گیاه بامبو

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاه بامبو

    گیاه بامبو یکی از انواع گیاهان آپارتمانی پایا و همیشه سبز است که ظاهری جذاب و خواستنی دارد. نگهداری از گیاه بامبو به قدری ساده است که بسیاری از افراد معتقدند خراب کردن گلدان بامبو سخت‌تر از نگهداری از آن است و در ایران نیز به تازگی بسیار رایج شده است. پس با ما همراه باشید تا به معرفی، نکات نگهداری بامبو و درمان بیماری‌های گیاه بامبو آشنا شوید.

    معرفی گل بامبو

    نام علمی این گیاه دراسینا ساندریانا (dracaena sanderiana) است؛ ولی با نام‌های دیگری از جمله  گیاه روبانی یا نواری (Ribbon Plant) ، خیزران خوش‌یمن و حتی گیاه خوش‌شانسی (Lucky Bamboo) نیز شناخته می‌شود. این گیاه بومی مناطقی مانند شرق آسیا، آفریقای مرکزی و کامرون بوده و  چین و تایوان نیز از تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان برتر بامبو در جهان می‌باشند.

    سالیان سال است که گیاه بامبو با ظاهر جذاب و متفاوت خود توانسته محبوبیت بالایی به دست آورد، به گونه‌ای که در اغلب خانه‌ها در یک گلدان شیشه‌ای دیده می‌شود.

    گیاه بامبو با توجه به ارتفاع بلندی که دارد، اغلب با عنوان درخت بامبو شناخته می‌شود. این در حالی است که این گیاه درخت نیست و در گروه گیاهان علفی قرار دارد. بامبو که از خانواده گراس، گندمیان و علوفه به شمار می‌آید، به عنوان بلندترین گیاه علفی در دنیا شناخته می‌شود.

    گیاه بامبو

    نمادهای گیاه بامبو

    همان‌طور که در بخش معرفی اسامی گیاه بامبو پیدا بود، این گیاه نماد خوش‌شانسی است. دارای انرژی مثبت فراوانی بوده و با قرارگیری در هر محیطی حس آرامش را در آن تقویت می‌کند. چوب درخت بامبو بسیار مقاوم و مستحکم است. به همین خاطر است که برخی گیاه دوستان آن را نمادی از قدرت و استواری می‌دانند (این نماد کمتر استفاده می‌شود).

    برخی دیگر نیز این گیاه زیبا و خواستنی را نماد سلامتی، ثروت و خوش‌شانسی قلمداد می‌کنند. به همین خاطر در فرهنگ  فنگ‌شویی گیاه بامبو جایگاه ویژه‌ای دارد. در هر حال آنچه که پیداست، نگهداری از گیاه علفی بامبو در عموم افراد احساس خوب و مثبتی ایجاد می‌کند.

    نکات جالب عقیدتی در ارتباط با گیاه بامبو

    •  بامبو گیاهی توخالی است و در باورهایی معتقد هستند که این گیاه می‌تواند انرژی چی را از خود عبور دهد و در درون خود خرد و سعادت را در جریان نگه دارد.

    • تعداد شاخه‌های این گیاه نیز در برخی از باور‌ها دارای معانی مختلفی است؛ به عنوان مثال تعداد شاخه‌های زوج گیاه بامبو، به خصوص عدد 4، عدد خوش یمنی نیست. پس تعداد فرد برای آن پیشنهاد شده است. (البته این موارد فقط نقل‌قولی از افراد است که به این موارد باور دارند)

    پس اگر به دنبال یک گیاه کم‌توقع، زیبا و سرشار از انرژی مثبت هستید، حتماً خرید بامبو را در اولویت قرار دهید. در نگهداری بامبو محدودیتی در تأمین بستر نخواهید داشت. شما می‌توانید این گیاه را در آب و یا خاک نگهداری کنید. با این حال گیاه بامبو بسترهای خاکی را به تنگ‌های آبی ترجیح می‌دهد.

     

    ویژگی ها
    نام رایج گیاه بامبو بامبو خوش‌شانسی ، بامبو دوستی، گیاه ثروت ، گیاه خوش شانسی
    نام اصلی گیاه بامبو Dracaena sanderiana
    خانواده گیاه بامبو زیرخانواده علف‌های درخت‌مانند بلند از خانواده Poaceae ( یا Geraminae)
    نوع گیاه بامبو درختچه چندساله
    ارتفاع گیاه بامبو  30 سانتی تا 1 متر و نیم
    نور موردنیاز برای گیاه بامبو نور غیر مستقیم آفتاب
    خاک مناسب بامبو آب یا خاک مرطوب اما با زهکشی خوب
    pH خاک  اسیدی
    زمان شکوفه زدن بامبو پائیز و زمستان
    رنگ گل بامبو سفید رنگ
    منطقه بومی آفریقا مرکزی و آسیای شرقی
    سمی بودن  فقط برای حیوانات نه انسان

     

    انواع بامبو

    گیاه بامبو نیز ماند سایر گونه‌های گیاهی دیگر انواع مختلفی دارد. این تنوع شامل بیش از 115 جنس و 1400 گونه می‌باشد. در بین این گونه‌ها تعدادی مناسب برای رشد در فضای باز یا آزاد هستند و تعدادی نیز مناسب محیط بسته و آپارتمانی. پس اگر قصد خرید گیاه بامبوی آپارتمانی را دارید باید به این نکته هنگام خرید دقت فرمایید.

     گیاه بامبو با روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها به صورت زیر است:

    بامبوی جوانه

     این بامبو شامل قسمت وسط ساقه گیاه می‌شود و برگ‌های سبز رنگ آن نیز از جوانه‌هایی که در بخش کناری همین ساقه هستند می‌روید. معمولاً بر اساس مشاهدات ارتفاع این نوع بامبو نیز بین 50 تا 120 سانتی‌متر تخمین زده می‌شود.

    بامبوی برگ سبز

     این نوع بامبو بین 80 تا 120 سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای برگ‌های سبز پررنگی می‌باشد.

    بامبوی طلایی

     این گیاه به دلیل اینکه دارای برگ‌های سبز کم رنگی هستند به آن‌ها بامبوی طلایی گفته می‌شود؛ زیرا رنگشان به سمت زرد متمایل است. رگ‌ برگ‌های این گیاهان می‌تواند یک‌دست یا دارای رگ‌هایی به رنگ سبز پر رنگ  باشد.

    بامبوی طلایی

    بامبوی سیلور (بامبوی ابلق)

    این نوع بامبو نسبت به سایرین ارتفاع بلندی تری دارد و تا 120 سانتی‌متر یا حتی کمی بیشتر می‌رسد. برگ این نوع بامبو می‌تواند سبز کم رنگ یا پر رنگ باشد.

    یکی از دسته‌بندی انواع بامبو بر اساس پیچ تنظیم می‌شود.

    انواع بامبو بر اساس پیچ:

    پیچ فنری

    بامبوهای با پیچ فنری یکی از پرطرف‌دارترین بامبوها مخصوصاً برای دکوراسیون داخل منزل می‌باشد. این بامبوها می‌توانند بین 1 تا 5  پیچ داشته باشند (البته به صورت طبیعی). معمولاً هر چه تعداد پیچ‌ها بیشتر باشد قیمت بامبو نیز بیشتر است.

    گیاه بامبو پیچ دار

    پیچ O شکل ( یا قلبی شکل)

    این نوع بامبو مطابق شکل زیر معمولاً به شکل قلب یا دایره در می‌آید.

    بامبوی فنری قلبی شکل

    روش‌های شکل دادن به گیاه بامبو

    یکی از دلایل محبوبیت گیاه بامبو، شکل‌های دوست‌داشتنی آن است که ایجاد می‌کند. این شکل‌ها رو می‌توانید با استفاده از قالب یا دست و حتی با استفاده از لامپ‌های رشد گیاه ( با استفاده از خاصیت نورگرایی (فتوتروپیسم)) روی گیاه بامبوی خود ایجاد نمایید.

    دو مورد از شکل‌های محبوب در گیاه بامبو مدل پیچشی (که معمولاً با استفاده از نورگرایی ایجاد می‌شود) و مدل بافتنی (که با استفاده از دست یا قالب و گره‌زدن آن‌ها ایجاد می‌شود) است.

     

    نحوه نگهداری بامبو

    نگهداری از شاخه‌های باطراوت بامبو کار چندان سختی نیست. اما در هر حال لازم است شرایط مناسبی برای رشد و نمو گیاه خود فراهم کنید. انجام این کار رشد بامبو را تسریع کرده و شادابی آن را همیشگی می‌کند. شما می‌توانید این گیاه را در آب و یا خاک نگهداری کنید. با این حال گیاه بامبو بسترهای خاکی را به تنگ‌های آبی ترجیح می‌دهد.

    بسته به اینکه شاخه‌های بامبو را در بستر خاک نگهداری می‌کنید و یا داخل تنگ قرار می‌دهید، شرایط نگهداری آن متفاوت خواهد بود. در هر حال لازم است برای نگهداری صحیح و اصولی از گل بامبو چند آیتم مهم را در نظر بگیرید.

    مواردی که باید در مراقبت از گیاه بامبو رعایت شود شامل موارد زیر می‌باشد:

    نور مناسب گیاه بامبو

    بامبو از جمله گیاهانی است که با وجود نیاز به نور، از نور مستقیم بیزار است. برخورد مستقیم اشعه‌های خورشید با برگ‌های بامبو موجب سوختگی و قهوه‌ای شدن نوک آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است گیاه بامبو را در سایه ملایم قرار داده و نور را به شکل مدیریت شده در اختیار آن قرار دهید.

    برای کنترل نور تابیده شده به شما می‌توانید از لامپ‌‌های رشد گیاه ایران گرولایت استفاده نمایید. اما دقت فرمایید حتی استفاده از لامپ‌ها و ال ای دی‌های رشد گیاه اصولی دارد و باید نکاتی در استفاده از آن رعایت شود. تیم ایران گرولایت می‌تواند با ارائه خدمت مشاوره رایگان شما را در امر پرورش گیاه بامبو یاری کند.

    آبیاری مناسب

    در زمان نگهداری بامبو در خاک لازم است به برنامه آبیاری آن دقت کافی داشته باشید. بامبو به رطوبت بالا علاقه بسیاری دارد، اما از غرقاب شدن بیزار است. غرقاب نمودن بامبو موجب فرسودگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. برای آبیاری لازم است منتظر خشک شدن سطح خاک بمانید. سپس حجم مناسبی از آب را به خاک زهکشی شده تزریق کنید.

    شاید تصور کنید با نگهداری بامبو در آب، دیگر دغدغه‌ای از بابت آبیاری نخواهید داشت. اما انجام این کار احتیاط‌های نگهداری را دوچندان می‌کند چرا که بایستی آب گلدان را هر 7 الی 10 روز یکبار تعویض کنید. زمانی که آب گیاه بامبو در مدت طولانی راکد می‌ماند، سروکله جلبک‌ها پیدا می‌شود.

    برای حل این مسئله لازم است آب گلدان را به شکل منظم تعویض کرده و در هر بار تعویض گلدان شیشه‌ای را نیز به طور کامل بشویید (ترجیحاً با کف صابون‌های بدون اسانس شسته شود). مراقب باشید در طول انجام این عملیات، ریشه گیاه آسیب نبیند. همچنین در هنگام قرار دادن مجدد گل بامبو، از بیرون نماندن ریشه از درون آب، اطمینان حاصل کنید.

    برای آبیاری گیاه همیشه سبز بامبو می‌توانید از آب لوله‌کشی استفاده کنید. اما در صورت امکان بهتر است آب را برای 12 ساعت دپو کنید تا کلر موجود در آن از بین برود. انجام این کار کمک شایانی به حفظ طراوت و شادابی ساقه‌های بامبو می‌کند.

    نحوه نگهداری از گیاه بامبو

    دما و رطوبت مورد نیاز بامبو

    گیاه بامبو برای رشد بهتر نیاز به تأمین رطوبت و دما نیز دارد. اگرچه رطوبت موجود در محیط‌های آپارتمانی برای رشد بامبو مناسب است، اما برای افزایش رطوبت محیط می‌توانید از تکنیک‌های مختلف همچون غبارپاشی نیز استفاده کنید.

    تأمین دمای مناسب و همچنین تثبیت آن در حفظ و نگهداری بامبو اهمیت شایانی دارد. دمای مناسب برای رشد و پرورش گیاه بامبو دمای 18 الی 22 درجه سانتی‌گراد است. قرار دادن گلدان بامبو در معرض باد کولر و یا دمای شومینه یا بخاری موجب آسیب جدی به آن می‌شود. بهتر است این گلدان زیبا را در شرایطی قرار دهید که به شکل ثابت یک دمای متوسط را احساس کند.

    خاک مناسب گیاه بامبو

    در صورتی که شما از خاک برای گیاه بامبو استفاده می‌کنید نکاتی را باید رعایت کنید. مهم‌ترین نکته آن انتخاب مناسب و تعویض به موقع  خاک گلدان به صورت دوره‌ای و مرطوب نگه داشتن خاک است.

    خاک مناسب برای بامبو خاکی است که به اندازه مساوی و مناسب خاک برگ مرغوب، دانه‌های لیکا (یا پرلیت) و اندازه مناسب پودر قارچ‌کش برای افت کشی داشته باشد. هنگام تعویض خاک نیز بهتر است مراقب ریشه‌های خاک باشید و این کار را در محیطی انجام دهید که بسته و هوا جریان نداشته باشد.

    وجود دانه‌ها ریز لیکا که نوعی پوکه صنعتی هستند، به دلیل خاصیت نگهدارندگی رطوبت می‌توانند برای این گیاه بسیار مناسب است با این شرط که اطراف ساقه متمرکزتر پخش شده باشند.

    انواع خاک گیاهان آپارتمانی را از فروشگاه ایران گرولایت تهیه کنید.

    گلدان مناسب بامبو

    گلدانی که برای گیاه بامبو توصیه می‌شود دور ساقه‌های بامبو با دیواره گلدان حداقل 5 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

    گلدان گیاه بامبو

    تغذیه گیاه بامبو

    تغذیه گیاه بامبو با هدف تسریع در رشد آن صورت می‌گیرد. برای اینکه رشد بامبو را سرعت دهید چند راهکار مختلف پیش رو دارید. شما می‌توانید از قطره بامبو برای تغذیه خاک و یا آب گلدان آن استفاده کنید. از این محلول هر 9 روز یکبار، 5 الی 9 قطره به آب و یا خاک گلدان تزریق کنید.  

    همچنین شما می‌توانید از کودهای گیاهی ارگانیک برای تغذیه گل بامبو استفاده کنید. توصیه ما در این زمینه این است که از کودهای ترکیبی زمانی استفاده کنید که گیاه شما تازه شروع به زرد شدن کرده است؛ زیرا در این کودها نمک و فسفر وجود دارد که می‌تواند برای گیاه شما بد باشد.

    برای خرید انواع کود ارگانیک و غیرارگانیک از ایران گرولایت کلیک کنید.

     

    به خاطر داشته باشید ضرر زیاد کود دادن به گیاه بامبو بیشتر از کود ندادن به آن است. این گیاه می‌تواند سال‌ها فقط با آب زنده بماند.

    در زمان نگهداری بامبو در داخل آب می‌توانید از ماهی فایتر و یا گلد نیز در داخل گلدان آبی بامبو نگهداری کنید. مدفوع این دسته از ماهی‌ها به تغذیه ساقه‌های بامبو کمک کرده و نیاز به استفاده از قطره بامبو را از بین می‌برد. از سوی دیگر جلوه‌ای خاص و زیبا به گلدان بامبو شما می‌دهد.

    کشت آکواپونیک (Aquaponic) نوعی کشت است که به صورت همزیستی گیاهان و ماهی‌ها صورت می‌گیرد و گیاهان و ماهی‌ها با هم پرورش داده می‌شوند. 

    هرس کردن بامبو

    هرس کردن صحیح و اصولی بامبو نیز می‌تواند به رشد سریع آن کمک کند. به دلیل رشد عمودی بامبو و جلوگیری از سنگینی بیش از حد آن بهتر است قبل از صدمه به گیاه، آن را با بریدن شاخه‌های فرعی هرس کرد. این کار را می‌بایست به کمک یک چاقو و یا قیچی تمیز و کاملاً تیز انجام دهید. همچنین در صورتی که تمایل به رشد بیشتر آن ندارید می‌توانید به محل بریده شده پارافین بزنید تا دیگر رشد نکند. علاوه براین قسمت بریده شده را برای قلمه زدن نیز می‌توانید استفاده نمایید.

     از آنجایی که ساقه‌های بامبو نوعی گیاه اجتماعی به شمار می‌روند، قرار دادن چندین ساقه در کنار هم رشد گیاه بامبو را سرعت می‌بخشد. همچنین شما می‌توانید از آب آکواریوم برای آب گلدان بامبو استفاده کنید. انجام این کار نیز به تغذیه صحیح ساقه‌های زیبای بامبو کمک می‌کند.

    قلمه زدن بامبو

    گیاه همیشه سبز بامبو به قدری جذاب و خواستنی است که به طور معمول عموم افراد را به تکثیر مشتاق می‌سازد. تکثیر این گیاه مانند نگهداری از آن بسیار ساده است. اغلب افراد گل بامبو را از طریق قلمه‌زنی تکثیر می‌کنند. برای انجام این کار لازم است در ابتدا یک قلمه سالم انتخاب کنید. قلمه‌های سالم دارای شرایط زیر هستند:

    1. حداقل یک برگ و یا بیشتر از آن دارند.
    2. دارای یک گره رشد هستند.
    3. ساقه و سطح سالمی دارند.

    پس از انتخاب قلمه لازم است برگ‌های اضافه را تا جایی که گره رشد دیده شود، جدا کنید. سپس از دو روش ریشه زنی در آب و ریشه زنی در خاک، برای تکثیر اصولی بامبو استفاده کنید.

    به‌خاطر داشته باشید در شرایط معمول، قلمه‌های بامبو به سرعت ریشه داده و نیازی به هورمون‌های ریشه‌زایی ندارند. اما در صورتی که برای تکثیر عجله دارید و یا تجربه ناموفقی داشته‌اید، بهتر است از یک هورمون رشد به عنوان عامل کمکی استفاده کنید.

    ریشه زنی بامبو در داخل آب

    ساده‌ترین روش برای تکثیر و قلمه زدن بامبو، قرار دادن قلمه‌ها در داخل آب است. برای انجام این کار کافی است قلمه بامبو را در آب مقطر قرار داده و تلاش کنید تا آب آن تا حد ممکن تمیز بماند. به مرور ریشه‌های جدید و قرمز رنگ گیاه از ساقه قلمه شروع به رشد می‌کنند. به محض اینکه ریشه‌های گیاه بامبو شکل گرفت، آن را از آب خارج کرده و در گلدان اصلی قرار دهید.

    ریشه زنی بامبو در داخل خاک

    برای نگهداری بامبو در خاک می‌توانید از ابتدا قلمه‌ها را داخل خاک تکثیر کنید. در این صورت لازم است قلمه‌های را به آرامی داخل خاک غنی با قدرت زهکشی بالا بکارید. سپس گلدان بامبو را به یک محیط گرم با نور مناسب منتقل کنید و سطح خاک را دائماً مرطوب نگهدارید.

    البته این بدین معنا نیست که گلدان بامبو را دائماً غرقاب کنید. یک رطوبت نسبی برای رشد سریع قلمه‌ها کافی است. پس از ریشه‌زایی، عملیات رشد بامبو آغاز می‌شود. به‌خاطر داشته باشید قلمه‌های جوان نمی‌توانند همچون گیاه مادر رشد چندانی را تجربه کنند. این قلمه‌ها پس از گذشت مدتی شکل و فرم مناسبی گرفته و مانند گیاه مادر ظاهری قوی و رشدی مطلوب پیدا می‌کنند.

    بیماری‌های گیاه بامبو

    گیاه پرطرفدار بامبو، در شرایط محیطی نامناسب، دچار بیماری و آفت‌های مختلفی می‌شود. از آنجایی که هرگونه عارضه فیزیکی در بامبو موجب به هم ریختن ظاهر زیبا و شکیل آن می‌شود، لازم است به سرعت به فکر درمان بیفتید. به طور معمول بیماری‌ها و آفات گیاه بامبو شامل موارد زیر می‌شود:

    زرد شدن برگ‌های بامبو

    زرد شدن برگ‌ها رایج‌ترین مشکلی است که در زمان نگهداری بامبو با آن روبرو می‌شوید. برای پیدا کردن علت زرد شدن بامبو لازم است در قدم اول شرایط محیطی گیاه را بسنجید.

    قرارگیری گلدان بامبو در معرض نور مستقیم خورشید و همچنین آبیاری بامبو با آب املاح دار، منجر به زرد شدن برگ‌ها می‌شود. گاهی نیز زرد شدن برگ‌های بامبو در اثر کمبود کلسیم و یا پتاسیم رخ می‌دهد. در این صورت لازم است استفاده از قطره بامبو را در اولویت قرار دهید.

    زرد شدن گیاه بامبو

    قهوه‌ای و نوک سوز شدن برگ‌های بامبو

    سوختگی نوک برگ‌های گیاه بامبو از دیگر مشکلات رایج در نگهداری از آن است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گیاه شما از رطوبت محیطی کافی برخوردار نباشد. برای رفع این مشکل بهتر است از روش‌های مختلف تأمین رطوبت همچون غبارپاشی استفاده کنید.

    آلودگی آب نیز در مواردی منجر به قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، بهتر است در زمان نگهداری بامبو در داخل آب، آب موجود در گلدان را هفته‌ای یکبار تعویض کنید.

    پوسیدگی ساقه‌های بامبو

    در صورتی که قسمت انتهایی ساقه بامبو زرد رنگ و له شده است، خطری بزرگی گلدان زیبای شما را تهدید می‌کند. بروز این اتفاق خبر از تشکیل قارچ و از بین رفتن آوندها می‌دهد. امتداد یافتن این وضعیت موجب اختلال در شبکه آبرسانی بامبو شده و سلامت آن را به شدت تهدید می‌کند.

    برای حل این مشکل لازم است قسمت زرد رنگ و له شده را با یک چاقو تیز بتراشید و ناحیه آسیب دیده را برای مدتی داخل محلول قارچ‌کش قرار دهید. در صورتی که محل قارچ گرفته عمیق شده بود، ساقه را تا محل آسیب دیده ببرید و مجدداً داخل آب قرار دهید.

    پژمرده شدن گیاه بامبو

    ابتلا به انواع بیماری‌های قارچی

    همان‌طور که پیش از این گفته شد، گیاه بامبو به رطوبت بالای محیط علاقه بسیاری دارد. این مسئله در اغلب مواقع زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قارچی فراهم می‌کند. چرا که اغلب افراد در زمان تأمین رطوبت افراط کرده و میزان رطوبت محیط را به شدت افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

    • در زمان نگهداری بامبو در داخل آب، گلدان شیشه آن را در هنگام تعویض آب شستشو داده و با مواد شوینده بشویید.
    • از کدر و یا تیره شدن آب بامبو و تشکیل جلبک در داخل آب پیشگیری کنید.
    • در هنگام خرید بامبو ساقه‌های آن را به خوبی بررسی کنید. وجود هر علامت کوچکی از کپک‌زدگی، زخم‌های لزجی، سفیدک و سیاهک روی برگ‌ها خبر از ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی می‌دهد

    آیا بامبو سمی است؟

    متأسفانه بله! بامبو نیز جزو گیاهان سمی است. خوردن و بلعیدن گیاه بامبو توسط حیوانات خانگی منجر به بروز اسهال، دل درد و آبریزش دهان در آنان می‌شود.  پس بهتر است این گیاه را در معرض حیوان خانگی که ممکن است آن را بخورد قرار ندهید.اما با این وجود برای انسان مشکل خاصی به وجود نمی آورد.

    سؤالات متداول مربوط به گیاه بامبو

    گیاه بامبو چند سال عمر می‌کند؟

    عمر گیاه بامبو به محیط کشت و نحوه مراقبت شما بستگی دارد. معمولاً عمر گیاهان بامبویی که در خاک گلدان قرار دارند بیشتر از بامبوهایی هست که در آب قرار دارند. مواردی که در آب‌کشت می‌شوند معمولاً حدود یکی تا دو سال عمر کنند؛ ولی گروه دیگر ممکن است تا 5 سال نیز عمر کنند. با این حال شما تا زمانی که از آن‌ها  درست مواظبت کنید این گیاه می‌تواند زنده بماند.

    چگونه به گیاه بامبو شکل دهیم؟

    برای یادگیری این مورد به شما توصیه می‌کنیم محتوا شکل دادن به گیاه بامبو را مشاهده کنید.

    قیمت بامبوی سالم چقدر است؟

    قیمت گیاه بامبو بستگی به نوع بامبوی شما دارد که عواملی مانند نوع گونه، اندازه، پیچش داشتن یا نداشتن و حتی خرید شاخه یا گلدان بامبو بر هزینه آن تأثیر گذار است.

    این نکته نیز وجود دارد که گیاهان بامبویی که به آن‌ها  طرح داده شده و شکل زیبایی به خود گرفته‌اند معمولاً قیمت بالای دارند. در کل ولی قیمت گیاه بامبو در بازار را می‌توان از 50 هزار تومان به بالا تخمین زد.

    گیاه بامبو را از کجا می‌توانیم خریداری کنیم؟

    برای خرید بامبو شما می‌توانید هم به صورت آنلاین از وب‌سایت‌های اینترنتی خریداری نمایید هم به صورت حضوری به گل‌فروشی‌های بزرگ و یا گلخانه‌ها و نمایشگاه‌های گلی که در سطح شهر قرار دارند تهیه نمایید. البته توصیه ایران گرولایت به شما این است که با توجه نکاتی که در بالا برای خرید اشاره کردیم، به شما توصیه می‌کنیم با خرید حضوری از صحت سلامت گیاه خود مطمئن شوید. همچنین می‌توانید از فروشنده نیز مشورت دریافت نمایید.

    چگونه می‌توانم گیاه بامبوی خود را احیا کنم؟

    این سوال کلی است و نمی‌توان جواب دقیقی در این رابطه بدهیم. زیرا این موضوع بستگی به شرایط نگهداری گیاه بامبوی شما و بیماری‌ای که گرفته است بستگی دارد. گاهی با تغییر نور یا تعویض خاک و کود مشکل برطرف می‌شود گاهی نیز نیاز به انجام فرایند های پیچیده تری است. در هر صورت شما نیاز دارید با یک مشاور گل و گیاه صحبت داشده باشید تا به شما راهنمایی درست را داشته باشد.

    آیا انتقال بامبو از آب به خاک یا بالعکس باعث پژمردگی گیاه می‌شود؟

    انتقال گیاه بامبو از آب به خاک امکان‌پذیر است و مشکلی به وجود نمی آورد. اما برعکس این ماجرا بدون اثر نخواهد بود و صد در صد تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ زیرا گیاه شما به خاک عادت کرده است.

    شاخه‌های بامبو چقدر رشد می‌کنند؟

    ارتفاع یک بامبو به گونه آن بستگی دارد ولی از معمولا از 30 سانت شروع می‌شود و تا 1.5 متر هم در بعضی گونه‌ها می‌رسد. در بامبوهای خانگی ارتفاع معمولا بین 30 تا 120 سانتی‌متر می باشد.

    ایا گیاه بامبو را میتوان در اب نگهداری کرد ؟

    بله طبق توضیحاتی که در بالا داده شد ولی برای طول عمر بیشتر خاک را توصیه می‌کنیم.

    در صورتی که شما نیز سؤال تخصصی و غیرتخصصی در مورد گیاه بامبو دارید؛ می‌توانید سؤال خود در انتهای این محتوا برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ایران گرولایت در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما باشند.

    سخن پایانی

    گیاه بامبو یکی از زیباترین انواع گیاهان همیشه سبز است که باانرژی مثبت خود می‌تواند دکوراسیون شما را شاد و پرانرژی کند. نگهداری از این گیاه زیبا کار چندان سختی نیست و از عهده عموم افراد بر می‌آید. کافی است شرایط محیطی مناسبی برای گلدان بامبو فراهم کنید تا این گیاه زیبا را مهمان همیشگی خانه خود کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:18
    پاسخ به:میترا

    خیر لازم نیست به خاک انتقال بدید

    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    میترا
    1402/11/21 12:47

    بسیار مورد استفاده قرار گرفت مطالب تون ممنونم، من تازه سه تا شاخه ی بامبو گرفتم البته بنظرم تازه قلمه زده شده، گذاشتم داخل آب، کی میتونم انتقال بدم به خاک؟ چقدر طول میکشه ریشه های قرمزش دربیاد؟ الان دوهفته هست خریدم امروز21بهمنه

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط