آموزش کامل نشا پیوندی/گوجه فرنگی، خیار، هندوانه/کاشت و نگهداری

آنچه در این مقاله میخوانید
    نشاء پیوندی

    مقدمه

    با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های نوینی برای تولید محصولات کشاورزی به وجود آمده‌اند.اگر به دنبال افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات سبزیجات خود هستید، نشاء پیوندی می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. ما در این مقاله، به تعریف نشاء پیوندی و مزایای آن می‌پردازیم. سپس، مراحل تولید و کاشت  نشاء پیوندی هندوانه، خیار، و گوجه فرنگی را توضیح می‌دهیم.پس با ما همراه باشید

    نشاء پیوندی چیست؟

    نشاء پیوندی، ترکیبی از دو گیاه است که از دو گونه مختلف هستند. در این ترکیب، پایه‌ای مقاوم و قوی با یک رقم از ارقام پیوندک با خصوصیات مطلوبی مانند اندازه، رنگ، طعم و ماندگاری بالا پیوند داده می‌شود.

    پایه، گیاهی است که سیستم ریشه‌ای قوی و مقاومی دارد. این گیاه، وظیفه تامین آب و مواد غذایی مورد نیاز گیاه را بر عهده دارد.

    پیوندک، گیاهی است که خصوصیات مطلوبی مانند اندازه، رنگ، طعم و ماندگاری بالا را دارد. این گیاه، وظیفه تولید میوه و محصول را بر عهده دارد.

    مولاً در اثر پیوند در هندوانه، بیماری های ناشی از فوزاریوم و ویروس لکه نکروزه کنترل می شود. یکی از عوامل بازدارنده رشد و نمو هندوانه، بیماری های مختلف قارچی به ویژه پژمردگی فوزاریومی است که رعایت تناوب کاشت را الزامی ساخته و کشاورزان را وادار به جستجو برای یافتن زمین های بکر و دست نخورده می کند. اما به علت محدود بودن زمین های زراعی در اکثر نقاط دنیا، بهترین روش غلبه بر مشکلات حاصل از بیماری ها، به کارگیری روش های غیرمخرب ( عدم استفاده از سموم شیمیایی ) است. در راستای رسیدن به چنین هدفی در برخی از کشورها، طراحی و اجرای برنامه هایی دقیق در جهت اصلاح و معرفی پایه های مقاوم به بیماری های مختلف برای هندوانه مورد توجه قرار گرفته و موفقیت هایی نیز حاصل شده است.

    نشاء پیوندی هندوانه

    نشاء پیوندی هندوانه با استفاده از پایه‌های متنوع، علاوه بر مقابله با بیماری‌ها، رشد گیاه را تقویت می‌کند و سطح برگ گیاه را افزایش می‌دهد. برای تولید نشاء پیوندی هندوانه، از انواع مختلفی از پایه‌ها استفاده می‌شود.

    نشائ پیوندی

    هندوانه پیوندی در ایران

    در تولید هندوانه پیوندی در ایران، داشتن بذر پایه بسیار مهم است. چون پایه‌های مورد نظر از لحاظ قوت و سرعت رشد با هم فرق زیادی دارند و همچنین هر پایه ممکن است روش پیوند خاص خود را داشته باشد، پس انتخاب پایه و روش مناسب بسیار اساسی است. در بیشتر مواقع کاهش عملکرد محصول به خاطر کشت پشت سر هم (بدون تناوب)، ناشی از پخش و گسترش بیماری‌های خاکزاد و نماتدها است. به این صورت که گاهی نقش عوامل بیماریزا در کاهش محصول سبزیها به 68 درصد می‌رسد.

    • مقاوم به قارچ فوزاریوم
    • افزایش میزان محصول تا 30 درصد
    • متحمل دربرابر آفات و بیماری‌های قارچی و دماهای پایین خاک
    • سیستم ریشه ای با پمپ قوی
    • کاهش مصرف کود تا 20 درصد
    • افزایش اندازه و درشتی محصول تا 40 درصد
    • افزایش عمر انبارداری و افزایش استحکام بافت هندوانه

    نشاء پیوندی خیار

    نشاء پیوندی خیار با استفاده از نور مصنوعی در اتاقک‌های رشد تولید می‌شود. نشاء پیوندی خیار راه حلی هوشمندانه برای مبارزه با بیماری‌های قارچی خاکزی مخصوصا قارچ فوزاریوم ریشه ای است که هر سال هزینه‌های زیادی را برای ضدعفونی کردن خاک گلخانه‌ها به گلخانه‌داران تحمیل می‌کند. با وجود استفاده از مواد شیمیایی، گاهی این قارچ‌ها زمانی که بوته خیار محصول داده است، باعث آسیب و خسارت سنگین به گلخانه‌داران می‌شوند و اگر با قارچ‌کش‌ها کنترل شوند، باعث کاهش باردهی بوته‌ها می‌شوند. اما نشاء پیوندی خیار می‌تواند در خاک‌های آلوده هم کشت شود و با کشت آن نیازی به مصرف هیچ نوع قارچ‌کش یا ضدعفونی‌کننده شیمیایی و یا تعویض خاک برای سال‌ها نخواهد بود. علاوه بر این، یکی از مشکلات اساسی خاک‌های گلخانه‌ها، شوری خاک است که در طول کشت‌های متفاوت EC خاک افزایش می‌یابد و تولید را به شدت کاهش می‌دهد. حتی گاهی خاک کاملا غیرقابل کشت می‌شود و باید کاملا تعویض شود. اما با استفاده از نشاء پیوندی خیار به دلیل تحمل بالای پایه کدویی که در پیوند استفاده می‌شود نسبت به شوری، می‌تواند در خاک‌هایی با EC بالا هم کشت شود.

    نشائ پیوندی

    فواید نشاء پیوندی خیار:

    • مقاومت در برابر بیماری‌های قارچی مخصوصا فوزاریوم
    • عدم نیاز به استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های خاک یا تعویض خاک و امکان کشت پیوسته بدون نیاز به مواد شیمیایی
    • تحمل در برابر نماتد
    • تحمل در برابر شوری و دمای پایین خاک
    • بلندتر بودن دوره باردهی نسبت به نشاء خیار معمولی (غیرپیوندی)
    • افزایش میزان باردهی (تا حدود 25-20 درصد) به دلیل پمپ ریشه‌ای قوی در پایه مورد استفاده در پیوند
    • افزایش کیفیت محصول از نظر تردی و استحکام بافت خیار
    • بیشتر بودن میزان جذب آب و املاح به دلیل بیشتر بودن تعداد آوندهای پایه
    • کاهش میزان مصرف کود و افزایش کارایی استفاده از کود در گیاه
    • تحمل نسبی در برابر بیماری‌های قارچی برگی مخصوصا سفیدک‌های آشکار و نهان

    نشاء پیوندی گوجه فرنگی

    برای تولید نشاء پیوندی گوجه فرنگی، اولین گام، بریدن ساقه گیاه پایه به شکل نیمه‌انیم است. زاویه بریدن باید خیلی زیاد باشد. این کار، مرحله مهمی در بهتر شدن پیوند است که باعث می‌شود سطح بیشتری از بریدگی ایجاد شود و یاخته‌های بیشتری از سطوح بریده شده از پیوندک و پایه به هم متصل بشن. بعد از بریدن ساقه، گیره پیوندی را دور ساقه جای بریدن قرار می‌دن. به این صورت که نیمه طول گیره دور ساقه جای بریدن قرار می‌گیره. مهم اینه که گیره پیوند درست روی جای بریدن پیوند قرار بگیره که در نتیجه پیوند نشاء گوجه فرنگی به خوبی نگه داشته بشه. ساقه گیاه پیوندک هم مثل ساقه گیاه پایه بریده می‌شه. بعد ساقه پیوندک رو تو گیره پیوند نشا می‌ذارن. اینجوری که از نظر سطح بریدن، سطوح بریده شده از پایه و پیوندک درست، کاملا با هم در تماس باشن. اگه ساقه پایه و پیوندک با زاویه‌های درست بریده نشدن، کافی با هم در تماس نمی‌شن و این مهم‌ترین دلیلیه که پیوند شکست می‌خوره.

    نشائ پیوندی

    مزایای نشائ پیوندی گوجه فرنگی

    • افزایش تولید چشمگیر گوجه فرنگی(بیش از 30درصد)  در روش های کشت هیدروپونیک و خاکی
    • مقاوم به  بیماری قارچ فوزاریوم وورتیسلیوم
    • افزایش تحمل دربرابر دماهای  بالای محیط  وخشکی وشوری  خاک
    • کاهش مصرف  نشاء گوجه فرنگی با روش دوشاخه کردن
    • متحمل دربرابر دماهای پایین و شوری خاک

    ما در این مقاله به بررسی نشاء پیوندی در خیار گوجه فرنگی و هندوانه پرداختیم و با برخی از مزایای آنها آشنا شدیم . امیدواریم که این مقاله مورد استفاده ما قرار بگیرد.همچنین شرکت ایران گرولایت با تکیه بر تخصص و تجربه در این زمینه و همچنین نور رشد گیاهان مفتخر است تا شما را به بهترین نحو ممکن در این رابطه مشاوره بدهد.جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید عمده نشا پیوندی با شماره 09120644135 در تماس باشید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط