بستر کشت: راهنمای کامل انتخاب و استفاده-10 نکته اساسی!!

آنچه در این مقاله میخوانید
    بستر کشت

    مقدمه:

    آیا می دانید انتخاب بستر کشت مناسب، کلید طلایی موفقیت در گلخانه داری است؟در دنیای شگفت انگیز گلخانه ها، بستر کشت حکم خاک حاصلخیز را دارد،محیطی که ریشه های گیاهان در آن جان می گیرند و به ثمر می نشینند.انتخاب بستر کشت مناسب، مانند انتخاب یک خانه امن و ایده آل برای گیاهان است.خانه ای که تمام نیازهای آنها را برای رشد و شادابی برآورده می کند.در این مقاله، شما را به سفری در دنیای بسترهای کشت گلخانه ای خواهیم برد.

    بستر کشت چیست؟

    یک محیط کشت اساساً از عناصر اساسی (آب، مواد مغذی) تشکیل شده است که باید فاکتورهای رشد متفاوتی را که مختص هر باکتری و برای رشد آنها ضروری است به آنها اضافه کرد. بستر کشت گلخانه جایگزین مناسبی برای خاک می باشد. که تنظیم کننده PH و EC است.

    بستر کشت با رساندن محلول های مغذی جهت رشد و دریافت انرژی گیاه تاثیر بسزایی در عملیات کلروفیل سازی دارد.

    رایج ترین محیط های مورد استفاده در تولیدات گلخانه ای در کشاورزی عمودی امروزه مخلوطی از پیتماس ، ورمیکولیت و پرلیت است. بسترهای کشت برای دستیابی به تخلخل بالا و حفظ آب در عین حال هوادهی کافی طراحی شده اند. یک بار ماده مغذی اضافه می شود و درتمامی فضای موجود در گلخانه برقرار می باشد.که از آفات جلوگیری می‌کند هم چنین دما و رطوبت و گرما رابیش از حد نیاز وارد نمی‌کند.

    جنس بسیاری از بسترهای آبکشت از پلاستیک های مقاوم در برابر جریان مدوام آب و منابع تغذیه ای است.طول عمر بسترهای هیدروپونیک به صورت مفید در صورت استفاده صحیح تا ده سال هم می باشد.

    در تولید بعضی از محصولات معمولا از ترکیب پرلیت با کوکوپیت استفاده می شود.که طول عمر حدود 4 یا 5 سال را دارد.

    انواع بستر کشت 

    • در بستر جامد
    • روش کشت متراکم
    • کشت آبی یا مایع(شناور)
    • کشت در ماسه
    • آکواپونیک
    • کشت در هوا (ایروپونیک )
    • گشت در پشم سنگ:
    • کشت مارپیج
    • کشت در پلاستیک

    بستر کشت گلخانه

    در حال حاضر سیستم های تولید متعددی در سراسر جهان توسط تولیدکنندگان گلخانه ای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم های تولید محصولات گلخانه ای یا بر اساس کشت خاک یا بدون خاک است. در کشت خاک، محصولات در خاک بومی یا در خاکی که داخل گلخانه آورده می شود تولید می شود. یک خاک خوب زهکشی شده و عاری از عوامل بیماری زا با بافت یکنواخت معمولاً بهترین محیط برای رشد گیاه است، اما برخی از خاک ها همیشه این ویژگی ها را ندارند. 

    هنگامی که شرایط نامطلوب در خاک یافت می شود و احیاء غیرعملی است، ممکن است نوعی از کشت بدون خاک توجیه شود. کشت بدون خاک شامل رشد گیاهان در یک کشت آبی، که هیدروپونیک نامیده می شود، یا در یک بستر بدون خاک مانند ماسه، ورمیکولیت، پشم سنگ، پیت ماس، گرد و غبار اره، گرد و غبار نارگیل یا الیاف نارگیل است. پرورش دهنده گلخانه ای در سیستم های کشت بدون خاک انتخاب های زیادی دارد

    روش استفاده و انتخاب به گیاهانی که قرار است رشد کنند، اندازه سیستم و سرمایه گذاری مالی و زمانی که پرورش دهنده می خواهد انجام دهد بستگی دارد. بسیاری از پرورش دهندگان در طول زمان شیوه های متنوعی را امتحان می کنند و در نهایت به روشی می رسند که برای انواع گیاهان آنها به خوبی کار می کند و با آن موفقیت را تجربه می کنند. همه سیستم‌های تولید گلخانه‌ای نیاز به استفاده از کنترل‌های محیطی مشابه، سازه‌های سایه، سیم‌های پشتیبانی و شیوه‌های کلی تولید دارند. تفاوت عمده در نوع کشت مورد استفاده و روش های آبیاری و تحویل مواد غذایی است. 

    بهترین بستر کشت  برای بذر

    خاک شروع بذر ممکن است شامل چندین ماده از جمله مواد آلی نگهدارنده رطوبت مانند پیت ماس، کوکو، کمپوست ریز، پوست درخت کمپوست شده، یا کپک برگ و مواد متخلخل برای کمک به زهکشی خوب، مانند پرلیت، ورمیکولیت، یا ماسه باشد.

    کمپوست بذر بدون ذغال سنگ نارس نسبت به کمپوست های خانگی جوانه زنی مطمئن تری می دهد. آنها همچنین دارای مواد مغذی کمی هستند که برای جوانه زدن بذرها غیر ضروری هستند و عاری از آفات و بیماری ها هستند. سعی کنید هر سال از کمپوست تازه استفاده کنید، زیرا در صورت نگهداری خراب می شود.

    محیط جوانه زنی باید سبک، متخلخل و عاری از عوامل بیماری زا باشد. محیط های عالی برای شروع بذر، مخلوط های بدون خاک هستند که به صورت تجاری تهیه می شوند، مانند جیفی میکس. هنگام پیوند نهال ها در گلدان های جداگانه یا بسته های سلولی از مخلوط گلدانی با کیفیت بالا و زهکشی خوب استفاده کنید.

    یک محیط شروع بذر خوب باید خوب، یکنواخت، هوادهی خوب و بسته بندی شل داشته باشد. همچنین باید عاری از حشرات، ارگانیسم های بیماری و دانه های علف های هرز باشد. برای بهترین نتیجه، یک مخلوط شروع بذر بدون خاک متشکل از پیت ماس، ورمیکولیت با عیار ریز یا پرلیت انتخاب کنید.

    بستر کشت گلخانه

    آماده سازی بستر کشت گلخانه

    اگر محل گلخانه بر روی خاک فشرده و سفت باشد، ارزان ترین و آسان ترین گزینه بتن ریزی در چهار پایه در گوشه های قاب است و از تراز بودن کامل آن قبل از گیرش بتن اطمینان حاصل شود. در حالی که بتن سخت می شود، ممکن است لازم باشد قاب را در جای خود نگه دارد.

    پایه بتنی جامد پایداری و مقاومت در برابر باران را دارد و در برابر آسیب های طبیعی محافظت می کند. خرید پایه گلخانه ای بتنی یک راه حل بلند مدت است و از گلخانه شما برای سال های طولانی محافظت می کند.

    پس از آماده سازی بستر بذر، زمین به طور مناسب برای آبیاری و کاشت یا کاشت نهال قرار می گیرد. این عملیات مختص محصول است. برای اکثر محصولات زراعی مانند گندم، سویا، ارزن ، بادام زمینی، کرچک و غیره، بستر بذر همسطح  تهیه می شود.

    تفاوت کشت معمولی و کشت هیدروپونیک

    کشت گلخانه ای شامل دو نوع معمولی و هیدروپونیک (به ترتیب بستر کشت در خاک و بستر کشت در محلول غذایی مبتنی بر آب) است. گلخانه های معمولی می توانند گیاه را در بستر خاکی با محیطی قابل کنترل رشد دهند . در واقع، عوامل محیطی حیاتی برای رشد گیاه را می توان در سطح بهینه نگه داشت تا آب و هوای مطلوبی در داخل گلخانه ایجاد شود

    کشت عمودی گلخانه ای روز به روز محبوب تر می شود و امروزه حدود 405000 هکتار گلخانه در سراسر جهان وجود دارد. کشت مرسوم گلخانه ای (خاک بستر کشت) دارای معایبی است، از جمله نیاز به سطح زیر کشت وسیعی که به غلظت بالایی از مواد مغذی و آفت کش ها نیاز دارد .علاوه بر این، ضایعات شیمیایی و آلاینده های آزاد شده در طول کشت می توانند اثرات خطرناکی مانند تخریب خاک، فرسایش و آلودگی داشته باشند

    کشت هیدروپونیک نوعی کشت است که در آن گیاه با استفاده از هوا، آب یا مواد جامد حاوی رطوبت به جای خاک در بستر قرار می گیرد . این کشت نسبت به گلخانه های معمولی کیفیت بهتری دارد و عملکرد و مواد مغذی بیشتری دارد و مصرف کود و آب بهتری دارد .

     همچنین کشت هیدروپونیک یکی از رایج ترین روش هاست. این روش در مقایسه با روش معمولی تمیز و آسان است . کشاورزی سنتی به سطح زیر کشت وسیع، مواد معدنی طبیعی و آب نیاز دارد که باعث کاهش بهره وری می شود. همچنین حذف علف های هرز نیازمند تلاش زیاد و مصرف انرژی است که می تواند بهره وری را کاهش دهد.

    هیدروپونیک می تواند دما، رطوبت و سطح آبیاری را توسط یک سیستم کنترلی متشکل از کیت میکروکنترلر متصل به یک شبکه حسگر بی سیم (WSN) کنترل کند . هیدروپونیک روشی خاص و مفید برای پرورش گیاهان است که حتی در مناطق خشک مانند بیابان های خشک نیز قابل استفاده است . بر اساس برخی مقایسه ها بین کشت هیدروپونیک و کشت آزاد، عملکرد محصول در واحد سطح حدود 10 برابر بیشتر از کشت معمولی در زمین های باز بوده است .

    در مناطق خشک یا نیمه خشک، استفاده از آب با کیفیت پایین (غلظت نمک بالا) برای کشاورزی رایج است زیرا این تنها منبع موجود است . این آب ها حاوی مقدار زیادی نمک و یون سدیم هستند که باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی در ساختار خاک شده و به تخریب آن کمک می کند . در نتیجه بر تعداد برگ، سطح برگ، محتوای نسبی آب و زیست توده اثر منفی می‌گذارد و بهره‌وری را نیز کاهش می‌دهد.

    علاوه بر این، نهاده‌های مورد استفاده در سازه‌های گلخانه‌ای مانند فولاد، پلی اتیلن و ورق‌های پلی کربنات و همچنین شکل ساختمان‌های گلخانه‌ای می‌توانند انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) و مصرف انرژی را در مقایسه با کشت در زمین‌های کشاورزی افزایش دهند. . بنابراین تولید محصولات کشاورزی در سیستم های گلخانه ای هم مزایا و هم معایب دارد. از مزایای آن می توان به تولید بیش از یک نوع محصول در سال ، تولید بدون توجه به شرایط آب و هوایی، شناسایی نیازهای ضروری گیاهان و اثرات زیست محیطی، افزایش تولید در واحد سطح، اجرای طرح بازاریابی و شناسایی نیازهای بازار هدف اشاره کرد. معایب آن استفاده بیش از حد از منابع انرژی است.

    بستر کشت گلخانه

    مقایسه انواع بسترهای کشت

    انتخاب بستر کشت مناسب، گامی مهم در جهت پرورش گیاهان سالم و شاداب در گلخانه است.

    1. خاک باغچه:

    مزایا: ارزان، در دسترس

    معایب: زهکشی ضعیف، احتمال بیماری و آفات

    2. کوکوپیت:

    مزایا: زهکشی عالی، ظرفیت نگهداری آب مناسب، عاری از بیماری و آفات

    معایب: قیمت نسبتاً بالا، نیاز به مواد مغذی اضافه

    3. پرلیت:

    مزایا: زهکشی عالی، هوادهی مناسب، سبک

    معایب: ظرفیت نگهداری آب کم، نیاز به مواد مغذی اضافه

    4. پیت ماس:

    مزایا: ظرفیت نگهداری آب بالا، اسیدیته مناسب برای برخی گیاهان

    معایب: زهکشی ضعیف، تجزیه کند، فشرده شدن در طول زمان

    5. پوکه معدنی:

    مزایا: زهکشی عالی، هوادهی مناسب، قیمت مناسب

    معایب: ظرفیت نگهداری آب کم، نیاز به مواد مغذی اضافه

    ترکیب انواع بسترهای کشت 

    انتخاب بستر کشت مناسب، گامی اساسی در گلخانه داری موفق است.اما ترکیب صحیح بستر کشت، نقشی حیاتی در رشد و شادابی گیاهان ایفا می کند.

    1. شناخت انواع بسترهای کشت:

    اولین قدم، شناخت انواع بسترهای کشت و مزایا و معایب هر کدام است.

    کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس، ورمیکولیت، خاک رس، ماسه، سنگ لیکا، پوکه معدنی و … از جمله رایج ترین بسترهای کشت هستند.

    2. انتخاب بستر کشت مناسب:

    انتخاب بستر کشت مناسب به نوع گیاه، شرایط آب و هوایی، نیازهای آبی و بودجه شما بستگی دارد.

    برای مثال، برای گیاهانی که به زهکشی خوب نیاز دارند، می توانید از ترکیب کوکوپیت و پرلیت استفاده کنید.

    3. ترکیب بستر کشت:

    پس از انتخاب بسترهای مناسب، نوبت به ترکیب آنها می رسد.

    به طور کلی، برای ایجاد یک بستر کشت ایده آل، باید به زهکشی، هوادهی، ظرفیت نگهداری آب، pH و مواد مغذی توجه کرد.

    4. نکات کلیدی در ترکیب بستر کشت:

    • از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده کنید.
    • بستر کشت را به طور کامل ضدعفونی و استریل کنید.
    • pH بستر کشت را با توجه به نیاز گیاه تنظیم کنید.
    • به زهکشی و هوادهی مناسب بستر کشت توجه کنید.
    • از کود و مواد مغذی مناسب استفاده کنید.

    ضدعفونی و استریل کردن بستر کشت

    روش های مختلفی برای ضدعفونی و استریل کردن بستر کشت وجود دارد، از جمله:

    • روش های شیمیایی: استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی
    • روش های حرارتی: استفاده از بخار آب یا گرمای خشک
    • روش های بیولوژیک: استفاده از عوامل بیولوژیک مانند قارچ های مفید

    انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

    • نوع بستر کشت
    • نوع آفات و بیماری ها
    • در دسترس بودن تجهیزات و مواد لازم
    • هزینه

     زمان مناسب:

    بهترین زمان برای ضدعفونی و استریل کردن بستر کشت، قبل از کاشت گیاهان است.همچنین، می توان در طول فصل رشد، در صورت مشاهده علائم آفات و بیماری ها، اقدام به ضدعفونی نمود.

     نکات مهم در حین ضدعفونی بستر کشت گلخانه:

    تمام تجهیزات و ابزار مورد استفاده را ضدعفونی کنید.

    از دستورالعمل های مربوط به روش ضدعفونی انتخابی خود به دقت پیروی کنید.

    به نکات ایمنی و بهداشت فردی توجه کنید.

     مراقبت های بعد از ضدعفونی

    تا چند روز پس از ضدعفونی، از آبیاری بستر کشت خودداری کنید.

    بستر کشت را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده علائم آفات و بیماری ها، اقدامات لازم را انجام دهید.

    بستر کشت گلخانه

    معرفی انواع بیماری های رایج بستر کشت گلخانه

    • بیماری های قارچی
    • بیماری های باکتریایی
    • بیماری های ویروسی
    • علائم و نشانه های بیماری های بستر کشت:
    • تغییر رنگ برگ ها
    • پژمردگی
    • لکه های روی برگ ها
    • پوسیدگی ریشه

    روش های پیشگیری و کنترل بیماری های بستر کشت

    • استفاده از بستر کشت استریل : بستر کشت استریل شده با محلول شوینده با میزان اسید استاندارد از اساسی ترین راهکاری پیشگیری از بیماری ها است.
    • آبیاری صحیح: آبیاری درست مخصوصا در روشnfd که میزان ثابتی از محلول در بستر کشت جریان دارد از ایجاد جلبک و فاسد شدن ریشه ها جلوگیر می کند.
    • تهویه مناسب: تهویه با ایجاد گردش هوا و جابه جایی هوای مانده و انتقال آن به خارج از محیط گلخانه باعث ایجاد تمیز شدن و تازگی هوای محیط گلخانه می شود.
    • استفاده از سموم و قارچ کش ها به صورت دوره ای در سبزینگی و ثمردهی گیاهان با توجه به نیاز و رشد گیاه باید طبق زمان بندی مشخص مصرف شود.

    معرفی آفات رایج بستر کشت گلخانه

    از آنجایی که شرایط گلخانه امکان توسعه سریع جمعیت آفات را فراهم می کند، تشخیص و تشخیص زودهنگام حشرات آفت برای تصمیم گیری های کنترلی قبل از اینکه مشکل از کنترل خارج شود و ضرر اقتصادی متحمل شوید ضروری است. برخی از آفات رایج و مهم گلخانه‌ای که باید مراقب آن‌ها بود عبارتند از شته‌ها، پشه‌های قارچی، تریپس، مگس سفید، کاترپیلار، برگ‌سازها، شپشک‌های آردآلود، کنه‌ها، راب‌ها و حلزون‌هااز آنجایی که شرایط گلخانه امکان توسعه سریع جمعیت آفات را فراهم می کند، تشخیص و تشخیص زودهنگام حشرات آفت برای تصمیم گیری های کنترلی قبل از اینکه مشکل از کنترل خارج شود و ضرر اقتصادی متحمل شوید ضروری است. برخی از آفات رایج و مهم گلخانه‌ای که باید مراقب آن‌ها بود عبارتند از شته‌ها، پشه‌های قارچی، تریپس، مگس سفید، کاترپیلار، برگ‌سازها، شپشک‌های آردآلود، کنه‌ها، راب‌ها و حلزون‌ها

    • شته ها: 

      شته ها یا شپش های گیاهی حشرات کوچک، نرم و تنبلی هستند که به صورت کلونی روی برگ ها و ساقه های گیاهان میزبان جمع می شوند. آنها حشرات مکنده ای هستند که برای استخراج شیره گیاه، منقار خود را در برگ یا ساقه فرو می کنند. آنها معمولاً روی و زیر جوانترین برگها یافت می شوند و به طور کلی ترجیح می دهند از رشد نرم و جوان تغذیه کنند.

    • کنه ها: 

      کنه‌ها آفات شیره‌خواری هستند که به طیف وسیعی از گیاهان گلخانه‌ای حمله می‌کنند. دو گونه، کنه عنکبوتی دو نقطه ای و کنه سیکلامن، می توانند مشکلات جدی و دائمی ایجاد کنند. این کنه ها با سوراخ کردن بافت با قسمت های دهان خود و مکیدن محتویات سلولی تغذیه می کنند.

    • کرم ها: 

      کرم‌های خونی «کرم‌های» قرمز قابل توجهی هستند که می‌توان آنها را در حال چرخش در آب گیاهان شناور دید. این لاروهای بلند و استوانه‌ای شبیه لارو پشه‌های قارچی هستند که فاقد پا هستند و سر قهوه‌ای مشخصی دارند. رنگ قرمز به دلیل وجود هموگلوبین، همان ماده حامل اکسیژن موجود در خون انسان است. وجود هموگلوبین به این حشره اجازه می دهد تا در آبی با محتوای اکسیژن بسیار کم رشد کند.

    • حلزون ها: 

      حلزون ها و حلزون ها در صورت بالا بودن رطوبت می توانند به آفت گلخانه تبدیل شوند. راب ها حیواناتی گوشتی و لزج هستند که عمدتاً در شب تغذیه می کنند. آنها مکان های خنک و مرطوب را در طول روز ترجیح می دهند. راب ها روی برگ ها، ساقه ها، گل ها و ریشه ها می ریزند. آنها سوراخ هایی در برگ ایجاد می کنند یا فقط سطح برگ را زخمی می کنند. نهال های کوچک به ویژه در برابر این موجودات آسیب پذیر هستند. مسیرهای لجن نقره ای نشان دهنده هجوم حلزون و حلزون است.

      بهداشت برای کنترل راز مهم است. گلخانه را عاری از بقایای گیاهی (برگ ها، علف های هرز کشیده و غیره)، تخته های قدیمی، آجر یا سنگ هایی که مکان های خنک و مرطوب برای راب ها فراهم می کنند، نگه دارید. در اطراف نیمکت ها می توان از موانع خاک دیاتومه، آهک، خاک اره، نوارهای مسی و نوارهای پلاستیکی تعبیه شده در نمک استفاده کرد. گلوله های طعمه متالدئید یا مزورول را می توان در زیر نیمکت ها در گلخانه ها برای کنترل حلزون و حلزون روی گیاهان زینتی توزیع کرد. اجازه ندهید گلوله ها با گیاهان تماس پیدا می کنند

    روش های مبارزه با آفات بستر کشت 

    • استفاده از روش های مکانیکی
    • استفاده از سموم و آفت کش ها
    • استفاده از روش های بیولوژیکی

    معرفی انواع سموم و آفت کش ها برای بستر کشت

    • سموم شیمیایی
    • سموم ارگانیک
    • سموم سیستمیک
    • سموم تماسی

    بستر کشت گلخانه

    نکات کلیدی در زمان سمپاشی:

    • استفاده از تجهیزات ایمنی
    • رعایت زمان مناسب سمپاشی
    • توجه به دوز و نحوه مصرف سم
    • عدم سمپاشی در زمان گلدهی و باردهی
    • روش های پیشگیری از آفات و بیماری ها:
    • استفاده از بستر کشت مناسب
    • آبیاری و زهکشی صحیح
    • تهویه مناسب گلخانه
    • استفاده از گیاهان مقاوم به آفات و بیماری ها

    مدیریت بستر کشت 

    گام اول: شناخت انواع بستر کشت

    بسترهای کشت گلخانه تنوع زیادی دارند، از خاک و کوکوپیت گرفته تا پرلیت و پیت ماس.هر کدام از این بسترها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای گیاهان و شرایط مختلف مناسب هستند.شناخت دقیق انواع بستر کشت، اولین قدم در مدیریت و نگهداری صحیح آن است.

    گام دوم: تنظیم زهکشی و هوادهی

    زهکشی مناسب، تضمینی برای جلوگیری از غرقابی شدن ریشه ها و فاسد شدن بستر کشت است.هوادهی کافی نیز اکسیژن مورد نیاز ریشه ها را فراهم می کند و به رشد و شادابی گیاهان کمک می کند.کنترل pH و EC بستر کشت، آبیاری و کوددهی به موقع، کنترل آفات و بیماری ها و بازسازی و تعویض بستر کشت در زمان مناسب، از دیگر اقدامات کلیدی در مدیریت و نگهداری بستر کشت گلخانه هستند.

    بستر کشت گلخانه

    کلام پایانی

    در دنیای پر رمز و راز گلخانه ها، بستر کشت حکم معجزه ای برای پرورش گیاهان دارد.انتخاب بستر مناسب، مانند نواختن سمفونی رشد و شادابی در گلخانه شماست.در این مقاله، شما را با انواع بسترهای کشت، مزایا و معایب هر کدام آشنا کردیم و رازهای انتخاب بهترین بستر برای گلخانه خود را به شما گفتیم.اکنون، زمان آن است که با اتکا به دانش و اطلاعاتی که کسب کرده اید،بهترین تصمیم را برای گلخانه و گیاهان خود بگیرید.به خاطر داشته باشید که بستر کشت مناسب،زمینه ای برای رشد قوی، سالم و پربار گیاهان شما فراهم می کند.در انتخاب بستر کشت، به نیازهای گیاهان خود، شرایط آب و هوایی،بودجه و سایر عوامل مهم توجه کنید.شرکت ایران گرولایت با تکیه بر توانمندی کارشناسان خود میتواند شما در امر انتخاب و مشاوره یاری نماید و همچنین میتوانید از خدمات ما در این زمینه بهره مند گردید.

    سوالات متداول:

    بهترین بستر کشت  کدام است؟

    بهترین بستر کشت در میان بسترهای کشت جامد بستر کشت ، ترکیب پیت ماس و کوکوپیت است.به علت ایجاد فضای گردش هوای مناسب برای دریافت اکسیژن و جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها بهترین انتخاب است.

    چگونه بستر کشت گلخانه را انتخاب کنیم؟

    انتخاب بستر کشت به نوع محصول انتخابی برای کشت بستگی دارد.انواع بسترهای کشت می توانند تاثیر به سزایی در رشد و باردهی محصولات داشته باشند.گلخانه های مدرن از بسترهای غیر ترکیبات خاص استفاده می کنند.

    مزایای استفاده از بستر کشت  چیست؟

    • توزیع خوب نور در داخل گلخانه.
    • بهره وری انرژی.
    • کنترل میکرو اقلیم.
    • محافظت در برابر بیماری ها، آفات و سایر حیوانات موذی.
    • تهویه عالی.
    • آب بندی بهینه در برابر باران و هوا.
    • افزایش تولید.
    • تولید خارج از فصل.

    معایب استفاده از بستر کشت  چیست؟

    • هزینه های تولید گران است.
    • هزینه های اولیه بالا برای ساخت سازه.
    • عدم بهر مندی از گرده افشانی طبیعی
    • ممکن است نیاز به مجوز خاصی داشته باشد.
    • فشار بیماری می تواند بالا باشد.
    • سطح دانش قابل توجهی مورد نیاز است.
    • تولید محدود به محصولات با ارزش بالا است.

    چگونه از بستر کشت استفاده کنیم؟

    در حال حاضر سیستم های تولید متعددی در سراسر جهان توسط تولیدکنندگان گلخانه ای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم های تولید محصولات گلخانه ای یا بر اساس کشت خاک یا بدون خاک است. در کشت خاک، محصولات در خاک بومی یا در خاکی که داخل گلخانه آورده می شود تولید می شود. یک خاک خوب زهکشی شده و عاری از عوامل بیماری زا با بافت یکنواخت معمولاً بهترین محیط برای رشد گیاه است، اما برخی از خاک ها همیشه این ویژگی ها را ندارند. 

    هنگامی که شرایط نامطلوب در خاک یافت می شود و احیاء غیرعملی است، ممکن است نوعی از کشت بدون خاک توجیه شود. کشت بدون خاک شامل رشد گیاهان در یک کشت آبی، که هیدروپونیک نامیده می شود، یا در یک بستر بدون خاک مانند ماسه، ورمیکولیت، پشم سنگ، پیت ماس، گرد و غبار اره، گرد و غبار نارگیل یا الیاف نارگیل است. پرورش دهنده گلخانه ای در سیستم های کشت بدون خاک انتخاب های زیادی دارد

    روش استفاده و انتخاب به گیاهانی که قرار است رشد کنند، اندازه سیستم و سرمایه گذاری مالی و زمانی که پرورش دهنده می خواهد انجام دهد بستگی دارد. بسیاری از پرورش دهندگان در طول زمان شیوه های متنوعی را امتحان می کنند و در نهایت به روشی می رسند که برای انواع گیاهان آنها به خوبی کار می کند و با آن موفقیت را تجربه می کنند. همه سیستم‌های تولید گلخانه‌ای نیاز به استفاده از کنترل‌های محیطی مشابه، سازه‌های سایه، سیم‌های پشتیبانی و شیوه‌های کلی تولید دارند. تفاوت عمده در نوع کشت مورد استفاده و روش های آبیاری و تحویل مواد غذایی است. 

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    میرزاپور
    1402/12/12 11:33

    سلام باتشکر از مقالات مفید شما/ ایا می توان بستر کشت ها را به صورت همزمان در یک گلخانه با هم ترکیبی کار کرد؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط