گل استکانی

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل استکانی

    گل استکانی

    مشخصات گل استکانی :

    اسم علمی گیاه گل استكانی، Campanula isophylla ، از خانواده Campanulaceae می باشد. این جنس دارای 300 گونه مقاوم، نیمه مقاوم ، یكساله و دو ساله ، چند ساله، علفی و درختچه مانند است. گونه isophylla بومی ایتالیا است و ارتفاع آن در حدود 15 سانتی متر و گسترش آن در حدود 30 تا 40 سانتیمترمی باشد. برگهای آن سبز روشن و قلبی شكل با لبه دندانه دار است. گلها معمولا در اواخر تابستان به شكل ستاره ای ظاهر می شوند. پس از گل دادن، گیاه را باید هرس و آرایش نمود و در محل آفتابی و خنك قرار داد و از این به بعد، باید مقدار كمی، به آن آب داد. گیاهان 2 تا 3 ساله استكانی، بهترین گل را می دهند. 
    مراقبت: این گیاه به نور متوسط، گرمای متوسط، آبیاری فراوان، رطوبت نسبی 50 تا 70 درصد هوا و خاك قلیایی احتیاج دارد. 
    كود: كود موردنیاز این گیاه را می توان به میزان، 2 گرم در لیتر، هر هفته یكبار، از اردبیهشت تا مرداد ماه مورد استفاده قرارداد.
    خاك: مخلوطی از تورب و خاك برگ، برای رشد و نمو گل استكانی مناسب است.

     

    کاشت گل استکانی :

    این گیاه رامی توان به دو روش تكثیر كرد. تقسیم بوته مادری و قلمه های انتهایی ساقه. بهترین زمان برای تكثیر ، اواسط بهار تا اوایل تابستان است. تكثیر این گیاه از طریق تقسیم بوته مادری آسانتراست. برای این كار، ابتدا خاك را خیس كرده و از گلدان خارج كنید. سپس با دقت گیاه را از هم باز كنید و چند قسمت نمایید و هر كدام را در گلدانی با قطر دهانه 11تا 13سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و مقداری از خاك گلدان گیاه مادری رانیز به خاك جدید اضافه كنید كه سرعت ریشه دهی را بالا ببرید. همچنین خاك را خیلی فشرده نكنید. درروش قلمه گیری قلمه های انتهایی ساقه را به اندازه 8 – 5 سانتیمتر، در طول بهار از گیاه مادر، جدا كنید. پس ازآن، قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و با استفاده ازیك چوب كوچك سراخی درخاك گلدان ایجاد كرده و قلمه را درآن بكارید. در حد امكان از گرفتن ساقه خود داری نموده و به وسیله برگها قلمه را جابجا كنید. می توانید هر سه تا را در گلدانی با قطردهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه، قراردهید وبا كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. تا زمان ریشه دهی كه معمولا یك ماه طول می كشد. دمای محیط را 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگاه دارید. پس از این مدت كیسه پلاستیكی رابردارید تا قلمه ها با محیط عادی آشنا شوند. اگر قلمه ها در همان گلدان تكثیر باقی بمانند به طور منظم با كود مایع تغذیه شود و اگر نه باید به گلدان دیگری حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل شوند.


    گل استکانی

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط