نگهداری یوکا

آنچه در این مقاله میخوانید
    نگهداری یوکا

    گیاه یوکا، گیاهی مقاوم و همیشه سبز و زیبا با برگ های شمشیری شکل و تیز می باشد. یوکا جز گیاهان زینتی است که نیاز به آبیاری کمی دارد. برای کسانی که در نگهداری گیاهان مبتدی هستند، یوکا گیاه مناسبی به حساب می آید. میوه این گیاه خاصیت درمانی دارد.

    نگهداری یوکا ساده بوده و به راحتی می‌توان آن را در داخل گلدان و (منزل) آپارتمان، محیط های کاری، راهروها یا بیرون از خانه نگهداری و پرورش داد. در این مقاله به بررسی و طرز نگهداری از یوکا بصورت کامل خواهیم می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

    نگهداری یوکا

    یوکا

    گیاه زینتی یوکا بومی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی است و از خانواده لیلیانسه می باشد. معمولاً در مناطق کویری و خشک این گیاه رشد می کند و به دو دسته یوکای فضای سبز و یوکای آپارتمانی تقسیم میشود و از نظر ظاهر کاملاً شبیه هم هستند. گیاه یوکا همیشه سبز بوده و رشد خیلی کمی دارد. تاکنون بیش از ۴۰ گونه گیاه یوکا شناسایی شده است.

    برگهای یوکا تیز و کشیده و شمشیری مانند است و در جوانی روشن و نرم هستند و با بالا رفتن سن گیاه، برگهای آن تیره و خشن می شود. ساقه گل دهنده یوکا در گیاه بالغ هر چند سال یکبار ظاهر می‌شود و گلهای سفید رنگ، واژگون مانند و زنگوله ای مانند می دهد. به این گیاه در ایران گیاه زنگوله ای هم گفته می‌شود. فصل رشد انواع این گیاه مانند یوکا تنه درختی در تابستان و بهار می باشد و بهترین زمان گل دادن گیاه یوکا از اواسط بهار تا اواسط تابستان می باشد. گیاه یوکا آپارتمانی یا تنه درختی قابلیت تحمل سرما را ندارد و نسبت به سرما حساس است.

    یوکا تنه درختی در مکانی قابل نگهداری است که نور خوبی دارد. اگر میزان نور مورد نیاز در آپارتمان کم می باشد، می توانید از لامپ مخصوص رشد گیاه برای نگهداری آن استفاده کنید. تکثیر گیاه یوکا راحت می باشد و می توان به روشهای مختلف آن را تکثیر کرد. از نکات مهم در نگهداری یوکا، سمی بودن شیرابه آن است و خوردن تمام قسمت های آن برای حیوانات خانگی( سگ و گربه) و کودکان خطرناک است و باعث ایجاد آلرژی، حساسیت و خارش می شود، لذا از دسترس کودکان و سگ و گربه دور نگه دارید. همچنین هنگام هرس و تکثیر گیاه یوکا از دستکش استفاده کنید.

    شرایط نگهداری یوکا

     همانطور که گفته شد، نگهداری گیاه یوکا بسیار آسان است به همین دلیل برای کسانی که با نگهداری گل و گیاه آشنایی کمی دارند، می توانند به راحتی گیاه یوکا را نگهداری و پرورش دهند. از گیاه زینتی یوکا می توان در آپارتمان، انواع محیط کار و بیرون از منزل نگهداری کرد. در زیر به شرایط نگهداری یوکا مانند آبیاری، نور مورد نیاز، خاک و غیره خواهیم پرداخت.

    آبیاری

    گیاه یوکا بیشتر در مناطق کویری و خشک رشد می‌کند، پس آبیاری زیاد را دوست ندارد و آبیاری بیش از حد، باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. در فصل رشد گیاه یوکا یعنی در بهار و تابستان، می توانید تا 1 روز در هفته آن را آبیاری کنید و در فصل پاییز و زمستان میزان آبیاری را کم کرده و حدود 14تا 21 روز یکبار آن را آب دهید.

    بهترین زمان برای آبیاری یوکا هنگامی است که خاک گلدان تا عمق 5سانتیمتری خشک شده باشد. از گلدانی برای یوکا استفاده کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب اضافی را خارج کند. نکته دیگر هنگام آبیاری یوکا، دقت کنید آب بر روی برگهای آن ریخته نشود.

    شرایط نگهداری یوکا تنه درختی

    دما

    گیاه یوکا در برابر گرما و دما مقاوم است و تحمل دمایی بالایی دارد. بهترین دما جهت نگهداری یوکا بین 13 تا 27 درجه سانتیگراد است و کمترین دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند، 8 درجه سانتیگراد است. اگر در زمستان گیاه یوکا را بیرون از خانه نگهداری می کنید، آن را به داخل بیاورید. در تابستان که دمای هوا به حدود 40 درجه سانتیگراد می رسد، گیاه یوکا تان را به فضای خنک تر جابجا کنید و با اسپری آب آن را غبار پاشی کنید.

    نور 

    گیاه یوکا، نیاز به نوری غیرمستقیم و کامل دارد. البته در گونه یوکا درختی میزان نور مورد نیاز گیاه به طور متوسط می باشد. این گیاه حداقل 6 ساعت نور لازم دارد و اگر مقدار نور تامین شده کمتر از این مقدار باشد،  باعث کمرنگ شدن برگهای زیبای یوکا می‌شود. همچنین نور زیاد و مستقیم، باعث سوختگی یا ریزش برگ های یوکا می شود. پس فراهم کردن نور کافی و مناسب از دغدغه های گیاه یوکا است.

    بهترین روش برای تأمین نور مورد نیاز گیاه یوکا، استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه است. استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه، از این لحاظ مهم است که در روزهای گرم تابستان که نور شدید است باعث می‌شود که گیاه دچار، ریزش و یا سوختگی برگها نشود و از طرفی اگر نور محیط کافی نباشد باعث می‌شود که برگهای پایین گیاه زرد نشود.

    نکته ای مهم درباره نگهداری گیاه یوکا این است، اگر قصد دارید گیاه را از محیط کم نور به محیط پرنور منتقل کنید، باید به تدریج این کار را انجام دهید زیرا ممکن است در ناحیه پشت برگها، لکهای سفید رنگی تشکیل شود.یک از نورهای مناسب برای تامین نیاز نوری این گیاه پنل رشد گیاه میباشد که در انواع مختلف بسته به شرایط گیاه شما عرضه میگردد.

    برای خرید انواع لامپ رشد گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید.

    خاک

    گیاه یوکا به خاکی سبک با زهکشی خوب احتیاج دارد. اما اگر زهکشی خاک خوب نباشد، باعث می شود تا آب اضافی اطراف ریشه جمع شود و باعث پوسیدگی آن شود. مخلوط های مختلفی از خاک، برای رشد و نگهداری گیاه یوکا استفاده می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم و شما می توانید یکی از این موارد را به عنوان خاک مناسب برای گیاه یوکا تان انتخاب کنید:

    • ترکیبی از دو قسمت شن و سه قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت
    • مخلوط شن و ماسه و پرلیت
    • مخلوطی از خاک باغچه، پرلیت و پیت ماس

    معمولاً اضافه کردن پرلیت باعث می شود که زهکشی خاک بهتر شود. برای یوکا تنه درختی بهتر است از خاک لومی(مخلوطی از شن، رس و مواد آلی)  و پرلیت استفاده شود.

    برای خرید انواع خاک گلدان آپارتمانی از فروشگاه ایران گرولایت کلیک کنید.

    رطوبت

    گیاه یوکا نسبت به خشکی و محیطی با رطوبت کم مقاوم است. این گیاه تا رطوبت ده درصد را تحمل کند. گیاه یوکا را می توان در رطوبت اتاق نگهداری و پرورش داد. 

    شرایط نگهداری یوکا در منزل

    کوددهی

    گیاه یوکا به دلیل اینکه رشد کندی دارد، نیاز به کود خاصی ندارد. در فصل رشد یوکا یعنی در بهار و تابستان برای رشد سریع و پررنگ بودن برگ ها، باید ماهانه به آن کود داده شود و می توانید از کودهای کاملی مانند کود 36-12-12 یا  کود 20-20-20 استفاده کنید. جهت استفاده از این کودها، به اندازه نصف دستور نوشته شده بر روی آن رقیق کنید و سپس از آن برای کوددهی استفاده کنید و قبل از کود دادن به گیاه، ابتدا سطح خاک را آبیاری کنید. در زمستان نیز هر دو یا سه ماه یکبار می توانید به گیاه کود دهید.

    انواع کود ارگانیک و غیرارگانیک با بالاترین کیفیت در فروشگاه ایران گرولایت عرضه می شود.

    کوددهی بیش از حد باعث می‌شود که لکه های قهوه ای رنگ بر روی آن ایجاد شود و در نهایت موجب ریزش برگ‌ها و زرد شدن برگهای پایینی گیاه می شود. اگر کوددهی به گیاه را بیش از این مقدار انجام داده‌اید، گلدان یوکا را به سینک منتقل کنید و خاک گیاه را شستشو دهید تا نمک‌های اضافی کود شسته شود و سپس از خاک تمیز و تازه برای کاشت گیاه یوکا استفاده کنید.

    هرس کردن یوکا

    گیاه یوکا نیاز به هرس خاصی ندارد، اما برای زیباتر شدن گیاه یوکا در آپارتمان و اینکه به صورت ساقه ای باشد که در انتهای آن دسته ای برگ قرار دارد، لازم است که برگ های زرد و مسن پایین ساقه را به کمک قیچی تیز و استریل جدا کنید.

    تمیز کردن برگهای یوکا

    برای تمیز کردن برگهای یوکا، می توانید از اسفنج  و یا یک دستمال نرم و مرطوب استفاده کنید و به هیچ وجه از براق کننده های شیمیایی، برای تمیز کردن برگهای یوکا استفاده نکنید.

    تعویض گلدان یوکا

    همانطور که گفته شد، رشد گیاه یوکا کند است و نیاز به تعویض گلدان به طور سالانه ندارد و می توان هر دو یا سه سال یکبار گلدان آن را عوض کرد. بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است. یکی از علایمی که نشان دهنده زمان تعویض گلدان یوکا است، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان خارج شده باشد. ولی به طور سالانه خاک گلدان یوکا را عوض کنید و اگر امکان تعویض خاک گلدان به طور کامل نبود، خاک های سطحی گلدان را عوض کنید.

    طرز نگهداری یوکا در آپارتمان

    روش های تکثیر گیاه یوکا

    تکثیر گیاه یوکا نسبتاً راحت بوده و می توان آن را در منزل انجام داد. برای تکثیر یوکا روش های مختلفی وجود دارد. تکثیر این گیاه را می توان از طریق قلمه ساقه، تکثیر با بذر، تقسیم ریزوم و استفاده از پاجوش های گیاه مادر انجام داد.

    یکی از شرایط لازم جهت رشد پس از تکثیر گیاه یوکا، قرار دادن آن در نور کامل و غیرمستقیم خورشید است و اگر این شرایط برای رشد گیاه فراهم نشود، امکان اینکه گیاه به خوبی رشد و تکثیر شود به حداقل می رسد. اگر امکان تامین نور مناسب و کافی جهت رشد گیاه فراهم نباشد، می توان از لامپ مخصوص رشد گیاه یوکا استفاده کرد. این لامپهای رشد، نور کافی و مناسب را به طور یکنواخت در اختیار گیاه یوکا قرار می دهد.

    نکته ای دیگر هنگام تکثیر یوکا باید به خاطر داشته باشید که شیرابه این گیاه سمی بوده و موجب حساسیت و خارش می شود پس حتماً از دستکش استفاده کنید. در زیر به هر یک از روش های تکثیر یوکا خواهیم پرداخت:

     تکثیر گیاه یوکا از طریق قلمه ساقه

    تکثیر به کمک قلمه ساقه، یکی از ساده‌ترین راه‌های تکثیر گیاه یوکا می باشد. بهتر است که قلمه را از نواحی جوان ساقه گیاه تهیه کنید. این قلمه آسان تر از قلمه های که در قسمت پایین ساقه است، ریشه می دهد. حدود ۱۰ سانتیمتر از ساقه یوکا که دارای برگ است را برای قلمه گرفتن استفاده کنید. برای جدا کردن قلمه از ساقه، از چاقوی تیز و استریل استفاده کنید.

    قبل از کاشت قلمه ها در خاک، آنها را به مدت ۳ الی ۴ روز در فضایی خنک، خشک و تاریک قرار دهید. این کار باعث می شود که قلمه ها ریشه زایی بهتری داشته باشد. بعد از این چند روز، انتهای قلمه ها را در هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا رشد ریشه ها سریعتر شود. برای کاشت قلمه‌ها بهتر است از خاک سبک با ترکیب پرلیت و خاک گلدان استفاده کنید. بعد از دو هفته ریشه ها شروع به رشد می کند و 6 تا 8 هفته ریشه های گیاه یوکا زیاد شود و سپس می‌توانید آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

    تکثیر گیاه یوکا از طریق بذر

    روش دیگر تکثیر گیاه یوکا استفاده از بذر می باشد. برای اینکه بذر یوکا رشد خوبی داشته باشد، ابتدا بر روی بذر به کمک کاغذ سنباده یا سوهان، خراشی ایجاد کنید و آن را در گلدانی با زهکشی خوب بکارید و در معرض نورمناسب، همانطور که گفته شد قرار دهید. حدود یک الی دو هفته خاک را آبیاری کنید تا زمانی که جوانه کوچکی بزند. اگر در طی این مدت جوانه نداد، اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود و دوباره آن را آبیاری کنید.

    تکثیر گیاه یوکا از طریق پاجوشهای گیاه مادر

    یکی از دیگر از راههای تکثیر یوکا، استفاده از پاجوش های گیاه یوکای مادر است. منظور از پاجوش، گیاهان کوچکی هستند که کنار گیاه مادر رشد می کند. برای جدا کردن پاجوش های گیاه یوکا، ابتدا گیاه مادر را از گلدان خارج کنید. خاک آن را جدا کرده و آرام به طوری که ریشه گیاه آسیب نبیند. سپس به وسیله چاقوی تیز و استریل پاجوش ها را جدا کنید و آن را در خاک گلدان مناسب بکارید. از پاجوشهایی که حداقل چهار برگ دارند برای تکثیر یوکا استفاده کنید.

    تکثیر گیاه یوکا از طریق ریزوم های زیرزمینی گیاه

    روش دیگر تکثیر یوکا از طریق تقسیم ریزوم های زیر زمینی گیاه می باشد. ریزوم هایی را به قطعات ۸ سانت برش داده و در بستر شنی کم عمق قرار دهید، سپس آن را در روی محیط گرم و نور مناسب و کافی قرار دهید. بعد گیاه را آبیاری کنید و پس از ریشه دادن آن را به گلدانی با خاک مناسب منتقل کنید.

    شرایط نگهداری یوکا تنه درختی

    بیماری های و مشکلات گیاه یوکا

    گیاه یوکا مانند هر گیاه دیگری ممکن است دچار مشکلاتی شود، در این قسمت به مشکلات احتمالی که ممکن است برای گیاه یوکا رخ بدهد، می‌پردازیم:

    علت زرد شدن برگهای پایینی گیاه یوکا

     این مشکل زمانی پیش‌ می آید که گیاه نور کافی دریافت نمی کند. در اینصورت گیاه یوکا را به مکانی با نور بیشتر جابجا کنید. در صورت عدم دسترسی به نور کافی، از لامپ مخصوص رشد گیاه یوکا استفاده کنید.

    رنگ پریدگی برگهای یوکا

     این مشکل به دلیل زیاد بودن و استفاده از نور مستقیم خورشید ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که به برگها و ریشه های گیاه یوکا آسیب وارد شود.

    علت کوچک و روشن شدن برگ های یوکا

    این مشکل زمانی ایجاد می شود که مواد مغذی در خاک کم باشد، در اینصورت به گیاه یوکا کود مناسب بدهید. عامل دیگری که باعث ایجاد این مشکل می شود، سرمای بیش از حد است.

    سیاه شدن و پوسیدگی برگهای گیاه یوکا

    این مشکل هنگامی رخ می دهد که گیاه یوکا را بیش از حد آبیاری کرده اید. برای رفع این مشکل اجازه دهید سطح خاک کامل خشک شود. می توانید در روی خاک با خودکار یا هر وسیله ای، سوراخهایی ایجاد کنید تا قسمتی از رطوبت اطراف ریشه گیاه یوکا تبخیر شود.

    نگهداری یوکا در آپارتمان
     

    پوسیدگی ساقه گیاه یوکا

     به دلیل آبیاری زیاد و نبود زهکشی مناسب گلدان، ممکن است گیاه یوکا دچار بیماری های قارچی شده و کم کم ساقه و ریشه پوسیده شود. در بعضی از موارد، وجود باکتری می تواند باعث ایجاد این مشکل و بوی  ناخوشایند  در اطراف گیاه شود. برای جلوگیری از این مشکل از خاک مناسب و گلدان های استریل استفاده کنید.

    وجود لکه های قهوه ای بر روی برگهای یوکا

    این مشکل به دلیل بیماری های قارچی رخ می دهد، در صورت مشاهده لکه های قهوه ای بر روی برگها، آنها را قطع کنید و محل قطع کردن و کل گیاه یوکا را قارچ کش بپاشید. در صورت عدم دسترسی به قارچ کش، می توانید از مخلوط آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

    لکه های زرد و نارنجی بر روی برگهای یوکا

    این مشکل ناشی از بیماری قارچی بر روی برگهای یوکا است و منجر به ایجاد زخم هایی بر روی برگ گیاه یوکا می شود. رنگ زخم می تواند متفاوت باشد. اما بیشتر این مشکل در برگهای مسن رخ می دهد. از قارچ کش مناسب برای از بین بردن این بیماری استفاده کنید.

    وجود لکه های خاکستری رنگ بر روی برگهای یوکا

    یکی از مشکلات رایجی که در گیاه یوکا ممکن است پیش بیاید، ایجاد لکه های رنگ خاکستری در حاشیه کنار برگ به دلیل آبیاری کم و خشکی بیش از حد هوا می باشد و به مرور باعث از بین رفتن گیاه می شود. در این صورت گیاه را به مکانی با تهویه مناسب منتقل کنید و هنگام آبیاری گیاه مراقب باشید، آب بر روی برگ ها ریخته نشود.

    آفت شپشک آرد آلود بر روی برگهای گیاه یوکا

    یکی از آفات گیاه یوکا، شپشک آرد آلود می باشد که باعث کاهش رشد و همینطور زردی و ریزش برگها می شود. برای رفع این مشکل، می توانید از اسپری حشره کش استفاده نمایید.

     ایجاد سفیدک روی برگهای یوکا

    اگر یوکا در محیطی سرد و با رطوبت بالا قرار گیرد، بر روی برگها کپک های سفید و خاکستری ایجاد می شود.
    این کپک ناشی از نوعی قارچ به نام بوتری تیس می باشد. برای رفع این مشکل گیاه یوکا را در محیط گرم و خشک قرار دهید، میزان آبیاری را کاهش دهید و از قارچ کش مناسب استفاده نمایید.

    سوالات متداول نگهداری یوکا

    1- چرا برگهای یوکا زرد میشود؟

     این مشکل زمانی پیش‌ می آید که گیاه نور کافی دریافت نمی کند. در اینصورت گیاه یوکا را به مکانی با نور بیشتر جابجا کنید. در صورت عدم دسترسی به نور کافی، از لامپ مخصوص رشد گیاه یوکا استفاده کنید.

    2- آیا گیاه یوکا سمی است؟

    از نکات مهم در نگهداری یوکا، سمی بودن شیرابه آن است و خوردن تمام قسمت های آن برای حیوانات خانگی( سگ و گربه) و کودکان خطرناک است و باعث ایجاد آلرژی، حساسیت و خارش می شود، لذا از دسترس کودکان و سگ و گربه دور نگه دارید. همچنین هنگام هرس و تکثیر گیاه یوکا از دستکش استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقداد
    1402/12/14 23:41

    سلام
    یوکا به خاک سنگین نیاز داره نه سبک!
    خاک سبک باعث از بین رفتن گیاه میشه

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:53
    پاسخ به:مقداد

    بله درسته دقیقا .دوستان در تولید محتوا در مورد یوکا کمی بی دقتی کردن و اصلاح میشه

    مهشید
    1402/11/28 21:41

    یوکای دارم که داره ساقه ای باریک میشود چکار کنم که وقتی رشد می کنه تنه اش باریک نشه

    ناهیدبان
    1402/11/15 18:56

    سلام
    گیاه یوکا 5 ساله دارم
    رشد گیاه خوب هست ، ولی چیزی که من رو نگران کرده این هست که رشد گیاه بصورت قدی بیشتر هست و تنه آن ضعیف هست طوری که تحمل وزن گیاه رو نداشته و براش پایه کمکی گذاشتم لطفاً راهنمایی کنید مشکل از کجاست

    لیلا حضرتی
    1402/11/09 12:37

    سلام وقت بخیر من یوکا دارم کنار پنجره شمالی گذاشتم آیا همین نور کافیه براش وچه موقع نیاز به استفاده از نور مصنوعی داریم

    قانعی
    1402/11/05 07:28

    ممنون

    زهرا
    1402/10/29 11:13

    سلام وقتتون بخیر من اول دی یه گیاه یوکا گرفتم، فک کنم از اون موقع تا حالا ۴-۵ بار بهش آب دادم ولی از پایین برگ هاش دارن خشک و زرد میشن، چیکار باید بکنم؟ آیا نیاز هست که گلدونش رو عوض کنم؟ یا کود بهش بدم؟ اگر نیاز به نور داره، پشت پنجره آشپزخونه که نور غیر مستقیم داره، بذارمش درست میشه؟

    نرگس
    1402/10/27 12:11

    سلام
    یوکای من برگ‌هاش زرد شد و رشدش متوقف شد، به‌جای دیگه‌ای منتقلش کردم و از کنارش تو خاک بچه داد اما تنه‌ی چوبی اصلی جوونه‌ای نزد. ساقه‌های سبز رو بریدم که قلمه بزنم اما بنظرم پایین ساقه‌ها پوسیدن چون قهوه‌ای و مرطوب شدن. اگر پوسیدن چطور پاجوش داده و حالا باید چی کار کنم؟

    لیدا
    1402/10/24 13:29

    من گل یوکا دارم تازه خریدم و الان دوسه تا از برگ هایش زرد شده و دوتا هم از برگ هایش لکه های سیاه و قهوه ای دارد
    لطفاً کمک کنید و بگید مشکلش چیه؟؟

    بهرامی
    1402/10/08 13:18

    میشه قسمتی از ریشه یوکا رو که پوسیده برید و دوباره ریشه اصلی را در حاک قرار داد ؟

    مطهره
    1402/10/04 23:31

    سلام گیاه یوکا من تنش چین خورده و از بالا تنش نرم وشده مشکل از چیه؟

    مصطفی
    1402/10/01 14:31

    یا خدا مگه میشه. این قدر اطلاعات غلط تو یه مقاله باشه.
    دوستان یوکا آبیاریش بسیار کمه. اصلا سه بار در هفته آب ندید که قارچی میشه و ریشه می پوسه. در تابستان حدود 10 روز یه بار، در فصل سرد حدود 15-20 روز یه بار. حتما هم قبل آب دادن با یه چوب خشک خاک رو تست کنید. به این صورت که چوب رو حدود 10 سانتی متر داخل خاک فرو ببرید و بیرون بیارید اگه خاک بهش چسبیده بود یعنی نیاز به آبیاری نداره. اگه نچسبیده بود آب بدید.
    وای خدا نوشته غبار پاشی. غبار پاشی نکنین که به سرعت برگاتون قارچی می شن. یوکا اصلا نیازی به غبار پاشی یا جزیره آب نداره. در نور مناسب قرار بدید سالی یه بار خاک عوض کنین. اگه ریشه پر شد حتما تعویض خاک کنین وگرنه برگا شل و رو به پایین میشن. شما هم این قدر دری وری ننویسین

    مجید
    1402/09/30 15:11

    سلام یوکامن گلدونش عوضش کردم خیلی ابیاری کردم ریشه هاش پوسیده شدبایکطرف تنه یوکا برگ هاش هی خشک میشدمجددگلدون یوکاباخاکش عوضش کردم برگاهاش هرس کردم ایادوباره برمیگرده

    سپیده
    1402/09/30 02:23

    متاسفم که انقدر اطلاعات غلط به مردم میدین. اصلا چیزی تحت عنوان یوکای آپارتمانی و نگهداری در گلدان بنظر من نداریم. اشتباهِ محضه نگهداری کردن از یوکا در فضای بسته ی آپارتمان. یوکا گیاهِ فضای باز تهویه عالی و نور بسیار زیاده. اصلا من ندیدم کسی یوکا بخره و بعد از ۶ ماه متوجه افتاده شدن برگا ضعیف شدن تنه و برگها نشع. خواهش میکنم گولِ این حرفهای اشتباه رو نخورین عزیزان. اصلا یوکا گیاهِ آسون گیری نیست که اینجا گفتن واسه افراد مبتدی خوبه. نخیر هیچم اینطور نیست. در هر صوووورت یوکا توی آپارتمان بعد مدتی میمیره. دیگه مگر ۱ درصد طرف بهترین نور و تهویه و فضای عالی براش ایجاد کنه که اونم بنظرم میمیره فقط دیر تر. گلخونه دار های بی وجدان هم به طرف نمیگن که ما اینو تو قسمت پشتی گلخونه تو زمین کاشتیم که انقد شَق و رَق رشد کرده برگهاش. خریداره بیچاره هم فکر میکنه این گل از اول تو گلدون های استوانه ای گلخونه کاشته شده بوده. جالب تر اونجاش که گلخونه دار بهت میگه اصلاااااا گیاه سخت گیری نیست هرجا بزاریش رشد میکنه..
    خلاصه که از من به شما نصیحت یوکا گیاهِ آپارتمانی و گلدانی نیست. گولِ تبلیغات و اطلاعات اشتباه گلخانه دار ها رو نخورید عزیزان با تشکر

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:37
    پاسخ به:سپیده

    ما هم موافقیم ولی به هر حال خیلی از افراد تهیه کردن و با پیشنهاد های نوری و شرایط نگهداری که گفته میشه کمک شایانی به نگهداری گیاهانشون کردیم و خیلی از افراد و مشتری های ما تا جای که ما ازشون اطلاع داریم و در ارتباط بودیم بیشتر از 2 3سال نگهداری کردن.باز هم منون از نقطه نظرات خوبتون

    حیدری
    1402/09/19 11:00

    سلام وقت بخیر/من گیاه یوکا دارم اوایل خیلی خوب رشد میکرد ولی بعد 1سال بروی برگ های جدیدی که در میاد سفیدکای مخملی (آردی)میزنه که با دست پاک میشه/پاکش میکنم برگها هم رشد میکنه ولی حین رشد برگا اول زرد و کم کم از نوکش خراب میشن/ممنون میشم بگید چیکار کنم

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:03
    پاسخ به:حیدری

    درچار آفت شده گیاه شما و بهتره از قارچ کش استفاده کنید 

    ملیحه
    1402/08/27 20:00

    سلام من یه یوکا دارم ،خاکش رو عوض کردم کمی به ریشه آسیب خورد ،گلم پژمرده شده ،چکار کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:39
    پاسخ به:ملیحه

    جای نگرانی نیست به مرور زمان ترمیم میشه و به حالت اول برمیگرده .

    عباس صفدری
    1402/08/13 06:30

    عالی

    فاطمه
    1402/08/08 10:29

    باسلام و درود خدمت شما دوستان برای من یه گل یوکا تنه هدیه آوردن ولی بعد ازدوهفته برگها اون برگهای وسطش که هنوز باز نشده بود سیاه شدن حالا چیکار کنم ممنون

    فاطمه
    1402/08/08 10:29

    باسلام و درود خدمت شما دوستان برای من یه گل یوکا تنه هدیه آوردن ولی بعد ازدوهفته برگها اون برگهای وسطش که هنوز باز نشده بود سیاه شدن حالا چیکار کنم ممنون

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:49
    پاسخ به:فاطمه

    بنظر میاد گیاه شما سطح انرژی لازم رو ندارد و بهتر است از نور های مصنوعی استفاده کنید تا عملکرد گیاه شما بهبود پیدا کند .به قسمت محصولات بروید و والواشرها یا پروژکتورها رو بررسی کنید .در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید

    فاطمه
    1402/08/05 21:14

    سلام خسته نباشید. من گل یوکادارم برگاش همیشه افتاده پایین عادیه.
    واینکه اسپری آب معمولی رویه برگ یوکا مشکلی نداره؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 14:57
    پاسخ به:فاطمه

    میزان حجم آب آبیاری را بیشتر کنید و اسپر آب هم نیاز نداره

    زهرا
    1402/07/01 12:35

    سلام من یه یوکا تازه خریدم، اما خونم نور زیادی نداره چیکار کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 14:58
    پاسخ به:زهرا

    با مشاوران ما در واتساپ در ارتباط باشید راهنمایی دقیق به شما میدهند

    سمانه
    1402/06/31 08:35

    گلدان یوکای من ،روی برگهاش خالهایی شبیه زنگ زدگی ایجاد شده،
    مشکلش چیه؟
    و همینطور برگهاش از حالت تیزی در اومده،خوابیده پایین

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:04
    پاسخ به:سمانه

    مواد غذای گیاه را تامین کنید و نور مناسب برایش قرار دهید تا برگها شادابی بهتری داشته باشند

    زیبا دشتی
    1402/06/18 17:40

    سلام من گیاه یوکا خریدم بعد از حدود ۲ ماه تمام برگهاش خشک شد و الان تنه هم کم کم داره خشک میشه ، جوانه جدید میزنه ولی سریع پوسیده و خشک میشه ، ضد قارچ و مواد معدنی هم براش استفاده کردم ولی جواب نگرفتم ممنون میشم کمک کنید که گیاه رو نجات بدم 🙏

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 15:07
    پاسخ به:زیبا دشتی

    گلدان را عوض کنید یه خاک مناسب برایش قرار دهید و رطوبت محیط را تامین کنید در کنارش نور خوب هم باید براش قرار بدید تا بهترین نتیجه رو داشته باشید

    محمود
    1402/05/22 19:23

    درود و سپاس بابت مطالب ارزنده تان
    من یک یوکا درختی در داخل منزل دارم که مدام ک‌ولر گازی روشن هست البته دمای آن روی ۲۳-۲۵ تنظیم هست و برخی موقع ها هم خاموش هست مدتی هست برگه ها لوله شده ،حاشیه بعضی از آنها مثل سوختگی هست روی آنها انگار یک لایه کرک یا غبارهست،لکه های روشن هم دیده میشه ،آبیاری هم هر چند روز یکبار ،آن به اندازه ای که چند ساعت پس از آبیاری مقداری آب در زیر گلدلن جمع میشه ،بین گلدان و زیر گلدان هم فاصله لست ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    irangrowlight
    1402/06/01 13:51
    پاسخ به:محمود

    ممنونم از شما لطف دارید به مجموعه ما.

    در مورد گیاهتون ممکنه موارد زیادی تاثیر گذار باشه .مثل همون کولر گازی مثل نور نا مناسب محیط .و مواد غذای و میزان رطوبت در محیط که با وجود کولر گازی عملا هیچ رطوبتی رد محیط نیست یا اگر هست خیلی کمه .بهتره مواد غذای و نور گیاه رو تامین کنید و نتیجه رو بررسی کنید .در مرحله اول از هیومیک استفاده کنید تا مواد بلوکه شده در خاک آزاد بشه و برای گیاه قابل مصرف بشه با این کار تو 1هفته متوجه میشید که چه تاثیری داره ممکنه مثبت واقع بشه ممکنه علایم بد داشته باشه .اگر علایم بد داشتید یعنی ریشه گیاه مشکل پیدا کرده و بهتره خاک رو عوض کنید و به گیاه استراحت بدید تا رضعیت ریشه بهبود پیدا کنه .

    صادقی
    1402/05/11 19:57

    با سلام و درود به شما ..
    من گیاه یوکا دارم توی حیاط و نور غیر مستقیم گذاشتم چکار کنم تا تنه گیاه یوکا ضخیم تر بشه ممنون میشم راهنماییم کنید ...

    irangrowlight
    1402/06/01 13:24
    پاسخ به:صادقی

    با افزایش سطح پتاسیم گیاه به رشد ساقه کمک شایانی میکنید

    irangrowlight
    1402/06/01 13:24
    پاسخ به:صادقی

    با افزایش سطح پتاسیم گیاه به رشد ساقه کمک شایانی میکنید

    مهران
    1402/05/06 23:55

    با سلام ی یوکای تنه داردلرم برگهای زرد پیدا کرده رو بعضی ازبرگها لکه قهوه ای زده فکر کنم قارچ زده بفرمایید چه کار کنم با تشکر

    مهران مومنی
    1402/05/06 23:48

    باسلام من یک یوکای تنه دار دارم تقریبا۳۰درصدبرگها زرد شره روی بعضی از برگها لکه قهوه ای زده فکر کنم قارچ زده لطفا بفرمایید چه کارکنم؟وچه داروی ضد قارچ استفاده کنم با تشکر

    irangrowlight
    1402/06/01 13:16
    پاسخ به:مهران مومنی

    مشکل قارچ فکر نکنم داشته باشه مگر علایم داشته باشه و قهوه ای شدن برگ عموما به قارچ ربطی نداره و میتونه از کمبود مواد غذای باشه و این که نور گیاه هم باید تامین باشه 

    مریم سراج
    1402/04/10 10:45

    من یوکا دارم اما اصلا جوانه تازه نداره...دوساله که در وصعیت ثابتی مونده

    irangrowlight
    1402/04/14 15:19
    پاسخ به:مریم سراج

    بهتره خاک بستر عوض بشه و با یه کود جلبک دریایی تغذیه بشه .احتمال میدم بهبود پیداکنه

    irangrowlight
    1402/04/14 15:19
    پاسخ به:irangrowlight

     اگر شرایط نوری هم مناسب نیست براش نور تهیه کنید

    رستمی
    1402/03/20 13:50

    سلام گل من روی برگ‌هاش سفید و کمرنگ شده و لکه های مشکی افتاده روش باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنیم

    irangrowlight
    1402/03/30 12:49
    پاسخ به:رستمی

    ممکنه علایم کمبود باشه  وبرای لکه های سفید هم احتمالا قارچ هستش و با استفاده از قارچ کش ها میتونید تا حدودی جلوگیری کنید .برای مشاوره بهتر میتونید با کارشناسان ما در واتساپ در ارتباط باشید

    فاطمه
    1402/03/17 22:14

    سلام گلدون یوکا داشتم ۲ تا گلخونه گلدونش رو عوض کرد کامل خشک شد،این عید گذاشتم بالکن تا از خاکش استفاده کنم رفتم دیدم جوونه زده الان یکم از خاک رشد کرده ولی تنه‌ی خودش نرم شده و اینکه از آشپزخونه پشت در بالکن بردمش پذیرایی پشت پنجره‌ که نور بیشتری داشته باشه ولی چند تا جوونه سبز زده بود اونا زرد شد،دوباره برگردوندم پشت بالکن ولی تو آشپزخونه‌ست.میشه راهنمایی کنید؟

    irangrowlight
    1402/03/30 13:32
    پاسخ به:فاطمه

    برای این موارد بهتره با مشاوران ما در واتساپ در ارتباط باشید

    سمیرا
    1402/03/07 19:39

    سلام یعنی من توو خونم سگ دارم نمیتونم توو پذیرایی بذارمش؟

    irangrowlight admin
    1402/03/08 15:46
    پاسخ به:سمیرا

    سلام و درود 
     در صورت رعایت کردن برخی نکات میتونید داخل حال، گیاه یوکای خود را نگه داری کنید مثلا گیاه خود را مدام تمیز نگه دارید یا در جایی قرار دهید که به راحتی در دسترسی حیوان خانگی شما نباشد. به زودی البته در وبسایت مقاله‌ای تحت عنوان روش‌های جلوگیری از خورده  شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی منتشر خواهد شد

    نفس حبیب
    1402/02/14 14:53

    خیلی خوب توضیح داده شد ه

    جمشیدی
    1402/01/31 21:17

    سلام. من یک گیاه یوکا دو ساقه ای دارم که ساقه کوتاه آن خشک شده ولی ساقه بلند آن سالم است. میخواستم بپرسم آیا میتوانم ساقه کوتاه خشک شده را بیرون بیاورم و با یک ساقه سالم جایگزین کنم؟

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:13
    پاسخ به:جمشیدی

    سلام و درود

    اگر ارتباط آوندی ساقه خشک شده قطع شده باشد و سلول گیاهی قابل احیا نباشد امکان پذیر نیست و باید پیوند با ساقه زنده صورت گیرد( آن هم در شرایط خاص)

    خانم گلشادی
    1402/01/14 07:13

    چرا برگهای یوکا حالت شمشیری خود را از دست میدهند

    irangrowlight
    1402/01/21 10:30
    پاسخ به:خانم گلشادی

    شما می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط