دستگاه ph متر چیست | راهنمای خرید

آنچه در این مقاله میخوانید
    دستگاه ph متر چیست | انواع ph متر+ راهنمای خرید

    در دنیای پیچیده علم و تکنولوژی امروز، ابزارها و دستگاه‌هایی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند تا به دقت بیشتری از محیط پیرامونمان آگاه شویم. یکی از این ابزارهای مهم و کاربردی، Ph متر است. این دستگاه که در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد، در واقع یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که به ما در درک بهتر خصوصیات محلول‌ها و مایعات کمک می‌کند.

    از آزمایشگاه‌های پژوهشی تا کارخانه‌های تولیدی و حتی در خانه‌ها، دستگاه Ph متر به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری دقیق و قابل اعتماد شناخته شده است. در همین راستا، قصد داریم در ادامه به این موضوع بپردازیم که دستگاه Ph متر چیست و ساختار، عملکرد و کاربرهای آن را معرفی کنیم. البته در ادامه نیز انواع Ph متر را بررسی کرده و نکات مهم در خرید Ph متر و نگهداری از آن را به شما آموزش می‌دهیم. پس با ایران گرولایت همراه باشید تا به دنیای جذاب و معجزه‌آسا پی‌اچ وارد شویم.

    پی‌اچ متر چیست و چه اهمیتی دارد؟

    Ph متر (یا به انگلیسی Ph meter) یک دستگاه الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری پی‌اچ، یعنی درجه اسیدی یا بازی محلول‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر Ph یک معیار است که نشان‌دهنده قدرت اسیدی یا بازی یک محلول است و بر حسب یک مقیاس لگاریتمی از ۰ تا ۱۴ اندازه‌گیری می‌شود. پی اچ سنج زمانی که پی اچ کمتر از 7 باشد نشان دهنده خاصیت اسیدی بود و زمانی که بالاتر از 7 را نشان دهد به خاصیت بازی اشاره دارد.

     انواع Ph متر در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید. برخی از مدل‌های ph متر شامل پی اچ متر دیجیتال، خاک، آزمایشگاهی، قلمی، رومیزی و... می‌شود که در جلوتر بخش انواع Ph متر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

     

    نحوه کارکرد دستگاه Ph متر

    نکته: پیش از آشنایی با نحوه کارکرد Ph متر بهتر است بدانید ممکن است در سری اول مطالعه کمی گیج شوید؛ ولی اگر پس از مطالعه این قسمت، پاراگراف بعدی را که در خصوص ساختار پی اچ متر است مطالعه کنید ماجرا برای شما شفاف می‌شود.

    دستگاه Ph متر در خود یک سری الکترود دارد که وقتی این الکترودها در محلول قرار می‌گیرند، یون‌های هیدروژن در محلول با نوک گلاسی الکترود تعامل می‌کنند و یک ولتاژ الکتریکی ایجاد می‌شود. این ولتاژ با ولتاژ الکترود رفرنس مقایسه می‌شود. تفاوت ولتاژ بین این دو الکترود به مقدار پی‌اچ تبدیل می‌شود و روی نمایشگر به عنوان محاسبه ph محلول در دستگاه نشان داده می‌شود. به عبارتی دیگر با اندازه‌گیری ولتاژ بین دو الکترود و تبدیل آن به مقدار پی‌اچ، قدرت اسیدی یا بازی یک محلول را مشخص می‌کنند.

     

    ساختار دستگاه‌های Ph متر

    دستگاه ph سنج بر اساس این که جز کدام مدل از انواع Ph متر باشد می‌تواند ساختار متفاوتی داشته باشد؛ اما ما در ادامه ساختار Ph سنج معمولی را برای شما توضیح می‌دهیم که اغلب دستگاه‌ها از کلیت همین ساختار می‌کنند.

    • الکترود: این قسمت از دستگاه که معمولاً از گلاس یا فلز ساخته شده است، وظیفه اندازه‌گیری ولتاژ را دارد. الکترود ph متر گلاسی که بیشتر برای اندازه‌گیری پی‌اچ محلول‌های آبی استفاده می‌شود، یک نوک گلاسی حساس به پی‌اچ دارد.
    • رفرنس الکترود: این الکترود با الکترود اصلی همراه است و ولتاژ ثابتی دارد. ولتاژ میان الکترود اصلی و رفرنس الکترود اندازه‌گیری می‌شود.
    • آمپلی‌فایر: این قسمت ولتاژ کوچک الکترودها را تقویت می‌کند تا دستگاه بتواند آن را خوانده و به مقدار پی‌اچ تبدیل کند.
    • دیسپلی: نمایشگر دستگاه که مقدار پی‌اچ را نشان می‌دهد. این نمایشگر ممکن است دیجیتال یا آنالوگ باشد.

    کاربردهای ph متر

    کاربرد دستگاه ph سنج

    دستگاه ph سنج در بسیاری از زمینه‌ها و صنایع مختلف به دلیل اهمیت کنترل و اندازه‌گیری پی‌اچ استفاده می‌شوند. در اینجا به برخی از کاربردهای اصلی این دستگاه‌ها پرداخته‌ایم:

    • آزمایشگاه‌ها: در آزمایشگاه‌های شیمیایی، بیولوژیکی و محیط‌زیست، پی‌اچ متر برای اندازه‌گیری و تنظیم پی‌اچ محلول‌ها استفاده می‌شود.
    • صنعت غذایی: کنترل پی‌اچ در تولید مواد غذایی مانند نوشابه‌ها، لبنیات، و ترشی‌ها بسیار حیاتی است.
    • صنعت داروسازی: در تولید داروها، کنترل پی‌اچ محلول‌ها و فرآیندهای شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
    • صنعت آب و فاضلاب: برای کنترل و تصفیه آب و فاضلاب، اندازه‌گیری پی‌اچ ضروری است تا به محیط‌زیست آسیب وارد نشود.
    • استخرهای پرورش ماهی و آکواریوم‌ها: بسیاری از موجودات از جمله حیوانات آبزی برای زنده ماندن نیاز دارند Ph آب اندازه مشخصی باشد. پس استفاده از Ph متر در استخرهای پرورش ماهی و آکواریوم‌ها نیز از جمله کاربردهای این دستگاه است.
    • کشاورزی و گلخانه‌داری: یکی از مهم‌ترین صنعت‌هایی که Ph متر در آن اهمیت بالایی دارد صنعت کشاورزی و گلخانه‌ای است که با توجه به فعالیت شرکت ایران گرولایت در این زمینه، این مورد را در ادامه مفصل‌تر توضیح خواهیم داد
    • و...

    البته دقت نمایید این فقط بخشی از کاربردهای دستگاه پی‌اچ متر است و در واقع، هر جایی که نیاز به اندازه‌گیری دقیق پی‌اچ وجود داشته باشد، از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

    ph متر در گلخانه

    بررسی کاربرد دستگاه ph متر در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای

    کشاورزی و گلخانه‌داری از جمله زمینه‌هایی است که نیاز به کنترل دقیق محیط رشد گیاهان دارد. در این میان، ph متر به عنوان یک ابزار اساسی برای اندازه‌گیری و تنظیم پی‌اچ محلول‌های آبیاری و محیط کشت استفاده می‌شود. این اهمیت بیشتر می‌شود زمانی که پای کشت هیدروپونیک گلخانه‌ای نیز به میان بیاید. زیرا در این کشت به جای خاک از آب استفاده می‌شود و مواد مغذی به همین آب اضافه شده و Ph آن را تغییر می‌دهد. در جلوتر مواردی که Ph بر کشت گیاهان اثر گذار است مفصل‌تر عنوان می‌شود:

    • تأثیر ph بر جذب عناصر تغذیه‌ای: اینکه بستر کشت گیاه (خاک یا آب و...) چه Ph ای داشته باشد تأثیری مستقیم بر قابلیت جذب عناصر تغذیه‌ای توسط گیاهان دارد. در برخی پی‌اچ‌ها، عناصری مانند آهن، منگنز، مس و زینک به راحتی توسط گیاه جذب می‌شوند، در حالی که در پی‌اچ‌های دیگر، جذب این عناصر محدود می‌شود.
    • پیشگیری از بیماری‌ها: بسیاری از بیماری‌های خاکی و گیاهی در phهای خاصی فعالیت بیشتری دارند. با کنترل ph، می‌توان رشد و فعالیت این بیماری‌ها را محدود کرد.
    • کشت هیدروپونیک: در کشت هیدروپونیک که گیاهان در محلول آبی بدون خاک رشد می‌کنند، کنترل پی‌اچ حیاتی است. هر گونه نوسان در پی‌اچ می‌تواند باعث تغییرات در جذب عناصر تغذیه‌ای و در نتیجه، کاهش رشد گیاهان شود.
    • تنظیم محلول‌های کود: در کشاورزی و گلخانه‌داری، کودی که به گیاهان داده می‌شود می‌تواند Ph بستر را تغییر دهد. با استفاده از پی‌اچ متر، می‌توان پی‌اچ این محلول‌ها را تنظیم کرد تا به بهترین شکل ممکن توسط گیاهان جذب شوند.
    • تجزیه و تحلیل خاک: در کشاورزی سنتی، پی‌اچ خاک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با معرفی پی‌اچ متر، کشاورزان می‌توانند به راحتی پی‌اچ خاک خود را اندازه‌گیری و در صورت نیاز، تصحیح کنند. حتی آبیاری با استفاده از آب اسیدی یا بازی نیز بر خصوصیت خاک تأثیر می‌گذارد. پس باید به ین مورد نیز توجه شود.

    پی‌اچ متر در کشاورزی و کشت هیدروپونیک گلخانه‌ای، یک ابزار ضروری و غیرقابل انکار است که به بهینه‌سازی شرایط رشد گیاهان و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. برای فعالیت به صورت حرفه‌ای و علمی توصیه می‌کنیم که در کنار خرید تجهیزات مرسوم اقدام به خرید tds سنج آب نیز کنید.

    انواع ph متر

    انواع Ph متر: تفاوت‌ها و کاربردها

    بر اساس نیاز و کاربرد، انواع Ph متر وجود دارد. در اینجا به بررسی انواع مختلف این دستگاه‌ها و تفاوت‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم:

    Ph متر میزی یا آزمایشگاهی

    این نوع از انواع Ph متر که در زبان انگلیسی به آن‌ها Benchtop pH meters هم گفته می‌شود دقت بالایی دارند و معمولاً در داخل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شود که یک نمونه از یک محصول یا محلول را برای آزمایش به آن‌جا می‌آورند. همچنین این پی اچ مترها بزرگ‌تر هستند و برای جابجایی مناسب نیستند.

    • کاربرد: مناسب برای اندازه‌گیری‌های دقیق و پیوسته در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
    • تفاوت: دارای قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها مانند ذخیره‌سازی داده‌ها، کالیبراسیون خودکار و نمایشگر بزرگ‌تر است.

    ph متر رومیزی - ph متر آزمایشگاهی

    پی‌اچ متر قلمی

    Ph متر جیبی، قلمی یا پرتابل که در زبان انگلیسی به آن‌ها Pen-type یا Pocket-type گفته می‌شود از دیگر انواع Ph سنج به حساب می‌آیند که به راحتی جابجا می‌شوند. این دستگاه‌ها به شکل یک قلم طراحی شده‌اند و برای اندازه‌گیری‌های سریع و میدانی مناسب هستند.

    • کاربرد: مناسب برای کشاورزان، گلخانه‌داران، کارشناسان میدانی و کاربردهای خارج از آزمایشگاه.
    • تفاوت: سبک، قابل حمل و معمولاً با دقت کمتر نسبت به مدل‌های میزی.

    ph متر جیبی یا قلمی

    پی‌اچ متر آنلاین یا صنعتی

    این نوع از انواع Ph متر قابلیت این را دارند در محل دیگری نصب شوند و به طور مداوم یا به صورت درخواستی به گیرنده اصلی خود اطلاعات را ارسال کنند. این نوع Ph مترها در صناعی مانند فاضلاب و یا کارخانه‌ها قابل استفاده است؛ چرا که از مرکز کنترل می‌توانند دیتاها را دریافت کنند.

    دسته‌بندی انواع Ph  متر را می‌توان بر اساس موارد دیگری نیز تعریف کرد.  Phمتر دیجیتال و آنالوگ و همچنین پی اچ متر آب و خاک، دسته‌بندی‌های دیگر این دستگاه‌ها هستند.

     شما می‌توانید برای خرید ph متر قلمی ارزان بر روی ایران گرولایت حساب کنید.

    ph متر انلاین یا صنعتی

    نکات مهم در استفاده از دستگاه‌های Ph متر

    در حالی که دستگاه‌های پی‌اچ متر ابزارهای بسیار مفیدی هستند، اما همچون هر ابزار دیگری، نگهداری‌ها و چالش‌های خود را دارند. استفاده صحیح و دانش مناسب در مورد نحوه کارکرد و نگهداری آن‌ها می‌تواند به حداکثر رساندن عمر Ph متر و درست کارکردن آن کمک کند. در ادامه به برخی نکات مهم در  استفاده از دستگاه‌های Ph متر اشاره می‌کنیم:

     

    • نیاز به کالیبراسیون منظم: دستگاه‌های پی‌اچ متر باید به طور منظم کالیبره شوند تا دقت خود را حفظ کنند. این فرآیند ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد. در اینجا کالیبره شدن به منظور تنظیم شدن دستگاه برای نشان دادن عدد درست پس از چندین بار استفاده کردن است.
    • نیاز به محلول‌های استاندارد: برای کالیبراسیون منظم، نیاز به محلول‌های استاندارد با پی‌اچ شناخته شده است که ممکن است با توجه به نوع و دقت دستگاه، هزینه‌بر باشد. شما می‌توانید این محلول‌ کالیبره کننده Ph متر را از سایت ایران گرولایت تهیه نمایید.
    • حساسیت الکترود - جلوگیری از ضربه: الکترودهای گلاسی حساس به خشک شدن، ضربه و تغییرات دمایی هستند و ممکن است به راحتی خراب شوند. درنتیجه پس از خرید Ph متر در نگهداری از آن‌ها دقت نمایید. پیشنهاد می‌شود همیشه نوک الکترود را در محلول نگهداری خاص نگه دارید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.
    • پاکسازی الکترود: پس از هر استفاده از پی اچ سنج، الکترود را با آب مقطر بشویید. در صورت نیاز، از محلول‌های پاک‌کننده خاص برای حذف مواد چسبنده یا رسوبات استفاده کنید.
    • محدودیت در اندازه‌گیری محلول‌های چسبناک و غیره: برخی محلول‌ها ممکن است باعث چسبیدن به سطح الکترود شوند و اندازه‌گیری دقیق را مختل کنند. پس قبل از استفاده حتما از مناسب بودن Ph سنج خود مطمئن شوید.
    • تأثیرات الکترومغناطیسی: دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است تحت تأثیر پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی قرار گیرند که باعث اختلال در اندازه‌گیری‌ها می‌شود. پس تا حد ممکن از این دستگاه‌ها ابزار خود را دور نگهدارید.
    • جلوگیری از نوسانات دمایی: دستگاه‌های پی‌اچ متر را در دمای محیطی ثابت نگه دارید و از قرار دادن آن‌ها در معرض نور مستقیم خورشید یا منابع حرارتی دیگر خودداری کنید.
    • تعویض الکترود: در صورتی که الکترود دیگر به درستی کار نکند یا دچار خرابی شود، آن را تعویض کنید.
    • جلوگیری از ورود هوا: هنگام اندازه‌گیری، مطمئن شوید که هوا وارد الکترود نشده باشد، زیرا ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهد. این مورد برای Ph مترهای مخصوص آب و محلول بایستی رعایت شود.
    • استفاده از باتری‌های تازه: در دستگاه‌های قابل حمل، باتری‌ها را به طور منظم بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
    • رعایت دستورالعمل‌های سازنده: همیشه دستورالعمل‌های مربوط به دستگاه خود را مطالعه کنید و طبق آن‌ها عمل کنید.
    • جلوگیری از استفاده در محیط‌های نامناسب: از استفاده از دستگاه در محیط‌هایی با رطوبت بالا، دماهای بسیار بالا یا پایین یا در معرض مواد شیمیایی خورنده خودداری کنید.

     

    بررسی برترین برندها و مدل‌های بازار

    بازار پی‌اچ متر در ایران با وجود تنوع برندها و مدل‌ها، همچنان به دنبال کیفیت و دقت است. برندهای مختلف با تاکید بر ویژگی‌های منحصر به فرد خود، سعی در جلب رضایت مشتریان و پاسخ به نیازهای مختلف آن‌ها دارند. در ادامه برخی از معروف‌ترین برندهای pH متر موجود در بازار را برای شما آماده کرده‌ایم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید:

     

    LAMOTTE: شرکت معتبر در تولید تجهیزات آزمایشگاهی برای تجزیه و تحلیل کیفیت آب است که فعالیت خود را از سال 1919 شروع کرده و محصولات متنوعی از قبیل دستگاه pH متر و کلرسنج تولید کرده است.

    EXTECH: یکی از بهترین تولیدکننده ph مترهای ضد آب با الکترود سطحی است که دارای چیپ هوشمند بوده و ویژگی‌های متنوعی را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان آورده است.

    HANNA: هانا تولیدکننده معتبر و شناخته شده در زمینه ph متر است. این برند با تأکید بر کالیبراسیون مناسب و استفاده از بافرهای مناسب توانسته در بازار جهانی شناخته شود. Ph متر هانا در حال حاضر طرفداران زیادی در داخل کشور دارد.

    CRISON: یک شرکت اسپانیایی است که تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارهای اندازه‌گیری مختلفی را تولید می‌کند که از جمله آن‌ها دستگاه ph سنج است.

    MILWAUKEE: این برند یک تولیدکننده دستگاه ph سنج با دقت بالاست که برای تست اسیدیته یا قلیاییت در موارد مختلف مانند آبزی‌پروری، کشت برنج و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    JENWAY: یک برند انگلیسی تولیدکننده ph متر و سایر تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارهای اندازه‌گیری است که محصولات آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

    LUTRON: یک شرکت تایوانی که در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری الکترونیکی در چند سال اخیر فعالیت دارد.

    AZ: یکی از برندهای معروف تایوانی است که در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری فعالیت دارد و در بازار جهانی توانسته سر و صدایی به پا کند.

    HUIXIA: شرکتی چینی است که در زمینه تولید ابزارهای اندازه‌گیری فعالیت دارد. این شرکت جدا از تولید ph متر محصولات متنوعی همچون رفراکتومترها، ترمومترها و دیگر ابزارهای اندازه‌گیری را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

    ADOWA: آدوا یک برند رومانیایی معروف در زمینه تولید pH متر است که طرفداران زیادی داخل ایران دارد. یکی از مدل‌های این برند، محصول pH متر ادوا مدل قدمی AD11 است که شما می‌توانید برای خرید آن از سایت اقدام نمایید.

     

    راهنمای خرید پی‌اچ متر: چه مواردی را قبل از خرید باید بررسی کنید؟

    با توجه به موارد زیر می‌توانید یک تصمیم جامع و مطلع برای خرید پی‌اچ متر مناسب خود بگیرید:

    • انتخاب نوع pH متر بر اساس کاربرد: اگر قصد خرید pH متر دارید ابتدا باید بر اساس نیازی که دارید، نوع آن را مشخص کنید. به عنوان مثال برای استفاده در آب و خاک دستگاه‌های متفاوتی وجود دارد و همچنین باید بر حسب استفاده در صنعت یا استفاده در گلخانه دستگاه متناسب با آن را انتخاب نمایید.
    • دقت دستگاه: بسته به نوع کاربرد، ممکن است به دقت بالا یا پایین‌تری نیاز داشته باشید. دقت معمولاً با ±0.1، ±0.01 یا ±0.001 pH مشخص می‌شود. یکی از عواملی که باعث می‌شود قیمت برخی از دستگاه‌های پی اچ متر بیشتر باشد، همین موضوع است.
    • رنج اندازه‌گیری پس اچ متر: برخی دستگاه‌ها ممکن است فقط در یک رنج و محدود خاصی پی‌اچ را اندازه‌گیری کنند. مطمئن شوید دستگاه انتخابی شما رنج مورد نیاز شما را پوشش می‌دهد.
    • نوع الکترود: برخی الکترودها قابل تعویض هستند، در حالی که برخی دیگر ثابت هستند. الکترودهای قابل تعویض ممکن است در طولانی مدت ارزان‌تر باشند.
    • مقاومت در برابر دما و عمق فشار: در برخی از موارد لازم است دستگاه pH متر در محیطی قرار بگیرد که شرایط دمایی خاصی وجود داشته باشد و یا ممکن است برای اندازه‌گیری میزان پی اچ استخر در عمق خاصی به کار برود. مطمئن شوید pH سنج شما برای این موارد مناسب باشد.
    • کالیبراسیون راحت: بر اساس تعداد دفعات مصرف یا استفاده مبتدی بهتر است از پی‌اچ متری استفاده کنید که به راحتی کالیبره شود و حتی استفاده از آن آسان باشد.

     

    برای تنظیم Ph آب می‌توانید از فروشگاه ایران گرولایت اقدام به خرید محلول بافر ph کنید.

     

    • طول عمر: برخی دستگاه‌ها در بازار چینی بوده و قیمت پایین‌تری دارند. صد در صد یکی از مواردی که باعث می‌شود این محصولات قیمت پایین‌تری داشته باشند طول عمر آن‌ها است. طول عمر برندهای ضعیف بازار معمولاً 2 سال است؛ اما برندهای معتبر pH متر تا سال‌ها به خوبی کار می‌کنند.
    • گارانتی: گارانتی محصول یکی از نکات مهم در خرید pH متر است که طول عمر و کارایی آن را تضمین می‌کند. البته به این موضوع دقت نمایید که در داخل ایران تمام محصولات خارجی به دلیل ممکن است گارنتی نشوند. همچنین در زمان خرید شرایط گارانتی آن را نیز مطالعه نمایید تا بدانید این گارنتی چه چیزهایی را شامل می‌شود.
    • بررسی قابلیت‌های اضافی: مانند ذخیره‌سازی داده‌ها، اتصال به کامپیوتر، نمایشگر رنگی یا نور پس‌زمینه.

     

    شما می‌توانید با بررسی و مقایسه موارد بالا قبل از خرید دستگاه Ph متر مطمئن شوید که دستگاهی انتخاب می‌کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

    نظر شما در رابطه با دستگاه PH متر چیست؟ شما می‌توانید در بخش نظرات، سوالات و تجربیات خود را در این حوزه با ما و سایر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    محمد محسن جمشیدی
    1402/09/03 18:40

    سلام ، لطفا ، در صورت موجودی pHمتر کشاورزی قیمت و طرز ارسال آنرا بفرمایید

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:35
    پاسخ به:محمد محسن جمشیدی

    به قسمت محصولات بروید . موجودی و قیمت رو ملاحظه کنید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط