کاشت پیاز با لامپ رشد گیاه

آنچه در این مقاله میخوانید
    کاشت پیاز با لامپ رشد گیاه

    پیاز یکی از سبزیجات محبوب برای طبخ در انواع غذاهاست. کاشت پیاز برای باغبان خانگی بسیار لذت بخش است. زیرا کاشت و پرورش آن راحت است و در مدت کوتاهی محصول می دهد. پیاز انواع مختلفی دارد و برای کاشت و رشد، فضای کمی نیاز دارد و به راحتی می توان آن را در باغچه و گلدان بکارید و خودتان از پیازی که کاشته اید استفاده نمایید. در این مقاله سعی داریم که با روش های کاشت پیاز در گلدان و باغچه و کاشت پیاز با لامپ رشد گیاه بیشتر آشنا شویم؛ با ما همراه باشید.

    کاشت پیاز در گلدان

    انواع پیاز براساس میزان نور موردنیاز

    نام علمی این گیاه Allium cepa و از خانواده نرگسیان می باشد و گیاهی بسیار قدیمی و پر کاربرد در تهیه انواع غذاها است. ولی چگونه پیاز را بکاریم؟

    پیاز انواع گوناگونی دارد. پیاز در سه رنگ سفید، زرد و قرمز یا همون بنفش وجود دارد و هرکدام کاربرد خاصی دارد. کاشت پیاز به میزان نور بستگی دارد و پیازها بر اساس نور مورد نیاز برای رشد، به سه دسته تقسیم می شوند:

    پیازهای روز کوتاه

    این نوع پیازها به کمترین میزان نور در روز احتیاج دارند و مناسب برای کاشت در پاییز هستند و در روز به 11 الی 12 ساعت نور نیازمند هستند. این نوع پیازها 6 تا 7 ماه بعد از کاشت و در زمستان یا اوایل بهار برداشت می شوند و معمولاً در مناطق سردسیر که میزان نور و گرما کم است، قابل کشت هستند.

    پیازهای روز متوسط

    کاشت این نوع پیاز برای آب و هوای ملایم و معتدل مناسب است و در روز به مدت 13 تا 14 ساعت به نور احتیاج دارند. این نوع پیاز معمولاً در زمستان کاشته می شود و 5 الی 6 ماه زمان برای محصول دهی نیاز دارند و در خرداد یا تیر سال بعد برداشت می شوند.

    پیازهای روز بلند 

    این نوع پیازها به روزهای بلند و گرم و نور زیادتری نسبت به دو دسته قبل نیاز دارند و در روز به 16 ساعت نور برای رشد و پرورش این نوع پیاز احتیاج است. این گونه های پیاز در مناطق گرمسیر کاشته می شود، فصل کاشت این نوع پیازها  اوایل بهار می باشد و بعد از 6 ماه در شهریور یا مهر برداشت می شوند.

    پیاز برای کاشت و پرورش شدیداً به نور وابسته است و هنگام کاشت باید با توجه به نور موجود در محیط، نوع مناسب آن را برای کاشت و پرورش تهیه کرد. برای کاشت پیاز در باغچه حتماً باید محیط و نور قابل دسترس گیاه را در نظر گرفت و سپس گونه مناسب را انتخاب کرد.

    اما برای کاشت و پرورش پیاز در گلدان و منزل وجود نور الزامی است، اگر نور لازم در دسترس گیاه ندارید، می توانید از نورهای مصنوعی یا همان لامپ های مخصوص رشد گیاه برای کاشت و رشد پیاز استفاده نمایید. مطمئنا انتظار دارید گیاهتان با فراهم آوردن امکانات اولیه مانند آب و خاک ، محصول خوبی بدهد. اما اگر نور گیاه کامل و کافی نباشد، پیازهایتان رشد خوبی نخواهد داشت و محصول خوبی با وجود بذر مناسب نخواهید داشت.

    شما می‌توانید انواع لامپ رشد گیاه را متناسب با نوع پیازی که می‌کارید از ایران گرولایت تهیه کنید.

     

    پیاز برای رشد به مقدار زیادی نور مستقیم نیاز دارد و زمانی که نور مورد نیازشان تامین نشود، محصولی نمی دهد. در بیشتر موارد حتی نور لبه پنجره، نور مورد نیاز برای کاشت پیاز را تامین نخواهد کرد.

    بهترین راه حل این است پیازهای خود را زیر لامپ رشد گیاه، قرار دهید. رشد پیاز زیر نور مصنوعی این امکان را می دهد که میزان نور به دو روش قابل کنترل باشد: روشنایی لامپ و میزان نزدیکی حباب نور مصنوعی به پیاز در حال رشد. شما می توانید با قرار دادن لامپ رشد گیاه فقط 5 تا 7 سانتی متر بالاتر از گلدان رشد پیاز، شدت نور را فراهم کنید.

    کاشت پیاز با لامپ رشد گیاه

    لامپ led رشد گیاه به خصوص برای رشد پیاز بسیار مناسب هستند، زیرا حرارت بسیار کمی دارند، موجب سوختگی پیازها نمی شوند و برق کمی مصرف دارند؛ حدود 5 برابر کمتر از لامپ های فلورسنت برق استفاده می کنند، جیوه ندارند و مانند شیشه خرد نخواهند شد.

    شرایط کشت و پرورش پیاز 

    یکی از مزایای پرورش پیاز این است که برای رشد خود آفات و حشرات مختلف را دفع می‌کند و به خاطر همین هنگام کاشت همراه سبزیجات و صیفی جات دیگر این محصول را به عنوان پاکسازی کننده خاک مورد کاشت استفاده می‌کنند. در ادامه به شرایط کاشت و رشد پیاز در باغچه و گلدان و رشد بهتر پیاز با لامپ رشد گیاه ( نور مصنوعی) خواهیم پرداخت:

    بهترین زمان برای کاشت پیاز

    بسته به نوع پیاز و منطقه می‌تواند یکی از پیاز های روز بلند، روز متوسط و یا روزکوتاه را انتخاب کنید و بر این اساس بهترین زمان کاشت پیاز را انتخاب کنید. معمولا از انواعی برای کاشت استفاده می شود که بهترین زمان کاشت شان اوایل بهار است. زیرا پیاز گیاهی است که برای رشد خود، هوای خنک را دوست دارد، اما در پایان رشد به دمای بالاتر نیاز دارد.

    مزیت کاشت پیاز در گلدان در این است که می‌توانید در هر فصل از سال آن را بکارید، البته در صورتی که شرایط مورد نیاز برای کاشت و رشد پیاز را فراهم کنید. دانستن شرایط لازم برای رشد در هنگام کاشت پیاز ضروری است، زیرا منجر به داشتن پیازهای بهتر و سالم تر خواهد شد. در زیر به نیازهای مهم برای کاشت و پرورش پیاز مانند آبیاری، دما و غیره در باغچه و یا گلدان می پردازیم.

    میزان آبیاری پیاز

    پیاز گیاهی است که آب زیادی برای رشد احتیاج دارد و اگر قصد کاشت پیاز در باغچه یا گلدان را دارید، باید خاک آن همیشه مرطوب باشد و آبیاری پیاز طوری نباشد که حالت باتلاقی در اطراف گیاه ایجاد شود. بعد از کاشت پیاز در گلدان و یا باغچه، معمولاً هر دو روز یکبار آن را آبیاری کنید.

     نور مورد نیاز جهت کاشت پیاز

    پیاز برای جوانه‌زنی و رشد به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد و اگر آن را در گلدان می کارید، بهتر است آن را پشت پنجره جنوبی قرار دهید.

    دمای مناسب

    همانطور که گفته شد پیاز گیاهی است که فصل خنک را دوست دارد و البته بستگی به نوع پیاز یعنی روز بلند یا روز کوتاه و یا روز متوسط  دارد. اما حداقل دمای لازم برای کاشت پیاز دمای 13 درجه سانتیگراد و بهترین دما برای رشد آن بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است.

    اگر برای کاشت پیاز از بذر در باغچه استفاده می کنید، بذرها را چند هفته قبل از بهار می توانید در محیطی گرم نشاء نموده و در بهار به زمین اصلی منتقل کنید. برای کاشت پیاز در گلدان در هر فصلی، می توانید آن ها را به صورت مستقیم بکارید. سرمای هوا باعث می شود که پیاز تندی داشته باشید . در مناطق گرم مانند جنوب ایران معمولاً پیاز شیرین تر و تردتر از جاهای دیگر رشد می کند.

    خاک

    پیاز به خاک خاصی حساس نیست و در هر خاکی رشد می کند. اما معمولاً در خاک نیمه سبک و با pH بین 5.6 تا 7 بهتر رشد می کند. بهتر است بسته به گونه پیازی که کاشته می شود و اینکه در گلدان یا باغچه کاشته می شود، از خاک های متفاوتی استفاده کنید.

    اگر قصد کاشت پیاز در باغچه را دارید بهتر است از خاک ماسه ای و رس استفاده کنید و خاک را چند ماه  قبل از کاشت به کمک کودی که درباره آن توضیح خواهیم داد، تقویت کنید. اگر قصد کاشت پیاز در گلدان و خانه را دارید بهتر است از خاک لومی و یا  ترکیبی از خاک باغچه و کمپوست پوسیده و کمی رس استفاده کنید.

    برای خرید خاک گلدان و انواع بستر کشت گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید.

     

    کاشت پیاز با نور مصنوعی

    کوددهی برای کاشت پیاز در باغچه یا گلدان

    برای تقویت خاک باغچه قبل از کاشت پیاز بهتر است آن را از چند ماه قبل تقویت کنید. برای انجام این کار، چند ماه مانده به زمان کاشت پیاز، خاک را با کودی که فسفر زیادی دارد تقویت کنید. زیرا فسفر برای قسمت زمینی پیاز که غده ای است، مفید بوده و کمک به رشد بهتر آن می کند. خاک را تا عمق 10 الی 15 سانتیمتر با کود فسفر دار یا کود حیوانی  زیر و رو و مخلوط کنید.

    انواع کود گیاهی، ارگانیک و غیرارگانیک را از ایران گرولایت تهیه کنید.

     

    مخلوط  کود فسفر دار نظیر 10-20-10 یا 0-20-0 بسیار مفید است. در این مرحله مطمئن شوید که علف­های هرز باغی که در آن پیاز کاشته می‌شود، از بین رفته باشد. اما بعد از کاشت و زمان رشد پیاز در باغچه و یا گلدان، برای تقویت و رشد بیشتر از کودهای نیتروژن دار به صورت ماهانه استفاده کنید. اگر کود شیمیایی در دسترس ندارید از کود حیوانی یا کمپوست که برای تقویت خاک اضافه کرده اید، استفاده کنید و فقط لازم است سطح خاک را مالچ پاشی کنید.

    مالچ پاشی

    جهت حفظ رطوبت خاک و کاهش آبیاری و عدم رشد علف های هرز می توانید سطح بوته های تازه پیاز را با چمن زده شده یا کاه ، تکه های سنگ، پلاستیک و غیره بپوشانید.

    بهترین زمان برداشت پیاز

     هرکدام از بوته های پیاز که بیرون کشید را دوباره داخل خاک قرار ندهید، چون دیگر رشد نمی کند. بهترین زمان برای برداشت پیاز هنگامی است که قسمتی از غده پیاز از خاک بیرون زده است. هنگام برداشت پیاز ساقه های پیاز زرد می شود، از بین می‌رود و پوسته های خارجی پیاز در زیر خاک خشک می گردد. در این زمان برگها و ساقه‌ها را پای پیاز بشکنید یا اینکه بر روی پیازهای تازه قدم بزنید تا ساقه پیاز بشکند و بعد از دو روز پیازها را از خاک بیرون بکشید.

    این کار باعث می‌شود که انرژی گیاه باعث رشد بیشتر غده های پیاز شود. اما اگر بعد دو روز پیازها برداشته نشود در این صورت قسمت وسط پیاز دوباره در فصل بهار شروع به برگ دهی می کند و این بار ساقه های گل دهنده رشد می کنند و گلهای پیاز به بذر قابل کاشت تبدیل می شود. بعد از رسیدن بذرها می توان آنها را جمع آوری کرد و برای کاشت پیاز در سال آینده نگهداری کرد. گلهای پیاز بیشتر اوقات سفید و بذرهای آن مشکی هستند.

    پیاز ها بعد از اینکه کاملاً برداشته شدند، باید یک روز در آفتاب قرار بگیرد تا خشک بشود و به مدت یک ماه به انبار خشکی منتقل شوند و کاملاً خشک گردند. تا هنگامی که برای حمل و نقل و رسیدن به مصرف کننده در کنار هم قرار می گیرند، پوسیده و له نشوند. پیازهای شیرین به دلیل رطوبت بالایی که دارند زود خراب می شوند، بهتر است پوسیدگی ظاهری آن مرتباً بررسی شود. اگر پیازی دچار پوسیدگی بود آن را خارج کنید که به بقیه پیازها آسیب نزند.

    معمولاً برای خشک کردن پیاز از توری هایی استفاده می شود که باعث می‌شود تبادل هوا بهتر انجام شود. این کار  کمک می­‌کند پیازها عطر و طعم خود را حفظ کند.

    چگونه پیاز را بکاریم؟

    پیاز معمولاً به دو طریق در باغچه و گلدان کاشته می شود:

    • کاشت از طریق سوخ (پیازهای کوچک)
    • کاشت از طریق بذر 

    برخی کشاورزان برای کاشت در باغچه، سوخ را نسبت به کاشت بذر ترجیح می دهند؛ به دلیل اینکه کاشت پیاز با سوخ (پیازهای کوچک) در شرایط نامناسب آب و هوایی مقاومت بیشتری دارد. برای کاشت پیاز در گلدان و در خانه، بذر بهتر است.

    همانطور که گفته شد پیاز را در هر فصلی می توان کاشت، پیاز را به دو صورت کاشت مستقیم بذر و نشاء کردن نیز تکثیر می کنند.

    در روش دیگر می توان ابتدا در سینی نشاء، سوخ یا پیازهای کوچک را کاشت و پس از رشد، آنها را به زمین اصلی و باغچه منتقل کرد.

    کاشت پیاز در باغچه

    کاشت پیاز در گلدان و باغچه از طریق بذر

    برای کاشت پیاز در باغچه و گلدان، بذر را به صورت مستقیم می توانید در باغچه یا گلدان بکارید. برای کاشت بذر پیاز در باغچه در ردیف هایی که از یکدیگر 10 تا 20 سانتی متر فاصله دارند و بذرها را به فاصله 2 تا 6 سانتی متر از همدیگر بکارید. در هر شیار دو تا سه عدد بذر به عمق 2 سانتی متر بکارید و یا اینکه بذرها را در سینی نشاء یا گلدانی دیگر کاشته شود و بعد از رشد ساقه حدود 5 سانتی متر به باغچه به فواصلی که در بالا گفته شد منتقل کنید.

    روش دیگر برای کاشت بذر پیاز در باغچه ردیف‌هایی به فواصل 20 سانتی متر از یکدیگر می باشد که حفره هایی به عمق 5 سانتی متر بکنید و بذرها را در حفره ها با فاصله 10 سانتیمتر می پاشیم و روی آن را با خاک نرم به ارتفاع 2 سانتی متر پر کنید، بعد از رشد پیاز ها حدود 5 سانتی متر، فاصله پیازهای تازه رسیده را به 5 سانتی متر از هم کم کنید.

    برای کاشت بذر در گلدان، ابتدا گلدان مناسب که بهتر است سفالی باشد را انتخاب کنید و گلدان را با خاک مناسب پر کنید و سپس بذرها را مستقیماً در فواصل 1 تا 2 سانتی متر از یکدیگر و در حفره هایی با عمق 2 تا 3 سانتی متر بکارید، بعد از رشد پیازها تا حدود 5 سانتی متر، گیاهانی که قویتر هستند را انتخاب و فاصله بین پیازهای تازه شکفته را تا 5 سانتیمتر بیشتر کنید. هر چه فاصله بذرها از هم بیشتر شود، پیازهای درشت تری خواهید داشت.

    کاشت پیاز از طریق پیازهای کوچک (سوخ)

    روش ساده تر از بذر، کاشت به کمک پیازهای کوچک یا سوخ است. از این روش هم می توان برای کاشت پیاز در باغچه و هم در گلدان استفاده کرد، ولی بیشتر برای کاشت پیاز در باغچه استفاده می شود. خاک مناسب برای کاشت پیاز را انتخاب کنید و ریشه پیازها را برش دهید و در فواصل 5 تا 10 سانتی متر و در حفره هایی با عمق 10 ساتی متری خاک کشت بدهید و تا جایی که سطح خاک خیس بماند، آن را آبیاری کنید.

    در نهایت شما می توانید برای داشتن محصول سالم و قوی، از نورهای مصنوعی ( لامپ رشد گیاه ) برای کاشت و پرورش پیاز استفاده نمایید. نورهای مصنوعی می تواند تمام  طیف نوری را که برای کاشت و رشد پیاز لازم است، در اختیار گیاه قرار دهد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    اشرف السادات
    1402/12/12 17:44

    من میخواستم از اصفهان نور رشد گیاه شما رو بخرم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:04
    پاسخ به:اشرف السادات

    با سپاس از حسن توجه شما جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه 

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط