آموزش قلمه زدن

آنچه در این مقاله میخوانید
    آموزش قلمه زدن

    روش تکثیر انواع گیاهان

    روش قلمه زنی

    گرچه بسیاری از گیاهان ( به وسیله تجارت كنندگان گل و گیاه) در طول سال  تكثیر میشوند، ولی بهترین زمان برای تكثیرگیاهان در منزل، فصول بهار و تابستان می باشد. پرورش دهندگان تجاری گل و گیاه از روشهای مصنوعی برای تكثیر گیاهان استفاده میكنند. یعنی با استفاده از لامپ رشد گیاه شرایط نوردهی را به صورت دلخواه تنظیم می نمایند.  آنها عوامل موثرمحیطی مانند دما، رطوبت وحتی میزان نور در طول روز را به صورت مصنوعی كنترل می كنندد و فصل بهار و تابستان، به دلیل بالاتر بودن درجه حرارت، ثبوت بیشتر دما  یا بالا رفتن میزان نور و افزایش ساعات روشنایی روز، شرایط طبیعی مناسبتری جهت انجام عمل تكثیر خانه فراهم می سازند. جهت مطالعه در زمینه لامپ led رشد گیاهان کلیک نمایید. لازم به ذكر است كه تنها ریشه دهی یا تكثیر گیاه مد نظر نیست بلكه به وجود آوردن گیاهی سالم با ظاهری خوب ومرتب اهمیت دارد.
     

    تکثیر انواع گیاه:

    تكثیر گیاه در زمان مناسب (بهار و تابسنان) مقاومت گیاه را در مقابله با بیماریها و شرایط دشوار محیطی بالا می برد و برعكس، تكثیر گیاهان در زمان نامناسب و با تاخیر، باعث بروز مشكلاتی برای گیاه خواهد شد. حتی گیاهی كه دیرتر از فصل مناسب تكثیر شده و ریشه دهی موفقی داشته است، گیاه سالم و نیرومندی نبوده و در مقابل آفات و بیماری ها بسیار حساس است و در شرایط محیطی نا مناسب مانند : پایین آمدن دما ، آبیاری بیش از اندازه و تغییرات دما و یا حتی جریان باد به سرعت پژمرده شده و از بین می رود.
    باید گفت كه علاوه بر زمان مناسب، انتخاب گیاه سالم و نیرومند نیز تكثیر موفق یك گیاه بسیار مهم است. هر گز گیاهی ضعیف و بیمار را برای تكثیر انتخاب نكنید و تلاش كنید گیاه منتخب شما از هر نظر سالم و بدون عیب و عاری از آفات باشد. اگر گیاه انتخابی بیمار و ضعیف است، بهتر است پیش از انجام عمل تكثیر ، نسبت به رفع آفت یا بیماری و ضعف گیاه اقدام كنید . زیرا گیاهانی كه طی تكثیر معالجه می شوند معمولا بسیار بیشتر از زمانی كه در حال رشد فعال هستند، مستعد آسیب می باشند

     

    قلمه زنی گیاه

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مهسا
    1396/03/08 14:07

    با سلام. برای قلمه زنی درختچه های زینتی هم میتوان از این روش استفاده کرد؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 18:04
    پاسخ به:مهسا

    خیر

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط