راهنمای جامع خرید لامپ آکواریوم

آنچه در این مقاله میخوانید
    راهنمای جامع خرید لامپ آکواریوم

    مقدمه:

    نور مناسب آکواریوم نقش مهمی در سلامت ماهی شما دارد. در حالی که ممکن است نادیده گرفتن آن آسان باشد، نورپردازی بیشتر از زیبا جلوه دادن آکواریوم شما انجام می دهد. این یک محیط طبیعی آرام بخش برای ماهی های شما ایجاد می کند و به آنها کمک می کند سالم و سرزنده بمانند.

    اهمیت نورپردازی در آکواریوم

    نورپردازی یک برنامه روز و شب برای ماهی شما فراهم می کند.نورپردازی آکواریوم به ماهی های شما یک برنامه روز و شب قابل اعتماد می دهد که از محیط طبیعی آنها تقلید می کند و به ریتم شبانه روزی آنها کمک می کند . برای اکثر ماهی های گرمسیری ، یک چرخه ساده 12 ساعته در روز و 12 ساعت در شب در تمام طول سال کافی است. اگر می‌خواهید فصل‌ها را شبیه‌سازی کنید یا رشد ناخواسته جلبک‌ها را کاهش دهید، 6 تا 8 ساعت نور روز ممکن است ترجیح داده شود.

    نوع آکواریوم (آب شور یا شیرین)

    ماهی‌های آب‌های شیرین معمولاً نور خنک‌تر و نزدیک به نور طبیعی را ترجیح می‌دهند، حدود 5500 کلوین. آنها معمولاً محیط های روشن و طبیعی آفتابی را که در دریاچه ها و رودخانه های شفاف یافت می شود دوست دارند . با این حال، ممکن است ماهی هایی نیز داشته باشید که محیط طبیعی آنها به سمت آب های تیره تر و تیره تر متمایل است. اگر ماهی‌هایی با پیشینه‌های مختلف دارید، مطمئن شوید که سنگ‌ها، دکورها یا گیاهان زنده زیادی دارید که سایه و مکان‌هایی برای مخفی شدن ایجاد می‌کنند تا همه بتوانند نور مورد علاقه خود را داشته باشند.

    یک کلمه احتیاط: سعی نکنید به جای نور آکواریوم از نور طبیعی خورشید به عنوان چرخه روز و شب خود استفاده کنید. این روش نه تنها در روزهای ابری کمتر قابل اعتماد است، بلکه روزهایی که آفتابی و گرم است ممکن است به طور ناخواسته آب آکواریوم شما را تا سطوح ناامن گرم کند.

    نوع گیاهان آکواریوم

    گیاهان زنده در آکواریوم نیز به نور مناسب نیاز دارند.روشنایی خوب آکواریوم فقط برای ماهی ها نیست، بلکه برای هر گیاه زنده ای که در آکواریوم شما رشد می کند نیز حیاتی است. گیاهان برای فتوسنتز به نور نیاز دارند تا غذا را از دی اکسید کربن و آب سنتز کنند. به عنوان مثال، گیاهان گرمسیری به 12 ساعت نور در روز نیاز دارند، در حالی که گیاهان آب سردتر به نور نیاز دارند تا با فصول متفاوت باشد.

    ایده خوبی است که گیاهانی را انتخاب کنید که نیازهای نوری مشابهی با ماهی شما دارند. به عنوان مثال، اگر ماهی شما به نور کم‌تری نیاز دارد، از گیاهانی که در برگ‌هایشان قرمز است اجتناب کنید ، زیرا آنها به نور با شدت بیشتری نیاز دارند. اگر ماهی های گرمسیری دارید، به دنبال گیاهان گرمسیری باشید.

    اندازه آکواریوم متناسب با نور

    ماهی های آکواریومی برای تقلید از محیط های بومی خود به چرخه منظم روز و شب نیاز دارند. از آنجایی که بیشتر ماهی‌های آکواریومی از محیط‌های گرمسیری که 12 ساعت نور روز و 12 ساعت تاریکی دریافت می‌کنند سرچشمه می‌گیرند، شما باید این چرخه را با نورپردازی خود تقلید کنید . اگر گیاهان زنده در مخزن خود ندارید، یک دوره نوری 6 تا 8 ساعته انتخاب بهتری برای کاهش رشد ناخواسته جلبک است.اندازه آکواریوم جهت برقراری بیشترین راندمان باید به صورت ویژه ای ساخته شود که نورپردازی متناسب با آن صورت پذیرد

    البته همه ماهی ها و گیاهان به یک محیط زندگی نیاز ندارند. برای کنترل دستی نور می توانید از یک تایمر ساده که در شرکت ایران گرولایت به فروش می رسد استفاده کنید.

    میزان نور مورد نیاز آکواریوم

    ماهی ها و گیاهان آبزی شما برای روشن کردن مخزن خود به یک چراغ بالای سر نیاز دارند. این نورپردازی دنیای آبی را برای شما آسان تر می کند تا ببینید و لذت ببرید و همچنین ماهی ها و گیاهان را سالم نگه می دارد.

    بهترین وسیله برای آکواریوم نور RGB (قرمز، سبز، آبی) و همچنین نور سفید را با طیف کامل ارائه می دهد. طول موج های قرمز و آبی باعث فتوسنتز برای رشد گیاهان می شود و نور سبز باعث می شود شاخ و برگ شما سرزنده تر شود. نور سفید آکواریوم را برای مشاهده بهینه روشن می کند و یک چرخه روز را برای ماهی شما فراهم می کند.

    راهنمای جامع خرید لامپ آکواریوم

    بودجه مورد نیاز برای خرید لامپ آکواریوم

    موارد موثر در تهیه و خرید لامپ آکواریوم به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که بودجه شما نقش تعیین کننده در آن دارد، در زیر به مهم ترین آنها اشاره کرد:

    LED Light Strip

    • سبک آکواریوم (شور،شیرین،نانو پلنت،شور مرجانی)
    • سایز آکواریوم
    • محل قرارگیری
    • هزینه سرویس و نگه داری
    • جنس آکواریوم

    معرفی انواع لامپ های آکواریوم

    لامپ های فلورسنت:

    لامپ فلورسنت یا لامپ مهتابی نوعی لامپ‌ گازی فشار پایین جیوه‌ای است که از فنّاوری فلورسانس برای تولید نور در آن‌ها استفاده می‌شود. در این لامپ‌ها تابش طیف نور در محدودۀ فرابنفش (حدود nm ۲۵۳) بوده که برای انسان خطرناک است به همین دلیل سطح داخلی حباب لامپ را با ماده فلورسانس می‌پوشانند تا تابش فرابنفش را جذب کرده و نور مرئی ساطع نماید.

    لامپ‌های فلورسنت پلنت با انتشار نور به‌طور یکنواخت و در تمام جهات علاوه بر بهبود فتوسنتز در گیاهان، باعث بازتاب دقیق رنگ‌ اصلی گیاهان به‌ویژه رنگ سبز آن‌ها ‌می‌شوند. استفاده از لامپ‌ فلورسنت گیاهی باکیفیت، سایه‌ عناصر آکواریوم را به حداقل رسانده و شرایط را برای موجودات زنده آکواریوم بهبود می‌بخشد.

    لامپ های LED آکواریوم

    لامپ ال ای دی آکواریوم گیاهی 18 وات در 2 سایز 50 سانتی و 100 سانتی متری ارائه می گردد این لامپ فتوسنتز آکواریوم با داشتن چیپ های ال ای دی مخصوص رشد گیاهان آکواریومی از برندهای معتبر آمریکایی مانند برجیلوکس، کری و برندهای آلمانی و تایوانی به خوبی می تواند نیاز نوری یک تانک آکواریوم آب شیرین را فراهم کند. همانطور که میدانید طیف تخصصی و نانوترهای به کار رفته در نور آکواریوم بسیار حساس و مهم است تا گیاهان در بهترین حالت رشدی خود قرار بگیرند و کمترین جلبک را برای آکواریوم ایجاد کنند. ایران گرولایت با داشتن دستگاه های اندازه گیری پیشرفته می تواند نیاز های شما را به صورت سفارشی نیز فراهم نماید. در ادامه و پس از نگاهی به ویژگی های لامپ ال ای دی آکواریوم گیاهی 18  وات شرح کاملی از خاصیت نور برای آکواریوم آورده شده است.

    لامپ های HQI 

    لامپ متال هالید همانند لامپ بخار جیوه جزء لامپ تخلیه گازی محسوب می‌شود که ساختمانی مشابه داشته و تنها تفاوت آن‌ها در حباب داخلی این لامپ بوده که علاوه بر آرگون و جیوه، مقدار معینی نمک فلزی شامل یدور سدیم و اسکاندیوم یا یدور تالیوم و هالمیم دیسپرسیوم اضافه‌شده است. نمک هالوژنی یا متال هالید داخل لامپ در دمای معمولی و پایین ذوب‌شده و اتم‌های فلز نور خروجی زیادی تولید می‌کنند که باعث افزایش بازدهی و عدم نیاز آن‌ها به الکترود کمکی می‌شود.

    نکات مهم در هنگام خرید لامپ آکواریوم 

    • گارانتی
    • برند
    • قیمت
    • مصرف برق
    • نظرات مشتریان
    •  راهنمای جداگانه برای انتخاب لامپ مناسب آکواریوم های پلنت، آب شور، آب شیرین، پلنت و آب شور

    راهنمای جامع خرید لامپ آکواریوم

    لامپ آکواریوم روکسین

    این چراغ آکواریوم LED ساده یک واحد روشن برای آکواریوم های کاشته شده است و آن را به یک راه حل ورودی خوب برای ماهی ها و گیاهان تبدیل می کند.

    نور کم مصرف و طولانی مدت ( بیش از 10000 ساعت طول عمر)  از نور سفید به همراه LED های سفید و آبی تشکیل شده است که بیش از 88٪ رندر رنگی بالا را ارائه می دهد که می تواند هر شی را به رنگ طبیعی نزدیک کند. استفاده آسان، فقط آن را در بالای مخزن ماهی قرار دهید و به برق وصل کنید.چراغ LED برای آکواریوم های دریایی و آب شیرین با طراحی سفید باریک می باشد.

    لامپ آکواریوم ریف

    در لامپهای ریف طیف رنگی کامل (طیف آبی پرطرفدار، قرمز، سبز و بنفش + UV) می‌تواند باعث رشد بهینه مرجان‌ها و افزایش رنگ‌های چشمگیر شود، در حالی که درخشش ملایمی را در سراسر آکواریوم ایجاد می‌کند.با حداکثر گسترش 30 اینچ در 30 اینچ، نور دارای میانگین PAR 305 µMol در عمق 28 اینچ است که برای مخازن صخره‌های متوسط تا بزرگ مناسب است.

    فن های هوشمند برای کنترل دمای LED ها که شرایط کار بهینه LED ها را تضمین می کند.با کنترل لمسی، کانال های سفید و آبی را می توان با هم یا به طور مستقل کار کرد و به شما امکان می دهد شدت و طیف نور را برای مخزن خود تنظیم کنید.

    به راحتی چراغ خود را روی مخزن لبه دار یا بدون حاشیه خود با پایه مخزن نصب کنید، همچنین می توانید با کیت آویزان نور بالای آکواریوم خود را معلق کنید

    لامپ آکواریوم سوبو

    ال ای دی های فوق روشن، کم مصرف و بادوام، رشد سالم و پر جنب و جوش ماهی ها و گیاهان آبزی را تقویت می کنند.سایبان شیشه ای یا اکریلیک برای افزایش عمر دستگاه با جلوگیری از نفوذ رطوبت به آن بسیار توصیه می شود.

    لامپ t5 آکواریوم

    برخلاف برخی ادعاهای موجود در بازار، هیچ ممنوعیت اروپایی برای لامپ های T-5 برای اهداف بیولوژیکی، به ویژه برای روشنایی آکواریوم ها و تراریوم ها وجود ندارد.

    چنین ممنوعیت اروپایی نیز برای آینده برنامه ریزی نشده است، به طوری که استفاده از لامپ های T-5 برای آکواریوم ها و تراریوم ها برای سال ها تضمین شده است.

    در بسیاری از مناطق، لامپ های T-5 مزایای زیادی نسبت به روشنایی LED خالص دارند و به ویژه در ترکیب با منابع نور LED (سیستم های هیبریدی)، لامپ های رنگی T-5 مزایای خود را متقاعد می کنند.

    راهنمای جامع خرید لامپ آکواریوم

    لامپ آکواریوم سوبو

    ال ای دی های فوق روشن، کم مصرف و بادوام، رشد سالم و پر جنب و جوش ماهی ها و گیاهان آبزی را تقویت می کنند.

    معرفی چند نمونه از بهترین لامپ ها به همراه مزایا و معایب:

    5 لامپ آکواریوم برتر در سال 2024

    1.چراغ LED آکواریوم 24/7 Hygger

    مزایا :
    • اندازه های متغیر برای مخازن ماهی بین 12 تا 54 اینچ طول دارد
    • کنترل های ساده
    • تنظیمات پیش فرض مفید و سفارشی سازی عمیق
    • رنگ و روشنایی بسیار متغیر
    • تایمر تعبیه شده است
    معایب:

    بدون کنترل برنامه

    Aqueon Clip-On LED.2
    مزایا:
    • برای تانک های کوچک خوب است
    • نصب آسان
    • معایب:
    • رشد محدود
    • نفوذ کم عمق

    Fluval Plant 3.0 Planted Aquarium Lighting.3

    مزایا:
    • کاملا قابل تنظیم
    • تنظیمات اولیه برای تقلید از زیستگاه های رایج
    • چرخه نور 24 ساعته
    • برنامه بلوتوث موجود است

    معایب:

    • بیش از حد برای بیشتر مخازن کاشته شده
    • 4.نور کلیپ آکواریوم مینگ داک

    مزایا:

    • ارزان
    • نصب آسان
    • گزینه های کنترل سریع
    • تایمر داخلی

    معایب:

    • سفارشی سازی های محدود
    • حداقل خروجی
    • 5.Beamswork Vivio Full Spectrum LED Fish Tank Light اکواریوم آب شیرین

    مزایا:

    • پنج سطح روشنایی
    • تایمر داخلی
    • سه الگوی خروجی برای انتخاب
    • چندین گزینه اندازه های مختلف در دسترس است

    معایب:

    • استفاده از تایمر دشوار است و ممکن است به درستی کار نکند
    • تاثیر نورپردازی بر سلامت گیاهان و جانوران آکواریوم:

    راهنمای جامع خرید لامپ آکواریوم

    نقش نور در فتوسنتز گیاهان

    از ماهی گرفته تا گیاهان، در یک آکواریوم خانگی همه آبزیان می توانند از داشتن یک منبع نور قابل اعتماد بهره مند شوند. یک آکواریوم کاشته شده نیاز به مراقبت ویژه ای دارد که از یک مخزن با گیاهان مصنوعی متفاوت است، اما افزودن عناصری از زیستگاه طبیعی حیوانات خانگی در آب شما می تواند برای سلامتی آنها مفید باشد و از نظر زیبایی شناسی جذاب باشد.

    تاثیر نور بر رنگ و شادابی ماهی ها

    ماهی ها و گیاهان آبزی شما برای روشن کردن مخزن خود به یک چراغ بالای سر نیاز دارند. این نورپردازی دنیای آبی را برای شما آسان تر می کند تا ببینید و لذت ببرید و همچنین ماهی ها و گیاهان را سالم نگه می دارد.

    بهترین وسیله برای آکواریوم نور RGB (قرمز، سبز، آبی) و همچنین نور سفید را با طیف کامل ارائه می دهد. طول موج های قرمز و آبی باعث فتوسنتز برای رشد گیاهان می شود و نور سبز باعث می شود شاخ و برگ شما سرزنده تر شود. نور سفید آکواریوم را برای مشاهده بهینه روشن می کند و یک چرخه روز را برای ماهی شما فراهم می کند. هنگامی که چراغ خاموش است، آنها می توانند در یک چرخه شب استراحت کنند.

    تاثیر نور بر چرخه خواب و بیداری

    سعی کنید هر روز حدود هشت ساعت نور خود را در یک مخزن مخصوص ماهی روشن نگه دارید . اگر ماهی در یک مخزن کاشته شده یا یک صخره دارید، 10-12 ساعت بهترین زمان است. برای تشویق تخم ریزی یا اگر حیوانات خانگی آبزی شبانه دارید، 12 ساعت نور شب تانک شما را فعال نگه می دارد. از یک تایمر خروجی استفاده کنید یا با برنامه Aqueon BlueIQ یک برنامه تنظیم کنید تا زمان بندی را ساده کنید. و اگر مشکلی در رشد جلبک دارید، تعداد ساعاتی را که هر روز مخزن را روشن می کنید کاهش دهید.

    ارائه یافته های علمی در مورد تاثیر نور بر رنگ، شادابی، و رفتار ماهی ها و گیاهان آکواریومی:

    نور به عنوان منبع انرژی برای گیاهان و جلبک ها عمل می کند و از فتوسنتز حمایت می کند که به سلامت کلی اکوسیستم آکواریوم کمک می کند. گونه های مختلف نیازهای نوری منحصر به فردی دارند و نورپردازی صحیح می تواند الگوهای خواب، رفتار پرورشی و رفاه کلی ماهی ها را تعیین کند. گونه‌های خاصی از ماهی‌ها می‌توانند با شرایط نوری مناسب رشد بیشتری را تجربه کنند که بر میزان متابولیسم و ​​سایر فرآیندهای حیاتی آنها تأثیر می‌گذارد.

    تنظیم تایمر لامپ آکواریوم

    آموزش تنظیم تایمر لامپ برای شبیه سازی طلوع و غروب خورشید

    قبل از اقدام به روشن نمودن این تایمر دیجیتال باید آن را به مدت زمان پنج ال ده دقیقه به جریان برق متصل نمایید.

    جهت روشن نمودن تایمر، دکمه ی قرمزرنگ  را که حالت فرورفته دارد با شی ای نوک تیز بفشارید و نگه دارید.

    در ابتدا باید ساعت و روز تایمر تنظیم شود، برای اینکار دکمه ی Clock را بفشرید و نگه دارید.

    سپس با نگه داشتن دکمه ی timer، روی صفحه نمایش کلمه ی  on 1 نمایان خواهد شد. در این قسمت باید روزهای هفته و ساعت شروع اتصال تایمر را تنظیم نمایید. (در صورتی که نیاز دارید کل روزهای هفته تایمر روشن شود باید هر هفت متون اختصاری مرتبط به روزهای هفته را روی صفحه نمایشگر مشاهده نمایید) مجدد با فشردن دکمه ی  timerگزینه  off 1 نمایان خواهد شد؛ در اینجا نیز همان پروسه منتها جهت ست نمودن زمان و روز قطع تایمر است.

    درصورتی که دکمه تامر مجدد بفشرید خواهید دید زیر کلمه on عدد 2 نمایان می شود این به این معنا ست که تایمر آماده تنظیم برنامه ی بعدی است.

    بیاد داشته باشید تنها زمانی که تایمر در حالت auto هست به برنامه ای که به آن داده اید عمل خواهد نمود. دکمه ی auto روی تایمر کاملا مشخص است.

    سوالات متداول:

    1.نورهای آکورایوم شرکت ایران گرولایت چه ویژگی هایی دارد؟

    ال ای دی های آکواریوم گیاهی با داشتن چیپ های ال ای دی مخصوص رشد گیاهان آکواریومی از برندهای معتبر آمریکایی مانند برجیلوکس، کری و برندهای آلمانی و تایوانی به خوبی می تواند نیاز نوری یک تانک آکواریوم آب شیرین را فراهم کند. این محصولات در ساخت آلیاژ دارای فریمی آلومینیومی با ابعاد 30 میلی متر در 55 میلی متر به طول یک متر ساخته شده است که  نحوه نصب آن به این صورت است که وقتی با پایه روی سقف آکواریوم نصب گردد ارتفاع آن 10 سانتی متر می شود.

    ایران گرولایت با داشتن دستگاه های اندازه گیری پیشرفته می تواند نیاز های شما را به صورت سفارشی نیز فراهم نماید..سایزهای آماده محصولات 100 سانتی متری است که می تواند عرض 40 سانتی متر را در آب پوشش بدهد.

    2.عمر مفید نورهای آکواریومی در صورت استفاده صحیح به چه میزانی است؟

    عمر مفید محصولات آکواریومی با توجه به نوع لامپ ها متغییر است .به طور مثال لامپ های فلورسنت به علت ساخته شدن توسط فناوری پایین تری عمر مفید کمتری دارند،اما لامپ های ساخته شده توسط شرکت ایران گرولایت 50 هزار ساعت می باشد.

    3.آیا نورهای رشد آکواریوم پلنت برای انسان مضر است؟

    قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هر منبع نور شدید، از جمله برخی از انواع نورهای رشد، می تواند عواقبی برای پوست داشته باشد. نگرانی اصلی انتشار اشعه ماوراء بنفش (UV) است. که درجات بالای آن که از خورشید ساطع می شود می تواند موجب آسیب های زیاد شود. اما نانومترهای موجود در لامپ های رشد با رعایت اصول ساخت استاندارد ازانتشار این نوع نانومترهای مضر جلوگیری کند.

    4.نکات اساسی در خرید نورآکواریوم چیست؟

    اولویت در انتخاب اندازه تانک

    نوع آکواریوم مورد نیاز

    شدت ومیزان نور مورد نیاز

    سبک چیدمان داخل آکواریوم

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط