نحوه ی نگهداری گل سونریلا

آنچه در این مقاله میخوانید
    نحوه ی نگهداری گل سونریلا

     گیاه سونریلا 

    مشخصات: اسم علمی این گیاه Sonerila margaritaceare ، از خانوده Melastomaceae می‌باشد. این جنس دارای 175 گونه از گیاهان چند ساله گلدار استوایی بوده و بومی جاوه است. ارتفاع سونریلا به 15 سانتی متر می رسد. این گیاه تقریبا خزنده و كوتاه، با برگهای تخم مرغی- نیزه ای به رنگ سبز تیره با لكه های سفید رنگ می باشد. زیر برگ ها ارغوانی و ساقه آن قرمز رنگ است. گلهای ارغوانی گیا ه سونریلا، روی گل این پانیكول، از اواخر بهار تا پاییز، ظاهر می شوند. باید توجه داشت كه از دادن آب سرد به گیاه سونریلا مخصوصا در زمستان، خودداری نمود. لامپ led برای گیاهان چیست؟
    مراقبت: این گیاه به نور متوسط، حرارت زیاد، خاك همیشه خیس، رطوبت 70تا 90 درصد هوا و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد.
    کود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 2 گرم در لیتر، در هر هفته یكبار، از فروردین تا شهریور، مصرف كرد. 
    خاک: مخلوطی از خاك برگ و كمی ماسه برای پرورش سونریلا مناسب است.
    ازدیاد: برای تكثیر می توانید، در فصل بهار، از شاخه های پایینی گیاه، قلمه هایی به طول 5 تا 8 سانتی متر جدا كنید و انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو كرده و هر یك را در گلدانی حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه بكارید و با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. دمای محیط را تا زمان ریشه دهی 16الی 18 درجه سانتیگراد نگاه دارید. این گیاه را می توان از طریق كشت بذر نیز تكثیر كرد. بذرها را دراواسط بهار، به صورت پراكنده و سطحی درسینی بذر حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه بكارید. و خاك را مرطوب نگه دارید و ظرف را با پلاستیك یا شیشه بپوشانید. هوا دهی را فراموش نكنید تا تجمع رطوبت بذرها را فاسد نكند. در این مدت درجه حرارت محیط را 21 تا 24 درجه سانتی گراد نگاه دارید. زمانی كه نشاءها به اندازه كافی بلند شدند، آنها را به گلدانهای حاوی كمپوست گلدانی منتقل كنید. 

    عوارض و درمان گیاه سونریلا:

     اگر زمانی دیدید كه گیاه سونریلا، خود را انداخته است، بدانید كه خاك گلدان باتلاقی شده، آب زیر گلدانی را خارج كرده و زهكش را بازدید كنید. اگر هم كلیه برگها به طرف پایین خم شوند، میتوان فهمید كه هوا خشك و گیاه تشنه است. در سطح زیرین برگها، كنه به طرف پایین خم شوند، می توان فهمید كه هوا خشك و گیاه تشنه است. در سطح زیرین برگها، كنه ریز قرمز، تارهای عنكبوتی ایجاد می كند. گیاه را با سم كنه كش، هر دو هفته یكبار، سمپاشی كنید تا علایم محو گردند، غبارپاشی آفت مزبور را دفع می نماید. لكه های سوخته روی برگها می تواند بیانگر خسارت ناشی از مواد براق كننده شیمیایی باشد. نور مستقیم آفتاب هم برگها را لوله كرده و باعث مرگ آنها می شود. در صورتی كه گیاه حالت توپی خود را از دست داده و شاخه ها ریز و منحرف و برگها كمرنگ شوند. باید گیاه را تغذیه مصنوعی كرد. هوای گرم هم باعث پیچیدگی و پژمردگی و كم رنگی برگهای سونریلا می شود. اگر در زمستان برگهای گیاه ریزش كرد، آن را به محل گرمتری ببرید تا علایم بر طرف گردد.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مجید
    1396/04/26 12:06

    سلام. خیلی خوب و مفید بود

    zamani
    1395/11/23 11:30

    با سلام به شما .درجه آب متعادل نه بسیار داغ و نه بسیار گرم نکته ی مهم این است که آب نباید کلر داشته باشد .می توان از آب لوله کشی استفاده کرد اما باید حداقل 5 دقیقه بگزارید کلر آن از بین برود.

    ناشناس
    1395/11/23 11:18

    با توجه به این که در این مقاله گفته شده نباید با آب سرد این گیاه را آبیاری کنیم میخواستم بپرسم میزان آب باید چند درجه باشد؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط