تفاوت طیف تخصصی و طیف طبیعی لامپ‌های رشد گیاه

آنچه در این مقاله میخوانید
    تفاوت طیف تخصصی و طیف طبیعی لامپ‌های رشد گیاه

    تأمین نور رشد گیاهان یکی از مهم‌ترین مسائلی هست که باید در پرورش گیاهان به آن توجه شود. این موضوع وقتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که خواسته باشیم نور گیاهانمان را به وسیله منبع نور مصنوعی یا همان لامپ رشد گیاه تأمین کنیم. در این شرایط یکی از نکات مهم در خرید لامپ رشد گیاه این است که نور مورد نظر ویژگی‌هایی نزدیک نور خورشید را داشته باشد و برای این منظور یکی از عواملی که باید به آن توجه شود طیف نوری مناسب لامپ رشد گیاه است. هرچند پیش‌تر در مقاله "تأثیر انواع نور بر رشد گیاهان - بهترین نور لامپ رشد گیاهان" در خصوص طیف‌های نوری خورشید صحبت کرده‌ایم؛ اما در خصوص خود ویژگی لامپ‌های رشد گیاه ایران گرولایت به خوبی صحبت نشده بود و تصمیم گرفتیم در این مقاله بررسی تفاوت طیف تخصصی و طبیعی لامپ‌های رشد گیاه ایران گرولایت و طول‌موج‌هایی که در این لامپ‌ها به کار رفته است بپردازیم تا در هنگام خرید لامپ رشد گیاه در خصوص انتخاب طیف طبیعی و طیف تخصصی، راحت‌تر و با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید. البته محتوای این مقاله می‌تواند به شما در شناخت لامپ‌های رشد گیاه استاندارد دیگر برندها نیز کمک بکند.

     پس با ما همراه باشید.


    اهمیت طیف لامپ رشد گیاه 

    پیش از اینکه در ارتباط با تفاوت طیف طبیعی و تخصصی لامپ‌های رشد گیاه صحبت کنیم واجب است در خصوص خود طیف‌های نوری خورشید و اشعه‌ها و طول‌موج‌هایی که در آن به کار رفته است بیشتر بدانیم.
    یکی از وسیع‌ترین طیف‌هایی که در کره زمین وجود دارد طیف موجود در نور خورشید است که با توجه به وسعت طیف‌های گسترده، از بازه UVها تا فارد ها می‌توانند بیش از 2000 نانومتر نوری را شامل شود. این طیف‌ها مانند یک جعبه مدادرنگی می‌مانند که تمام طول‌موج‌ها با تنالیته رنگی مختلف را کنار هم تو یک جعبه مدادرنگی قرار داده است و یک نور کامل با عنوان نور خورشید را می‌سازند. نور خورشید خود به دو صورت طیف مرئی و طیف نامرئی وجود دارد. بخش مرئی طیف‌های خورشید از بازه ۳۸۰ نانومتر شروع می‌شود و تا ۷۳۰ نانومتر هم پیش می‌رود. در بخش نامرئی نیز اشعه‌های مادون قرمز وجود دارد که به ترتیب نانومترهای کمتر از 380 و بیش از 730 را شامل می‌شوند. 


    اما یک سال بسیار مهم در اینجا بایستی مطرح شود و آن این است:
    آیا همه‌ی طیف‌های نور خورشید برای رشد گیاهان مناسب و ضروری هستند؟

    جواب این سال خیر است. در مقدمه پاسخ به این سال بایستی به این مورد اشاره کرد که تنها وظیفه خورشید در کره زمین فتوسنتز و کلروفیل سازی گیاهان نیست؛ بلکه وظایف دیگری مانند تغییر فصل‌ها، ضدعفونی کردن سطوح و هزاران کار دیگر را نیز بر عهده دارد و باید این مورد را نیز در نظر گرفت نور خورشید می‌تواند شامل پرتوهای مضر نیز باشد.
    اما در خصوص وابستگی گیاهان به نور خورشید باید بدین طریق این موضوع را مطرح کرد که کلروفیل سازی و فتوسنتز گیاهان به طیف‌های نوری خورشید وابسته است؛ اما نه تمام این طیف‌ها. به نوعی از میان هزاران نانومتری که در نور خورشید وجود دارد تنها فقط 12 تا 16 نانومتر است که نقش اصلی را در رشد و پرورش گیاهان دارند و به عنوان طول‌موج اصلی شناخته می‌شوند و بقیه نانومترها طول‌موج فرعی هستند. به عبارتی دیگر طول‌موج اصلی طول‌موج‌هایی هستند که بیشترین اثر را در فتوسنتز کلروفیل سازی گیاهان دارد و طول‌موج فرعی طول‌موج‌هایی هستند که وظایفی مثل جلوگیری از آفت و بیماری‌ها در گیاه، تأثیرگذاری بر جذب آب و مواد غذایی و... را دارند و در زمینه تأثیر بر فتوسنتز و کلروفیل سازی نقش کم‌رنگ‌تری را مانند نفوذ در پایین‌ترین قسمت لایه‌های برگ بر عهده دارند.
    پس اگر شما بخواهید نور مورد نیاز گیاهانتان را با استفاده از لامپ رشد گیاه تأمین نمایید بایستی لامپی را انتخاب نمایید که تا حد زیادی طول موج‌های اصلی را شامل شود و از طول موج‌های فرعی خیلی کم استفاده نماید. در این زمینه معمولاً دو نوع لامپ رشد گیاه با طیف طبیعی و تخصصی در بازار وجود دارد و ایران گرولایت نیز در این موضوع مستثنا نیست. در ادامه به بررسی این طیف‌ها در محصولات ایران گرولایت می‌پردازیم.

    انواع طیف لامپ رشد گیاه ایران گرولایت

      شرکت ایران گرولایت نیز با عرضه محصولات با کیفیت در عرصه نورهای رشد گیاه مفتخر است که نه تنها بسیاری از لامپ‌های رشد گیاه خود را به صورت فول اسپکتروم تولید می‌کند بلکه محصولات خود را با دو حالت نوری طیف تخصصی و طیف طبیعی رشد گیاه به بازار عرضه می‌کند. هر دو طیف تخصصی و طبیعی لامپ رشد گیاه ایران گرولایت فول اسپکتروم می‌باشد و اصطلاحا به طیف طبیعی لامپ رشد گیاه فول اسپکتروم وایت و به طیف تخصصی نور رشد گیاه فول اسپکتروم کامل یا فولیتر گفته می‌شود. در هر دو طیف نه تنها از  12 الی 16 نانومتر اصلی استفاده شده است بلکه سعی شده است با اضافه کردن طیف‌های فرعی دیگر، نانومترهای بیشتری را پوشش دهد و نور بسیار کاملی را تولید کند. البته تفاوت طیف تخصصی و طیف طبیعی لامپ رشد گیاه بسیار جزئی است و به میزان استفاده از هر نانومتر بستگی ارتباط دارد. در زیر ما به بررسی هر کدام از این دو طیف تخصصی و طبیعی می‌پردازیم.

    انواع طیف نور طبیعی و تخصصی لامپ رشد گیاه

    طیف طبیعی نور لامپ رشد گیاه ایران گرولایت

    طیف طبیعی لامپ‌های رشد گیاه ایران گرولایت همان‌طور که از نامشان مشخص است نوری به رنگ آفتابی و مهتابی ارائه می‌دهد. در این طیف نوری سعی شده است از همه نانومترهای نوری حتی نور سبز و نور کلوین دار به میزانی استفاده شود تا نور نهایی نور طبیعی باشد. تقریباً تمام لامپ‌های رشد گیاه ایران گرولایت طیف طبیعی را دارا می‌باشند و مشتریان عزیز می‌توانند طیف طبیعی مدل مورد نظر خود را خریداری کنند. لامپ رشد گیاه با طیف طبیعی همچنین مزیت‌های دیگری دارد که ما در جلوتر پس از بررسی طیف تخصصی لامپ رشد گیاه بررسی می‌کنیم.

    لامپ رشد گیاه با طیف طبیعی سفید و زرد

    طیف تخصصی نور لامپ رشد گیاه ایران گرولایت

    طیف تخصصی لامپ رشد گیاه ایران گرولایت نیز همانند طیف طبیعی فول اسپکتروم بوده همه طیف‌ها را پوشش می‌دهد؛ اما چون در نانومترهای استفاده شده تمرکز بیشتری را روی نور قرمز و نور آبی (که بیشترین تأثیر را در رشد گیاهان دارد) گذاشته است و از نانومترهای دیگر از جمله سبز کمتر استفاده می‌کند نور نهایی به رنگ صورتی یا بنفش دیده می‌شود. البته قابل ذکر است نوری قرمز و آبی که در لامپ رشد گیاه با طیف تخصصی شرکت ایران گرولایت به کار می‌رود هر نانومتر قرمز و آبی را شامل نمی‌شود و در اینجا یک طول‌موج خاص از بازه 100 نانومتری قرمز و یک طول‌موج خاص از بازی ۱۰۰ متری آبی مطرح است. همه این موارد باعث شده است که طیف تخصصی نسبت به طیف طبیعی لامپ رشد گیاه، 10 تا 20 درصد راندمان بیشتری داشته باشد. اما با همه این دلایل همیشه توصیه ما خرید لامپ رشد گیاه با طیف تخصصی نمی‌باشد. با ما همراه باشید تا در جلوتر به بررسی این دو طیف بپردازیم.

    طیف تخصصی لامپ رشد گیاه بفنش

    یک نکته مشترک دیگردر طیف تخصصی و طبیعی وجود دارد و آن استفاده هر دو آنها در پنل رشد گیاه میباشد که میتوان با توجه به نیاز نوری گیاه و بررسی انواع آن از این پنلها استفاده نمود.

    کدام طیف را برای خرید لامپ رشد گیاه انتخاب نماییم 

    با توجه به توضیحات طیف‌های طبیعی و تخصصی لامپ رشد گیاه حتماً متوجه شدید که راندمان طیف تخصصی لامپ رشد گیاه بیشتر است و تأثیر بیشتری را روی گیاه می‌گذارند. اما بسیاری از افراد، به خصوص افرادی که گیاه آپارتمانی دارند، لامپ رشد گیاه بنفش را نمی‌پسندند. این عدم تمایل مشتری باعث تولید طیف طبیعی نور رشد گیاه شد. لامپ رشد گیاه تخصصی یا بنفش جدا از این که ممکن است چشم انسان را در محیط خانگی یا بسته اذیت کند، از نمایان شدن زیبایی‌های گیاه تا حدی جلوگیری می‌کند؛ زیرا وقتی نور صورتی یا بنفش به آن بتابد دیگر گیاه به رنگ اصلی خود دیده نمی‌شود. در نتیجه بسیاری از مشتریان  خرید لامپ رشد گیاه با طیف طبیعی را ترجیح می‌دهد. 

    البته ممکن است این سال پیش بیاید که طیف طبیعی از طیف تخصصی نور رشد گیاه به دلیل استفاده کمتر از نور آبی و قرمز ضعیف‌تر باشد. اما 10-20 درصد راندمان بیشتر در پرورش گیاهان آپارتمانی تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. همچنین تمام لامپ‌های رشد گیاه ایران گرولایت، از جمله لامپ‌های طیف طبیعی رشد گیاه به نحوی تولید شده‌اند که نیاز هر گیاهی را برطرف نمایند و به طور عادی راندمان بیشتری نسبت به محصولات مشابه غیر برند و غیراستاندارد داشته باشد. 


    همچنین در کنار این نکات بهتر است بگوییم برخی گیاهان آپارتمانی بهتر است در ایده‌آل‌ترین نور ممکن قرار نگیرند تا دیرتر رشد کنند. این به دلیل نژاد برخی گیاهان و جلوگیری از گلدهی و گرده‌افشانی گیاهان است. مثلاً ترجیح می‌دهند بونسای دیرتر رشد کند تا شکل زیبای خودش را بهتر حفظ کند.


    در نهایت اما باز هم انتخاب طیف مناسب لامپ رشد گیاه بستگی به کارکرد شما دارد. برای گلخانه‌داران و افرادی که هدف آن‌ها ثمره زودتر گیاهانشان است (حتی در خانه) خرید لامپ رشد گیاه با طیف تخصصی پیشنهاد می‌شود. همچنین برخی از افراد که نمای خانشان برای بکار گیری نور بنفش مناسب است بهتر است از این طیف استفاده کنند. اما این مورد برای افرادی که فقط قصد نگهداری و تأمین نور مورد نیاز گیاهانشان را در خانه‌ای دارند که با نور بنفش سازگار نیست یا خودشان دوست ندارند می‌توانند بدون تفاوت قیمت و با خیالی آسوده از کارکرد جهت خرید طیف طبیعی لامپ رشد گیاه ایران گرولایت اقدام نمایند.
     

    طیف نوری smd رشد گیاه ایران گرولایت

    بهتر است بدانید Smd های رشد گیاه ایران گرولایت بر خلاف سایر محصولات ایران گرولایت طیف طبیعی و تخصصی ندارند. این مدل محصول که بهترین لامپ رشد گیاه ایران گرولایت نیز شناخته می‌شود به نحوی طراحی شده تا با جدیدترین تکنولوژی، بهترین نور فول اسپکتروم را با بالاترین راندمان در رنگ مهتابی ایجاد نماید. طیف نوری این محصول در مدل‌های گذشته ایران گرولایت آفتابی و زرد رنگ بود اما با بهبود عملکرد توانستیم طیف آن را نیز به رنگ مهتابی و سفید در بیاوریم تا نه تنها ظاهری زیبا ایجاد کند؛ بلکه بهتر بتواند در کنار نور قرمز و آبی در تراکم بالا از نانومترهای فرعی نیز استفاده کند.


     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    زاهدی
    1402/12/13 17:38

    میشه راهنمایی کنید چطوری می تونم از یزد خرید کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:48
    پاسخ به:زاهدی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه 

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط