قویترین گیاهان اکسیژن ساز

آنچه در این مقاله میخوانید
    قویترین گیاهان اکسیژن ساز

    در این مقاله با قویترین گیاهان اکسیژن ساز آشنا خواهیم شد؛ فقط قبل از آن خلاصه ای به ضرورت استفاده از گیاهان اکسیژن ساز خانگی خواهیم پرداخت. افزایش غلظت آلاینده ها در آب و هوا یکی از معضلات این روزها به شمار می‌رود. در شهرهای بزرگ درصد آلودگی هوا در محل های بسته کاری و خانگی از فضای باز بیشتر است!

    گیاهان اکسیزن ساز

     در محیط‌های بسته آلاینده هایی مانند فرمالدئیدها، بخار آمونیاک، مونوکسید کربن، زایلن و تولوئن وجود دارند که از لوازم مصرفی روزمره وارد محیط زندگی ما شده و توسط بدن ما استنشاق شده و با ما در تماس قرار می گیرند؛ مانند حشره‌کش‌ها، دود سیگار، گازهای آشپزخانه‌ای، گازهای متصاعد از  موادشوینده، جوهرهای پرینترها، چرم های مصنوعی، رنگ ها و پاک کننده ها  و روغن ها، بنزین، گازوئیل، رزین، لاستیک، لاک، براق کننده، فوم ... . قرار دادن گیاهان اکسیژن ساز فنگشویی یا خانگی (آپارتمانی) بهترین راه تصویه هوا می باشد.

    کارشناسان استفاده از ماسک های فیلتردار برای کاهش استنشاق آلاینده ها، استفاده از دستگاه های تصفیه هوا با کارایی های متفاوت جهت کاهش میزان آلاینده های شیمیایی در خانه را از راهکارهای مقابله با این معضل معرفی می کنند. تحقیقات نشان می دهد برخی از گیاهان به عنوان گیاهان جذب کننده مواد سمی هوا و تولید کننده اکسیژن میزان قابل توجهی از آلاینده ها را جذب کرده و در نتیجه از غلظت آلاینده‌های طبیعی و شیمیایی می کاهند و می توانند به عنوان تصفیه کننده هوا خانه و محیط کار مورد استفاده قرار بگیرند.

    با به کارگیری این گیاهان اکسیژن ساز فنگشویی میتوان محل زندگی خود را عاری از سموم کشنده و سرطان زا کرد و همچنین کاشت این گروه از گیاهان علائم بالینی ناشی از آلاینده هایی مانند سردرد، خستگی، خارش و قرمزی پوست، حالت تهوع و دیگر نشانه های آلرژیک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

    یکی از راههای بالا بردن کیفیت هوای داخل منزل و همچنین کاهش آلاینده ها نگهداری گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی است. گیاهان از طریق منافذ سطح برگ های شان دی اکسید کربن را جذب می کنند؛ این جذب گازها برای انجام فتوسنتز صورت می‌گیرد و روندی که در آن گیاهان انرژی نور خورشید و دی اکسید کربن را به انرژی شیمیایی بدل می کنند.

    دانشمندانی که توانایی پاکسازی هوا به وسیله ی گیاهان خانگی را بررسی می‌کنند دریافتند که این گیاهان بسیاری از گازهای دیگر علاوه بر دی اکسیدکربن را هم جذب میکنن از جمله فهرستی طولانی از ترکیبات الی فرار. استفاده از قویترین گیاهان اکسیژن ساز بهترین روش تصفیه هوای محیط می باشد که در ادامه با این گیاهان آشنا خواهیم شد.

    گیاه اکسیژن ساز

    در برخی موارد سطح ترکیبات آلی فرار در هوای یک ساختمان به قدری بالا است که باعث بروز مشکلات جدی برای ساکنان یا کارمندان حاضر در محیط می شود؛ که این بیماری به نام سندروم بیماری ساختمان شهرت دارد. بنزین که در برخی از پلاستیک ها، پارچه ها، حشره کش ها و دود سیگار یافت می شود و فرمالدئید که در برخی از مواد آرایشی شوینده ها نرم کننده ها و پاک کننده ها است، از جمله ترکیبات الی فراری هستند که این گیاهان به زدودن شان یاری می رسانند. این ترکیبات آلی فرار و سایر آلاینده های هوای درون خانه مانند اوزون باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماریهای حاد از جمله آسمف تهوع و نیز بیماری های مزمنی مانند بیماریهای تنفسی می شوند.

    توانایی یک گیاه اکسیژن ساز خانگی برای زدودن این ترکیبات زیانبار از هوا نمونه‌ای از گیاه پالایی است؛ که به معنای استفاده از گیاه هان چه در داخل و چه در خارج از خانه برای رفع آلودگی هوا، خاک یا آب است. گیاهان اکسیژن ساز خانگی مواد آلاینده را جذب کرده و این گازها را از طریق برگها و ریشه هایشان پاک میکند. میکروارگانیسم هایی که در خاک گیاهان گدانی زندگی می‌کنند نیز نقشی اساسی در خنثی کردن ترکیبات آلی فرار و سایر آلاینده ها دارند.

    گیاهان اکسیژن ساز خانگی

    تصفیه هوا با استفاده از گیاهان اکسیژن ساز خانگی

    همانطور که میدانید بیشتر وقت ما در منزل یا محل کار می گذرد و هوای مکان های بسته بدترین هوایی است که ما تنفس می کنیم. چرا که انواع و اقسام گازها در محیط پراکنده می شوند. باکتری ها، قارچ ها، گازهای حاصل از سیگار، سوختن مواد فسیلی، گازهای آشپزخانه‌ای، مواد سمی برخاسته از ساخت های دست بشر، حشره کش های خانگی، فیبر های کوچک معلق در هوا، گرد و خاک و غیره را نیز باید به لیست مواد مضری که در هوای مکان های بسته وجود دارد اضافه کرد. هرچند همه اینها در کوتاه مدت علامتی روی جسم ما نشان می دهد ولی در دراز مدت آثار تخریبی فراوانی دارد.

     چگونگی عملکرد گیاهان اکسیژن ساز خانگی در تصویه هوا

     گیاهان اکسیژن ساز مانند فیلتر عمل می کنند. گیاهان اکسیژن ساز فنگشویی مواد شیمیایی خطرناک در هوا را از طریق حفره های نازک بر روی برگ ها جذب می کنند و به این طریق سموم و مواد زائد را از هوا گرفته و یا به مصرف خودشان می رسانند؛ یا در ساختار خودشان انبار می کنند یا به نوعی دفع میکنند. ریشه و باکتری موجود در خاک نیز در حذف مواد سمی دخالت دارد. هر چقدر اندازه برگ ها یا تراکم آنها بیشتر و بزرگتر باشد میزان هوایی که فیلتر می‌کنند نیز بیشتر است.

    با کشت ارگانیک در داخل منزل نه تنها می توان غذایی آماده بدون کود شیمیایی را برای خانواده تامین نمود بلکه سبب این خواهد شد که سبزیجات در حال کشت هوای درون خانه را پاک می کنند. دانشمندان دریافتند که برخی گیاهان بیشترین توانایی پاک کنندگی را دارند.

    گیاهان اکسیژن ساز فنگشویی

     قویترین گیاهان اکسیژن سازی که می توان نام برد:

    1. فیلدندرون
    2. همیشه سبز چینی (آگلونما)
    3. کلروفیتوم
    4. بامبو پالم (نخل بامبو)
    5. هدراهیلکس (پیچک انگلیسی)
    6. سرخس (فوژ یا فون)
    7. گیاه شیرینی بنفشه
    8. نخل خرمای زینتی
    9. نخل اریکا
    10. نخل رافیس اکسلسا
    11. نخل شامودورا
    12. دراسینا
    13. سیکلامن
    14. فیکوش آمستل
    15. پوتوس طلایی
    16. آلوورا
    17. سانسوریا
    18. کاکتوس ستونی
    19. گل های ژربرا گلدانی
    20. ارکیده پروانه ای
    21. داوودی
    22. بگونیا
    23. آزالیا
    24. اسپاتی فیلوم
    25. گل عنکبوتی

     اغلب گیاهانی که در فهرست گیاهان اکسژن ساز قرار می گیرند در محیط های گرمسیری و نیمه گرمسیری تکامل یافته اند. این گیاهان به خاطر توانایی شان برای رشد کردن در نور کم آفتاب دارای ترکیب برگی هستند که به آنها اجازه فتوسنتز در نور کم درون خانه را می دهد. به طوری کلی گیاهان نیاز به رسیدگی دارند و ارتباط انسان با گیاهان یک ارتباط دو طرفه است. سایر گیاهان نیز به نوبه خود در تصفیه هوا نقش دارند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط