روش‌های جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی

آنچه در این مقاله میخوانید
    روش‌های جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی

    امروزه در خانه‌ها، 2 عضو جدید به خانواده‌ها اضافه شده‌اند که شامل گیاهان و حیوانات می‌شود و این مسئله موجب ایجاد روحیه و نشاط برای مردم شده است. اما آیا این 2 عضو جدید خانواده با یکدیگر در صلحی ابدی به سر می‌برند؟

    با کاشت گیاهان در خانه، زیبایی را به خانه می‌آوریم؛ اما ممکن است توسط حیوانات خانگی مانند گربه و سگ آسیب ببینند و یا گیاهانی که در خانه کاشته‌ایم، همه یا تعدادی از آنها برای حیوانات خانگی مضر باشند. در اینصورت باید چه کنیم؟ در این مقاله ما قصد داریم به معرفی و توضیح راه حل‌هایی برای مراقبت از حیوانات و گیاهان بپردازیم. پس با ایران گرولایت همراه باشید.

    رفتار حیوانات خانگی در مواجهه با گیاهان آپارتمانی

    پیش از آنکه به راهکارهای پیشنهادی جهت جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی و یا خراب شدن آن‌‌ها برپدازیم بهتر است در مقدمه رفتار و اثرات این دو را با هم تحلیل کنیم.

    گربه

    گربه‌ها معمولاً مقداری از گیاهان را می‌خورند و این اتفاق عجیبی نیست؛ چرا که به عقیده برخی، خوردن گیاهان توسط گربه جهت تقویت گوارش و هضم غذایش مفید است. ممکن است گربه دل‌درد داشته باشد و با خوردن برگ‌ها بخواهد این مشکل را رفع کند. دلایل دیگری نیز ممکن است در این امر دخالت داشته باشد. اما در صورتی که گیاهی که در خانه نگه می‌دارید برای گربه شما مضر باشد، موجب ایجاد خطر‌هایی برای گربه می‌شود.

    سگ

    گاهی اوقات، سگ‌ها نیز به دلایل مختلفی ممکن است گیاهانتان را جویده و بخورند. این کار ممکن است جهت تقویت لثه یا رفع اضطراب آنها باشد. گاهی نیز چنانچه با سگ، بازی نکنید، خود را با گیاهان سرگرم می‌کنند. این اتفاق هم ممکن است باعث آسیب دیدن گیاهان شود و هم سلامت سگ را به خطر بیندازد.

     

    تأثیر گیاهان بر حیوانات خانگی

    تأثیر گیاهان بر حیوانات خانگی نیز بی‌اهمیت نبوده و ممکن است سبب عواقب جبران‌ناپذیری شود. تأثیرهای مختلفی از قبیل ایجاد حساسیت و بیماری در حیوانات قابل‌ذکر است. یکی از عواملی که در مریض شدن حیوانات خانگی بر اثر خوردن گیاهان تأثیرگذار است سمی بودن گیاهان است.

    ایجاد حساسیت

    ممکن است شما در خانه، گیاهی را بکارید و آن گیاه موجب ایجاد حساسیت و واکنش در حیوانات خانگی شود. زمانی که گیاه در مرحله گل‌دهی باشد می‌تواند موجب ایجاد حساسیت در حیوانات باشند. از جمله علائمی که در حیوانات بروز می‌کند شامل خارش پوست، لیسیدن بیش از حد خود، قرمزی پوست حیوان و عطسه وی می‌باشد. همچنین چنانچه خاک گلدان کپک بزند، موجب ایجاد حساسیت در گیاه می‌شود.

    ایجاد بیماری‌های مهلک

    چنانچه در خانه خود، گیاهی را پرورش دهید که برای حیوانات خانگی سمی خطاب شود ممکن است موجب ایجاد بیماری‌های خطرناکی برای حیوان خانگی شود که شامل ایجاد نفس تنگی و... می‌باشد. از این رو شناخت انواع گیاهان سمی برای جلوگیری از اتفاق‌های جبران‌ناپذیر برای حیوانات بسیار مفید واقع خواهد شد.

     

    پس از مطالعه این مقاله می‌توانید به مقاله گیاهان سمی برای حیوانات خانگی نیز در سایت ایران گرولایت مراجعه کنید

     

    روش‌های جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی

    همان‌طور كه مشاهده نموديد، حيوانات خانگي به دلايل متعددي گياهان را مي‌خورند و يا خاك گلدان را بيرون مي‌ريزند كه اين اعمال هم منجر به آسیب به گیاهان می‌شود، هم ممكن است سبب ايجاد آسیب یا بيماري براي حيوانات شود. در نتيجه نياز است تا گياهان را تا حد ممکن از دسترس حيوانات خانگي - علی‌الخصوص سگ و گربه - دور نگه داریم تا مشكلي براي حيوانات خانگي و همچنين خللي در فرايند رشد گياهان ايجاد نشود.

    استفاده از صدف دريايي یا سنگ متوسط

    يكي از راه‌هاي جلوگيري از آسيب گياه توسط حيوان خانگي مي‌تواند استفاده از صدف دريايي یا سنگ‌های متوسط بر روی سطح خاک گلدان می‌باشد. در اين روش، شما با قراردادن صدف‌هاي دريايي بر روي خاك گلدان، باعث ايجاد مانعي براي حيوان مي‌شويد اما اين مانع نبايد به گونه‌اي باشد كه آب از آن عبور نكند.

    چسب دوطرفه

    يكي ديگر از راه‌هاي جلوگيري از خورده شدن گياه توسط حيوان خانگي مي‌تواند استفاده از چسب دو طرفه باشد چرا كه پت‌ها از جمله گربه‌ها معمولاً از چسبيده شدن پنجه‌هايشان متنفر هستند. بنابراين اين روش نيز ممكن است روش كاربردي‌اي محسوب شود.

    تربیت حیوان خانگی

    افرادی که سگ و گربه نگهداری می‌کنند، می‌توانند با تربیت حیوان خانگی‌شان تا حدی آنها را از خوردن گیاهان منع کنند. این روش با استفاده از پاداش دادن یا تنبیه کردن می‌تواند موثر باشد، اما همیشه این روش جوابگو نیست. زیرا حیوانات بازیگوش هستند و به سختی برخی عادات را فراموش می‌کنند. این نکته در ارتباط با گربه‌ها همان طور که بالاتر اشاره شد بیشتر به چشم می‌آید.

    نگهداری گیاه در ارتفاع و آویزان کردن

    یکی از روش‌های دور نگه داشتن گیاهان از دست حیوانات خانگی آویزان کردن یا قرار دادن آن‌ها در ارتفاع بالا و دست نیافتنی است. شما با استفاده از گلدان‌‌های آویزان یا قرار دادن گیاه در ارتفاع می‌توانید دسترسی حیوانات به گیاهان را جلوگیری نمایید. اما این روش هم همیشه پاسخگو نمی‌باشد؛ زیرا اگر پرنده داشته باشید و یا حیوان خانگی شما گربه باشد، بازهم امکان دسترسی وجود دارد. درخصوص گربه‌ها، به این نکته توجه کنید که این موجودات محدودیت ارتفاع ندارند و با بالارفتن از وسایل مختلف باز هم می‌توانند دسترسی پیدا کنند. پس گلدان آویز موثرتر است.

    استفاده از مزه و بوهای ناخوشایند

    شما با خرید برخی محصولات مانند اسپری‌ها و یا مواد و استفاده از آن‌ها بر روی گیاه، مزه و یا بویی به گیاه بدهید که برای سگ و گربه و یا سایر حیوانات خانگی خوشایند نباشد. به عنوان مثال بوی مرکبات برای گربه‌ها خوشایند نیست. البته در این روش باید دقت فرمایید که این مواد بر روی گیاه شما تأثیر منفی نگذارند. مي‌توانيد گلوله‌هايي از پنبه را در آبليمو خيس كرده و در اطراف گياهان قرار دهيد. بوي ساطع شده در اطراف گياه موجب دور شدن گربه از گياهانتان مي‌شود.

     

    خرید گیاه مورد علاقه حیوان خانگی‌تان

    در این روش نیز که برخي از متخصصان به آن اشاره می‌کنند، شما با نگهداری از گیاه مورد علاقه سگ و گربه‌تان که سمی نیست، می‌توانید آن را از سایر گیاهان دور نگهدارید. البته توجه نمایید برای این کار این گیاه را در کنار سایر گیاهان قرار ندهید.

     

    استفاده از گلدان‌های نشکن

    یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد ما بین گیاهان و پت دارند، شکسته شدن گلدان است. استفاده از گلدان‌های نشکن مانند گلدان پارچه‌ای می‌تواند یک راهکار خوب برای شما باشد. البته دقت نمایید این روش مانع از دسترسی سگ و گربه به گیاهان نیست؛ اما می‌تواند در کنار سایر گزینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. به خصوص اگر بخواهید از روش گیاه مورد علاقه حیوانات استفاده کنید، خرید گلدان پارچه‌ای برای نشکستن گلدان انتخاب هوشمندانه‌ای است.

     

    استفاده از تراریوم

    تراریوم، محفظه شیشه‌ای غیرآبزی می‌باشد که برای نگهداری گل و گیاه استفاده می‌شود. هرچند تراریوم برای گیاهانی با رشد کم مناسب می‌باشد و باید نکاتی را در ارتباط با نگهداری گیاه در تراریوم رعایت نمایید؛ اما می‌تواند وسیله مناسبی برای نگهداری گیاهان سمی برای حیوانات خانگی باشد. شما مي‌توانيد جهت اطلاعات بيشتر در خصوص تراريوم به مقاله همه چيز درباره تراريوم مراجعه فرماييد.

    جمع بندی _ کدام روش بهتر است؟

    انتخاب بهترین روش برای جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی به نوع حیوان خانگی شما، میزان بازیگوشی و محیط خانه شما بستگی دارد. به طور قطع استفاده از چندین روش از راهکارهای بالا در کنار هم می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری به شما بدهد. در انتها نیز به شما توصیه می‌کنیم به مقاله گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی مراجعه کنید تا حداقل از نظر مسمومیت مشکلی برای حیوان عزیز شما به وجود نیاید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط