ساخت گلخانه مدرن/از ایده تا اجرا،قیمت ساخت گلخانه$

آنچه در این مقاله میخوانید
    ساخت گلخانه مدرن

    مقدمه:

    برای ساخت گلخانه مدرن در ایران اولین قدم تصمیم گیری در خصوص نوع محصولی است که باید کشت شود و بعد از آن بررسی پارامترهایی مثل انتخاب نوع تجهیزات و سازه ی گلخانه ای است که قرار است ساخته شود.

    در برآورد هزینه های ساخت گلخانه مدرن معمولا زمین چه به صورت خرید یا اجاره لحاظ نمی شود و صرفا از مرحله ی آماده سازی زمین و ساخت سازه و تجهیزات گلخانه برآورد می شود.

    معمولا اداره جهاد کشاورزی تا 80 درصد از هزینه های احداث گلخانه را پرداخت می کنند که این عدد را به بانک عامل کشاورزی معرفی می کند

    تعریف گلخانه مدرن

    گلخانه سازه ای محصور است با پوششی ساخته شده از شیشه یا مواد شفاف دیگر که اجازه ورود نور خورشید را می دهد وظیفه اصلی ساخت گلخانه فراهم کردن محیطی ایده آل برای رشد گیاهان است. این امکان کنترل بهتر دما و رطوبت و محافظت در برابر عوامل خارجی مانند آفات و آب و هوای بد را فراهم می کند.

    مراحل احداث گلخانه مدرن

    اولین قدم انتخاب مکان مناسب برای گلخانه است. باید در منطقه ای با نور زیاد خورشید، دور از مناطق با باد شدید و دارای زهکشی مناسب باشد.

    پس از انتخاب مکان، نوبت به ساخت قاب گلخانه می رسد. این ساختن گلخانه مدرن شامل مونتاژ یک ساختار قاب چوبی، فلزی یا پی وی سی در جایی است که طرفین و سقف قرار می گیرند. مرحله بعدی نصب دیوارها و سقف گلخانه است. برای این کار، باید از مواد مناسب مانند شیشه یا پلاستیک استفاده کنید.

    اکنون زمان نصب میله های نگهدارنده است که به گلخانه شما شکل می دهد و به توزیع یکنواخت وزن مواد بام در سراسر قاب کمک می کند. آخرین مرحله اضافه کردن دریچه‌ها، درها و سایر اجزایی است که به تنظیم دمای داخل گلخانه شما کمک می‌کنند.

    ساخت گلخانه مدرن

    تهیه مصالح و تجهیزات مورد نیاز ساخت گلخانه مدرن

    قبل از هر چیز، مهم است که بدانیم چه نوع گیاهی در گلخانه وجود دارد .برای ساخت اسکلت گلخانه مدرن شما می توانید از لوله های چوبی، فلزی یا پی وی سی استفاده کنید. نوع مواد تا حد زیادی به نوع گیاهان، نیازهای تجاری و بودجه بستگی دارد.

    با این حال، اگر در منطقه ای با شرایط آب و هوایی سخت زندگی می کنید، توصیه می کنیم از لوله های فلزی یا PVC استفاده کنید زیرا در برابر بادهای شدید یا بارش برف سنگین مقاومت بیشتری خواهند داشت.

    در مورد دیوارها و سقف گلخانه مدرن شما، شیشه همیشه یک گزینه عالی است زیرا نور طبیعی زیادی را که برای رشد گیاه ضروری است وارد می کند .شیشه ممکن است گران باشد، بنابراین اگر بودجه کمی دارید، پلاستیک ممکن است انتخاب بهتری باشد. فقط مطمئن شوید که ورقه های پلاستیکی باکیفیت را انتخاب کنید که به مرور زمان زرد یا ترک نخورد.

    مزایا و معایب ساخت گلخانه مدرن

    یکی از مزایای داشتن گلخانه این است که می توانید فصل رشد گیاهان خود را افزایش دهید. این بدان معنی است که می توانید نهال ها را زودتر در بهار شروع کنید و آنها را تا پاییز رشد دهید. برای باغبانان در آب و هوای سردتر، گلخانه ها همچنین راهی برای رشد گیاهان گرمسیری فراهم می کنند که در فضای باز زنده نمی مانند.

    یکی دیگر از مزایای بزرگ گلخانه ها محافظت از گیاهان شما در برابر آفات و حیوانات است. این به ویژه برای رشد میوه ها یا سبزیجات مهم است، زیرا مشکلات می توانند به سرعت کل محصول را از بین ببرند. با نگهداری گیاهان خود در گلخانه می توانید مطمئن باشید که از آسیب در امان خواهند بود.

    در نهایت، گلخانه ها همچنین می توانند به کاهش مصرف آب کمک کنند و به شما امکان می دهند آب حاصل از بارندگی یا آبیاری را بازیافت کنید. با استفاده از سیستم های آب خاکستری، می توانید قبض آب خود را کاهش دهید و در عین حال گیاهان خود را سالم و هیدراته نگه دارید.

    از معایب کلی برای گلخانه مدرن افزایش مصرف انرژی در سطح جهان و هزینه اولیه ی زیاد در گلخانه های تمام مدرن و مجهز است.

    ساخت گلخانه مدرن

    انتخاب محل مناسب برای ساخت گلخانه مدرن

    بطور کلی احداث گلخانه مدرن در بیشتر مناطق آب و هوایی قابل اجرا بوده و میتوان اقدام به راه اندازی و احداث گلخانه نموده اما بسیاری از عوامل در اجرای طرح گلخانه در مکان مورد نظر تأثیر گذار هستند عواملی نظیر دوری و نزدیکی به بازار مصرف میزان هزینه تولید کیفیت بالای محصول میتواند در موفقیت تولیدات گلخانه ای نقش اساسی داشته باشد بسیاری از گلخانه ها در نزدیک شهرها احداث میشوند چرا که محصول تولیدی با هزینه پایین و کیفیت بالا به بازار مصرف عرضه میشود.

    از دیگر اولویتهای زمین گلخانه ای عبارتند از:

    انتخاب زمین با شرایط فیزیکی و شیمیایی مناسب که هزینه زیادی جهت تسطیح نداشته باشد.

    منطقه مورد نظر جهت احداث گلخانه مدرن از آب کافی و سالم برخوردار باشد.

    پوشش گلخانه در مقابل بادهای شدید قرار نگیرد که در غیر این صورت با ایجاد شرایط بادگیرمیتوان به تولید گلخانه مبادرت نمود.

    زمینی برای طراحی و ساخت گلخانه انتخاب ،شود تا در صورت توسعه گلخانه با کمترین هزینه بتوان سطح زیر کشت را افزایش داد

    عوامل مهم دیگری نظیر دسترسی به انرژی برق در محل ساخت گلخانه مدرن و نیز وسعت کافی جهت افزایش فازهای بعدی میتواند در موفقیت گلخانه نقش اساسی داشته باشد نزدیکی محل گلخانه به بافت شهری باعث میشود تا گلخانه دار بتواند بصورت مرتب به گلخانه سرکشی نموده و شرایط اقلیمی داخل گلخانه را تنظیم نماید استفاده از سیستم قطره ای در آبیاری گلخانه مدرن در کمیت و کیفیت محصول تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و حدالمکان سعی شود در امور مدیریتی و تولیدی گلخانه از افراد پرسابقه و دلسوز استفاده شود تمامی کارهای اجرایی در داخل گلخانه نظیر دما، رطوبت هوای داخل گلخانه زمان آبیاری و استفاده از سموم بصورت روزانه ثبت شود.

    ساخت گلخانه مدرن

    شرایط آب و هوایی تأثیر بسیار زیادی در تولید محصول دارد در مناطقی که دارای مه دائمی با آب و هوای نامساعد ،باشد تولید محصولات گلخانه ای در پایین ترین حد ممکن از نظر کمی و کیفی قرار خواهد گرفت همچنین سایه ناشی از واقع شدن محل گلخانه در طرف شمالی کوه های بلند برای تولید گلخانه بدلیل ایجاد سایه طولانی مناسب نمیباشد محل گلخانه باید به گونه ای در نظر گرفته شود که حدالمکان بتوان از سوختهای ارزان قیمت مانند گاز برق و یا گازوئیل و سوختهای دیگراستفاده نمود.

     اسکلت گلخانه بدلیل سایه اندازی بویژه در فصل زمستان اثر منفی روی رشد گیاهان دارد. بدین جهت گلخانه های تک واحدی که در عرضهای بالاتر از ۴۰ درجه شمالی واقع شده اند باید در امتداد شرق به غرب ایجاد ،شوند تا گیاهان از نور طبیعی که در زمستان زوایه تابش کمتری دارند بتواند به مقدار بیشتری استفاده کنند همچنین در عرضهای پایینتر از ۴۰ درجه شمالی امتداد گلخانه ها باید شمالی جنوبی ساخته شود تا زوایه تابش به مراتب بیشتر شود. گلخانه هایی که از قسمت طول پیوسته ،هستند در تمام عرضهای جغرافیایی در جهت شمال به جنوب ساخته میشوند تا از میزان سایه اندازی در قسمت شمالی آن کاسته شود سایه در طول روز در عرض کف گلخانه حرکت مینماید.

    ساخت گلخانه مدرن

    پوشش سقف و دیوارهای گلخانه مدرن

    ویژگیهای مهم پوششی در ساخت گلخانه مدرن به شرح زیر میباشد

    نسبت به آب و هوا و گاز کربنیک نفوذ ناپذیر باشند.

    نور مرئی که برای رشد گیاهان لازم هستند را جذب کند مگر در مواقع خاص.

    از مقاومت بالایی برخوردار باشد و همچنین بتواند گرمایی که به صورت مصنوعی در                                                    گلخانه ایجاد میشود را تحمل و حفظ نماید.

    از لحاظ هزینه های نصب راه اندازی تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه باشد.

    انواع پوششهای گلخانه مدرن

    پوششهای گلخانه ای دارای تنوع زیادی بوده و به مهمترین انواع آن در زیر اشاره می شود :

     الف) شیشه:

    یکی از پوششهای اولیه و قدیمی در گلخانه میباشد که بدلیل ضخامت زیاد و استفاده از عنصر آهن در آن باعث رنگ کدر شیشه شده و از عبور نور به میزان محسوسی جلوگیری میشود. همچنین شیشه حالت شکننده داشته و وزن کلی آن در واحد سطح بالا بوده و در نتیجه هزینه آن بالاتر میرود. در روز بخاطر هدایت گرمایی ،زیاد باعث افزایش دما و بالعکس کاهش آن در شب میشود در مقابل ویژگیهای آن شامل شفافیت بالا برای تمامی تشعشعات و تغییر پذیری بسیار کم در مقابل عوامل جوی شیمیایی میباشد.

     دارا بودن اثر گلخانهای و عدم انقباض و انبساط بالا در مقابل تغییرات دمایی میتواند از محاسن استفاده از این پوشش .باشد معمولاً شیشه های با ضخامت ۲۳ میلیمتر را در عرض ۳۵-۲۵ سانتیمتر و شیشههای با ضخامت ۶ میلیمتر را در عرضهای ۶۰ سانتیمتری استفاده مینمایند فاصله بین شیشه ها را با مخلوطی از سرب و روی جهت عایق کاری پر می کنند.

    ب )پوشش پلاستیک

    پوشش پلاستیکی در حال حاضر جایگزین پوشش شیشه ای شده است. نفوذ نور از پلاستیکها در مقایسه با شیشه کمتر بوده ولی انتشار نور بیشتری دارند و به همین دلیل گیاهان در این پوشش از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

    ویژگی و محاسن پوشش پلاستیکی در احداث گلخانه به شرح زیر میباشد:

    در صورت نیاز میتوان به آسانی شکل گلخانه را بسته به نیاز گیاهان تغییر داد.

    ایجاد اشکال مختلف پوشش گلخانه پلاستیکی بدلیل ترمی و انعطاف پذیری پلاستیک امکان پذیر میباشد.

    بدلیل وزن کم پلاستیک و زیاد بودن طول و عرض آن اسکلت گلخانه سبک و ساده خواهد

    شد.

    استفاده از پوشش پلاستیکی در مقایسه با سایر روشها آسان و کم هزینه خواهد بود.

    پوشش پلاستیکی بدلیل وزن کم آن نیاز به اسکلت ظریف تری داشته و در نتیجه باعث افزایش نور طبیعی داخل گلخانه خواهد شد. پوشش های پلاستیک مورد استفاده در گلخانه معمولاً به دو صورت پلاستیک های نرم و سخت طبقه بندی میشود.

    پلاستیک های نرم : پلی اتیلن – ونیل – پلی استر – تنیت

    پلاستیک سخت: پلی کربنات – آکریلیک –فایبرگلاس

    ساخت گلخانه مدرن

    ساخت اسکلت گلخانه مدرن

      برای ایجاد شرایط مناسب هوا و محیطی که گیاهان در آن زندگی می کنند، اجزای ساختمانی آستردار محصول مواد قابل نفوذ نور مانند شیشه، پلاستیک، مواد پوششی به عنوان گلخانه شناخته می شوند. در سال 1545، درست زمانی که شکاف درختکاری اولیه در پادوآ رخ داد، دانیل باربارو گلخانه اولیه را در این باغ مهندسی کرد. در بنا از سنگ و آجر استفاده شده است، در حالی که هیچ پنجره ای وجود نداشته است. 

    تعدادی از گیاهان حساس را در زمستان به گلخانه حاضر برده و با بهار در جای خود کاشتند. به خوبی شناخته شده است که این می تواند گلخانه اولیه شناخته شده در تاریخ باشد. در منطقه ای که در آن تأسیس شده بود، همه انواع سبزیجاتی که در شرایط طبیعی در خارج رشد می کنند و گیاهان میوه ای که ممکن است اندازه کمی در نظر گرفته شوند، به صورت چمن رشد می کنند و با شیشه یا پلاستیک پوشانده می شوند.

    در کشت سبزیجات و میوه های زیر گاو، اکثر سبزیجات و میوه هایی که می خواهند صرفاً در شرایط طبیعی و در زمان های محدود از سال رشد کنند، در حال حاضر با فناوری های در حال توسعه، به عبارت دیگر، در گلخانه ها، در زمان های قبلی، زیر پوشش گیاهی رشد می کنند.کشت گلخانه ای با کیت های گلخانه ای به طور گسترده در تکنولوژی امروزی استفاده می شود.


    مواد فولادی به عنوان ماده اسکلت در یک قاب فلزی گلخانه استفاده می شود. فولادهای مورد استفاده در گلخانه ها "فولادهای ساختاری معمولی" هستند. در بازار در انواع ورق، فولاد پروفیل و فولاد بتنی عرضه می شود. فولادهای بتن آرمه به عنوان تقویت کننده بتن مسلح در دیوارهای فونداسیون قاب فولادی گلخانه و خطوط غرقاب استفاده می شود. در ساخت عناصر سازه ای گلخانه ها از فولادهای پروفیلی استفاده می شود. فولادهای پروفیلی فولادهایی هستند که به گونه ای شکل می گیرند که در برابر بارهای مستقیم مقاومت کنند. اشکال مقاطع در محاسبات استاتیک شبیه به اشکال مستطیل یا مربع است.

    ساخت گلخانه مدرن

     

    مراحل طراحی در ساخت گلخانه مدرن

    فرآیند ساخت یک گلخانه مدرن تجاری شامل چندین مرحله اساسی است: 

    انتخاب مکان: با در نظر گرفتن عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دسترسی به آب و کیفیت خاک، مکانی را با دقت انتخاب کنید که شرایط رشد بهینه را ارائه دهد.

    طراحی و برنامه ریزی: پس از انتخاب سایت، با ایران گرولایت در زمینه طراحی و ساخت گلخانه همکاری کنید تا یک طرح مناسب ایجاد کنید. الزامات محصول، منطقه بندی محلی و قوانین ساختمانی را در مرحله طراحی در نظر بگیرید

    فونداسیون و قاب بندی: یک پایه محکم بسازید که معمولاً از بتن ساخته شده است تا از ساختار گلخانه پشتیبانی کند . یک قاب فلزی در بالای فونداسیون قرار دهید تا چارچوب گلخانه را تشکیل دهد.

    مواد پوششی: یک ماده پوششی شفاف یا شفاف مانند شیشه، پلی کربنات یا فیلم پلاستیکی را روی قاب نصب کنید. این پوشش از عناصر محافظت می کند و در عین حال به نور خورشید اجازه نفوذ می دهد.

    سیستم های تهویه و گرمایش: یک سیستم تهویه و گرمایش برای تنظیم دما و رطوبت در گلخانه نصب کنید. این ممکن است شامل فن ها، دریچه ها و سیستم گرمایشی برای ایجاد یک محیط رشد مطلوب باشد . 

    آبیاری و روشنایی: یک سیستم آبیاری برای تامین آب گیاهان و اطمینان از دریافت رطوبت کافی اجرا کنید. علاوه بر این، در صورت نیاز ، نور اضافی را برای تکمیل نور طبیعی خورشید در نظر بگیرید .

    ساخت گلخانه را با افزودن درها، پنجره ها، عایق ها، و سایر موارد تکمیلی لازم برای افزایش عملکرد و کارایی تکمیل کنید. 

    فروشگاه های معتبر فروش تجهیزات ساخت گلخانه

    سایت شرکت پرتو رشد نوین ویژن با نام تجاری ایران گرولایت تمامی تجهیزات کشت هیدورپونیک گلخانه های مدرن طبقاتی ورتیکال فارمینگ را در تمامی شهرهای  کشور با بهترین کیفیت تامین می نماید.

    در میان سایر سایتهای شرکتهای ایرانی که با پشتوانه ی دانش و تامین تمامی تجهیزات گلخانه و ساخت گلخانه می توان معرفی نمود سایت https://bilchi.com/ است .

    عوامل موثر در طراحی  و ساخت گلخانه های مدرن

    برمبنای نوع تولید مد نظر محصولات و اقلیم ساخت گلخانه مدرن می توان انواع مختلفی از سازه ها را طراحی کرد.به طور مثال موارد زیر جز اهم نکات اساسی در طراحی و احداث گلخانه های مدرن است:

    • تامین آب و برق
    • نیروی کار
    • فاصله از بازار و حمل و نقل
    • توپوگرافی زمین
    • وجود یا عدم وجود باد شدید
    • خاک محل گلخانه در صورت نیاز به زهکشی
    • شرایط محیطی نظیر رعایت استانداردهای مد نظر وزارت جهادکشاورزی
    • جهت ساخت گلخانه نسبت به باران و نور خورشید
    • ساخت گلخانه مدرن

    سیستم آبیاری و تهویه گلخانه مدرن

    استفاده از سیستم های مدرن آبیاری در گلخانه ها می تواند حتی تا 100 برابر در مصرف آب صرفه جویی ایجاد کند.سیستم های آبیاری به همراه سینک شدن با سیستم های تزریق مواد مغذی گیاهان موجب ایجاد بهره وری بیشتر در هزینه های گلخانه می شود.

     تهویه عبارت است از تبادل هوا بین اتمسفر داخل و بیرون.تهویه فاکتور اصلی کنترل اقلیم برای تولید محصولی با عملکرد و کیفیت خوب است.کارآیی مناسب تهویه برای تولید محصولی با کیفیت خوب در طول سال بسیار اهمیت دارد. دوامکان برای تهویه گلخانه وجود دارد:

    تهویه طبیعی از طریق باز کردن دریچه های تهویه، که در دیواره های جانبی و لچکی یا در سطح سقف تعبیه شده اند.

    تهويه تحت فشار از طریق فرها که منوط به دسترسی به الکتریسیته بوده و هزینه براست.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله آبیاری در گلخانه های مدرن مراجعه نمایید.

    اهداف اصلی جهت استقرار گلخانه

    • تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن
    • پخش گرمای مازاد و کنترل دما
    • کنترل رطوبت
    • معیارهای مهم برای سیستم تهویه عبارت اند از:
    • شدت تهویه
    • اختلاف دمایی داخل و بیرون گلخانه
    • یکنواختی توزیع دما در داخل گلخانه
    • سرعت هوا در نزدیک و داخل تاج محصول

    معرفی برندهای معتبر ساخت گلخانه مدرن

    Bomgroup:

      شرکت بوم گروپ از شرکتهای هلندی با سابقه در زمینه ی طراحی و اجرای گلخانه های الخصوص شیشه ای برای ایجاد بهره وری بالا در زمینه انواع کشت محصولات است.نوآوری ساخت ناودانی آلومینیومی از دستاوردهای این شرکت است.

    Seomak

    شرکت سئومک به عنوان یک شرکت ترکیه ای با سابقه در زمینه ی ارائه ی تجهیزات گلخانه و باغبانی اعم از سمپاس،یدک کش و.. فعالیت می کند.

    Plastikakritis

     از شرکت یونانی دارای ارتباطات گسترده در سطح اروپا می باشد که بیشترین توان خود را در زمینه تولید استخرهای ژئوممبران،لوله های پلی اتیلن،پلاستیک های خاص و محتوای فیلم های کشاورزی فعالیت می کند.

    Ridder  

    شرکت رایدر به عنوان یک کسب و کار خانوادگی در زمینه ی تولید و عرضه انواع سیستم های درایو،کامپیوترهای آب و هوا،سیستم تصفیه آب و هوا،سیستم های هوشمند ردیابی و کنترل گلخانه

    Pelemix 

     شرکت پلمکس از شرکتهای مطرح و باسابقه در زمینه ی ساخت انواع مختلف بسترهای کشت مناسب گلخانه های هیدروپونیک را عرضه می کند.

    Hortima

    شرکت هورتیما  به عنوان یک شرکت سوئیسی در زمینه ی تولید انواع ابزارآلات سنگین و سبک باغداری وگلخانه های مدرن فعالیت می کند.

    ساخت گلخانه مدرن

    انواع طرح های گلخانه های مدرن

    گلخانه های تونلی

    تونل‌های مرتفع، گلخانه‌های بلندی هستند که از نظر ساخت و ساز شبیه به تونل‌های پلاستیکی کم ارتفاع هستند که باغداران اغلب روی ردیفی از گوجه‌فرنگی یا سبزیجات دیگر می‌سازند تا در بهار به آن‌ها سر بزنند.

     این مفهوم برای استفاده در مقیاس بزرگتر گسترش یافت تا بتوان سبزیجات را در حجم بالا پرورش داد و با استفاده از تجهیزات در مقیاس بزرگ در تونل نگهداری کرد. تونل های مرتفع معمولاً به اندازه کافی بلند هستند که یک تراکتور بتواند در آن کار کند.

    تونل های مرتفع معمولاً بدون تجهیزات برقی گرم و تهویه می شوند. نور خورشید فضای داخلی را بسیار بیشتر از دمای بیرون گرم می کند و باعث رشد گیاه استثنایی در داخل می شود.

    قوسی گوتیک

    یک ساختار گوتیک دارای قله بالاتری نسبت به یک گلخانه معمولی است. این بر ظرفیت گلخانه برای جذب پرتوهای خورشید تأثیر می گذارد، به ویژه زمانی که خورشید در ابتدا و انتهای روز کم است و در زمستان در نیمکره شمالی.

    قوسی گوتیک بهرتین شکل برای اطمینان از حذف برف (انباشته شدن کمتر روی سقف) است، به خصوص در دوره هایی که گلخانه تا حدی گرم می شود یا خیر. ظرفیت بارگیری برف زنده یک گلخانه خوب به سبک گوتیک بسیار بالاتر از هر شکل دیگری است. علاوه بر این، ساختار گلخانه ای A-Frame برای مناطقی که در زمستان برف دارند، طراحی ایده آلی نخواهد بود.

    گلخانه گنبدی:

    گلخانه ای ژئودزیکی باغبانی را با طراحی دایره ای خود متحول می کنند و فضای داخلی را برای رشد گیاهان به حداکثر می رساند. فصل رشد طولانی - سازه‌های ژئودزیکی از باغبانی در تمام طول سال بدون توجه به آب و هوا پشتیبانی می‌کنند و فصل رشد را حتی در محیط‌های معتدل‌تر گسترش می‌دهند.

    استحکام و دوام ساختاری - این گنبدها از شش ضلعی های به هم پیوسته تشکیل شده اند، دوام بی نظیری را ارائه می دهند، در زیر فشار سفت می مانند و در برابر بادهای قوی مقاوم می مانند.

    صرفه جویی در هزینه و صرفه جویی در انرژی - طراحی کارآمد آنها استفاده از مواد را کاهش می دهد و گردش طبیعی هوا را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث صرفه جویی در انرژی و توزیع بهتر گرما در ماه های سردتر می شود.

    قوسی گرد:

    گلخانه های تونلی قوسی گرد در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و دارای اقلیم ملایم هنوز بیشترین استفاده را دارد.سیستم ساخت نسبتا ساده و مقاومت در برابر در صورت ضعیف نبودن لوله های فولادی و داشتن فوندانسیون از مزیت های تونل های یک دهانه است.

    طراحی و احداث گلخانه مدرن با توجه به نوع گیاهان

    استفاده از سیستم های مدرن آبیاری در گلخانه های مدرن می تواند حتی تا 100 برابر در مصرف آب صرفه جویی ایجاد کند.سیستم های آبیاری به همراه سینک شدن با سیستم های تزریق مواد مغذی گیاهان موجب ایجاد بهره وری بیشتر در هزینه های گلخانه می شود.

    گلخانه ها باید شرایط اقلیمی بهینه ای را برای رشد گیاهان فراهم آورند. گلخانه ها باید گیاهان را در مقابل تنشهای محیطی نظیر دمای بسیار پایین ،باد ،باران تگرگ پرندگان و آفات محافظت کنند .

    فونداسیون، تهویه و تجهیزات فنی برای کنترل اقلیم بسیار مهم هستند. می توان سازه های مورد استفاده برای کشت حفاظت شده را به گلخانه ها و سایبانها که عمدتاً در مناطق گرمسیری استفاده میشوند دسته بندی کرد. سایبان ها و سازه های توری ضد آفت؛ دارای پوشش توری بوده که نسبت به آب نفوذ پذیر هستند. در صورتی که سقف و دیواره جانبی این سازهها کاملاً با توری دارای منفذ مناسب و ریز پوشیده شوند از گیاه در برابر آفات محافظت کرده و سایه دهی مناسبی ایجاد میکنند .

    آنها باعث کاهش تشعشع بیش از حد خورشید شده و سرعت و تأثیر شدت باران و همچنین سرعت باد را کاهش میدهند . قادر به جلوگیری از خیس شدن گیاهان در اثر نزولات جوی .نیستند کودها به راحتی شسته و از دسترس خارج میشوند و انجام کودآبیاری کنترل شده امکان پذیر نیست آنها اثر مثبتی روی کارآیی استفاده از آب ندارند.

    اما گلخانه های مدرن دارای پوششی هستند که نسبت به آب غیر قابل نفوذ بوده و به خوبی نور طبیعی را انتقال می دهند؛ و محصول را در برابر باران و سایر تنشهای اقلیمی حفظ میکنند معمولاً برای پوشش گلخانه در اقلیم های ملایم از فیلم پلاستیکی و در اقلیم های معتدل از شیشه با پلاستیک صلب استفاده میشود.

    ساخت گلخانه مدرن

    هزینه ساخت گلخانه مدرن

    برای برآورد ساخت گلخانه مدرن می توان به سه صورت جمع بندی انجام داد:

    1. هزینه های جاری کلی:

    هزینه های تامین برق،آب،گاز

    هزینه های نیروی انسانی اداری و کارگری

    هزینه های جاری روزمره و تنخواه

    هزینه های مربوط به بسته بندی،ارسال

    هزینه های مربوط به تهیه بذر،نشا،نشاپیوندی،کود،سم

    هزینه های تعویض شید در صورت نصب در سازه

    هزینه های استهلاک تجهیزات

    2.هزینه های ثابت اولیه غیر از سازه و تجهیزات گلخانه:

    هزینه های اجاره یا خرید زمین

    هزینه های ساخت دیواره کنار زمین

    هزینه های دریافت مجوزهای لازمه از اداره جهاد کشاورزی

    هزینه های ساخت استخر در صورت لزوم

    هزینه های مربوط به مالیات های دولتی در صورت شامل شدن

    هزینه های مربوط به ساخت فضای اداری ،دفتری و نگهبانی

    هزینه های مربوط به ساخت سردخانه در صورت لزوم

    هزینه های مربوط به نور مکمل گلخانه

    هزینه احداث گلخانه مدرن در ایران

    سیستم اتوماسیون تغذیه  بین 950.000 تا 500.000 ریال

    سیستم کاشت بین 250.000 تا 350.000 ریال

    سازه مالتی اسپن 8.900.000تا38.000.000 ریال

    سیستم گرمایشی 1.300.000تا4.800.000 ریال

    سیستم کنترل اقلیم 550.000تا680.000 ریال

    سیستم خنک کننده پد و فن 12.400تا 1.240.000ریال

    سیستم آبیاری قطره ای 350.000 تا 800.000 ریال

    سیستم مه پاش 350.000تا850.000 ریال

    سیستم انرژی سیوینگ 1.350.000تا280.000.000ریال

    سیستم گردش هوا150.000تا250.000 ریال

    استراکچر1.000.000 ریال

    راه اندازی ونصب و اجرا 300.000 تا400.00ریال

    کلام پایانی:

    ساخت و احداث گلخانه مدرن و گسترش شهرک گلخانه ای در کشور در راستای اصلاح الگو کشت و به ویژه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی عمودی به صورت فزاینده روبه رشد می باشد.

    آینده ورود به این صنعت باتوجه به ظرفیت بالای صادراتی صیفی جات به کشورهای همسایه شمالی می تواند چشم انداز مناسبی برای ورود به عرصه تجارت خارجی باشد.

    شرکت ایران گرولایت به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در زمینه طراحی ،اجرا و ساخت پلنت فکتوری این مزیت را برای شما عزیزان دارد که به پشتوانه نیروی متخصص خود در زمینه اجرا و ساخت گلخانه های مدرن ،قیمت احداث گلخانه، مشاوره های تخصصی را ارائه دهد.

    شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق کانالهای ارتباطی با ما در تماس باشید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    علی یعقوبی
    1402/12/12 17:42

    خیلی ممنون از شما ، شهر مشهد امکان خرید این محصول است؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:30
    پاسخ به:علی یعقوبی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    امراللهی
    1402/12/12 17:35

    تشکر از شما نمایندگی خرید محصولات تو یزد کجاست؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:30
    پاسخ به:امراللهی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    ذهب زاده
    1402/12/02 20:20

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدی که در این مقاله به آن پرداختید در زمینه گلخانه

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:30
    پاسخ به:ذهب زاده

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    میرفندرکسی
    1402/11/22 14:17

    سلام در خصوص هزینه های ساخت امکان مشارکت وجودد ارد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:30
    پاسخ به:میرفندرکسی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط