اپیشیا یا گل استرپتو كارپوس

آنچه در این مقاله میخوانید
    اپیشیا یا گل استرپتو كارپوس

    تکثیر استرپتوکاپوس

    گل استرپتوکارپوس

    مشخصات: اسم علمی این گیاه Streptocarpus ، از خانواده Gesneriaceae  می باشد. ارتفاع استرپتو كاپوس در طبیعت به حدود 3 متر می رسد. برگها دراز و كشیده، مواج و مستطیلی – تخم مرغی بوده و از میان آنها ساقه فاقد برگ خارج می گردند و هر كدام به 5 تا 6 گل ختم می شود. گلهای این گیاه نا منظم و به رنگهای سفید، صورتی ، قرمز، بنفش و آبی می‌باشند. در واریته های جدید و اصلاح شده گلها دوام كمتری دارند. 
    مراقبت: استرپتو كارپوس به نور متوسط، حرارت معمولی، آبیاری فراوان، رطوبت هوای 50 تا 90 درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد. 
    کود: كود مورد نیاز این گیاه رامی توان بمیزان 3 گرم درلیتر، هرهفته یكبار، از اردیبهشت تا هرماه، مصرف نمود.
    خاک: مخلوطی از ماسه، كود دامی و تورب برای پرورش استرپتوكارپوس مناسب است. 
    ازدیاد: آسانی تكثیر میشود. برای كاشت بذر، از اوایل تا اواسط بهار، بذرها را درسینی بذر به طور پراكنده بكارید و زمانی كه  بزرگ شدند آنها رابه گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر وكمپوست گلدانی با پایه پیت قراردهید. برای اینكه ازطریق تقسیم برگ، استرپتوكارپوس را زیاد كنید، برگهای بالغ ولی نه خیلی پیر را انتخاب كرده وسرتا سر برگ را به 2، 3 یا 4 قطعه تقسیم كنید و به صورت عمودی در عمق یك سانتیمتری خاك فرو ببرید. و یا پس ازاینكه چندین برش میان رگبرگهای اصلی برگه ایجاد كردید آنها را ازطرف سطح زیرین برگ، روی سطح خاك بخوابانید. خاك رامرطوب كنید و این قلمه های برگی را در دمای 20 تا 21 درجه سانتیگراد و نوركافی نگه دارید. پس از 2 ماه، گیاهان جدید ظاهر می شوند. زمانیكه این گیاهان به 5 سانتیمتر رسیدند، آنها را بیرون آورده و به گلدانهایی با قطردهانه 9 سانتیمتر بكارید. درطول عمل تكثیر، قلمه ها را حتما با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید اما مراقب بروز فساد و آلودگی در برگها هم باشید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    منوچهرانصاری
    1400/04/23 19:35

    مطالب بسیار خوب وآموزنده است.اگر تقسیم برگ را برای تکثیر با تصویر نشان میدادید بهتر بود.پاینده باشید

    zamani
    1397/03/21 14:41

     پس از خرید گیاه و آوردن تو خونه گیاهانم زود خشک می شوند باید چه کاری انجام بدهم ؟ در آپارتمانم نور مناسبی برای پرور گیاهانم ندارم چگونه گیاه نگه داری کنم؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط