اي سي متر چيست؟

آنچه در این مقاله میخوانید
    اي سي متر چيست؟

    ec متر یکی از تجهیزات کاربردی در صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی و آب است. این وسیله می‌تواند با توجه به ماهیت کار در آب و خاک مورد استفاده قرار گیرد اما عمدتا در صنعت هنگامی که حرف از ای سی متر زده می‌شود منظور دستگاه ای سی متر آب است. در نتیجه با توجه به اهمیت استفاده از ec متر در صنایع مختلف، ما قصد داریم در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم که ای سی متر چیست و انواع ای سی متر وکاربردهای آن را شرح دهیم و در انتها نکاتی که می‌تواند به شما در خرید بهترین ec متر کمک خواهد کرد؛ مطرح کنیم.

    تعریف ای سی متر

    Electrical Conductivity Meter یا EC متر دستگاهی جهت سنجش میزان سختی، رسانایی و هدایت الکتریکی مایعات مختلف مانند آب است. معمولا هر چه مقدار یون‌های رسانای موجود در آب بیشتر باشند، هدایت الکتریکی و سختی نیز بیشتر می‌شود. اینگونه ما می‌توانیم از میزان یون یا مواد محلولی که در آب وجود دارد؛ آگاه شویم.

    در واقع جالب است بدانید که دلیل اینکه الکترون‌ها می‌توانند از طریق آب از یک مجموعه الکترود به مجموعه‌ای از الکترودهای دیگر جریان پیدا کنند؛ به خاطر وجود مولکول‌های آب نیست بلکه به دلیل وجود یون‌های حل شده در آب است. هر چه غلظت یون‌ها بیشتر باشد، جریان الکترون‌ها هم بیشتر می‌شود.

     البته همان طور که اشاره شد ای سی متر خاک نیز وجود دارد اما نحوه کار آن با تعریف ارائه شده کمی متفاوت است. ای سی متر خاک و آب هر دو ec (رسانایی و یون های موجود در آب) را به منظور تحلیل‌های متفاوت اندازه گیری می‌کنند؛ اما ای سی متر خاک به طور مستقیم میزان رسانایی و هدایت الکتریکی خاک را بررسی می‌کند.

    ec متر خاک - soil ec meter

    واحد اندازی گیری ec متر

     واحدهای مختلفی برای سنجش هدایت الکتریکی مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و خود ec یکی از معروف‌ترین‌ واحد‌های اندازه گیری ای‌سی متر است. به جز ec، میکرو اهم بر سانتی‌متر، میکرو زیمنس بر سانتی‌متر و میلی زیمنس بر سانتی‌متر نیز به عنوان واحدهایی برای سنجش میزان هدایت الکتریکی استفاده می‌شوند.

    کاربرد ای سی متر

    با توجه به اینکه ای سی متر یا همان هدایت سنج الکتریکی می‌تواند میزان رسانایی آب و کیفیت آن را اندازه گیری نماید؛ می‌توان از این میزان رسانایی به میزان یون‌های موجود در آب و خاک دست پیدا کرد و تحلیل‌های مختلفی از آن داشت. برخی از ای سی مترها تنها میزان رسانایی را اندازه گیری می‌کنند اما برخی دیگر در کنار این اندازه گیری میزان مواد و یون های موجود در آب را نیز به شما ارائه می‌دهند. درنتیجه اصلی‌ترین کاربرد ec متر، بررسی میزان یونی است که در آب و یا خاک وجود دارد.

    آب خالص یک رسانای بسیار ضعیف الکتریسیته است به همین دلیل ای سی متر در آب باران، آب اسمز معکوس یا آب غیر معدنی عدد 0.0 را نشان می‌دهد. هنگامی که مواد مغذی مانند نمک را به آب اضافه می‌کنیم، در واقع پتانسیل رسانایی مولی برای جریان عبوری از آب یا به عبارت دیگر مقدار ec (یا CF= EC*10) را افزایش می‌دهیم. در اینجاست که ec متر اعداد مختلفی را نشان می‌دهد.

    این کاکرد باعث می‌شود از دستگاه ec آب در بسیاری از صنایع مختلف از جمله صنعت آب ، صنعت کشاورزی و... شود. به عنوان مثال در بسیاری از آزمایشگاه‌ها از این وسیله برای تشخیص آب خالص از آب ناخالص و یا تعیین سختی آب استفاده می‌شود. همچنین کاربرد ای سی متر در تاسیسات آب و لوله‌کشی و همچنین کشاورزی و گلخانه بسیار زیاد است که در جلوتر بخش کشاورزی و گلخانه آن را به طور کامل شرح می‌دهیم.

    کاربرد های ec  متر

    در زیر می‌توانید برخی از مصارف کاربردی ای سی متر را مشاهده نمایید.:

    • بررسی غنی بودن خاک مناطق مختلف برای کشت و چرا
    • استفاده در شیلات و آبزی پروری برای بررسی کیفیت آب
    • استفاده در تاسیسات تصفیه آب برای بررسی املاح آب
    • تشخیص آب شرب از آب غیر شرب
    • استفاده توسط سازمان محیط زیست برای بررسی اکوسیستم ها
    • تعمیر و نگهداری دیگ بخار آب

    کاربرد ای سی متر در کشاورزی

    یکی از دیگر از حوزه‌هایی که ای سی متر در آن بسیار استفاده می‌شود گلخانه و کشاورزی است.کشاورزان و افرادی که در زمینه انواع کشت گلخانه‌ای فعالیت دارند، از ec متر برای سنجش میزان هدایت الکتریکی و میزان سختی خاک و آب استفاده می‌کنند.

     ec متر و TDS متر در کشاورزی یک وسیله مناسب و دقیق برای اندازه‌گیری میزان هدایت الکتریکی آب، میزان ناخالصی‌ها، مواد معدنی مواد آلی و نمک موجود در آب و خاک است. به همین دلیل کشاورزانی که به صورت سنتی و ژئوپونیک فعالیت دارند از‌ ای سی متر برای بررسی کیفیت آب مورد استفاده در آبیاری استفاده می‌کنند. همچنین ای سی متر مخصوص به خاک برای بررسی ec و کیفیت خاک استفاده می‌شود.

    علاوه بر این افرادی که گلخانه‌ هیدروپونیک دارند و یا به کشت هیدروپونیک خانگی مشغول هستند نیز از دیگر مشتریان رایج ای سی متر به شمار می‌روند.

    استفاده از ec متر در کشت هیدروپونیک

    ای سی متر علاوه بر کشاورزی سنتی در کشت هیدروپونیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ec متر مانند tds سنج و ph سنج یکی از ضروری‌ترین تجهیزات هیدروپونیک برای افرادی است که مشغول به کشت هیدروپونیک هستند.

     به دلیل عدم وجود خاک در کشت هیدروپونیک و استفاده از آب به عنوان بستر کشت، واجب است آبی که در سطل هیدروپونیک یا بسترهای کشت آن وجود دارد مشخصات خاصی داشته باشد و آب آن به طور منظم و دوره‌‌ای مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این موارد که باید در خصوص آب موجود در بستر کشت هیدروپونیک رعایت شود ec یا همان سختی آب است تا میزان یون‌های محلول در آب را تشخیص دهند. میزان ec در کشت هیدروپونیک باید میزان مشخصی باشد و این عدد برای هر نوع گیاه عدد مشخصی است که باید مطابق با آن ست شود. . به عنوان مثال برای کشت هیدروپونیک صیفی‌جات به ec بالایی نیاز داریم و فلفل هالوپینو ec در بازه 4000 تا 4500 نیاز دارد. همچنین دقت نمایید شرایط محیطی بستر کشت شما نیز بر تعیین عدد سختی آب موثر است و از کارشناس هیدروپونیک حتما کمک بگیرید.

    ای سی متر در کشت هیدروپونیک

    سختی آب در کشت هیدروپوینک باید اندازه و استاندارد باشد. در صورتی که ec آب بالا باشد ممکن است منجر به سوختن یا خرابی گیاه شما شود. همچنین در صورتی که ec آب موجود در بستر پایین باشد لازم است از کود مخصوص کشت هیدروپونیک برای تغذیه گیاه استفاده شود. زیرا پایین بودن ec نشان دهنده این است که یون‌های موجود در آب کم شده است و این بدین معنی است که گیاه شما مواد مغذی کافی برای تغذیه در اختیار ندارد.

    اضافه کردن کود هیدروپونیک و بافر تنظیم کننده ph و ... همگی می‌توانند باعث تغییر میزان سختی آب شوند. این تغییرات اگر توسط دستگاه ec متر و ph متر و سایر دستگاه‌ها ‌کنترل نشود، می‌تواند گیاهان شما را در مسموم و نابود کند. پس واجب است در کشت هیدروپونیک از کنترل کننده‌هایی مانند دستگاه ec آب استفاده شود.

    انواع ای سی متر

    ec مترها انواع گوناگونی دارند و بر چند پایه دسته بندی می‌شوند. اولین دسته بندی انواع ec متر بر مبنای آب و خاک است که پیشتر درباره آن توضیح داده شده است. دومین دسته بندی بر پایه توانایی ای سی مترها است که باعث می‌شود برخی دستگاه‌ها فقط توانایی بررسی رسانایی را داشته باشند و برخی دیگر توانایی تعیین دقیق و سریع مواد جامد و محلول در آب (دستگاه tds & ec) را نیز داشته باشند. البته انواع ec متر دیگری نیز وجود دارد که به اصطلاح مولتی پارامتر هستند و قابلیت های دیگری مانند پی اچ متر و ای سی متر و ... را دارند.

    دسته بندی آخر انواع ای سی مترها به مدل فیزیکی‌ و اندازه شان مرتبط است که شامل ec متر قلمی یا جیبی، ای سی متر پرتابل، ec متر آنلاین و ای سی متر رومیزی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

    ای سی متر قلمی یا جیبی

    ec مترهای جیبی یکی از انواع ec متر می‌باشند که همان طور که از نامشان مشخص است ابعاد کوچکی دارند و به راحتی حمل می‌شوند. این دستگاه به دلیل ویژگی‌هایی که دارد برای افرادی که گیاه آپارتمانی دارند و یا لوله‌کش هستند بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که این محصول نسبت به انواع دیگر دقت پایین‌تری در اندازه‌گیری دارد. با این حال سازگاری ec مترهای قلمی در آب و هوای گوناگون بسیار بالا بوده و استفاده از ‌آن نیز بسیار آسان است.

    ec متر قلمی - ای سی متر جیبی

    خرید tds & ec متر قلمی adwa 

    ای سی متر رومیزی

    کاربرد اصلی این نوع از ec متر در آزمایشگاه‌ها است. معمولا این ای سی مترهای رومیزی که در آزمایشگاه وجود داردند‌ علاوه بر دما و ph، میزان شوری و مقاومت الکتریکی آب را هم محاسبه می‌کند. ای سی متر رومیزی دستگاهی مقاوم و دقیقی است که توانایی اندازه‌گیری میزان هدایت الکتریکی را در چهار رنج مختلف دارد. ec متر رومیزی با الکترود چهار حلقه، سطح رسانایی بسیار زیاد یا کم را بدون نیاز به تغییر پروب اندازه‌گیری و محاسبه می‌کند.

    ec متر رومیزی - ec متر آژمایشگاهی

    ای سی متر پرتابل

    یکی دیگر از انواع ای سی متر دستگاه ec متر پرتابل است. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید ویژگی اصلی این دستگاه قابل‌حمل بودن آن است. Ec مترهای قلمی نیز نوعی دستگاه ec متر پرتابل به حساب می‌آیند. البته مدل‌های پیشرفته دستگاه ec متر پرتابل ویژگی‌های دیگری مانند سنجش درصد ph آب، درصد MV/ NACI, redox و سنجش دمای آب را هم دارند. از بهترین قابلیت‌های این نوع هدایت سنج می‌توان به میزان بالای دقت آن نسبت به قابل حمل بودن آن اشاره کرد. همچنین با توجه به شکل خاص هندسی این نوع ای سی متر، محدوده اندازه‌گیری آن بسیار وسیع بوده و می‌تواند کاربردی‌تر از حد انتظارتان باشد.

    ec متر پرتابل

    ای سی متر آنلاین

    این نوع از ec مترها بیشتر کاربردهای صنعتی دارند. مانیتور یا بخش اصلی ec متر آنلاین در جای ثابت قرار می‌گیرد و قطعه فلزی دیگر درون خط لوله یا مخازن آب قرار می‌دهند. استفاده از هدایت سنج آنلاین به شما این اجازه را می‌دهد که اندازه‌گیری آسان‌تر، سریع‌تر و با دقت بسیار بالاتری را انجام دهید. معمولا در تاسیسات آب شهری از این نوع ای سی متر استفاده می‌شود.

    ای سی متر آنلاین

    نکات مهم در خرید ec متر

    همان طور که گفته شد انواع ec متر با کاربردهای متفاوت وجود دارد؛ بنابراین شما باید با توجه به نوع کارتان این دستگاه را انتخاب کنید. برای مثال برخی از دستگاه اندازه‌گیری ای سی آب چندین پارامتر جانبی دیگر را نیز اندازه‌گیری می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها برای افرادی که ec متر را فقط به منظور سنجش میزان هدایت الکتریکی آب می‌خرند، مناسب نیستند. همچنین معمولاً دستگاه‌هایی که چند کاربرد مختلف دارند از دقت و کیفیت پایین‌تری برخوردارند مگر آن که از برندهای مطرح خریداری نمایید که قیمت بالایی دارند. بعد از تعیین هدفتان از خرید ای سی متر، توجه به موارد زیر می‌تواند به شما در تجربه خریدی لذت‌بخش‌تر و مطمئن‌تر کمک کند.

     

    • دقت اندازه‌گیری دستگاه
    • کمپانی سازنده دستگاه
    • صفحه نمایش بزرگ و خوانا
    • امکان حمل آسان
    • کاربری ساده و سریع
    • کاربرد ec متر
    • داشتن سنسور دمایی
    • داشتن ویژگی کالیبره کردن اتوماتیک
    • قابلیت بررسی و سنجش PH, EC, TDS, MV
    • داشتن استاندارد IP67
    • قابلیت سنجش پی اچ تا 14 با اندازه‌گیری اکسیژن تا 20 ppm

     

    با وجود معیارها و نکات مهم خرید ec متر که در بالا مطرح شده است، پیشنهاد ما به شما برای خرید ای سی متر مطمئن این است که برندهای مطرح این دستگاه را از فروشگاه‌های معتبر کشور خریداری نمایید. زیرا در عمل بررسی دقت دستگاه و یا سایر نکات دستگاه مانند طول عمر و ... بسیار سخت است و شما مجبور هستید به حرف فروشنده اعتماد کنید.

     از برندهای مطرح ای سی متر می‌توان به ADWA (آدوا) رومانی، EZDO (ازدو) رومانی milwaukee (میلواکی) و HANNA (هانا) آمریکا نام برد. البته برندهای چینی ای سی متر هم خوب هستند اما معمولا طول عمر بالایی ندارند و نهایتا 1 سال تا 2 سال عمر می‌کنند. همچنین دقت پایین تری دارند. اما از نظر قیمتی مناسب هستند. در نتیجه اگر برای استفاده طولانی مدت در نظر دارید برندهای چینی مناسب نیستند.

    ای سی متر چیست

    تفاوت  ecمتر و TDS متر

    Ec متر در واقع  رسانایی آب و خاک را می‌سنجد و کار آن تنها اندازه گیری ec آب است. اما دستگاه tds & ec علاوه بر ec (رسانایی) آب، میزان ppm  (میزان مواد محلول) موجود در آن را نیز می‌سنجد و مدل پیشرفته تر ec متر است. درنتیجه می‌توان گفت بین ec و TDS رابطه مستقیم وجود دارد و در اصل هدف هر دو یکی است.

    از کجا ای سی متر بخریم؟

    ایران گرولایت یک فروشگاه اینترنتی معتبر است که در زمینه فروش ابزارآلات و تجهیزات گلخانه‌ای به ویژه تجهیزات هیدروپونیک فعالیت می‌کند. شما می‌توانید انواع ec مترهای خارجی و باکیفیت از برندهای معتبری مانند آدوا، هانا و میلواکی را از ایران گرولایت خریداری کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره برای خرید تجهیزات گلخانه‌ای می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سؤالات خود را با آن‌ها در میان بگذارید. ارسال سریع، ضمانت محصولات و قیمت مناسب وجه تمایز ما با دیگران است.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط