گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی

    در خانه خود باید مراقب باشید کدام گیاهان آپارتمانی را برای نگهداری انتخاب می‌کنید تا از سلامت حیوانات خانگی خود مراقبت کنید. در این مقاله قرار است به بررسی  گیاهان بی‌خطر، برای حیوانات خانگی بپردازیم که این مورد یکی از موارد اساسی برای افراد دارنده حیوان خانگی می‌باشد. با ما تا انتها همراه باشید تا با اطلاعات کاملی که از مطالعه این مقاله به دست می‌آورید، بتوانید بهتر از این موجودات دوست‌داشتنی و خاص در برابر گیاهان سمی مراقبت کنید.

    چرا حیوانات خانگی گیاهان آپارتمانی را می‌خورند؟

    قبل از بررسی گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی بهتر است دلایل آن را بررسی کنیم. کسی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کند، می‌داند که این حیوانات بازیگوش عاشق خرابکاری و بازی هستند پس چه چیزی بهتر از یک گلدان پر از گیاه! خوردن گیاهان به‌عنوان یک رژیم غذایی حیوانات خانگی توصیه نمی‌شود، اما مصرف گیاه به عملکرد سیستم گوارش و حرکت توپ‌های خز در سیستم گوارش کمک می‌کند. در خانه خود باید مراقب باشید که کدام گیاهان آپارتمانی را برای رشد انتخاب می‌کنید. بسیاری از گیاهان معمولی آپارتمانی و باغی برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی هستند.

    علت گیاه خوردن گربه‌ها

    معمولا گربه‌ها در طول روز به دفعات مشغول به نظیف نمودن بدن خود می‌باشند که با این کار مو‌های مرده را جدا می‌کنند. مقدار زیادی از مو‌ها به زبان چسبیده و به سیستم گوارشی انتقال یافته و در طول این فرایند، مو‌ها به گلوله تبدیل می‌شود. این مو‌ها می‌بایست از سیستم  گوارشی خارج شوند که عمل استفراغ و دفع از طریق مدفوع از روش‌های پاکسازی سیستم گوارشی می‌باشد.

    بسیاری از گربه‌های محلی، از برخی علف‌های هرز در میان بوته‌ها تغذیه می‌کنند که باعث استفراغشان می‌شود و خوردن گیاهان بی‌خطر برای گربه نیز به‌ نوعی به دفع گلوله‌های مویی کمک می‌کند. برخی چنین فکر می‌کنند که خوردن گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی می‌تواند به کاهش انگل روده کمک کند؛ بدین صورت که الیاف چمن می‌توانند از طریق ایجاد حس استفراغ کرم‌ها را از روده خارج بنمایند. محققان دیگر بر این باورند که خوردن گیاهان فقط ممکن است بخشی از الگوهای رفتاری عادی بعضی از گربه‌ها باشد، همان‌طور که برخی از افراد غذاهای خاصی را ترجیح می‌دهند.

    در برخی موارد گربه‌ها، گیاهان و یا خاک را می‌خورند؛ زیرا رژیم غذایی آنها فاقد برخی مواد مغذی ضروری است. این رفتار همچنین می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات گوارشی باشد، بنابراین بهتر است گربه خود را به طور کامل ارزیابی کنید تا مطمئن شوید.

     

    علت گیاه خوردن سگ‌ها

    بسیاری از سگ‌ها به علف به‌عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده روی می‌آورند. همان‌طور که آنها توده‌های علف را می‌بلعند، تیغه‌ها گلویشان را قلقلک می‌دهند و می‌توانند باعث استفراغ شوند که ناراحتی‌های شکمی را تسکین می‌دهد. اگر سگ شما ناراحتی معده دارد و نمی‌تواند به علف تازه دسترسی داشته باشد، ممکن است برای تسکین مشابه به گیاهان خانگی شما مراجعه کند.

    اگر متوجه شدید که سگ شما گیاهان خانگی، علف و سایر گیاهان را می‌خورد، مقداری علف را به رژیم غذایی او اضافه کنید. سبزی‌هایی مانند سالاد، اسفناج یا کلم‌پیچ را نیز می‌توانید امتحان کنید. از خوردن سبزی‌ها که با پیاز و سیر پخته شده‌اند خودداری کنید، زیرا این سبزی‌ها برای سگ‌ها سمی هستند.

    تأثیر گیاهان سمی بر سایر حیوانات خانگی

    خرگوش‌ها مانند سایر حیوانات خانگی، نسبت به گیاهان سمی حساس هستند. بسیاری از گیاهان برای خرگوش‌ها در لیست گیاهان سمی و کشنده قرار می‌گیرند؛ مانند گل بابا آدم، گل لاله، گل زنبق، پیچک، سوسن، کاج، نعنا و... که می‌توان نتیجه گرفت اکثر گیاهان آپارتمانی برای خرگوش‌ها سمی هستند و باید دور از دسترس آن‌ها قرار بگیرند. همچنین بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای همستر‌ها می‌توانند سمی باشند. موادی که داخل خاک یا کود گلدان‌ها قرار دارد می‌تواند برای همسترها کشنده باشد. دررابطه‌ با پرندگان زینتی هم باید دقت کرد؛ زیرا گیاهانی مثل نسرین، گل نرگس، پیچک، راس و... می‌توانند باعث مسمومیت پرندگان و منجر به اسهال، استفراغ و لرزش شوند.

    انواع آسیب‌هایی که گیاهان سمی به حیوانات می‌زنند

    خوردن گیاهان آپارتمانی سمی به حیوانات عزیز ما آسیب‌های بی‌شماری می‌زنند که می‌توانند جبران‌ناپذیر باشند. بخشی از این آسیب‌ها را اگر بخواهیم نام ببریم می‌توان به تشنج، اسپاسم، درد و تورم بعد از خوردن گیاه فلودرون یا خفگی، تورم دهان و زبان، مشکلات تنفسی، مسمومیت و مرگ هنگام خوردن گیاه پتوس اشاره کرد. گیاه پوست‌ماری یا مادرشوهر باعث ایجاد حساسیت، ترشح زیاد بزاق و اسهال در حیوانات می‌شود. همچنین تیغ روی ساقه گیاهان برای حیوانات بسیار خطرناک است.

    نکاتی که باید هنگام انتخاب گیاه خانگی برای سلامتی حیوان خانگی‌مان رعایت کنیم

    اگر خانه‌ای پر از حیوانات دارید، می‌توانید فقط گیاهانی را انتخاب کنید که برای حیوانات ایمن هستند. با این‌ حال، حیوانات خانگی شما هنوز هم ممکن است آن‌ها را بجوند، بهترین راهکار انتخاب گیاهانی است که خطری نداشته باشند و مواد تقویتی داخل خاک آن‌ها نیز سمی نباشد. اگر از حیوانات خانگی (به جزء ماهی) نگهداری می‌کنید، فکر خرید گیاهان تیغ‌دار مانند رز یا کاکتوس را از سرخود بیرون کنید.

     

    روش تشخیص گیاهان سمی

    شناخت گیاهان سمی برای حیوانات خانگی از مهم‌ترین وظایف صاحب حیوان است. هیچ قانون کلی برای تشخیص گیاهان سمی وجود ندارد، اما بعضی از موارد می‌توانند به ما کمک کنند. بطور مثال، چنانچه گیاهی شیره زرد یا سفید داشته باشد و یا خار داشته باشد و یا اگر با لمس گیاه، بدن دچار خارش شود می‌تواند نشان‌دهنده سمی بودن گیاه باشد. اما برای مطمئن شدن از سمی بودن گیاه خود می‌توانید نام گیاه خود را در اینترنت سرچ نمایید یا به مقاله "گیاهان سمی برای حیوانات خانگی" در سایت ایران گرولایت مراجعه نمایید.

    لیست گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی

    در ادامه به معرفی برخی از گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی به همراه توضیحی مختصر از شرایط نگهداری آن‌ها می‌پردازیم.

     

    کاکتوس کریسمس 

    گیاه کاکتوس کریسمس با نام انگلیسی Christmas cactus گیاه بومی سواحل شهر ریو می‌باشد که معمولا در زمان کریسمس وارد بازار می‌شود. برخلاف گونه‌ی آن که از خانواده‌ی کاکتوس است و انتظار می‌رود ظاهری سخت داشته باشد، گیاهی زیبا با برگ‌هایی با فرم جذاب و گل‌های سرخ است. نگهداری کاکتوس کریسمس سخت نبوده و با آبیاری کم و میزان نور کم می‌تواند رشد بنماید که از این نظر نیز بسیار محبوب می‌باشد.

    christmas cactus

     

    گیاه سرخس بوستون

    برخی سرخس‌ها بسیار سمی هستند، اما اگر شما به دنبال سرخسی هستید که گربه‌ی شما بتواند با خیال راحت و دور از مریض‌شدن به آن حمله کند، سرخس بوستون از مناطق استوایی یک پیشنهاد عالی برای شماست و در دسته گیاهان آپارتمانی غیرسمی برای گربه قرار می‌گیرد. این گیاه ترجیح می‌دهد که نور فیلتر شده و سطح رطوبت بالا داشته باشد.

    سرخس بوستون

     

    ساکولنت اِچوریا

    ساکولنت اِچوریا یا اشوریای آبی بومی مناطق ساحلی و نیمه بیابانی مکزیک و آمریکای مرکزی و یکی از انواع گیاهان آپارتمانی است و ازآنجا که در ظاهر شبیه به گلی آبی است برای دکوراسیون فضای نشیمن بسیار مناسب است. تنها چیزی که این گیاه نیازمند آن است مقدار زیادی نور و آبیاری متوسط است.

    ساکولنت اشوریا

     

    بنفشه آفریقایی

    بنفشه آفریقایی بومی مناطق گرمسیری آفریقای شرقی هستند و حتی در آب‌وهوای کانادا نیز بهترین رشد را در منزل دارند اما نسبت به تغییرات دما حساس‌اند. برخلاف بنفشه‌های شیرین، این گل‌های مخملی خوراکی نیستند اما جزء گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی محسوب می‌شوند.

    بفنشه آفریقایی - african violet

     

    گیاه پپرومیا (قاشقی)

    گیاه پپرومیا گیاهی غیرسمی و بومی فلوریدا، کارائیب و مکزیک است و در نور روشن و غیرمستقیم خورشید رشد می‌کند و به‌عنوان یکی از گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی می‌توانید در آپارتمان خود استفاده کنید.

    گیاه پپرومیا

     

    گیاه سرخس مینیاتوری

    این گیاه بومی شمال مدیترانه است و اسامی مختلفی دارد؛ اما به دلیل شباهت زیاد به گیاه سرخس بوستون و درعین‌ حال ظرافت آن به سرخس مینیاتوری معروف است. سرخس مینیاتوری گیاهی امن برای کودکان و حیوانات خانگی به شمار می‌رود و با تولید گل‌های کوچک سفید زیبایی قابل‌ توجهی به خود می‌گیرد.

    سرخس مینیاتوری

     

    برگ نعنایی

    این گیاه آویز انتخاب خوبی برای دیوار و یا گلدان‌های آویز است و به رطوبت و نور غیرمستقیم خورشید نیازمند است .

    گیاه برگ نعنایی

     

    گیاه پیچ شمعی

    این گیاه اسامی متفاوتی از قبیل گیاه موم، پیچ مومی و … دارد و بومی شرق آسیا و استرالیاست و با نام علمی Hoya bella شناخته می‌شود.گیاه پیچ شمعی گل‌های ستاره‌ای زیبایی در طیف رنگی صورتی ایجاد می‌کند که بوی خوبی دارند. گیاه پیچ شمعی برای رشد خود به نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و نور مستقیم خورشید به آن صدمه وارد می‌نماید.

    گیاه پیچ شمعی

     

     نخل اریکا

    نخل اریکا یکی دیگر از گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی است که زادگاه آن منطقه بومی ماداگاسکار است. این گیاه نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و مراقبت از آن تا زمانی که به آن توجه می‌کنید آسان است. نخل اریکا می‌تواند حدود 2 متر رشد نموده و متوسط عمر این گیاه 10 سال می‌باشد.

     

    شامادورا

    نخل شامادورا بومی مکزیک و گواتمالاست که در داخل خانه می‌تواند حدود ۲ متر رشد داشته باشد. نیازمند رطوبت زیاد و نور کم و غیرمستقیم خورشید بوده و خشکی را تحمل می‌کند. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه شامادورا نگهداری نسبتاً آسان آن است .

     

    ساکولنت دم میمونی (خر دُم)

    ساکولنت دم میمونی بومی مکزیک و هندوراس و از انواع گیاهان آپارتمانی است که نور کامل خورشید باعث می‌شود گیاه بزرگ و آویزان شود. گیاه ساکولنت دم میمونی در تابستان گلی به رنگ صورتی متمایل به قرمز تولید می‌نماید. این گیاه در زمستان نسبت به آبیاری بسیار حساس می‌باشد؛ بنابراین در این مورد دقت کافی به عمل آورید.

     

    گیاه گندمی یا عنکبوتی

    گیاه گندمی بومی مناطق گرمسیری و جنوب آفریقاست و نور متوسط را ترجیح می‌دهد؛ ولی در طیف وسیعی از شرایط رشد می‌کند .

     

    لیندا

    گیاه لیندا گیاه مقاوم و زیبایی بوده و پیاز آن توانایی حفظ آب به مدت طولانی را دارد. از این ‌جهت به آبیاری کمی نیازمند است و در نور خورشید می‌تواند به بهترین شکل رشد کند .

    گیاه لیندا

     

    برگ عبایی

    گیاه برگ عبایی می‌تواند جزء انتخاب‌های شما برای خرید گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی‌ باشد. این گیاه بومی ژاپن و تایوان است و گیاه بسیار سختی است که می‌تواند نور، رطوبت کم، آبیاری نامنظم و نوسانات دما را تحمل کند .

    از دیگر گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی می‌توان به گل هاورتیا، گلبرگ عبایی، گل رابی‌رابر، نخل دم اسبی لیندا و گل دعاگو و ده‌ها گل دیگر نام برد. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص گیاهان بی خطر برای گربه و سگ و سایر حیوانات خانگی سرچ نام گیاه و پیدا کردن اطلاعات در اینترنت است. همچنین شما می‌توانید در مقالات گل و گیاه وبسایت ایران گرولایت مقاله گیاه مورد نظر خود را مطالعه نمایید. در صورتی که گیاه شما سمی باشد نکته ای در این باره در مقاله گفته شده است.

    گیاه برگ عبایی

     

    لیست گیاهان غیر سمی برای گربه‌ها

    برای این موجودات بازیگوش و دوست‌داشتنی، گیاهانی وجود دارد که نه‌تنها سمی نیستند؛ بلکه باعث بهبود سلامت عملکرد سیستم گوارششان نیز می‌گردد. در ادامه به تعدادی از این دسته گیاهان اشاره کرده‌ایم.

    علف گربه : این نوع سبزی خوردنی حاوی ترکیبی است که گربه‌ها را به خودش جذب می‌کند.

    هم چنین از بین سبزی‌ها، سبزی‌های رزماری، گشنیز، آویشن و جعفری نیز جزء گیاهان غیرسمی برای گربه هستند و ضرری برای آن‌ها ایجاد نمی‌کنند.

    چمن گربه : چمن گربه چیزی نیست جز گیاه جو، گیاه گندم، گیاه چاودار و جو دوسر. گربه‌ها به جویدن گیاهان بسیار علاقمند می‌باشند. می‌توانید این گیاهان را در گلدانی پهن و مخلوط با هم بکارید.

    شمعدانی عطری : این گیاه نیز جزء گیاهان آپارتمانی غیرسمی برای گربه است که گربه‌ی شما از بوکشیدن آن لذت می‌برد. این گیاه کاملاً برای گربه شما ایمن است و هیچ‌گونه ضرری برای او ندارد.

    گل عنکبوتی : این گل گلبرگ‌های دراز و تیزی دارد که رنگ آن‌ها سبز، زرد و سفید است که می‌تواند جلوه زیبایی به آپارتمان شما بدهد.

    گل سرخس دکمه‌ای : این گل برای تزئین خانه و اتاق بسیار زیبا است. می‌توانید آن را آویزان کنید تا جلوه زیباتری به آپارتمانتان بدهد.

    گل آرکا پالم : این گیاه خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را دارد و یکی از گیاهان آپارتمانی غیرسمی برای گربه می‌باشد.

    ریحان : خیلی از سبزی‌هایی که فکر می‌کنید مشکلی ندارند، برای گربه‌ها سمی هستند و باعث به‌خطرافتادن جان آن‌ها می‌شوند؛ اما ریحان جزء گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی محسوب می‌شود.

    ونوس مگس : گیاه‌های گوشت‌خوار برای سلامت گربه‌ها مضر است و باعث به‌خطرافتادن سلامت گربه‌ها می‌شود. اما جالب است بدانید ونوس مگس از دسته گوشت‌خوارهای غیرسمی است که مشکلی برای گربه شما ایجاد نمی‌کند.

    سرخس برگ شمشیری : این گیاه زیبا گربه‌ها را برای جویدنش جذب می‌کند؛ ولی مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آورد و جزء دسته گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی قرار می‌گیرد.

    هیپوستس فیلوستاچیا: برگ‌های این گیاه صورتی، قرمز و سفید است که در هر شرایطی گل‌های قشنگی می‌دهد و گربه‌ها عاشق آن هستند. این گیاه هم در لیست گیاهان آپارتمانی غیرسمی برای گربه قرار دارد.

    گل قاشقی : این گیاه با کم‌آبی مشکلی ندارد، پس اگر فراموش کردید که گیاه را آبیاری کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود. اگر متوجه شدید که گربه شما در حال جویدن آن است نگران نشوید؛ چون در دسته گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی قرار می‌گیرد.

    گل ارکیده : این گل زیبا طرفداران زیادی از جمله گربه‌ها دارد. گل‌دهی آن در فصل زمستان اتفاق می‌افتد.

     

     

    چگونه حیوانات خانگی را از خوردن گیاهان آپارتمانی دورنگه داریم؟

    هرچند سلامتی حیوانات خانگی برای ما ارزش بسیاری دارد اما خورده نشدن گیاهان نیز برای ما حائز اهمیت است. چنانچه روش‌های جلوگیری از دسترس حیوانات خانگی به گیاهان را بدانید، می‌توانید نه تنها سلامت حیوانات خانگی و گیاه را تضمین کنید، بلکه گیاهان خود را سالم نگهدارید.

    برخی از روش‌های دور نگهداشتن حیوانات از گیاهان، نگه‌داری گیاهان در ارتفاعات و گلدان‌های آویز می‌باشد. همچنین شما می‌توانید با عوض کردن بو و طعم گیاهان خود که گربه‌ها و سگ‌ها از آن ها متنفر هستند، آن‌ها رو دور نگهدارید و یا حتی از گیاهانی مانند رزماری استفاده نمایید که حیوانات خانگی به طور طبیعی از آن‌ها خوششان نمی‌آید. شما می‌توانید برای یادگیری سایر روش‌های جلوگیری به مقاله " روش های جلوگیری از خورده شدن گیاهان توسط حیوانات خانگی" در سایت ایران گرولایت مراجعه نمایید.

     

    سخن آخر

    در خصوص اینکه گیاهان سمی هستند یا خیر، همچنان تردید‌هایی وجود دارد، از این رو پیشگیری بهتر از درمان بوده و لازم است تا حد امکان از نگهداری گیاه آپارتمانی خطرناک خودداری نمایید. سمی بودن گیاهان به معنای کشنده بودن همه آن‌ها نیست؛ ولی بهتر است آن‌ها را دور از دسترس قرار دهیم تا بتوانیم بدون نگرانی در کنار حیوان عزیزمان زندگی کنیم؛ زیرا به‌عنوان سرپرست حیوانات خانگی خود، مسئولیت مراقبت از سلامت آن‌ها برعهده ما است. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا با ایجاد آگاهی نسبت به گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی، در این مسیر به شما کمک کنیم.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سعیده
    1402/10/19 06:58

    سلام سگ من دیروز گل محمدی خشک شده خورد اون براش سمی نیس؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 15:00
    پاسخ به:سعیده

    در این مورد بهتره از دامپزشک مشاوره بگیرید

    علیرضا
    1402/05/31 13:25

    مقاله خوبی بود

    ناشناس
    1402/02/22 12:53

    سگم کاکتوس خورد چند دقیقه پیش یه مایع زرد رنگی بالا آورد چکار کنم خیلی بهش وابسته هستم اگه چیزیش بشه میمیرم

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:56
    پاسخ به:ناشناس

    سلام وقت بخیر

    . در این مواقع با یک دامپزشک یا کلینیک دامپزشکی تماس گرفته و با ذکر نوع گیاه که خورده شده ازشون راهنمایی بگیرید که سریعا سگتان را به کلینیک برسانید یا خیر یک فرآیند طبیعی است

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط