گل بابا آدم

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل بابا آدم

    گل بابا آدم و یا  Alocasia spp یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که در خانواده Araceae  ها جای دارد. بابا آدم در زمره گیاهان آپارتمانی لوکس و لاکچری قرار دارد. این گیاه همچنین با نام گوش فیل، فیل گوش و آلو کازیا نیز شناخته می‌شود و مناسب افرادی ست که به داشتن گیاهان غول پیکر و بزرگ علاقه بسیاری دارند.

    گیاه بابا آدم گیاهی باتلاقی ست که در مناطق استوایی بیشترین رشد و نمو را تجربه می‌کند و زیست بوم آن جنوب و جنوب شرق قاره آسیا می‌باشد. پس با این مقاله از ایران گرولایت باشید تا به معرفی و  روش نگهداری گل بابا آدم و خواص مختلف آن بپردازیم.

    معرفی گل باباآدم

    گل بابا آدم گیاهی استوایی ست با برگ‌های خشن، بزرگ و افتاده. این گیاه با کاشت پیاز و غده های ریشه دار در خاک رشد می‌کند. برگ‌های غول پیکر بابا آدم ظاهری جذاب و زیبا دارند. دمبرگ ها و ساقه های این گیاه تا 60 الی 90 سانتی متر رشد می‌کنند. همچنین معمولاً ارتفاع گل بابا آدم غول پیکر به 90 تا 150 سانتی متر در داخل خانه می‌رسد اما در خارج از خانه در شرایط محیطی مناسب تا 5 متر نیز رشد می‌کند.

    برگ‌های بابا آدم بزرگ و عریض بوده و تیرکمانی شکل هستند. هر قدر گیاه از نور بیشتری برخوردار شود، برگ‌های آن پهن تر و مقاوم تر خواهد بود. بر روی برگ‌های بابا آدم، لکه هایی به رنگ سفید و قرمز دیده می‌شود. 15 گونه مختلف از بابا آدم وجود دارد که عموماً چندساله هستند.

    قیمت گل بابا آدم

    با اینحال رنگ برگ‌های آن ها تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد. برگ برخی گیاهان، از بنفش به سیاه متمایل شده و برخی دیگر از هارمونی سبز و سفید بهره مند شده‌اند. معمولاً برگ ها از بخشی که به دمبرگ متصل می‌شوند، کمرنگ هستند و به مرور با رسیدن به نوک برگ، پررنگ تر می‌شوند. همچنین در برخی گونه ها، برگ ها دارای رگ برگ ها و لبه های سفید، کرم و یا قرمز هستند.

    ساقه های بابا آدم شباهت بسیاری به پوست مار دارند. سطح ساقه ها را پرزهایی خشن به شکل خزه پوشانده است. در مناطق شمالی آمریکا، گل بابا آدم به عنوان گیاه یک ساله پرورش داده می‌شود. در فصول سرد سال، غده این گیاه از خاک خارج شده و در هوای گرم نگهداری می‌شود. با شروع فصل بهار، مجدداً غده های بابا آدم کاشته می‌شوند. به همین خاطر است که اغلب افراد از این گیاه در محیط خارجی منزل استفاده می‌کنند.

    از نظر گلدهی گل بابا آدم، این گیاه به ندرت گل می‌دهد و برای گل دهی باید شرایط بسیار ایده‌آلی برایش فراهم شود. پس اگر گیاه شما شروع به گل دادن کرد نشانه این است که گیاه کاملا سالم است. رنگ گل گیاه بابا آدم به رنگ سفید مایل به کرم می‌باشد و در نیمه دوم فصل بهار ظاهر می‌شود.

    روش نگهداری گل بابا آدم

    همانطور که پیش از این نیز گفته شد، خواستگاه گیاه بابا آدم مناطق استوایی است. این بدین معناست که بابا آدم محیط های گرم و مرطوب را برای رشد و نگهداری ترجیح می‌دهد. به همین خاطر است که در مناطق شمالی کشور که دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند، گیاه بابا آدم بیشترین رشد و نمو را تجربه می‌کند.

    با این حساب لازم است در زمان نگهداری گل بابا آدم، حال و هوای خانه را به سمت مناطق استوایی ببرید. طوریکه نور کافی بابا آدم را تأمین کرده و به روش های مختلف، رطوبت مورد نیاز آن را فراهم کنید. برای نگهداری صحیح و اصولی از گل بابا آدم، شرایط زیر را تأمین کنید.

    نور کافی و غیرمستقیم

    داشتن برگ‌های پهن و عریض، بسیاری از افراد را در تأمین نور بابا آدم به اشتباه می‌اندازد. اگرچه گیاه بابا آدم از جمله گیاهان نور دوست است، اما به هیچ وجه به نور شدید و مستقیم احتیاج ندارد. قرارگیری گلدان بابا آدم در معرض نور مستقیم خورشید، موجب سوزش برگ ها و آسیب جدی به ظاهر آن می‌شود.

    تامین نور گیاه بابا آدم بوسیله لامپ رشد گیاه

    بهترین نور برای نگهداری گل بابا آدم در خانه، نور غیرمستقیم و فیلتر شده پشت پنجره است. برای تأمین نور کافی بابا آدم، آن را در فاصله یک متری از پنجره های جنوبی قرار دهید. مطمئن شوید که گیاه در طول روز چندین ساعت نور غیرمستقیم خورشید را دریافت می‌کند. به خاطر داشته باشید که عدم تأمین نور کافی با علائمی همچون کم رنگ شدن و افتادگی برگ ها نمایان می‌شود.

    لامپ‌های رشد گیاه مانند LED فول اسپکتروم رشد گیاه نیز می‌توانند گزینه مناسبی جهت تأمین نور مناسب گیاه بابا آدم در خانه باشند. این لامپ‌ها با حذف طول موج‌های غیر ضروری و داشتن تایمر خاموش و روشن  می‌توانند با حداکثر راندمان ، نیاز نوری گیاه شما را برطرف نمایند. درنتیجه دیگر نیاز به نگرانی تابش مستقیم نور خورشید نخواهید بود.


    خرید انواع لامپ رشد گیاه و LED رشد گیاه از ایران گرولایت


    آبیاری مناسب و منظم

    در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی و زینتی، بابا آدم به جهت بهره مندی از ساقه های گوشتی و برگ‌های پهن، به آبیاری بیشتری احتیاج دارد. برای اینکه برگ‌های گل بابا آدم غول پیکر به خوبی رشد کند، بهتر است در طول فصل تابستان هفته ای 2 الی 3 بار به آبیاری گیاه بپردازید.

    به خاطر داشته باشید آبیاری زیاد در حجم های گسترده موجب خرابی گیاه، پوسیدگی ریشه، زرد شدن برگ ها و در نهایت از بین رفتن بابا آدم می‌شود. بنابراین آبیاری گل بابا آدم را تنها زمانی که خاک گلدان رو به خشکی رفت و رطوبت خود را از دست داد، انجام دهید. بهتر است در زمان آبیاری از بالا بودن خاصیت زهکشی خاک و گلدان مطمئن شوید. چرا که حبس آب در داخل ریشه ها آسیب جدی به آن ها می‌زند.

    نحوه آبیاری گل بابا آدم

    در بسیاری از مواقع، بابا آدم در فصول سرد سال دچار رکود می‌شود. بهتر است همزمان با متوقف شدن رشد گیاه، آبیاری را به هفته ای یکبار کاهش دهید. در فصل زمستان نیز به علت افت دمای محیطی، تنها زمانی که سطح روی خاک کاملاً خشک شد، اقدام به آبیاری کنید.

    رطوبت و دمای مناسب گل بابا آدم

    همانطور که گفته شد، گیاه بابا آدم علاقه بسیاری به محیط های مرطوب و استوایی دارد. بنابراین می‌توان نقش عامل رطوبت را در رشد بابا آدم پر رنگ تر از سایر عوامل رشد، تصور نمود. بهتر است در روزهایی که اقدام به آبیاری گیاه نمی‌کنید، از طریق تکنیک‌های افزایش رطوبت محیط گیاه مانند غبارپاشی و اسپری کردن آب بر روی گیاه رطوبت مورد نیاز او را تأمین کنید.

    ساخت جزیره نیز کمک شایانی به تأمین رطوبت بابا آدم می‌کند. برای اینکار کافیست در زیر گلدان بابا ادم مقداری سنگریزه ریخته و آن را با آب پر کنید. سپس گلدان را بر روی سطح سنگریزه ها قرار دهید. دقت کنید که گلدان را مستقیماً بر روی سنگریزه ها قرار دهید تا با آب گلدان تماس مستقیم نداشته باشد.

    به مرور آب موجود در زیر گلدان تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز ریشه ها را تأمین می‌کند. وجود سنگریزه ها نیز مانع از تبخیر سریع آب گلدان می‌شود. فاکتور دما نیز به همین میزان در رشد و نموی بابا آدم تأثیر می‌گذارد. نگهداری از گلدان بابا آدم در دماهای پایین منجر به خشک شدن برگ‌های آن می‌شود.

    دمای بالا نیز باعث پژمرده شدن گیاه بابا آدم خواهد شد. از این رو توصیه می‌شود در زمان نگهداری از گل بابا آدم در خانه، دمای محیط را در بازه 15 الی 25 درجه سانتی گراد حفظ کنید. نگهداری بابا آدم در مجاورت پنجره ها اقدامی کاملاً اشتباه است. چرا که در این حالت نفوذ گرما و سرما آسیب جدی به گیاه وارد می‌کند. از این رو توصیه می‌شود یک فاصله یک متری میان گلدان و پنجره ایجاد کنید تا دمای هوا پیش از برخورد به گلدان بابا آدم، تعدیل شود. همچنین از قرار دادن گل باباآدم د رمجاورت وسایل سرمایشی و گرمایشی جدا خودداری نمایید.

    خاک 

    تأمین بستر مناسب رشد از دیگر فاکتورهای موثر در رشد و نموی بابا آدم است. بهترین خاک برای استفاده در گلدان گوش فیل، خاک سبک و مغذی است. بهره‌مندی خاک از مواد آلی زمینه را برای رشد بهتر گیاه فراهم می‌کند.

    نگهداری گل بابا آدم در خانه

    برای تأمین خاک مناسب بابا آدم مخلوطی از پرلیت و پیت ماس را تهیه کرده و سپس آن را به همراه گیاه در یک گلدان با زهکشی بالا بکارید. شما می‌توانید با استفاده از کود 20- 20 – 20 نیز مواد ضروری برای رشد و نموی گیاه را فراهم کنید. از بهار تا پاییز، ماهی دوبار اقدام به کوددهی خاک کنید تا رشد گل بابا آدم غول پیکر بهبود یابد.


    خرید خاک و کود مناسب گیاه بابا آدم از فروشگاه ایران گرولایت


    گلدان گل بابا آدم

    از دیگر عواملی که هنگام نگهداری گل بابا آدم باید به آن توجه کرد؛ تعویض گلدان به موقع و انتخاب سایز مناسب آن می‌باشد. گلدان بابا آدم باید هر 1 الی 2 سال تعویض شود. دلیل این امر رشد گیاه (علی الخصوص ریشه گیاه) می‌باشد و گیاه باید برای رشد حجم بگیرد که اگر فضای گلدان محدود باشد؛ رشد گیاه شما نیز کم و پس از مدتی متوقف می‌شود. همچنین هنگام تعویض گلدان گل بابا آدم توصیه می‌شود خاک آن را نیز تعویض نمایید.

    گلدان گل بابا آدم

    تمیز کردن گل بابا آدم

    برای رشد بیشتر گل بابا آدم به این نکته دقت داشته باشید که به دلیل داشتن برگ‌های بزرگ ، نیاز است برگ‌های آن به طور مکرر با دستمال مرطوب تمیز شود تا گرد و غبار بر روی برگ‌ها منافذ آن‌ها را نبندد.

    نحوه تکثیر گل بابا آدم

    گیاه غول پیکر بابا آدم، به قدری زیبا و جذاب است که عموم افراد را برای تکثیر وسوسه می‌کند. روش های مختلفی برای تکثیر گل بابا آدم وجود دارد. بابا آدم را می‌توان از طریق پاجوش، قلمه زدن و ریزوم تکثیر کرد. در ادامه به معرفی راحت ترین و کاربردی ترین روش ها می‌پردازیم:

    تکثیر بابا آدم از طریق پاجوش

    استفاده از پاجوش، ساده ترین روش برای تکثیر گیاه بابا آدم است. برای اینکار کافیست مدتی به گیاه فرصت دهید تا با شرایط محیطی جدید، وفق پیدا کند. سپس در هنگام تعویض گلدان به اطراف ریشه ها دقت کنید. در شرایط محیطی مطلوب و مساعد، اطراف ساقه گیاه مادر، چندین بابا آدم کوچک رشد می‌کنند.

    پس از اطمینان از وجود پاجوش، آن ها را از طریق یک قیچی تیز از گیاه مادر جدا کنید و در بستر مناسب رشد بکارید. بهتر است جوانه های تازه بابا آدم را در نور ملایم قرار داده و خاک آن ها را مرطوب نگهدارید. با گذشت 2 الی 3 هفته پس از تکثیر، پاجوش ها اقدام به ریشه دهی کرده و به طور مستقل رشد می‌کنند.

    تکثیر گیاه بابا آدم

    تکثیر بابا آدم از طریق قلمه زنی

    قلمه زنی نیز تکنیکی ساده برای تکثیر بابا ادم است. برای اینکار کافیست گیاه را به آرامی از گلدان خارج کرده و خاک اطراف ریشه را با ملایمت کنار بزنید. سپس توده اصلی را به کمک یک چاقو تیز به چند قسمت تقسیم کنید. مطمئن شوید که هر توده دارای چندین غده سیب زمینی شکل مختلف است.

    در قدم بعد هر توده را پیش از قرار دادن در درون خاک، داخل آب قرار دهید و از ریشه دهی آن ها مطمئن شوید. در نهایت توده ها را به شکل مجزا در گلدان های مختلف بکارید. خاک بستر بابا آدم می‌بایست مغذی بوده و دارای زهکشی بالایی باشد. شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت، خاصیت زهکشی خاک را تقویت کنید.

    تلاش کنید تا بابا آدم های جوان را در یک محیط پایدار و به دور از دستگاه های سرمایشی و یا گرمایشی قرار دهید. در ادامه نیز از قلمه های جوان مطابق آنچه در خصوص روش نگهداری بابا آدم بالغ ذکر شد، نگهداری کنید.

    انواع گل بابا آدم

    همانطور که گفته شد 15 گونه مختلف از بابا آدم وجود دارد که هر یک مشخصات ظاهری مخصوص به خود را دارند. گل بابا آدم بلک، گل بابا آدم تنه قرمز و تنه سبز از جمله محبوب ترین انواع بابا آدم ها هستند. با دیدن عکس گل بابا آدم تنه قرمز متوجه می‌شوید که بر روی تنه این گیاه رگه هایی از رنگ قرمز دیده می‌شود. در بابا آدم بلک این رگه ها به رنگ بنفش تا سیاه متمایل می‌شود.

    گل بابا آدم بلک

    گل بابا آدم تنه سبز نیز دارای ساقه‌هایی به رنگ سبز است که رنگ برگ‌ها از سفید یا سبز کم‌رنگ به سبز پررنگ گرایش پیدا می‌کند.

    قیمت گل بابا آدم در گونه‌های مختلف آن متفاوت است. برای مثال قیمت گل بابا آدم تنه قرمز بیشتر از قیمت گل بابا آدم تنه سبز است. در یک نگاه کلی می‌توان گفت، بابا آدم گیاهی زیبا، محبوب و گران‌قیمت است که حضور آن در فضاهای مختلف، موجب اعتباربخشی به محیط می‌شود.

    آیا گل بابا آدم سمی است؟

    بله! با وجود اینکه ریشه بابا آدم دارای خواص درمانی مختلفی است، اما شیره این گیاه کاملاً سمی است. شیره بابا آدم در ساختار خود از کریستال‌های سمی اگزالات بهره برده است. به همین خاطر است که بلعیدن بابا آدم موجب التهاب شدید در دهان و دستگاه گوارشی می‌شود. برخی افراد نیز پس از بلعیدن برگ‌های این گیاه دچار تنگی نفس می‌شود.

    به همین خاطر توصیه می‌شود در هنگام تکثیر بابا آدم و در زمان تمیزکردن برگ‌های آن از یک دستکش مناسب استفاده کنید تا تماس شیره گل بابا آدم با پوست دست موجب التهاب شدید پوستی نشود. همچنین گلدان بابا آدم را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید تا خطر لمس و یا بلعیدن بابا آدم، سلامت آن‌ها را تهدید نکند.

    بیماری‌های گل بابا آدم

    در ادامه تعدادی از مهم‌ترین بیماری های این گیاه را با هم مرور خواهیم کرد:

    زرد شدن برگ‌های گل بابا آدم

    علت زرد شدن برگ بابا آدم معمولاً به‌خاطر آبیاری بیش از حد و یا زهکشی نامناسب خاک گیاه می‎‌باشد. در این صورت اقدام به تعویض خاک نمایید و آبیاری را کاهش بدهید.

    علت زرد شدن گل بابا آدم

    سیاه و قهوه‌ای شدن برگ‌های گل بابا آدم

    معمولا آبیاری نا‌منظم و به میزان کم، دلیل وقوع این اتفاق است. سعی کنید بر اساس آموزش آورده شده در قسمت آبیاری عمل نمایید. همچنین اگر رنگ قهوه‌ای و سیاه برگ‌ها شبیه سوختگی است؛ دلیل آن قرارگرفتن گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب می‌باشد.

    ریزش برگ‌های گل بابا آدم

    عدم تأمین نور کافی و قرارگرفتن در محیطی با نور کم، از دلایل رایج ریزش برگ‌ها می‌باشد. البته باید توجه نمایید ریزش برگ‌ها گاهی به دلیل اتمام عمرشان طبیعی است. منتهی برای این امر ابتدا زرد می‌شوند و سپس می‌ریزند. اگر زرد شدن گیاه شما دلیل غیرطبیعی نداشته باشد این امر طبیعی است که برگ‌های آن بریزد.

    برای رفع مشکل کمبود نور کافی گیاه را به محیطی پرنور انتقال دهید یا با خرید لامپ رشد گیاه نیاز آن را برطرف نمایید.

    کوچک و نازک شدن برگ‌های گل بابا آدم

    کمبود مواد مغذی و معدنی مورد نیاز گیاه دلیل نازک و کوچک‌شدن برگ‌های گل بابا آدم می‌باشد. با خرید کود مایع مناسب شما می‌توانید این مشکل را برطرف نمایید.

    گل بابا آدم غول پیکر

    سخن پایانی

    گل بابا آدم غول‌پیکر گیاهی است استوایی که به شرایط نگهداری خاصی احتیاج دارید. برای اینکه بتوانید از گل بابا آدم در خانه خود پذیرایی کنید، لازم است رطوبت و نور موردنیاز آن را تأمین کنید. همچنین از کودهای مغذی برای تغذیه مناسب خاک استفاده کنید. از آنجایی که گل بابا آدم دارای شیره سمی است، بهتر است این گیاه زیبا و باشکوه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

    در صورتی که سؤالی در ارتباط با گیاه بابا آدمتان دارید می‌توانید در زیر این محتوا برای ما کامنت کنید تا مشاوران ایران گرولایت در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مصطفی
    1402/12/14 15:31

    سلام. برگ های بابا ادم رو زمانی که شروع به زرد شدن کرده یا تا حدی زرد شده میشه قطع کرد؟
    گلدان بابا ادم باید نوع خاصی باشه؟ آیا تعویض کلدان با چهار سایز بزرگتر مشکلی نداره؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:08
    پاسخ به:مصطفی

    برای عملکرد بهتر در اپارتمان بهتره گیاهتان 3تا برگ داشته یاشد یا اگر منبع نوری خوبی دارید مشکی نداره تا 5 عدد برگ . و بهتره گلدان سایزش بزرگ باشه تا مدت زیادی نیاز به تعویض نداشته باشه.

    نصیبه
    1402/12/06 20:14

    اطلاعات خیلی مفید بود و ارزنده.

    رعنا
    1402/11/29 15:22

    دو روزه گیاه بابا آدم و خریدم گذاشتم‌پشت پنجره که پرده حریر داره . و نور از پرده وارد خونه میشه امروز صبح دیدم دوتا برگش زرد شدن و تا ظهر کلا رنگدانه های سبزش زرد شدن .بنظرتون علت چیه ؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:09
    پاسخ به:رعنا

    کمبود نور 

    میلاد
    1402/11/27 13:57

    سلام
    از برگ بابا ادم قطره اب ترشح میشه . علت چیست ؟ خوبه یا بده؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:11
    پاسخ به:میلاد

    گردش هوا در محیط مناسب نیست دما و رطوبت هم به همین صورت 

    محمدرضا
    1402/11/23 14:35

    سپاسگزار راهنمایی ها و مطالب خوبتان هستم یاعلی مدد

    پوریا
    1402/11/22 21:07

    وقت بخیر گل بابا ادم گرفتم با قد تقریبا۱متری بعد گذشت یکی دوماه ساقه هاش افتاده میشه و رو به بالا نمیره و همین باعت میشه برگ هاش بیفته و شکسته بشه ممنون میشم راهنمای کنید

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:12
    پاسخ به:پوریا

    میزان نور در محیط به اندازه نیست و احتمالا آبیاری زیاد هم انجام میدید

    نعنا
    1402/11/22 19:57

    سلام من باباادمم رشد خوبی داره برگ زیاد میده الان سه تا گل داده میگن باید گل هاشو بکنی چون ضعیفش میکنه. این حرف درسته باید کند گلارو؟؟؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:13
    پاسخ به:نعنا

    بله درسته

    پورعلی
    1402/11/19 09:36

    سلام من گل بابا ادم تابستون خریدم الان هم برگاش ریز شده هم داره زد میشه هروز غبار پاشی میکنم الان که زمستونه هفته یک بار آبیاری میکنم کود گرین مکس هر دوهفته یه بار میدم پشت پنجره جنوبی هست سم هم میزنم ماهی یک بار برای اینکه کنه عنکبوتی نگیری ولی نمیدونم چرا اینجوری شده

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:13
    پاسخ به:پورعلی

    شدت نور مناسبی نداره و از تغذیه مناسبی استفاده نمیکنه

    مینا
    1402/11/14 12:49

    سلام
    گل بابا آدم من در این فصل از سال (زمستان)دچار افتادن برگ است طوریکه هر سه روز یک بار یک برگ افتاده می شود و یک برگ همزمان جوانه می‌زند.مقابل نور غیر مستقیم قرار دارد هر ۴ روز یکبار آبیاری میشه و هر ۲۰ روز یکبار کوددهی.
    حدود ۲ ماه هم هست که خریداری شده
    لطفا راهنمایی فرمایید چرا این اتفاق می‌افتد و راهکار مناسب را ذکر کنید

    مجید غفاری
    1402/11/08 19:50

    سلام من ۳ روز پیش گلدان بابا آدم خریدم ولی بعد از چند روز برگ ها شروع به زرد شدن کرده ممنون میشم توضیح بدید چکار کنم ۱ نکته وقتی گلدان خریدم آقای فروشنده باگلدان پلاستیکی گذاشت داخل گلدان بزرگتر و خاک ریخت دور گلدان آیا از اینم میشه یا که سرمازده ؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

    مرجان
    1402/11/08 10:37

    با سلام.بابا ادم من برگ های جدید داده و من برگهای زرد رو جدا کردم حالا برگ های جدید کوچک هستن و قد کوتاه به بزرگیه قبلیا میشن مجدد؟و اینکه داخل گلدان یک بابا ادم بسیار کوچک رشد کرده اونو چیکار کنم بزنم داخل گلدان جدید یا نه همینجا بمونه؟چیکار کنم؟ممنونم

    Bahar
    1402/11/02 02:32

    سلام یک ماهه بابا آدم خریدم خونم سرده جزیره ام ندارم برگهاش از اطراف شروع به زرد شدن کردن چکارش کنم خوب شه?

    M. N
    1402/10/28 13:08

    سلام، ممنون از توضیحات بسیار خوبتون، میتونیم برگای باباآدم رو جمع کنیم؟ خیلی از هم باز شده، فضای کوچیک دارم، لطفا توضیح بدید، ممنون.

    مرضیه
    1402/10/17 16:25

    سلام گلهای من برگهای قدیمی ترش زرد میشن خاک هردو گلدان رو هم عوض کردم و آبیاری روهم کم کردم ولی دوباره داره برگش زرد میشه لطفاً راهنمایی کنید .ممنون

    Faeze
    1402/10/17 00:09

    سلام وقت بخیر
    من یک هفتس گیاه بابا آدم خریدم
    تا همین دیروز خوب بود
    یهو دیشب دیدم یکی از برگهاش زرد شده و امروز هم ک همون برگ از ساقه تا خورده و خم شد. یکی از برگهای دیگشم داره زرد میشه. از صبح دارم بخور میدم و الانم گل رو گذاشتم داخل پاسیو ک محیطش مرطوب تر از خونس. بنظرتون لازمه بازم بخور بدم؟؟ این برگهاش ک زرد شده ب حالت اول برمیگرده یا نه؟ و دیگه باید چیکار کنم؟؟

    سولماز رفعتی
    1402/10/07 17:47

    سلام خسته نباشید گل بابا ادم من هر سه چهار روز یه برگش زرد میشه چکار لطفا راهنمایی کنید ممنونم از لطفتون

    صابری
    1402/09/19 18:57

    سلام در فروردین بابا. آدم خریدم ابتدا گلدانش رو عوض کردن به مرور برگ جدید که میداد از برگهای قبلی کوچکتر بودند ولی گلدان دراز ریشه شده بود اما بعداز مدتی بابا ضعیف شد وقتی گلدان رو بررسی کردم کرم خاکی داشت که ریشه هارو خورده بود در حال حاضر اندازه برگ ها به اندازه برگ پتوس هست

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 11:46
    پاسخ به:صابری

    با تعویض گلندان و خاک مناسب گیاه شما وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و برای بهتر شدن سایز گیاه بهتر است نور مناسبی برایش قرار دهید تا انرژی گیاه تامین شود  از مواد غذای مناسب برای عملکرد بهتر گیاه حتما استفاده شود

    ژاله
    1402/09/15 14:29

    درود بر شما:
    یک ماه پیش یک گلدان بابا آدم از شمال خریدم و به تهران آوردم
    برگ های بزرگ اولیه افتادند و دو برگ جدید کوچکتر به جای آنها درآمده ولی نوک برگها کمی به طرف قسمت پشت برگ خمیده شده اند.
    مکان آن در پشت پنجره با نور جنوبی است و هفته ای یکبار هم آبیاری شده است و کود کامل گیاهی هم به آن داده ام.
    لطفاً مرا برای خم شدن برگها راهنمائی بفر مائید ، با سپاس

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:08
    پاسخ به:ژاله

    این گیاه به رطوبت خوبی نیاز دارد و در محیط های آپارتمانی کمی سخت میشه ازش نگهداری کرد .یکی از علتهای جمع شدن برگ گیاه کمبود رطوبت محیط میباشد .با جع کردن برگ گیاه تلاش میکند رطوبت سطح برگ را حفظ کند .

    اکرم بابایان
    1402/09/12 15:34

    برای بابا آدم گذاشتن جزیره زیر آن لازم است

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:09
    پاسخ به:اکرم بابایان

    اگر رطوبت گیاه را به صورت دیگری تامین کنید بهتر است 

    امیر نظری
    1402/08/28 19:04

    سلام وقت بخیر،میخواستم بدونم دلیل اینکه نوک برگ بابا آدم قطره های آب پس میده چیه؟؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:38
    پاسخ به:امیر نظری

    رطوبت سطح برگ هستش 

    سهند
    1402/08/16 23:29

    سلام تقریبا ۱۰ ماهی هست گیاه بابا آدم گرفتیم اصلا شاخه های خشک شده رو جدا نکرده بودیم ، امروز شاخه های خشک شده رو از تنه جدا کردیم مشکلی ایجاد میکنه ؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:44
    پاسخ به:سهند

    مشکلی نداره و بهتر هم میشه چون انرژی گیاه برای اندامهای دیگراستفاده میشه

    فائزه
    1402/07/29 17:12

    خسته نباشید
    کود مناسب برای بابا آدم چی هست؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:59
    پاسخ به:فائزه

    بهتره از هیومیک و جلبک دریایی استفاده کنید 

    نیر ابراهیمی
    1402/07/29 00:42

    سلام
    وقت بخیر
    ۴ ماه پیش گیاه بابا آدم خریدم، اوایل حالش خیلی بود متاسفانه بیماری کنه عنکبوتی گرفت و من سم پاشی کردم، تابستان دو ماه خونه نبودم و گیاه تهویه مناسبی نداشت، ضمن اینکه این مدت از آبخوان برای آبیاری استفاده میکردم،متاسفانه الان فقط یه برگ خیلی کوچیک داره که اونم یک ماهه هیچ رشدی نداشت و داره خشک میشه، برای نجات گیاه میتونم کاری بکنم یا کلا گلم از بین رفته؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 13:01
    پاسخ به:نیر ابراهیمی

    احتمال زیاد گیاه شما از بین خواهد رفت ولی اگر رطوبت محیط را تا حدود 50درصد افزایش دهید و کود ریشه زایی خوب استفاده کنید یا اسید آمینه .میتونه گیاه شما به حالت بهتری برگرده 

    سیدمحسن
    1402/07/23 12:43

    باسلام و خسته نباشید
    تغریبا2ماه میشه گل بابا آدم خریداری کردم و الان حاشیه برگ های آن زرد شده لطفاً راه کاری بگین ممنون

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 14:17
    پاسخ به:سیدمحسن

    ممکنه از کمبود نور و در کنارش کمبود مواد غذای مثل پتاسیم و ریز مغزی ها هستش.از یه کود با درصد پتاسیم مناسب و ریز مغزی ها کامل استفاده کنید

    مهدیه
    1402/07/18 18:30

    سلام وقت بخیر گیاه بابا آدم رو من تقریبا یه ماهه که خریدم و دو تا برگ سالم و بزرگ داده ولی یکی از برگ ها الان از سمت نوک داره زرد میشه و یکی دیگه از برگ ها دو تا سوراخ داره روش علت چی می‌تونه باشه میشه راهنمایی کنید از چه چیزی استفاده کنم که درست بشه ممنون از شما

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 14:21
    پاسخ به:مهدیه

    کمبود مواد غذای مثل پتاسیم در زمان برگدهی میتونه به سایز و اندازه برگ کمک بکنه و ظاهر بهتری داشته باشه .

    کوثر
    1402/06/27 12:45

    سلام من تازه گل بابا ادم خرید برگ اش زرد میشه و خشک چکیار کنم چه جوری اب یاری کنم زیاد اب می خواد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 14:22
    پاسخ به:کوثر

    نور بسیار خوبی باید داشته باشه گیاهتون و رطوبت محیطش باید حدود 50% باشه این دو مورد بیشترین علت خراب شدن گیاه بابا آدم هستش

    صابری
    1402/06/11 10:13

    سلام بابا آدم از بازارکار خریداری شد اول برگ های پهن داشت ولی به مرور برگها کوچک شد بعد متوجه شدم که قلمه بوده حالا چکار کنم که ساقه قوی و برگ های پهن داشته غ

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 14:26
    پاسخ به:صابری

    ربطی به قلمه بودن یا نبودن نداره بیشتر محیط نگهداری و شرایط نگهداری مهم هستش.از نور تا مواد غذای مناسب و دما و رطوبت میتونه سلامت گیاه شمارو در پیش داشته باشه که همین موضوع باعث میشه سایز برگ و تنه گیاه قطور تر شود

    فاطمه
    1402/06/04 09:47

    سلام وقت بخیرگیاه باباآدم من برگاش کاملاافتاده شدن بایدچیکارکنم

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:24
    پاسخ به:فاطمه

    از میزان آبی که به گیاه میدید اطمینان حاصل کنید که به تمام نقاط گیاه کاملا آب میرسد .در مرحله بعد نور کافی برای گیاه قرار دهید و رطوبت محیط گیاه هم باید کاملا ایده آل باشد 

    Fatem
    1402/06/03 10:22

    سلام وقت بخیر من چند روزی هست بابا آدم گرفتم الان روی برگاش نقطه های سیاه زده شده باید چیکار کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:22
    پاسخ به: Fatem

    نورش را تامین کنید و مواد غذای مناسب برایش تهیه کنید و رطوبت محیطش هم باید خوب باشد 

    نرگس کیانی
    1402/05/31 03:05

    سلام خسته نباشید چند روزه گیاه بابا آدم خریدم دوتا از برگاش زرد شد باید چیکار کنم

    irangrowlight
    1402/06/01 14:52
    پاسخ به:نرگس کیانی

    اگر در پی این که برگی زرد شدش برگ جدید هم درآوردش ه این مورد طبیعی هستش .اگر نه قطعا محیط منزل شما مناسب این گیاه نیست و باید شرایط بهتری براش فراهم کنید .بهتره با مشاوران ما در این مورد صحبت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید .لطفا با شرکت تماس بگیرید

    Faezeh
    1402/05/18 21:58

    چه نوع بخور برای گل بابا آدم مناسب است بخور سرد یا گرم ؟وچقدر نیاز هست بخور داده بشه

    irangrowlight
    1402/06/01 13:44
    پاسخ به:Faezeh

    ربطوبت متعادل باید باشه نه گرم نه سرد .اگر در منزل از کولر آبی استفاده میکنید همون میزانی که کولر رطوبت درست میکنه برای گیاه شما کفایت میکنه .

    رضا
    1402/05/14 20:44

    سلام ممنون ازراهنمایی و آموزش خوبتون فقط گیاه بابا آدم من برگهای جدیدش کوچک شدن و همونجوری موندن و برگهای بزرگ قدیمشم در حال زرد شدن هست چکارش بکنم ممنون

    irangrowlight
    1402/06/01 13:35
    پاسخ به:رضا

    اصولا بابا آدم قتی برگ جدید درمیاره یک برگ قدیمیش زرد میشه و انرژیش رو میزاره برای برگ جدید .جای نگرانی نیست و نور و دما و تغذیه گیاه رو تامین کنید تا در روند رشد گیاهتون به مشکل نخورید

    سلام گیاه باباادم بنده 4تا شاخه پشت سرهم داد ولی متوقف شد
    1402/05/14 09:51

    ممنونم

    irangrowlight
    1402/06/01 13:31
    پاسخ به:سلام گیاه باباادم بنده 4تا شاخه پشت سرهم داد ولی متوقف شد

    تامین انرژی برای همون 4تا گیاه باعث شده روند رشد گیاه شما بعد از در امدن برگهای جدید متوقف یا حداقل کند شده باشه .بهتره مواد غذای و نور کافی به گیاه برسونید تا رشد بهتری داشته باشید

    علیرضا
    1402/05/10 22:53

    سلام گل من دچار افتاده گی برگ شده برگ‌ها قدرت ندارن و میوفتن

    irangrowlight
    1402/06/01 13:23
    پاسخ به:علیرضا

    میزان حجم آب رو در هر پارت کمی افزایش بدید واگر نور مناسبی نداره حتما براش نور تهیه کنید و به مواد غذایش هم رشیدگی کنید و به موقع کود دهی رو انجام بدید

    سارا
    1402/05/03 15:37

    سلام روزتون بخیر .منزل ما از سمت آشپزخانه نور کافی داره. و من گلدانهای خودمو داخل آشپزخانه چیدم .آیا حرارت و بخار آب غذا روی اجاق گاز به گل بابا ادم آسیب نمی‌زنه؟

    irangrowlight
    1402/06/01 13:08
    پاسخ به:سارا

    محیط آشپذخانه برای این گیاه مناسب نیست .بهتر است فضای دیگری براش درنظر بگیرید

    یکتا
    1402/04/26 09:07

    سلام وقت بخیر
    یک گیاه سه برگ خریدم یک برگ از آن از ابتدا سوراخ حالت سوختی داشت بعد از مدتی زرد و خشک شد مهمن اون رو از پایین چیدم ،اما الا یک برگ دیگه رنگش از سبز به زردی داره میره با این حال یک پا جوش هم زده

    irangrowlight
    1402/06/01 12:27
    پاسخ به:یکتا

    تغذیه گیاه رو بهبود بدید تا وضعیت رنگ برگ بهتر بشه و مشکلی براش پیش نیاد

    آیدا
    1402/04/07 12:27

    سلام خسته نباشید
    2 ماهی هست که گیاه باباآدم خریدم. برگ های جدیدی که رشد میکنه بزرگ تر و بلندتر از قدیمی هاست ولی با جوانه زدن و رشد هر برگ جدید، یکی از برگ های قدیمی زرد میشه و میافته. جدیدا هم بعضی از برگها که پهن هستن و بلند، به سمت پایین میان (حالت افتاده پیدا میکنه). میخواستم بدونم مشکلی وجود داره یا اینکه نه عادی هست این مسئله؟

    irangrowlight
    1402/04/14 15:22
    پاسخ به:آیدا

    این موضوع عادی هست مشکلی نیست فقط سطح رطوبت و میزان نور کافی براش درنظر بگیرید

    نیلوفر
    1402/03/07 23:32

    باسلام و تشکر حدود دوماهی هست که یه گلدان بابا ادم تهیه کردمتا الان دو برگ درآورده اما برگهای پایینی دونه دونه وبا فاصله زرد میشن تمامی مواردی که فرمودید رو رعایت میکنم زمان خرید هم تقویتی دادن که ماهی دو بار در زمان آبیاری بدم و هم خاکش رو خاک برگ ریختن

    irangrowlight admin
    1402/03/08 16:14
    پاسخ به:نیلوفر

      سلام وقت بخیر احتمالا نور به اندازه کافی به گیاه شما نمی رشد. عکس گیاه و محل نگهداری آن  را برای ما ارسال نمایید تا مشاوران  ما راهنمایی تون کنند.

    نسرین
    1402/02/23 17:16

    سلام امروز دیدم برگ گیاه بابا آدم سوراخ شده و ازش آب میچکه، چرا؟

    irangrowlight admin
    1402/02/28 12:01
    پاسخ به:نسرین

    سلام وقت بخیر 

    این مورد میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله حشرات و آفت و ... بهتر است گیاهتان را حضوری به یک کارشناس گل و گیاه نشان دهید

    امیری
    1402/01/21 11:04

    در مورد بابا آدم سوال داشتم

    Saeed Hajabadi
    1402/01/24 11:56
    پاسخ به:امیری

    سلام و درود
    سوالاتتون رو میتونید همینجا برای ما کامنت کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید

    سرمدی
    1402/01/19 05:30

    سلام بابا آدم داشتم کلا خراب شد فقط ریشه اش سالم هست چیکار کنم ممنون راهنمایی کنید

    irangrowlight
    1402/01/21 10:24
    پاسخ به:سرمدی

    .شما می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا به سوال شما پاسخ دهند

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط