انواع سیستمهای آبیاری در گلخانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    سیستمهای آبیاری در گلخانه

    مقدمه:

    آبیاری یکی از عوامل مهم در موفقیت گلخانه‌ها است. آبیاری مناسب می‌تواند به افزایش رشد، عملکرد و کیفیت گیاهان کمک کند. اما آبیاری نامناسب می‌تواند باعث کاهش عملکرد، بیماری‌ها، آفات و تلفات گیاهان شود. بنابراین، انتخاب سیستم آبیاری مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    ما در این مقاله به معرفی و شرح انواع سیستمهای آبیاری گلخانه های مدرن میپردازیم:

    ۱.آبیاری دستی

    از ابتدایی ترین روش آبیاری است که دارای هزینه کارگری زیاد و اتلاف آب بالا بوده و این نوع آبیاری باعث شستشوی بیش از حد خاک و سفت شدن خاک میشود در این روش مقدار زیادی از آب هدر میرود امروزه از این نوع آبیاری کمتر استفاده میشود.

    آبیاری گلخانه های مدرن

    2.آبیاری قطره ای

    در  آبیاری قطره ای معمولاً از لوله ای پلاستیکی استفاده میشود قطر لوله بین ۱۳-۸/۵ میلیمتر است که در داخل بستر قرار میگیرد کنترل مقدار آب به لوله های فرعی از طریق زمان سنج انجام میشود از مزایای این روش میتوان به شسته شدن نمک ،خاک، صرفه جویی در رطوبت و تسهیل در کود دهی نام برد از مزایای این روش کاهش تبخیر آب از سطح خاک و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن پوشش گیاهی میباشد امکان بکارگیری کودها و حشره کشها همراه با آب آبیاری وجود دارد.

    آبیاری گلخانه های مدرن

    3.آبیاری بارانی

    در این روش نازلهای آب در ارتفاع بالاتر از گیاه قرار میگیرد و آب بصورت قطرات باران در هوا پخش شده و همزمان چندین گیاه آبیاری میشود. در این روش آب بصورت تدریجی جذب خاک شده و آب اضافی شده نیز بصورت زه آب از ته گلدان خارج میشود. از محاسن دیگر این آبیاری قرار گرفتن آب در بین فضای گلدان راهروها و روی شاخه و برگ گیاهان میباشد میزان اتلاف آب در این نوع آبیاری بسیار بالاست و به علت برخورد آب با قسمت فوقانی گیاه احتمال ایجاد بیماری در آبیاری بارانی زیاد میباشد.

    آبیاری گلخانه های مدرن

    4.آبیاری مه افشانی یا میست

    در روش مه افشانی قطرات ریز آب در محیط کشت برخی از گیاهان زینتی و ا قلمه ها می گیرد پخش متناوب آب باعث کاهش دما و افزایش رطوبت در اطراف قلمه ها و در نهایت پایین آمدن تبخیر و تعرق می.شود در این روش آب بر اثر فشار زیاد و خروج از نازلهای ریز به صورت مه در میآید از این روش در تکثیر قلمه ها در گلخانه استفاده میشود و در روش میست با استفاده از محلول غذایی که روی سطح برگها و ریشه قرار میگیرد عمل تغذیه گیاه انجام می گیرد.این روش در کشاورزی عمودی نیز موردر استفاده قرار میگیرد.

    آبیاری گلخانه های مدرن


    5.آبیاری زیرزمینی

    در این روش آب بیشتری در دسترس گیاهان قرار میگیرد در روش کشت مستقیم گیاه در قسمت تحتانی یک لوله سفال به شکل ۸ قرار داده میشود در آبیاری زیرزمینی قسمت زیرین گلدان با آب تماس پیدا میکند و خاصیت ،مویینگی سبب حرکت آب در داخل گلدان میشود مهمترین معایب این نوع سیستمهای آبیاری تجمع نمکها در قسمت بالایی گلدان است که در اثر حرکت آب و مواد به سمت بالا و تبخیر آب از سطح گلدان رخ میدهد.

    در این نوع آبیاری تجمع نمک شدیدتر است در این حالت باید آبیاری سنگین انجام شود تا نمکها از خاک خارج شوند در آبیاری زیر زمینی از چند سیستم متنوع میتوان استفاده نمود که شامل انواع زیر میباشد.

     الف.کف پوش اسفنجی

    ب. سیستم جزر و مدی

    ج. سیستم (NFT)

    د.سیستم کف پوش اسفنجی

    الف.کف پوش اسفنجی

    برای آبیاری گلدانها با قرار دادن گلدان روی یک کف پوش ،اسفنجی میتوان از خاصیت مویینگی استفاده کرد کف پوش اسفنجی قابلیت نگهداری آب بالایی دارد آب با محلول غذایی به این کف پوش داده میشود سپس از طریق منافذ مویینه به داخل گلدان حرکت میکند گلدان باید سوراخ داشته باشد تا آب وارد آن شده و پس از ورود آب به داخل گلدان، رطوبت بستر کشت گلدان با رطوبت کف پوش به تعادل برسد.شاسی که کف پوش بر روی آن پهن می شود باید مسطح باشد.

    ب. سیستم جزر و مدی

    این سیستم به گونه ای طراحی شده است که قسمت پایینی گلدان به مدت ۲۰-۵ دقیقه در داخل آب قرار میگیرد در حالت ،مد قسمت پایین گلدان در داخل آب قرار می گیرد و در حالت آب اضافی از داخل شاسی و گلدان خارج میشود شاسی باید مسطح باشد تا تمامی گلدان به یک اندازه آبگیری شود بهترین سطح آب زمانی است که تمامی سوراخهای زیرزمینی گلدان در آب قرار گرفته اند و تا آخرین مرحله آبیاری سطح آب کم نمی شود.

    ج. سیستم (NFT)

    این روش به نوعی سیستم آبکشت است که گردش محلول غذایی در یک کانال باریک با عبور لایه نازک محلول غذایی از روی ریشههای گیاه در حال رشد طراحی شده است تا آب مواد غذایی و اکسیژن کافی را برای گیاه تأمین نماید در این روش کانالهای آب بطور موازی نصب شده و ریشه گیاهان در حال رشد در داخل این کانال قرار میگیرد با توجه به شیب کانال محلول غذایی . از ابتدا وارد کانال شده و به سمت انتهای کانال حرکت میکند سپس نوک ریشه های گیاه در داخل محلول غذایی قرار گرفته و جذب آب و عناصر غذایی انجام میشود. آب خروجی از کانال دوباره جمع آوری شده و به مخزن بر میگردد و مجدداً مورد استفاده قرار میگیرد در این سیستم یک لوله اصلی از مخزن خارج میشود و به تعداد کانالها لوله های اسپاگتی از آن مشعب میشود از معایب این سیستم احتمال انتقال عوامل بیماری زای ریشه از یک گیاه به سایر گیاهان است.

    د.سیستم کف پوش اسفنجی

    در این سیستم آب توسط یک جوی اصلی به سوی گلخانه هدایت شده و سپس در محل گلخانه تقسیم آب صورت میگیرد معمولاً جوی اصلی را با مواد غیر قابل نفوذ می سازند تا از اتلاف مستقیم انتقال آب جلوگیری شود از روشهای مختلف این نوع آبیاری میتوان به آب در مسیر روش غرقابی نواری رفت و برگشتی و جوی و پشته ای اشاره نمود روش غرقابی در آبیاری سطحی جهت تولید قلمه و خزانه استفاده می.شود در این روش بوته ها بصورت نزدیک کنار هم میشود و از راندمان پایین تری برخوردار است.

    نتیجه گیری:

    در این مقاله سعی کردیم به معرفی روشهای متداول آبیاری گلخانه های مدرن پرداخته و هر کدام را مورد بررسی قراربدهیم .ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که اقلیم هر محصول و بودجه ی تخصیص داده شده نیز در انتخاب نوع سیستم آبیاری حائز اهمیت میباشد.

    شرکت ایران گرولایت به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در زمینه طراحی ،اجرا و ساخت پلنت فکتوری این مزیت را برای شما عزیزان دارد که به پشتوانه نیروی متخصص خود در زمینه ساخت گلخانه های مدرن مشاوره های تخصصی را ارائه دهد.

    شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق کانالهای ارتباطی با ما در تماس باشید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط