کاشت گل مریم

آنچه در این مقاله میخوانید
    کاشت گل مریم

    كاشت گل مريم از مسائل مهم و پرسؤال است كه معمولا متقاضيان كاشت اين گل را به چالش مي‌كشد. یکی از دلایل این امر آن است که اغلب افراد از شيوه كاشت گل مریم و شرايط مراقبت از آن اطلاعي ندارند. به همین دلیل ما در اين مقاله سعی بر این داشتیم تا به معرفی انواع گل مریم، بررسي شرايط نگهداري و کاشت گل مريم ‌بپردازيم و در انتهاي مقاله به عوامل بیماری‌زا ، آفات و مشکلات رایج در کاشت و نگهداری گل مریم اشاره‌ای داشته باشیم.

    معرفی گل مریم

    گل مریم جزء گیاهان گلدار و تک‌لپه‌ای‌ها و تیره مارچوبگان است که نام علمی آن (Polianthes Tuberosa) می‌باشد و همچنين با نام‌ گل دندان فیلی نيز شناخته مي‌شود. تعداد برگ‌های گل مریم زیاد بوده و به شکل نیزه‌ای باریک و طویل می‌باشد که به‌صورت طوقه‌ای در سطح زمین قرار می‌گیرند.

    گل مريم شامل شكوفه‌هايي سفیدرنگ و بزرگ است که به صورت 12تایی در خوشه‌هايي با ارتفاعي نزدیک به 1 متر رشد می‌کنند. این گل با توجه ‌به آنکه منشأ آن مکزیک است، معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و در مکان‌های پرنور رشد می‌نماید. این گل با ظاهر زیبا و رایحه دلنشینی که دارد می‌تواند انتخاب خوبی برای نگهداری در منزل به عنوان گیاه آپارتمانی باشد. گل مریم به دلیل آنکه در شب رایحه بیشتری از خود ساطع می‌نماید ملکه شب نیز خطاب می‌شود.

     

    نماد گل مريم

    اين گل زيبا با شکوفه‌های سفیدرنگ خود که نشانی از صلح دارند؛ نماد نجابت و پاکی و صلح است. از این‌ رو، این گل را به‌ عنوان نشانه محبت به دیگران هدیه می‌دهند و به کارگیری آن در دسته گل عروس بسیار رایج است. به همین دلیل کاشت گل مریم می‌تواند درآمد بسیاری خوبی برای افرادی که گل‌فروشی دارند داشته باشد. گل مریم همچنین موجب دفع انرژی‌های منفی نیز می‌شود. به عبارت دیگر، به عقیده برخی، انسان را از روح شیطانی در امان نگه می‌دارد. همچنین گل مریم آرامش وصف‌ناپذیری را به دارنده آن اعطا می‌نماید.

    نماد گل مریم

    انواع گل مريم

    گل مریم با توجه ‌به تعداد گلبرگ‌ها و ردیف گل‌ها به چهار گروه تقسیم می‌شود که هرکدام شامل گونه‌هایی هستند. ما در این مقاله فقط به 2 گروه اصلی و رایج از انواع گل مریم می‌پردازیم که شامل دسته گل مریم سینگل و گل مریم دبل هستند.

    گل مریم سینگل

    این نوع گل مریم نسبت به نوع دبل حاوی عطر و بوی بیشتری است و به همین خاطر در صنعت عطرسازی از آن استفاده می‌شود. رنگ گل‌های مریم سینگل سفید بوده و تک گل می‌باشند. گل مریم سینگل خود نیز شامل چندین مدل و گونه می‌باشد که می‌توان از بین این گونه ها به گل آرکا نیرانتارا، گل شیرینگار، گل سینگل مکزیکی و گل مریم پر جوال اشاره کرد.

    گل آرکا نیرانتارا

    گل آرکا نیرانتارا حاوی گل‌های تکی و سفیدرنگ است و همانند دیگر گونه‌های این گل بسیار خوش‌عطر می‌باشد. لازم به ذکر است که این گل، مدت‌زمان گلدهی طولانی‌تری نسبت به سایرین دارد. پس در هنگام کاشت گل مریم به این نکته دقت فرمایید.

    گل شیرینگار

    گل مریم شیرینگار دورگه بوده و از ترکیب گل مریم دبل و سینگل به وجود می‌آید. این گل جوانه‌های صورتی رنگی دارد و گل‌های آن ظریف و حساس هستند. بهترین زمان کاشت گل مریم شیرینگار در فصل بهار و در شرایط نور کافی می‌باشد. این نوع گل حدود 45 تا 90 سانتی‌متر رشد می‌نماید.

    گل مریم سینگل مکزیکی

    گل مریم سینگل مکزیکی بر خلاف دیگر گونه‌های آن در فصل پاییز به گلدهی می‌رسد. در صورتی که قصد کاشت گل مریم در باغچه منزل خود را دارید، این گونه می‌تواند بهترین گزینه برای کاشت و نگهداری باشد. همچنین شما می‌توانید این گل را به صورت شاخه بریده نگهداری کنید. از ویژگی‎‌های بارز گل مریم سینگل مکزیکی، می‌توان به خوشبو بودن آن اشاره کرد که باعث شده است در صنعت عطر و ادکلن‌سازی کاربرد داشته باشد.

    گل مریم پرجوال

    گل مریم پرجوال از ترکیب گل مریم شیرینگار و سینگل مکزیکی ایجاد می‌شود که شامل غنچه‌هایی صورتی رنگ است که پس از شکوفاشدن، رنگ آنها سفید می‌شود. گلبرگ‌های آن نیز به‌صورت تک حلقه و بر روی ساقه‌ای محکم قرار دارند.

    گل مريم دبل

    تعداد حلقه‌هاي گل‌هاي مريم دبل (تعداد گل‌ها)، برخلاف گل‌های مریم سینگل که تک حلقه می‌باشند، معمولاً بيشتر از 3 حلقه مي‌باشد. شکوفه‌های گل‌ مريم دبل نيز سفیدرنگ بوده که خطوط قرمزرنگي دارد. اين دسته شامل گل مريم سوواسيني، گل مريم وابينهاو، گل مريم مرواريد دبل و گل مريم ابلق مي‌باشد.

    گل مريم سوواسيني

    گل مريم سوواسيني از تركيب گل مريم سينگل و دبل توليد شده است. گل مريم سوواسيني شامل چند حلقه گل با گل‌هايي درشت و گلبرگ‌هايي ضخيم مومي شكل مي‌باشد. اين نوع گل نيز گل‌هايي سفيدرنگ و ساقه‌هاي محكم با عطري دلنشين دارد و در بازار جهاني رايج مي‌باشد.

    گل مریم وابینهاو

    این نوع گل حاوی شکوفه‌های سبزرنگ است که در زمان شکوفاشدن سفیدرنگ می‌شوند. اين نوع گل در مقايسه با گل مريم سوواسيني ساقه لطيف‌تري دارد و غنچه‌هاي آن مایل ‌به ‌سبز است.

    گل مریم مروارید دبل

    ویژگی اصلی این گل، رنگ قرمز آن است که به همين دليل نسبت به ساير انواع گل مریم متمايز شده است. از اين گل مي‌توان براي تهيه روغن خوش‌بو استفاده نمود. ماندگاري طولاني اين گل‌ها و طراوتی که به فضا می‌بخشند آن را به گزینه مناسب برای مناسبت‌های مختلف و همچنین منزل مبدل نموده است.

    گل مریم ابلق

    گل مریم ابلق دارای برگ‌های خط‌دار به رنگ زرد طلایی و سفید متمایل به نقره‌ای می‌باشد.

     

    شرايط نگهداري و کاشت گل مريم

    موجودات زنده براي آنكه بتوانند به‌خوبی رشد و نمو پيدا كنند نيازمند به عوامل مختلفي هستند. گياه نيز موجودي زنده است و براي آن كه به‌خوبی رشد كند نيازمند عواملي مثل دما، آبياري مناسب، نور كافي، خاك مناسب، رطوبت و كود مي‌باشند. پس اگر به دنبال کاشت گل مریم هستید و می‌خواهید بعد از کاشت گل مریم، گیاهی سالم و باطراوت داشته باشيد رعايت تمام اين موارد لازم است. در ادامه به بررسي عواملي می‌پردازیم که رعایت آن‌ها در کاشت و نگهداری از گل مریم بسیار موثر است.

    دمای مناسب کاشت گل مریم

    گل مريم نسبت به سرما حساس است و بهتر است كه آن را در دمايي بالاتر از 15 درجه سانتيگراد نگه داريم، اما لازم به ذكر است كه بهترين دما براي گل مريم، دمايي مابین 20 الي 30 درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. با این وجود اگر دماي محيط براي گل مريم كمي بالاتر از 30 درجه باشد، مشكلي براي گل به وجود نمي‌آيد اما اگر دما پايين‌تر از 15 درجه باشد تا 10 درجه سانتیگراد، گياه کم‌کم آسيب می‌بیند و در زير اين دما می‌میرد.

    دمای مناسب کاشت گل مریم

    پس جهت کاشت گل مریم حتما دقت داشته باشید که اگر  به دنبال افزايش حداكثري توليد يا رشد پياز هستید باید دماي محيط را حدود 25 درجه سانتی‌گراد نگهداريد.

    اگر قصد کاشت گل مریم در باغچه را دارید حتما باید در شهر یا محله‌ای باشید که نیمه گرمسیری یا گرمسیری باشد تا دمای محیط حفظ شود. اما اگر قصد کاشت گل مریم در گلدان داخل خانه یا در گلخانه دارید باید بتوانید با استفاده از وسایل سرمایشی گرمایشی دمای محیط را در حد مورد نیاز نگه دارید.

    در نتيجه لطفاً در صورت نگهداري گل مريم در خانه، به دماي محيط دقت نماييد (اين كار را مي‌توانيد با دماسنج انجام دهيد) و از قراردادن اين گل زيبا در مجاورت وسايل گرمايشي و سرمايشي خودداري نماييد.

    آبياری

    پس از کاشت گل مریم، آبياري به‌موقع و مناسب آن يك اصل ضروري است، اما زیاده‌روی در آن سبب نابودي گياه نيز مي‌شود. خاك گل مریم بايد به ميزان مناسبي مرطوب باشد و اگر رطوبت آن زیاد باشد موجب پوسیدگی ریشه آن می‌شود و اگر اين خاك خشك باشد از كيفيت گل و شادابي آن كاسته مي‌شود و گلدهی آن کاهش پیدا می‌کند.

    آبياري گياهان به عوامل مختلفي مانند وضعيت بارش، نوع آب‌وهوا و همچنين خاك بستگي دارد. همچنين گل مريم به آبیاری بیش از حد نيز همچون دما حساس است پس غرقابي نمودن آن تأثیر منفي خواهد داشت. جهت آبياري مناسب گل مريم در فصول گرم سال، مي‌بايست هر 3 الي 4 روز به آن آب‌داده شود و براي اين كار مي‌بایست از ظرف مشخصی استفاده نمود تا میزان آن مشخص باشد. اما بر خلاف این فصل‌هاي گرم، در فصول سرد سال، میزان آبیاری این گیاه باید کاهش یابد و حدوداً هر 15 روز یکبار انجام شود.

    آبیاری گل مریم

    نور

    یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در رشد گیاهان، عامل نور است. در هنگام کاشت گل مریم می‌بایست به فاکتور نور توجه جدی شود. زیرا می‌دانیم که تمام گیاهان در شرایط یکسان امکان رشد ندارند و هریک نیازمند شرایط مخصوصی هستند. گل مريم نيز از اين موضوع مستثني نيست. محيط مناسب گل مريم بايد محيطي پرنور باشد و برعكس عادت ساير گياهان لازم است نور آفتاب مستقیماً به اين گياه بتابد. ميزان نور موردنیاز گل مريم مدت زمانی حدود 5-6 ساعت در روز است تا بتواند گلدهی خوبی داشته باشد.

    مقدار نور مورد نیاز برای کاشت گل مریم

    وجود سایه یا کمبود نور یکی از دلایل عدم گلدهی، ریزش غنچه‌ها و ... می‌باشد. با كاشت گل مريم در باغچه، ازآنجایی‌که در طول روز مي‌تواند به‌اندازه كافي نور خورشيد را دريافت كند نياز نوري آن به خوبي تأمین مي‌شود. اما چنانچه قصد كاشت گل مريم در گلدان و يا در محيطي بسته مانند خانه را داشته باشيد؛ مي‌بایست گلدان در مکانی گذاشته شود تا گیاه بتواند نور کافی را دریافت کند.

    می‌دانیم که گاهی در خانه‌ها نوردهی طبیعی کافی وجود ندارد و حتی در باغچه نیز در قسمت‌هایی نوردهی کافی اتفاق نیفتد. در این حالت شما بر اساس شرایط محل زندگی به لامپ‌های رشد گیاه احتیاج خواهید داشت. به طور مثال اگر بخواهید گل مریم را در گلدان بکارید و نیازمند نور کافی برای این گل باشید به شما سری لامپ سرپیچ دار ایران گرولایت را پیشنهاد می‌کنیم. 


    انواع لامپ رشد گیاه را در فروشگاه ایران گرولایت مشاهده کنید.


    خاک

    خاک نیز از مهم‌ترین عوامل رشد گیاه است. خاک، خانه گیاه است پس باید بستر مناسبی داشته باشد تا فرایند رشد گیاه سرعت یابد. گل مریم احتیاج به خاک سبک با زهکشی بالا دارد. براي نگهداري گل مریم در گلدان باید سوراخ‌هايي با زهكشي مناسب داشته باشد و نبايد خاك سنگين داشته باشد زيرا موجب نابودي غده‌ها و مرگ گياه مي‌شود. مخلوط شن می‌تواند موجب ایجاد زهکشی مناسب برای تکثیر این گل شود. در خصوص ميزان اسيديته خاك براي رشد گل مريم، بايد در نظر داشت كه ميزان اسيديته لازم بايد حدود 6-7 باشد. برای کاشت گل مریم شما میتوانید از محلول بافر تنظیم کننده ph استفاده نمایید.

    خاک مناسب برای کاشت گل مریم

    خاك حاوي املاح و ويتامينه‌هاي مناسبي براي رشد گياهان و درخت‌ها است؛ ازاین‌رو، خاک می‌بایست حاوی عناصر مغذی و ریزمغذی کافی باشد تا بتوانیم شاهد گل‌های مریم باکیفیت باشیم.

    اما گاهي خاك حاصلخيزي خود را از دست مي‌دهد و يا ميزان املاح موجود در آن به‌اندازه‌ای نيست كه بتواند گياه را را به رشد كافي برساند، ازاین‌رو شما به كود مناسب گل مريم احتياج داريد تا بتواند خاك را دوباره غني كند. پس كود تأثیر بسياري در رشد گياه دارد. يكي از راه‌هاي تقويت خاك، استفاده از كود آلي‌ مانند ورمي كمپوست مي‌باشد. این نوع کود از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌شود، به‌طوری‌که کرم‌های خاکی با تغذیه مواد غذایی خاک و ترکیب آنها با آنزیم‌های خود، قدرت باروری خاک را افزایش می‌دهند.


    جهت خرید انواع کود و خاک مناسب کاشت گل مریم از فروشگاه ایران گرولایت کلیک کنید.


    رطوبت

    تأثیری که رطوبت در میزان رشد گیاهان و گل‌ها دارد انکارناپذیر است، در کنار خاک، نور و آبیاری مناسب می‌بایست رطوبت نیز کنترل شود. رطوبت محیط در میزان فتوسنتز گیاه و همچنین تعرق آن تأثیرگذار است و اگر رطوبت کافی وجود نداشته باشد موجب ازدست‌دادن میزان زیادی آب خواهد شد. می‌دانیم که رطوبت به معنی مقدار بخار آب موجود در هوا می‌باشد، پس اگر ميزان بخار آب در هوا زياد باشد، هوايي مرطوب را شاهد هستيم. گياهاني مثل كاكتوس در مقابل شرايط محيطي نامناسب مقاوم هستند.

    در خصوص گل مريم نيز مي‌بايست ميزان رطوبت محيط كنترل شود تا بتوان اين گل را به نهايت رشد و كيفيت خودش رساند. میزان رطوبت نیز بستگی به مکان کاشت گل مریم می‌باشد. به شکلی که رطوبت در شمال کشور، برابر با سایر نقاط کشور نیست. هر خاک نیز با توجه ‌به ویژگی‌هایی که دارد میزان رطوبت متفاوتی را نیز دریافت می‌کند. شما می‌بایست از دستگاه‌های رطوبت‌سنج استفاده کنید تا میزان رطوبت موجود مشخص شود.

    معمولاً گیاهان نیازمند رطوبتی حدود 40 تا 60 درصدی هستند و اگر این میزان رطوبت بیشتر شود گیاهان دچار تنش می‌شوند. اگر حاشیه برگ‌ها قهوه‌ای باشند یا گیاه پژمرده شود، شکوفه‌ها بزرگ نشوند یا ریزش داشته باشند، این علائم نمایانگر رطوبت کم هستند. در این حالت شما می‌بایست رطوبت را با استفاده از روشهای افزایش رطوبت محیط مانند غبارپاشی، ایجاد جزیره در زیر گلدان و ... افزایش دهید.

    کوددهی

    بعد از کاشت گل مریم جهت بهره‌بری بیشتر در تولید گل مریم می‌توان از کود‌ها استفاده کرد به صورتی‌که حاوی اوره، فسفات آمونیوم و سولفات پتاسیم باشد. میزان و نسبت این مواد بستگی به محیطی دارد که می‌خواهید در آن گل مریم بکارید. کود بیشتر نیز موجب رشد بیشتر گیاه می‌شود اما در مصرف آن نباید افراط داشته باشید.

    شما می‌توانید در صفحه محصولات ایران گرولایت باتوجه‌به موقعیت مکانی که در آن خواهان پرورش گل هستید و همچنین میزان تولید گل كود مناسب را برای گیاه خود انتخاب کرده و خريداري نماييد. همچنین می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا در ارتباط با خرید کود و نحوه مصرف آن به شما مشاوره‌های لازم را داشته باشند.

    تکثیر گل مریم

    تكثير گل مريم

    پيازچه‌ها در تكثير گل مريم بسيار مهم هستند. هر پياز گل شامل تعداد زيادي پيازچه مي‌باشد كه اندازه‌هايي متفاوت دارند. از اواسط اردیبهشت‌ماه تا اواسط خردادماه بهترين زمان براي جدا نمودن پيازچه‌ها مي‌باشد. يكي از عوامل بسيار مهم در تكثير اين گل، زمان است.

    چنانچه عمل تكثير در فصل گرم رخ دهد امكان كاشت گل مريم در هر محيطي محيا خواهد بود؛ اما در حالت ديگر، اگر تكثير در فصل سرد سال اتفاق افتد مي‌بايست پياز گل را در گلدان و در منزل كاشته شود و در فصل گرم به باغچه منزل انتقال يابد.

    لازم به ذكر است كه زمان برداشت اين محصول معمولاً در بازه زماني 90 تا 100 روز مي‌باشد. همچنين استفاده از اسيد جيبرليك مي‌تواند در ميزان و دوره گلدهي تأثیر مثبتي داشته باشد.

    آفات و بيماری های گل مريم

    از عوامل بيماري‌زای گل مريم مي‌توان به كنه، شته، تريپس و همچنين علف‌هاي هرزي مثل پيچك نام برد. زماني كه فاصله بين گل‌ها كم باشد و تراكم آنها زياد باشد موجب انتشار كنه در بين گل‌ها خواهد شد و گياه آلوده مي‌شود. هنگام كاشت گل مريم نيز مي‌بايست از عدم وجود حلزون و علف‌هاي هرز اطمينان حاصل كنيد.

    آفات و بیماری های گل مریم

    علف هرز پیچک جزء علف‌های چندساله است که با رشد خود موجب عدم رسیدگی نور به گل و گیاهان می‌شود و ازاین‌رو اثر مخرب دارد. بذر این علف به‌وسیله باد منتشر می‌شود. این علف نیز در میزان مصرف مواد غذایی با گیاهان رقابت می‌کند. در این حالت نیز زمانی که در اطراف گل مریم، علف پیچک وجود داشته باشد موجب کاهش رسیدگی نور خورشید و املاح و مواد غذایی خواهد شد.

    خواص گل مريم و كاربرد‌های آن

    با كاشت گل مريم می‌توانید از مزیت های آن بهره مند شوید و یا کسب درآمد خوبی داشه باشید. اين گل محيط منزل را عاري از تنش‌ها و استرس مي‌كند و اعطاکننده آرامش است. از این گل در ساخت عطر و ساخت سبد گل و دسته گل عروس استفاده می‌شود. همچنین از روغن آن برای بهبود وضعیت گردش خون استفاده می‌شود. جوشانده گل مریم نیز برای سوختگی بسیار مفید است.

    کاشت گل مریم نه‌ تنها در صنعت روغن، عطرسازی و گل‌آرایی بسیار مطرح است، بلکه در امور درمانی نیز بسیار مفید می‌باشد. از این گل جهت مصارف درمان در موارد ذیل استفاده می‌شود:

     درمان سوختگی

    برای درمان این مشکل می‌بایست گل را بجوشانید و سپس به‌صورت خمیر درآورده و از آن برای عفونت و التهاب و سوختگی استفاده کنید.

    ایجاد آرامش و درمان بی‌خوابی

    گل مریم گیاهی آرامش‌بخش می‌باشد به صورتي كه عطر فوق‌العاده آن اضطراب و استرس را كاهش مي‌دهد. همچنين براي درمان بي‌خوابي مي‌توان از تركيب اين گياه با زنجبيل استفاده نمود تا بي‌خوابي ناشي از افكار روزانه رفع شود.

    درمان آب‌مرواريد و آنفلوآنزا و گلودرد

    يكي ديگر از مزاياي استفاده از گل مريم، درمان آب‌مرواريد مي‌باشد. جوشاندن حداقل 30 عدد از غنچه گل در آب و سپس شستشوي چشم‌ها با اين محلول مي‌تواند مؤثر باشد؛ اما لازم به ذكر است كه دراین‌خصوص بهتر است با متخصص مشورت بنماييد.

    همچنين براي درمان آنفلوآنزا، تركيب گل مريم با زنجبيل و برگ سير مي‌تواند تأثیر زيادي در درمان اين بيماري داشته باشد. اين تركيب موجب تقویت سيستم ايمني بدن نيز مي‌شود. اين گل براي درمان گلودرد نيز كاربرد دارد به‌گونه‌ای كه دمنوش جوشانده اين گل با زنجبيل و مصرف آن در چند وعده مي‌تواند گلودرد را از بين ببرد.

    درمان جوش صورت

    درصورتی‌که جوش صورت داريد، مي‌توانيد با ماسك صورت جوانه گل مريم با زردچوبه جوش‌هاي صورت را رفع كنيد.

     

    سؤالات متداول کاشت گل مریم 

    1- گل مریم چه مدت در روز به نور نیاز دارد؟

    ازآنجایی‌که این گل نسبت به سایه حساس است حداقل به 5-6 ساعت در روز به نور احتیاج دارد.

    2- گل مریم را در خانه نگه می‌دارم؛ اما میزان گلدهی مناسبی ندارد، چرا؟

    به سه نکته باید توجه کنید، نکته اول اینکه باید به گل، نور کافی برسد در غیر این صورت گلدهی آن مطلوب نخواهد بود. نکته دوم آنکه باید به خاک محیط کشت گل نیز توجه کنید به این صورت که خاک سنگین نباشد و میزان مناسبی کود و املاح داشته باشد. نکته آخر اینکه باید در میزان آبیاری توجه لازم را مبذول فرمایید. این نکات را رعایت کنید تا شاهد گلدهی بیشتر گل مریم باشید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    یاس
    1402/06/26 09:48

    آیا میتونم گل مریم در باغچه بکارم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 16:56
    پاسخ به:یاس

    بله اگر خاک و شرایط ماسب را دارد 

    مهدیه
    1402/04/26 23:40

    چطور از حلزون های وارد شده به خاک جلوگیری کنم؟

    irangrowlight
    1402/06/01 12:28
    پاسخ به:مهدیه

    بنظرم یه آکواریوم گیاهی برای حلزون ها درست کنید و داخلش حلزون نگهداری کنید .خیلی جذاب میشه

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط