کشت هیدروپونیک توت فرنگی

آنچه در این مقاله میخوانید
    کشت هیدروپونیک توت فرنگی
    کشت هیدروپونیک توت فرنگی، کشت هیدروپونیک علوفه، ساخت گلخانه هیدروپونیک، فروش تجهیزات کشت خانگی هیدروپونیک، کشت یونجه هیدروپونیک، کشت کاهو هیدروپونیک  

    هیدروپونیک توت فرنگی

    ساخت گلخانه هیدروپونیک

    در سیستم آبیاری هیدروپونیک گیاه بدون خاک و معمولا در یک بستر کشت مانند راکوول، که وظیفه ی نگهداری ریشه و جذب آسان آب و مواد غذایی را به عهده دارد، قرار می­گیرد. سیستم های هیدروپونیک قدمتی صدها ساله دارند. شواهد نشان می­دهند که در تمدن های باستانی گیاهان را در آب نگهداری می­کردند. برای موفقیت سیستم هیدروپونیک، حضور مواد غذایی لازم است. 16 ماده مغذی که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند و نسبت متعادلی از این مواد مغذی برای هر گونه ی گیاهی خاص باید مدنظر قرار گیرد. عواملی مانند نور، دما و دی اکسید کربن هم به اندازه ی مواد مغذی حائز اهمیت هستند.

    حشرات نقش کلید در گرده افشانی و مدیریت آفات دارند. زمانی که تمامی این عوامل را با هم ترکیب کنید می­توانید محیط کنترل شده لازم برای گلخانه هیدروپونیک را فراهم کنید. سیستم هیدروپونیک گلخانه ای میتواند هم از طریق ساخت ادوات مورد نیاز و هم از طریق خریداری مستقیم تجهیزات آماده ایجاد شود. البته کشت هیدروپونیک در ایران نیز رشد قابل توجهی داشته و بسیاری از گلخانه دارها محصولات خود را بصورت کشت هیدروپونیک پرورش می دهند. از جمله مزایای سیستم هیدروپونیک گلخانه ای می­توان به افزایش بهره وری گیاه، عملکرد بالای گیاه به ازای هر فوت مربع و تولید محصول تازه بدون توجه به فصل رویش و دمای زمین اشاره کرد.

    کشت هیدروپونیک کاهو

    کشت هیدروپونیک کاهو

    در شرکت ایران گرولایت بخشی به عنوان گلخانه در نظر گرفته شده تا تاثیر نور های مخصوص رشد گیاه در کشت هیدروپونیک کاهو سنجیده شود. در واقع تمامی تجهیزات مورد نیاز کشت هیدروپونیک کاهو در مقیاس کوچک فراهم شده. محصولاتی که برداشت شد بسیار از لحاظ کیفیت مورد پسند قرار گرفت بصورتی که این کشت همچنان ادامه یافت جهت اینکه علاقمندان به پرورش به سبک هیدروپونیک بتواند از نزدیک یک گلخانه هیدروپونیک را مشاهده نمایند. به دلیل اینکه در کشت هیدروپونیک کاهو فضای کمی مورد نیاز است گلخانه داخل شرکت راه اندازی و به بهروری رسیده است.

    از علاقمندان به بازدید از این گلخانه کوچک مجهز به سیستم هیدروپونیک دعوت به عمل می آید تا از نزدیک یک محیط کشت هیدروپونیک را مشاهده نمایند. جهت آگاهی از آدرس و ساعات کاری شرکت به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

    کشت هیدروپونیک خیار 

    خیار گیاهی است از گیاهان گلدار، از رده دولپه ای ها، از گیاهان یک ساله جالیزی از خانواده کدوئیان است. ریشه خیار یک ساله و گاهی دائمی است. بدلیل گران بودن بذر خیار و تجهیزات کشت هیدروپونیک قبل از هر اقدامی باید حتما تمامی جوانب را سنجید!

    عمده ی روش پرورش خیار در کشت هیدورپونیک مشابه کشت آن در خاک می باشد. در این بستر ها صرفا از محلول مواد غذایی کامل استفاده می شود و فقط از نگهدارنده های واسطه ای مثل بسته های حاوی پشم سنگ و یا پیت خالص و یا ماسه و شن شسته که روی بتن تعبیه شده اند می توان استفاده نمود. در کشت هیدروپونیک خیار هزینه های ضد عفونی مبلغ قابل توجهی نمی باشد ولی تامین مواد غذایی مورد نیاز باید به طور مداوم کنترل و اصلاح گردد. ضمن اینکه نگهداری بوته در این گونه بسترها ی سست هزینه های خود را دارد. در این روش ریشه ها به خوبی توسعه پیدا نمی کنند و گرمای لازم و co2 مورد نیاز در محیط ریشه نیز به وجود نمی آید.

    در کشت هیدروپونیک خیار شرایط دمای محیط، رطوبت و شدت نور نسبتا بالا باید باشد؛ همان طور که کشت آن در خاک نیز این چنین است. البته باید توجه داشت نهایت دمایی که برای محیط کشت خیار در نظر گرفته می شود 38 است.

    امروزه گونه های مختلفی از گیاهانی که با سیستم هیدروپونیک رشد کرده اند در بخش های مختلف بازار مانند استندهای مزارع، فروشگاه های مواد غذایی، رستوران ها، مراکز تولید گیاهان ترا ریخته عرضه می­گردند. سیستم هیدروپونیک می­تواند در مقیاس کوچک یا بزرگ ایجاد شده و بهره برداری شود. کشت هیدروپونیک علوفه نیز امروزه مورد توجه قرار گرفته است.

    ساخت گلخانه هیدروپونیک

    در سیستم آبیاری هیدروپونیک گلخانه هایی با تکنولوژی پیشرفته، از آبیاری قطره ای در محیط کشت بدون خاک مورد استفاده قرار می­گیرد و با استفاده از قطره چکان های درون لوله ای آب را از طریق لوله به محیط کشت منتقل می­کنند. برنامه زمان بندی آبیاری به طور معمول با استفاده از یک سنسور که در قسمت بالای گلخانه نصب شده، راه اندازی می­شود. تمامی مواد غذایی شامل میکروالمنت ها از طریق آب آبیاری در دسترس گیاه قرار می­گیرند. طبق محاسبات دقیق، یک غلظت پایه از کودها آماده می­شود و انژکتورها، محلول کود را به آب آبیاری اضافه می­کنند.

    مزایا

    آشکارترین مزیت سیستم هیدروپونیک نسبت به سیستم سنتی، افزایش سرعت رشد گیاه است. گیاه در این سیستم 20 درصد سریع تر از خاک رشد میکند. از همه مهمتر، عملکرد گیاهان در کشت هیدروپونیک 25 درصد بیشتر از کشت خاک می­باشد.

    معایب

    بزرگترین عیب این سیستم قیمت بالای خریداری تجهیزات آن است. اشکال بزرگ دیگر نیاز به تجربه برای راه اندازی موفق سیستم است که البته کار سختی نیست اما کمی مشکل تر از کاشت همان گیاه در خاک است.

    شش نوع اصلی سیستم هیدروپونیک عبارتست از:

    1. سیستم فتیله ای
    2. کشت آبی
    3. سیستم جذر و مد
    4. سیستم چکه ای
    5. سیستم NTF  یا تکنولوژی غشای نازک
    6. ایروپونیک

    کشت هیدروپونیک

    تمامی تجهیزاتی که برای ساخت یک سیستم آبیاری نیاز دارید عبارتند از:

    1. محفظه (گلدان) برای رشد گیاه
    2. مخزن نگهدارنده محلول غذایی
    3. پمپ آب
    4. تایمر خاموش و روشن کردن پمپ
    5. لوله انتقال آب از پمپ به گیاه
    6. لوله پی وی سی یا لوله انعطاف پذیر برای راه اندازی خط بازگشت محلول غذایی از گیاه به مخزن
    7. قطره چکان یا استفاده از لوله های رفت و برگشت
    8. بستر کشت برای کمک رشد گیاه و نگهداری وزن آن

    با توجه به گسترش سیستم هیدروپونیک در ایران به ویژه کشت علوفه هیدروپونیک (مثل کشت یونجه هیدروپونیک) شرکت ایران گرولایت اقدام به فروش بستر کشت هیدروپونیک (گلدان نشاء یا  همان راکوول) نموده است. 

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سید جلیل نقیبی
    1401/12/19 09:42

    سلام وقت بخیر
    من میخوام یه گلخانه کوچک هایپرپونیک بصورت آزمایشی ایجاد کنم جهت کشت توت فرنگی یا محصولات دیگه از کجا باید اطلاعات و راهنمایی بگیرم؟

    irangrowlight
    1402/01/21 11:27
    پاسخ به:سید جلیل نقیبی

    با سلام. شما می‌توانید از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان تماس بگیرید تا در این زمینه راهنمایی کنند. با تشکر

    ساداتی
    1400/12/24 14:21

    تمامی این تجهیزاتی که برای ساخت یک سیستم آبیاری ذکر کردید لازم و ضروریه؟

    زهرا
    1400/12/22 15:18

    چه میوه هایی رو میشه به روش کشت هیدروپونیک پرورش داد؟

    webmaster
    1401/04/18 10:44
    پاسخ به:زهرا

    سلام و عرض ادب تقریبا همه گیاهان امکان کشت هیدروپنیک رو دارن فقط روش کشتی در هیدروپنیک برای هر گیاهی متفاوته.

    کیمیا محمودی
    1400/12/17 19:53

    یکی از عیب های این سیستم واقعا قیمت بالای تجهیزاتشه

    zamani
    1396/07/02 16:11

    با سلام .بله

    امیری
    1396/07/02 15:33

    کود مناسب برای توت فرنگی که بتوتن بصورت اسپری کردن داد را موجود دارید؟

    irangrowlight
    1402/01/21 11:30
    پاسخ به:امیری

    بله برخی از کود‌های موجود در سایت برای اسپری مناسب هستند که شما می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به شما کود مناسب را معرفی کنند

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط