شمعدانی عطری: نگهداری گل شمعدانی

آنچه در این مقاله میخوانید
    شمعدانی عطری: نگهداری گل شمعدانی

    شمعدانی عطری یکی از پرطرفدارترین گیاهان در میان مردم ایرانیان به شمار می آید. از قدیم گلدان های سفالی شمعدانی در گوشه کنار حیاط خانه ها جای داشتند. تاکنون نیز این گیاه زیبا، محبوبیت خود را در میان ما مردم ایران حفظ کرده است. برای اینکه بتوانید با اصول نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان آشنا شوید و گلدان شمعدانی را مهمان همیشگی خانه خود کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

    شمعدانی عطری

    انواع گل شمعدانی

    شمعدانی ها خانواده بزرگی از گل های آپارتمانی هستند که تنوع بسیاری در مناطق آفریقای جنوبی، شمال آمریکا و استرالیا دارند. این دسته از گیاهان زینتی و گلدار عضوی از خانواده Geraniaceae  با نام علمی Pelargonium به حساب می آیند. گل های شمعدانی به شکل خوشه ای و در رنگبندی های مختلف رشد می کند.

    200 گونه مختلف گل شمعدانی وجود دارد که هر یک خواص و زیبایی های مخصوص به خود را دارند. در یک نگاه کلی می توان انواع گل شمعدانی را بر اساس نوع برگ، اندازه گیاه، نوع گل و عطر آنان تقسیم بندی نمود. بر این اساس گیاهان شمعدانی در 5 گروه اصلی تقسیم می شوند.

    گل شمعدانی اژدر و یا رگال

    گل شمعدانی اژدر با برگ های دایره ای شکل خود شناخته می شود. در این گیاه، برگ های دندانه دار به چند بخش تقسیم شده و هر یک به شکل مجزا اقدام به گلدهی می کنند. گل های این گیاه معمولاً 5 گلبرگ داشته و به رنگ بنفش، صورتی، ارغوانی و سفید یافت می شود.

    گل شمعدانی آنجل

    شمعدانی انجل شباهت بسیاری با گل اژدر دارد. با این تفاوت که تراکم گل ها در آن بسیار بیشتر است.

    خاک گل شمعدانی

    گل شمعدانی زونال

    شمعدانی زونال نیز از جمله شمعدانی های بسیار پرکاربرد است که تنوع رنگ قابل قبولی دارد. از این مدل شمعدانی هم در گلدان و هم در محیط حیاط استفاده می شود.

    گل شمعدانی عطری

    شمعدانی های معطر قادرند عطر و بوی خوبی از خود منتشر کنند. به همین خاطر این گونه از شمعدانی محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین یافته است. از خواص گل شمعدانی معطر در صنایع عطر سازی و صنایع غذایی نیز استفاده می شود.

    گل شمعدانی پیچ و یا برگ عشقه ای

    این گیاه همیشه سرسبز با فرم خاص برگ ها شناخته می شود. به طور معمول از گل شمعدانی پیچ به عنوان گلدان پشت پنجره و یا گلدان آویز استفاده می شود.

    نگهداری گل شمعدانی

    شعدانی عطری از جمله گیان کم توقع است که می تواند شرایط محیطی نامساعد را نیز به خوبی تحمل کند. خرابی در این گیاه زودرس نیست؛ اما به محض خرابی، خاصیت گلدهی از دست رفته و روند ریزش برگ ها آغاز می شود. برای اینکه از بروز این اتفاق جلوگیری کنید و گیاه شمعدانی خود را به مرحله گلدهی برسانید، لازم است حداقل نیاز های آن مرتفع سازید.

    خصوصیات گل شمعدانی

    آیا گل شمعدانی نیاز به آفتاب دارد؟

    بسیاری از پرورش دهندگان شمعدانی عطری، در حین نگهداری از آن با این سوال روبرو می شوند که آیا گل شمعدانی نیاز به آفتاب دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، شمعدانی معطر و سایر گونه ها، علاقه بسیاری به نور خورشید دارند. شمعدانی ها با قرارگیری در معرض نور آفتاب، به خوبی تقویت شده و به مرحله گلدهی می رسند.

    این در حالی است که کمبود نور، موجب رشد علفی آنان شده و در نهایت موجب زرد شدن و ریزش برگ های شمعدانی می شود. نور فیلتر شده پشت پنجره، بهترین نور برای رشد گیاهان شمعدانی به شمار می رود. به خاطر داشته باشید، هنگام استفاده از شمعدانی در محیط حیاط، گلدان را در منطقه نیم سایه قرار داده و در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید. اینکار موجب سوختن برگ ها و نابودی گیاه می شود.

    آبیاری

    شمعدانی اژدر و زونال از جمله گیاهان کم توقعی هستند که نیاز به آبیاری مکرر ندارند. همین مسئله خرید این گلدان ها را برای افرادی که در امر پرورش گیاه مبتدی هستند و یا زمان کافی برای رسیدگی به گیاه را ندارند، مناسب ساخته است.

    پیش از آبیاری این گونه از شمعدانی ها لازم است از خشک بودن خاک تا عمق 4 سانتی متر مطمئن شوید. کمبود آب در شمعدانی با علائمی همچون چروک و بی حال شدن برگ ها بروز می یابد. با ادامه یافتن این شرایط، گیاه خاصیت گلدهی خود را از دست خواهد داد. همزمان پس از بروز این علائم، لازم است گلدان شمعدانی را غرقاب کنید. سپس برنامه آبیاری را مجدداً از نو آغاز کنید.

    به طور عکس شمعدانی عطری و شمعدانی پیچ به آبیاری مکرر نیاز دارند. خاک این گلدان ها می بایست همواره مرطوب باشد. اما خیس نگه داشتن خاک در بازه های زمانی مختلف، موجب خرابی ساقه ها و فساد ریشه ها می شود. به خاطر داشته باشید برخی از گونه های شمعدانی دچار خزان می شوند. در این مدت نباید به آبیاری گل شمعدانی بپردازید.

    انواع گل شمعدانی

    برای گل شمعدانی چه خاکی مناسب است؟

    بهترین خاک و بستر برای پرورش گل شمعدانی، خاک سنگین با قدرت زهکشی بالا است. تا جایی که آب گلدان پس از آبیاری تخلیه شده و در مجاورت ریشه ها قرار نگیرد. وجود مواد آهکی و شور در خاک گلدان شمعدانی منجر به خرابی ریشه آن می شود. برای اینکه بستر مناسبی برای رشد و تقویت گلدان شمعدانی فراهم کنید، از ترکیب خاک های زیر استفاده کنید.

    خاک برگ + خاک باغچه + کود گاوی پوسیده + شن و ماسه + خاک لوم

    انواع خاک گیاهان آپارتمانی را از ایران گرولایت خریداری کنید.

    دما و رطوبت مناسب برای رشد بهتر  گل شمعدانی

    یکی از اصلی ترین خصوصیات گل شمعدانی، علاقه آن به رطوبت بالاست. به همین خاطر است که در قدیم، گلدان های شمعدانی را پیرامون حوض می چیدند. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، گل شمعدانی علاقه بسیاری به نور خورشید دارد.

    قرار گیری در معرض آفتاب، موجب از دست رفتن رطوبت این گیاه می شود. به همین دلیل لازم است رطوبت مورد نیاز آن را از طریق غبارپاشی و یا ساخت جزیره، تأمین کنید. بالا نبردن میزان رطوبت محیط در اغلب مواقع موجب قهوه ای شدن برگ ها و سوختگی آنان می شود.

    دما نیز به همین میزان در شادابی و طراوات گیاه شمعدانی موثر است. اغلب گونه های شمعدانی در گستره دمایی 10 الی 25 درجه، رشد کافی و گلدهی را تجربه می کنند. اما شمعدانی عطری برای رشد و نموی خود به دمای 5 الی 10 درجه نیاز دارد. به خاطر داشته باشید، در صورتی که دمای محیط بیش از موارد ذکر شده باشد، بایستی رطوبت گیاه به طور کامل تأمین شود.

    برای نگهداری گل شمعدانی در زمستان، لازم است گلدان های شمعدانی را به محیط داخلی خانه منتقل کنید. چرا که این گیاهان دوست داشتنی، تحمل سرمای شدید را ندارند. برخی از گونه های گل شمعدانی در زمستان دچار خزان می شوند. بهتر است این گیاهان را نیز به محیط داخلی منتقل کرده و از آبیاری و کوددهی به آنان پرهیز کنید.

    نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان

    کود مناسب برای گل شمعدانی

    تقویت گیاه شمعدانی، روند گلدهی آن را تسریع بخشیده، کیفیت و عطر گل ها را نیز به مراتب افزایش می دهد. به همین خاطر است که کارشناسان توصیه می کنند، گلدان شمعدانی در فصول گرم سال توسط کودهای تقویت کننده، تغذیه شود. اگر نمی دانید چه کودی برای گل شمعدانی خوب است و یا کود مناسبی در اختیار ندارید، از کود 20- 20- 20 هر سه هفته یکبار استفاده کنید.

    اغلب پرورش دهندگان شمعدانی عطری با چالش گلدهی شمعدانی روبرو می شوند. اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید و نمی دانید برای گل دهی گل شمعدانی چه باید کرد، کود 121236 را خریداری کنید. این کود می تواند فقر خاک گلدان را جبران کرده و گیاه شمعدانی را به گلدهی تشویق کند.

    انواع کود گیاهان آپارتمانی را از ایران گرولایت تهیه کنید.

    نحوه تکثیر و قلمه زدن گل شمعدانی

    چگونه گل شمعدانی را قلمه بزنیم؟ این اصلی ترین سوالی است که افراد پس از رویارویی با گل های جذاب شمعدانی با آن روبه رو می‌شوند. عموم گونه های شمعدانی قابلیت تکثیر را دارند. برای تکثیر گیاه شمعدانی روش های مختلفی پیش رو دارید، قلمه زنی معمول ترین و البته ساده ترین روش برای تکثیر گیاه شمعدانی به شمار می رود. برای استفاده از روش قلمه زنی، مراحل زیر را دنبال کنید:

    • از اوایل تابستان تا اواسط پاییز برای استفاده از روش قلمه زنی فرصت دارید. در ابتدا قلمه ای به طول 8 الی 12 سانتی متر، از یک شاخه جدید و درست از زیر یک گره، بگیرید. بهتر است قلمه شما، دست کم دارای 3 الی 4 گره باشد.
    • برگ های پایینی قلمه را حذف کرده و سپس آن را در ماسه بکارید.
    • در روزهای اول، قلمه ها را در محیط گرم و دور از نور آفتاب قرار دهید. به تدریج قلمه ها را در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید.
    • در صورتی که در تکثیر گل شمعدانی مبتدی هستید، پس از برش قلمه ها برای 24 ساعت آن ها را در دمال معمولی اتاق و نور متوسط قرار دهید تا محل برش بسته شود. سپس قلمه را در خاک پرلیت و یا آب، ریشه دار کنید.
    • پس از ریشه دار شدن قلمه، می توانید آن را داخل خاک گلدان بکارید. پس از کاشت گل شمعدانی در گلدان، تا مدت کوتاهی رطوبت آن را کنترل کنید.

    از آنجایی که بسیاری از افراد، گل شمعدانی عطری را به خاطر خاصیت گلدهی و عطرافشانی آن خریداری می کنند، عدم گلدهی و یا اختلال در آن، آنان را دچار چالش های فراوانی می سازد. سوالات بسیاری در خصوص نگهداری گل شمعدانی در آپارتمان وجود دارد که در این مقاله به پاسخ آنان می پردازیم.

    چگونه گل شمعدانی را قلمه بزنیم

    چرا گل شمعدانی زرد میشه؟

    زرد شدن برگ های شمعدانی، یکی از رایج ترین اختلالاتی ست که پرورش دهندگان آن را تجربه می کنند. همانطور که در بحث تأمین نور گلدان شمعدانی گفته شد، عدم نوردهی به گیاه منجر به زرد شدن برگ ها می شود. با امتداد یافتن این وضعیت، برگ ها ریخته و گیاه در معرض نابودی قرار می گیرد. رطوبت زیاد، هوای سرد و کمبود مواد مغذی، از دیگر علل زرد شدن برگ های شمعدانی است.

    برای گل دادن شمعدانی چه باید کرد؟

    عدم گلدهی در گیاه شمعدانی، علل بسیاری دارد. آبیاری نادرست، نور کم و فقر خاک اصلی ترین علت متوقف شدن گلدهی شمعدانی هاست. برای اینکه خاصیت گلدهی شمعدانی خود را تقویت کنید، از کود 121236 استفاده کنید. همچنین از نور کافی و یک برنامه منظم آبیاری استفاده کنید تا گیاه تشنه نماند.

    آیا گل شمعدانی سمی است؟

    خیر. گلدان شمعدانی عطری و سایر گونه ها، ساختاری سمی و خطرناک ندارند. از این رو پرورش گل شمعدانی در گلدان و یا استفاده از آن در تراس و حیاط، خطری برای کودکان و حیوانات خانگی نخواهد داشت.

    چگونه از گل شمعدانی بذر بگیریم؟

    بذرگیری از گل شمعدانی در محیط آپارتمان ممکن نیست. انجام این کار نیاز به مهارت بالا و شرایط محیطی گلخانه دارد. لذا بهتر است برای تکثیر شمعدانی، سراغ روش قلمه زدن بروید.

    آیا گل شمعدانی سمی است

    گل شمعدانی برای چه فصلی است؟

    گل های شمعدانی قادرند در تمام فصول سال، زیبایی و طراوت خود را حفظ کنند. به شرط آنکه از گزند سرمای زمستان در امان باشند. اگر از گلدان شمعدانی در محیط خانه استفاده می کنید، در فصول مختلف سال هیچ تفاوتی در ظاهر آن احساس نخواهید کرد.

    پس در پاسخ به سوال آیا گل شمعدانی فصلی است می توان گفت، در صورت نگهداری گلدان در حیاط، بله! در غیر اینصورت شمعدانی گلی زیبا برای همه فصول سال است.

    چه کودی برای گل شمعدانی مناسب است؟

    برای تقویت گل شمعدانی چه کنیم، برای رشد بهتر گل شمعدانی چه باید کرد و یا برای گل دادن شمعدانی چه باید کرد؟ پاسخ تمام این سوال ها، کوددهی مناسب است. بهترین کود برای رشد گل های شمعدانی، ترکیب کود 121212 با آب است. استفاده از این محلول در فواصل زمانی مشخص، کمک می کند گلدان شمعدانی به خوبی تقویت شده و به گلدهی برسد.

    برای گل شمعدانی چه خاکی مناسب است؟

    بهترین خاک برای کاشت گل شمعدانی، خاک سنگین، اسیدی و تقویت شده است. در صورتی که از گلدان شمعدانی در محیط حیاط استفاده می کنید، می توانید مقداری کود دامی نیز به خاک گلدان آن اضافه کنید.

    گل شمعدانی چقدر آب نیاز دارد

    شمعدانی عطری یکی از زیباترین و جذاب ترین گونه های شمعدانی است. عموم شمعدانی ها برای رشد و نموی کافی، نیاز به نور خورشید در همراهی با رطوبت محیطی دارند. تفاوتی بین گونه ها و رنگ ها وجود ندارد. گل شمعدانی آبی همانند گل شمعدانی زرد با دریافت نور، رطوبت، آب کافی و همچنین تغذیه خاک، به گلدهی می رسد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    فهیمه
    1401/06/20 12:12

    توضیحات گل شمعدانی عطری عالی کامل بود ممنون

    zamani
    1396/02/21 10:49

    با سلام بله شرکت پرتو رشد نوین انواع کود های مخصوص گیاهان گلده و غیره...را بصورت ارگانیک و غیر ارگانیک به مشتریان محترم خود ارائه می دهد.

    اسماعیل
    1396/02/20 11:46

    سلام شما کودهای مورد نیاز شمعدانی را در شرکت موجود دارید؟

    zamani
    1395/11/18 12:10

    سلام بله شما می توانید تشریف بیارید و بازدید کنید روند رویش گیاهان را.

    الهام
    1395/11/18 12:00

    با سلام آیا شما در شوروم خود گیاه شمعدانی دارید؟

    بهنام
    1401/09/28 14:11
    پاسخ به:الهام

    گل های شمعدانی بحقیقت همه چی تمام باشندوخواهندبود

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط