گیاه دراسنا و انواع آن

آنچه در این مقاله میخوانید
    گیاه دراسنا و انواع آن

    گیاه دراسنا، یکی از معروف‌ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به راحتی خود را با هر شرایط آب و هوایی سازگار می‌کند؛ به طوری که می‌تواند هم در مقابل کم آبی بسیار مقاومت کند و هم در محیط‌هایی با نور بسیار کم، به حیات خود ادامه دهد؛ ازاین رو نگهداری گیاه دراسنا کامپکت را به همه کسانی که وقت کافی برای پرورش گیاهان ندارند یا کم تجربه هستند، توصیه می‌کنیم.

    دو عامل زیبایی و مقاومت بالا، موجب محبوبیت این نوع از گیاه‌های آپارتمانی شده است. گیاه دراسنا، به نخل شباهت دارد که می‌تواند در زیبایی دکوراسیون دفاتر کار یا منزل شما، تاثیر بگذارد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با گیاه دراسنا کامپکت، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    معرفی گیاه دراسنا

    گیاه دراسنا کامپکت، بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا و از خانواده مارچوبه‌ها است. نام علمی گیاه دراسنا، Dracaena Compacta تلقی می‌شود که برگ‌هایی سبز و البته متراکم دارد. علت نام‌گذاری این گیاه، به‌دلیل نحوه قرارگیری برگ‌های این گیاه در کنار هم است که به‌صورت بسیار فشرده جای گرفته‌اند. البته در کنار این نام، گیاهان دراسنا به خون سیاوش هم معروف هستند.

    ریشه‌های این گیاه، قطر یکسانی دارند که به رنگ‌های زرد و نارنجی هم دیده می‌شوند. گیاه دراسنا انواع گوناگونی دارد که به محدوده جغرافیایی محل زندگی و رشدشان بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی رشد انواع گیاهان دراسنا دشوار نیست.

    مشخصات ظاهری گیاه دراسنا کامپکت

    گیاه آپارتمانی دراسنا، برگ‌های خشن و سبز رنگی دارد که ممکن است در انواع مختلف آن، نوارهایی به رنگ‌های زرد یا قرمز مایل به قهوه‌ای وجود داشته باشد. برگ‌های زیبا با طرح‌های ظریف آن را به گیاهی پرطرفدار و محبوب در بین لیست خرید گیاهان آپارتمانی قرار داده است.

    گیاه دراسنا در مناطق گرمسیری آفریقا تا 15 متر رشد می‌کند؛ اما در محیط‌های آپارتمانی تنها 120 تا 180 سانتی‌متر رشد خواهد کرد. بهتر است بدانید که این گیاهان زیبا و همیشه سبز، سمی هستند و بلعیدن آن‌ها موجب مسمومیت می‌شود؛ بنابراین باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد.

    انواع گیاه دراسنا

    گیاه دراسنا، صدها گونه مختلف دارد که فقط تعدادی از آن‌ها برای نگهداری در خانه و منزل مناسب هستند. گیاه آپارتمانی دراسنا نور روشن و غیرمستقیم یا سایه را دوست دارد و به همین علت در فضای بسته نیز رشد می‌کنند. در ادامه به معرفی چند گونه از انواع گیاهان دراسنا می‌پردازیم.

    دراسنا خون اژدها یا دراکو

    این درختان که  دراسنا خون اژدها یا دراکو نام دارند، در صورت هرس یا بریده شدن مایعی قرمز رنگ از خود ترشح می‌کنند که در زمان‌های دور از آن به‌عنوان رنگ استفاده می‌شد. دراسنا دراکو که حدود 1.2 متر ارتفاع دارد، در دسته دراسنای پرچمی قرار می‌گیرد. برگ‌های آن به رنگ سبز تیره و قرمز کبود دیده می‌شود و به‌جز رنگ‌های زیبایش بسیار مقاوم است. این نوع از انواع گیاهان دراسنا، گل‌های سبز مایل به سفید همراه توت‌های نارنجی دارد که بسیار آهسته رشد می‌کنند.

    گیاه دراسنا بلالی یا فراگراس

    دراسنا بلالی، شباهت بسیاری با درخت نخل مینیاتوری دارد که ظاهر آن تنه قهوه‌ای رنگ و یک دسته از برگ‌های سیخ دار رو به بالا است. این گیاه نوارهای طلائی روی برگ‌های سبز دارد و بهتر است بدانید که دراسنای بلالی گونه‌های مختلفی دارد و دراسنا کامپکت، محبوب‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید.

    بامبو یا دراسنا ساندریانا

    در اصل می‌توان اینگونه بیان کرد که گیاه بامبو نوعی دراسنا محسوب می‌شود و نام اصلی آن دراسینا ساندریانا می‌باشد. این گیاه که با نام بامبو خوش شانس هم شناخته می‌شود محبوبیت زیادی در بین گیاهان آپارتمانی دارد. شما قادرید این نوع از انواع گیاهان دراسنا را علاوه بر خاک، در آب نیز پرورش دهید (کشت هیدروپونیک) و علت نام‌گذاری آن هم به همین دلیل است؛ درصورتی که هیچ شباهتی به بامبوهای ژاپنی ندارد.

    شما می‌توانید در مقاله دیگری از ایران گرولایت با نام " گیاه بامبو و شرایط نگهداری از آن " در ارتباط با این گیاه بیشتر مطالعه کنید.

    دراسینا ساندریانا

    دراسنا لیزا

    دراسنا لیزا، یکی از انواع گیاهان دراسنا است. تفاوت آن در شاخ و برگ‌های سبز براق و توری شکل باریک‌تری دارند. این گونه از دراسناها، بهترین مقاومت را در برابر نور کم از خود نشان می‌دهد و بهتر است بدانید که شرایط نگهداری آن مانند دراسنا کامپکت است.

    دراسنا وارنکی

    این نوع از گیاه دراسنا، بوته‌ای و همیشه سبز است. برگ‌های این گیاه به شکل شمشیر هستند که به رنگ سبز خاکستری با نوارهای سفید، سبز یا رنگ خاکستری دیده می‌شوند. اگر بخشی از برگ‌های این گیاه را لمس کنید، متوجه سختی و سفتی این برگ‌ها می‌شوید.

    دراسنا رفلکسا

    این نوع از گیاهان دراسنا، برگ‌های مارپیچی و شمشیری شکل به‌ رنگ‌های زرد و سبز راه راه هستند. این گیاه می‌تواند با گذشت زمان، به ارتفاع 2.5 متر برسد اما لازم است بدانید که بیشتر نمونه‌های این نوع که در خانه رشد می‌کنند، ارتفاع آن‌ها حداکثر 1.5 متر می‌شود.

    دراسنا آواز جامایکا یا آهنگ جم

    این گیاه، یکی دیگر از انواع گیاهان دراسنا رفلکسا به‌حساب می‌آید که چندین ساقه با رنگ‌های سبز آهکی و سبز تیره دارد. شاخ و برگ‌های این گیاه تحمل نور کم را دارند و موجب زیبایی اتاق می‌شوند. دراسنا آواز جامایکا در برابر کم آبی نیز بسیار مقاوم می‌باشد.

    دراسنا آواز هند

    این گیاه آپارتمانی، زیر مجوعه گیاه دراسنا رفلکسا محسوب می‌شود. این گیاه تا ارتفاع 5/1 متری رشد می‌کند. شکل ظاهری گیاه دراسنا آواز هند، برگ‌های پهن به رنگ‌های سبز تیره دارد که با حواشی کرمی رنگ تزئین شده‌اند.

    دراسنا فلوریدا

    این نوع دراسنا، گیاه همیشه سبز با سرعت رشدی آهسته است که به‌دلیل شاخ و برگ‌های متنوع و زیبایش بسیار محبوب و پرطرفدار است. شاخه‌های نازک این گیاه آپارتمانی، برگ‌هایی با رنگ سبز و لکه‌هایی به رنگ‌های کرم و طلائی دارد.

    شرایط نگهداری از گیاه دراسنا

    همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، انواع گیاهان دراسنا مقاومت بالایی دارند. اما با این وجود هر برای زندگی هر گیاه باید عواملی مانند نور، آبیاری، رطوبت، خاک مناسب، دما، میزان و نوع کوددهی، تعویض گلدان یا تمیز کردن برگ‌های آن همگی رعایت شوند. پس اگر می‌خواهید از شرایط نگهداری گیاه دراسنا آشنا شوید، با ما همراه باشید. 

    نور

    گیاه دراسنا همان طور که گفته شد گیاهی سایه دوست به حساب می‌آید و شما می‌بایست از آن در برابر نور مستقیم آفتاب، محافظت کنید. با این وجود این گیاه در محیط‌های روشن رشد سریع‌تری دارد و شما باید نسبت دقیق این میزان نور را یا به صورت تجربی یا با کمک مشاور بدست بیاورید؛ اما اگر در تامین نور گیاه دراسنا با چالش روبرو شدید، می‌توانید با خرید لامپ رشد گیاه این مشکل را برطرف نمایید.

    آبیاری گیاه دراسنا

    گیاه دراسنا به خشکی حساس است؛ به طوری که شما باید یک بار در هفته در زمستان و دو الی سه بار در هفته در فصل تابستان به آن آب بدهید. برای جلوگیری از خشک‌شدن نوک برگ‌های آن، باید از آب کتری سرد شده برای آبیاری استفاده کنید.

    رطوبت

    گیاه آپارتمانی دراسنا، به رطوبت متوسط احتیاج دارد؛ به طوری‌که رطوبت اتاق برای آن کافی است. به شما توصیه می‌کنیم که در هوای گرم و خشک، هر چند وقت یکبار برگ‌ها را غبارپاشی نمایید. غبارپاشی به تمیز شدن برگ‌‌ها از گرد و غبار هم کمک می‌کند.

    دما

    جهت نگهداری گیاه دراسنا، می‌بایست آن را در دمای 24-15 نگه دارید. کاهش دما تا زیر 12 درجه سانتی‌گراد، باعث ریزش برگ‌ها و در نتیجه خشک شدن گیاه می‌شود. در دمای بالاتر از حد تحمل گیاه، باید با اسپری آب روی برگ‌های گیاه دراسنا بریزید تا از سوختگی نوک برگ‌های آن، جلوگیری کنید.

    کوددهی

    برای رشد بهتر و افزایش برگ‌های جدید، بهتر است به تغذیه گیاه خود اهمیت بدهید. گیاه دراسنا را می‌توان در فصل رشد 3-2 هفته یکبار با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی یا هر ماه یک بار با یک کود کامل مانند کود 10-10-10 تغذیه مصنوعی کرد.

    البته شما می‌توانید برای خرید کود مایع و خرید کود کامل از برندهای معتبر جهانی با کارشناسان ایران گرولایت در تماس باشید تا انواع کود مناسب گیاه درسنای آپارتمانی را خدمت شما معرفی کنند.

    خاک مناسب

    این گیاه خاک کمی اسیدی را می‌پسندد. به‌همین علت باید خاک گلدان یا باغچه را با خاک برگ و شن یا پرلیت ترکیب کنید یا از خاک‌های مخصوص گیاهان گلدانی که به خوبی زهکشی شده‌اند را استفاده نمایید. به شما توصیه می‌کنیم برای نگهداری از گیاه دراسنا، کمپوست را به‌ منظور تقویت خاک به آن اضافه کنید.

    گلدان مناسب

    گلدان مناسب، باید زهکشی مناسبی را برای خاک فراهم آورد. اولین شرط انتخاب گلدان مناسب برای گیاه، دارا بودن حفره‌های زهکشی متعدد در سطح زیرین آن است. گلدان‌های سفالی برای گیاه دراسنا کامپکت، مناسب به‌حساب می‌آید زیرا این جنس گلدان‌ها خاک را بین دفعات آبیاری خشک می‌کند و مانع خشک شدن مطلق آن نیز می‌شود. اگر دراسنا شما کوچک است می‌بایست گلدانی با اندازه 20 سانتی‌متر تهیه کنید و سراغ گلدانی با ابعاد کوچک‌تر نروید.

    نکته ای مهم در نگهداری از دراسنا

    اگر می‌خواهید گیاه دراسنا را در اتفاع بالایی قرار دهید، بهتر است ساقه‌های قدیمی آن را کوتاه کنید و به رشد بهتر آن کمک کنید. هر موقع احساس کردید که رشد گیاه متوقف شده است، گیاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید به آن آفت نزده باشد.

    تکثیر گیاه دراسنا

    علاوه بر استفاده از جوانه‌های به‌وجودآمده در گیاه، می‌توانید از روش قلمه زدن گیاه دراسنا آن را تکثیر کنید. در مرحله اول شما باید قلمه را از ساقه بدون برگ بگیرید و به تکه‌های 5 تا 7/5 سانتی‌متری تقسیم نمایید. هر قلمه را در پودر هورمون یا ژل ریشه‌زایی قرار دهید و آنان را کیسه پلاستیکی در دمای 24 درجه و البته دور از نور مستقیم آفتاب نگه دارید. پس از دو ماه کیسه را برداشته و تغذیه مصنوعی را آغاز کنید.

     

    بیماری ها و روش های درمان گیاه دراسنا

    بیماری‌ها و آفات گیاهان دراسنا، در انواع مختلف آن یکسان است که در ادامه به بررسی شیوه‌های درمان آن‌ها می‌پردازیم.

     اگر متوجه برگ‌های کمرنگ و ریزش آن‌ها شدید، بدانید که این مورد نشان‌دهنده هوای گرم و خشک است. شما باید گیاه را به محیط خنک‌‌تری ببرید و هفته‌ای سه بار در تابستان غبار پاشی کنید به‌علاوه می‌توانید از مشاوره گل و گیاه کمک بگیرید.

    اگر دیدید که برگ‌های گیاه دراسنای شما زرد شده است و زیر آن‌ها تار عنکبوت مشاهده می‌کنید، علت آن کنه ریز قرمز است. برای نگهداری از گیاه دراسنا در برابر این کنه‌ها، باید هر دو هفته یکبار آن را با سم کنه کش آغشته نمایید. شما می‌توانید برای بهبود این موضوع، تجهیزات گلخانه‌ای خود را افزایش دهید.

    اگر برگ‌های جدید ریز هستند و سرعت رشد گیاه بسیار کاهش یافته است، نشان‌دهنده آن است که خاک مواد مغذی ندارد و بهتر است گیاه را با کود مناسب تغذیه کنید یا نسبت به خرید خاک اقدام کنید. زرد شدن حاشیه برگ‌های پایین و قهوه‌ای شدن آن‌ها و خشک شدن نوک دراسنا، بدین معنا است که گیاه دراسنا به آبیاری نیاز دارد. گلدان را به مدت 15 دقیقه در تشتی پر از آب قرار دهید و سپس آبیاری آن را تنظیم کنید.

     

    آیا گیاه دراسنا سمی است؟

    بله. گیاه دراسنا سمی است و اگر برای توسط کودکان یا حیوانات خانگی بلعیده شود، باعث مسمومیت می‌شود. عوارض بلعیدن گیاه دراسنا برای گربه و سگ استفراغ، تهوع، کاهش وزن، گشاد شدن مردک چشم و اسهال است. شما می‌بایست گیاه آپارتمانی دراسنا را از حیوان خانگی خود نگه دارید.

    در صورت تمایل با آشنایی با سایر گیاهان سمی آپارتمانی می‌توانید به مقاله گیاهان سمی برای حیوانات خانگی مراجعه کنید.

    جمع بندی

    گیاه دراسنا، گیاه سمی‌است که مقاومت بسیاری دارد و به کسانی که بیشتر اوقات در منزل نیستند و زمان کافی برای نگهداری از گیاه را ندارند، توصیه می‌شود. نگهداری این گیاه آپارتمانی زیبا، اصلا دشوار نیست و می‌توانید برای زیبایی دکوراسیون خود از این گیاه استفاده کنید. برای نگهداری از گیاه دراسنا نیز اگر نکاتی را که در بالا ذکر شده است را خوب رعایت نمایید مطمئن باشید با مشکلی روبرو نخواهید شد.

    سوالات متداول در ارتباط با گیاه دراسنا

    گیاه دراسنا چیست؟

    گیاه دراسنا، گیاهی آپارتمانی و مقاوم است که انواع مختلفی دارد. این گیاه سمی است و می‌بایست از دسترس حیوانات و کودکان دور بماند. 

    گیاه دراسنا دچار کمبود رطوب شده است اما امکان غبارپاشی هر روز نیست. راه حل آن چیست؟

    دور گیاه استوانه شفاف نایلونی درست کنید و یک طرف آن را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد. با اینکار رطوبت اطراف گیاه بالا می‌رود و دیگر نیازی به غبارپاشی هر روزه نخواهد داشت.

    علت نوک‌سوزی برگ‌های گیاه دراسنای قرمز چیست؟

    ممکن است بیش‌از حد به آن آب داده باشید زیرا دراسنا به املاح موجود در آب حساس است و بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد است.

    خواص دراسنا چیست؟

    زیبایی، اولین فایده این گیاه آپارتمانی است که محیط شما را سرشار از زیبایی می‌کند. اما لازم به ذکر است که گیاه دراسنا، علاوه‌بر زیبایی باعث تصفیه هوای محیط شما، افزایش تمرکز، افزایش رطوبت می‌شود و آلاینده‌ها را به خود جذب می‌کند.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    دریایی
    1402/07/08 19:51

    عالی . Way to go

    میثم
    1402/05/31 16:44

    عالی

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط