نخل اریکا

آنچه در این مقاله میخوانید
    نخل اریکا

    نخل اریکا یکی از انواع گیاهان لوکس آپارتمانی می‌باشد که طرفداران بسیاری دارد. این گیاه که پرورش آن امروزه بیشتر در خانه‌ها مرسوم است قابلیت انطباق بالایی با محیط دارد. این ویژگی نخل اریکا باعث شده همیشه جزء گزینه‌های تاپ افراد هنگام خرید گیاه آپارتمانی مناسب باشد و علاوه بر نگهداری نخل اریکا در خانه؛ در مدارس، فروشگاه‌ها و دفاتر کار نیز بسیار استفاده شود.

    اما برای نگهداری از نخل اریکا لازم است این گیاه را به‌خوبی بشناسید و از تمایلات و شرایط نگهداری از آن آگاه باشید. پس در این مقاله از ایران گرولایت با ما همراه باشید.

     

    معرفی نخل اریکا

    نخل اریکا (Areca palm)  یک گیاه گرمسیری و بومی ماداگاسکار و از خانواده اریکاسه (Arecaceae) می‌باشد که در حال حاضر نسل آن در این منطقه با خطر روبرو شده است. این گیاه زینتی با نام‌های دیگری از جمله نخل پروانه‌ای (butterfly palm)، نخل بهشتی، نخل آرکا، نخل عصای طلایی (golden cane palm) و همچنین نام گیاه‌شناسی Dypsis lutescens نیز شناخته می‌شود.

    این نخل از نظر ظاهری همانند نخل شامادورا و کنتیا می‌باشد و از انواع نخل آپارتمانی محسوب می‌شود؛ اما شرایط نگهداری نخل اریکا نسبت به آن دوی دیگر کمی سخت‌تر است.


    بیشتر بخوانید: با انواع گیاهان لوکس آپارتمانی آشنا شوید.

     

    برگ نخل اریکا

    برگ‌های نخل اریکا براق، کشیده و باریک هستند و حالت چرم دارند. همچنین تراکم برگ‌ها بسیار بالا بوده و رو به بالا می‌باشند. رنگ آن‌ها نیز سبز روشن، سبز تیره و زرد است.

    در نخل اریکا شاخه‌ها به صورت کمانی بوده و آن‌ها نیز حالت چرم دارند. بر روی هر گیاه معمولاً به طور میانگین 6 تا 8 شاخه اصلی (برگ اصلی) وجود دارد که بر جوانه تنه اصلی رشد کرده‌اند و بر روی هر برگ بین 40 تا 60 برگ فرعی قرار دارد.

    برگ نخل اریکا


    گلدهی نخل اریکا

    نخل اریکا نیز گل می‌دهد. گلدهی نخل اریکا در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد و گل‌هایی به رنگ زرد روشن بر روی آن می‌روید که آن را بسیار تماشایی می‌کند. البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که معمولاً مواردی که داخل خانه نگهداری می‌شوند گل نمی‌دهند و این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد.

    گل‌ نخل اریکا در طبیعت از زیر برگ‌های آن شروع به بیرون آمدن می‌کند و پس از مدتی تبدیل به میوه‌های بیضی‌شکل و به رنگ‌های سبز یا زرد می‌شوند که قابل‌خوردن نیستند. پس در صورت میوه دادن آن را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگهدارید.

    تکثیر نخل اریکا


    ارتفاع نخل اریکا

    معمولاً ارتفاعی که نخل اریکا رشد می‌کند از 30 سانتی‌متر شروع می‌شود و به طور معمول تا 6 متر هم می‌رسد. البته از این ارتفاع بلندتر نیز در طبیعت دیده شده است؛ اما معمولاً در هنگام نگهداری از نخل اریکا در خانه ارتفاع آن بیشتر از 1 متر نمی‌شود مگر آنکه شرایط محیطی و رشد گیاه بسیار خوب باشد.

     

    ویژگی‌های مثبت نخل اریکا


    زیبایی

    نخل اریکا گیاهی بسیار زیبا است که به سبب داشتن برگ‌های باریک و براق، توسط بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی خانه‌ها در طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید با توجه‌ به متد طرح داخلی خانه، مغازه یا دفتر کار خود نیز از گیاه استفاده نمایید.

    نگهداری نخل اریکا


    نگهداری آسان و انطباق بالا

    انعطاف‌پذیری بالای نخل اریکا در برخورد با شرایط محیطی پیرامون خود باعث شده است گیاهی با انطباق بالا باشد. درنتیجه باعث می‌شود مناسب نگهداری در آپارتمان و خانه باشد. البته دقت داشته باشید در صورت خرید نخل اریکا در اندازه رشدیافته آن ممکن است در هفته اول و حتی دوم نسبت به تغییر شرایط محیطی تحت‌فشار قرار بگیرد و واکنش نشان بدهد. این امر، امری طبیعی است و بهتر است با رعایت شرایط نوری و رطوبت آن که در ادامه ذکر می‌شود یک ماه به آن فرصت دهید تا خود را انطباق دهد.


    تصفیه هوا

    طبق تحقیقات و آزمایشاتی که ناسا و چند شرکت دیگر بر روی گیاهان متفاوت انجام داده‌اند؛ نخل اریکا در صدر بهترین گیاه تصفیه‌کننده هوا قرار گرفته و می‌تواند هوای اتاق شما را تازه نگه دارد. همچنین قابلیت از بین بردن برخی سموم موجود در هوا مانند تولوئن و هیدروکربن‌های محیط را دارد. 


    بیشتر بخوانید: با قوی‌ترین گیاهان اکسیژن ساز آشنا شوید.



    مرطوب‌کننده هوا

    یکی دیگر از خصوصیات مثبت این گیاه شگفت‌انگیز، مرطوب‌کنندگی هوا می‌باشد. در صورت مساعد بودن شرایط نخل اریکا می‌تواند با ارتفاع 2 متر، 1 لیتر بخار آب به محیط اضافه کند.

    تفاوت نخل اریکا و کنتیا


    شرایط نگهداری نخل اریکا

    در ادامه شرایط نگهداری نخل اریکا را با هم مرور خواهیم کرد:


    نور

    نور مناسب نخل اریکا در خانه‌ها نوری معمولی و متعادل است. اگر قصد دارید از نور خورشید برای تأمین نیاز نوری گیاهتان استفاده نمایید آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید؛ ولی نباید مستقیم نور خورشید بر آن بتابد؛ زیرا ممکن است برگ‌های آن دچار سوختگی شود. پس در کنار پنجره‌ای قرار دهید که نور مستقیم به آن نتابد.  

    همچنین شما می‌توانید از لامپ رشد گیاه مانند مدل وال واشر رشد گیاه استفاده نمایید. البته قراردادن این گیاه در نور کم طبیعی نیز می‌تواند پاسخ‌گو باشد (البته باز هم توصیه می‌شود حداقل یک ربع در روز به یک جای پرنور انتقال پیدا کند) ولی اگر نتواند نیاز نوری حداقلی آن را تأمین کند نخل اریکا بی‌حال می‌شود.  به هر حال برای تازگی بیشتر و رشد بهتر برای این گیاهان بیشترین نور موجود را فراهم نمایید.


    برای خرید انواع لامپ رشد گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید.



    خاک 

    بهترین خاک برای نخل اریکا خاکی است که سبک باشد و زهکشی آن به خوبی صورت گرفته باشد. همچنین غنی بودن خاک برای رشد تمام گیاهان لازم است. از نظر اسیدی و بازی بودن خاک نیز توصیه می‌شود خاکی با مقدار بسیار کمی خاصیت اسیدی، در حد ph=6 تهیه نمایید. خاک نخل اریکا نیز باید هر از چند گاهی عوض شود.


    خرید انواع خاک گیاهان آپارتمانی از ایران گرولایت



    دما

    نخل اریکا با توجه به زیست‌بوم گرمسیری خود تمایل بیشتری به آب و ‌هوای گرم دارد و نسبت به سرما تحمل خوبی ندارد. پس دمای محیط نخل آرکا بهتر است بین دمای 15 درجه سانتی‌گراد و 30 درجه سانتی‌گراد باشد. به این نکته نیز توجه فرمایید که نخل اریکا را در معرض وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید.


    رطوبت 

    نخل اریکا نیاز به رطوبت مناسب در محیط رشد خود دارد و بر شما لازم است این رطوبت را تأمین نمایید. برای افزایش رطوبت محیط شما می‌توانید از تکنیک‌های افزایش رطوبت محیط از جمله غبارپاشی، اسپری‌کردن آب بر روی گیاه (روزی یک‌بار) و یا نگهداری آب در زیر گلدانی بدون تماس با خاک گلدن (روش جزیره) استفاده نمایید.

    کود مخصوص نخل اریکا


    گلدان

    گلدان نخل اریکا باید اندازه‌ای متناسب با ریشه و اندازه گیاه داشته باشد. زمانی که گلدان بسیار بزرگ باشد ممکن است بیشتر انرژی گیاه صرف رشد ریشه شود و همچنین ممکن است آب زیادی در گلدان بماند که آن را پوسیده می‌کند. در صورتی که گلدان کوچک باشد ریشه توانایی رشد ندارد و ممکن است گیاه نیز به خوبی رشد نکند. پس بهتر است بعد از هر 1 سال تا 2 سال (متناسب با رشد گیاهتان و نظر مشاور) تعویض گلدان نخل اریکا صورت بگیرد و گلدانی با سایز 2 اینچ (5 سانتی‌متر) بزرگ‌تر تهیه شود. شما همچنین می‌توانید از گلدان پارچه‌ای نیز برای نگهداری نخل اریکا استفاده نمایید.


    آبیاری

    نحوه آبیاری نخل اریکا باید منظم باشد و پس از هر بار بررسی خشکی سطح رویی خاک صورت گیرد. از آبیاری بیش از حد آن نیز پرهیز کنید؛ زیرا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. نخل اریکا در بهار و تابستان که فصل رشد آن می‌باشد نیاز بیشتری به آب دارد تا نیاز خود را برطرف نماید و در فصول سرد نیاز به آبیاری کمتری دارد.
    نکته اساسی دیگر در آبیاری نخل اریکا این است که از آب‌معدنی، مقطر یا آب شیری که 24 تا 48 ساعت مانده است استفاده نمایید. زیرا آب عادی شیر دارای املاح می‌باشد و گیاه به آن‌ها حساس می‌باشد. در صورت تمایل می‌توانید موادی با خاصیت اسیدی کم اضافه نمایید تا خاک به پی هاچ 6 برسد.

     

    کوددهی و تغذیه

    برای رشد نخل اریکا لازم است در فصل رشد گیاه که شامل بهار و تابستان می‌شود ماهی یک‌بار کود داده شود تا گیاه به خوبی تغذیه شود. شما می‌توانید از کود مایع یا جامد برای تغذیه استفاده کنید و کود مخصوص نخل اریکا وجود ندارد.

    مناسب‌ترین کود نخل اریکا کودی است که کمی خاصیت اسیدی به خاک بدهد و شامل تمام مواد مغذی از جمله آهن باشد. کودهایی مانند کود 202020 و کود گرانول ارگانیک از جمله کودهایی هستند که معمولاً استفاده می‌شوند. 


    خرید انواع کود ارگانیک و غیرارگانیک از فروشگاه ایران گرولایت


     

    تکثیر نخل اریکا

    تکثیر نخل اریکا در خانه معمولاً به دو روش کاشت بذر و تقسیم بوته صورت می‌گیرد که هر دو روش را معمولاً در فصول بهار و تابستان انجام می‌دهند. در ادامه به هرکدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    تکثیر نخل اریکا


    کاشت بذر نخل اریکا

    این روش از روش تقسیم بوته زمان بیشتری طول می‌کشد و باید حدود 2 ماه صبر داشته باشید تا بذر جوانه بزند.
    برای کاشت بذر شما لازم است ابتدا به دلیل ضخیم بودن پوشش بذر‌ها، برش ریزی بر روی آن‌ها با چاقو بدهید. سپس به طور مستقیم کاشته و لایه کمی از خاک بر روی آن بریزید. برای به ثمر نشستن بذرها لازم است دمای محیط بین 25 تا 39 درجه سانتی‌گراد باشد و سعی کنید خاک را مرطوب نگهدارید.

    تقسیم بوته نخل اریکا

    این روش به دلیل کوتاه‌تر بودن مدت زمان آن رایج‌تر است و روش بهتری محسوب می‌شود. در این روش ابتدا گیاه را از خاک بیرون آورده و ریشه را با احتیاط تمیز می‌کنند. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل یک قسمت از گیاه که به ریشه وصل است را همراه با آن قسمت از ریشه جدا می‌کنید. سپس با آغشته کردن قسمت ریشه با محلول ریشه‌زایی، آن را در خاک بکارید. سعی کنید رطوبت و دمای محیط زیاد باشد تا این عمل به درستی صورت بگیرد.

     

    بیماری‌های نخل اریکا

    در طی مراقبت از نخل اریکا در خانه ممکن است به دلیل عدم رعایت شرایط نگهداری نخل اریکا یا آسیب حشرات و آفات، گیاه شما دچار بیماری شود و حالت و رفتاری خارج از عادت بروز دهد. هرچند هر اتفاقی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد و ما پیشنهاد می‌کنیم گیاه خود را به یک گیاه‌پزشک یا یک متخصص گل‌وگیاه نشان دهید؛ اما در زیر دلیل برخی از مشکلات رایج نخل اریکا را عنوان کردیم که شاید بتواند به شما کمک بکند:

    بیماری های نخل اریکا


    زرد شدن نخل اریکا

    علت زرد شدن نخل اریکا می‌تواند به‌خاطر تهویه بد هوا، آبیاری بیش از حد، وجود آفات و حتی زهکشی نامناسب گیاه شما صورت بگیرد.

    قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

    قرارگرفتن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید و کمبود رطوبت و خشکی هوای اطراف گیاه، دو دلیل عمده قهوه‌ای شدن برگ گیاه اریکا می‌باشد.

    ایجاد نقاط سوخته بر روی برگ‌ها

    معمولاً زمانی که شما جلوی نور خورشید برای افزایش رطوبت غبارپاشی انجام می‌دهید با ین مشکل روبرو می‌شوید.

    ایجاد لکه‌ها یا رگه‌های زرد روی گیاه

    این نشانه به این مفهوم است که گیاه شما کمبود پتاسیم یا منیزیم دارد. در این موارد می‌توانید با استفاده از کود‌های حاوی منیزیم و پتاسیم مناسب این مشکل را بر طرف کنید.
     

    خشک شدن نوک برگ‌های نخل اریکا 

    این علت نیز به دلیل خشکی و گرمای هوا صورت می‌گیرد که با افزایش رطوبت محیط می‌توانید آن را برطرف کنید.

    بی‌حال شدن نخل اریکا

    در این حالت نیاز است گیاه معاینه شود. از دلایل رایج این اتفاق عدم تأمین نیاز نوری گیاه، تغییرات دمایی و تشنگی است.

    آفات و حشرات نخل اریکا

    یکی دیگر از دلایل بیماری‌های نخل اریکا آفات و حشرات می‌باشند. از جمله آفات و حشرات آسیب‌زننده به گیاه اریکا، کنه قرمز، قارچ‌ها، حشرات سپردار و شپش آرد آلود می‌باشد که در زیر به هرکدام به طور مختصر می‌پردازیم.


    کنه قرمز (کنه تار عنکبوتی)

    این آفت با ایجاد ماده‌ای شبیه تارعنکبوت بر روی گیاه زخم‌هایی ایجاد می‌کند که به مرور زمان موجب کم‌رنگ شدن رنگ گیاه و در نهایت مرگ گیاه شما می‌شود. این آفت در اصل شیره گیاه را می‌نوشد و از این طریق به آن آسیب می‌زند.

    برای جلوگیری از آسیب این آفت سعی کنید گیاه را مرطوب نگه دارید. برای از بین بردن این افت می‌توانید ابتدا گیاه را دستمال مرطوب تمیز کنید؛ اما اگر شدت آن زیاد باشد باید از سموم آفت‌کش استفاده کنید.

    قارچ‌ها

    قارچ‌ها می‌توانند با ایجاد زخم‌ها و لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای قرمز یا مشکی در تمام بخش‌های گیاه به آن آسیب بزنند. این زخم‌ها همچنین دور آن‌ها را هاله‌ای زردرنگ فرا می‌گیرد، برای رفع این مشکل می‌توانید از قارچ‌کش‌ها استفاده نمایید.

    بیماری نخل اریکا

    حشرات سپردار

    نشانه این آفت ایجاد لکه‎‌های قهوه‌ای کرم رنگ روی گیاه و زرد و خشک شدن برگ‌ها است. این حشرات از شیره گیاه استفاده می‌کنند.

    شپشک آرد آلود

    نشانه این آفت، ایجاد زخم‌های پنبه‌ای شکل بر روی گیاه می‌باشد. شپشک آردی به صورت گروهی به گیاه شما حمله می‌کند و روی برگ‌ها و محل اتصال برگ به ساقه می‌نشینند و زخم‌های سفید روی گیاه شما به وجود می‌آورند. برای مقابله این نوع آفت نیز نیاز به سموم آفت‌کش دارید.

    سوالات متداول نخل اریکا

    سوالات احتمالی که در مورد نگه داری و رشد گیاه نخل اریکا ممکن است برای شما پیش بیاید:

    1- چرا نخل اریکا زرد میشود؟

    قرارگرفتن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید و کمبود رطوبت و خشکی هوای اطراف گیاه، دو دلیل عمده قهوه‌ای شدن برگ گیاه اریکا می‌باشد.

    2- چرا گل نخل اریکا خشک میشود؟

    اگر رطوبت و میزان آبیاری نخل اریکا کافی نباشد، گیاه خشک می‌شود. همیشه اطمینان حاصل کنید که رطوبت فضای اطراف نخل اریکا به اندازه کافی باشد.

    3-گیاه نخل اریکا من به طور همزمان دچار چند آفت شده است، امکانش هست از دو تا سم در یک روز استفاده کرد؟یعنی میشه سم قارچ کش رو استفاده کرد و یک ساعت بعد سم حشره کش زد؟

    پاسخ: بهتراست اگر میخواهید از دو نوع سم استفاده کنید با فاصله یک الی دو روز اینکار را انجام دهید. از ترکیب کردن چند سم با یکدیگر اجتناب کنید.

    4-روی ساقه اریکا که تازه خریدم لکه های قهوه ای وجود دارد، آیا این نشانه بیماری در گیاه نخل اریکا است؟

    مشکلی وجود ندارد و مشاهده این لکه ها بر روی ساقه نخل اریکا کاملاً طبیعی می باشد.

    5- برای پرپشت شدن برگهای گیاه نخل اریکا بهتر است چه کاری انجام دهیم؟

    بهترین کار فراهم آوردن، شرایط مناسب نگهداری گیاه مانند نور زیاد غیرمستقیم، ایجاد محیطی مرطوب، کوددهی در فصل رشد نخل اریکا و ایجاد برنامه آبیاری منظم است.

    سخن پایانی

    نخل اریکا از جمله زیباترین نخل های زینتی است. نگهداری صحیح از این گیاه موجب دائمی شدن شادابی و طراوات آن می شود. همچنین به تصفیه و افزایش رطوبت هوا کمک شایانی می کند. نگهداری نخل اریکا کار چندان سختی نیست. اما خرابی در آن به سرعت رخ می دهد. از این رو توصیه می شود در نگهداری از اریکا، بهترنی شرایط محیطی را فراهم کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مینا
    1402/03/23 17:51

    سلام وقتتون بخیر من یه ماهه نخل اریکا خریدم اونجا بهم گفتن هفته ای یبار آب بخوره منم هفته ای یبار بهش آب دادم نورشم غیر مستقیم بود ولی چنتا از برگاش کاملا خشک و زرد شده و هرروز داره بیشتر میشه ساقه ی اصلی‌ و بزرگترینشم زرد متمایل به قرمز شده شبیه پوسیدگی و دون دون های سیاه داره آیا راهی هست که درمان بشه؟

    irangrowlight
    1402/03/30 14:26
    پاسخ به:مینا

    برای مشاوره بهتر برای گیاهان خود در واتساپ با همکاران ما در ارتباط باشید

    irangrowlight
    1402/03/30 12:45
    پاسخ به:مینا

    در این زمینه بهتره با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید تا بهتر راهنمایتون کنن

    مجید
    1402/02/03 13:25

    چند ماهی ۷ست تین گیاه رو خریدم ودراپارتمان بانور کافی قراردادم.اما بخصوص برگهایرپایینی زرد ورو به خشک شدنه علت آیا خشکی هواست؟ایا باید روی برگها روزانه عبارپاشی کنم؟

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:24
    پاسخ به:مجید

    سلام و درود 
    .علت زرد شدن ممکن است به چند دلیل باشد: آبیاری بیش از حد، کم آبی، عدم رسیدن نور کافی به گیاه، غنی نبودن خاک 
     با توجه به این  عوامل باید گیاه مورد کارشناسی قرار بگیرد

    سمیرا
    1401/12/19 11:44

    این گیاه من بیماریش چیه که هر کاری مکینم درست نمیشه؟ یه سالی هست خریدمش اصلا رشد نمیکنه. ریشه هاش قهوه ای رنگ هستن نه سفید. لجنی و بد بو نیستن. با قارچ کش ابیاریش کردم. کاربندازیوم دادم و الیت. برای رشد ریشه هورمون اکسین خریدم به صورت محلول در آب بهش دادم اما خوب نشد. دو تا از برگهاش زرد شدن و خشک شدن. الان یکی دیگه در شرف زرد شدنه. یک جوانه کوچیک زده اما یک ذره هم بزرگ نشده.ریشه با وجود قهوه ای رنگ بودنش، محکمه. وقتی با دست میکشمش قطع نمیشه. اما پارسال هم خریدمش اندازه و حجم ریشه همین قدری بود. با وجود اکسین هم باز ریشه حجمش بیشتر نشده.دور از پنجره است. خاکش ترکیب ورمی و کوکوپیت و پرلیته. یک سوم خاکش شد اب میدم بهش.چی کار کنم؟
    https://s2.uupload.ir/files/img_20230306_212642_dwu4.jpg

    https://s2.uupload.ir/files/a_rg2z.jpg

    سهند
    1402/06/28 18:54
    پاسخ به:سمیرا

    به شدت توصیه میکنم اریکای خودتون رو به روش کشت هیدروپونیک نگهداری کنید یه ظرف شیشه ای بزرگ تهیه کنید به مقدار ۱۰ سانت کف ظرف رو خزه بریزید ریشه نخلها رو با همون کاربندازیوم شستشو دهید و به اندازه ۵ الی ده دقیقه داخل محلول کاربندازیوم قرار دهید سپس روی خزه ها قرار داده و مجددا تا ارتفاع سی سانت بالاتر از ریشه ها خزه اضافه کنید بعد فیکس کردن گیاه با خزه به اندازه ای آب بریزید که ۱۵ سانت آب ته ظرف بایستد یعنی نصف ریشه ها تو آب باشه و نصف دیگه با خزه های مرطوب پوشانده بشه به آب آبیاری مقداری کود سه بیست و اسید هیومیک و آهن اصافه کنید ظرف یک هفته تغییرات رو میبینید

    irangrowlight
    1402/01/21 10:26
    پاسخ به:سمیرا

    شما می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ داده و ابهامات را رفع کنند.

    محمدحسين
    1401/10/13 11:29

    سوالي داشتم، من يك نخل اريكا دارم ميخواستم در ارتباط با نور گياه از شما مشاوره بگيرم، از چه طريقي ميتوانم با شما در ارتباط باشم؟

    irangrowlight
    1401/10/13 11:47
    پاسخ به:محمدحسين

    بله میتوانید در بخش تماس با ما وبسایت  با کارشناسان ایران گرولایت در تماس باشید تا راهنماییتون کنند

    محمدحسين
    1401/10/13 11:27

    در ارتباط با نخل اريكا اطلاعات مفيدي به دست آوردم، با تشكر از سايت خوبتون

    irangrowlight
    1401/10/13 11:43
    پاسخ به:محمدحسين

    خواهش میکنم لطف دارید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط