تاثیر انواع نور بر رشد گیاهان - بهترین نور لامپ رشد گیاهان

آنچه در این مقاله میخوانید
    تاثیر انواع نور بر رشد گیاهان - بهترین نور لامپ رشد گیاهان

    گیاهان برای رشد و حفظ نشاط خود، نیازمند عوامل مختلفی نظیر دما، آبیاری مناسب، خاک مناسب و... هستند. نور خورشید نیز از عوامل مهمی در رشد گیاه می‌باشد که حاوی طیف‌های نوری متنوعی است که هرکدام سبب افزایش عملکرد قسمت‌هایی از گیاهان می‌شوند. گاهی به دلیل عوامل محیطی و یا شرایط منزل و گلخانه، به گیاهان نور کافی خورشید نرسیده و در نتیجه موجب عدم رشد گیاه می‌شود. در این حالت یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها جهت تأمین نور مناسب رشد گیاهان، استفاده از مارکهای مختلف لامپ رشد گیاه مانند ال ای دی رشد گیاه می‌باشد و یکی از نکات مهم در خرید لامپ رشد گیاه انتخاب رنگ نور مناسب لامپ رشد گیاه است.


    از آنجا که یکی از سوالات متداول کاربران ایران گرولایت این است که لامپ رشد گیاه باید چه رنگی باشد، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی بهترین رنگ لامپ رشد گیاه و تأثیر انواع نور در رشد گیاهان بپردازیم تا در هنگام خرید لامپ رشد گیاه بهترین انتخاب را داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

    معرفی لامپ رشد گیاه

    لامپ رشد گیاه، منبع نور مصنوعی و جایگزین مناسبی برای نور خورشید است. کاربرد این لامپ، فراهم‌آوردن طیف‌های نوری خورشید است که گیاه به آن‌ها برای رشد نیاز دارد تا بتواند همان عملکرد نور خورشید را داشته باشد. به عبارت دیگر نیز می‌توان گفت لامپ رشد گیاه با بهینه‌سازی و انتشار طول موج‌های مفیدی که خورشید ساطع می‌کند بر روی گیاه تأثیر می‌گذارد و طول موج‌های غیرضروری و مضر را حذف می‌کند. اما لامپ‌های رشد گیاه معمولی یا سایر منابع نور مصنوعی نمی‌توانند دقیقاً همانند نور خورشید حاوی ترکیبی از طیف‌های رنگی باشند و در برخی فقط یک نور  و برخی دیگر ترکیب محدودی از نورها را شامل می‌شوند. پس یکی از نکات مهم در خرید بهترین لامپ رشد گیاه، رنگ نور لامپ رشد گیاه می‌باشد که باید به آن دقت شود تا بیشترین بازده را بر روی گیاه شما داشته باشد. 


    البته در جلوتر در بخش بهترین رنگ نور لامپ رشد گیاه یا همان بهترین طیف نور لامپ رشد گیاه اشاره خواهیم کرد که چگونه و با انتخاب چه رنگی به راندمانی در حد نور خورشید دست پیدا کنید.
     

    انواع تجهیزات نوری رشد گیاه

    قبل از بررسی تأثیر انواع طیف نور بر رشد گیاهان و معرفی بهترین رنگ لامپ رشد گیاه لازم است به این نکته بپردازیم که برای تأمین نور گیاهان، انواع منبع نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه وجود دارد. اولین لامپ‌های رشد گیاه، لامپ‌های متال هالید، بخار سدیم و فلورسنت بودند که مزایا و معایب خود را داشتند و هنوز به‌خاطر ارزانی قیمت، گاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
     به مرور زمان لامپ‌ها و تجهیزات نوری متنوع و قوی‌تری برای رشد گیاه وارد بازار شدند. ال‌ای‌دی رشد گیاه، یکی از همین انواع است که بعد از مدل‌های قدیمی وارد بازار شدند که حرارت کم‌تری را تولید کرده و از نظر مصرف انرژی جزء لامپ‌های به‌صرفه محسوب می‌شوند. البته با پیشرفت تکنولوژی، انواع لامپ رشد گیاه  دیگری نظیر پروژکتور رشد گیاه، SMD رشد گیاه، لامپ‌های رشد گیاه رومیزی و... جهت مدیریت نور در گلخانه و خانه نیز در بازار عرضه شدند.
     

    گیاهان در چه نوری بهتر رشد می‌کنند؟ (تاثیر انواع نور لامپ رشد گیاه)

    همان‌طور که در بخش معرفی لامپ رشد گیاه به آن اشاره شد، نور خورشید به ترتیب ترکیبی از طیف‌های رنگی بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و رنگ قرمز می‌باشد و شامل طول موج‌های مختلفی است. لامپ رشد گیاه نیز باید بتواند با تأمین طول موج‌های مفید، نیاز گیاه شما را بر طرف کند. اما با توجه به رابطه مستقیم رنگ نور و طول‌موج اگر در انتخاب رنگ نور لامپ رشد گیاه اشتباه کنید انرژی لازم برای فتوسنتز  و کلروفیل‌سازی به گیاه شما نمی‌رسد.

    هرکدام از نور‌های ساطع شده از خورشید و لامپ رشد گیاه حاوی طول‌موج و ویژگی‌هایی است که موجب ایجاد تاثیری بر روی گیاهان می‌شوند و همگی کم و بیش تأثیرگذار هستند. هر گیاه با توجه به گیرنده‌هایی که در سلول‌های خود دارد، می‌تواند این طیف‌های نور را دریافت کند. پژوهشگران برای کشف بهترین طیف نور برای رشد گیاه، از طریق آزمایش نورهای مختلف بر روی گیاهان، این موضوع را بررسی نموده‌اند که آیا گیرنده‌های این گیاهان به چه میزان این نورها را جذب می‌کنند و چه مقدار از آن‌ها استفاده می‌کنند. 
    در ادامه طیف‌های نوری را با رنگ‌های متفاوت که در نور خورشید وجود دارند به ترتیب طول‌موجی معرفی کرده و تأثیر هریک را شرح می‌دهیم.
     

    بهترین طیف نور لامپ رشد گیاه - بهترین نور نخصوص رشد گیاه

    تاثیر نور بنفش بر رشد گیاه

    تأثیر نور بنفش بر گیاهان، به دلیل وجود طول‌موجی حدود 380 تا 430 نانومتر و داشتن انرژی فراوان، بالا می‌باشد. به گفته برخی کارشناسان و محققان قراردادن نور بنفش برای رشد گیاه می‌تواند موجب افزایش طعم و مزه‌ی میوه و سبزیجات ‌شود. همچنین این نور موجب ایجاد گیاه با آنتی‌اکسیدان بیشتر نیز شده و در زیبایی ظاهری رنگ گیاه نیز تأثیر به سزایی دارد. به همین دلیل می‌توان گفت نور بنفش جزء رنگ‌های مناسب لامپ رشد گیاه به حساب می‌آید؛ اما در این خصوص چند نکته بسیار مهم وجود دارد.

    همان طور که رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی به وجود می‌آید، نور بنفش نیز در لامپ رشد گیاه از ترکیب به کار بردن LED قرمز و آبی ایجاد می‌شود. به عبارتی لامپ رشد گیاه با رنگ بنفش وجود ندارد و در اصل چیزی که در لامپ وجود دارد ال ای دی های قرمز و آبی است که نورهایشان با هم ترکیب شده و رنگ بنفش را به وجود می‌آورند. در نتیجه اگر با باز کردن حباب لامپ سرپیچ رشد گیاهی یا هر نوع لامپ رشد گیاه بنفش دیگر متوجه شدید ال ای دی ها به اصطلاح بنفش یا رنگی نزدیک به صورتی هستند مطمئن باشید این لامپ رشد گیاه بنفش قرار نیست تاثیر چندانی روی رشد گیاه شما بگذارد. زیرا این در اصل LED به کار رفته در لامپ یک نور سفید کلوین دار است که با یک لایه فسفری رنگ پوشیده شده است تا رنگ نهایی بنفش دیده شود ولی در اصل نانومترهای نور بمفش که 380 تا 430 میباشد را دارا نمی‌باشد.

    تحقیقات حرفه‌ای صورت گرفته نشان می‌دهد برای ایجاد نور بنفش کارآمد می‌بایست از ترکیب ال ای دی قرمز و آبی به جای ال ای دی بنفش استفاده شود. این درحالی است که بسیاری از لامپ‌هایی که در بازار وجود دارند دارای ال ای دی هایی هستند که بروی آن‌ها پوشش فسفری از بنفش یا صورتی کشیده شده است و در اصل نور بنفش ساطع نمی‌کنند.

    نکته مهم دیگر آن است که نور بنفش با اینکه می‌تواند با اثر نورهای قرمز و آبی اثر خوبی بر روی گیاهان بگذارند و بسیاری از ما در مدرسه و حتی سایت‌های دیگر خوانده‌ایم که نور بنفش بهترین نور برای رشد گیاه است؛ اما تحقیقات مرکز تخصصی این موضوع را تأیید نمی‌کند. برای آن که بفهمید بهترین نور لامپ رشد گیاه چه رنگی می‌تواند باشد با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

     

    تاثیر نور بنقش در رشد گیاهان - ال ای دی بنفش برای گیاه

    تاثیر نور آبی بر رشد گیاه

    رنگ آبی از دیگر طیف‌های ساطع شده به وسیله خورشید می‌باشد و به همین دلیل باید تأثیر نور آبی بر رشد گیاهان را بررسی نمود. نور آبی با طول‌موج 430 تا 500 نانومتری که دارد انرژی زیادی را می‌تواند به گیاه منتقل کند. این انرژی زیاد باعث شده است که موثرترین نور در رشد گیاه و فتوسنتز – به خصوص در مراحل اولیه رشد – به حساب بیاید. 
    گیرنده‌هایی با نام کریپتوکروم (cryptochrome) در گیاهان نقش اصلی را در جذب نور آبی بر عهده دارند.انرژی زیاد در کنار ویژگی‌های دیگر طیف نور آبی، باعث شده است این نور توانایی افزایش کلروفیل‌سازی در گیاهان را داشته باشد. همچنین نور آبی علاوه بر تاثیرگذاری بر فتوسنتز، تأثیر زیادی در افزایش رشد و ضخامت بخش‌های ساختاری گیاهان مانند ریشه، ساقه و شاخه و برگ‌ها دارد و می‌تواند به گیاه در جذب مواد مغذی کمک کند.
    نور آبی همچنین می‌تواند با کنترل روزنه‌های گیاه، میزان آبی که از دست می‌دهد و دی‌اکسیدکربنی که جذب می‌کند را تنظیم کند. در نتیجه اگر رنگ ال ای دی رشد گیاه آبی جهت رشد گیاه در خانه مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند تأثیر به سزایی در فرایند رشد و فتوسنتز گیاه داشته باشد. همچنین در گلخانه‌ها نور آبی به عنوان رنگ نور مناسب گلخانه حتماً به کار گرفته می‌شود.
     

    تاثر نور آبی در رشد گیاهان - بهترین رنگ نور رشد گیاه

    تاثیر نور سبز بر رشد گیاه

    نور سبز طول‌موجی حدود 500 تا 570 نانومتر را دارا می‌باشد. تأثیر نور سبز بر رشد گیاه بسیار اندک است و به‌تنهایی نقش خاصی در رشد گیاه ندارد و از این رو به عنوان بدترین رنگ نور رشد گیاه شناخته می‌شود. اما با توجه به اینکه جزئی از طیف نوری خورشید است نمی‌توان گفت که کاملا بی‌تأثیر است؛ ولی نقش بسیار کمی دارد و می‌تواند فقط نقش مکمل را در کنار دیگر رنگ‌ها ایفا نماید. دلیل تأثیر کم‌نور سبز در رشد گیاهان این است که اکثر گیاهان گیرنده‌ای برای جذب آن ندارند و یا آن را خیلی کم جذب می‌کنند؛ بنابراین اصلا به عنوان رنگ نور لامپ رشد گیاه توصیه نمی‌شود و چنانچه گیاهی را در معرض طیف نوری سبزرنگ قرار دهید، در بهترین حالت گیاه بسیار ضعیف باقی خواهد ‌ماند.

    تاثیر نور سبز بر رشد گیاهان

     نور لامپ زرد برای گیاه

    از نظر تأثیر نور زرد بر رشد گیاهان می‌توان گفت که به دلیل داشتن طول‌موجی حدود 570 تا 590 تاثیری معمولی (و گاهی کمتر از معمولی) بر روی گیاه خواهد گذاشت و جزء نورهای معمولی برای رشد گیاه به حساب می‌آید. چنانچه گیاه را صرفا در معرض نور زرد قرار دهیم موجب کاهش تولید کربوهیدرات در گیاه شده و در نتیجه رشد بسیار خوبی را نمی‌توانید از آن انتظار داشته باشید. اما شاید بتوان گفت از نظر استفاده از نور زرد به عنوان نور لامپ رشد گیاه، باید این نکته دقت داشته باشید که اگر گیاهان آپارتمانی شما جزء گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم می‌باشد برای نگهداری از آن کافی است؛ اما اگر گیاه شما سایه‌دوست نباشد و یا دوست دارید گیاهتان رشد بهتری داشته باشد باید از بهترین رنگ نور رشد گیاه استفاده نمایید که در جلوتر آن را توضیح خواهیم داد.

    نور زرد برای گیاه

    یک دیدگاه اشتباه درباره تاثیر نور زرد بر روی گیاهان

    برخی از دوستان به دلیل اینکه فکر می‌کنند نور خورشید زردرنگ است از نور لامپ زرد برای رشد گیاه استفاده می‌کنند و معتقدند بهترین نور برای رشد گیاه می‌باشند. اما نور خورشید زرد نیست و فقط طیفی از رنگ‌های خورشید به حساب می‌آید. اما از لحاظ استفاده از لامپ نور زرد رشد گیاه، همان‌طور که توضیح داده شد تأثیر معمولی و گاهی کمتر از معمولی بر روی گیاه می‌گذارد و نمی‌تواند به اندازه رنگ‌هایی مانند قرمز آبی و بنفش تأثیرگذار باشد. اما نور زرد توانایی این را دارد تا به عنوان مکمل به رشد گیاه کمک کند و مانع از اذیت چشم انسان شود. لامپ فلورسنت و لامپ بخار سدیم که در قدیم بسیار برای رشد گیاه رایج بودند دارای نور زردرنگ بودند و از طول موج‌های قرمز و آبی بهره‌مند نبودند. به همین خاطر تأثیر معمولی بر رشد گیاهان داشتند.

    تاثیر نور نارنجی بر رشد گیاه

    نور با رنگ نارنجی، یکی دیگر از انواع طیف نور لامپ رشد گیاه، با طول‌موجی حدود 590 تا 620 نانومتر می‌باشد. تأثیر نور نارنجی بر رشد گیاه تا حدودی مانند نور‌ زرد می‌باشد؛ اما شاید بتوان گفت نسبت به زرد، به‌خاطر نزدیکی طول‌موجش به نور قرمز، کمی بازدهی بهتر داشته باشد. ولی باز هم پیشنهاد ما به شما این است که از نور نارنجی به عنوان نور لامپ رشد گیاه استفاده نکنید و آن را به عنوان رنگ مکمل در کنار سایر رنگ‌های قوی به کار ببرید.

    تاثیر نور قرمز بر رشد گیاه

    نور قرمز طول‌موجی حدود 620 تا 740 نانومتر دارد و از نظر تأثیر نور قرمز بر رشد گیاه می‌توان گفت که در کنار نور آبی تاثیرگذارترین نور در فتوسنتز گیاهان محسوب می‌شود. گیاهان به موجب وجود گیرنده‌های نوری قرمز با نام فیتوکروم (phytochrome)، حساسیت بالایی نسبت به طیف نوری قرمز دارند و می‌توانند آن را به خوبی جذب کنند. نور قرمز می‌تواند بر روی ثمره گیاه (گل یا میوه) بسیار تأثیر بگذارد و باعث بیشتر و حجیم‌تر شدن آن‌ها شود. همچنین نور قرمز باعث می‌شود که گیاه بتواند آب در خود ذخیره کند و آب کمتری از دست بدهد.
    در گیاهان، هورمونی با عنوان متا توپولین با نام انگلیسی meta-Topoline وجود دارد که می‌تواند از کاهش میزان کلروفیل جلوگیری کنند؛ نور قرمز قابلیت این را دارد تا با افزایش مقدار متا توپولین در گیاهان، بر رشد آن‌ها اثر بگذارد. این گیرنده نوری در سلول‌های گیاهی وجود دارد و در میزان رشد سیستم‌های ریشه‌ای، طویل شدن برگ‌ها و بلوغ گیاه جهت گل‌دهی و میوه دهی تأثیر زیادی دارد.

    تاثیر نور قرمز بر رشد گیاهان - بهترین طیف نور برای رشد گیاهان

     

    لامپ رشد گیاه سفید (تاثیر نور سفید بر رشد گیاه)

    قبل از اینکه به تأثیر رنگ نور سفید بر رشد گیاه بپردازیم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که نور سفید می‌تواند انواع مختلفی بر اساس درجه کلوین و طیف‌های نوری داشته باشد. پس هنگام خرید لامپ رشد گیاه باید به این نکته توجه فرمایید.
    تحقیقات نشان داده نور سفید 4000 کلوین در بین نورهای سفید بهترین نتیجه را روی گیاهان دارد؛ ولی باز هم بعد از ترکیب نور قرمز و آبی از نظر رتبه تاثیرگذاری قرار می‌گیرد. هرچند در چندین منبع مختلف اعلام شده آزمایشاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد نور سفید نسبت به نور آبی و قرمز بهتر نتیجه می‌دهد ولی در بین محققان سر این قضیه اختلاف وجود دارد.
    یکی از دلایلی که باعث شده است برخی عنوان کنند لامپ رشد گیاه سفید، بهترین رنگ نور لامپ رشد گیاه است این موضوع است که طیف سفید می‌تواند ترکیبی از چند طیف رنگی از جمله قرمز و آبی باشد و مانند خورشید بیشتر طیف‌ها را که روی گیاه تأثیر می‌گذارد شامل شود. اما این قضیه فقط در حرف درست است و در عمل درست نیست. زیرا لامپ رشد گیاه سفید میزان نیازی که گیاه به نور قرمز و نور آبی دارد را نمی‌تواند به گیاه برساند. همچنین معمولا فناوری که در لامپ رشد گیاه سفید استفاده می‌شود بیشتر از طول‌موج 460 نانومتر استفاده می‌شود که پایه نور آبی است؛ ولی دلیل نمی‌شود لامپ رشد گیاهی که شما خریده‌اید شامل نورهای دیگر نیز شود و تشخیص اصل آن از جعلی آن بسیار سخت است.
    به هر حال ایران گرولایت از ال‌ای‌دی های سفید 4000 کلوین در لامپ‌های رشد خود که طیف طبیعی دارند استفاده می‌کند؛ اما با مشاهده ترتیب ال‌ای‌دی ها متوجه می‌شوید که ما در کنار این نور سفید از نورهای قرمز و آبی برای تقویت لامپ استفاده کرده‌ایم تا نیاز نوری قرمز و آبی رفع شود. با این وجود اثبات شده طیف تخصصی ایران گرولایت که فقط LED ابی و قرمز در آن به کار رفته است 10 درصد راندمان بیشتری نسبت به طیف طبیعی دارد.

    تاثیر انواع نور لامپ رشد گیاه

    تاثیر اشعه UV بر رشد گیاهان

    اشعه UV یا نور ماورا بنفش طول‌موجی حدود 100 تا 400 نانومتر داشته و به سه دسته a و b و c تقسیم می‌شوند. نوع b و c که برای انسان مضر می‌باشند و میزان فراوانی از آن به زمین نمی‌رسد. اما در مورد نوع a موضوع فرق دارد. تأثیر اشعه UV بر رشد گیاهان (منظور نوع  aاست) با توجه به انرژی فراوانی که دارد، می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد.

     به طور مثال این اشعه توانایی نابود‌کردن میکروب‌ها را دارد، اما درصورتی‌که اشعه UV باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن خاک را از بین ببرد، این اتفاق موجب عقب‌ماندگی گیاه خواهد شد. اشعه UV می‌تواند موجب افزایش مقاومت گیاه نیز شود از این رو که گیاهان برای کاهش تأثیرپذیری از آن، مولکول‌های جدیدی می‌سازند تا از خود در مقابل این اشعه محافظت نمایند از این رو، پوسته گیاهان ضخیم‌تر شده و اتلاف آب نیز کاهش می‌یابد. همچنین این نوع اشعه موجب تسهیل در فرایند فتوسنتز می‌شود که از این نظر کارایی مناسبی در تولید اکسیژن دارد.

    نکته: هنگام خرید لامپ رشد گیاه بررسی نمایید که تا حد ممکن فقط از اشعه UV نوع a استفاده شده باشد. متاسفانه دیده شده در برخی موارد لامپ رشد گیاه لاله‌زار دارای اشعه UV بوده ولی با عنوان اینکه اصلا ندارد و یا اینکه نوع a است فروخته می‌شوند. در شرکت ایران گرولایت در لامپ‌های رشد اشعه UV تولید نمی‌شود و فقط در  اس ام دی مخصوص رشد گیاه از اشعه UV نوع a بهینه شده برای تقویت گیاه استفاده شده است که ضرری برای انسان و حیوان ندارد.

    تاثیر اشعه مادون قرمز بر رشد گیاهان

    لامپ دارای مادون قرمز نیز می‌تواند بر رشد گیاه اثرگذار باشد. اشعه مادون قرمز بر رشد ساقه‌ها اثر می‌گذارد و در زمانی که گیاه شما برگ زیاد داشته باشد، با خاصیت عبور خود از برگ‌های بالایی به برگ‌های پایین‌تر در فتوسنتز کمک می‌کند. همچنین مادون قرمز باعث کاهش زمان گلدهی گیاهان می‌شود و باعث می‌شود زودتر گل بدهند.

    بهترین نور لامپ رشد گیاه

    با توجه به مواردی که در اول مقاله عرض کردیم، نور خورشید خودش ترکیبی از چندین طیف نور رنگی می‌باشد. در نتیجه برای آنکه بهترین رنگ نور لامپ رشد گیاه (یا بهتر است بگوییم بهترین طیف لامپ رشد گیاه) را داشته باشید باید بتوانید ترکیبی از بهترین رنگ‌های نور را در لامپ خود ایجاد کنید و همان‌طور که در تأثیر انواع طیف نور بر رشد گیاه اشاره کردیم، بهترین رنگ لامپ رشد گیاه، رنگ‌های بنفش، قرمز و آبی می‌باشد. اما از آنجا که ترکیب قرمز و آبی خودش نور بنفش می‌شود؛ معمولا یا از رنگ بنفش به تنهایی استفاده می‌شود یا از ترکیب رنگ قرمز و ابی به عنوان رنگ لامپ رشد گیاه به کار گرفته می‌شود.

    بهترین نور برای لامپ رشد گیاه

     اما در سطح حرفه‌ای‌تر امروزه محققان برای ساخت انواع لامپ رشد گیاه مانند smd های مخصوص رشد گیاه یا پرژکتور رشد گیاه از ترکیب 3 به 1 LED قرمز و آبی (با اولویت رنگ قرمز) استفاده می‌کنند که تجربه نشان داده بازخورد بسیار بهتری در ایجاد طیف‌های تخصصی دارد. همچنین در برخی از انواع لامپ رشد گیاه نیز برای آن که رنگ لامپ چشم را اذیت نکند یا در محیط خانگی با دکوراسیون تضاد ایجاد نکند از LED های سفید و زرد به عنوان نور مکمل در کنار قرمز و آبی استفاده می‌کنند که طیف طبیعی‌ای را ایجاد می‌کند.
    در ترکیب 3 به 1 قرمز به آبی، دلیل استفاده بیشتر از رنگ قرمز این بیان شده است که میزان انرژی رنگ نور آبی بیشتر بوده و برای اینکه گیاهان بتوانند در ارتفاع یکسان میزان بهینه‌ای از این دو انرژی بگیرند از این ترکیب استفاده می‌شود. همچنین نکته دیگر آن است که گیاهان با توجه به گیرنده‌های خود و میزان هرکدام در سلول‌های گیاهی تقاضای بیشتری به دریافت طیف نوری رنگ قرمز دارند. به هر حال شما این گونه با استفاده ترکیبی از نورهای سفید و آبی می‌تواند بهترین نور لامپ رشد گیاه را داشته باشید.

    بدترین رنگ لامپ رشد گیاه

    از بین رنگ‌های نور لامپ رشد گیاه، رنگ‌ سبز به عنوان بدترین رنگ‌ها برای لامپ رشد گیاه شناخته می‌شود و از کمترین میزان تأثیر بر روی رشد گیاه برخوردار می‌باشند. نور سبز صرفا به‌صورت مکمل در کنار رنگ‌های دیگر می‌تواند عملکرد خوبی در رشد گیاه داشته باشد.

    انواع طیف نوری در لامپ‌های رشد ایران گرولایت

    همان‌طور که در بخش بهترین رنگ لامپ رشد برای گیاهان عنوان شد، امروزه دو طیف طبیعی و تخصصی برای ساخت لامپ‌های رشد گیاه در نظر گرفته می‌شود. شرکت ایران گرولایت نیز که در حوزه تولید و فروش انواع لامپ رشد گیاه یکی از رهبران بازار ایران به حساب می‌آید و در سطح جهانی نیز حرف‌ها برای گفتن دارد بیشتر محصولات لامپ رشد خود را در دو طیف تخصصی و طبیعی تولید می‌کند.

    رنگ لامپ رشد گیاه - رنگ نور لامپ رشد گیاه

    در لامپ‌های رشد گیاه ایران گرولایت که طیف تخصصی کار شده است بیشتر از نورهای قرمز و آبی استفاده شده و به همین دلیل نمای نهایی این لامپ‌ها بنفش خواهد بود. اما در طیف‌های طبیعی رشد گیاه ایران گرولایت علاوه بر استفاده از نورهای قرمز و آبی، بیشتر از نورهای زرد و سفید استفاده شده است تا در عین اینکه بتواند نمایی آفتابی مهتابی داشته باشد، طیف‌های نوری دیگر هم بیشتر ساطع کند. البته این تنوع طیف در SMDهای جدید رشد گیاه ایران گرولایت دیده نمی‌شود و با تکنولوژی پیشرفته‌ای که در ساخت آن‌ها به کار رفته است نه تنها رنگ مهتابی و زیبایی به گیاهان می‌بخشد، فول اسپکتروم بوده و بالاترین راندمان را برای گیاه از نظر نوری خواهد داشت.

    رنگ نور مناسب گلخانه

    رنگ نور مناسب گلخانه

    پرورش گیاه در گلخانه و مدیریت نور در گلخانه به‌صورت طبیعی کار راحتی نیست؛ شما می‌بایست شرایط رشد گیاه را فراهم آورید که یکی از این شرایط، میزان نور مناسب می‌باشد. در گذشته لامپ بخار سدیم، لامپ متال هالید و لامپ فلورسنت با هدف تسهیل در رشد گیاه استفاده می‌شد اما امروزه می‌دانیم که  تکنولوژی جدید نوری رشد گیاه تاثیری به مراتب بیشتر بر روی گیاهان دارد و گلخانه بدون نور خورشید نیز می‌تواند وجود داشته باشد.
     رنگ نور مناسب گلخانه نیز ترکیب نسبی رنگ قرمز و آبی به همان نسبتی است که در قبل توضیح داده شد. در واقع طیف تخصصی بهترین نور برای گلخانه به حساب می‌آید؛ زیرا در گلخانه‌ها معمولا گیاهان را برای فروش تولید می‌کنند و راندمان رشدشان برای صاحبان گلخانه مهم است.
    البته ذکر این نکته نیز واجب است که در با آمدن لامپ‌های رشد گیاه گلخانه‌ای با تکنولوژی جدید دیگر استفاده از کلمه نور مناسب گلخانه بی‌معنا شده است. دلیل این امر نیز آن است که دیگر مانند قدیم طیف‌های تخصصی گلخانه‌ای دیگر تنها به رنگ بنفش نیستند بلکه این امکان فراهم آمده است که طیف تخصصی به رنگ‌های آفتابی و مهتابی تیز با همان کیفیت قبلی و حتی بهتر از آن ارائه شود. لامپ‌های smd فول اسپکتروم مخصوص رشد گیاه ایران گرولایت که سری جدید آن به تازگی ساخته شده است از این قابلیت مستثنی نیستند و توانسته شده در عین بهبود کیفیت نور، رنگ نورآن را به رنگ مهتابی یا همان سفید دربیاورند.

     


    سوالات متداول در ارتباط رنگ نور لامپ و ال ای دی رشد گیاه

    1-    در مصارف خانگی نور لامپ رشد گیاه باید چه رنگی باشد؟

    در مصارف خانگی پیشنهاد می‌شود برای اذیت نشدن چشم انسان و خراب نشدن جلوه خانه از لامپ رشد گیاه سفید یا همان طیف طبیعی آفتابی مهتابی استفاده کنید؛ اما در صورتی که رنگ بنفش برایتان اذیت‌کننده نیست و به دیزاین خانه‌تان می‌آید استفاده از ال ای دی بنفش رشد گیاه (طیف تخصصی) برای لامپ‌هایتان توصیه می‌شود تا نتیجه بهتری داشته باشید.

     

    2-    آیا لامپ مادون قرمز برای رشد گیاه استفاده می‌شود؟

    لامپ مادون قرمز برای رشد گیاه برای رشد گیاه به تنهایی نتیجه نمی‌دهد و برای استفاده از تأثیر مادون قرمز بر گیاهان معمولا آن را همراه با سایر طیف‌ها در لامپ رشد گیاه به کار می‌گیرند.


    3-    رنگ ال ای دی رشد گیاه فول اسپکتروم چه رنگی است؟

    رنگ ال ای دی رشد گیاه فول اسپکتروم معمولا رنگ خاصی نیست و در اینجا منظور از فول اسپکتروم این است که این نوع LED تمام طیف‌های نوری مورد نیاز خورشید را تأمین می‌کند و می‌تواند شامل طیف طبیعی (مهتابی) و تخصصی (بنفش) باشد.

     

    4-    رنگ نور مناسب گلخانه باید به چه رنگی باشد؟

    مناسب‌ترین رنگ نور برای گلخانه از نظر ایران گرولایت بنفش یا همان طیف تخصصی است. البته در تکنولوژی‌های جدید امروزی لامپ‌های رشد گیاه مانند smd های فول اسپکتروم دیگر از رنگ بنفش نیز خبری نیست و به جای آن از نور آفتابی مهتابی با همان کیفیت طیف تخصصی بنفش استفاده می‌شود. سری‌های جدید اس ام دی رشد گیاه ایران گرولایت نیز با وجود تغییر رنگ به سفید توانسته نه تنها کیفیت نور خود را حفظ کند بلکه از حالت قبلی نیز نور قوی‌تری بازتاب کند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سحر
    1402/12/13 17:37

    نورهای رشد گیاه ایران گرولایت در اصفهان فروش دارد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:02
    پاسخ به:سحر

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه 

    حمیدنوروزی
    1402/10/25 11:45

    عالی وکامل بود

    علی نادری
    1402/02/18 23:00

    بی نهایت عالی بود
    خیلیییییییی ممنونم😍

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط