کشت فلفل قرمز با لامپ رشد گیاه

آنچه در این مقاله میخوانید
    کشت فلفل قرمز با لامپ رشد گیاه

    یکی از پر مصرف ترین محصولات کشاورزی که هم میوه و هم ادویه آن محبوبیت زیادی در تمام جهان دارد، فلفل قرمز است. یکی از محبوبترین انواع فلفل، فلفل قرمز یا چیلی است. کاشت این محصول با رعایت شرایط رشد آن، بسیار راحت است و هر فرد تازه کار و ناآشنا به کشاورزی، می تواند آن را به راحتی در خانه خود نیز نگهداری و پرورش دهد. در این مقاله سعی داریم به روشهای کشت فلفل قرمز و پرورش فلفل قرمز زیر نور مصنوعی بپردازیم.

    کشت فلفل قرمز زیر نور مصنوعی

    مشخصات گیاه فلفل قرمز

    فلفل قرمز یا چیلی نوعی فلفل باریک، بلند و قرمز رنگ است. فلفل قرمز معمولاً طعم خیلی تندی دارد و به عنوان ادویه تند در آشپزی بسیار کاربرد دارد، البته بعضی از انواع فلفل قرمز، طعم ملس و شیرینی دارند. فلفل قرمز گیاهی است که به صورت بوته ای رشد می کند. میوه فلفل قرمز دارای دمبرگ کوتاهی است که سطح آن کاملاً صاف است و این گیاه در بیشتر مناطق می‌تواند رشد کند و به راحتی می توان آن را در گلدان کاشت.

    بهترین فصل رشد گیاه در گلدان و باغچه معمولاً بهار و تابستان است. این گیاه در فصل تابستان محصول می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر شرایط رشد گیاه فراهم باشد، می توان به طور مداوم  فلفل قرمز را رشد و پرورش داد، اما برداشت آنها در سال دوم کاهش می‌یابد. بنابراین فلفل قرمز غالباً دوباره کاشته می‌شود.

    میزان میوه دهی این گیاه زیاد است و رشد خوبی دارد، طوری که بعد از حدود دو الی سه ماه محصول می‌دهد. از ویژگی‌های فلفل قرمز می‌توان به برگهای سبز و براق آن اشاره کرد که شیارهای باریکی در سطح آن وجود دارد. شاخه‌های این گیاه به رنگ سبز و نرم هستند که پس از مدتی سفت و حالت چوبی پیدا می کنند. در درون فلفل تعدادی زیادی دانه قرار دارد که بعد از خشک کردن، می‌توان آن را آسیاب و به عنوان ادویه استفاده کرد.

    شرایط لازم جهت کاشت فلفل قرمز

    برای کاشت فلفل قرمز باید فاصله بذرها از یکدیگر، بین 30 تا 40 سانتیمتر باشد و در ردیف‌هایی با فاصله 70 الی 90 سانتیمتر آنها را کاشت. دمای مورد نیاز برای پرورش فلفل قرمز بین 22 تا 30 درجه سانتیگراد است. مهم‌ترین عامل برای رشد فلفل قرمز، نور مستقیم و کامل خورشید است. این گیاه به نور زیادی برای رشد احتیاج دارد. در بسیاری از ماه‌های سال و همچنین در بسیاری از مکان ها که آفتاب و نور مستقیم خورشید به راحتی در دسترس نمی باشد، امکان رشد فلفل قرمز محدود می شود.

    انواع فلفل، بهترین میوه دهی را در محیط‌های خارج از گلخانه یا زمین اصلی به بار می دهند، به همین علت آن‌ها را در تابستان و با گرما و نور مناسب می توان پرورش داد. همینطور خاک بیرون از خانه اغلب برای رشد فلفل‌های فصل گرم، تا اوایل تابستان بسیار خنک است. برای رفع این مشکل می توان از لامپ های رشد گیاه برای کاشت فلفل قرمز استفاده کرد و گیاه را در زیر نور مصنوعی به مدت تنها چند ساعت در روز  قرار داد.

    برای خرید انواع لامپ رشد گیاه مناسب کاشت فلفل قرمز از ایران گرولایت کلیک کنید.

    رشد بهتر انواع فلفل قرمز با لامپ های نور مصنوعی (لامپ رشد گیاه) باعث می شود که گیاه فلفل قرمز جوان قبل از انتقال به زمین اصلی قوی‌تر شده و زمان کافی برای بلوغ در تابستان برای آن‌ها فراهم شود.

    پرورش فلفل قرمز زیر نور مصنوعی باعث می‌شود، گیاهان در اوایل بهار به بهترین شکل ممکن شروع به رشد کنند. به کمک لامپ مخصوص رشد گیاه فلفل قرمز، می توان در طول سال بطور مداوم، گیاه فلفل قرمز را کاشت و برداشت کنید و در بسیاری از ماههای سال، فلفل قرمز تازه در خانه داشته باشید.

    پرورش فلفل قرمز با لامپ رشد گیاه

     گیاه فلفل قرمز آب دوست است و سطح خاک آن باید مرطوب باشد. البته آبیاری بیش از حد به گیاه موجب پوسیدگی آن می‌شود. برای کشت فلفل قرمز از گلدان های پلاستیکی استفاده کنید؛ زیرا گلدان‌های رسی، تمایل زیادی به جذب رطوبت خاک دارند. به خصوص فلفل قرمز که برای رشد به شدت به نور و رطوبت احتیاج دارد، ممکن است در گلدان رسی دچار خشکی شود. خاک مناسب جهت پرورش فلفل قرمز از ترکیبی از خاک گلدان، ورمی کمپوست، کوکوپیت، ورمیکولیت و ... می باشد. هر چه کیفیت خاک بهتر باشد، احتمال اینکه بذرهای بیشتری جوانه بزنند بیشتر خواهد بود.

    روش های کشت فلفل قرمز با لامپ رشد گیاه

    در این قسمت به انواع روش‌های کاشت فلفل قرمز می پردازیم. دو روش کاشت برای فلفل قرمز وجود دارد، روش مستقیم و روش غیرمستقیم.

    روش مستقیم کشت فلفل قرمز

    در روش اول به طور مستقیم بذر را در خاک کاشته و شرایط نگهداری آن طبق روشی که گفته شد، فراهم می شود و گیاه در همان گلدان یا فضای باز رشد می یابد.

    این روش به دلیل اینکه زمانبر بوده و امکان دارد تعداد بذر کمی جوانه بزند، کمتر برای کاشت و پرورش فلفل قرمز استفاده می شود.

    روش غیرمستقیم کشت فلفل قرمز

    در روش دیگر کاشت فلفل قرمز، کاشت بذرها به صورت نشاء و غیرمستقیم می باشد و پیشنهاد می شود قبل از انجام کشت، جهت تسریع جوانه‌زدنی بذرهای فلفل قرمز، روش زیر را انجام داد.

    برای این کار ابتدا مقداری بذر فلفل قرمز را میان ورقه‌های حوله‌ کاغذی مرطوب یا پارچه نمدار نخی قرار دهید و سپس آنها را داخل محفظه‌ای دردار بگذارید و در انتها این ظرفها را در مکانی دارای تهویه مناسب قرار دهید. گرما و رطوبت برای جوانه‌زدن بذرها ضروری هستند.

    پس از گذشت ۲ الی ۵ روز، بذرها را بررسی کنید. اگر متورم شده باشند، برای کاشت آماده هستند. حتی ممکن است که جوانه‌های کوچکی از داخل برخی از بذرها بیرون زده باشد.

    چطور فلفل چیلی را با لامپ رشد گیاه رشد دهیم؟

    برای کشت فلفل قرمز با لامپ رشد گیاه، ابتدا گلدان را با مخلوط خاک پر کنید. دقت کنید حداقل 2.5 سانتی‌متر فاصله میان سطح خاک و لبه‌ گلدان وجود داشته باشد.

    بذرهای فلفل قرمز را در داخل گلدان بکارید. فاصله‌ی میان هر دو بذر باید حداقل 2.5 سانتی‌متر باشد. حدود 0.5 سانتی‌متر روی بذرها را کمپوست قرار دهید حال به کمک اسپری آب، بذرها رو آبپاشی کنید. هر چند وقت یک ‌بار این کار را انجام دهید تا رطوبت خاک حفظ شود. 

    همانطور که گفته شد گیاه فلفل قرمز برای رشد بهتر نیازمند نور کامل و مستقیم آفتاب است، در صورت عدم تأمین نور مناسب جهت رشد گیاه در این مرحله می توانید از نور مصنوعی برای رشد گیاه ( لامپ مخصوص رشد گیاه) استفاده کنید. گیاه را ماهانه با کود مایع 15-15-15 تغذیه کنید. بعد از اینکه رشد گیاه به ده سانتیمتر رسید، می توانید آن را به باغچه یا گلدان بزرگتر منتقل کنید.

    چطور فلفل چیلی را با لامپ رشد گیاه رشد دهیم؟

    کشت فلفل قرمز با لامپ رشد گیاه یا همان لامپ مخصوص رشد گیاه، مزایای زیادی نسبت به رشد سنتی در فضای باز دارد. رشد فلفل قرمز به لامپی مخصوص احتیاج دارد که طیف وسیعی از نور مورد نیاز جهت تمام مراحل رشد گیاه فلفل قرمز از مراحل جوانه زنی و مراحل اولیه رشد تا گلدهی و تولید میوه را در برداشته باشد.

    طیف نور ساطع شده توسط لامپ های مخصوص رشد گیاه ایران گرولایت، این امکان را برای شما فراهم می کند که سالم ترین گیاهان فلفل را پرورش دهید. لامپ‌های رشد گیاه شامل نور UV، آبی، قرمز و سفید در طیف خود می‌شوند و مناسب‌ترین لامپ‌ها هستند؛ زیرا طول موج‌های نوری مشابهی را ساطع می‌کنند که گیاهان فضای باز از خورشید در یک محیط طبیعی دریافت می‌کنند.

    توانایی رشد خوب فلفل قرمز به کمک نور مصنوعی این امکان را برای شما فراهم می کند که در تمام طول سال فلفل قرمز را کشت و برداشت کنید و از محدودیت هایی که از کاشتن در فضای باز با آن روبه رو هستید، رها شوید.

    پرورش فلفل قرمز

    لامپ مخصوص رشد گیاه برای رشد فلفل‌ها، بهتر از لامپ HPS  (سدیم فشار بالا) باشد، زیرا طیف وسیع‌تری از نور را تولید می‌کند که نیاز گیاه فلفل قرمز را تأمین می کند.

    دو مرحله مهم از زندگی گیاه فلفل قرمز، شامل مراحل اولیه رشد و میوه دهی، هر دو توسط نور مصنوعی مخصوص گیاه فلفل قرمز قابل استفاده است. نکته مهم دیگر این است که لامپ مخصوص رشد گیاه فلفل قرمز، گرمایی شبیه با نور خورشید تولید نمی‌کند و این باعث می شود خاکی که فلفل در آن رشد می‌کند به سرعت خشک نشود.

    متناسب با  اندازه محیط رشد فلفل قرمز می توان لامپ های مخصوص رشد گیاه مناسب را طراحی نمود و با هر یک از لامپ ها، می توانید در تمام طول سال گیاه فلفل قرمزتان را پرورش دهید و از رشد فلفل قرمز لذت ببرید.

    اگر می‌خواهید بدانید که چطور فلفل چیلی را با لامپ رشد گیاه رشد دهیم؟ حتما با کارشناسان ایران گرولایت تماس بگیرید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط