کوکوپیت چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    کوکوپیت  چیست؟

    در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که خاک کوکوپیت چیست و برای چه گیاهانی مناسب است و نحوه استفاده از آن توضیح داده خواهد شد؛ جهت آگاهی از قیمت کوکوپیت و خرید آنلاین به لینک درج شده مراجعه نماید.

    کوکوپیت  چیست؟

    کوکو پیت

    نمایش جزئیات

    خاک کوکوپیت در واقع نوعی بستر کشت می باشد که از الیاف پوست، پوشش میوه نارگیل و در برخی موارد از پوست درخت نارگیل و به صورت فشرده تهیه می شود. نخستین بار در قرن نوزدهم از آن به عنوان بستر کشت در باغبانی استفاده گردید ولی به خاطر کیفیت نامناسب مصرف آن کاهش یافت، در اواخر قرن بیستم با روش های مدرن تکنولوژی، کوکوپیت بهتری تولید گردید.

    خاک کوکوپیت چیست؟

    خاک کوکوپیت به عنوان محیط کشت سبک، سازگار با محیط زیست و توانایی نگهداری آب به مقدار زیاد شناخته شده است. هنگام مصرف با افزودن آب به هر یک کیلوگرم خاک کوکوپیت فشرده، 15 لیتر کوکوپیت مرطوب خواهید داشت. در کشورهای مختلف به دلیل اینکه بسیار سبک است و توانایی نگهداری آب آن زیاد است، هنگام صادرات انواع گل و گیاه به خصوص کاکتوس فقط از خاک کوکوپیت خالص استفاده می شود.

    خاک کوکو پیت

    اگر بهتر بخواهیم بگوییم که خاک کوکوپیت چیست و چه مزایایی دارد، باید بگوییم جزو بستر‌های کاشت آلی طبقه بندی می‌شود و یکی از بهترین بستر‌های کاشت برای گیاهان و همینطور بستر مناسبی برای برخی از گلخانه های مدرن  است.

    مزایای استفاده از خاک کوکوپیت 

    • ظرفیت نگهداری خاک کوکوپیت نسبت به دیگر انواع بستر کشت، بسیار زیاد است؛ بنابراین در مصرف آب صرفه جویی و همچنین به رشد بهینه گیاه کمک می‌کند و این صرفه جویی در آب در بخش کشاورزی بسیار مقرون به صرفه است.

    • خاک کوکوپیت قدرت تهویه بسیار خوبی دارد. الیاف باریک نارگیل حتی زمانی که از آب اشباع شده باشد، تخلخل بسیار خوبی را دارا هستند و در نتیجه ترکیب این ماده با خاک، ضمن اصلاح خاک، از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری می‌کند.

    • یکی از مهمترین مزایای خاک کوکوپیت، عاری بودن آن از انواع بذر، علف هرز، آفت، بیماری و باکتری است. الیاف نارگیل به دلیل اینکه در بالای درخت و ارتفاع بالاتر از سطح زمین رشد می‌کنند بسیاری از آلودگی‌های با منشاء خاک را ندارد.

    • کوکوپیت نسبت به دیگر انواع بستر کاشت، زمان ماندگاری بالایی دارد و حداقل برای چهار سال و حداکثر تا ۱۰ سال می‌توان از آن به عنوان بستر کاشت استفاده کرد؛ در واقع از 10 سال به بعد شروع به تجزیه می کند.

    کوکو پیت

    محدوده pH خاک کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی (۶/۵ تا ۵/۶) است که محدوده مناسب برای بیشتر گیاهان محسوب می‌شود. در این محدوده از pH، عناصر غذایی به راحتی در اختیار ریشه گیاه قرار خواهند گرفت و کمک می کند خاصیت قلیایی ریشه کاسته شود.
    کیفیت ذاتی الیاف نارگیل و تهویه مناسب این بستر باعث شده تا استفاده از خاک کوکوپیت برای جوانه زدن بذر‌ها و کاشت قلمه به عنوان بهترین بستر کاشت، شناخته شود. تجربه نشان داده است، کوکوپیت سرعت جوانه‌زنی بذر‌ها و ریشه‌دار شدن قلمه‌ها را افزایش می‌دهد.
    کوکوپیت ماده‌ای کاملاً آلی است و هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد و بعد از تجزیه شدن به طبیعت برمی‌گردد.

     کوکوپیت، به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است و در واقع بدون پاتوژن است. میزان بالای لیگنین موجود در کوکوپیت، رشد میکروارگانیسم های مفید را افزایش می دهد.
     کوکوپیت در کنار مزایای زیادی که دارد دارای معایبی نیز می باشد که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

    معایب خاک کوکوپیت

    • کمبود مواد غذایی: مهمترین عیب کوکوپیت کمبود مواد مغذی در آن است. بنابراین در صورت استفاده از این بستر به صورت خالص مستلزم استفاده از محلولهای مغذی غذایی و کود مایع برای تغذیه ریشه گیاهان است.

    •  قیمت بالا: از معایب کوکوپیت می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد، کوکوپیت نسبت به باقی خاکها قیمت بالاتری دارد و در کل ماده گرانی محسوب می‌شود. قیمت بالای آن به دلیل وارداتی بودن آن بوده و وارد کننده متحمل هزینه زیادی می‌شود و این یکی از معایب کار است.

    طرز تهیه خاک کوکوپیت

    کشورهای شرقی آسیا از عمده ترین تولیدکنندهای کوکوپیت در جهان هستند؛ دو کشور مهم تولید کننده کوکوپیت در سطح جهان:

    •  هند: این کشور به علت داشتن درختان نارگیل فروان تولید کننده خاک کوکوپیت است، اما کوکوپیت ‌های آن به علت شوری بالا در ایران خریداری نمی‌شود. به دلیل این که این کوکوپیت‌ها با آب دریا آبشویی می شوند و برای کشور ما که در بیشتر مناطق شوری آب زیاد است، مناسب نیست.
    •  سریلانکا: کوکوپیت‌های این کشور کیفیت بالاتری نسبت به کوکوپیت های هند دارد و شوری پایین‌تر، سرعت حجمگیری و بازشدن بالاتر از دیگر مزایای آن است.

      برای تهیه خاک کوکوپیت از الیاف دورریختنی پوست و پوشش میوه نارگیل و الیاف تنه درخت نارگیل استفاده می‌شود؛ رشته‌های نازک پوست نارگیل جدا شده سپس پودر و برای بسته‌بندی آماده می‌شوند. ابتدا نارگیل‌ها خیسانده می‌شوند، روشی برای به عمل آوردن که به ‌طور طبیعی باعث تجزیه‌ پوسته‌ خیس می‌شود.   برای تهیه خاک کوکوپیت پوست نارگیل‌ها به مدت ۶ ماه یا بیشتر، برای تجزیه شدن در آب خیسانده می‌شوند.

    امروزه طرز تهیه خاک کوکوپیت مکانیزه شده و این فرآیند را می‌توان در مدت کمتری و طی یک هفته با استفاده از تکنیک‌های ماشینی پیشرفته انجام داد. بعد از خیسانده شدن رشته‌ها به ‌وسیله‌ شانه‌های مخصوص از پوسته جدا می‌شوند، این فرآیند جدا کردن الیاف نام دارد.

    زمانی که رشته‌ها یا الیاف نارگیل توسط شانه از پوسته جدا شد، خشک ‌شده و در این مرحله کوکوپیت خشک عمل‌آوری می شود.

    طرز تهیه کوکوپیت

    انواع کوکوپیت

    کوکوپیت از سه بخش تشکیل شده ‌که ممکن است در بافت‌های مختلف هر سه یا یکی از بخش‌ها وجود داشته باشد. کوکوپیت ها انواع مختلفی دارد، انواع کوکوپیت به صورت زیر است:  پیت، الیاف یا چیپس 

     استفاده از مخلوط آنها مزایای خود را دارد.

    پیت

    پیت مشابه پیت ماس است، اما رنگ آن قهوه‌ای تیره است و قطر آن بین یک تا پنج میلیمتر است. تراکم این محصول به ‌اندازه‌ای است که آب زیادی را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را تنها استفاده کرد؛ چون ممکن است ریشه‌ها از آب غرق شوند.

    الیاف نارگیل

     رشته‌های نخ مانندی که از الیاف نازک و بسیار نازک نارگیل تشکیل شده اند که اکسیژن از طریق آن به ‌راحتی می‌تواند به سیستم ریشه‌ی گیاه نفوذ پیدا کند. فیبر نارگیل به ‌تنهایی قابلیت جذب زیادی ندارد و با گذشت زمان تجزیه می‌شود و درنتیجه مقدار اکسیژنی که به ریشه‌های گیاه می‌رسد، کاهش می‌یابد. به همین دلیل برای استفاده‌ی مجدد مناسب نیست.

    کوکو چیپس

    تکه‌های کوچکی از الیاف نارگیل است که خصوصیات بهتری نسبت به پیت و فیبر را دارد. کوکو چیپس آب را به‌ خوبی در خود نگه می‌دارد و منافذ هوایی خوبی هم دارد.

    در دسته بندی دیگر از کوکوپیت آن ها را مخلوطی از انواع کوکوپیت موجود و بر حسب بافتی که ایجاد می کنند به سه دسته تقسیم بندی می کنند:

    1. بافت فاین: این نوع از کوکوپیت ها شامل بیش از  ۸۵ درصد پیت و کمتر از  ۱۵ درصد الیاف ریز را شامل می شود و بیشتر برای نشاء استفاده می شود.
    2. بافت مدیوم: این نوع از کوکوپیت ها ۸۰ تا ۸۵ درصد می باشد و ۱۵ تا ۲۰ درصد الیاف با اندازه حداکثر ۱۵ سانتی متر دارند.
    3. کوکوچیپس: کوکو چیپس ها نوع دیگری از کوکوپیت ها هستند که 30 درصد پیت و ۳۰ تا ۶۰ درصد چیپس دارند. مابقی این مقدار نیز الیاف با ابعاد متغیر می باشد.

    نحوه استفاده از کوکوپیت

    امروزه خاک کوکوپیت به سه صورت در مراکز فروش مخصوص تجهیزات کشاورزی و گل و گیاه موجود است، این سه مدل کوکوپیت به شکل های زیر می باشد:

    1. آجری شکل
    2. گرد و یا گلدان هایی از الیاف نارگیل
    3. پودر نرم

    نحوه استفاده از کوکوپیت به عنوان محیط کشت فقط کافی است آن را در داخل آب قرار دهند.

    همانطور که گفته شد برای اینکه از کوکوپیت استفاده کنیم هر یک کیلو گرم کوکو پیت فشرده شده، بعد از اینکه در آب قرار بگیرد و رطوبت را در خود جذب کند می‌تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود.

    میزان و نحوه استفاده از کوکوپیت را با توجه به نوع گیاه و سایز گلدانی که از آن استفاده می‌شود، بستگی دارد و می تواند به تنهایی یا با بسترهای کاشت دیگر مثل پرلیت، پیت ماس، خاک اره و ... مخلوط کرده و در گلدان مورد نظر قرار گیرد.

    نحوه استفاده از کوکوپیت در داخل گلدان

    این محصول را درون گلدان مورد نظرتان قرار داده و بر روی آن آب بریزید. به محض این که الیاف محصول کوکوپیت از هم جدا شد می توانید به راحتی آن را به صورت خالص یا با پرلیت و یا پیت ماس مخلوط کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید.

    توجه داشته باشید که نصف این مقدار مخلوط باید کوکوپیت باشد. همچنین ۱۰ درصد آن پرلیت و ۴۰ درصد آن پیت ‌ماس باشد. این خاک، برای گیاهان آپارتمانی بسیار عالی است که می توان آن را به راحتی مخلوط کرده و از آن استفاده کرد.

    نحوه استفاده از کوکوپیت در مورد کاشت بذر

    بهتر است از مخلوط کوکوپیت و پیت ماس به نسبت۷۰ درصد کوکوپیت و۳۰ درصد پیت ماس استفاده شود؛ این نحوه استفاده از کوکوپیت در مورد پرورش گل رز و توت فرنگی صدق می کند.

    نحوه استفاده از کوکوپیت

    کوکوپیت برای چه گیاهانی مناسب است؟

    این محصول نیز مانند سایر محصولات، کاربرد های منحصر به فرد خود را دارد. در این بخش به طور کلی به این پرداخته می شود که کوکوپیت برای چه گیاهانی مناسب است؟ خاک کوکوپیت به عنوان بستر کشت هیدروپونیک برای کاشت بسیاری از محصولات مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای، پرورش گل های شاخه بریده و همچنین برای پرورش گیاهان آپارتمانی بسیار مناسب است.

    جهت مطالعه بیشتر در زمینه کشت هیدروپونیک توت فرنگی و فروش بستر کشت هیدروپونیک کلیک نمایید.

    از مواردی دیگر که کوکوپیت برای چه گیاهانی مناسب است، می توان به این اشاره کرد که کوکوپیت بهترین بستر برای رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء است. همچنین از محصول کوکوپیت می ‌توان برای خاک کاکتوس‌ها در دوره نشاء هم استفاده کرد، یعنی در زمانی که آن‌ها از بستر و خزانه اولیه جدا می‌شوند.

    از دیگر کاربردهای کوکوپیت که قبلاً نیز به آن اشاره شد، در بسیاری از کشورها هنگام صادرات انواع گل و گیاه به خصوص کاکتوس از کوکوپیت به دلیل نگهداری بالای آب به صورت خالص استفاده می شود.

    کوکوپیت و پیت ماس

    کوکوپیت و پیت ماس هر دو به عنوان دو بستر کاشت که ظرفیت نگهداری آب در آن ها زیاد است استفاده می شود، ولی ظرفیت نگهداری آب در کوکوپیت بیشتر از پیت ماس است. در مقاله پیت ماس چیست؟ به طور مفصل درباره خاک پیت ماس صحبت کردیم.

    یکی از تفاوتهای کوکوپیت و پیت ماس این است که کوکوپیت دارای pH خنثی و کمی اسیدی است و پیت ماس pH  اسیدی دارد و دیگر تفاوت بین کوکوپیت و پیت ماس این است که کوکوپیت به عنوان منبع تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست است و بعد از 10 سال شروع به تجزیه می کند که نشان‌دهنده ماندگاری بالا آن می باشد.

    در حالی‌که پیت ماس به عنوان بستر کشت تجدیدناپذیر شناخته می شود؛ اما پیت ماس دارای ترکیبات آلی مناسب است و همانطور که قبلاً به آن اشاره شد از مخلوط این دو می توان به عنوان بستری مناسب جهت رشد و پرورش گیاهان به خصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مرتضی
    1402/10/15 19:22

    سلام ما در شهرستان خور و بیابانک از بقایای نخل خرما مشابه کوکوپیت را تهیه کردیم و در تست و آزمایشهای اولیه جواب مثبت گرفتیم امیدوارم که بتوانیم هر چه زودتر به بازار عرضه کنیم
    یادآوری میگردد محصول بدست آمده از بقایای نخل خرما قابل رقابت با کوکوپیت خارجی میباشد

    پوریا باقرزاده
    1402/08/22 19:43

    سلام من یک کلاس دهمی هستم و رشتم گیاهان دارویی هست واین مطالب خیلی بدرد بخوره و مفید با تشکر🙏

    کوروش
    1402/06/05 07:27

    درود بر شما .صبح بخیر و خوشی .روز عالی سرشار از برکت آرامش سلامتی سپری کنید .آمیننننن ..😍😍😍😍👌👌👌
    جناب کود کوکوپیت کیلویی چنده .قیمت مناسب باشه .10//// یا 15 کیلو می‌خوام

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:25
    پاسخ به:کوروش

    تماس بگیرید با واحد فروش

    رضا
    1402/03/02 12:25

    بسیار عالی و تشکر... از صمیم قلب آرزو میکنم رشته کشاورزی وباغداری و رشته های تابعه مثل پرورش گل و گیاه روز بروز رونق گرفته و امیدوارم بتوانیم جایگاهی مناسب در این مسیر پیدا کنیم

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط