گلدان پارچه‌ای چیست | 12 ویژگی خارق العاده گلدان پارچه ای

آنچه در این مقاله میخوانید
    گلدان پارچه ای چیست

    گلدان‌ها یکی از ابزارهای اصلی در باغبانی و کشاورزی هستند و در سال‌های اخیر، گلدان‌های پارچه‌ای توانسته‌اند به عنوان گزینه‌های جدید و نوآورانه برای رشد گیاهان در محیط خانگی و حتی کشاورزی حرفه‌ای بسیار محبوب شوند. در همین راستا ما قصد داریم در مجله ایران گرولایت به این موضوع بپردازیم که گلدان پارچه‌ای چیست و به کاربردها، مزایا، معایب آن‌ها و به طور کلی تفاوتی که با سایر گلدان‌ها دارند بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

    آشنایی با ماهیت گلدان پارچه‌ای

    گلدان‌های پارچه‌ای به گلدان‌هایی گفته می‌شود که عموماً از جنس پارچه اکرولیک و ریبون ساخته شده‌اند و فاقد BPA هستند. این گونه گلدان‌ها که به گلدن فبریک (Fabric Pots) نیز شناخته می‌شوند دارای بافتی نرم بوده و قابلیت گردش هوای بسیار عالی دارد. همچنین گلدان‌های پارچه‌ای اغلب دارای یک ساختار انعطاف‌پذیر هستند که به راحتی می‌توانند به انواع و اشکال مختلف تغییر شکل داده شوند.

    از نظر تنوع انواع گلدان پارچه‌ای نیز می‌توان گفت عمده دسته‌بندی که وجود دارد بر اساس جنس پارچه گلدان است و در موارد دیگر بر اساس شکل و سایز و... طبقه‌بندی می‌شوند.

    مزایا گلدان پارچه‌ای نسبت سایر گلدان‌ها

    1- طول عمر گلدان پارچه‌ای

     در این گلدان‌ها به‌ دلیل اینکه از پارچه برای دوخت آن‌ها استفاده شده است، باعث شده است شکننده نباشند و دوام و عمر بالایی داشته باشند. به همین دلیل اگر  حیوان خانگی یا بچه بازیگوش دارید که گلدان‌های خانتان را زیاد می‌شکند می‌توانید با خرید گلدان پارچه‌ای این مشکل را برطرف نمایید.

     البته دقت نمایید طول عمر برخی گلدان‌های پارچه‌ای جنس پارچه نامناسبی ندارد و یا به راحتی قابل شست‌وشو نیستند پایین‌تر است. دلیل این اتفاق هم این است که باید به طور دوره‌ای در هنگام تعویض خاک، گلدان تمیز شود تا هم استریل شود هم منافذ هوا باز شود. همچنین استفاده از پارچه در جنس این گلدان این مزیت را هم به وجود می‌آورد که گلدان شما بر اثر رطوبت پوسیده نمی‌شود. البته این موضوع بستگی به جنس به کار رفته در گلدان پارچه‌‌ای نیز دارد. اما در گلدان‌های پارچه‌ای ایران گرولایت این موضوع رخ نمی‌دهد.

    2- گردش هوا و اکسیژن‌رسانی عالی به ریشه

    گردش هوا در بین ذرات خاک برای اکسیژن‌رسانی به ریشه‌ها امری کاملاً ضروری است. اگر هوا در بین ذرات گردش نداشته باشد اکسیژن و سایر گاز مورد نیاز به ریشه نمی‌رسد و گیاه دچار خفگی شده و کم‌کم می‌میرد. البته در تمامی انواع گلدان آپارتمانی مثل سفالی، پلاستیکی، سرامیکی و غیره، هوارسانی فقط از سطح انجام می‌شود؛ اما در گلدان پارچه‌ای به دلیل وجود منافذ بسیار ریز و نانومتری در سطح پارچه، در همه نقاط آن جریان هوا وجود دارد. این مورد یکی از مهم‌ترین مزایای گلدان پارچه‌ای نسبت به گلدان معمولی می‌باشد.

    این موضوع بخصوص در گیاهان آپارتمانی همچون سانسوریا، آگلونما، دیفن‌باخیا، دیفن کاملیا، انواع فیکوس‌ها، انواع پتوس و گیاهان زراعی مانند سیب‌زمینی، شلغم، ترب و لبو، از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است. به عنوان مثال مشتریانی که از وبسایت ایران گرولایت برای پرورش و نگهداری سانسوریا، گلدان پارچه‌ای خریداری کرده‌اند؛ نتایج بسیار چشمگیری را از رشد و شادابی گیاهانشان مشاهده کردند.

     

     

    3- کمک زهکشی مناسب

    زهکشی مناسب خاک از عواملی است که باعث می‌شود آب داخل خاک جمع نشود. جمع‌شدن خاک داخل خاک باعث پوسیدگی و فرسودگی ریشه و خاک می‌شود. اما در کنار این باید گلدان شرایط خروج مناسب آب را نیز فراهم آورد. در گلدان‌های پارچه‌ای علاوه بر اینکه با دارا بودن خاصیت پارچه‌ای خود و داشتن منافذ ریز باعث خروج متعادل و بهینه آب در تمامی قسمت‌های زیری خود می‌شود در گلدان‌های عادی معمولاً این اتفاق به وسیله 1 تا 3 سوراخ انجام می‌پذیرد، با ایجاد گردش مناسب هوا در بین ذرات خاک به عبور راحت‌تر آب نیز کمک می‌کند و درنتیجه به‌خاطر زهکشی مناسب گلدان‌های پارچه‌ای، پوسیدگی ریشه و فرسایش خاک و هدررفتن مواد غذایی رخ نداده و ریشه‌ها سالم باقی می‌مانند.

    4- کمک به آبیاری بهینه‌تر و جذب رطوبت مناسب

    معمولاً یکی از روش‌هایی که برای تعیین زمان آبیاری گیاهان پیشنهاد می‌شود، بررسی خشکی کامل سطح خاک است. این روش درست می‌باشد؛ ولی بهترین نیست. زیرا برای تشخیص رطوبت خاک مجبور هستید بگذارید سطح رویی کاملاً رطوبت خود را از دست بدهد. در گلدان پارچه‌ای به دلیل اینکه در حد متعادل رطوبت را در پارچه خود نگه می‌دارد شما می‌توانید با بررسی رطوبت پارچه زمان آبیاری را تشخیص دهید که روش مناسب‌تری برای تعیین زمان آبیاری گیاه می‌باشد. زمانی که متوجه شدید که پارچه گلدان رطوبت ندارد بهترین زمان برای آبیاری گیاه آپارتمانی می‌باشد.

    مزایای گلدان پارچه ای

    5- کنترل دما

    یکی دیگر از مزایای گلدان پارچه‌ای، کمک به حفظ تعادل دمایی درون خاک است. به‌خاطر جریان‌داشتن بسیار مناسب هوا در گلدان‌های پارچه‌ای دمای داخل خاک بالا نمی‌رود و گرما محفوظ نمی‌شود چرا که از طریق روزنه‌های بافت آن به بیرون می‌رود. این مزیت گلدان پارچه ‌ای خیلی به رشد گیاه شما کمک می‌کند.

    6- ریشه‌های سالم

     در گلدان‌های عادی وقتی ریشه‌ها رشد می‌کنند، برای در یافت اکسیژن بیشتر مجبور هستند به جای حرکت رو به پایین و اطراف به سمت دیواره‌ها و سطح خاک حرکت کنند. این حرکت ریشه‌ها باعث پیچیده شدن به ‌دور هم و خفگی و ازبین‌رفتن گیاه خواهد شد. همچنین حتی اگر پیچیدگی ریشه باعث مرگ هم نشود رشد گیاه شما را کاهش می‌دهد. زیرا بهترین شکل برای ریشه گیاهان شکل گنبدی شکل به سمت پایین می‌باشد و رفتن به سمت بالا  و در هم پیچیده شدن، علاوه بر تاثیر بر میزان جذب مواد مغذی باعث می‎‌شود استقامت گیاه در خاک کاهش پیدا کند.

    در گلدان پارچه‌ای چون جریان هوای خوبی برقرار و معمولاً شکل مناسب و استاندارد برای رشد گیاه دارند، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. البته باید هنگام خرید گلدان پارچه‌ ای به این نکته دقت کرد که شکل، استایل و حجم گردان حالت استاندارد داشته باشد تا گیاه برای رشد و ریشه‌دهی خود فضای کافی داشته باشد. معمولاً گلدان‌های عادی فضای استانداری برای رشد ریشه ندارند و ریشه آسیب می‌بیند

    7- وزن کم و سبک بودن

    وزن کم باعث شده گلدان پارچه‌ای برای همه افراد مناسب باشد؛ چون جابه‌جایی را راحت‌تر کرده و ذخیره‌سازی خاک و گیاه در آنها وزن زیادی نمی‌گیرد.

    8- ذخیره‌سازی راحت و فضای بیشتر

     هرزمان به هر دلیلی که مایل باشید گلدان خود را جمع کنید و دیگر گیاهی پرورش ندهید، نگران فضایی برای نگهداری گلدان نخواهید بود؛ چون پارچه‌ای هستند و راحت جمع می‌شوند. شما می‌توانید با شستن گلدان پارچه‌ای آن را تا کرده و در کمد مانند یک لباس قرار دهید.

    9- قیمت مناسب

    قیمت گلدان پارچه‌ای بسیار مناسب است و باتوجه‌به طول عمر بسیار بالا، مقاومت مثال‌زدنی و مقرون‌به‌صرفه بودن، بهترین گزینه برای خرید محسوب می‌شود. البته حتی اگر قیمت گلدان پارچه ‌ای مانند سایر گلدان‌ها باشد به‌خاطر مزایای گلدان پارچه‌ای، ارزش خرید وجود دارد.

    10- قابلیت شست و شو و استریل‌سازی

    گلدان‌های پارچه‌ای به دلیل ساختار بسیار انعطاف‌پذیری که دارند به‌راحتی قابل ‌شست‌وشو و استریل‌سازی هستند.

    استریل‌سازی گلدان‌ها با آب گرم با دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد یا بخار آب داغ به مدت حداقل ۳ دقیقه انجام می‌شود که این پدیده باعث کاهش طول عمر گلدان‌های پلاستیکی در درازمدت خواهد شد؛ اما گلدان‌های پارچه‌ای کمتر تحت‌تأثیر این عامل قرار گرفته و به طبع طول عمر بیشتری خواهند داشت.

    11- تولید محصول بیشتر و بازدهی بالاتر

    باتوجه‌به اینکه در گلدان‌های پارچه‌ای، جریان هوا و اکسیژن‌رسانی خیلی خوب انجام می‌شود و با رشد ریشه‌های جدید و سالم، جذب مواد مغذی و آب به‌خوبی انجام می‌گیرد، تولید محصول نیز بیشتر خواهد بود و بازدهی بالای آن باعث تولید محصولات سالم می‌گردد.

    12- مقاومت به شکستگی و سرمای شدید

    با خرید گلدان پارچه‌ای نگرانی بابت شکستن گلدان در اثر ضربه دیدن یا تغییرات آب‌وهوایی مثل سرما یا گرمای شدید را ندارید. حتی بیرون نگه‌داشتن مداوم گلدان در معرض نور خورشید به آن آسیب نمی‌زند چرا که ساختار آنها مقاوم به UV است. (البته جمله آخر بستگی به جنس پارچه نیز دارد)

    گلدان پارچه ای

    معایب گلدان پارچه‌ای نسبت به سایر گلدان‌ها

    1- تنوع کم و زیبایی کمتر نسبت به گلدان‌های دکوری

    از معایب گلدان پارچه‌ای می‌توان به کمبود تنوع مدل و رنگ آن اشاره کرد. زیرا این گلدان‌ها غالباً در رنگ‌ها و طرح‌های محدود تولید‌ می‌شوند و هنوز طرح‌های نوین و جدید که دیزاین خاصی داشته باشد تولید نشده است.

    البته دقت فرمایید تولید گلدان پارچه‌ای با جنس نامناسب برای گیاه یا طراحی غیر استاندارد آن با نیت زیبایی نباید صورت بگیرد.

    2- ماندگاری پایین رطوبت نسبت به گلدان پارچه‌ای

    هرچند یکی از مزایای گلدان پارچه‌ای نسبت به سایر گلدان‌ها این بود که رطوبت را به خوبی نگه می‌دارد و به آبیاری کمک می‌کند. اما نسبت به گلدان سفالی در نگهداشت آب در پارچه خود ضعیف‌تر است و مدت‌زمان کمتری می‌تواند آب را در خود نگهداری و مرطوب بماند. از این جهت اگر ممکن است دیر به دیر به گیاه خود را آبیاری کنید گلدان سفالی برای شما مناسب‌تر می‌باشد.

    سخن آخردر خصوص گلدان پارچه‌ای

    حالا که با ویژگی‌های گلدان‌ پارچه‌ای آشنا شدید، حتماً بهتر می‌توانید در خصوص خرید گلدان مناسب فضای خود تصمیم‌گیری کنید. این گلدان‌ها علاوه بر صرفه اقتصادی و قیمت مناسبی که دارند برای محیط‌زیست هم کم‌خطر هستند، پس اگر شما هم به‌سلامت محیط‌زیست اهمیت می‌دهید در انتخاب این گلدان‌ها شک نکنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    فریور
    1403/04/03 13:36

    گلدان های پارچه ای بهترند یا گلدان های دکوری؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/12 11:52
    پاسخ به:فریور

    هر گلدان کارایی بخوصوص خود را دارد برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در ارتباط باشید

    هیراد
    1403/04/03 13:34

    قیمت این کار چند است ؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1403/04/12 11:53
    پاسخ به:هیراد

    در محصولات ایران گرولایت میتوانید مشاهده کنید

    سامان
    1403/04/03 13:29

    آیا چون جنسش پارچه است به گیاه آسیب نمی رساند ؟

    حسین فاطمی
    1402/10/10 17:19

    عالی ومفید

    محسن
    1402/10/10 17:18

    بسیار عالی و کاربردی

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط