نورمصنوعی برای سبزیجات

آنچه در این مقاله میخوانید
    نورمصنوعی برای سبزیجات

     چگونه سبزیجات را در منزل پرورش دهیم

    نور گیاه شوید
    برای پرورش گیاه شوید علاوه بر تامین آب و مواد غذایی باید بهترین نور برای گیاه شوید در نظر گرفته شود. در صورت تمایل به کاشت سبزی های خانگی در منزل و تامین نیاز نوری آن و همچنین مشاوره در زمینه ی سایر شرایط رشد آن با شرکت پرتو رشد نوین در ارتباط باشید. سلامت سبزیجات به دلیل مصرف تازه خوری آنها بسیار حائز اهمیت است. تامین نور مصنوعی برای سبزیجات در خانه و یا گلخانه با استفاده از لامپ های ال ای دی و البته در یک محیط ایزوله منجر به تولید محصولی عاری از هرگونه مواد شیمیایی و سالم خواهد شد. برای آگاهی بیشتر درباره ی  ساخت نور مصنوعی برای گیاهان کلیک نمایید.

    نور گیاه نعناع

    نور گیاه نعناع به همراه سایر پارامترهای مورد نیاز برای رشد این گیاه در پرورش آن باید مدنظر قرار گیرد. تامین نور مناسب رشد نعناع از دو طریق یعنی نور طبیعی خورشید و نور مصنوعی امکان پذیر است. از بین نورهای مصنوعی، استفاده از لامپ های ال ای دی مزایای بسیار زیادی دارد.

    نور گیاه شمعدانی

    اصولا گیاه شمعدانی به نور زیادی برای رشد و گلدهی نیاز دارد. نور گیاه شمعدانی باید به صورت مستقیم بتابد. پرورش گیاه شمعدانی با استفاده از نورهای مصنوعی باعث می­شود این گیاه همواره بتواند گل بدهد.

    نور گیاه پتوس

    پتوس های ابلق نسبت به پتوس های معمولی نیاز نوری بیشتری دارند. نور گیاه پتوس نباید به صورت تابش مستقیم آفتاب باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه ی تامین نور مصنوعی گیاه پتوس میتوانید با مشاوران شرکت پرتو رشد نوین در ارتباط باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه ی تاثیر نور در کشت بافت کلیک نمایید.

    نور سبزی اسفناج

    اسفناج از جمله سبزی های مغذی و پرکاربرد در آشپزی ایرانی است. علاوه بر آب و مواد غذایی،  نور سبزی اسفناج یکی از پارامترهای موثر برای رشد این سبزی است. استفاده از چراغ های رشد میتواند نیاز نوری این گیاه را به خوبی تامین کند. برای آگاهی بیشتر درباره ی  نور مصنوعی برای رشد گیاهان  کلیک نمایید.

     نور سبزی شوید

    سبزیجاتی مانند شوید، نعناع و جعفری از دسته سبزیجات پرطرفدار و  پرکاربرد در انوع غذاها هستند بنابراین طبیعی است که تمایل به کاشت این نوع سبزیجات در منزل به دلیل مصرف تازه خوری آنها همواره بالا باشد.

    گاز کربنیک یا همان Co2
    نور 
    رطوبت هوا
    دما
    بافت خاک و کود دهی بستر
    که در ادامه به توضیح می پردازیم.

    1- غلظت گاز کربنیک (Co2)در مزارع کشت سبزی 150-300 ppm متغیر می باشد .افزایش غلظت گاز کربنیک تا 300ppm باعث افزایش فتوسنتز در سبزیجات می شود و در غلظتهای 1000-3000ppm فتو سنتز کاهش یافته و باعث ایجاد خسارت می شود.
    2-نور بطور کلی طول موجی که بصورت مستقیم و نا مرئی از نور خورشید تشعشع می یابد بین 300-2500 نانومتر است طیف قابل رویت دارای طول موج 380-780 نانومترمی باشد.طول موج نور فعال جهت فتوسنتز بین 400-720 است که حدود 5% کل اشعه را در بر می گیرد .شدت تابش نور خورشید در رشد و نمو گیاهان بسیار موثر می باشد.در اثر افزایش آن برگ گیاهان سخت شده ,مواد ذخیره ای در گیاه افرایش یافته ,میزان تبخیر و تعرق افرایش می یابد و رشد و نمو کلی گیاه کاهش می یابد .استفاده از سایه بان در مقابل شدت نور زیاد از تابش شدید خورشید و ایجاد گرمای شدید جلو گیری می نماید.
    3-رطوبت هوا 
    تبخیر و تعرق گیاه باعث رشد و نمو. گیاهان می شود گیاه با از دست دادن رطوبت می تواند به حیات خود ادامه دهند .تعرق در گیاه باعث جذب و هدایت مواد غذایی به گیاه می شود .افزایش. رطوبت محیط باعث کاهش تعرق و رشد عوامل بیماری زا شده و همچنین باعت چسبندن گرده ها به یکدیگر و جلو گیری از تلقیح می شود .در صورت افزایش رطوبت محیط و همزمان با کاهش دما رطوبت بصورت شبنم روی گیاه می نشیند که باعث کاهش کیفیت محصول می شود .کاهش رطوبت و افزایش خشکی هوا ,باعث کوچک و ضخیم شدن برگها شده و رشد و نمو گیاه کاهش می یابد .
    4-دما در تمامی مراحل رشد گیاهان از زمان جوانه زنی تا برداشت محصول و بعد از آن مهم می باشد .رقم گیاه ,سن گیاه مدت زمان تاثیر و فعالیت گیاه وابستگی زیادی به دمای محیط دارد .ذخیره و جذب مواد غذایی توسط گیاهان تحت تاثیر دما قرار می گیرد میزان فتو سنتز و تنفس با افزایش و کاهش دما نسبت مستقیم داشته و با افزایش دما به صورت بهینه می توان میزان فتو سنتز را افزایش و تنفس گیاه را متعادل نمود .معمولا گیاهان به دو صورت گیاهان با دامنه حرارتی بالا و پایین تقسیم بندی می شود.افزایش دما در گیاهان باعث اختلال در فتو سنتز شده و باعث کاهش رشد و نمو در سبزیها نی شود .این روند باعث تسریع در زمان گلدهی محصولات فصل سرد می شود و باعث عقیم شدن گیاه در صورت گلدهی ,گل و میوه ریزش می کند.
    5-بافت خاک و کد دهی بستر ,نقش اصلی خاک تامین عناصر غذایی و اسقرار گیاه می باشد معمولا بافت خاک رس ,شنی و یا هوموسی می باشد که هر کدام از سبزی ها بافت مخصوصی را می پسندند .خاک معدنی که از رس لوم و شن تشکیل می شود در صورت افزایش میزان رس ,رشد گیاه کاهش یافته و سطح خاک سله می بندد.خاکهای شنی جهت زودرس کردن گیاه مناسب می باشد .چرا که در فصل بهار زودتر گرم شده و در پاییز زودتر سرد می شود.

    خاک آلی دارای بقایای پوسیده گیاهی بنامهای پیت ماس می باشد .اغلب گیاهان در PH بین 6-7 رشد خوبی دارند و در صورت اسیدی یا قلیایی بودن خاک بستر می توان انرا با کربنات کلسیم و سولفات آمونیم جبران کرد.زمین رسی سنگین دارای ظرفیت نگهداری آب بالایی بوده و بالعکس زمین های شنی و سبک از ظرفیت یایین تری بر خوردار می باشد.

    جهت اصلاح تقویت زمین های رسی یا شنی می توان از مواد آلی و هوموس استفاده نمود زمین های لومی نیمه سنگین در سبزیکاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد اضافه نمودن کود دامی آلی و شیمیایی به زمین قبل از کشت باعث افزایش کیفیت خاک ,افزایش مواد غذایی خاک ,که در مصرف گیاه و یا شستشوی بیش از حد که از دسترس گیاه خارج می شود.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    الهام
    1396/02/17 15:58

    نظر جدید

    LP
    1395/09/23 15:38

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط