پرورش گیاه در فضا

آنچه در این مقاله میخوانید
    پرورش گیاه در فضا

    ناسا بزرگترین باغچه سبزیجات را به ایستگاه فضایی بین المللی می فرستد

    ناسا سیستم تولید سبزیجات خود را با مٲموریت فضا پیمای SpaceX Dragon CRS-3 به ایستگاه فضایی ارسال خواهد کرد که این اتاقک، بزرگترین اتاقک رشد گیاهی است که تا به حال به فضا فرستاده می شود.
    هیتنا: عملی کردن این اتاقک رشد گیاه در فضا سخت تر از انجام یک آزمایش گلکاری و باغبانی می باشد. همچنین این پروژه کمی بیشتر به جنبه تغذیه ای فضانوردان توجه می کند و با اجرای آن فضانوردان می توانند در منوی غذایی خود یک سالاد تازه هم داشته باشند.
    کشاورزی فضایی یک جزء اصلی از داستان های علمی تخیلی در بسیاری از رمان ها در مورد فضا بوده است. مانند بازدید از باغ های هیدروپونیک (باغ هایی آبی برای رشد گیاهان) در یک سفینه فضایی. با درنظر داشتن این موضوع که حمل غذا، آب و اکسیژن کافی برای یک سفر فضایی چندساله، تقریبا غیرممکن است، استفاده از گیاهان برای بازیافت کاهو و آب و در عین حال، تامین غذای مورد نیاز فضانوردان، جایگزین منطقی و مناسبی به نظر می رسد.

    اما مسئله این است که این کار، در فضای بی وزنی، و در باغچه ای که نزدیک ترین خاک به آن، میلیون ها کیلومتراز آن فاصله دارد، چگونه ممکن خواهد بود!!!
    Veggie بخشی از محموله بار 2.5 تنی فضاپیمای SpaceX Dragon است که طبق برنامه ریزی ها، روز دوشنبه ساعت 16:58 توسط یک موشک فالکون 9 از Launch Complex 40 در ایستگاه نیروی هوایی Cape Canaveral فلوریدا، به فضاپرتاب خواهد شد.
    آزمایش Veg-01 بطور رسمی توسط شرکت Orbital Technologies(ORBITEC) درWisconsin شهر Madison طراحی شده و برای رشد گیاهان از یک اتاقک کم هزینه، با چراغ های ال ای دی قرمز، آبی و سبز استفاده می شود.
    این اتاقک، برای حمل و نقل آسان تر، می تواند تا شود و پس از باز شدن، ابعاد آن به cm29.2 *cm36.8   می رسد و بدین ترتیب، این اتاقک، بزرگترین اتاقک رشد گیاهی است که تا به حال به فضا فرستاده می شود. به زبان ساده می توان گفت که به جای استفاده از یک سیستم کنترل محیطی، دما و اتمسفر این محفظه، بطور مستقیم در منبع ذخیره ی هوای آن کنترل می شود.
    به گفته Charlie Quincy، سرپرست محققان ایستگاه فضایی بین المللی Kennedy، یکی از کلیدی ترین تکنولوژی های این سیستم را در بستر جوانه زنی، تغذیه و آبرسانی این اتاقک می توان یافت. این تکنولوژی، طی اولین استفاده از این سیستم، تست خواهد شد. بسترهای شبکه بندی شده و بخشی از مواد گیاهی منتخب، برای ادامه تحقیقات و انجام آزمایش های میکروبیولوژیکی دقیق تر به زمین بازگردانده خواهند شد.

    هدف اصلی پروژه Veggie مطالعه چگونگی رشد گیاه در شرایط بی وزنی و ارتقاء آن است اما یکی دیگر از اهداف مهم این پروژه، بررسی تاثیر وجود یک موجود زنده در حال رشد، حتی به سادگی یک نوع سبزی سالاد، در ارتقاء سطح سلامت روانی و روحیه فضانوردان است. انتظار می رود Veggie، با تامین غذای تازه برای فضانوردان، رژیم غذایی آن ها را ارتقاء داده و امکان باغبانی تفریحی را برای فضانوردان فراهم کند. به گفته Gioia Massa یکی از دانشمندان پروژه مرکز فضایی Kennedy، طبق شواهد و گفته های فضانوردان سفرهای فضایی گذشته، داشتن گیاهان و رشد آن ها، احساس آرامش و راحتی بیشتری به آن ها بخشیده و به آن ها کمک کرده تا کمتر احساس دوری و دور از دسترس بودن کره زمین را داشته باشند و می توان گیاهان را موجوداتی هم دم و همراه آن ها دانست که فضانوردان بسیار علاقه مند به پرورش آن ها هستند.
    پس از این ماموریت اولیه، ناسا قابلیت های Veggie را ارتقاء خواهد داد. این آژانس امیدوار است که در نهایت، این سیستم بتواند غذا و تفریح مطلوب برای افراد شرکت کننده در ماموریت های فضایی آینده را تامین کند.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    اسفندیاری
    1396/05/15 11:26

    بسیار جذاب است که استفاده از نورهای مصنوعی این امکان را ایجاد کرده تا پرورش گیاه در فضا آسان باشد

    صدرا
    1396/01/15 12:18

    مطلب جدید و جذابی بود. شاد و پیروز باید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط