گل قاشقی چیست؟ - آشنایی با گل قاشقی از روش‌های نگهداری تا انواع مختلف آن

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل قاشقی چیست؟ - آشنایی با گل قاشقی از روش‌های نگهداری تا انواع مختلف آن

    گل قاشقی یا پپرومیا از محبوب‌ترین گل‌هایی است که در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود. این گل دارای برگ‌های قلبی شکل و گوشتی بوده که تقریباً فرم قاشق را دارند و به همین دلیل به آن قاشقی می‌گویند. زادگاه پپرومیا از جنگل‌های آمازون برزیل است و از آن جایی که از جنگل آمازون با تاریکی یاد می‌شود، این گل نیز می‌تواند در تاریکی دوام آورده و مناسب خانه‌های آپارتمانی باشد؛ بنابراین رشد گل قاشقی، عمل چندان دشواری نیست. این گیاه علاوه بر برگ‌های زیبا، گل‌های بسیار زیبایی نیز دارد که ریز و کوچک بوده و به صورت خوشه‌ای و عمودی رشد می‌کنند.

    چند نوع گل قاشقی داریم؟

    گل‌های قاشقی را می‌توان به 7 دسته تقسیم کرد که این تقسیم‌بندی بر اساس شکل ظاهر و رشد گل صورت می‌گیرد. انواع گل قاشقی که ما در این مقاله بررسی می‌کنیم شامل موارد زیر می‌شوند:

    هندوانه‌ای

    برگ‌های پپرومیا هندوانه‌ای کاملاً شبیه پوست هندوانه هستند و به همین دلیل به این نام شناخته می‌شوند. این برگ‌ها به صورت گرد و گوشتی هستند و خطوط نقره‌ای و سبز تیره دارند. از نیازهای پپرومیا هندوانه‌ای می‌توان به آب و هوای مرطوب، نور غیرمستقیم زیاد و آبیاری پس از خشک‌شدن خاک اشاره کرد.

    چروک

    گل‌های قاشقی چروک یا کاپراتا، یکی از زیبا‌ترین نمونه‌های پپرومیا محسوب می‌شوند که برگ‌هایی ارغوانی با بافت‌های قلبی عمیق و چروک دارند. نگهداری آن نیاز به ‌زحمت بسیاری ندارد و فقط باید 2 مورد را برای آن رعایت کرد؛ آبیاری به‌ اندازه نیاز و قراردادن در نور متوسط و غیرمستقیم خورشید.

    ابلق

    گل قاشقی ابلق، محبوب‌ترین و نام آشناترین نوع پپرومیا است که با برگ‌های براق، بوته‌ای و متراکم، ظاهر زیبایی به خانه شما می‌بخشد. میزان نور مورد نیاز این گیاه تقریباً کم بوده و به همین دلیل برای خانه‌های کم‌نور، علی‌الخصوص آپارتمانی، بسیار مناسب است.

    ابلق قرمز

    این نمونه ابلق، برگ‌های پهن و بیضی‌شکل داشته که لبه‌های آن برخلاف ابلق معمولی که سفید است، صورتی هستند.

    لب ماتیکی

    پپرومیا لب ماتیکی یا لب قرمز، یکی از زیباترین گل‌های قاشقی بوده که ظاهر بسیار جذابی دارد. این گل دارای برگ‌های قاشقی و براق به رنگ سبز تیره است که لبه‌های قرمزرنگی دارند؛ به همین دلیل آن را لب ماتیکی می‌نامند. نگهداری این گل بسیار آسان بوده و فقط کافی است آب و نور مناسب به آن برسانید.

    قطره باران

    یکی دیگر از انواع گل قاشقی گلدار، پپرومیا قطره باران است که برگ‌هایی بزرگ و به شکل قطره اشک دارد. این گیاه علاوه بر برگ‌های براق، دارای ساقه‌های براق نیز بوده که این امر جذابیت آن را چند برابر می‌کند. برای حفظ شادابی و براق بودن پپرومیا قطره باران، کافی است نور و رطوبت متوسط برای آن فراهم کنید.

    کلمبیایی

    پپرومیا کلمبیایی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین گیاهان دانست. این گل دارای برگ‌های کوچک و قاشقی شکلی بوده که لایه رویی آن به رنگ سیاه و لایه زیری آن به رنگ شرابی است و یک خط نقره‌ای نازک نیز در وسط خود دارد. این گیاه یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای نگهداری در منزل به شمار می‌آید؛ چون علاوه بر نگهداری آسان، زیبایی فوق العاده‌ای به خانه شما می‌بخشد.

    نکات نگهداری گل قاشقی در خانه

    گل‌های قاشقی اصولا نگهداری آسان و بی دردسری دارند و نیازی نیست برای شاداب و سالم نگه داشتن آن‌ها زیاد به خودتان زحمت بدهید. برای نگهداری و رشد گل قاشقی فقط کافی است نکات زیر را رعایت کنید.

    نور

    نور مناسب گل‌های قاشقی، نور غیر مستقیم است که شدت آن براساس نوع گل می‌تواند از کم تا زیاد باشد؛ اما از آن جایی که زادگاه این گیاه، جنگل‌های تاریک آمازون بوده، پپرومیا می‌تواند در تاریکی نیز سالم بماند اما نه برای همیشه. به طور کل نور مستقیم، گیاه را می‌سوزاند و نور ناکافی، رشد گیاه را متوقف می‌کند و باید مناسب‌ترین نور برای پپرومیا فراهم شود تا سالم باقی بماند. برای تنظیم یک نور مناسب، مسلما شما نمی‌توانید درجه خورشید را بالا یا پایین ببرید؛ اما می‌توانید با خرید لامپ رشد گیاه ارزان، هر مقدار نوری که می‌خواهید برای گل‌هایتان تنظیم کنید. هنگام خرید لامپ‌های رشد گیاه به کیفیت آن بسیار توجه کنید تا با خرید یک لامپ بی‌کیفیت، گیاهان خود را از بین نبرید.

    خاک

    خاک گل قاشقی باید یک خاک سبک باشد که آب را به خوبی از خود عبور دهد. این خاک می‌تواند مخلوطی از پیت ماس، خاک باغچه یا ماسه باشد یا از خاک معمولی، خاک برگ، شن و پرلیت تشکیل شود.

    رطوبت

    آب و هوای مورد علاقه گیاه پپرومیا، محیط‌های گرمسیر و مرطوب بوده و رطوبت مورد نیاز آن‌ها حدودا 50 درصد است. برای حفظ و یا تامین رطوبت برای گیاه باید هفته‌ای دو بار در تابستان و هفته‌ای یکبار در زمستان، پپرومیا را غبارپاشی کنید.

    آبیاری

    پپرومیا توانایی ذخیره آب را در برگ‌ها و ساقه‌های خود دارد و به همین دلیل آبیاری هر 10 روز یکبار در زمستان و هفته‌ای دو بار در تابستان برای آن کافی است. به طور کل برای فهمیدن زمان مورد نیاز برای آبیاری، باید به خاک گلدان توجه کنید. هروقت خاک گلدان خشک شد، یعنی گیاه به آب نیاز دارد. بهترین روش برای آبیاری گل قاشقی، آبیاری از طریق زیر گلدانی است تا برگ‌های گیاه در عین سیراب شدن، خشک بمانند.

    دما

    پپرومیا یک گیاه با مقاومت بسیار کم نسبت به سرما بوده و این بدین معنی نیست که هرچه دمای آن بالاتر باشد بهتر است؛ بلکه پپرومیا در دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد و از همه بهتر 25 درجه سانتی‌گراد می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و دمای بسیار بالا موجب خشک شدن آن می‌شود.

    کود

    اگر پپرومیای شما دچار مشکلاتی همچون کم‌رنگ شدن برگ‌ها و رشد بسیار کم شد، این بدان معنی است که نیاز به تقویت دارد و عامل تقویتی برای گل قاشقی، چیزی جز کود نیست. کود دادن به پپرومیا باید براساس مشکل و نیاز گیاه باشد و بهتر است در فصول سرد ماهی یکبار و فصول گرم هر دو هفته یک بار، کوددهی به پپرومیا انجام شود. برای خرید کود شیمیایی حتما از فرد متخصص کمک بگیرید تا با توجه به مشکل گیاه، بتوانید کود مورد نیاز را خریداری نمایید.

    گلدان

    گل‌های قاشقی، ریشه‌های ریز و سطحی دارند؛ پس گلدان مناسب آن‌ها، گلدان‌های کوچک است و نیازی به گلدان‌های بزرگ ندارند. برای تعویض گلدان هم باید بدانید که تعویض مکرر باعث آسیب رساندن به ریشه گیاه شده و آن را از شرایطی که با آن سازگار شده بود، جدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است سالی یکبار آن هم در فصل بهار نسبت به تعویض گلدان پپرومیا اقدام کنید.

     

    نگهداری از گل قاشقی در زمستان

    همان طور که گفته شد، گل قاشقی هیچ علاقه‌ای به سرما ندارد و اگر در محیطی قرار بگیرد که دمای انجماد داشته باشد، تمام برگ‌های آن به اندازه ماش می‌شوند. به همین دلیل در فصل زمستان بهتر است گیاه برگ قاشقی خود را به داخل خانه آورده و تا حد ممکن آبیاری به آن را کاهش دهید.

     

    نحوه هرس کردن گیاه گل قاشقی

    پپرومیا در اوایل بهار نیاز به هرس کردن پیدا می‌کند؛ پس برای این کار باید انتهای ساقه و اولین دسته برگ را جدا کنید که می‌توانید به صورت دستی یا با ابزار هرس این کار را انجام دهید.

    روش‌های تکثیر گل قاشقی

    تکثیر گل قاشقی به 2 روش قلمه ساقه و برگ انجام می‌شود که بهترین زمان برای آن، اواخر بهار یا اوایل تابستان است.

    قلمه ساقه

    قلمه زدن ساقه به ترتیب زیر انجام می‌شود:

    • انتخاب یک شاخه بلند
    • جدا کردن یک قلمه 7 تا 10 سانتی‌متری با چاقو یا قیچی
    • جدا کردن تمام برگ‌های قلمه به جز 2 تا برگ
    • جدا کردن انتهای قلمه به صورت مورب با قیچی
    • فرو کردن قلمه در بستر با زهکشی مناسب مانند پیت ماس به اندازه 5 سانتی‌متر
    • قرار دادن گیاه در دمای 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد

    قلمه برگ

    برای تکثیر گل قاشقی از طریق برگ باید در ابتدا یک برگ را از گیاه جدا کنید و سپس به یکی از 4 شکل زیر آن را در بستر مناسب مانند پیت ماس، کوکوپیت و... کاشته و در محیط مرطوب، گرم و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید:

    • برگ با دم‌برگ
    • برگ بدون دم‌برگ
    • نیمه پایین برگ بدون دم‌برگ
    • نیمه بالا برگ

    مشکلات مربوط به گل قاشقی و روش‌های درمان آن ها

    گل‌های قاشقی نیز مانند تمام گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و باغی با بیماری‌ها و مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند که تحت تاثیر مراقبت نادرست یا عوامل محیطی رخ می‌دهند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

    رشد کم و کم رنگ شدن برگ‌ ها

    علت اصلی کندی رشد و بی‌رنگی برگ‌های گیاه قاشقی، کاهش عناصرغذایی موجود در خاک گیاه است. برای جبران آن باید از کودهای متناسب با نیاز گیاه استفاده کرده و سعی کنید با تغذیه مصنوعی، مشکل گیاه را حل کنید.

    گل ندادن

    علت گل ندادن گل قاشقی، کمبود نوراست. برای جبران نور باید محل گلدان خود را عوض کرده یا از پنل نور رشد گیاه استفاده کنید.

    زرد شدن برگ ها و تار عنکبوت بستن در زیر برگ

    دلیل این مشکل، آفت کنه بوده که با سمپاشی کردن گیاه هر 2 هفته یکبار با سم کنه کش، غبارپاشی و تمیز کردن برگ‌ها می‌توان آن را از بین برد.

    کپک خاکستری روی ساقه

    کپک خاکستری نشانه قارچی بوده که ناشی از هوای سرد و مرطوب است. برای رفع آن می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

    • استفاده از سم قارچ کش
    • انتقال گلدان به محیط گرم
    • توقف غبارپاشی
    • کاهش آبیاری
    • تاول زدن برگ

    تاول برگ‌های گل قاشقی، از علائم بیماری قارچی است که بدنبال آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد. برای از بین بردن آن باید هنگام آبیاری صبر کنید که خاک گلدانتان کاملاً خشک شود، میزان آبیاری را کم‌تر کنید، آب زیر گلدانی را مرتب تخلیه کنید، زهکشی را مرتب چک کنید و از قارچ‌کش استفاده نمایید.

    خم شدن برگ ها

    تشنه ماندن گیاه باعث خم شدن برگ‌های آن می‌شود و برای رفع آن باید فورا گیاه را آبیاری نمایید و آن را به محیطی خنک منتقل کنید.

    زنگ زدن برگ ها

    نقاط ریز زنگ مانند روی برگ‌های قاشقی گیاه، نشانه استفاده از براق‌کننده‌های شیمیایی است. برای برق‌انداختن گیاه بهتر است از غبارپاشی یا پارچه مرطوب استفاده کنید.

     

    پوسیده شدن برگ و ساقه

    این امر نشانه آبیاری زیاد است که برای رفع آن باید صبر کنید که خاک گیاه کاملاً خشک شده و سپس با مقدار کمتری آبیاری را شروع کنید.

     

    سقوط کردن برگ ها

    سقوط کردن برگ‌های گل قاشقی، ناشی از سرد بودن محیط بوده و باید فورا گیاه را به محیط گرم‌تری منتقل کنید.

     

    کوچک ماندن برگ های جدید

    اگر برگ‌های جدید گیاه کوچک می‌مانند و رشد نمی‌کنند، می‌تواند 2 دلیل داشته باشد؛ یا گلدانش کوچک است و یا موادغذایی آن به مقدار کافی نیست که در هر 2 صورت باید برای رفع آن اقدام کنید.

     

    لکه های حلقوی روی برگ

    علت ایجاد لکه حلقوی روی برگ گیاه نشانه وجود یک ویروس است که در رطوبت بالا رشد می‌کند. از آن جایی که این ویروس درمان ندارد، باید برگ‌های آسیب دیده و یا در موارد شدید کل گیاه را دور بیاندازید.

     

    لکه سفید پنبه ای زیر برگ و روی ساقه

    این مشکل به دلیل آفت شپشک اتفاق می‌افتد و برای رفع آن باید غبارپاشی را کاهش دهید، شپشک‌ها را با پنبه الکل جمع کنید و با حشره کش مناسب گیاه را سم پاشی نمایید.

     

    آیا گل قاشقی سمی است؟

    گل قاشقی نه تنها در رده گیاهان سمی قرار ندارد و می‌توان از آن با خیال آسوده در منازل استفاده کرد؛ بلکه خاصیت ضد آلودگی نیز دارد مخصوصا برای محیط‌های کوچک آپارتمانی. گل قاشقی آپارتمانی می‌تواند هوای خانه را تصفیه کرده، اکسیژن محیط را افزایش داده، آلودگی‌های هوا را از بین برده و خانه را از گازهای مضر و شیمیایی پاک کند.

     

    گل قاشقی، بهترین انتخاب برای آپارتمان و منازل

    گل‌های قاشقی که با نام پپرومیا نیز شناخته می‌شوند، یکی از بهترین‌ گل‌ها برای نگهداری در منازل مخصوصا آپارتمان‌ها هستند. دلیل این موضوع نگهداری آسان، سمی نبودن، تصفیه هوا، پاکسازی محیط، ابعاد مناسب و رشد در نور کم است. شرایط نگهداری آن بسیار ساده بوده و فقط کافی است نور، دما، آب و خاک مناسب را برای آن فراهم کنید که در اینصورت اکثر بیماری‌ها و مشکلات آن نیز رفع می‌شوند. برای خرید گل‌های قاشقی شما با تنوع بالایی مواجه می‌شوید و می‌توانید از بین 7 نوع گل قاشقی، یکی را با سلیقه خود پیدا کنید و به خانه ببرید.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    میثم
    1402/05/31 16:35

    عالی

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط