تشخیص لامپ رشد گیاه اصل از بی کیفیت/تفاوت لامپ رشد گیاه اصل و معمولی

آنچه در این مقاله میخوانید
    تشخیص لامپ رشد گیاه اصل از بی کیفیت

    مقدمه:

    نور خورشید، عنصری حیاتی برای رشد و شادابی گیاهان است اما در بسیاری از مواقع، نور طبیعی کافی برای گیاهان آپارتمانی و گلخانه‌ای وجود ندارد. در این شرایط، استفاده از لامپ‌های رشد گیاه می‌تواند راه حلی مناسب باشد. اما انتخاب لامپ مناسب، کار آسانی نیست. در این مقاله، به بررسی عوامل موثر در انتخاب لامپ رشد گیاه اصل از بی کیفیت می‌پردازیم.

    تفاوت لامپ رشد گیاه معمولی و اصل

    لامپ رشد گیاه چیست

    لامپ‌های ال‌ای دی رشد گیاه، نوعی از لامپ‌های ال‌ای دی هستند که به طور خاص برای تامین نور مورد نیاز گیاهان طراحی شده‌اند. این لامپ‌ها با تابش نور در طول موج‌های خاص، به رشد و نمو گیاهان کمک می‌کنند.

    تفاوت لامپ رشد گیاه و لامپ معمولی

    ال اي دي رشد گیاه  از ترکيب حداقل 11 نانومتر و طيف نوري تشکيل شده است و براي رشد تمامي گياهان کار برد دارد. درصورتي که ال اي دي معمولي فقط جهت روشنايي محيط کاربرد دارد و تاثيري در رشد گياه ندارد و حتي داراي تاثير منفي بوده و موجب رشد علفي گياه مي شود.

    دسته‌بندی لامپ‌های ال‌ای دی رشد گیاه:

    لامپ‌های ال‌ای دی رشد گیاه را می‌توان به طور کلی به پنج دسته تقسیم کرد:

    1. لامپ‌های سرپیچی:

    این لامپ‌ها شبیه به لامپ‌های معمولی هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها در سرپیچ‌های معمولی استفاده کرد. لامپ‌های سرپیچی LED

    2. وال واشرهای خطی:

    این نوع لامپ‌ها به صورت خطی هستند و برای روشنایی سطوح عمودی مانند دیوارها و قفسه‌ها مناسب هستند.

    3. پروژکتورها:

    پروژکتورها برای روشنایی فضاهای بزرگ مانند گلخانه‌ها مناسب هستند.

    4. وال واشرهای دکوراتیو:

    این نوع وال واشرها علاوه بر تامین نور مورد نیاز گیاهان، جنبه دکوراتیو نیز دارند.

    5. محفظه‌های رشد گیاه:

    محفظه‌های رشد گیاه، فضاهای محصور و کوچکی هستند که برای پرورش گیاهان در محیط‌های کنترل‌شده استفاده می‌شوند. این محفظه‌ها به طور معمول مجهز به لامپ‌های LED رشد گیاه، سیستم تهویه و سیستم آبیاری هستند.

    تفاوت لامپ رشد گیاه معمولی و اصل

    نکاتی در انتخاب لامپ‌های ال‌ای دی رشد گیاه:

    نوع گیاه:

    نیازهای نوری گیاهان مختلف با یکدیگر متفاوت است.

    توان لامپ:

    توان لامپ بر حسب وات اندازه‌گیری می‌شود و نشان‌دهنده‌ی میزان نور تولیدی توسط لامپ است.

    طول موج نور:

    طول موج نور بر حسب نانومتر اندازه‌گیری می‌شود و نشان‌دهنده‌ی رنگ نور است.

    تفاوت لامپ رشد گیاه معمولی و اصل

    عوامل موثر در تشخیص لامپ رشد گیاه اصل ازبی کیفیت

    این دیدگاه بیشتر برای ما از آن جهت اهمیت دارد که بتوانیم لامپ‌های اصل و واقعی را از لامپ‌های نامناسب موجود در بازار تشخیص دهیم .

    1- عامل طیف نوری

     در عوامل موثر در انتخاب لامپ رشد گیاه طیف نوری مهم‌ترین موضوع است که باید به آن دقت کنیم. نانومترهایی که در طیف نور خورشید تاثیر بیشتری روی عمل فتوسنتز دارند از ۴۰۰ تا ۴۸۰ نانومتر بازه نور یووی و آبی، از ۵۹۰ تا ۶۷۰ نانومتر بازه نور قرمز و ۷۴۰ تا ۷۵۰ نانومتر بازه نور مادون قرمز می باشند، که بستگی به نوع گیاهان از این طیف‌ها با تناسبی خاص در کنار هم استفاده می‌گردد.

     اینکه از چه طیف نوری برای چه گیاهانی استفاده می‌شود امری تخصصی است، که نیازمند نظر کارشناسان خبره ایران گرولایت با مشاوره رایگان این کار را ساده کرده است. اما متاسفانه در بازار آشفته نورهای رشد گیاه تقلبی در ایران، نورهای روشنایی به رنگ صورتی را به عنوان لامپ رشد گیاه فول اسپکترام می‌فروشند. باید اشاره کرد فول اسپکترام به معنای بازه نور مرئی برای چشم انسان می‌باشد و ال ای دی های صورتی رنگ خاصیتی خارج از لامپ‌های معمولی برای گیاهان ندارند. چنانچه قصد خرید این لامپ‌های صورتی تقلبی را داشته باشید بهتر است پول خود را دور نریزید و از لامپ‌های معمولی استفاده کنید. زیرا از لحاظ تاثیرگذاری هیچ تفاوتی در این دو وجود ندارد.

    نوع دیگر از محصولات ایران گرولایت، طیف طبیعی محصولات این شرکت می‌باشد. در این مدل از محصولات، طیف‌های نوری تخصصی در کنار کلوین نوری تاثیرگذار بر روی گیاه، به صورتی قرار گرفته‌اند که نور نهایی علاوه بر عملکرد بسیار قابل قبول، دارای رنگی مانند نور آفتاب می‌باشد. که از این مورد نیز سوء استفاده شده و با نام لامپ رشد گیاه سفید به فروش می‌رسد. لامپ رشد گیاه سفید که در بازار عرضه می‌شود در واقع همان ال ای دی‌های سفید ۶۵۰۰ کلوین می‌باشد. پس با تبلیغات فریبنده از سمت این فروشندگان دست ساز دچار اشتباه نشوید. زیرا همانطور که توضیح داده شد. تمام نورها با طیف‌ها و کلوین‌های مختلف تاثیر مثبت بر روی گیاه دارند حتی یک لامپ فلورسنت. ولی چیزی که برای ما اهمیت دارد. تاثیر مثبت همه جانبه و حداکثری بر روی گیاه است؛ برای درک واضح این موضوع می‌توان گفت: که ال ای دی‌های رشد گیاه سفید موجود در بازار به خاطر عدم توانمندی در داشتن طیف‌های رنگ قرمز گیاه را به شدت دچار رشد علفی می‌کنند.

    2- عامل توان واقعی

    متاسفانه استفاده از توان دروغین نوری به جای وات مصرفی، چالش بزرگی است که نه تنها در بازار لامپ‌های رشد گیاه بلکه در بازار نورهای روشنایی و بعضاً توسط شرکت‌های بزرگ هم رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال حتماً با این مورد برخورد کرده‌اید که برای سقف خانه‌ خود لامپ‌های ال ای دی هالوژنی خرید کنید. روی این لامپ‌ها توان‌هایی مانند ۷ تا ۱۵ وات نوشته شده است ولی وقتی این لامپ‌ها را به دستگاه وات‌سنج متصل می‌کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که توان واقعی بین نیم تا دو وات است. وقتی برای این اطلاعات نادرست تماس می‌گیرید، جواب می‌دهند: این لامپ برابر با لامپ ۷ تا ۱۵ وات نور تولید می‌کند. این مسئله در عوامل موثر برای انتخاب یک لامپ مناسب رشد گیاه بسیار اهمیت دارد. زیرا شما بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری کردید به این نتیجه رسیدید که چه لامپی و با چه توانی باید خرید کنید. ولی مطلع نیستید که آیا واقعاً لامپ مناسب با توان مناسب را خرید کرده‌اید یا نه ؟ یکی از عوامل مهم در قیمت محصولات نیز همین مورد است که شرکت ایران گرولایت بهترین کیفیت را نسبت به سایر عوامل اولویت کار خود قرار داده است.

    3- عامل لومن نوری بر اساس کیفیت ال ای دی

    چیپ‌های ال ای دی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. در شکل ظاهری، تمام ال ای دی‌ها ظاهر مشابهی دارند، ولی اگر دقت به مرکز روشنایی در این ال ای دی‌ها کنید متوجه نقطه‌ای سرامیکی می‌شوید که تمام نور از آن نقطه ساطع می‌شود. سایز این نقطه می‌تواند از ۱۴ تا ۴۵ میلیمتر باشد و با توجه به اندازه نوری که از آن ساطع می‌شود، کاملاً متفاوت است. در واقع دو ال ای دی ممکن است با اینکه یک وات توان مصرفی دارند ولی میزان لومن نوری آنها کاملاً متفاوت باشد و در برخی موارد ۳ یا ۴ برابر باشد. بنابراین در راستای اهمیت کیفیت محصول برای گروه ایران گرولایت باید توجه داشته باشید که تمام ال ای دی‌های مورد استفاده در محصولات این شرکت دارای بالاترین و بهترین کیفیت و راندمان کاری است.

    4- سایر عوامل فنی

    اگر بخواهیم درباره انتخاب انواع ال ای دی های رشد گیاه از دیدگاه فنی صحبت کنیم، موارد بسیاری قابل ذکر است. عواملی مانند فن خنک کننده محصولات که در طول عمر محصولات بسیار تاثیرگذار است، ؟؟؟ مورد استفاده در محصولات که در عملکرد ال ای دی‌ها تاثیر مستقیم دارد و چندین عامل دیگر.

    عوامل موثر در انتخاب لامپ رشد گیاه از نظر شرایط اقلیمی

    1- ژنتیک و میزان نور مورد نیاز گیاه

    به سه دسته‌بندی که قبلاً به طور کامل به آن پرداختیم تقسیم می‌شوند

    • گیاهان با شدت نوری پایین یا سایه دوست
    • گیاهان با شدت نور متوسط یا نور غیر مستقیم
    • گیاهان با شدت نور بالا یا آفتاب دوست

    2- سن و ابعاد گیاه

    یکی دیگر از عوامل مهم سن گیاه می‌باشد به عنوان مثال شاید گیاه پرنده بهشتی یک گیاه با شدت نور متوسط باشد ولی وقتی این گیاه ابعادی غول پیکر و بزرگ پیدا کند برای رشد ساقه‌های خود نیاز به شدت نوری بالاتری دارد بنابراین دیگر در دسته‌بندی این گروه قرار نمی‌گیرد.

    3- محل قرارگیری منبع نوری بر روی گیاه

    مهمترین نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اکثر گیاهان از سطح روی برگ‌های خود عمل فتوسنتز را انجام می‌دهند. با زاویه تابش از پایین یا کنار گیاه نمی‌توان هیچ تاثیری روی گیاه ایجاد کرد اما در نهایت یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب لامپ رشد گیاه فاصله نور تا گیاه است. در اکثر مواقع فاصله منبع نور تا روی گیاه، فاصله‌ای بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. در این فاصله لامپ‌های رشد گیاه احتیاج به هیچ گونه لنزی برای تمرکز نور روی گیاه ندارند. اما تصور کنید شما در محیطی قرار دارید که گیاه در میان دفتر کار یا منزل شما می‌باشد، پس آویزان کردن محصولات لامپ رشد گیاه از سقف می‌تواند به دکوراسیون شما آسیب بزند. اینجاست که کارشناسان ایران گرولایت پس از بررسی محیط شما لنزی خاص را برای یک محصول پیشنهاد می‌کنند، تا حتی شما از ارتفاع ۵ متری هم نور را روی گیاه متمرکز کنید. و پخش نور در محیط باعث از دست رفتن انرژی موثر نور نشود.

    4- عوامل محیطی و رطوبت

    محصولات رشد گیاه ایران گرولایت از مقاومت کاملی در برابر رطوبت برخوردار می‌باشند. اما گاهی میزان رطوبت از حد نرمال خارج شده و یا دما در محیط مورد استفاده لامپ بیش از حد بالا می‌رود. بهتر است که همیشه این موارد را با کارشناسان ایران گرولایت در میان بگذارید تا تمام عوامل موثر بر انتخاب لامپ رشد گیاه را سنجیده و محصول بهتری را خریداری کنید.

    تفاوت لامپ رشد گیاه معمولی و اصل

    سخن پایانی:

    با مطالعه این مقاله، شما اطلاعات لازم برای انتخاب لامپ رشد گیاه مناسب را کسب کردید. ما در ایران گرولایت همواره در تلاشیم تا با ارائه محتوای مفید و کاربردی، به شما در انتخاب بهترین محصولات کمک کنیم.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    صارمی
    1402/12/13 12:22

    سلام ایا شما در شهر مشهد نمایندگی فروش دارید؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:28
    پاسخ به:صارمی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    سمیه توحیدلو
    1402/12/13 12:21

    سلام من درشهر اهواز نیاز به لامپهای شما دارم لطفا راهنمایی در خصوص خرید محصولات نور رشد گیاه بفرمایید. باتشکر

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:28
    پاسخ به:سمیه توحیدلو

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    سید حیدر آملی
    1402/12/12 17:42

    آیا شما ارسال این محصول به شهر مشهد رو هم دارید؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 14:28
    پاسخ به:سید حیدر آملی

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه لامپ رشد گیاه مراجعه نمایید. 

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط