نگهداری گیاه شفلرا و شفلرا ابلق

آنچه در این مقاله میخوانید
    نگهداری گیاه شفلرا و شفلرا ابلق

    گیاه شفلرا که با نام گیاه چتری نیز شناخته می شود، از جمله کم توقع ترین گیاهان آپارتمانی است. نگهداری از شفلرای همیشه سرسبز بسیار ساده است. فراهم کردن شرایط مناسب نگهداری، کمک می کند تا این گیاه سبز تا سالیان سال طراوت و زیبایی خود را حفظ کند. برای اینکه بتوانید طراوت گلدان شفلرا ابلق را همیشگی کنید، این مقاله را از دست ندهید.

    گیاه شفلرا

    گیاه شفلرا

    برای بسیاری از افراد اطلاع از مشخصات گیاهان و تاریخچه پیدایش آنان بسیار جذاب است. گیاه شفلرا بومی کشور استرالیا بوده و در موطن خود رشد تا بیش از 3 متر دارد. این گیاه که از تیره گیاهان گرمسیری Araliaceae است، در دو نوع سبز و ابلق رشد می کند. نوع ابلق این گیاه دارای رگه های روشن و زرد رنگ است که زیبایی برگ ها را دوچندان می کند.

    آنچه که گیاه شلفرا را از سایر گیاهان آپارتمانی متمایز ساخته، رویش بی قاعده ساقه ها و چینش جذاب برگ هاست. در این گیاه برگ ها از طریق دمبرگ به ساقه اصلی متصل می شوند. فرم خاص برگ ها که حالتی شبیه به یک چتر دارد، زیبایی خاصی به گیاه شفلرای ابلق بخشیده است.

    اگرچه گیاه آپارتمانی شفلرا خاصیت گلدهی ندارد، اما زیبایی برگ های آن عدم وجود این قابلیت را پوشش می دهد. مقاومت بالای گیاه آپارتمانی شفلرا موجب شده تا خرید آن برای گیاه دوستان مبتدی که آشنایی کامل با شرایط نگهداری گیاهان ندارند، مناسب باشد.

    شرایط نگهداری شفلرا ابلق

    همواره توصیه می شود هنگام خرید گیاه شفلرا و سایر گیاهان از نحوه نگهداری از آنان مطلع شوید. عدم آگاهی از شرایط نگهداری گیاه شفلرا موجب خرابی زودرس گیاه و از دست رفتن طراوت آن می شود. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، شفلرا از جمله گیاهان مقاوم و کم توقع است که حتی در شرایط محیطی نامساعد نیز طراوت و شادابی خود را حفظ می کند.

    تکثیر شفلرا

    اما این بدین معنا نیست که نسبت به نگهداری از گیاه زینتی خود بی تفاوت باشید. حتی مقاوم ترین گیاهان نیز نیاز به فراهم کردن چند عامل مهم دارند. این موضوع در شفلرای سرسبز نیز صدق می کند. برای اینکه بتوانید طراوت و زیبایی شفلرای ابلق را همیشگی کنید، لازم است چند شرط مهم را رعایت کنید.

    نور مناسب

    نور از اصلی ترین فاکتورهای رشد و نمو در گیاهان است. تأمین نور کافی کمترین کاریست که می توانید برای تقویت گیاه خود انجام دهید. بسیاری از افراد نمی دانند گیاه شفلرا به چه نوری احتیاج دارد؟

    در جواب به این سوال می توان گفت شفلرا نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد! شما می توانید این گیاه را در مجاورت پنجره های جنوبی و شرقی قرار دهید. اینکار منجر به پرپشت شدن گیاه شفلرا شده و رشد آن را تسریع می بخشد.

    به خاطر داشته باشید عدم تأمین نور موجب زرد شدن برگ های شفلرا می شود. در شفلرا ابلق کمبود نور موجب از دست رفتن هاله زرد رنگ و تک رنگ شدن گیاه می شود. همچنین قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید موجب سوختگی برگ ها می شود. برای بسیاری از افراد تشخیص میزان نور لازم برای رشد گیاه سخت و پیچیده است. بروز دو عامل مهم خبر از کم نور بودن محیط گیاه می دهد.

    1. فاصله میان ساقه و برگ بیش از حد شود.
    2. رنگ گیاه از حالت طبیعی خود خارج شده و طراوات آن از دست رود.

    آبیاری شفلرا ابلق

    آبیاری

    مشابه سایر گیاهان آپارتمانی، شفلرا ابلق نیز به آبیاری به موقع و منظم نیاز دارد. اگرچه گیاه شفلرا در برابر کم آبی مقاوم است و می تواند شرایط خشک و نامساعد را تحمل کند، اما بهتر است به منظور رشد سریع گیاه، یک برنامه منظم برای آبیاری گیاه تدوین کنید.

    پیش از آبیاری شفلرا ابلق لازم است از خشک بودن سطح گیاه اطمینان حاصل کنید. سپس گیاه را تا جایی که سطح آن مرطوب شد، آبیاری کنید. اینکار را در فصل تابستان هفته ای 2 الی 3 بار انجام دهید. در فصل زمستان نیز آبیاری هفته ای گیاه نیاز آن را مرتفع می سازد.

    به خاطر داشته باشید آبیاری بیش از حد شفلرا منجر به زرد شدن برگ ها و ریختن آنان می شود. پس می توان ریختن برگ گیاه شفلرا را ناشی از آبیاری بیش از حد آن دانست. کم آبی و تشنگی نیز منجر به آویزان شدن برگ ها شده و طراوت آن را تحت تأثیر قرار می دهد. برای حل این مسئله می توانید گلدان را برای 15 دقیقه داخل یک تشت آب قرار دهید تا شفلرا سیراب شده و مجدداً طراوت از دست رفته خود را به دست آورد.

    دما مناسب و نحوه ی غبار پاشی گیاه شفلرا

    دما و رطوبت از دیگر عوامل تأثیرگذار در رشد گیاه شفلرا ابلق است. گیاه تحت رطوبت 40 الی 50 درصدی، به خوبی رشد کرده و پرپشت می شود. این بدین معناست که خشکی هوا و کاهش رطوبت منجر به کاهش رشد گیاه و تغییر رنگ آن می شود. در صورتی که اقلیم منطقه شما گرم و خشک است، بهتر است از طریق غبارپاشی رطوبت گیاه را تأمین کنید.

    غبارپاشی گیاه شفلرا 2 بار در هفته شرایط را برای رشد مساعد می سازد. برای تأمین رطوبت پایدار می توانید در زیر گلدان سنگ ریزه قرار داده و آب گیاه را داخل آن بریزید. با اینکار تبخیر آب موجب تأمین رطوبت شفلرا می شود. استفاده از دستگاه بخور در فصل تابستان، به همین شکل موجب تأمین رطوبت می شود.

    دما نیز به همین میزان رشد و طراوت گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد. بهترین دما برای نگهداری شفلرا ابلق 18 الی 27 درجه سانتی گراد است. بلند شدن ساقه گیاه آپارتمانی شفلرا و کج شدن آن، نشانه بالا بودن دمای محیط پیرامون گیاه است.

    تکثیر شفلرا

    خاک مناسب

    مشابه سایر گیاهان آپارتمانی، شفلرا نیز نیاز به خاک مخصوص به خود دارد. این گیاه در خاک نیمه سبک و در ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، خاک برگ و مقداری ماسه، بهترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد. شما می توانید برای تقویت شفلرا در فصول رشد، هر دو هفته یکبار و در فصل زمستان نیز ماهی یکبار از کودهای مخصوص رشد استفاده کنید.

    برای خرید انواع خاک گیاهان آپارتمانی و کودهای ارگانیک و غیرارگانیک از ایران گرولایت کلیک کنید.

    تعویض گلدان شفلرا ابلق

    برای بسیاری از افراد تعویض گلدان شفلرا اقدامی چالش برانگیز به نظر می رسد. چرا که نمی دانند دقیقاً چه زمانی برای تعویض گلدان مناسب است. پیش از هرچیز باید بدانید سایز گلدان شفلرا تأثیر بسزایی در رشد آن دارد. برای اینکه بتوانید رشد گیاه شفلرا را تسریع ببخشید، لازم است سالی یکبار سایز گلدان آن را افزایش دهید.

    در صورتی که قصد تعویض گلدان را نداشته باشید، می توانید اینکار را تا زمانی که ریشه ها از گلدان بیرون بزنند، به تعویق بیندازید. با جایگزین کردن رویه قدیمی خاک با خاک جدید و غنی، نیاز گیاه را به مواد معدنی مغذی برطرف می کنید.

    تمیز کردن برگ شفلرا ابلق

    پاکسازی برگ گیاهان سبز موجب افزایش طراوت و تازگی آنان می شود. بر روی برگ گیاه آپارتمانی شفلرا روزنه هایی وجود دارد که وظیفه تأمین شادابی برگ را به عهده دارند. در صورتی که این روزنه ها توسط گردوغبار محیط پر شوند، عملکرد این روزنه ها دچار اختلال می شود.

    برای پاکسازی اصولی برگ شفلرا ابلق می توانید از یک لیوان آب با چند قطره شیر استفاده کنید. برگ های شفلرا را هر چند هفته یکبار با این محلول پاکسازی کنید تا طراوات و شادابی به برگ های شفلرا بازگردد.

    نگهداری گیاه شفلرا در خانه

    تکثیر شفلرا

    این یک امر کاملاً طبیعی ست که تصمیم به تکثیر شفلرا ابلق گرفته اید. تقریباً همه دوست داران گیاهان طبیعی، پس از مدتی به فکر تکثیر آن می افتند. اینکار فواید بسیاری دارد. از جمله اینکه خیال شما را از بابت خرابی گلدان شفلرا راحت می کند. همچنین با تکثیر گیاه می توانید آن را به یک دوست و آشنا هدیه دهید. برای تکثیر شفلرا چند راه مختلف پیش رو دارید.

    قلمه زدن گیاه شفلرا 

    • ساده ترین روش برای تکثیر شفلرا، قلمه زدن آن است. برای تکثیر گیاه شفلرا ابلق از طریق قلمه زنی کافیست 8 الی 10 سانتی متر از ساقه گیاه را به کمک قیچی باغبانی جدا کنید. سپس برگ های زیرین را هرس کرده و تنها یک شاخه برگ از قسمت انتهایی را حفظ کنید.
    • در قدم بعد قلمه ها را در خاک و گلدان مناسب کاشته و در دمای 21 الی 24 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. بهتر است میزان نور را به حداقل برسانید تا قلمه ها به سرعت ریشه دهند. در روش تکثیر از طریق قلمه لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید:
    • برای تسریع روند تکثیر، لازم است سطح خاک را همیشه مرطوب نگهدارید. اما این بدین معنا نیست که دائماً خاک را خیس کنید. آب بیش از حد موجب فساد ریشه و ساقه شفلرا می شود.
    • شرایط نگهداری را تا زمانی که در قسمت بالایی قلمه رویش جدید حاصل شود، حفظ کنید.
    • در صورت استفاده از کیسه پلاستیکی، آن را تا ریشه دهی کامل (حدود یک ماه) بر روی گلدان قرار دهید.
    • پس از ریشه دهی کامل، گیاه شفلرا ابلق را به یک گلدان با دهانه بزرگتر منتقل کنید.

     تکثیر گیاه شفلرا از طریق برگ

    روش موثر دیگر، خواباندن شاخه متصل به مادر، درون خاک است. برای اینکار یک شاخه مقاوم که به شاخه مادر متصل است، خم کنید و داخل گلدان قرار دهید. با اینکار شاخه می تواند از مواد مغذی داخل خاک تغذیه کرده و به ریشه دهی برسد. 6 الی 8 هفته بعد، گیاه خم شده به طور کامل ریشه داده و قابلیت جداسازی از گیاه مادر را دارد.

    تکثیر گیاه شفلرا از طریق خواباندن هوایی

    برای تکثیر شفلرا از طریق خواباندن هوایی لازم است بر سطح یک ساقه جوان و قوی، چند شیار ایجاد کنید. سپس برگ های اطراف را برای ریشه های هوایی، حذف کنید. می توانید از یک چوب نازک برای ایجاد مانع میان پوست و چوب گیاه استفاده کنید. به مرور گیاه از طریق شیارهای مربوطه ریشه داده و تکثیر می شود.

    تکثیر شفلرا ابلق با کاشت دانه در بهار

    برخی از گونه های شفلرا قابلیت تکثیر از طریق قلمه زنی را ندارند. در این صورت لازم است گیاه آپارتمانی شفلرا را از طریق بذر تکثیر کنید. این روش که با عنوان تیمار گرمایی نیز شناخته می شود، بهترین روش تکثیر گیاه شفلرا به شمار می آید.

    برای اعمال تیمار گرمایی لازم است گیاه را برای سه هفته در دمایی بیش از دمای اتاق قرار دهید. در هفته اول گیاه در دمای 18، در هفته دوم در دمای 23 و در هفته سوم در دمای 29 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. پس از این دانه ها را جدا سازی کرده و به شکل پراکنده در یک سینی بکارید. زمانی که نهال ها به طول 4.5 الی 5 سانتی متر رسیدند، آن ها را بیرون آورده و در گلدان بکارید.

    بیماری و آفت گیاه شفلرا ابلق

    اصلی ترین نگرانی در زمان نگهداری گیاه شفلرا در خانه نحوه مقابله با بیماری ها و آفات گیاه است. در صورتی که شرایط محیطی گیاه مساعد نباشد، ریسک بروز بیماری و آفات افزایش می یابد. برای درمان بیماری ها لازم است در ابتدا نوع آفت را تشخیص داده و سپس در تناسب با آن از سموم حشره کش استفاده کنید.

    زخم های پنبه ای سفید

    پیدایش زخم های پنبه ای خبر از تشکیل آفت شپشک آردآلود می دهد. برای حل این مسئله می توانید از یک گوش پاک کن آغشته به الکل استفاده کنید. در صورتی که این بیماری تشدید شود، لازم است از حشره کش های سیستمیک استفاده کنید.

    لکه های ریز قهوه ای رنگ

    قهوه ای شدن سطح زیرین برگ ها نشان از آلوده شدن گیاه شپشک سپردار است. برای رفع این آفت در موارد خفیف، می توان از گوش پاک کن آغشته به الکل و در موارد شدید از حشره کش سیستمیک استفاده نمود.

    علت زرد شدن برگ شفلرا ابلق چیست؟

    زرد شدن برگ ها و ایجاد تار عنکبوت در بخش زیرین گیاه، خبر از آلوده شدن گیاه به کنه را می دهد. برای حل این مسئله می توانید از سم کنه کش و یا غبار پاشی استفاده کنید.

    آیا گیاه شفلرا سمی است؟

    متأسفانه باید گفت بله! شفلرا از جمله گیاهان آپارتمانی است که به جهت تولید کلیسم اگزالات در لیست گیاهان سمی قرار دارد. لمس این گیاه، بلعیدن شاخه و ریشه آن موجب مسمومیت در انسان می شود. همچنین نگهداری گیاه شفلرا برای گربه و سایر حیوانات خانگی خطرناک است. از این رو توصیه می شود این گیاه آپارتمانی را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید.

    آیا گیاه شفلرا سمی است

    شفلرا ابلق از جمله گیاهان آپارتمانی زیبا و کم توقع است که شرایط نگهداری بسیار ساده ای دارد. عدم نیاز به آبیاری در فواصل کوتاه و نور مستقیم خورشید، خرید گیاه شفلرا را برای افراد مبتدی ممکن ساخته است. تأمین نور کافی، رطوبت و دمای مناسب و همچنین تهیه خاک و گلدان مناسب، موجب دائمی شدن طراوت و تازگی شفلرای سرسبز می شود.

     

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    ایناز
    1402/12/01 12:24

    من گل شفلرا خریدم چجوری باید ازش مراقبت کنم میشه
    منو راهنماایی کنید

    مریم
    1402/11/09 19:14

    سلام ، من یه شفلرا دارم که مدتی هست برگهای رو به پایین آویزون شده ، علت چی میتونه باشه
    شیشه های ساختمون ما رفلکس هست و من گلدون رو کنار پنجره گذاشتم ، آیا نوری که از شیشه رفلکس نیاد کافی هست ؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:43
    پاسخ به:مریم

    نور نا مناسب و احتمالا میزان آبیاری کم هم از مواردی هست که میتونه همچین حالتی رو برای گیاه شما به وجود بیاره

    آیلین
    1402/11/01 17:30

    سلام ، من گیاه شفلرام رو سه ساله که دارم . یک ساله که هیچ رشدی نداشته ، چند بار خواست برگ جدید رشد کنه ولی خشک میشدن. باید بهش کود بدم یا خاک و موارد دیگه رو تغییر بدم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:42
    پاسخ به:آیلین

    تغذیه مناسب براش در نظر بگیرید و نور خوب هم براش قرار بدید قطعا رشد خواهد کرد

    مهرشاد
    1402/10/07 21:30

    سلام وقت بخیر
    گیاه شفلرام پشت برگاش رگه های سیاه ب وجود اومده علتش چیه و. چیکارش کنم؟

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:41
    پاسخ به:مهرشاد

    ممکنه قارچ گرفته باشه البته باید گیاه رو دید و در بعضی موارد کمبود مواد غذای هم هستش

    زینب
    1402/10/05 02:54

    سلام، من تقریبا چهار ساله که یه شفلرا دارم آبیاری منظمی داره و پشت پنجره ست و نور غیرمستقیم خوبیم بهش میرسه اما از وقتی که خریدمش رشد زیادی نداشته در حد چند تا برگه فقط. ممکنه راهنمایی کنید که مشکل چیه و چیکار باید بکنم

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/12/19 17:40
    پاسخ به:زینب

    کمبود نور برای تامین انرژی گیاه و مواد غذای نا مناسب برای رشد گیاه 

    مژگان
    1402/09/05 11:06

    سلام گیاه من برگهای جوونش حالت چروک پیدا کرده و یکم جمع شده دلیلش چیه

    امیر عطا تاج کریمیان
    1402/09/29 12:34
    پاسخ به:مژگان

    مشکلی نداره کمی سطح نور دریافتی گیاه بیشتر بشه این موضوع حل میشه

    مولود ارتقایی
    1402/05/27 00:21

    با عرض سلام برادر من یک شلفرای سبز داشت در یک گلدان بسیار بزرگ ، گلدون رو لازم داشت گل رو با خاک ریشه اش داد به من تا من بیارم خونه مون ودر یک گلدان مناسب بکارم یه روز طول کشید بعد رفته رفته پلاسیده شد طوری نرم شد که من در آوردم ریشه اش رو گذاشتم تو آب ، نه ریشه داد نه پلاسیدگیش خوب شد چند تا برگش هم خشک شده بود ریشه اش هم سیاه شده بود برگهای خشک و ریشه های سیاهش رو در آوردم بعد گذاشتم تو آب اما اصلا" فرق نکرده خیلی ناراحتم یعنی این شلفرا مرده ؟میشه مثل اول شادابش کرد ؟ خیلی ناراحت وپشیمونم نمیدونم چکار کنم

    irangrowlight
    1402/06/01 14:50
    پاسخ به:مولود ارتقایی

    از ساقه نسبتا سالم و زندش برش بزنید و بزارید داخل یک لیوان آب تا ریشه بزنه تا حداقل بتونید بخش کوچیکی از گیاه رو استفاده کنید.

    فرزاد کلانتری
    1402/05/06 11:45

    سلام.،گیاه من تقریبا یک متر و نیم شده و همون شرایط نور و آبیاری سابق رعایت میشه، ولی برگهای پایین همه ریخته و فقط ۷۰ سانت نوک شاخه ها برگ داره، میشه کاری کرد ساقه دوباره برگ دار بشه؟

    irangrowlight
    1402/06/01 13:13
    پاسخ به:فرزاد کلانتری

     در صورتی میشه برگهای پایین گیاه رو نگهداری کرد که حجم نور دریافتی گیاه رو افزایش بدید که انرژی گیاه تامین بشه  

    آسمانه
    1402/03/20 07:57

    با سلام.من هربار که شفلرا میخرم بعد از دو سه ماه برگهاش از گوشه قهوه ای شده و میریزن.میشه دلیلش و راه حل برطرف شدن مشکلش رو بفرمایید....

    irangrowlight
    1402/03/30 13:23
    پاسخ به:آسمانه

    شفلورا همیشه باید خاکش مرطوب باشه ونور بسیار خوبی هم باید داشته باشه و هر 20 روز تغذیه بشه 

    سمانه
    1402/02/11 20:21

    سلام
    گل های من همشون یه جا هستن و نمیدونم به کدومشون حشره هایی مثل بچه مگس افتاده بود و به همه شون سرایت کرده بود فقط گل سانسوریا پاکوتاه رو میخوردن و برا شفلراو.. مشکلی نبود اوردم حشره کش زدم الان گل شفلرا و شب تاب پژمرده شده امروز گذاشتم توی فضای آزاد و آب پاشیدم روش چیکار کنم؟🙏

    irangrowlight admin
    1402/02/28 11:43
    پاسخ به:سمانه

    سلام وقت بخیر

    .سطح‌ برگ‌های گیاهتان را با دستمال مرطوب به آرامی تمییز کنید و در هوای آزاد قرار دهید ولی دقت نمایید در معرض نور مستقیم خورشید نباشند

    سمیرا
    1401/11/09 18:24

    سلام گل شفلرا من زرد شده و برگ ها به سمت پایین اومدن برگ ها سیاه میشن و بعد چند روز میریزه. مشکل چیه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    irangrowlight
    1402/01/21 12:01
    پاسخ به:سمیرا

    با سلام و احترام. شما می‌توانید  با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    سمیرا
    1401/01/04 16:40

    سلام من یه شلفرا بزرگ دارم که یه قسمت آن شلفرا سبز ویه بوته اش ابلق هست گلدونش بسیار بزرگ هست نور نسبتا خوبی داری آبیاری هم هر هفته یکبار بعداز خشک شدن کامل گل انجام میدم اون قسمت که سبز هست رشد کرده داره برگ جدید باز میکنه اما قسمت ابلق برگهاش دسته دسته زرد میشن میفتن به اندازه ای که ساقه قسمتش کل بدون برگ شده علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    webmaster
    1401/02/18 11:49
    پاسخ به:سمیرا

    درود
    نور کم باعث ریزش برگهای گیاه شفلرا می شو. با تقویت نور محیطی توسط لامپ رشد گیاه این مشکل مرتفع خواهد شد. در قسمت محصولات انواع لامپ رشد گیاه موجود می باشد.

    نرگس
    1399/08/15 11:56

    من یه شفلرادارم که ابلقه وازپارسال که خریدمش چندتابرگ اضافه کرده البته شاخه های متعددی داره ونوک هرشاخه چندبرگ اضافه شده.هروقت خاکش خشک میشه ابیاری میکنم رطوبتش حفظه وبهاروتابستون توی حیاط یجای نیم سایه بودکه افتاب صبح بهش میخورد هرماه بهشnpkدادم.۱ماهه اوردمش داخل وتوی راهروهست که افتاب غیرمستقیم خوبی داره.اما برگهاش داره دونه دونه زردمیشه ازقسمت پایین شروع شد وحالابه قسمتهای بالایی هم رسیده.نمیدونم چیشده بنظرتون بیماره؟معاینش کردم هیچگونه افتی روی برگهاوساقش نیست.میترسم ازبین بره خیلی دوسش دارم

    safarishahla
    1399/09/15 12:47
    پاسخ به:نرگس

    نرگس عزیز
    تغییر مکان تمامی گیاهان اعم از گیاه شفلرا ابلغ، شک به گیاه وارد می نمایید و دو هفته زمان می برد گیاه به شرایط محیطی جدید خو پیدا کند. بنابراین سعی نمایید تا حد امکان مکان گیاهان را تغییر ندهید.

    فرزانه
    1399/04/26 23:27

    سلام.چند روز است که سر دو سه تا از برگا قهوه ای تیره میشه و میریزه.علتش چیه

    safarishahla
    1399/09/15 13:11
    پاسخ به:فرزانه

    فرزانه عزیز
    لطفا به شماره واتس آپ 09120644138 پیام دهید تا جدول کمبود غذایی گیاهان برایتان ارسال گردد.

    مجتبی
    1399/03/05 18:26

    سلام لامپ مناسب شفلرا و کروتون و معرفی میکنی و قیمت هم اگه ممکنه بگین ممنونم

    safarishahla
    1399/09/15 13:07
    پاسخ به:مجتبی

    مجتبی عزیز
    به دلیل اینکه توان و فریم لامپ رشد گیاه با توجه به نور محیطی گیاهانتون (گیاه شفلرا ...) و ابعاد و اندازه گیاه (سن گیاه) انتخاب میشود، شما باید یک تصویر از گیاهتون به شماره واتس آپ 09120644138 ارسال نمایید تا کارشناس مربوط لامپ مناسب و همچنین قیمت را به شما علام نماید.

    zamani
    1396/04/15 10:35

    با سلام .ستایش عزیزلامپ سر پیچ دار 12 وات با طیف مناسب گیاهان رویشی. جهت کسب اطلاعت بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

    ستایش
    1396/04/07 10:02

    سلام چه نور مصنوعی جوابگوی شفلرا است؟

    zamani
    1395/11/23 11:32

    با سلام . بله باید بگم این گیاه بسیار مقاوم و سازگار با فضای آپارتمان است.

    ناشناس
    1395/11/23 11:23

    آیا این گیاه برای نگه داری در آپارتمان مناسب می باشد؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط