لامپ متال هالید مخصوص رشد گیاه

آنچه در این مقاله میخوانید
    لامپ متال هالید مخصوص رشد گیاه

     پروژکتور متال هالید

     

    پروژکتورهای متال هالیدی که برای رشد گیاه کاربرد دارند با سایر لامپ های متال هالید متفاوت هستند. روشن شدن لامپ متال هالید به طور کامل کمی زمانبر است. این تاخیر میتواند یکی از معایب این لامپ ها باشد. لامپ های متال هالید، سیستم های روشنایی هستند که بیشتر مورد استقبال علاقمندان به آکواریوم های مدرن قرار گرفته است. البته باید توجه داشت این چراغ ها با گذشت زمان دچار افت شدت نور میگردند. البته لامپ های ال ای دی از این قاعده مستثنی هستند.

    فروش لامپ متال هالید با قیمت بسیار مناسب و کیفیتی عالی.

    لامپ های mh  خرید لامپ mh

    لامپ های mh بیشتر برای دوره ی رشد رویشی گیاهان مورد استفاده قرار میگیرند. دانستن این نکته ضروری است که چراغ های متال هالید گرمای زیادی تولید می­کنند که ممکن است در برخی شرایط در کنترل دمای محیط تاثیر نامطلوب بگذارد. خرید لامپ mh مخصوص رشد گیاه از نظر اقتصادی به صرفه نیست چون مصرف انرژی بسیار بالایی دارد اگرچه هنوز هم تعدادی از گلخانه داران از این سیستم نوردهی برای پرورش گیاهان خود استفاده می­کنند.

    استفاده از نور مصنوعی در رشد گیاه

    به 2 دلیل از نور مصنوعی برای رشد گیاهان استفاده می شود :
    1- زیاد کردن شدت نور و نیز افزایش فتوسنتز و رشد در روزهایی که شدت نور محیط به علت ابری بودن آسمان کمتر از حد بهینه است.
    2- کنترل طول دوره ی روشنایی روزانه (فتوپریود)

    برای افزایش رشد و فتوسنتز نیاز به شدت نور بیشتری در مقایسه با شدت نور لازم برای کنترل فتوپریود است.
    در مناطق کم نور,مانند شمال کشور,در نیمه دوم سال به علت ابری بودن آسمان ,شدت نور لازم برای رشد گیاهان گلخانه ای کم است.بنابراین با زیاد شدن شدت نور و نیز افزایش طول روزهای کوتاه زمستان با استفاده از نورهای مصنوعی مکمل,می توان رشد و نمو گیاهان را سرعت بخشید و طول دوره پرورش محصول را کوتاه تر نمود.
    برای بالا بردن شدت نور گلخانه و افزایش رشد و نمو گیاهان ,معمولا به نور تکمیلی در محدوده mol/m2/s 80-40 (معادل 600-300فوت کندل)به مدت 12-6ساعت نیاز است که عمدتا برای این منظور از لامپ های سدیمی فشار قوی یا متال هالید استفاده میشود.

    استفاده از نور مصنوعی ,به منظور افزایش طول روز (نه افزایش شدت نور)و وادار کردن گیاه به انجام فتوسنتز ,توجیه اقتصادی دارد به دلیل اینکه تولید محصولات افزایش یافته و طول دوره ی پرورش محصول کوتاه تر می شود .

    استفاده از نور مصنوعی در اتاق پرورش نشاء (اتاقی که برای کشت بذر و تهیه نشاء مورد استفاده قرار می گیرد)بسیار مفید بوده و از نظر اقتصادی نیز توجیه پذیر است.زیرا اتاقک تکثیر مساحت کمی دارد و هزینه ی تجهیزات چندان زیادی نخواهد داشت .

    می توان برای تامین نور مصنوعی گلخانه از لامپ های مختلف,با خصوصیات متفاوت ,استفاده نمود.لامپ های مورد استفاده به سه دسته لامپ های تنگستن,فلورسنت ولامپ های با تخلیه الکتریکی فشار قوی (سدیم فشار قوی,جیوه ای فشار قوی و متال هالید )تقسیم می شوند.

     

    لامپ متال هالید اکواریوم

    لومن تولیدی لامپ متال هالید آکواریوم بیشتر از لامپ های ال ای دی است البته یکی از معایب این لامپ ها عدم تنظیم زاویه ی تابش است. لامپهای LED لنزهای مختلفی دارند به همین دلیل زاویه ی تابش در آن ها قابل کنترل است.

    لامپ های فلورسنت

    از لامپ های فلورسنت معمولا در اتاق های کشت و بخش های محدود گلخانه برای جوانه زنی بذر و تولید نشاء استفاده می شود و به ندرت در تمام طول دوره رشد گیاه به کار می روند.
    معمولا تنها از لامپ های تنگستن برای تامین نور مکمل استفاده نمی شود .زیرا این لامپ ها گرمای زیادی تولید می کنند و کیفیت نور تولید شده آنها ضعیف است. در طراحی نور تکمیلی (نحوه نصب لامپ ها و ترکیب نوری)باید دقت نمود که نور به صورت یکنواخت در تمام عرض گلخانه ای توزیع شود. این یکنواختی تا حد زیادی بر روی یکنواختی رشد گیاه ,ارتفاع و گلدهی گیاهان اثر گذاشته و امکان آبیاری یکنواخت را را فراهم می آورد.

    لامپ ها فقط در ساعاتی از روز روشن می شوند که شدت نور خورشید کم باشد (خصوصا در روزهای ابری زمستانی )که شدت نوری پائین خورشید ,اثر نسبی نور تکمیلی را بر مجموع نور روزانه افزایش داده و بنابراین بر رشد گیاه تاثیر بیشتری می گذارد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    محمد
    1399/11/01 11:15

    باسلام متاسفانه جهت رشد گیاهان خواهان نور زیاد ال ای دی کافی نیست وباید از ترکیب متال هالید و ال ای دی استفاده کنیم وحرارت متال هالید رو با دودکش های بخاری و فن به بیرون محیط رشد هدایت کنیم که بسیار ایده آل میشود.ضمنا برای کاهش صدای فنهای مولتی چیپ نزدیک ۵ سال هست که از آداپتورهای ۷ ولت استفاده میکنم وایرادی هم به لامپ نرسیده ممنون از مطالب مفیدی که دراختیار میگذارید.

    webmaster
    1399/11/02 10:35
    پاسخ به:محمد

    در صورتی که توان مناسبی زمان تهیه ال ای دی رشد گیاه انتخاب می نمودید ( در واقع یعنی مطابق مساحت، تعداد و تراکم گیاهانتان ال ای دی رشد گیاه انتخاب می نمودید) دیگر نیازی به اضافه نمودن لامپ متال هالید مخصوص رشد گیاه نبود. به همین دلیل هست که کارشناسان ما تاکید دارند قبل خرید حتما مشاوره گرفته و مطابق نیاز گیاهانتان ال ای دی تهیه نمایید. البته کنترل حرارت متال هالید و هدایت آن به بیرون از محیط رشد کاملا جواب می دهد و قاب متال هالیدی که در حال حاضر در بخش محصولات، قسمت تجهیزات گلخانه ای به فروش می رسد دقیقل این قابلیت را دارد.

    شاهین
    1396/03/20 09:48

    مزیت های استفادذه از نور مصنوعی بسیار زیا د است. مخصوصا ال ای دی

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط