نور دیوار سبز: 0 تا 100 از ایده تا اجرا

آنچه در این مقاله میخوانید
    دیوار سبز

    مقدمه

    دیوار سبز یکی از عناصر جذاب و چشم‌نواز در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها است این دیوارها با ایجاد فضایی سبز، باعث ایجاد طراوت، شادابی و نشاط و بهبود کیفیت زندکی و همچنین کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا می‌شوند

    یکی از عوامل مهم در زیبایی و جلوه دیوار سبز، نورپردازی مناسب آن است نورپردازی مناسب می‌تواند دیوار سبز را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کند و توجه بیننده را به خود جلب کند.

    دیوار سبز یکی از عناصر مهم در معماری مدرن محسوب میگردد. دیوار سبز می‌تواند به فضای داخلی و خارجی ساختمان، زیبایی و جذابیت خاصی ببخشد. این امر می‌تواند به بهبود روحیه و ایجاد حس آرامش در افراد کمک کند.

    در این مقاله به بررسی نکات مهم در نورپردازی دیوار سبز میپردازیم.

    دیوار سبز چیست:

     

    دیوار سبز یا باغ عمودی به دیواری گفته می‌شود که با گیاهان پوشیده شده است. این دیوارها می‌توانند در فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها اجرا شوند.

    انواع دیوار سبز

    دیوار سبز به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود 

    دیوار سبز داخلی 

    دیوار سبز داخلی معمولاً در داخل ساختمان‌ها، مانند سالن‌های پذیرایی، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و ادارات اجرا می‌شود. دیوار سبز داخلی مزایای زیادی دارد، از جمله:

    •  افزایش زیبایی و جذابیت محیط
    •   بهبود کیفیت هوا
    •   کاهش استرس

    دیوار سبز خارجی

    دیوار سبز خارجی معمولاً در فضای باز، مانند نمای ساختمان‌ها، پارک‌ها و باغ‌ها اجرا می‌شود.دیوار سبز خارجی مزایای زیادی دارد، از جمله:

    •  افزایش زیبایی و جذابیت محیط
    •  حس نشاط و سرزندگی
    •  جذابیت بصری
    • بهبود کیفیت هوا 

    دیوار سبز مصنوعی

    دیوار سبز مصنوعی یا گرین وال مصنوعی، یک دیوار سبز است که از گیاهان مصنوعی ساخته شده است. در مقایسه با دیوار سبز طبیعی، دیوار سبز مصنوعی معمولا از جذابیت بسیار کمتری برخوردار است و در این مقاله صرفا به ذکر نوع آن بسنده نموده ایم

    دیوار سبز

    قرار دادن گیاهان مختلف در دیوار سبز

    در دیوار سبز می‌توان از انواع مختلفی از گیاهان استفاده کرد. گیاهانی که برای دیوار سبز مناسب هستند، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

    • مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها
    • سازگاری با شرایط محیطی
    • مقاومت در برابر آفات و بیماریها
    • مقاومت در برابر تنشهای نوری
    • مقاومت در برابر تنشهای دما

    برخی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز :

    • پتوس
    • زاموفولیا
    • انواع نخل‌های تزیینی

    نحوه آبیاری دیوار سبز

    آبیاری دیوار سبز یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود . انواع روش های هیدروپونیک و آبیاری قطره ای در دیوار سبز مورد استفاده قرار میگیرند. در برخی از روش ها ریشه گیاه مستقیم در آب و مواد مغزی قرار میگیرد و در برخی دیگر مواد غذایی محلول در آب توسط بسترهای مرسوم هیدروپونیک مانند راکوول یا کوکوپیت جذب میشوند. اما در روش های سنتی تر معمولا ریشه و گیاه در خاک قرار میگیرند و آبیاری به صورت قطره ای صورت میگیرد.

    • میزان نور مورد نیاز دیوار سبز
    • میزان نور مورد نیاز دیوار سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
    • نوع گیاهان
    • مساحت و ارتفاع دیوار سبز
    • محل قرارگیری دیوار سبز
    • فاصله دیوار سبز با منبع نور طبیعی
    • زاویه تابش نور طبیعی

    به طور کلی، گیاهانی که دردیوار سبز داخلی کار میشود به نور کمتری نسبت به گیاهانی که در دیوار سبز خارجی کار میشود نیاز دارد. همچنین دیوارهای سبز با ارتفاع بیشتر نیاز به منابع نوری بیشتری دارند.

    در دیوار سبز داخلی، گیاهان سایه‌دوست مانند پتوس و زاموفولیا به نور کمتری نسبت به گیاهان آفتاب‌دوست مانند نخل‌های تزیینی نیاز دارند.

    در دیوار سبز خارجی باید از گیاهانی استفاده شود که از مقاومت مناسبی در برابر تنشهای نوری و یا تغییرات فصلی آب و هوا برخوردار باشند. تا در مقابل تابش مستقیم خورشید در تابستان یا معرض سرمای زمستان از بین نرود. اصطلاحا به گیاهانی که این خصوصیات را دارا میباشند گیاهان بدون خزان میگویند و بهترین انتخاب برای استفاده در گرین وال خارجی است.

    انواع نور دهی در دیوار سبز

    نور طبیعی

     بهترین گزینه برای نورپردازی دیوار سبز است. نور طبیعی باعث تحریک فتوسنتز گیاهان می‌شود و به رشد و سلامت آنها کمک می‌کند

    اما اگر دیوار سبز در معرض نور طبیعی قرار ندارد، باید از نور مصنوعی فقط برای تکمیل نور طبیعی استفاده کرد.

    نور مکمل گرین وال

    نور مکمل دیوار سبز نوری است که به صورت غیر مستقیم تامین میشود. مانند نوری که از یک پنجره دریافت میشود و معمولا نیاز نوری گیاهان گرین وال را بر طرف نمیسازند و برای تامین تمام نیاز کلیه نوری گیاه باید از نور مصنوعی استفاده شود.

    نور مصنوعی

    اگر دیوار سبز در معرض نور طبیعی قرار ندارد، مانند سالنی که امکان تغذیه نور طبیعی از هیچ طرف آن وجود ندارد، باید از نور مصنوعی برای تامین کل نور مورد نیاز گیاهان استفاده کرد.

    باید توجه داشت که تامین نیاز نوری در دو مورد اخیر احتیاج به دستگاه های سنجش نور داشته و باید توسط کارشناسی خبره مورد محاسبه قرار گیرد تا در ادامه روند رشد گیاه خللی ایجاد نشود.

    لامپ رشد گیاه

    نکات مهم در انتخاب نور مصنوعی

    یک دستی نور

    نور باید به صورت یکدست در تمام قسمت‌های دیوار سبز توزیع شود. این کار باعث می‌شود که گیاهان به طور یکنواخت رشد کنند

    برای توزیع یکنواخت نور، می‌توان درچراغ‌ ها از لنزهایی با زوایای متغیر استفاده نمود.

    تنظیم زمان نور رسانی

    گیاهان برای تکمیل عمل فتوسنتز به مدتی استراحت نیاز دارند. به همین خاطر میتوانیم با استفاده از تایمر این زمان را مدیریت نموده و ساعات خاموشی و روشنی را تنظیم نمود.

    استفاده از طیف‌هایی با لنز متغییر

    با توجه به اهمیت جذابیت بصری در طیف نوری گرین وال نباید صرفا از ال ای دی های تخصصی که به رنگهای قرمز و آبی میباشند، استفاده نمود و طیف نور باید شباهت زیادی به طیف نور خورشید داشته باشند. استفاده از طیف طبیعی محصولات ایران گرولایت گزینه مناسبی در جهت پاسخگویی این نیاز میباشد.

    در دیوارهای با ارتفاع کمتر از یک متر میتوان از محصولاتی استفاده کرد که نور را به صورت اسپات رو گیاه قرار میدهند اما چنانچه ارتفاع گرین وال بیش از 1 متر باشد باید از محصولاتی با لنزهای متغییر مانند وال واشرها استفاده گردد تا پوشش دهی به صورت یکدست صورت بگیرد.

    کلام پایانی

    طراحی دیوار سبز در فضاهای اداری و مسکونی همیشه برای طراحان و معماران امری جذاب میباشد اما نگهداری از این گیاهان  گاهاً حس ناامیدی برایتان ایجاد میکند اما نورپردازی مناسب می‌تواند زیبایی دیوار سبز را دوچندان کند و همچنین باعث بهبود رشد و سلامت گیاهان شود.

     

    شرکت ایران گرولایت با بیش از 10 سال تجربه در زمینه طراحی و اجرای دیوار سبز با کیفیت بالا، یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در این زمینه است. این شرکت با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان خود  خدماتی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه می‌دهد. شرکت ایران گرولایت با مشاوره تخصصی رایگان به مشتریان خود کمک می‌کند تا بهترین گزینه را برای دیوار سبز خود انتخاب کنند.

    نور دیوار سبز

     

     

     

     

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط