لامپ مناسب و نور مصنوعی برای بنفشه آفریقایی

آنچه در این مقاله میخوانید
    لامپ مناسب  و نور مصنوعی برای بنفشه آفریقایی

    لامپ مناسب بنفشه آفریقایی و تکثیر بنفشه آفریقایی

     

    ال ای دی مخصوص رشد گیاه

    گل بنفشه آفریقایی گیاه حساسی است که برای رشد و گلدهی به نور مناسب نیاز دارد. میزان نوردهی، زمان نوردهی و شدت نور برای این گیاه بسیار مهم می باشد. با تهیه ی نور مصنوعی مخصوص گیاهان گلده شرایط مطلوبی برای گیاه خود فراهم آورید. لامپ مناسب بنفشه را باید با در نظر گرفتن سایز گیاه و فاصله ی تابش به گیاه انتخاب نمود. در بخش محصولات انواع لامپ های رشد موجود می باشد با توجه به نوع نیازتان نور خود را تهیه نمایید و در صورت لزوم می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید و از کارشناسان ایران گرولایت برای انتخاب محصول صحیح ( مناسب گیاه خودتان) مشاوره دریافت نمایید. خرید  چراغ رشد گیاه نیاز به آگاهی هایی دارد که با خواندن مقاله ای در این زمینه می توانید اطلاعاتتان را کامل فرمایید.

     مشخصات: اسم علمی بنفشه آفریقایی Saintpaulia ionantha ، از خانواده Gesneriaceae  می باشد. این جنس دارای  12 گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز علفی است. گونه مورد نظر بومی نواحی مركزی افریقا بوده و ارتفاع آن به حدود 8 تا 12 سانتی متر و گسترش آن به حدود 15 تا 22 سانتی متر می رسد. برگ های بنفشه آفریقایی نسبتا سبز تیره، به شكل قلبی با كركهای مخملی است. گل های این گیاه به صورت منفرد و در تمام سال روی گل آذین كوچك چتری ظاهر می شوند. این گلها شبیه بنفشه معمولی بوده ولی گلبرگها تقریبا مدور و كشیده می باشند. حداقل حرارت در زمستان ، برای این گیاه، 13 درجه سانتی گراد است و آبیاری نیز، مخصوصا با آب سرد، نباید انجام بشود.

    1. مراقبت: بنفشه آفریقایی به نور متوسط، حرارت زیاد، خاك همیشه خیس، رطوبت 70 تا 90 درصد و خاك كمی اسیدی احتیاج دارد.
    2. کود: كود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان 3 گرم در لیتر، هر هفته یكبار از اردیبهشت تا مهر ماه، مصرف نمود. 
    3. خاک: خاك جنگلی نرم و قابل نفوذ یا تورب با كمی خاك برگ برای پرورش این گیاه مناسب است.
    4. نور: گیاه بنفشه آفریقایی بسیار حساس است با لامپ مخصوص رشد گیاه میزان و زمان نوردهی به گیاهتان را کنترل نمایید.

    تکثیر بنفشه آفریقایی :

    برای تكثیر بنفشه آفریقایی می توانید در فصل تابستان قلمه برگی تهیه كنید. برگهای بالغ، اما نه خیلی پیر را با دمبرگ، جدا كنید و دمبرگ را در پودر هورمون ریشه زایی فروكرده و در كمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. درجه حرارت محیط را تا زمان ریشه زایی 18 تا 21 درجه سانتیگراد نگاه دارید. تكثیر از طریق بذر هم انجام می شود. برای این كار بذرها ی بنفشه آفریقایی رابه صورت پراكنده در گلدان كم عمقی بكارید و خاك را كمی مرطوب نمایید. با شیشه یا پلاستیك شفاف روی گلدان محتوی بذر را بپوشانید. این كار را باید در اویل بهار در حرارت 18 تا 21 درجه سانتی گراد انجام دهید.

    نور مصنوعی مخصوص رشد گل بنفشه

    عوارض و درمان گل بنفشه آفریقایی:

    گلهای بنفشه آفریقایی دراثر كمبود مواد غذای ریزمغذی، متفرق و پژمرده می شوند. برای ازبین بردن علایم، آنها را طبق دستور تغذیه مصنوعی نمایید. غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری ازبالا، عامل ایجاد لكه های قهوه ای روی برگها میباشد. بنفشه آفریقایی احتیاجی به غبار پاشی ندارد و از زیر گلدانی آبیاری می شود. اگر مشاهده كردید به طور ناگهانی  گیاه شما زرد شده، گلدان رابه هوای مملو از اكسیژن منتقل كنید. ممكن است هوای كثیف و یا گاز آشپزخانه این علایم راایجاد كرده باشد. هوای گرم وخشك، باعث پیچیدگی و خشكی برگها می شود.

    همچنین هوای سرد می تواند برگها را پژمرده و خم كند. اگر مقاوم شرایط برای گیاه شما مساعد است ولی گیاه گل نمی دهد به خاك گلدانها كود مایع اضافه كنید. گلهای شفاف و كمرنگ مربوط به صدمه قطرات آبی است كه هنگام غبار پاشی روی گلها ریخته است و آبیاری زیاد از حد هم گلها و برگهای گیاه را می پوساند در تمام طول سال، هفته ای دوبار آبیاری كافی است. گلدانهای خیلی بزرگ باعث می شوند بنفشه آفریقایی، گل ندهد. در این صورت تادو سال گلدان را تعویض نكنید.

    بنفشه آفریقایی هم مثل هر گیاه دیگری به مجموعه ای از عوامل برای رشد و نمو بهینه نیاز دارد كه از این میان می توان به نور، دما، آب، مواد غذایی و محیط كشت اشاره كرد.
     

    نور مناسب بنفشه آفریقایی (نور مصنوعی مناسب برای بنفشه آفریقایی):
     

    بنفشه آفریقایی در نور به نسبت كم به خوبی رشد می كند ولی برای گلدهی نیاز به شدت نور بیشتر دارد. این گیاه بسیار دوستدار روشنایی است. در زمستان باید از نور كامل آفتاب بهره مند شود و یا اگر نور مستقیم ندارید می توانید از چراغ رشد گیاه استفاده نمایید. در صورتی كه بخواهیم بنفشه آفریقایی را در محیط سرپوشیده و كم نور پرورش دهیم می توانیم از لامپ های مخصوص رشد گیاه استفاده كنیم، این لامپ ها باید در فاصله چهل تا پنجاه سانتی متری گیاه نصب شوند.

    لازم نیست چراغ ها به طور مرتب روشن باشند، بلكه می توانید در ساعات مشخص چراغ ها را خاموش كنید. مزیت استفاده از نور مصنوعی نسبت به نور آفتاب اینست كه برگ ها دچار سوختگی نخواهند شد. از آنجا كه گرد و غباری كه بر برگ ها می نشیند میزان نور دریافتی گیاه را كم می كند باید سعی كنیم همواره برگ ها را تمیز نگه داریم. در کل بهترین راه برای تعیین كفیت میزان روشنایی این است كه چگونگی رشد گیاهان را مورد توجه قرار دهیم. اگر دمبرگ ها بیش از حد بلند و كشیده و متمایل به سمت بالاست و برگ ها سبز تیره داشته و گیاه خیلی كم گل می دهد نشانه كمبود روشنایی است.


    هنگامی كه رنگ برگ ها روشن شده و به زردی می گراید نشانه ی نور زیادی است، در شدت نور خیلی زیاد لكه های سوختگی روی برگ ها بروز خواهد كرد و برگ ها به سمت پایین خم شده و شكننده می شوند. كمترین دمای قابل تحمل برای گیاه در زمستان 13 درجه است. این گیاه بر عكس اغلب گیاهان هر چه دمای شبانه گرمتر و دمای روزانه خنك تر باشد بهتر رشد و نمو می كند. اگر دمای روزانه بالاتر از 29 درجه باشد باعث تحریك گلدهی زودهنگام و ضعیف شدن گیاه می شود. حداكثر دما برای این گیاه 32درجه است.
    آبیاری:
    در مورد مقدار آب و فاصله زمانی بین دو آبیاری عواملی چون نور، گرما، خاک، جنس و حجم گلدان و سن گیاه دخالت دارد ریشه بنفشه آفریقایی نسبت به آب زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می گردد. بنابراین بهتر است در مورد مقدار و دفعات آبیاری توجه بیشتری داشته باشید و این كار را با دقت و احتیاط كامل انجام دهید. بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است كه خاک كاملاً خشك شده و گیاه احتیاج زیادی به آب داشته باشد؛ اگر هنوز خاک خیس است به گیاه آب ندهید. با لمس كردن خاک می توانید از خشكی آن مطمئن شوید.

    مقدار آب در هر مرتبه آبیاری باید به اندازه ای باشد كه آب از منفذ زیر گلدان خارج نشود . از پاشیدن آب روی برگ ها جدا خودداری كنید. یكی از روش هایی كه امروزه برای آبیاری بنفشه آفریقایی مرسوم شده، استفاده از زیر گلدانیِ گود است. در این روش زیر گلدانی را از آب پر كنید، بعد از پانزده دقیقه آب از راه منفذ كف گلدان جذب خاک می گردد. بعد آب اضافی زیر گلدانی را خالی كنید.

    برای آبیاری بنفشه آفریقایی باید از آب ولرم هم دمای اتاق استفاده كرد زیرا آب سرد موجب ایجاد شوک و فروافتادن گل ها و ایجاد لكه هایی روی برگ ها می شود. اگر یك شب قبل از آبیاری ظرف را در اتاق نگهداری كنیم دمای آن متعادل شده از طرفی کلر موجود در آب خارج می شود زیرا کلر اضافی موجود در آب آبیاری برای بنفشه آفریقایی زیان آور است.
     

    مواد غذایی بنفشه آفریقایی:
     

    در فصول گرم هر پانزده روز یك بار به وسیله غذاهای كمكی، گیاه را تقویت كنید. هیچ گاه هنگامی كه بستر خاک كاملاً خشك و گیاه تشنه است به آن كود ندهید زیرا ممكن است ریشه های گیاه توانایی جذب آب را نداشته و آسیب ببیند.
    محیط كشت:
    نكته ای كه باید همه بدانند این است كه اكثرا گیاهان گلدار برای گل دادن به خاک اسیدی نیاز دارند اگر دیدید روی سطح خاكتان سفیدک جمع شده بدانید خاكتان شوره زده و به سمت قلیایی شدن پیش می رود. برای افزایش پی اچ می توان از پوست تخم مرغ استفاده كرد. به این صورت كه پوست تخم مرغ را در آبی كه برای بنفشه آفریقایی كنار می گذاریم به مدت یك شب خیسانده، و یا آن را خرد كرده به صورت پودر درآورده به میزان یك فنجان برای یك فوت مكعب حدودا 27 لیتر خاک به كار می برند.

    به این ترتیب کلسیم مورد نیاز گیاه نیز تامین خواهد شد. البته آهك زیاد هم محیط كشت را قلیایی می كند كه برای بنفشه افریقایی مثل اكثر گیاهان مناسب نیست. بهترین پی اچ برای رشد بنفشه افریقایی اندكی اسیدی یعنی 6.5 است زیرا این گیاه خود را به پی اچ آب باران سازش داده است. در نهایت بنفشه آفریقایی به دلیل مقاومت به خشكی، گرمی هوا یكی از گیاهان ایده آل برای نگه داری در آپارتمان است. البته برای پرورش آن باید 3 شرط دمای یكنواخت، رطوبت مناسب و محیط كشت مساعد را فراهم كرد.

    گلدان مناسب بنفشه آفریقایی

    گلدان مناسب با توجه به حساسیت این گیاه نسبت به سرما بهتر است آنها را در گلدانهای پلاستیك پرورش دهیم و ازگلدانهای سفالی استفاده نكنیم زیرا سفال در طول ماههای سرد، سرما را جذب می كند و نتیجه این تنش سرمایی در گیاه قهوه ای شدن و مرگ برگها است. در صورت ضرورت تعویض گلدان این كار را در بهار انجام دهید.كود دهی بنفشه های آفریقایی را باید درهر آبیاری با یك كود رقیق حاوی فسفر بالا تغذیه نمود.

    هیچگاه غلظت كود را از میزان توصیه شده بالاتر نبرید و خاک را هر 2 تا 3 ماه یكبار شستشو دهید و اجازه دهید خاک با خروج كامل آب از زهكش كف گلدان كاملاً شسته شود. با اجرای یك برنامه كود دهی منظم و مداوم املاح در خاک گلدان تجمع می یابند و در صورت عدم شستشوی خاک، ریشه ها صدمه می بینند. چنانچه اندازه گلدان نسبت به بوته بزرگ باشد گیاه گل نخواهد داد.

    تكثیر:
    -1 كاشت بذر
    -2 گرفتن پاجوش
    -3 گرفتن قلمه برگ:
    عمومی ترین راه تكثیر بنفشه قلمه برگ هست.بهترین برگها برای قلمه گرفتن برگ های میانی هستند كه انرژی لازم رو برای اینکار دارند.
    ساقه را با یك چاقوی تیز به صورت اریب از 3 یا 4 سانتی ببرید و در محیط قلمه طوی كه فقط بیرون از خاک بماند بکارید. هر چقدر ساقه بلندتر باشد بوته دیرتر رشد خواهد كرد.

    خاک مناسب:

    خاک مناسب 60 درصد پیت ماس و 40 درصد پرلیت می باشد. تا زمان بالغ شدن بنفشه از كوددادن به آن خودداری نمایید. بنفشه آفریقایی هوای تازه را دوست دارد البته نباید در مسیر كوران باد قرار گیرد.

    علت های عدم گلدهی:

    بهتر است پاجوش های اضافی را پیش از آنكه خیلی بزرگ شوند حذف كرده و تنها یك طوقه اصلی را در یك گلدان نگه دارید. گاه علی رغم مساعد بودن تمام شرایط و سالم بودن گیاه، بوته بنفشه همچنان به رشد رویشی ادامه داده و گل نمی دهد. در چنین شرایطی ایجاد یك تنش یا شوک می توان موجب تحریك گیاه به گلدهی شود.

    این شوک می توان به صورت تنش خشكی یا تنش حرارتی باشد اجازه دهید گیاه كمی پژمرده شود سپس اقدام به آبیاری كنید یا كاهش دما و مجددا افزایش دما به میزان عادی باشد.

    فقط پیش از ایجاد تنش باید از مساعد بودن تمام عوامل و نیز سالم بودن گیاه اطمینان پیدا كنید. یك راه دیگر كندن برگ های پیر و بزرگ در حاشیه ی گل هست كه باعث می شود نسبت ریشه به برگ زیاد شده و انرژی لازم برای گلدهی فراهم شود.

    عوارض و درمان گیاه بنفشه آفریقایی: گلها ریز و متفرق هستند: گلهای پژمرده را حذف و گیاه را طبق دستور تغذیه مصنوعی نمایید. گیاه سالم است ولی به طور ناگهانی زرد شده است: گاز آشپزخانه و یا گاز نفت و هوای كثیف عامل آن است، گیاه را به هوای مملو از اكسیژن انتقال دهید. برگ ها پیچیده و خشك و خم شده اند: هوا گرم و خشك است و گیاه به آبیاری نیاز دارد، از رطوبت دائمی پایدار استفاده كنید، هرگز غبارپاشی نكنید.

    برگ ها پژمرده و خم می شوند: هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل كنید. رگه ها یا لكه های سفید رنگ روی برگ ظاهر شده است: به خاطر ریختن آب روی برگ ها، یا سوختگی ناشی از آفتاب و یا از همه مهمتر، آبیاری نامنظم گیاه و خشكی دیدن گیاه میباشد، برگ های این چنینی را كنده و آبیاری را مرتب كنید.

    نمك و شوره روی خاک و مشکل پی اچ باعث این قبیل نارسایی ها می شود. گلها شفاف و كمرنگ شده اند: صدمه مربوط به قطرات آب حاصله از غبارپاشی است. در هنگام غبارپاشی گلها را محفوظ دارید. گلها و برگ های گیاه می پوسند: آبیاری زیاده از اندازه انجام شده است. در تمام طول سال هفته ای دو بار آبیاری كافی است، گیاه را از بالا آبیاری نكنید . طبق دستور عمل نمایید.

    برگ های جدید ریز و تعداد آن ها زیاد است: احتیاج به تعویض گلدان ها دارند. در بهار گلدان ها را با یك اندازه بزرگتر تعویض نمایید. گیاه سالم است ولی گل نمیدهد: گلدانها خیلی انتخاب شده اند. تا دو سال آینده گلدانها را تعویض ننمایید. یا در صورتی كه مواد غذایی كمكی به خاک گلدان اضافه نكرده اید آن را

    تغذیه مصنوعی نمایید. برگ ها رنگ پریده هستند یا حاشیه برگ ها زرد می شود: نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد، گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل و در صورتی كه برگ ها كوچك باقی میمانند طبق دستور گیاه را تغذیه كنید. برگ ها خیلی سفید و یا خیلی زرد می شوند: به خاطر كمبود منیزیم و یا نور شدید در تابستان است، سولفات منیزیم یا كود كامل اضافه كنید و از نور مستقیم دور كنید.

    آفت های بنفشه آفریقایی:

    شپشك ها: یكی از رایج ترین گونه ها شپشك آردآلود است كه تارهای پنبه ای چسبناک دور خود ایجاد كرده حشره داخل آن محافظت می كند. در حال پیشرفته روی تمام سطوح از جمله پشت و روی برگ ها و روی دمبرگ به چشم می خورد برای پاكسازی ابتدا به وسیله ی گوش پاک كن آغشته به الکل تا جای ممكن حشرات را جدا كرده و برگ را تمیز نمایید سپس با استفاده از محلول حشره كش مناسب و طبق دستوری روی بطری، پشت و روی برگ گیاه را با دقت سمپاشی كنید. نكته بسیار مهم جلوگیری از شیوع شپشك هاست. برای این منظور گیاهان آلوده را از سایر بوته ها دور كرده و دست و لوازم كار را تمیز نگه دارید.

    تریپس:

    یكی از آفات رایج بنفشه آفریقایی است كه در بافت های گیاه تخم ریزی می كند. اگر با نوک انگشت به پرچم ها ضربه بزنید موجودات ریزی را خواهید دید كه از پرچم ها خارج شده و با سرعت حركت می كنند. عموما سفید رنگ هستند بنابراین تشخیص آنها روی گلهای روشن دشوار است. در صورت آلودگی باید حتما گیاه را قبل از همه از بقیه گیاهان خود جدا كرده و همه گل ها و غنچه ها را حذف نموده و دور بریزید. سپس گیاه را با یك حشره كش مناسب تیمار كنید.

    كنه ی سیکالمن هوالناک ترین آفت بنفشه آفریقایی:

    كنه ی سیکالمن از شیره ی گیاهی ساقه و جوانه های بنفشه در نزدیك سطح خاک تغذیه می كند و موجب بدشکلی و افتادن برگ ها و پوسیدگی از قسمت مركزی بوته به سمت بیرون می شود. پیشگیری از این آفت آسان تر از كنترل آن است كه از طریق قرنطینه گیاهان جدید برای اطمینان از عدم آلودگی و نیز ضدعفونی كردن ابزار و ظرف كاشت انجام می شود. بهترین راه در برخورد با گیاهان آلوده به كنه این است كه 3 یا 4 برگ سالم گیاه را جدا كرده و در محلول كنه كش فرو برده و برای تكثیر استفاده كنید و بقیه گیاه را دور بیندازدید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    zamani
    1395/11/18 16:11

    با سلام در طول هفته یک مرتبه آبیاری کافی می باشد.

    ناظری
    1395/11/18 14:15

    سلام به نظر شما میزان آبیاری این گیاه باید به چه نحوی باشد؟

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط