نگهداری گل ارکیده

آنچه در این مقاله میخوانید
    نگهداری گل ارکیده

    نگه داری گل ارکیده  Orchid sp.

    در علم رده بندی گیاهان، ارکیده ها گروهی منحصر به فرد از گیاهان محسوب می­شوند و از لحاظ رویشی بطور گسترده ای با هم متفاوت هستند. با این وجود، تمام گونه ­های آن به دلیل ویژگی­های گل­ها به هم وابسته و تیره بزرگی را به وجود می­آورند. در تیره ارکیده بیش از 800 جنس، و 17500 گونه شناخته شده که تک لپه ای علفی دائمی را شامل می­شود. این گیاهان از نظر عادت رشد می­تواند Monopodial، Sympodial و برخی Vanilla باشند. 

    نگهداری و تکثیر گل ارکیده

    گیاهان خانواده ارکیده، گیاهان گلدهنده و متنوعی هستند که خانواده­ای گسترده دارند. گل­های آن­ها رنگی و معطر هستند. در کنار خانواده Asteraceae، ارکیده­ها یکی از دومین خانواده­های گیاهان گلدهنده هستند.

    بطور کلی بیشترین تعداد گونه­ های ارکیده در مناطق گرمسیری و جنگل­های مرطوب می­رویند و تعدادی از گونه­ ها در مناطق سردسیر و کوهستانی رشد می­کنند. مهم­ترین گونه­ های تجاری بومی مناطق گرم مرطوب هستند به عنوان مثال بیشترین تولید تجاری ارکیده فالانوپسیس مربوط به کشورهای جنوب شرقی آسیا و مخصوصا تایلند است.

    اگرچه بیشتر ارکیده ها سبزینه دار می­ باشند ولی تعدادی ساپروفیت و بدون برگ هستند. ساقه ها ممکن استدارای یک یا چند برگ باشند. برگ­ها دارای شبکه رگبرگی موازی بوده و از شکل های مختلف کشیده، گرد و بیضی برخوردار بوده و یک در میان روی ساقه قرار دارند. گل­ها نیز بسیار مشخص و دارای رنگ­های متنوع و برخی 2 یا سه رنگ می­باشند (Vanda tricolor, Cattleya bicolor). هر گل از 7 قسمت تشکیل شده است که شامل 3 عدد گلبرگ، 3 کاسبرگ و یک ستون است که کاسبرگ­ها و گلبرگ ها هر دو رنگی هستند.

    گل آذین ارکیده ها به صورت انتهایی یا محوری است. گل­ها ممکن است به صورت منفرد (Anguloa, Cypripediumخوشه ای، (Vanilla) یا خوشه گرزن (Oncidium, Phalaenopsis) باشد. برخی ارکیده ها اصلاً عطر و بویی ندارند در حالیکه برخی دیگر بسیار معطرند که از آن جمله می­توان Maxillaria tennuifolia و Aerides را نام برد.

    نگهداری و تکثیر گل ارکیده

    انواع گل ارکیده:

    مهمترین گونه­ های تجاری ارکیده شامل: Phalaenopsis، Cattleya،  Paphiopedilum، Miltonia، Cymbidium و  Odontoglossum. Cattleya، Oncidium، Brassia و Dendrobium ، Vanda و Ascocenda است.

    نگهداری گل ارکیده:

    نیازمند مکانی گرم، مرطوب، مکانی با نور ملایم آفتاب با بستر کاشت مرطوب اما نه کاملا خیس است. تا زمانیکه حداقل شرایط رشدی برای آن فراهم باشد، می­تواند یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی در نظر گرفته شود. در صورت فراهم بودن شرایط نگهداری گلدهی مناسب دارند.

    بهترین مکان قرار گیری نزدیک پنجره­های شرقی است اما گیاهانی که در کنار پنجره­های جنوبی که نور آن­ها محدود شده است نیز رشد مناسبی دارند. بهترین دما در روز 22 تا 28 درجه سانتی­گراد و در شب بالاتر از 15 برای شروع گلدهی در نظر گرفته می­شود. رطوبت 50 تا 60 درصد مناسب برای رشد این گیاه است. بهترین بستر رشد برای گل ارکیده خاک­های مخصوص ارکیده است که از تکه ­های چوب پوسیده تشکیل شده است. تهویه هوای مناسب نقش تعیین کننده­ای در رشد مناسب گیاه دارد.

    روش نگهداری و تکثیر گل ارکیده

    دمای مناسب بستگی به نوع ارکیده داشته و دماهای روز و شب لازم برای برخی جنس ها به شرح زیر است:

    جنس

    شب (درجه سانتی گراد)

    روز (درجه سانتی گراد)

    Cymbidiom

    10

    24-21

    Cattleya

    18-15

    16

    Phalaenopsis گل سفید

    18

    27

    Phalaenopsis گل صورتی

    15-13

    27

     

    زمانی که چندین گونه ارکیده در یک محل کشت می­شوند، باید از تعادل دمایی برخوردار شوند که معمولاً بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد به ترتیب در روز و شب است. اگر Cymbidiom در یک گروه ترکیبی وجود داشته باشد باید دمایی شب را 10 درجه سانتی­گراد قرار دادبا این حال گلدهی کاتلیا و فالانوپسیس به تأخیر می­افتد.

     به شرط فراهم بودن سایر شرایط رشد، هر دو هفته می­توان از کود مایع و یا کودهای کند رها شونده استفاده کرد. نسبت کود مصرف شده بستگی به نوع محیط کشت دارد. در صورتیکه گل ارکیده در بستر ریشه های سرخس Osmunda پرورش یابد نیاز به کود ندارد.

    نگهداری و تکثیر گل ارکیده 

    تکثیر ارکیده

    بطور کلی ارکیده از نظر تکثیر شرایط خاصی دارند و در مقیاس تجاری از طریق روش­های کشت بافت تکثیر می­شوند. تکثیر ارکیده از طریق بذر زمانبر و مستلزم استفاده از قارچ­های همزیست برای جوانه­زنی است. بعضی از گونه­های ارکیده از طریق تقسیم بوته قابل تکثیر هستند. بعضی گونه­های ارکیده نیز از طریق قلمه انتهایی قابل تکثیر هستند.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    ناشناس
    1398/02/28 00:05

    من یه تعدادی شاخه گل ارکیده دارم تو آب گذاشتم ممنون میشم بگین باید ببرم گل فروشی تو خاک بکارم یا خیر درون آب باید باشه

    ناشناس
    1397/03/12 13:21

    سلام کود ارکیده چیه و از, کجا می تونم تهیه کنمش. ممنون

    zamani
    1397/02/26 15:35

    عرض ادب و احترام . پرورش و تکثیر گل ارکیده در مقیاس صنعتی نیاز به مشاوری جامع و طرح توجیهی اقتصادی دارد که در قالب تیکت نمی گنجد و باید به صورت حضوری و یا تماس تلفنی مطرح گردد. شرکت پرتو رشد نوین با احترام پذیرایی شما عزیزان می باشد.

    خاقانی
    1396/12/07 00:33

    سلام.میخواستم در حیاط بزرگی که در یه روستا اطراف شهرشیراز هست گیاه ارکیده پرورش بدم.شما چه راهی را پبشنهاد میکنید که با کمترین هزینه بتونم یه گلخانه خانگی گل ارکیده داشته باشم

    امین
    1396/07/23 12:58

    سلام،
    روز بخیر،
    در مورد پرورش و تکثیر گل ارکیده در مقیاس صنعتی از کجا میتونم اطلاعات کسب کنم?
    ایا افراد یا شرکت های مطرحی در این زمینه فعالیت دارند?
    در مورد متراژ گل خانه، تکنولوژی های مورد نیاز و سرمایه لازم برای شروع کار هم سوالاتی دارم.
    ممنون.

    رضا
    1396/04/26 12:08

    با سلام. چه نوری برای این گیاه مناسب است؟

    Admin
    1395/05/26 11:32

    با سلام به شما دوست عزیز .بله این شرکت تمامی همکاری های لازم برای تکثیر و پرورش گیاهان مد نظر شما را دارا می باشد .شما می توانید به صورت حضوری و یا تماس با شرکت از تمامی خدمات ما برخوردار باشید .با تشکر

    فاطمی
    1395/05/26 11:21

    سلام می تونم گل ارکیده در منزل پرورش بدم ؟شرکت ایران گرولایت مشاور پرورش تکثیر گیاه دار ه و یا نگه داری گیاه در آپارتمان ؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط