنید و منتظر بمانید آب اضافی از آن خارج شود.

    بعد از اینکه آبیاری نمودید و خاک نشست کرد، دوباره می توانید خاک جدید بر روی آن بریزید. اگر قصد نگهداری گیاه زاموفیلیا را در گلدان های لوکس و بزرگ دارید، بهتر است ابتدا آن را داخل گلدان پلاستیکی بکارید. سپس گیاه را داخل گلدان مد نظر قرار دهید و اطراف آن با سنگ تزئینی پر نمایید. بعضی از مهندسان کشاورزی و باغبان ها توصیه می کنند حداقل دو هفته بعد از خرید گیاه زاموفیلیا و هر شش ماه یکبار، سطح رویی خاک را با خاک جدید تعویض کنید.

    تکثیر زاموفیلیا

    هرس کردن زاموفیلیا

    گیاه زاموفیلیا نیاز به هرس کردن ندارد. هرس کردن را در صورتی برای این گیاه می توان انجام داد که برگهای آن زرد سوخته و قسمتهای ساقه گیاه پوسیده و یا قصد تهیه قلمه ساقه و برگ برای تکثیر گیاه زاموفیلیا را دارید. برای این کار از قیچی تیز و استریل استفاده نمایید.

    کود دهی 

    زاموفیلیا مانند هر گیاهی نیاز به تغذیه برای رشد بهتر ساقه و رویش برگهای جدید دارد. خاک این گیاه غنی بوده و نیاز به کود کمتری نسبت به سایر گیاهان دارد. گیاه زاموفیلیا نسبت به کوددهی زیاد حساسیت نشان می‌دهد و ممکن است باعث آسیب آن شود. زمان کوددهی زاموفیلیا در تابستان است، این کار را به صورت ماهانه و کوددهی را با کود 20-20-20 انجام دهید. هنگام استفاده از کود 20-20-20 برای تغذیه زاموفیلیا، آن را به اندازه نصف غلظتی که بر روی دستورالعمل آن نوشته است رقیق کنید. همچنین از کود های آهن هر یک ماه و نیم یکبار در تابستان استفاده کنید. بهتر است قبل از کود دادن به گیاه زاموفیلیا، آن را آبیاری نمایید.

    دمای مناسب برای زاموفیلیا

    همانطور که گفته شد، زاموفیلیا گیاهی متعلق به مناطق گرمسیر است. بهترین دما برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است؛ اما این گیاه تا دمای 34 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می‌کند. حداقل دمایی که گیاه زاموفیلیا میتواند تحمل کند 10 درجه سانتیگراد است. بنابراین جهت نگهداری از زاموفیلیا در زمستان بهتر است که حتی الامکان آن را در داخل خانه و در جای نسبتا گرم قرار دهید. در غیر این‌صورت بر روی آن نایلون بکشید.

    تمیز کردن برگهای گیاه زاموفیلیا

    معمولاً گرد و خاک زیادی روی برگهای زاموفیلیا می نشیند. برای تمیز کردن آن بهتر است از آب بدون کلر و یا آب جوشیده  سرد شده و دستمال مرطوب استفاده نمایید. توصیه می‌شود از مواد شیمیایی براق کننده به هیچ وجه استفاده نکنید. از دیگر روش های پاک کردن برگهای زاموفیلیا، استفاده از محلول رقیق شیر است. چند قطره شیر را در یک لیتر آب حل کنید، آن را بر روی برگها اسپری کنید. سپس با دستمال تمیز برگها را به آرامی پاک کنید.

    آیا زاموفیلیا گیاه سمی است؟

    بله گیاه زاموفیلیا جزو گیاهان با سمیت متوسط است. در طول نگهداری، هرس کردن و تکثیر زاموفیلیا، باید مراقب باشید که پوستتان در تماس با شیرابه موجود در آن نباشد. علت سمی بودن زاموفیلیا وجود نمک اگزالات کلسیم می باشد که باعث التهابات شدید پوستی می‌شود. لذا هنگام تکثیر و هرس کردن گیاه زاموفیلیا از دستکش استفاده نمایید. خوردن آن سمی است و موجب مشکلات گوارشی در افراد می شود. گیاه زاموفیلیا را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

    رشد سریع زاموفیلیا

    روش های رشد سریع زاموفیلیا

    همان­‌طور که گفته شد، رشد گیاه زاموفیلیا آهسته است. اما با برخی از روشهای ساده و یا هورمون ریشه زایی می توان باعث رشد سریع زاموفیلیا گردید.

     1.استفاده از آسپیرین

    یکی از گزینه­‌های مناسب برای رشد سریع گیاه زاموفیلیا استفاده از آسپرین است. آسپیرین به دلیل اینکه حاوی اسید سالیسیلیک است، موجب افزایش رشد و تقویت زاموفیلیا می شود. برای رشد سریع زاموفیلیا، آسپیرین را به شکل رقیق شده به گیاه بدهید. دقت نمایید مصرف بیش از حد آسپیرین موجب آسیب ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. 

    2.استفاده از کود آهن

    کود آهن موجب رشد سریع و تقویت ریشه زاموفیلیا می­‌شود. کود آهن موجب پر شدن برگ‌­ها، بلند تر شدن ساقه‌­ها و افزایش سر سبز بودن برگ‌های زاموفیلیا می‌­شود.

    3. تقویت ریشه زاموفیلیا با کود پتاس

    یکی دیگر از موارد روش رشد سریع زاموفیلیا استفاده از کود پتاس است. کود پتاس به دلیل اینکه حاوی پتاسیم می باشد موجب افزایش رشد، مقاومت و ایمنی گیاه می‌­شود. 

    4. رشد سریع زاموفیلیا با کود فسفر

    در حالت کلی، از کود فسفر برای افزایش ریشه‌­دهی گیاهان استفاده می‌­شود. از آنجا که زاموفیلیا ریزوم‌­دار است، کود فسفر به خوبی می­‌تواند در رشد سریع  زاموفیلیا موثر باشد و باعث پر پشت شدن گیاه زاموفیلیا شود. 

    5. احیا گیاه زاموفیلیا با کود نیتروژن

    کود نیتروژن کمک فوق العاده‌­ای به رشد سریع گیاه زاموفیلیا و افزایش برگهای آن می کند.

    انواع کودهای گیاهان آپارتمانی را از ایران گرولایت تهیه و خریداری نمایید.

    نگهداری زاموفیلیا

     نحوه تکثیر گیاه زاموفیلیا

     با وجود اینکه طرز نگهداری زاموفیلیا بسیار راحت است، ولی تکثیر گیاه زاموفیلیا طولانی و زمان‌بر است. در این قسمت می خواهیم به روشهای مختلف  نحوه تکثیر گیاه زاموفیلیا به طور کامل بپردازیم. روشهای تکثیر گیاه زاموفیلیا عبارتند از:

     ۱.تقسیم ریزورم (غده) یا همان تکثیر از طریق ریشه یا ریزوم

    ۲. تکثیر زاموفیلیا از طریق ساقه (قلمه زدن در آب و خاک)

    ۳. تکثیر زاموفیلیا با برگ ( در آب و خاک)

     ۴. تکثیر زاموفیلیا از طریق بذر

    5. تکثیر از طریق پاجوش زاموفیلیا.

    به دلیل سمی بودن شیرابه گیاه زاموفیلیا حتما از دستکش استفاده کنید. خاک مناسب جهت قلمه زدن زاموفیلیا در خاک تا آماده شدن برای کاشت در گلدان بهتر است یکی از موارد زیر باشد:

    • کوکوپیت + پرلیت
    • خاک برگ + شن
    • پیت ماس + شن
    • خاک برگ + سبوس برنج
    • خاک مناسب حاوی پرلیت و کوکوپیت
    • خاک مخصوص قلمه

    یکی از سوالات مهم این است که تکثیر زاموفیلیا با دارچین چگونه است؟ استفاده از دارچین برای تکثیر زامیوفیلیا یک روش مجزا برای تکثیر گیاه زاموفیلیا نیست. دارچین مانند هورمون ریشه زایی عمل می کند و باعث می شود میزان ریشه زنی در تکثیر زاموفیلیا از طریق قلمه زدن ساقه و یا با برگ بیشتر شود.


    ۱. تکثیر زاموفیلیا از از طریق تقسیم بوته یا ریزوم

    سریعترین و راحت ترین راه برای تکثیر گیاه زاموفیلیا، تکثیر از طریق ریشه است. ریشه گیاه زاموفیلیا دارای ساقه های زیر زمینی غده مانند به نام ریزوم می باشد.

    برای این کار گیاه زاموفیلیا را از گلدان خارج نمایید. گیاه را به آرامی تکان بدهید تا خاک اضافی آن خارج شود. به کمک یک چاقوی تیز و استریل قسمتهای پوسیده را جدا کنید و ریشه را به چند قسمت تقسیم نمایید. طوری برش دهید که هر قسمت حاوی ریزوم و ساقه و چند برگ باشد.

    دقت کنید به ریزوم های گیاه آسیبی وارد نشود. هر قسمت را در یک گلدان جدید با زهکشی مناسب بکارید. می توانید این روش تکثیر زاموفیلیا را هنگام هرس کردن گیاه انجام دهید.

    بهتر است اولین بار هنگام آبیاری گیاه جوان را با آب بدون کلر و یا آب سرد جوشیده به همراه قارچ کش و هیومیک اسید انجام دهید. این کار، احتمال هر گونه بیماری قارچی را از بین می برد و باعث می شود گیاه رشد خوبی داشته باشد.

    ۲. قلمه زدن زاموفیلیا از ساقه

    تکثیر از طریق قلمه زدن زاموفیلیا از ساقه، زیاد استفاده نمی گردد. نحوه تکثیر گیاه زاموفیلیا از طریق قلمه زدن ساقه به سه صورت قلمه زدن زاموفیلیا از ساقه در آب یا پرلیت یا خاک انجام می شود. تکثیر زاموفیلیا در این روش بدین صورت است که ساقه جوان و سالم انتخاب می شود. سپس به کمک یک قیچی تیز و استریل شده آن را جدا می کنند.

    دقت نمایید که طول ساقه بین 15 تا 20 سانتی متر باشد.  قلمه ها حداقل باید بین 2 الی 4 برگ داشته باشند. در ادامه برگ های قسمت پایینی قلمه را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه زنی شود. از برگ های  جدا شده نیز می‌توان برای تکثیر به روشی که خواهیم گفت استفاده نماید.
    پس از جدا کردن ساقه، چند ساعت در فضای آزاد قرار دهید تا شیرابه آن خارج شود و پینه ببندد. می‌توانید ساقه را به صورت مستقیم به پودر دارچین یا هورمون ریشه زایی آغشته کنید. سپس آن در داخل آب، خاک یا پرلیت ریشه دار کنید و سپس در گلدان مناسب بکارید.

    ریشه دار کردن قلمه زاموفیلیا در آب

    ساقه های گیاه را پس از جدا کردن داخل یک لیوان بلند از آب قرار داده و هر ۳ روز تا یک هفته آب را عوض نمایید. هر بار لیوان را برای جلوگیری از رشد قارچ بشویید. توجه شود که آب فاقد کلر باشد و یا از آب جوشیده سرد شده استفاده گردد.
    پس از گذشت ۲ الی ۹ ماه که گیاه دارای ریشه می شود. (زمانی که طول ریشه بیشتر از 5/2 سانتیمتر شد) ، می توان قلمه ها را در گلدان کاشت.

    ریشه دار کردن قلمه ساقه زاموفیلیا در پرلیت 

    این روش یکی از بهترین و اصولی ترین روش های ریشه دار کردن قلمه زاموفیلیا می باشد و ریشه های مقاوم و محکمی می دهد. پس از جدا کردن قلمه از گیاه اصلی و خارج شدن شیرابه گیاه، در یک گلدان استوانه ای یا لیوان، کمی پرلیت بریزید. ساقه ها را درون آن بریزید و تا سر ظرف با فاصله حدود یک سانتی متر از پرلیت پر کنید و سپس آب بریزید. قلمه ها را داخل آن قرار دهید.


    ریشه دار کردن  قلمه ساقه زاموفیلیا در خاک

    پس از جدا کردن قلمه و خروج شیرابه از آن، انتهای قلمه را به پودر هورمون ریشه زایی یا دارچین آغشته و در گلدان مناسب بکارید.

    گل زاموفیلیا

    ۳. نحوه تکثیر زاموفیلیا با برگ

    این روش نیز بسیار زمانبر بوده و به دو شکل تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب و خاک انجام میشود.
    نحوه تکثیر زامیفولیا از طریق برگ به این شکل است که برگ های زاموفیلیا را از قسمتی که دقیقا به ساقه متصل است با یک قیچی یا چاقوی تیز و استریل ببرید. می توانید از برگهایی که هنگام تهیه قلمه ساقه از آن جدا کردید، نیز استفاده نمایید. سپس برگ ها را در سایه و هوای آزاد بمدت چند ساعت قرار دهید تا شیره آن بطور کامل خارج شده و محل بریدگی پینه ببندد.

    تکثیر و ریشه دار کردن برگ زاموفیلیا از طریق خاک:

    برگ های جدا شده را آغشته به هورمون ریشه زایی و یا دارچین کنید. آن را داخل  مخلوطی از خاک مرطوب بکارید. مخلوط خاک می تواند یکی از خاکهای مخصوص برای قلمه گیاه که در ابتدای بخش به آن اشاره شد، باشد.
    برگ ها را از قسمت پایین در عمق یک سانتی متری و با فاصله ۵ سانتی متری از هم در خاک بکارید. برای حفظ رطوبت هوا و رشد بهتر روی قلمه ها را با پلاستیک شفاف بپوشانید. روی آنها چند سوراخ جهت تهویه آن ایجاد کنید. بهترین مکان برای نگهداری این برگها در گلخانه و یا لب پنجره است.
    برگها پس از مدتی پلاسیده و پژمرده می شوند. اما ریشه و ساقه شروع به تشکیل می شوند. بعد از حدود 9 ماه ساقه، برگ و ریشه جدید تشکیل شده است و آن را در خاک مناسب بکارید.

    خاک مخصوص زاموفیلیا

    تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب

    برگ را از قسمت پایینی به اندازه ۲ سانتی متر داخل آب بدون کلر و یا جوشیده و سرد شده هم دمای محیط قرار دهید و مانند روش قلمه زدن در آب  هر هفته آب آن را عوض کنید. می توانید کمی هورمون ریشه زایی یا پودر دارچین در داخل آب بریزید.

    تکثیر زاموفیلیا با برگ در پرلیت

    این روش ریشه دار شدن، دقیقا مانند ریشه دار کردن ساقه در پرلیت است.

    ۴. تکثیر زاموفیلیا از طریق بذر

    این روش تکثیر زیاد مرسوم نیست. بدلیل سختی، زمانبر بودن و تخصصی بودن آن. افرادی که دارای گلخانه باشند، می توانند تکثیر گیاه زاموفیلیا را انجام دهند. از گلهای مشاهده شده زاموفیلیا برای تهیه بذر استفاده می‌شود. به کمک چاقوی تیز و استریل، غلاف بذر را جدا و در گلدان مناسب بکارید. این روش بسیار زمانبر است و احتمال تشکیل گیاه جدید خیلی کم است.

    5. تکثیر زاموفیلیا از طریق پاجوش

    یکی دیگر از روشهای تکثیر گیاه زاموفیلیا، استفاده از طریق پاجوش های گیاه زاموفیلیا مادر است. پاجوش ها گیاهانی کوچک هستند که در کنار گیاه مادر رشد می کند. جهت تکثیر با استفاده از پاجوش زاموفیلیا، زمانی که پاجوش ها حداقل سه الی 4 برگ دارند، آن ها را جدا کنید. این کار را می توانید هنگام تعویض گلدان نیز انجام دهید. بهتر است اولین آبیاری را با آب سرد جوشیده و یا آب بدون کلر با قارچ کش و اسید هیومیک انجام گردد.


    بیماری های گیاه زاموفیلیا

    زاموفیلیا نیزممکن است مانند سایر گیاهان در هنگام نگهداری با مشکلات و بیماری های گوناگون مواجه شود. این گیاه به علت این که یک گیاه سمی است، کم تر دچار آفت می‌شود. در این بخش به رایج ترین این مشکلات گیاه زاموفیلیا خواهیم پرداخت.

    علت زرد شدن برگ زامیفولیا

    این مشکل می تواند به دلیل آبیاری بیش از حد زاموفیلیا، کمبود مواد مغذی و یا عدم تعویض خاک به مدت طولانی و یا پوسیدگی ریشه رخ دهد.

    قهوه ای شدن نوک برگ ها زاموفیلیا

    در صورتی که نوک برگ های زاموفیلیا دچار قهوه ای شدند، نشانه خشکی محیط اطراف گیاه زاموفیلیا است. از طریق یکی از روشهای گفته شده رطوبت محیط را بیشتر کنید.

    کم رنگ و نازک شدن برگ های زاموفیلیا

    این مشکل معمولاً در ساقه های گیاه جوان و یا تازه روییده شده، پیش می آید. کمبود رنگ در ابتدای رشد گیاه طبیعی است. اما اگر به مدت طولانی گیاه درگیر این مشکل بود، نشانه کمبود نور است. برای رفع این مشکل بهتر است گیاه را به مکانی با نور بیشتر جابجا کنید و یا از لامپ های رشد گیاه استفاده نمایید.

    خم شدن ساقه گیاه زاموفیلیا

    دلیل اصلی شل شدن و خمیدگی زاموفیلیا، کمبود نور یا آبیاری بیش از حد است. برای حل این مشکل باید گیاه را به جای پر نور جابجا کنید. کوچک تر بودن بیش از حد گلدان زاموفیلیا، باعث می‌شود گیاه تعادل خود را نتواند حفظ کند در نتیجه شاخه ها به طرفین خم می شود.

    کنه عنکبوتی بر روی برگ زاموفیلیا

    دیدن تارهای سفید در زیر و روی  برگ های این گیاه نشانه وجود آفت است. در صورت مشاهده این آفت، از سم کنه کش استفاده کنید. یا سطح برگها را با محلول آب و صابون رقیق بشویید و با دستمال نرم پاک کنید.

    وجود شته بر روی برگ زاموفیلیا

    اگر دیدید که برگهای گیاه زاموفیلیا چسبناک شده است، نشانه وجود این آفت است. برای از بین بردن این آفت می‌توانید از محلول آب و صابون و پارچه نرم استفاده کنید.

    شپشک آرد آلود بر روی برگهای زاموفیلیا

    اگر توده ها و لکه های سفید بر روی برگ زاموفیلیا مشاهده کردید، نشانه وجود این آفت است. این آفت از شیره گیاه استفاده می‌کند و پس از مدتی باعث ضعیف شدن و از بین رفتن گیاه می‌شود.

    برای از بین بردن این آفت از سم های ویژه شپشک آرد آلود و یا از محلول آب و صابون و پارچه نرم بر روی برگها بکشید.

    آبیاری زاموفیلیا

    سوالات متداول زاموفیلیا

    چگونه می توانیم زاموفیلیا را ابلق کنیم؟

    تنها روش داشتن زاموفیلیا ابلق تکثیر آن از یک زاموفیلیا ابلق مادر است و هنگام نگهداری نور بیشتری در اختیار گیاه زاموفیلیا ابلق قرار دهید. اگر میزان نور دریافتی به گیاه کم باشد، برگ های آن سبز خواهد شد.

    بی حالی و شل شدن برگهای گیاه زاموفیلیا بلک به چه علت رخ می دهد؟

    این مشکل ناشی از آبیاری زیاد و عدم زهکشی مناسب گلدان زاموفیلیا بلک رخ می دهد.

    چگونه می توان پاجوش زاموفیلیا را افزایش داد؟

    استفاده از گلدان مناسب و یا یک سایز کوچک، گیاه را ترغیب می کند که پاجوش زاموفیلیا بیشتری تولید کند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    شریف نیک
    1402/12/02 15:34

    سلام. در متن مقاله فرمودید از کود 20-20-20 استفاده بشه . ولی من تا جایی که میدونم همه ی پرورش دهنده ها توصیخه میکنن که به هیچ عنوان از 20-20-20 برای زامو استفاده نشه. میشه توضیح بدید. ممنون

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:26
    پاسخ به:شریف نیک

    استفاده از کود 20-20-20 برای گیاهان اپارتمانی و برای افرادی که خیلی تخصص خاصی ندارند با میزان خیلی کم قابل استفاده هستش 

    زهره خطیب
    1402/11/13 01:38

    سلام دلیل اینکه کناره برگ های گیاه زاموفیلیا حالت سوختگی و جم شدن و کمی زردی دارد و سایر قسمت برگ سبز تیره شده
    چیست؟
    نور مستقیم خورشید هم نمی خورد فقط چند ساعت در رو ز نور ملایم و زمستانی میخورد

    فاطمه
    1402/11/11 16:47

    ساقه های زاموفیلیای من سیاه شده علتش چیه؟

    مجتبی
    1402/09/22 16:35

    چرا بعضی از زاموها یک شاخه کامل خشک میشه ولی بقیه شاخه ها هیچ مشکلی ندارن؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 11:43
    پاسخ به:مجتبی

    در قسمتی از ریشه گیاه دچار آسیب دیدگی شده و به همین علت ممکنه برخی از ساقه ها از بین بروند یا در بعضی مواقع بیماریهای قارچی هم درچار آسیب های این چنینی برای گیاه در پیش دارد

    اعظم
    1402/09/10 18:53

    مقاله بسیار خوبی بود
    ممنون

    رضا
    1402/07/20 13:13

    زنده باد.
    سپاس از راهنمایی و آموزش عالی شما.

    علی
    1402/05/08 13:13

    باسلام یکی‌از برگهای زاموفیلیا باسابقه زرد شده علت چیست

    irangrowlight
    1402/06/01 13:19
    پاسخ به:علی

    ممکنه آبیاری نا مناسبی داشتین و خاک گلدان بخاطر رعایت نشدن دفعات آبیاری دچار مشکل شده باشه .بهتره خاک رو عوض کنید و در فضای با نور مناسب قرار بدید اگر هم نور ندارید میتونید به صفحه محصولات مراجعه کنید

    امیر خانی
    1402/03/13 23:11

    بسیار مقاله مناسب و کاربردی ای بود

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط