پنل رشد گیاه:انتخاب و بررسی کامل

آنچه در این مقاله میخوانید
    پنل رشد گیاه

    مقدمه

    گیاهان برای رشد و تولید محصول نیاز به نور خورشید دارند. اما چه کار کنیم اگر نور خورشید کافی نباشد یا محیط کشت ما اجازه دسترسی به نور خورشید را ندهد؟ آیا باید از پرورش گیاهان خداحافظی کنیم یا راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم؟ خوشبختانه، راه حلی وجود دارد که می تواند نور خورشید را برای گیاهان شبیه سازی کند و آن هم پنل رشد گیاه است.

    پنل رشد گیاه چیست

    پنل رشد گیاه شامل تعدادی لامپ رشد گیاه است که با استفاده از تکنولوژی ال ای دی، نور مصنوعی تولید می کند که برای تامین نیازهای نوری گیاهان در محیط های بسته مانند آپارتمان، گلخانه، یا کشت هیدروپونیک مناسب است. این لامپ ها می توانند طیفهای مختلفی از نور را ایجاد کنند که برای جذب بهتر نور توسط گیاهان و افزایش رشد و عملکرد آنها مفید است. در این مقاله، ما به معرفی پنل رشد گیاه، انواع آن، مزایا و معایب آن، و نحوه انتخاب و استفاده از آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

    انواع پنل رشد گیاه

    پنل رشد گیاه می تواند بر اساس توان، طول موج، زاویه نوردهی، شکل، و برند متفاوت باشد. برخی از انواع رایج پنل رشد گیاه عبارتند از:

    سری وال واشرها:

    وال واشر رشد گیاه یکی از انواع لامپ رشد گیاه با قابلیت تنظیم لنز و فناوری نوری میباشد. این نوع لامپ پرورش گیاه در واقع برای مواردی کاربرد دارد که یا سایز گیاهان بزرگ یا تعدادشان زیاد است؛ زیرا یک چراغ کوچک نمی‌تواند سطح زیادی را پوشش دهد. همچنین وال واشر  باریک رشد گیاه قابلیت نصب در سقف قفسه‌ها و کمدهایی با ارتفاع کم را نیز دارد. این محصول جز پرفروش‌ترین محصولات خانگی بوده و ایران گرولایت آن را در دو مدل باریک و معمولی برای افرادی که قصد خرید لامپ رشد گیاه دارند تولید می‌کند.

    سری لامپهای سرپیچ:

     لامپ‌های سرپیچ دار رشد گیاه از انواع لامپ رشد گیاه اقتصادی به حساب می‌آیند. قیمت لامپ رشد گیاه سرپیچ نسبت به سایر انواع چراغ رشد گیاه پایین تر است اما شدت نوری کمتری دارند و وسعت کمتری را پوشش می‌دهند. این محصولات مناسب استفاده تنها برای یک گیاه با اندازه کوچک و متوسط هستند. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های این محصول نصب راحت است.

    سری پروژکتورها:

     این محصول با بدنه آلومینیومی و پوشش رنگ الکترواستاتیک در برابر رطوبت و آب مقاوم است و پوشش‌دهی نوری ایده آل و مطلوبی  در سطوح مختلف  فضای باز ایجاد می‌کند. همچنین این پروژکتورهای رشد گیاه دارای وزنی سبک می‌باشد و با توجه به وجود یک لایه‌ی سیلیکونی مابین شیشه و جنس آلومینیومی بدنه این فریم، این محصول از آی پی بسیار بالایی برخوردار است و امکان استفاده در محیط‌های با رطوبت بالا و یا حتی پاشش مستقیم آب وجود دارد.

    سری لامپهای اس ام دی:

    در تکنولوژی ساخت این لامپها از چیپ اس ام دی به جای پاور ال ای دی استفاده شده است. برند این اس ام دی ها  بریجلوکس و اپیلید بوده که از لحاظ کیفیت بسیار مطلوب می باشند؛ استفاده از این دو برند شناخته شده در ساخت لامپ اس ام دی فول اسپکتروم کار را در خرید اس ام دی رشد گیاه آسان نموده است.

    در واقع برای تولید یک لامپ اس ام دی فول اسپکتروم، دیگر از نانومتر های تاثیر گذار برروی رشد گیاهان به صورت مجزا و ترکیبی استفاده نمی شود؛ بلکه در ساخت، لامپ اس ام دی فول اسپکتروم از چیپ هایی که بیشتر بر اساس کلوین یا دمای رنگی می باشند و همچنین از نانومترهای ترکیبی مادون قرمز برای افزایش استفاده می گردد.

    سری فریمهای دکوراتیو:

    دکوراتیو رشد گیاه یکی از محصولات مهم ایران گرولایت در راستای خدمات بهتر برای مشتریان خود می باشد. در واقع این قاب والواشر دکوراتیو یکی از محصولات بسیار شیک و زیباست که کار را برای کسانی که می خواهند برای گیاهانشان از سری وال واشرها استفاده کنند و در عین حال زیبایی فریم های آلومینیومی را نمی پسندند آسان کرده است. در واقع کسانی که به دنبال قاب برای ریسه رشد گیاه می باشند و دکوراسیون داخلی برایشان بسیار اهمیت دارد از این وال واشر دکوراتیو مخصوص رشد گیاه استفاده کنند

    مزایای پنل رشد گیاه

    پنل رشد گیاه باعث صرفه جویی در انرژی می شود، زیرا نسبت به لامپ های رشد گیاه سنتی مانند لامپ های فلورسنت، هالوژن، یا سدیم بخار فشار بالا، مصرف برق کمتری دارد.

    پنل رشد گیاه باعث کاهش گرمای اضافی می شود، زیرا نسبت به لامپ های رشد گیاه سنتی، حرارت کمتری تولید می کند و نیاز به سیستم خنک کننده کمتری دارد.

    پنل رشد گیاه باعث افزایش رشد و عملکرد گیاهان می شود، زیرا نوری را تولید می کند که منطبق با نیازهای نوری گیاهان در مراحل مختلف است و باعث افزایش فتوسنتز، تولید گل و میوه، و کیفیت محصول می شود

    همچنین پنل رشد گیاه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می شود، زیرا نسبت به لامپ های رشد گیاه سنتی، عمر طولانی تری دارد

     انتخاب و استفاده از پنل رشد گیاه

    برای انتخاب پنل رشد گیاه، باید به نوع و مرحله رشد گیاهان، اندازه و شکل فضای کشت، توان و طول موج پنل، و بودجه و کیفیت پنل توجه کنید. برای مثال، اگر شما می خواهید گیاهانی را که نیاز به نور زیاد  دارند را در یک فضای کوچک و مستطیلی کشت کنید، باید یک پنل رشد گیاه فول اسپکتروم با توان مناسب و شکل مستطیلی انتخاب کنید.

    برای استفاده از پنل رشد گیاه، باید به نحوه نصب و اتصال پنل، تنظیم زمان و شدت نوردهی، تعیین فاصله مناسب بین پنل و گیاهان، و نگهداری و تمیز کردن پنل توجه کنید. برای مثال، اگر شما می خواهید از یک پنل رشد گیاه دو رنگ استفاده کنید، باید پنل را با استفاده از قلاب ها و زنجیرها به سقف یا دیوار ببندید، زمان و شدت نوردهی را با استفاده از کنترلر تنظیم کنید، فاصله مناسب بین پنل و گیاهان را با توجه به توان و زاویه نوردهی پنل تعیین کنید، و پنل را با یک دستمال خشک و نرم از گرد و غبار پاک کنید.

    کلام پایانی

    پنلهای رشد گیاه دارای مزایا و معایبی است که باید در نظر گرفته شود. برای انتخاب و استفاده از پنل رشد گیاه، باید به کلیه نکات از جمله مکان اجرا، فضای مورد نیاز، منطقه جغرافیایی و... توجه کرد.شرکت ایران گرولایت با تکیه بر بیش از 10 سال تجربه در زمینه نورهای رشد گیاهان میتواند شما را امر انتخاب و مشاوره رایگان همراهی نموده و شما را به بهترین وجه ممکن در امر انتخاب و خرید یاری نماید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    ایمانی
    1402/12/12 17:41

    خیلی ممنون از شما ، شهر مشهد امکان خرید این محصول است؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:38
    پاسخ به:ایمانی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط