معرفی 6 مکان مناسب اجرای دیوار سبز

آنچه در این مقاله میخوانید
    نور دیوار سبز

    از گذشته تاکنون، انسان پیوندی دیرینه با طبیعت داشته است. گیاهان نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کنند. آنها علاوه بر زیبایی، مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارند. امروزه با توجه به افزایش جمعیت و گسترش شهرها، دسترسی به طبیعت برای بسیاری از افراد دشوار شده است. در این شرایط ساخت دیوار سبز می‌تواند راهکاری برای بهبود کیفیت زندگی در شهر باشد. دیوار سبز فضایی سرسبز است که به صورت عمودی روی یک دیوار ایجاد می‌شود. این دیوارها می‌توانند از گیاهان متنوعی تشکیل شوند و مزایای زیادی برای محیط زیست و سلامت انسان دارند.

    انتخاب مکان مناسب برای اجرای دیوار سبز یکی از عوامل مهم در موفقیت پروژه است.برای انتخاب مکان مناسب باید شرایط آب و هوایی، نوع گیاهان مورد استفاده و نوع دیوار سبز را در نظر بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از این مکانها و موقعیتهای این طرح آشنا کنیم و در ادامه به بررسی برخی از آنها بپردازیم :

    ساختمان‌های مسکونی: دیوار سبز می‌تواند در بالکن، تراس، سالن‌های پذیرایی، اتاق‌های خواب و سایر فضاهای داخلی ساختمان‌های مسکونی اجرا شود

    ساختمان‌های اداری: دیوار سبز می‌تواند در سالن‌های کنفرانس، اتاق‌های انتظار، راهروها و سایر فضاهای داخلی ساختمان‌های اداری اجرا شود

    ساختمان‌های تجاری: دیوار سبز می‌تواند در ویترین‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سایر فضاهای داخلی ساختمان‌های تجاری اجرا شود

    فضاهای عمومی: دیوار سبز می‌تواند در پارک‌ها، باغ‌ها، میادین و سایر فضاهای عمومی اجرا شود.

    در انتخاب مکان مناسب برای اجرای دیوار سبز، باید به عوامل مختلفی توجه کرد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    دیوارهای سبز را می‌توان بر اساس محل اجرا و سیستم اجرا به دو دسته تقسیم کرد:

    انواع دیوارها براساس محل اجرا:

    دیوار سبز داخلی:

    دیوار سبز داخلی در محیط‌های بسته مانند اتاق، مطب، نمایشگاه، هتل و غیره استفاده می‌شود. این دیوارها به دلیل محدودیت‌های فضایی و اندازه، نگهداری آسان‌تری نسبت به دیوارهای سبز خارجی دارند

    دیوار سبز خارجی:

    دیوار سبز خارجی بیشتر به عنوان نما استفاده می‌شود. این دیوارها در معرض شرایط مختلف آب و هوایی قرار دارند، بنابراین انتخاب پوشش گیاهی مناسب برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

    انواع دیوار سبز بر اساس سیستم اجرا:

    دیوارهای سبز بر اساس سیستم اجرا به پنج دسته تقسیم می‌شوند

    دیوار سبز مدولار

    دیوار سبز مدولار از داربست‌های فلزی سبک ساخته می‌شود. این داربست‌ها معمولاً از جنس استیل گالوانیزه هستند و به اندازه‌ای محکم هستند که بتوان از آن‌ها به عنوان پل بین قسمت‌های مختلف ساختمان نیز استفاده کرد

    دیوار سبز کابلی

    دیوار سبز کابلی از شبکه‌های سیمی ساخته می‌شود که توپی‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ در آن‌ها تعبیه شده است. گیاهان رونده از این توپی‌ها بالا می‌روند و رشد می‌کنند

    دیوار سبز شبکه‌ای

    دیوار سبز شبکه‌ای از ساختارهای توری مانندی ساخته می‌شود. این ساختارها نسبت به دیوار سبز کابلی، از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند و می‌توان آن‌ها را در طرح‌های متنوع‌تری اجرا کرد

    دیوار نمد پلیمری

    دیوار نمد پلیمری از یک پارچه نمدی پلیمری ساخته می‌شود. این پارچه دارای سوراخ‌هایی است که آب و مواد مغذی از طریق آن‌ها به گیاهان می‌رسد. گیاهان در غلاف‌های گلدانی شکل در این ساختار کاشته می‌شوند.

    دیوار سبز هیدروپونیک

    دیوار سبز هیدروپونیک بر پایه آب اجرا می‌شود. در این سیستم گیاهان به جای خاک در آب رشد می‌کنند. دیوارهای سبز هیدروپونیک به امکاناتی مجهزند که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را به صورت هوشمند به آن‌ها تزریق می‌کنند.

    ماس وال یا دیوار سبز تثبیت شده

    ماس وال نوعی دیوار سبز است که در آن از خزه‌های تثبیت شده و گیاهان تثبیت شده استفاده می‌شود. خزه‌های تثبیت شده و گیاهان تثبیت شده محصولات طبیعی بدون نیاز به نگهداری هستند که برای ساخت دیوار خزه‌ای یا ماس وال استفاده می‌شوند.

    ماس وال نوعی دیوار سبز با متریال طبیعی در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون است که نصب آن نیاز به هیچ‌گونه زیرسازی ندارد. این دیوار سبز در مدت زمان کوتاهی اجرا می‌شود و بدون نیاز به هیچگونه رسیدگی و آبیاری سال‌ها به شادابی و سبزی روز اول خود باقی می‌ماند.

    گیاهان مناسب دیوار سبز:

    1. رشد آهسته
    2. نیاز به نور کم
    3. سازگاری با رطوبت بالا

    برخی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز داخلی عبارتند از

    گیاهان مناسب برای دیوار سبز خارجی

    گیاهان مناسب برای دیوار سبز خارجی باید شرایط زیر را داشته باشند:

    1. مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
    2. رشد متوسط
    3. نیاز به نور زیاد

    برخی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز خارجی عبارتند از:

    • پیچ امین الدوله
    • گل ختمی
    • رز
    • یاس
    • یاسمن

    2.دمای مناسب دیوار سبز:

    بعد از اینکه گیاه مناسب را انتخاب کردید، باید گیاهانی را که نیاز دمایی یکسانی دارند کنار هم بکارید. زیرا برخی از گیاهان اگرچه مناسب یک منطقه هستند، اما از نظر دمایی نیاز به دماهای متفاوتی دارند. برخی از گیاهان در دمای ۵ درجه رشد مناسبی دارند و برخی در دمای ۳۰ درجه. به همین دلیل نمی‌توان از این گیاهان در یک دیوار سبز استفاده کرد. در واقع باید دمای مناسب هر گیاه را برای آن فراهم کنیم. مسئله دما در تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و پر بارش اهمیت زیادی دارد. دیوار سبزهایی که در فضای باز قرار دارند در معرض سرما و گرما هستند و ممکن است یخ بزنند یا گرمازده شوند. بنابراین باید به طور مرتب محیط دیوار سبزهای خود را بررسی کنیم.

    3.خاک مناسب دیوار سبز:

    نکته مهم دیگر برای نگهداری از دیوار سبز، خاک مناسب است. خاک هم مثل دما به نوع گیاه بستگی دارد. برخی از گیاهان خاک نرم می‌خواهند و برخی دیگر خاک سفت  برخی دیگر نیز نیاز به خاک شنی خواهند داشت. وقتی اطلاعات لازم را در مورد گیاه خود پیدا کردید، از فروشنده بخواهید خاک مناسب گیاه شما را به شما بدهد. با گذشت زمان، مواد غذایی موجود در خاک کم می‌شود. در این صورت، باید خاک را کوددهی، زیر و رو کنید یا عوض کنید تا مواد غذایی را به گیاه برگردانید.

    4.هرس و دفع آفات در دیوار سبز:

    در این مرحله به تمیزی و نظافت گیاهان می‌پردازیم. و با هرس کردن به گیاهان نظم می‌دهیم. برگ‌های زرد و خشک و شاخه‌های بلند را هرس کرده و سبب سلامت گیاه می‌شویم. و برای از بین بردن برخی از آفات از آفت‌کش‌ها و یا قارچ‌کش‌ها استفاده می‌نماییم.

    5.نور پردازی دیوار سبز:

    از لحاظ  فنی، نور تابش الکترومغناطیسی با طول موج قابل رویت توسط چشم است. در مورد گیاهان نور یک عامل پیچیده وموثر بر تمام جنبه های عملکرد گیاه و ازمنابع اولیه برای فتوسنتز است. پاسخ گیاه به عامل نور برای رشد تحت تاثیر سه عامل شدت، مدت و کیفیت نور قرار دارد. دیوار سبز داخلی به دلیل قرار گرفتن در محیط بسته، نور کمتری نسبت به دیوار سبز خارجی دریافت می‌کند. بنابراین، طراحان باید نور دیوار سبز داخلی را به طور مناسب تامین کنند. نور مورد نیاز گیاهان برای رشد سالم، شامل طیف کاملی از نورهای مرئی و مادون قرمز است. این نور باید با شدت و توزیع مناسبی به گیاهان برسد. در بسیاری از موارد، نور طبیعی محیط داخلی برای تامین نور مورد نیاز گیاهان کافی نیست. در این موارد، باید از نور تکمیلی استفاده کرد.شرکت ایراگرولایت با بهره گیری از تجربه کافی و متخصصان کارآمد در این زمینه آماده ارائه هرگونه مشاوره در ارتباط با انتخاب بهترین نور پردازی دیوار سبز میباشد.

    6.بودجه مورد نظر:

    برای محاسبه دقیق هزینه دیوار سبز، باید به چند سوال پاسخ داده شود. معمولا متخصصان طراحی و اجرای دیوار سبز بعد از مشاهده و تعیین موارد زیر، هزینه را اعلام می‌کنند

    1. ابعاد و اندازه دیوار سبز
    2. پوشش و نوع گیاه
    3. کیفیت متریال و تجهیزات نصب مناسب با نیازهای شما
    4. روش تعیین نصب
    5. محل نصب
    6. هزینه‌های نگهداری و آبیاری

    دیوار سبز

    در ادامه چند نمونه برای اجرای این دیوارها در فضاهای ذکر شده آورده ایم:

    1.روف گاردن:

    روف گاردن یا بام سبز، فضای سبزی است که بر روی بام ساختمان‌ها ایجاد می‌شود. این فضاها مزایای زیادی برای محیط زیست و سلامت انسان دارند. یکی از راه‌های ایجاد روف گاردن، استفاده از دیوار سبز است. در انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز در روف گاردن، باید به عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، نوع روف گاردن و نوع دیوار سبز توجه کرد.

    2.بالکن یا تراس:

    بالکن‌ها و تراس‌ها، فضاهای مناسبی برای اجرای دیوار سبز هستند. دیوار سبز در بالکن یا تراس، می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. در انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز در بالکن یا تراس، شرایط آب و هوایی، اندازه بالکن یا تراس و نوع دیوار سبز توجه کرد.

    3.سالن‌های کنفرانس

    سالن‌های کنفرانس و اتاق‌های انتظار، فضاهایی هستند که افراد زیادی در آنها حضور دارند. این فضاها می‌توانند با استفاده از دیوار سبز، زیبایی، آرامش و کارایی بیشتری داشته باشند.

    4.دیوار سبز در حمام و سرویس بهداشتی

    حمام و سرویس بهداشتی، فضاهایی هستند که معمولاً فضای کمی دارند و نور طبیعی کمی دریافت می‌کنند. با این حال، با استفاده از دیوار سبز، می‌توان این فضاها را زیباتر، آرامش‌بخش‌تر و حتی بهداشتی‌تر کرد

    5.پارک یا باغ  عمومی

    دیوار سبز در پارک یا باغ  عمومی می‌تواند فضایی زیبا و سرسبز برای استفاده عموم مردم ایجاد کند. همچنین، این دیوار سبز می‌تواند به کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت هوا در پارک یا باغ کمک کند.

    6.دیوارآجری

    دیوار سبز در یک دیوار آجری قدیمی می‌تواند فضایی زیبا و سرسبز ایجاد کند. همچنین، این دیوار سبز می‌تواند به کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت هوا در محیط کمک کند.

    بطور کلی میتوان گفت دیوار سبز می‌تواند به زیبایی و سرزندگی فضاها کمک کند. این امر می‌تواند مزایای زیادی برای افراد، محیط زیست و جامعه داشته باشد.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط