روش نگهداری گیاه گل خرگوشی

آنچه در این مقاله میخوانید
    روش نگهداری گیاه گل خرگوشی

    گیاه سینگونیوم ( برگ خرگوشی) از دسته گیاهان بسیار مقاومی است که می تواند هر شرایطی را تحمل کند و به رشد خود ادامه دهد، به دلیل خصوصیاتی که گیاه گل خرگوشی دارد، از آن می توان به عنوان گیاه همیشه سرسبز در آپارتمان، دفاتر اداری و راه پله و ... استفاده نمود؛ در این مقاله به روشهای نگهداری گیاه برگ خرگوشی، تکثیر گل خرگوشی و علت زرد شدن گیاه گوش خرگوشی و ... خواهیم پرداخت.

    گیاه سینگونیوم به نام های هموگان، پنجه غازی، گل خرگوشی، برگ خرگوشی و گل گوش گرگی نیز معروف است. زادگاه این گیاه مکزیک بوده و این گیاه رونده زیبا زمانی که در طبیعت باشد تا چند متر نیز رشد می کند. از ویژگی های این گیاه داشتن برگهای پهن با رگه های زرد می باشد و معمولاً تمایل زیادی به رشد افقی دارد. ساقه های گل خرگوشی بسیار نرم می باشد، در نتیجه ساختن تکیه گاهی برای گیاه به منظور جلوگیری از شکستن ساقه گیاه ضروری است!

    گل خرگوشی

    شرایط نگهداری گیاه گل خرگوشی

    گل خرگوشی تا زمانی که جوان و پر برگ باشد بسیار زیباست؛ اما با بالاتر رفتن سن گیاه گل خرگوشی، برگ های خود را از دست می دهد و ساقه های آن بلند و بدون برگ می شود که این امر باعث ایجاد ظاهر نامناسب در این گیاه می شود. برخی از مردم به دلیل مشابهت برگهای این گیاه با گوش های خرگوش، به این گیاه، برگ خرگوشی می گویند. نوک برگ های سینگونیوم تیز است و در نزدیکی محل اتصال به دُم برگ، شکل برگ تغییر کرده و به دو قسمت تقسیم می شود که در انتها به گوش های خرگوش شباهت پیدا می کند. گیاه سینگونیوم اگر چه رونده است اما در طول سال قادر به تولید ۶ برگ می باشد.

    گیاه گل خرگوشی دارای انواع متفاوت با رنگ برگهای متنوع است، برخی از گونه های این گیاه، برگهای سبز روشن، برگهای سبز تیره، برگهای ابلق و برگهای صورتی دارند. بعضی از گونه های گیاه گل خرگوشی دارای برگ‌های کوچکی هستند که به آن برگ خرگوشی مینیاتور می گویند.

    در ادامه به شرایط نگهداری گیاه برگ خرگوشی مانند: نور، رطوبت، خاک، کود و سایر نیازهای گیاه سینگونیوم (برگ خرگوشی) می پردازیم.

    آبیاری

    از آبیاری بیش از حد گل خرگوشی پرهیز نمایید. هر زمان خاک گیاه خشک شد، زمان آبیاری رسیده است. گیاه برگ خرگوشی به هفته ای یکبار آبیاری نیز مقاوم است. در فصل زمستان آبیاری گیاه را کمتر انجام دهید و با آب ولرم (هم دمای محیط) آبیاری کنید. برای جلوگیری از اینکه لبه های برگهای گیاه قهوه ای شود، آب را بجوشانید و وقتی سرد شد برای آبیاری استفاده نمایید.

    نور

    سینگونیوم در برابر نور کم مقاوم است و نیاز به نور مستقیم ندارد و نور شدید آن را اذیت می کند. بنابراین برای جاهایی که نور کمی دارد، مانند دفتر کار و یا راه پله های نورگیر بسیار مناسب است. اما اگر نور زیاد و غیر مستقیم داشته باشید، میزان رشد آن نیز بهتر خواهد شد.

    البته کمبود نور گیاه گل خرگوشی منجر به از بین رفتن رنگ در گیاه می شود و درگونه سبز باعث تیره شدن و در گونه صورتی آن، باعث سبز شدن برگ ها خواهد شد. همچنین نور خیلی کم، باعث رشد علفی ساقه های گیاه شده و شکل زیبا و متقارن سینگونیوم (برگ خرگوشی) را از بین می برد.

    انواع گل خرگوشی

    دما

    گیاه سینگونیوم (برگ خرگوشی) در برابر دما نیز تا حدودی مقاوم است، ولی در زمستان نباید هوا خیلی سرد شود. درجه حرارت مناسب برای گل خرگوشی در زمستان ۱۵ درجه سانتی‏گراد است، اما در تابستان گرمای بیش از ۲۱ درجه سانتی‏گراد  موجب آسیب گیاه می شود. گیاه برگ خرگوشی در اثر گرمای زیاد برگهایش قهوه‌ای می‏‌شوند. گونه صورتی گیاه سینگونیوم هوای خنک را بیشتر دوست دارد.

    خاک

     گیاه گل خرگوشی خاک سبک را دوست دارد. ترکیب خاک برگ و ورمی کمپوست بستری مناسب برای رشد و پرورش گیاه گل خرگوشی می باشد. ولی میتونید از ترکیب پیت ماس و کمپوست و ماسه نیز استفاده کنید. عموماً برای این گیاه از خاکی حاوی مقدار کمی خاک باغچه، پیت ماس، پرلیت و مقدار خیلی کمی ماسه استفاده می شود.

    شما می‌توانید انواع خاک گلدان گیاهان آپارتمانی را از ایران گرولایت تهیه کنید.

    گونه برگ صورتی گل خرگوشی خاک اسیدی دوست دارد و میتوانید با اضافه کردن تفاله چای به خاک گلدان و یا هیومیک اسید رنگ برگها را تقویت کنید. پیشنهاد میشود هر سه ماه یکبار یک قاشق چای خوری هیومیک اسید را در یک لیتر آب حل کنید و به گیاه بدهید تا هم رشد بهتری داشته باشد و هم رنگ برگهای آن زیباتر جلوه کند.

    رطوبت

    گیاه برگ خرگوشی رطوبت را دوست دارد و رطوبت بین 50 تا 70 درصد را می پسندد. برای تأمین این رطوبت،  بهترین راه استفاده از دستگاه رطوبت ساز است همچنین می‌توانید برای گیاه سینگونیوم غبارپاشی را هم انجام بدهید. حتماً غبارپاشی را اصولی انجام دهید، چون در غیر این صورت گیاه دچار لک و بیماری برگی می‌شود. در زمانی که نور مستقیم به گیاه می‌خورد، به هیچ وجه غبارپاشی نکنید، چون باعث ایجاد لکه بر روی برگ‌ها خواهد شد.

    می توانید برای تأمین رطوبت نیز جزیره بسازید؛ بدین شکل که در زیر گلدانی گیاه گل خرگوشی، سنگریزه قرار دهید و روی آن آب بریزید به طوری که آب زیرگلدانی در تماس با خود گلدان نباشد.  نیاز به رطوبت بالا گیاه سینگونیوم به معنی این نیست که گیاه سینگونیوم نمی‌تواند در رطوبت اتاق رشد کند، بلکه با بالا رفتن رطوبت رشد گیاه بیشتر خواهد شد.

    کوددهی

    گل خرگوشی هم مانند سایر گیاهان برگی باید ماهی یکبار در فصل بهار و تابستان با کودهای تقویتی تغذیه شود. می‌توانید یک گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به شکل مایع برای گیاه گوش خرگوشی استفاده کنید. توجه کنید که در زمستان کوددهی را متوقف کنید. بهترین کود برای این گیاه کودهای مایع 20-20-20 و 36-12-12 است.

    برای خرید انواع کود مایع و جامد از ایران گرولایت کلیک کنید.

    گل خرگوشی سبز

    هرس کردن 

     گیاه برگ خرگوشی همانند گیاهان آپارتمانی دیگر برای حفظ زیبایی و حفظ حالت بوته ای و پرپشت و رشد افقی آن نیاز به هرس کردن دارد. برای این کار ساقه های مسن گیاه را زمانی که بلند می شود، می توان قطع کرد. زمان مناسب برای هرس گیاه سینگونیم اوایل تابستان است و از ساقه های بدست آمده می توان در تکثیر گیاه سینگونیم استفاده کرد.

    تمیز کردن گل خرگوشی

    برای تمیز شدن برگهای گیاه برگ خرگوشی، غبارپاشی کافی است. برای این کار می توانید از پارچه نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. از مواد براق کننده شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنید، زیرا مانع رسیدن اکسیژن به برگهای گیاه می شود.

    تعویض گلدان گیاه برگ خرگوشی

     بهترین زمان برای تعویض گلدان، زمانی است که ریشه گیاه از زیر گلدان مشخص است و یا دو سال از تعویض گلدان گذشته است. اگر قادر به تعویض گلدان نیستید، حتماً خاک سطحی گیاه را با خاک جدید تعویض کنید.

    تکثیر گیاه گل خرگوشی

    گیاه برگ خرگوشی به دو روش از طریق قلمه ساقه در آب و در خاک قابل تکثیر می باشد. از قلمه های ساقه که دارای ریشه هوایی (گره) می باشند برای تکثیر استفاده نمایید.

    تکثیر گیاه برگ خرگوشی در خاک

    یکی از ساقه های گیاه که از سلامت لازم برخوردار است و آفت ندارد را با یک چاقو یا قیچی تیز برش بزنید.

    ارتفاع ساقه گیاه برگ خرگوشی که انتخاب می کنید حداقل باید ۱۵ سانتی متر باشد. ساقه ای را که برای قلمه زدن انتخاب می کنید باید حداقل یک گره داشته باشد. انتهای قسمت ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و در بستری مناسب که شامل خاک برگ و پیت ماس و ورمی کمپوست می باشد بکارید.

    رطوبت مورد نیاز گیاه طبق یکی از روشهایی که در بالا گفته شد، ایجاد کنید و آبیاری به موقع گیاه برگ خرگوشی فراموش نشود. حدود یک ماه تا یکماه و نیم طول می کشد تا قلمه های برگ خرگوشی ریشه دار شوند.

    گیاه برگ خرگوشی

    تکثیر گیاه برگ خرگوشی در آب

    یکی از روشهایی که قبلاً برای ریشه دار کردن قلمه استفاده می شد، قرار دادن آن در آب بود و معمولاً کم پیش می آمد تا قلمه بصورت مستقیم در خاک کاشته شود. ابتدا گیاه برگ خرگوشی را در آب ریشه دار می کردند سپس در بستر خاک می کاشتند.

     ساقه ای سالم از گیاه برگ خرگوشی را با چاقو یا قیچی برش بزنید (ساقه ای که برای قلمه انتخاب می کنید حداقل باید دارای یک گره داشته باشد). پس از آن در یک بطری که آب آن مدتی مانده تا کلرش از بین رفته باشد، قرار دهید و به مدت یک تا یکماه و نیم صبر کنید تا قلمه ها ریشه دار شوند. بعد از ریشه دار شدن ساقه های برگ خرگوشی، آن را در گلدانی که خاک مناسب دارد بکارید.

    استفاده از قیم برای نگهداری گل خرگوشی

    گیاه گل خرگوشی دارای ریشه های هوایی در ساقه ها می باشد و برای تامین رطوبت مورد نیاز و مواد مغذی می توانید از قیم خزه دار،  در قسمت میانی گلدان استفاده نمایید تا گیاه بصورت تنه دار رشد کند. توجه داشته باشید گیاه برگ خرگوشی به دلیل داشتن ریشه های هوایی به محض تماس با محل مرطوب می تواند تولید ریشه کند در نتیجه منجر به رشد نابهنجار گیاه می شود، به همین دلیل برای جلوگیری از این کار باید برای گیاه از یک قیم استفاده کنید تا برگ ها در مسیر معینی رشد کنند.

    مشکلات و بیماری‌های گیاه گل خرگوشی 

    در ادامه تعدادی از مشکلات و بیماری های گیاه برگ خرگوشی را با هم مرور می کنیم:

    زرد شدن و ریزش برگ‌های گل خرگوشی

    یکی از رایج ترین بیماریهای گیاه گل خرگوشی کنه های قرمز می باشد. این آفت در قسمت پشت برگها، به صورت تارهای بسته دیده می شود و باعث زرد شدن گیاه گل خرگوشی و ریزش برگها خواهد شد. در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما گیاه را با آب کاملاً بشویید و از سم مخصوص برای دفع این کنه استفاده کنید.

    برگ خرگوشی

    رشد علفی گیاه برگ خرگوشی

    اگر ساقه گیاه گل خرگوشی باریک، بلند و منحرف شده است و فاصله بین برگهای گیاه زیاد می باشد، نشان‌دهنده این است که نور کمی به گیاه می رسد، پس گلدان آن را به مکانی با نور زیاد و دور از نور مستقیم منتقل کنید.

    خشک شدن و قهوه ای شدن برگ‌های گل خرگوشی 

    اگر محیط نگهداری گرم و خشک باشد، این موضوع موجب خشک شدن برگهای گیاه می شود. رطوبت مورد نیاز گیاه را از طریق غبار پاشی، دستگاه رطوبت ساز و یا جزیره برای گیاه ایجاد نمایید.

    کوچک بودن سایز برگ‌های گل گوش گرگی

    کوچک شدن سایز برگهای گیاه و شفاف شدن آن، نشانه کمبود مواد مغذی باشد؛ استفاده از کود مخصوص گیاه سینگونیوم می تواند برای تقویت گیاه موثر باشد.

    دلیل رنگ پریدگی برگ‌های گل خرگوشی

    این مشکل از نور کم و یا تغذیه ناکافی گیاه رخ می دهد. بسته به مشکل، گیاه را به مکانی با نور زیاد منتقل کنید و یا گیاه را با کودهای مخصوص تغذیه کنید. ولی اگر برگها کاملاً رنگ پریده و شفاف هستند، مشکل گیاه گل خرگوشی به طور حتم کمبود مواد مغذی است.

    علت باز نشدن برگ سینگونیوم

    از دلایل باز نشدن برگهای گل گوش گرگی کمبود نور هست. اگر این مشکل برای گیاه سینگونیوم پیش آمده است، گیاه را حتما به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید. از دیگر دلایل باز نشدن برگ سینگونیوم کمبود مواد مغذی در خاک گلدان هست که باید در فصل رشد گیاه از کودهای مخصوص گیاه استفاده کنید و رطوبت رسانی و آبیاری را به صورت منظم برای گیاه انجام دهید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مجتبی شایسته
    1402/06/02 19:52

    بسیار مفید بود
    مطالتون عالی ، مختصر و مفید هست
    و اگر ممکنه در مورد گیاهان دیگه هم مطالب بذارید

    پاییز
    1402/02/17 19:01

    عالی بود

    نرگس ایتی
    1402/01/20 20:42

    باسلام برگ خرگوشی من ارتفاعش به سقف رسیده
    چکارکنم دیگه جانداره وخم شده

    irangrowlight
    1402/01/21 11:47
    پاسخ به:نرگس ایتی

    با سلام. شما می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    بهناز
    1401/12/11 14:27

    چرا نوک برگ گل خرگوشی من خشک میشه

    irangrowlight
    1402/01/21 11:48
    پاسخ به:بهناز

    با سلام. شما می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    عاطفه
    1401/10/06 12:19

    گلدونش کوچیک بود بردم گل فروشی واسم گلدونشو عوض کرد ولی الان کلا داره پژمرده میشه چیکار کنم خوب بشه ؟؟؟

    irangrowlight
    1401/10/13 11:35
    پاسخ به:عاطفه

     سلام وقتتون بخیر لطفا در بخش تماس با ما وبسایت با مشاوران ما تماس حاصل کنید تا بتوانند  کمکتان کنند

    فاطمه
    1401/07/09 08:26

    ممنون از راهنمایی خوبتون

    مریم خدایی
    1401/03/24 12:17

    سلام روش قلمه زدن سینگونیوم راتوضیح میدین

    سمانه واحدی
    1400/12/29 09:17

    سلام گلمن گلدونش کوچک بود عوض کردم حالا پژمرده شده چکار کنم خیلی دوستش دارم

    webmaster
    1401/02/18 12:04
    پاسخ به:سمانه واحدی

    درود
    گیاه سینگونیوم و اصولا تمامی گیاهان به تعویض گلدان (در کل تغییر شرایط نگه داری شان) حساس بوده و تا به این تغییر عادت کنند زمان می برد. پس این بی حالی تا حدی طبیعی است و با گذشت زمان گیاه سینگونیوم شادابی خود را به دست خواهد آورد. سعی نمایید در این زمان که گیاهتان در حال وفق شدن با شرایط جدید است تمامی شرایط نگه داری از گیاه را کما فی السابق رعایت نمایید. البته امکان آسیب ریشه ها در هنگام تعویض گلدان وجود دارد که باعث این پژ مرده شدن نیز می شود.

    amirtaslimi
    1399/10/24 21:24

    بعدایتکه در خاک گلدان کاشتم بعد از چند روز شروع به زرد شدن کرد ، و بیشتر میشه

    webmaster
    1399/10/29 11:29
    پاسخ به:amirtaslimi

    عوامل مختلفی موجب این امر می شود. مهم ترین آن تغییر محیط گیاه از آب به خاک است . زمان می برد گیاه خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. این موضوع بعد از گذشت دو هفته باید رفع گردد و گیاه مجدد شروع به جوانه زنی خواهد نمود. موضوع کلی که موجب زرد شدن برگ های گیاه سینگونیوم (برگ خرگوشی) که هیچ تمامی گیاهان می شود کمبود نور مناسب است. پیشنهاد میشود جهت تامین نور گیاه از لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده نمایید. در بخش محصولات سایت انواع فریم های لامپ رشد گیاه را می توانید مشاهده نموده و جهت اطلاع بیشتر از این تکنولوژی با شرکت تماس حاصل نمایید.

    zamani
    1396/02/17 16:17

    با سلام میزان تابش نور به تعداد و وسعت گیاهان شما بستگی دارد.

    SHERKAT golafshan
    1396/02/07 10:35

    با سلام . نور مورد نیاز این گیاه چه قدر است؟

    مرتضي
    1396/01/16 12:21

    بسيار نكات جزيي و مفيدي بود

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط