چراغ ال ای دی برای گلخانه

آنچه در این مقاله میخوانید
    چراغ ال ای دی برای گلخانه

    چراغ ال ای دی برای گلخانه

     

    در بخش دسته بندی محصولات علاوه بر خرید لامپ گلخانه ای، خرید لامپ مخصوص گلخانه، خرید لامپ های گلخانه، قیمت چراغ گلخانه ای، خرید گلخانه خانگی می توانید مشخصات فنی چراغ ال ای دی برای گلخانه را نیز مشاهده نمایید. جهت مشاهده لامپ ال ای دی مخصوص رشد گلخانه کلیک نمایید. جهت کسب اطلاع در زمینه نور مصنوعی برای رشد گیاهان و چراغ led مخصوص رشد گیاه کلیک نمایید.

    نور: انرژي خورشیدي در همه ساختار هایی گیاهی نقش دارد و نتیجه نهایی این فرایند ها در رشد گیاه است که منجر به افزایش ماده خشک می شود . در شرایطی که همه عوامل از جمله میزان دي اکسید کربن, دما و رطوبت در حد مطلوب باشد. براي انجام فتوسنتز به شدت نور در حد مطلوب نیاز است. نور کم باعث کاهش فتوسنتز و رشد گیاه و نور بیشتر باعث صدمه به کلروپلاست ها و کاهش فتوسنتزمی شود . برای مشاهده ی محصولات در زمینه ی سیستم نور مصنوعی گلخانه کلیک نمایید.

    فتو پریود عبارت است از مدت زمانی از روز, که نور به گیاه می تابد . طول روز بسته به فصل سال و عرض جغرافیایی تغییر می کند . درنیمکره شمالی طول روز در چهار روز از سال اهمیت ویژه دارد .

    1- اول فروردین ( 21 مارس): که خورشید مستقیما بالایی خط استوا قرار میگیرد و در این روز طول روز و شب مساوي و برابر 12 ساعت است. و به آن اعتدال بهاري می گویند.
    2- سی و یکم خرداد ( 21 ژوئن) : که خورشید به شمالی ترین قسمت بالایی خط استوا می گیرد و طولانی ترین روز و کوتاه ترین شب سال است و به آن انقلاب تابستانی می گویند.
    3- سی ام شهریور ( 21 سپتامبر ) : که خورشید مستقیما بالایی خط استوا است و طول روز و شب مساوي است و اعتدال پاییزي نامیده می شود.
    4- سی ام آذر ( 21 دسامبر ): که خورشید در جنوبی ترین قسمت زیر خط استوا قرار می گیرد و کوتاه ترین روز و بلند ترین شب سال است و انقلاب زمستانی نامیده می شود (شب یلدا )
    چراغ گلخانه, چراغ ال ای دی برای گلخانه همان لامپ ال ای دی مخصوص رشد گیاه است ولی در توان های بالا و تعداد ال ای دی های بیشتر برای پوشش دهی مساحت های بزرگتر. نقطه موازنه نوري (Light compensation point): نقطه اي است که در آن شدت فتوسنتز برابر شدت تنفس است . در این نقطه تمامی مواد تولید شده در فتوسنتز در تنفس به مصرف می رسد. نقطه موازنه نوري در گیاهان آفتاب پسند بیشتر از گیاهان سایه پسند است.

    نقطه اشباع نوري: (Light saturation point) نقطه اي که فتوسنتز در آن حداکثر است و با افزایش نور دیگر فتوسنتز افزایش نمی یابد, نقطه اشباع نوري گویند.

    کیفیت نور : اشعه ماوراي بنفش با طول موج 400 - 300 نانومتر باعث صدمه به گیاه شده و غیر قابل رویت با چشم انسان است. اشعه مادون قرمز با طول موج 750 - 700 نانومتر خارج از حس بینایی انسان است و ضروري براي رشد گیاه است اما در فتوسنتز گیاه بی تاثیر است. طیف نوري ( 760-380نانومتر) در فتوسنتز نقش دارد . میزان فتو سنتز در نور قرمز و آبی حداکثر است.

    اگر گیاه فقط در معرض نور آبی قرار گیرد رشد کاهش و اندام هاي گیاه سفت و تیره می شود و اگر گیاه در معرض نور قرمز قرار گیرد رشد گیاه افزایش و اندام هاي گیاه نرم و لطیف می شود. براي انجام فتو سنتز تمامی طول موج هاي نور لازم است.

    افزایش شدت نور: به استثناي سایه پسند ها افزایش نور در اواسط پاییز تا اوایل بهار باعث افزایش محصول می گردد. ساده بودن قاب هاي شیشه اي روي گلخانه ظرفیت قاب ها و افزایش عرض قاب ها باعث افزایش شدت نور وارده به داخل گلخانه می شود. اسکلت چوبی به طور کاملا محسوس شدت نور را کاهش می دهد و بهتر است چهارچوب چوبی زا با رنگ سفید رنگ آمیزي کرد تا به به جاي جذب نور آن را منعکس کنند.

    همچنین بهتر است که قاب هاي شیشه اي پوشش گلخانه را نیز با رنگ سفید رنگ کنند و پوشش بیرونی قاب ها را هر دو سال یک بار و از داخل هر 5 سال یک بار رنگ آمیزي شود. میزان کاهش نور تابیده شده به گلخانه عبارت است از: 10 درصد توسط اسکلت و 5 درصد توسط قاب شیشه اي و 7 درصد شیشه ها و78 درصد نور وارد گلخانه می شود . شیشه ها را باید در پاییز و زمستان از موادي که براي کاهش شدت نور ورودي با رنگ پوشیده شده اند پاك کرد. این مواد حدود 20 درصد میزان نور ورودي را کاهش می دهند.

     

    تامین نور مصنوعی گلخانه:

    انواع لامپ ها:
    1- نور سفید (حاوي رشته ملتهب تنگستن): نور در این لامپ ها حرارت تولیدي زیاد و کیفیت نور پایین است و راندمان تبدیل انرژي الکتریکی به نورانی 7 درصد است. بخش بیشتري به گرما تبدیل می شود.
    2- لامپ فلورسنت: این لامپ ها در رشد و نمو موثر هستند. عیب این لامپ ها قدرت ولتاژ پایین است و لازم است که تعداد زیادي لامپ مصرف شود که در این صورت هزینه سیم کشی و نصب زیاد آنها باعث ایجاد سایه روي گیاهان می شود. لامپ هاي سرد ومهتابی گرم بازده خوبی دارند (20 درصد) و مخمترین و معمول ترین لامپ فلورسنت براي رشد گیاه هستند. نور در این لامپ ها نزدیک نور آبی است.
    3- لامپ هاي سدیمی فشار بالا: این لامپ ها ارزان و کاربرد آنها ساده است. راندومان تبدیل انرژي الکتریکی به نورانی آن حدود 20درصد می باشد .
    16 ساعت (نور طبیعی و تکمیلی) است. مدت زمان خاموش کردن لامپ هاي مکمل وقتی است که نور خورشید مدت زمان تابش 16-18 طبیعی محیط را کاملا روشن کرده باشد. در این زمان نور باید دو برابر نور تمکیلی لامپ ها باشد.

    تابش 24 ساعته در مورد اکثر گیاهان مضر و یا بی اثر است. واکنش گیاهان در مرحله جوانی (مرحله نشا در خزانه یا جعبه نشا) زیاد و به مرور زمان از شدت آن کاسته می شود . براي یک بستر کاشت به عرض 1,2 متر , یک رشته لامپ 60 واتی به فاصله 1,2 متر از هم و در ارتفاع 1,5 متر بالاتر از سطح خاك بستر کشت و براي دو بستر یک رشته لامپ 100 واتی به فاصله 1,8 متر از هم و در ارتفاع کمتر از 1,8 متر نیاز است. براي روشن کردن هر متر مربع مساحت گلخانه 16 وات نور مورد نیاز است.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    عمار
    1396/09/16 10:12

    نظر جدیدمن چراغ ال ای دی سفید رنگ خریدم به نظر شما میتونم واس نور مصنوعی برای گیاهانم استفاده کنم؟

    webmaster
    1400/07/03 09:51
    پاسخ به:عمار

    اگر کلوین دار باشد بله تاثیر دارد اما نه به اندازه ی چراغ ال ای دی مخصوص رشد گیاه.

    zamani
    1396/06/21 12:28

    بله به بخش دسته بندی محصولات مراجعه نمایید.

    ناشناس
    1396/06/21 10:37

    سایر تجهیزات گلخانه را دارید؟

    zamani
    1395/11/09 14:06

    با سلام متاسفانه سوال شما کامل نیست . مشتری عزیز شما می توانید تماس حاصل نمایید تا مشاورین ما شما رو راهنمایی کنند. با تشکر از خرید شما

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط