لامپ فلورسنت برای گیاهان

آنچه در این مقاله میخوانید
    لامپ فلورسنت برای گیاهان

    لامپ فلورسنت برای گیاهان هم می‌تواند بسیار مفید باشد و هم بسیار آسیب زننده! لامپ فلورسنت ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و استفاده از آن  نمی‌تواند سبب رشد کامل تر و بهتر گیاهان شود! بلکه به صورت نسبی اثری بر روی روند رویشی و زایشی گیاه خواهد گذاشت. امروزه لامپ های مخصوص رشد گیاه با طول موج و نانومتر مختص فتوسنتز گیاه به بازار آمده تا بدون هیچگونه دغدغه به پرورش گیاه خود بپردازید.

    لامپ فلورسنت برای گیاهان

    لامپ فلورسنت نوعی لامپ کم مصرف محسوب می شود که در گذشته به آن لامپ های مهتابی نیز گفته می‌شد. در این مقاله به بایدها و نبایدهای لامپ فلورسنت برای رشد گیاه اشاره خواهیم کرد.

    لامپ فلورسنت به علت محدود بودن در تغییر طول موج‌های مخصوص رشد گیاه و همچنین عدم ایجاد پار نوری مناسب از راندمان پاینی برخوردار است. یکی از مزیت های لامپ مهتابی برای رشد گیاه، استفاده در آکواریوم پلنت‌ها است.

    آنچه در ادامه می خوانیم:

    • لامپ فلورسنت چیست؟
    • اجزای لامپ فلورسنت
    • ایا لامپ مهتابی برای رشد گیاه مناسب است؟
    • انواع لامپ فلورسنت برای گیاهان آکواریومی
    • مزایا و معایب لامپ فلورسنت رشد گیاه
    •  لامپ مورد نیاز گیاهان
    • لامپ فلورسنت برای رشد چه گیاهانی مناسب است؟

    فلورسنت چیست؟

    قبل از بررسی مزایا و معایب لامپ فلورسنت برای گیاهان بهتر است بدانیم لامپ فلورسنت چیست؟

     لامپ فلورسنت در دسته لامپ های کم مصرف یا لامپ مهتابی جای می‌گیرد. این لامپ‌ها در اواخر سال ۱۹۲۰ به بازار عرضه شدند. لامپ های فلورسنت به این گونه کار می کنند که ابتدا ولتاژ اعمال شده به دو سر لامپ سبب گرم شدن گاز درون لامپ فلورسنت می شود و سپس جیوه داخل آن بخار می‌شود.

    آیا لامپ مهتابی برای رشد گیاه مناسب است

    طی این فرایند اشعه فرابنفش تولید شده و به پوشش فلورسنت داخلی لامپ تابیده می شود. اشعه فرا بنفش از مضرترین طول موجها برای رشد گیاه به حساب می آید و یکی از دلایل عدم مناسب بودن لامپ فلورسنت برای رشد گیاه، همین وجود اشعه فرابنفش است.

     فسفر موجود در لامپ، اشعه فرابنفش را جذب و سپس نور مرئی را از خود تولید می کند. لامپ های فلورسنت نور خنثی و طبیعی دارند. به همین دلیل در اغلب مکان‌های عمومی به عنوان نور کاربردی و بحث روشنایی محیطی مورد استفاده قرار می گیرند.

    اجزای لامپ فلورسنت

    استارت

     این بخش از لامپ مهتابی وظیفه برقراری جریان الکتریکی که پس از وصل کردن کلید به وجود می آید را برعهده دارد.

    بالاست

    بالاست یکی از اجزای تشکیل دهنده لامپ های مهتابی است که به همراه استارت وظیفه تنظیم و اعمال ولتاژ را برعهده دارند. این تجهیزات ابتدا ولتاژ را زیاد و سپس آن را کاهش می دهند.

    الکترود (کاتد)

     این تجهیزات رشته های مارپیچی شکل هستند که از تنگستن ساخته شده اند و با اکسید فلز پوشانده شده اند. این تجهیزات گرم می شوند و الکترون زیادی به داخل تیوپ می فرستند.

    گاز لوله

    داخل لوله از جیوه، آرگون، نئون و کریپتون پر شده است.

    فلورسنت

     سطح داخلی این لامپ از فسفر پوشانده شده است تا بتواند نور نامرئی یا همان اشعه فرا بنفش را به نور مرئی تبدیل کند.

    آیا لامپ مهتابی برای رشد گیاه مناسب است؟

    اصلی ترین عاملی که بر روی رویش و زایش گیاهان اثرگذار است، نور است. یکی از راه های تأمین نور، استفاده از لامپ رشد گیاه مخصوص نورهای مصنوعی و مکمل است.

    در سال های گذشته دانشمندان به این موضوع پی بردند که لامپ فلورسنت برای گیاهان می‌تواند مفید باشد. اما امروزه با وجود لامپ‌های مخصوص رشد گیاه (ال ای دی رشد گیاه) استفاده از لامپ فلورسنت برای رشد گیاهان یک روش منسوخ شده و فقط ارزان است، نه یک روش اصولی و اثر گذار و با راندمان بالا.

    در مزایای لامپ مهتابی برای رشد گیاه باید بگوییم، این لامپ نمی تواند نوری نزدیک نور خورشید در محیط های تاریک گلخانه ها ایجاد کند و از این رو افرادی که محیط های نگهداری گیاهانشان کم نور است یا به نور طبیعی دسترسی ندارند، می توانند از لامپ فلورسنت  به عنوان یک لامپ ارزان قیمت و نه چندان با کیفیت برای گیاهان خود استفاده کنند.

    امروزه طیف نوری گسترده‌ای از لامپ های فلورسنت تولید می شود. به همین دلیل نمی توان برای هر گیاه از لامپ مهتابی استفاده کرد. این لامپ ها ابعاد گوناگونی دارند و اندازه آن‌ها به گونه ای تعیین شده است که می توان محیط های وسیعی را برای روشنایی عمومی به کمک آن ها پوشش داد.

    این لامپ ها نمی توانند نوری نزدیک به نور خورشید را شبیه سازی کنند. به همین دلیل در جاهایی مانند انباری، زیرزمین، پارکینگ و … که هیچ نور طبیعی وجود ندارد، می توان از لامپ فلورسنت فقط برای روشنایی عمومی استفاده کرد.

    انواع لامپ فلورسنت برای گیاهان آکواریوم

    لامپ فلورسنت لوله ای

    این لامپ ها برای محیط های بزرگ تر مناسب هستند و ابعاد نسبتاً بزرگ تری دارند.

    لامپ فلورسنت فشرده

    این لامپ ها جهت اتصال به سرپیچ های معمولی طراحی شده اند و به راحتی در محیط های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

    مهتابی برای آکواریوم گیاهی

    معایب لامپ فلورسنت رشد گیاه

    • عدم شباهت نور مهتابی به خورشید در مقایسه با ال ای دی
    • مصرف برق بالا در مقایسه با ال ای دی
    • نصب و راه اندازی سخت  و با ادوات در مقایسه با ال ای دی
    • تولید حرارت بسیار بالا نسبت به ال ای دی
    • تنوع کم در ظاهر و ابعاد نسبت به ال ای دی
    • مصرف انرژی بالا و راندمان کم نسبت به ال ای دی
    • طول عمر کم نسبت به ال ای دی
    • عدم سایز مناسب
    • پار نوری کم و عدم انتخاب طول موج دلخواه
    • وجود اشعه فرابنفش بسیار بالا و خطرناک

    لامپ مورد نیاز گیاهان

    اکثر گیاهانی که نور کم دریافت می کنند، ظاهر برگ ها زرد و ضعیف هستند و ریشه آن ها کم تراکم شده است. از طرف دیگر نور بیش از حد نیز سبب می شود تا توقف فوتوسنتزی ایجاد شود.

    استفاده از لامپ ال ای دی رشد گیاه پیشنهاد بسیار خوبی است زیرا می توان حجم تابش نور را تنظیم کرد. اما باید توجه کرد اگر لامپ رشد گیاه از خود حرارت زیادی تولید کند (مانند لامپ مهتابی برای رشد گیاه)، گیاه دچار سوختگی می شود. از هر منبع نوری که استفاده می شود، باید فاصله ایمنی گیاه تا نور رعایت شود.

    مقدار حجم نور مورد نیاز گیاهان به نوع گیاه بستگی دارد. به طور مثال، برخی از گیاهان روز بلند بوده و حداقل به هشت ساعت در روز نور خورشید نیاز دارند و بعضی از گیاهان کم نور و سایه دوست می‌باشند که نهایتا دو تا سه ساعت در روز نور مستقیم نیاز دارند. قبل از خرید لامپ فلورسنت برای گیاهان و خرید لامپ های رشد گیاه، میزان نور مورد نیاز برای پرورش گیاه مورد نظر را بررسی کنید.

    گیاهان روز بلند که نیاز به حداقل هشت تا دوازده ساعت نور مستقیم دارند و دوره تاریکی دوازده ساعته هم برای دوره زایشی گیاه لازم می باشد. اگر از این لامپ فلورسنت برای گیاهان خود استفاده می کنید، بهتر است فاصله ایمنی بین گیاه تا لامپ را حفظ کنید، زیرا حرارت بالا و اشعه ماورابنفش این لامپ ها آسیب شدیدی به گیاه وارد می‌کند.

    مزایای لامپ فلورسنت

    اصلی ترین مشکل لامپ فلورسنت، تولید گرمای بسیار زیاد نسبت به سایر لامپ های رشد گیاه است. به همین دلیل برای گیاهان گلدار گزینه های بسیار نامناسبی هستند. همچنین این لامپ ها دو برابر لامپ رشته ای و لامپ گازی اشعه ماورای بنفش خطرناک و سرطان زا ایجاد می‌کنند.

    طول عمر کم و مصرف انرژی بالا نسبت به ال ای دی رشد گیاه در این محصولات نیز از دیگر معایب این لامپ ها است. طول عمر متوسط آن ها ۲۰۰۰۰ ساعت است، که در مقایسه با ال ای دی که بیش از پنجاه هزار ساعت است، بسیار ناچیز می‌باشد .

    لامپ فلورسنت برای رشد چه گیاهانی مناسب است؟

    لامپ های رشد گیاه فلورسنت در توان‌های مصرفی بسیار گوناگونی به بازار عرضه می شوند. برای خرید این لامپ ها بهتر است بسیار هوشمندانه عمل کنید تا با یک خرید نا مناسب به گیاه خود اسیب نرسانید.

    انواع گیاه به یک میزان نور و انرژی نیاز دارد. به عنوان مثال، لامپ فلورسنت با استاندارد ۲۰ الی ۴۰ وات برای کاشت و پرورش بذر مناسب است. و یا از لامپ فلورسنت برای گیاهان کشت بافتی می‌توان استفاده کرد، همچنین برای گیاهانی که به نور کم نیاز دارند نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

    برخی از لامپ های فلورسنت نیز وجود دارند که دو برابر لامپ فلورسنت استاندارد از خود نور تولید می کنند. اما این لامپ ها نیز همانند سایر انواع لامپ های فلورسنت، داغ هستند و گرمای زیادی از خود تولید می کنند. این لامپ ها برای رشد و پرورش گیاهان بزرگ مناسب نیستند.

    باید و نبایدهای لامپ فلورسنت برای رشد گیاه

    خرید لامپ مناسب رشد گیاه

    پیشنهاد می گردد قبل از خرید لامپ رشد گیاه با کارشناسان شرکت ایران گرولایت جهت انتخاب درست و اصولی مشاوره نمایید. راه های ارتباطی با مشاورین در بخش تماس با ما سایت درج شده است.

    قیمت لامپ فلورسنت رشد گیاه به عواملی همچون توان، ابعاد، سرپیچ، قطر لامپ، رنگ، دمای نور، برند و شرکت سازنده بستگی دارد ولی ارزش این محصول نسبت به بازدهی ان بسیار کم بوده و برای رشد گیاه پیشنهاد نمی شود، مگر در موارد خاص که در این مقاله به آن پرداخته شد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    صمدی
    1402/12/13 17:33

    سلام من برای خرید این محصول تو شهر اهواز چطور می تونم اقدام کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:23
    پاسخ به:صمدی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه 

    سارا
    1402/12/12 17:45

    در شهر مشهد نور رشد گیاه ایران گرولایت پیدامیشه؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:23
    پاسخ به:سارا

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه 

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط