راهنمای جامع نگهداری برگ انجیری

آنچه در این مقاله میخوانید
    راهنمای جامع نگهداری برگ انجیری

    برگ انجیری که جزء گیاهان پرطرفدار برای دکوراسیون داخلی است با اسم پنیر سوسیسی نیز شناخته می شود. خاستگاه این گیاه زیبا و محبوب کشور مکزیک بوده و به عنوان یک گیاه مقاوم شناخته می‌ شود. این گیاه جزو گیاهان آپارتمانی لوکس به شمار می‌رود.

     نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست اما باید دقت داشته باشید که نور کم برای آن خوشایند نیست لذا آن را در جای کم نور قرار ندهید! ارتفاع گیاه برگ انجیری پهن برگ ممکن است در زادگاه خود به ۳۰ متر نیز برسد. در ایران تنها بعضی از گونه های گل برگ انجیری یافت می شود، در این مقاله سعی بر آن شده تا آشنایی نسبی راجع به شرایط نگهداری انواع برگ انجیری کسب نمایید.

    برگ انجیری

    شرایط نگهداری برگ انجیری

    اگر با شرایط نگهداری برگ انجیری و پارامترهای مهم نگهداری آن آشنا شوید حتما گیاهی سرحال و سالم خواهید داشت. با توجه به اینکه این گیاه بومی مناطق گرم و مرطوب است لذا محیط نگهداری آن نیز باید این شرایط را داشته باشد.

    رطوبت و دمای مناسب

    بهترین دمایی که برای رشد برگ انجیری مناسب است 13 درجه سانتیگراد می باشد و از آنجایی که گیاهی رطوبت دوست است بهتر است هفته ای یکبار اقدام به غبار پاشی و تامین رطوبت آن نمایید. بهترین زمانی که توصیه می شود عمل تامین رطوبت آن صورت گیرد اول صبح است زیرا آب زمان کافی برای تبخیر دارد و همچنین احتمال بروز بیماری ها به حداقل می رسد.

     از دیگر راه های تامین رطوبت برگ انجیری استفاده از روش جزیره بوده که در این روش می‌بایست گلدان را در ظرفی بزرگ تر که کف آن را سنگ ریزه ریخته اید قرار دهید و مقداری نیز انتهای آن آب بریزید و سپس گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید. توجه داشته باشید که آب با انتهای گلدان در ارتباط نباشد در این روش گیاه به آرامی رطوبت مورد نیاز ریشه ها را جذب می‌ کند.

    یکی از عواملی که باعث می شود برگ انجیری از بین برود و یا ضعیف گردد قرار دادن آن در کنار وسایل سرمایشی و همچنین گرمایشی است لذا از انجام این عمل پرهیز نمایید.

    نور

    بهترین شرایط از نظر نور برای رشد مناسب گل برگ انجیری این است در مکانی قرار گیرد که نور غیرمستقیم را به خوبی دریافت نماید. بهتر است این گیاه زیبا را در محل نیم سایه قرار دهید توجه داشته باشید نور مستقیم سبب از بین رفتن برگ ها و سوختگی آن ها می گردد و همچنین اگر نور کم باشد برگ ها رنگ پریده و یا بریدگی های روی آنها کم می‌ شود.

    بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای تامین نیاز نوری خود بخصوص در شرایط آپارتمانی نیازمند نور مکمل میباشند.شما میتوانید با مراجعه به مقاله راهنمای خرید لامپ رشد گیاه اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

    در خاستگاه اصلی برگ انجیری همواره درختان بزرگ روی این گیاه سایه اندازی دارند بنابراین نشان دهنده این است که بهترین شرایط نوری برای رشد آن نیم سایه است.

    مونسترا

    آبیاری

    یکی از حساسیت های گیاه برگ انجیری به آبیاری بیش از اندازه است که احتمال آسیب را در پی خواهد داشت. زمانی که خاک گلدان در عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک گردید باید اقدام به آبیاری شود.

    در فصل تابستان که هوا خشک می شود نیاز آبی آن بیشتر می گردد. مراقب باشید که شرایط غرقابی برای این گیاه فراهم نگردد همچنین گلدان مورد نظر باید زهكش مناسب را داشته باشد که آب اضافی از آن خارج گردد. حتی می توان با استفاده از یک دستمال مرطوب در فصل تابستان که میزان خشکی هوا بالا است برگ ها را مرطوب نمود.

    تعویض گلدان برگ انجیری

    علت زرد شدن برگ انجیری عدم تعویض به موقع گلدان آن است، همچنین اگر بیرون زدگی ریشه گیاه از زير گلدان و بی حالی آن نیز وجود داشته باشد باید گلدان تعویض گردد. در صورت مشاهده هر یک از عوامل نامبرده گلدان را به چند سایز بزرگتر نسبت به گلدان فعلی تغییر دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به اینکه چرا برگ انجیری زرد می شود شرح دهیم.

    از چه کودی برای برگ انجیری استفاده کنیم؟ 

    گیاه برگ انجیری نیاز به کود فراوان ندارد اما جهت تقویت آن می توانید در فصل رشد گیاه اقدام به کوددهی نمایید. توجه داشته باشید که در برنامه کوددهی برگ انجیری از دادن دو نوع کود مختلف به صورت همزمان به این گیاه خودداری نمایید. ممکن است از خود سوال کنید که چه کودی برای برگ انجیری خوب است؟ کود گرین گروت بامبو و هیومیک جزو کودهای مناسب برای این گیاه هستند.

    توجه داشته باشید کودهی را با مقدار کم و رقیق شروع نمایید تا به گیاه آسیب نرسد. حرفه ای تر است با توجه به نیاز گیاه خود و فقر خاک، کود را انتخاب نمایید که عناصر ضروری مانند: نیتروژن، پتاسیم، فسفر، کلسیم و سایر ریز مغذی‌ها را داشته باشد.

    شما می‌توانید انواع کود ارگانیک و غیر ارگانیک را از ایران گرولایت تهیه و خریداری نمایید.

    بهترین راه برای کسب اطلاعات راجع به اینکه از چه کودی برای برگ انجیری استفاده کنیم و یا اینکه چه کودی برای برگ انجیری خوب است این می باشد که با مشاوران شرکت ایران گرولایت از طریق شمارهای درج شده در بخش "تماس با" ارتباط حاصل نمایید.

    تکثیر برگ انجیری

    با استفاده از یک قیچی و یا چاقوی تیز به راحتی می توانید ساقه مناسب برگ انجیری را انتخاب کنید و قلمه بزنید بهتر است این کار در اوایل بهار تا اواخر تابستان صورت گیرد. یکی از بهترین راه های تکثیر برگ انجیری قلمه زدن آن است و حدود سه هفته زمان نیاز است تا قلمه ها ریشه دهند. برای این که اطلاعات کافی راجع به اینکه چگونه گل برگ انجیری را قلمه بزنیم با ما همراه باشید در ادامه به آن می پردازیم.

    روش خواباندن ساقه

    روش خوابانیدن نیز از دیگر راه های تکثیر برگ انجیری است بدین صورت ساقه هایی که ریشه هوایی دارند باید در گلدانی جدا خوابانده شوند و بعد از ریشه دار شدن و مستقر شدن در گلدان جدید آن را از گیاه مادر جدا کنید.

    تکثیر برگ انجیری مونسترا

    قلمه زدن برگ انجیری

    در این روش ساقه انتخاب شده باید سه تا پنج برگ داشته باشد و پایین تر از گره برش بخورد باید این کار را به وسیله یک چاقو و قیچی تمیز انجام دهید، اما اگر هیچ اطلاعاتی راجع به تکثیر آن ندارید و یا اینکه می خواهید دانش و اطلاعات کافی راجع به اینکه چطور برگ انجیر را قلمه بزنیم کسب کنید بهتر است از مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت بگیرید.

    انواع برگ انجیری

    برگ انجیری مونسترا

    یکی از انواع برگ انجیری که به عنوان اصلی ترین گونه در ایران شناخته می‌ شود گیاه مونسترا است. گیاه مونسترا با برگ های برش خورده و جذابی که دارد محبوبیت بالایی در بین عموم پیدا کرده است. برگ انجیری مونسترا جزو اولین گونه های است که وارد ایران شده و در شرایط مطلوب ارتفاع آن تا چند متر می رسد، چنانچه برگ های گیاه مونسترا دارای شیار کافی نباشد می توان گفت یکی از علل آن عدم دریافت نور کافی می باشد.

    در انواع برگ انجیری گیاه مونسترا بین عموم بیشتر شناخته می شود، ممکن است از خود سوال کنید که آیا برگ انجیری گل می دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت این گیاه در زادگاه خود و همچنین شرایط ایده آل به گل دهی می رسد.

    تکثیر برگ انجیری مونسترا

    روش تکثیر برگ انجیری مونسترا نیز به روش ازدیاد برگ انجیری معمولی شباهت دارد به این صورت که شما می توانید از روش خوابانیدن و یا قلمه گرفتن جهت ازدیاد و تکثیر برگ انجیری مونسترا استفاده نماید.

    فرق برگ انجیری با مونسترا

    این دو گونه تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند اما می‌ توان گفت که حالت برگ و همچنین شرایط نگهداری می تواند از فرق های میان برگ انجیری با مونسترا باشد.

    برگ انجیری فر

    یکی دیگر از گونه هایی که به ایران وارد شده است برگ انجیری فر است که به برگ انجیری معمولی شباهت بالایی دارد. از شرایط نگهداری برگ انجیری فر می توان به فراهم نمودن خاک سبک جهت رشد مناسب آن و همچنین آبیاری مناسب اشاره کرد.

    برگ انجیری مینیاتوری

    یکی دیگر از انواع برگ انجیری، برگ انجیری مینیاتوری است که نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. از دیگر حساسیت های برگ انجیری مینیاتوری دمای بسیار بالا و بسیار پایین است. این نوع از برگ انجیری به مونسترا شباهت زیادی دارد.

    برگ انجیری ابلق

    برگ های برگ انجیری ابلق به صورتی است که نصف آن ها سفید می باشد و حتماً باید نور کامل را دریافت کند به این صورت که 8 الی 10 ساعت نیاز نوری آن را برطرف می‌ کند. به تازگی برگ انجیری ابلق با رنگ های متنوع دیگری در بازار موجود است.

    برگ انجیری مونسترا

    برگ انجیری مونسترا دوبیا

    فرق برگ انجیری با مونسترا دوبیا در این است که این گونه دارای برگ های قلبی شکل با رنگ سبز تیره است و ساقه و برگ آن کوچک تر است.

    سوالات متداول برگ انجیری

    علت زرد شدن برگ انجیری چیست؟

    علت زرد شدن برگ انجیری احتمال دارد مربوط به خشکی هوا و یا کمبود مواد مغذی باشد. بدین صورتی که اگر نوک برگ انجیری زرد گردد نشان دهنده این است که گیاه با خشکی مواجه است. زردی برگ های پایینی نشان دهنده کمبود مواد مغذی است. یکی دیگر از علت زرد شدن برگ انجیری می‌ تواند شرایط نامناسب نگهداری آن و یا عدم دریافت نور کافی باشد.

    آیا برگ انجیری سمی است؟ 

    برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا برگ انجیری سمی است باید گفت که فیلودندرون برگ انجیری سمی می باشد! لذا باید آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی مان به دور نگهداشت، زیرا امکان بروز عوارض جانبی را به دنبال دارد.

    آیا برگ انجیری گل می دهد؟

    در شرایط ایده آل محیطی برگ انجیری به گل دهی می رسد. جالب است بدانید گل این گیاه به میوه تبدیل می گردد که میوه ای شبیه ذرت با پوست فلس مانند و گوشت آن به آناناس شباهت داشته. البته مصرف نارس آن می‌ تواند عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد، پس در پاسخ به این سوال که آیا برگ انجیری گل می دهد باید گفت بله این عمل در برگ انجیری مونسترا رخ می دهد، یکی از نکات قابل توجه این است که میوه آن سرشار از ویتامین ث بوده و بسیار انرژی زا است.

    برای رشد برگ انجیری چه کنیم

    برای رشد برگ انجیری چه کنیم؟

    ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که مدام از خود سوال می کنید برای رشد برگ انجیری چه کنیم؟ یکی از علل اصلی که در کم شدن و کند شدن رشد برگ انجیری تاثیرگذار است کمبود نور و یا عدم دریافت نور کافی می باشد. لذا آن را به محیطی انتقال دهید که نور غیرمستقیم را به خوبی و کامل دریافت کند.

    آیا گیاه برگ انجیری رونده است؟

    برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا گیاه برگ انجیری رونده است باید گفت آری همچنین در بعضی از گونه ها رشد این گیاه آنقدر زیاد است که نیاز به یک قیم دارد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط