بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه

آنچه در این مقاله میخوانید
    بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه

    رشد گیاهان وابسه به عوامل مختلفی است. یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد، کوددهی منظم است. در بین گیاهان مختلف، درختان میوه نیاز بیشتری به دریافت مواد معدنی و مغذی دارند. به همین خاطر است که بسیاری از باغداران به دنبال خرید و استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه هستند. در این مقاله درباره بهترین کود برای رشد درختان صحبت می کنیم.

    بهترین کود برای درختان میوه در بهار

    بهترین کود برای درختان میوه

    گیاهان و درختان نیز مانند انسان ها برای رشد و نموی خود، نیاز به مواد غذایی مناسب دارند. کمبود عناصری همچون نیتروژن، پتاسیم و فسفر، موجب تهدید سلامت درختان می شوند. همانطور که می دانید به خطر افتادن سلامت درخت، خسارات جبران ناپذیری به باغداران می زند.

    چاره کار استفاده از کودهای حاوی سه عنصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. اگرچه نوع و کیفیت کود در میوه دهی درختان تأثیر بسزایی دارد؛ اما مهم تر از آن استفاده از یک برنامه غذایی مرتب و علمی در طول سه الی چهار سال است.

    این امر اگرچه مستلزم زمان و هزینه بالایی است، اما می توان امیدوار بود انجام آن بازدهی درختان و برداشت منطقه را به طرز قابل توجهی بهبود می بخشد. به خاطر داشته باشید، درختان حتی با دریافت بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه نیز نمی توانند مانند گیاهان و صیفی جات به کوددهی واکنش سریع نشان دهند.

    انواع کود ارگانیگ و غیرارگانیک را از ایران گرولایت خریداری کنید.

     

    تأثیر فرآیند کوددهی در طول دراز مدت پدیدار شده و نمایان می شود. عموم باغداران موفق از بهترین کود برای درختان میوه به شکل ممتد، منظم و علمی استفاده می کنند. چرا که انجام اینکار خیال آنان را از بابت سلامت درخت و بازدهی طولانی مدت، راحت می کند.

    این را به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از موادغذایی و کودها، نه تنها موجب رشد سریع درخت میوه نمی شود، بلکه به طور عکس موجب از بین رفتن بافت سالم آن می شود. لذا برای کوددهی از علم و دانش متخصصین استفاده کنید و از تجارب شخصی خود بهره نبرید.

    بهترین کود برای درختان میوه در تابستان

    بهترین کود ارگانیک برای درختان میوه

    تا به اینجا متوجه شدید که اگر تصمیم دارید باغ خود را پربار کرده و محصول فراوانی از درختان میوه برداشت کنید، لازم است نسبت به کوددهی درختان میوه، حساسیت بالایی به خرج دهید. اما چه کودی برای درختان شما مناسب تر است؟ به طور حتم اولین چیزی که به ذهنتان می رسد، استفاده از کودهای ارگانیک و طبیعی است.

    کودهای ارگانیک از منابع طبیعی همچون بقایای گیاهان، فضولات دامی و حیوانی تشکیل می شوند. این گونه منابع طبیعی پایه کربنی داشته و می توانند در رشد و نموی درختان میوه تأثیر چشمگیری بگذارند. استفاده از برخی کودهای ارگانیک موجب افزایش باردهی تا بیش از 35 درصد می شوند.

    بر روی بسته بندی کودهای ارگانیک سه حرف انگلیسی شامل NKP به چشم می خورد. این حروف مخفف شده عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. بخش مهمی از عملکرد رشد، گل دهی و میوه دهی درختان، به وجود این عناصر بستگی دارد. هر یک از این عناصر معدنی، وظایف مخصوص به خود را دارند.

    عنصر N  (نیتروژن)

    عنصر نیتروژن بیشترین تأثیر را در رشد سریع درختان میوه دارد. استفاده از این عنصر موجب پربرگ شدن درخت و سبز شدن آن می شود. از این رو می توان بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه را کود ارگانیکی که حاوی نیتروژن فراوان است، معرفی نمود.

    عنصر P (فسفر)

    این عنصر وظیفه تقویت ریشه و گلدهی گیاه را به عهده دارد. در عین حال کمک می کند تا درختان بتوانند از سایر مواد مغذی خود نیز بهره مند شوند. کمبود فسفر موجب ضعف ریشه ها شده و عملیات گل دهی و میوه دهی را مختل می سازد.

    عنصر K (پتاسیم)

    رشد کلی گیاه در تمامی بخش ها، به عهده عنصر پتاسیم است. این عنصر قادر است سلامت و تعادل درخت را حفظ کرده و مقاومت آن را در برابر آفات، بیماری ها و خشکسالی بهبود دهد.

    انواع مختلف کودهای ارگانیک

    کودهای ارگانیک بهترین کود برای درختان میوه به شمار می آیند و انواع مختلفی دارند. بهترین کودهای ارگانیک شامل موارد زیر می شوند:

    کود ارگانیک پودر خون

    این کود ارگانیک که در قالب پودر ارائه می شود، بیشترین میزان نیتروژن را در بر دارد. بر روی جلد پودر خشک کود خون میزه NPK اینگونه عنوان شده است.

    • N=13.25
    • P=1
    • K=0.6

    بهترین کود برای درختان میوه در پاییز

    کود ارگانیک کنجاله سویا

    این کود گیاهی نیز منبع مغذی نیتروژن به حساب می آید. در کنار نیتروژن این کود ارگانیک از مقادیر بسیاری از ازت بهره برده است. میزان فسفر و کلسیم موجود در کود کنجاله سویا، بسیار کم است.

    • N=7
    • P=2
    • K=0

    کود ماسه سبز

    از این کود ارگانیک به جهت دارا بودن پتاسیم کافی، برای بهبود میوه دهی استفاده می شود. همچنین کود ماسه سبز به تهویه و تغذیه خاک بستر نیز کمک شایانی می کند.

    • N=0
    • P=0
    • K=3
    • F مشخصات بهترین کود ارگانیک

    در میان انواع کودهای ارگانیک، بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه کودیست که از عناصر با خلوص بالا بهره برده باشد. هرچقدر درصد خلوص عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسبم و سایر مواد آلی بیشتر باشد، تأثیر کود در عملکرد درخت میوه بیشتر خواهد بود.

    بهترین کود شیمیایی برای درختان میوه

    اگر تصمیم دارید محصول باغ خود را بیشتر کنید و درختان میوه را سالم و با طراوت سازید، بهتر است کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی کنید. اگرچه انجام اینکار روند بهبود رشد را به تأخیر می اندازد، اما خیال شما را از داشتن میوه های ارگانیک، خوش طعم و خوش رنگ برطرف می سازد.

    مزایای استفاده از بهترین کود ارگانیک برای درختان میوه

    استفاده از کودهای ارگانیک مزایای بسیاری در بر دارد. از جمله اینکه شما را از مصرف کودهای شیمیایی بی نیاز می سازد. سایر مزایا در موارد زیر بررسی می شوند:

    • کودهای ارگانیک سالم ترین، مقرون به صرفه ترین و در یک کلام بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه به شمار می روند.
    • این قبیل کودها قادرند با اصلاح فیزیکی خاک و افزایش مواد آلی موجود در آن، موجب بهبود حاصلخیزی خاک شوند.
    • دامنه کاربرد گسترده ای دارند. شما می توانید از کودهای ارگانیک به طور مشترک در محصولات کشاورزی و باغی استفاده کنید.
    • کود حیوانی جزو بهترین کود برای درختان میوه به شمار می آید. چرا که موجب تشویق نهال، رشد درخت و بهبود کیفیت میوه دهی می شوند.

    بهترین کود آهن برای درختان میوه

    بهترین کود شیمیایی برای درختان میوه

    کودهای شیمیایی، دسته دیگری از کودهای مقوی و موثر هستند که می توانند به افزایش بازدهی درختان میوه و رشد سریع آنان کمک شایانی کنند. برخلاف کودهای ارگانیک که دارای جذب و انتشار دیرتری هستند، کودهای شیمیایی به سرعت جذب می شوند.

    اما متاسفانه دفع آنان از طریق آبشویی نیز به سرعت رخ می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند، داوم اثر کودهای شیمیایی بسیار کمتر از کودهای ارگانیک و یا حیوانی است. این مسئله باغداران را وادار می کند تا برای دریافت نتیجه از حجم کود بیشتری استفاده کنند. سایر خواص کودهای شیمیایی در موارد زیر خلاصه می شود:

    • کودهای شیمیایی به کمک مواد معدنی فرآوری می شوند.
    • برای افزایش فوری مواد معدنی در کودهای شیمیایی، از نمک های شیمیایی استفاده می شود.
    • استفاده بیش از حد این نوع کودها منجر به خرابی ریشه و تهدید سلامت درختان میوه می شود.
    • این نوع کودها فاقد مواد آلی هستند.

    انواع کودهای شیمیایی برای درختان میوه

    کودهای شیمیایی کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت کشاورزی دارند. کارکرد گسترده و موثر این دسته از کودها موجب شده تا متخصصین انواع مختلفی از کودهای شیمیایی را به عنوان بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه، در اختیار کشاورزان قرار دهند. در این مطلب به معرفی بهترین کود برای رشد سریع درختان از نوع شیمیایی می پردازیم.

    کودهای سرشار از نیتروژن و یا نیتروژنه

    همانطور که پیش از این نیز گفته شد، عنصر نیتروژن نقش موثری در رشد سریع درختان میوه دارد. این عنصر قادر است در مراحل رشد گیاه به فوتوسنتز بهتر برگ های سبز رنگ کمک کند. کودهای سرشار از نیتروژن به طور مجزا دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. کودهای اوره و آمونیوم نیترات از جمله کودهای نیتروژنه با کیفیت هستند که از طریق فعل و انفعالت شیمیایی، منجر به آزادسازی گوگرد و نیتروژن در داخل خاک می شوند.

    با این حال به خاطر داشته باشید که استفاده از کودهای نیتروژن در خاک های اسیدی مناسب نیست. همچنین کوددهی پس از رشد شکوفه ها و غده های میوه منجر به کاهش رشد میوه خواهد شد. بر همین اساس از انواع کودهای نیتروژنه در فصول رشد درختان همچون اوایل فصل بهار و در خاک های قلیایی استفاده کنید.

    بهترین کود شیمیای برای درختان میوه

    کودهای آهن

    آهن از دیگر عناصر ضروری برای رشد درختان میوه به شمار می آید. به همین خاطر است که کود آهن نیز در لیست بهترین کود برای درختان میوه قرار دارد. این عنصر باعث ایجاد کلروفیل و سبزینه در ساقه درختان میوه می شود. برای دریافت نتیجه از کودهای آهن لازم است بهترین کود آهن برای درختان میوه را تهیه کرده و در اواسط بهار و اوایل تابستان مورد استفاده قرار دهید.

    کودهای کلسیم دار

    دسته دیگری از کودهای شیمیایی از طریق تأمین عنصر کلسیم، به افزایش میوه دهی و رشد سریع درختان میوه کمک می کنند. از آنجایی که کمبود کلسیم منجر به از بین رفتن بافت میوه و پوک شدن آن می شود، از کودهایی همچون نیترات کلسیم برای حل این مسئله استفاده می شود. همچنین این قبیل کودها به اصلاح خاک نیز کمک شایانی می کنند.

     

    بهترین کود حیوانی برای درختان میوه

    دسته دیگری از کودها، کودهای حیوانی هستند که از مواد بستری، ادرار و یا مدفوع گوسفند، گاو، مرغ و سایر حیوانات به دست می آید. کودهای حیوانی برای درختان میوه، منبع آلی نیتروژن به حساب می آیند. نیتروژن موجود در این کودها به آهستگی و به شکل پیوسته آزاد می شود.

    به همین خاطر است که کودهای حیوانی نیز در لیست بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه قرار دارند. کیفیت کودهای حیوانی و همچنین درصد مواغد غذایی موجود در آنان به عوامل مختلفی همچون نوع حیوان و نوع تغذیه آن، کیفیت مواد بستری، میزان بذر علف های هرز، تخم حشرات و شن یا خاک  بستگی دارد.

    کود حیوانی مرغی بهترین کود برای درختان میوه به شمار می آید. پس از آن کودهای گاوی و سپس کود گوسفندی در لیست کودهای حیوانی مناسب قرار دارند. در معرفی این قبیل کودها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • کودهای گاوی به شکل جامد هستند. این دسته از کودهای حیوانی دارای ازت بیشتری بوده و برای تغذیه خاک، رشد سریع درختان میوه و افزایش قابیلت گلدهی و میوه دهی استفاده می شوند.
    • اغلب کودهای حیوانی بو دار هستند.
    • کودهای حیوانی همچون کود گاوی، قابلیت بالایی در نگهداری آب دارند. به همین خاطر تأثیر بیشتری در نفوذ آب به خاک دارند.
    • استفاده از کودهای حیوانی موجب جلوگیری از فرسایش خاک می شود. همچنیت در افزایش میزان هوادهی خاک و همچنین تأمین مواد آلی آن تأثیر می گذارند.

    نحوه کوددهی درختان میوه در فصول مختلف سال

    کوددهی در فصول مختلف سال، شرایط خاصی را می طلبد. کوددهی در فصل بهار که با عنوان کوددهی استارتر نیز شناخته می شود، اصلی ترین مرحله از عملیات کوددهی است. بهترین کود برای درختان میوه در بهار، کودیست که دارای ازت بالایی باشد. استفاده از کود اوره نیترات در فصل بهار، به افزایش رشد درختان و همچنین قابلیت میوه دهی آنان کمک شایانی می کند.

    بهترین کود برای درختان میوه در تابستان کودهای متعادل کننده هستند. این قبیل کودها دارای نسبت مساوی فسفر و پتاسیم هستند. برای کوددهی در فصل پاییز می توانید از انواع کودهای زیستی، حیوانی و شیمیایی استفاده کنید.

    بهترین کود برای درختان میوه در پاییز، کود اسید هیومیک است. این کود به عنوان بهترین کود برای درختان میوه در زمستان نیز به شمار می رود. چرا که قادر است با تیره کردن خاک، جذب نور خورشید را افزایش دهد. همچنین موجب هوادهی به خاک در فصول سرد سال شده و به جوانه زنی بذرها و رشد آنان کمک شایانی می کند.

    کود مناسب درختان میوه

    با خرید بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه و استفاده به موقع از آن می توانید حجم برداشت محصول خود را افزایش دهید. برای اینکار می توانید از انواع کودهای حیوانی، شیمیایی و ارگانیک استفاده کنید. هر یک از این کودها خواص مربوط به خود را داشته و در برخی فصول سال مورد استفاده قرار می گیرند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سجاد
    1402/11/28 23:18

    برای این که تنه بگیرد درخت چه کود ی بهتر است

    سجاد
    1402/11/28 23:16

    عالی بود

    مهدی حاتمی نژاد
    1402/04/09 11:48

    سلام
    درخت ما رشد ندارند ودرضمن درختان زرد وموچاله شدن درخت میوه

    irangrowlight
    1402/04/14 15:20
    پاسخ به:مهدی حاتمی نژاد

    از صحت و سلامت خاک اطمینان پیدا کنید و به تغذیه گیاهتان توجه بهتری داشته باشید

    باروتکوب
    1402/01/24 09:36

    بسیار استفاده کردم.عال

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط