گل ختمی چینی

آنچه در این مقاله میخوانید
    گل ختمی چینی

    گیاه گل ختمی به نام فارسی گل ختمی چینی با نام علمی “Hibiscus rosa sinensis” بومی منطقه آسیای شرقی است. درختچه ای همیشه سبز بوده و در مناطق عاری از یخبندان کاشته می شود. با این وجود سازگاری این گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. عمر یک درختچه گل ختمی چینی کاشته شده در گلدان زیاد است و عمر چهل سال برای آن دور از انتظار نیست. سرعت رشد این گیاه زیاد بوده و ارتفاع گیاه بالغ به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ می رسد.

    گیاهان گل ختمی کاشته شده در گلدان کوچک تر بوده و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر، ارتفاع کمتری دارند. برگ های آن تخم مرغ شکل و نوک دار است. لبه برگ ها دندانه دار است و رنگ برگ ها سبز تیره است. گل ها به طور معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند ولی گل تعدادی از ارقام، پُرپر است. کاسه گل، استکانی شکل است و اندازه یک گل 10 الی 15 سانتیمتر است.

    گل ختمی چینی

    طول عمر گلهای گل ختمی بین یک تا دو روز است. رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز است با این حال ارقام مختلفی از آن وجود دارد که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هست.

    زمان گلدهی گیاه تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند. برخی از انواع گونه این گل تا اواسط پاییز نیز ممکن است گل بدهد. گیاه گل ختمی را باید از بادهای شدید محافظت کرد. در ضمن گیاه مستعد آفات و بیماری های زیاد است و در نگهداری از آن کمی باید دقت کرد.

    گل ختمی دارای خواص دارویی بسیاری است که از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کمک به درمان زخم پای دیابتی
    • کمک به اختلالات تنتفسی و برونشیت
    • درمان سنگ کلیه
    • کمک به خونریزی‌های جزئی
    • کمک به التهابات خفیف لثه
    • مشکلات دستگاه گوارش
    • کمک به زخم های پا ناشی از گردش خون ضعیف
    • برطرف کننده یبوست
    • کمک به رفع گلو درد
    • کمک به رفع سوختگی

    شرایط نگهداری گل ختمی چینی

     در ادامه به شرایط و روش‌های نگهداری از گیاه گل ختمی چینی خواهیم پرداخت:

    خاک 

    گیاه گل ختمی به خاکی تقریباً سبک با زهکشی نسبتاً بالا احتیاج دارد؛ مثلاً می توان از مخلوط خاک معمولی باغچه به همراه پیت ماس استفاده کرد. گیاه گل ختمی برای رشد بهتر به خاک حدوداً اسیدی احتیاج دارد، یکی از بهترین خاک ها برای گیاه گل ختمی ترکیب پیت ماس، خاک برگ و کود حیوانی پوسیده به نسبت مساوی است.

    برای خرید خاک گلدان و انواع خاک گلدان آپارتمانی از ایران گرولایت کلیک کنید.

    عکس گل ختمی چینی

    نور 

    گیاه گل ختمی چینی به مکانی پر نور و روشن به همراه نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اما باید توجه داشت که نور مستقیم و شدید آفتاب در ظهر و بعد از ظهر در روزهای گرم تابستان می تواند به برگهای آن آسیب وارد کند.

    برای گیاه گل ختمی در گلدان، بهترین محل قرارگیری پشت پنجره‌های جنوبی است. اگر میزان نور کم باشد موجب کم رنگ شدن برگها، بلند و علفی شدن آنان و عدم شکل گیری غنچه های گل و یا ریزش آنان خواهد گردید.

    آب 

    گل ختمی نسبت به آب مقاوم است و خاک خیلی خشک یا خیلی مرطوب را دوست ندارد. آب دادن گیاه گل ختمی زمانی مناسب است که سطح خاک تقریباً رطوبت خود را از دست داده باشد و این نکته را می‌بایست هر بار قبل از آبیاری به دقت بررسی کرد.

    با گرم تر شدن هوا نیاز به آبیاری در گیاه افزایش می یابد؛ معمولاً در طی تابستان هر هفته سه مرتبه و در طی زمستان هر هفته دو مرتبه آبیاری کافی گیاه گل ختمی کافی است. برای آبیاری گیاه گل ختمی در گلدان از آبی که در محیط به دما رسیده و کلرش را از دست داده استفاده کنید.

    در صورتی که بیش از حد آب بدهید یا خاک زهکشی خوبی نداشته باشد و به خوبی آب را از خود عبور ندهد، گیاه دچار پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی می شود.

    میزان رطوبت 

     در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد برای تأمین رطوبت هوای مناسب گل ختمی چینی باید بیشتر توجه نمود. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم که کلرش را از دست داده یا آب جوشیده، اسپری و یا اینکه از جزیره استفاده کنید.

    جزیره یعنی یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید. حال گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز را تأمین خواهد نمود.

    ختمی

    دما 

    گیاه گل ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و در یخبندان مقاومت ندارد. در صورت کاشت در مکانی پرنور مثل باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک 10 درجه سانتیگراد خشک نمی شود. البته مکان موردنظر باید از جریان باد محفوظ باشد. بهترین دما برای رشد گیاه بین 18 الی 25 درجه سانتیگراد است.

    این گیاه تا 27 درجه سانتیگراد نیز مشکلی نخواهد داشت و به شرط آبیاری مناسب و تامین رطوبت هوا (عدم خشک نبودن هوا) تا 30 درجه سانتیگراد را نیز تحمل خواهد نمود، گرمای بیشترهوا موجب کاهش گلدهی گیاه گل ختمی خواهد شد. دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد به گیاه آسیب وارد می‌کند و بهتر است در زمستان گیاه به محل گرم‌تر منتقل شود.

    هرس کردن گل ختمی چینی

    هرس کردن منظم گیاه گل ختمی باعث رویش گل های زیاد و زیباتر در سال آینده گیاه خواهد شد. از طرفی هرس کردن کمک می‌کند تا اندازه و شکل شاخه‌های گیاه قابل کنترل باشند. بعد از پژمرده شدن گل‌ها، آن‌ها را از شاخه جدا کنید و همینطور پس از گل‌دهی باید ساقه‌ها را هرس کرد.

    این کار از ریختن بذر و جوانه زدن آن‌ها در کنار بوته جلوگیری می‌کند. اما اگر بخواهید دانه‌ها را برای بهار آینده داشته باشید گل‌ها و چند ساقه را هرس نکنید. گل‌های ختمی در فصل زمستان به خواب می‌روند. برای جلوگیری از بیماری زنگ، همه ساقه‌ها و برگ‌ها را در زمستان هرس کنید.

    هرس کردن به این شکل است که در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

    کوددهی و تغذیه گیاه گل ختمی

    برای بهبود عملکرد گل ختمی از کود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که گل ختمی چینی در سال اول گل تولید نمی ­کند و استفاده از کود نیز تغییری در این کار ایجاد نمی ­دهد و باید تا سال آینده صبر نمایید. برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی با شاخص NPK 10-10-10، در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان و یا کودهای آلی مانند کمپوست هر یک یا دو هفته یکبار استفاده کرد.

    برای خرید انواع کود ارگانیک و غیر ارگانیک از ایران گرولایت کلیک کنید.

    تعویض گلدان گل ختمی چینی

     در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، به دلیل رشد ریشه های گیاه لازم است تا گلدان تعویض گردد. تقریباً هر 3-2 سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است. برای تشخیص اینکه چه زمانی برای تعویض گلدان گل ختمی مناسب است، به این نکته توجه کنید که ریشه های گل ختمی تا چه حد گلدان را پر کرده اند.

    گل ختمی چینیتکثیر گل ختمی چینی

    گیاه گل ختمی را می توان به سه روش تکثیر با قلمه و تکثیر با بذر و تکثیر از طریق خواباندن ساقه گیاه پرورش داد، که در ادامه به توضیح هر روش خواهیم پرداخت:

    قلمه زدن گل ختمی چینی

     یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار نمودن قلمه‌های آن است. در فصل‌های مختلف می توان از گیاه گل ختمی چینی، قلمه تهیه کرد .

     اما بهترین فصل قلمه زدن گل ختمی، در اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد. قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز، قلمه نیمه چوبی را در طی  فصل پاییز و در فصل زمستان قلمه چوبی را می توان از گیاه گل ختمی تهیه کرد. فقط باید توجه نمود هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد . مثلاً قلمه نیمه چوبی به طول 15-10 سانتیمتر و قلمه چوبی را می توان تا طول 30 سانتیمتر استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود 7 سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .

    بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و در دمای محیط حدود 21 درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود 4 الی 6 هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص میزان رطوبت هوای بیشتری نیاز دارد، زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

    کاشت بذر

     بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. تجربه نشان داده است که اگر بعد از تهیه بذر از گیاه به مدت 3-2 ماه در یخچال نگهداری شود میزان جوانه زنی آنها به مقدار زیادی افزایش می یابد .

    بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی 25 درجه سانتیگراد با رطوبت بالای محیط می باشد. بستر کاشت گیاه گل ختمی را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

    بذرها معمولاً سریع و در طی 4-1 هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود 4 یا 6 جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدانهایی مجزا جابجا کرد.

    خواباندن ساقه گیاه گل ختمی

    خواباندن ساقه راه دیگر تکثیر این گیاه است. در این روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرده و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

    بیماری‌ها و آفات گل ختمی چینی

    در این قسمت انواع بیماری‌های رایج و آفات گل ختمی چینی را با هم مرور خواهیم کرد:

    پوسیدگی برگ (کپک برگی) 

     به دلیل ریختن آب روی برگ‌ها در زمان آبیاری و رطوبت بالای محیط و نبود تهویه مناسب، این بیماری قارچی ایجاد می‌شود. برای درمان، برگ‌های آلوده را از گیاه جدا کرده و از سموم قارچکش برای کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری استفاده کنید.

    زنگ برگی

    یکی دیگر از بیماری‌های قارچی که معمولا زمانی‌که تهویه و گردش هوای خوبی برقرار نباشد و هم چنین در اثر باقی ماندن آب سطح برگ‌ها در زمان آبیاری رخ می دهد. برای پیشگیری از این بیماری باید مراقب باشید زمان آبیاری، آب روی سطح برگ نریزید. همچنین محل نگهداری گیاه گل ختمی از تهویه خوبی برخوردار باشد و اگر گیاه شما دچار این بیماری شد حتما از سموم شیمیایی قارچکش استفاده کنید.

    علت زرد شدن برگ‌ گل ختمی چینی

    آبیاری بیش از اندازه باعث آسیب به ریشه‌ها و آسیب جدی به گیاه گل ختمی شده و در نتیجه زرد شدن برگ‌ها می‌شود. بین دو آبیاری سطح خاک حتماً چک شود و هر زمان خشک بود آبیاری بر روی گیاه گل ختمی انجام شود.

    سفیدک پودری

    یکی دیگر از بیماری‌های قارچی گیاه گل ختمی، که پوشش سفید رنگی بر روی سطح برگ‌ها ایجاد می شود، سفیدک پودری است که در آن برگ‌های آلوده بعد از مدتی می‌ریزند. یکی از دلایل گسترش این بیماری رطوبت بالا است که منجر به باقی ماندن آب در سطح برگ می شود؛ برای از بین بردن این بیماری ازسموم قارچکش مانند اکسی کلرور مس یا بردوفیکس استفاده کنید.

    گل ختمی ژاپنی

    رشد علفی گل ختمی چینی

    در صورت فاصله زیاد بین برگ ها و دراز شدن بیش از حد ساقه گیاه گل ختمی، گیاه را به محل با نور زیادتر منتقل کنید. هرس سالانه ساقه‌ها در بهار، به پر پشت شدن گیاه گل ختمی ژاپنی و جلوگیری از رشد علفی آن کمک می‌کند.

    پژمردگی برگ‌ ها 

    در صورت خشکی و کم آبی شدید گل ختمی و خشک شدن بیش از حد سطح خاک و هم چنین در صورت رطوبت بسیار پایین محیط، منجر به پژمرده شدن برگ‌ها و برگهای گیاه حالت آویزان پیدا می‌کنند. برای رفع این مشکل سریعاً گیاه را آبیاری کنید و برای تأمین رطوبت گیاه از اسپری کردن یا ساخت جزیره ( قرار دادن گلدان بر روی ظرفی حاوی سنگریزه های خیس به شرطی که کف گلدان خیس نشود) استفاده کنید.

    شپشک آرد آلود گل ختمی چینی

    زخم‌های پنبه‌ای و سفید رنگ که در سطح برگ و ناحیه اتصال برگ به ساقه ایجاد می‌شود در اثر آفت شپشک آرد آلود می باشد. برای درمان این آفت در مرحله اول به کمک یک تکه پنبه آغشته به الکل هفتاد درصد، شپشک‌ها را از سطح گیاه بردارید و برگ را شستشو دهید. سپس با سموم سیستمیک حشره کش مانند کنفیدور برگ‌ها را اسپری کنید. سم پاشی در فضای باز و همراه با ماسک و دستکش انجام شود.

    سوالات متداول گل ختمی چینی

    1- علت زرد شدن برگ گل ختمی چینی چیست؟

    آبیاری بیش از اندازه باعث آسیب به ریشه‌ها و آسیب جدی به گیاه گل ختمی شده و در نتیجه زرد شدن برگ‌ها می‌شود. بین دو آبیاری سطح خاک حتماً چک شود و هر زمان خشک بود آبیاری بر روی گیاه گل ختمی انجام شود.

    2- چگونه گل ختمی چینی بکاریم؟

    تکثیر گل ختمی چینی به سه روش قلمه زدن، کاشت بذر و خواباندن ساقه گیاه گل ختمی انجام می شود.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    سامانی
    1402/10/09 16:14

    گیاه من تبدیل به درختچه شده ولی چند سالی هست که گل نمیده چیکار کنم

    سلام
    1402/04/30 17:44

    سلام. ختمی چینی ما غنچه های زیاد و درشتی میکند ولی هیچکدام باز نمیشوند دلیلش چیست؟ با تشکر

    irangrowlight
    1402/06/01 13:04
    پاسخ به:سلام

    حجم نور و مواد غذای برای گیاه کافی نیست و انرژی مورد نیاز گیاه تامین نمیشه


    سادات
    1401/08/03 15:30

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون .ببخشید بذر گیاه در کجای گل قرار دارد ؟
    F1672h@gmail.com

    irangrowlight
    1402/01/21 12:07
    پاسخ به:سادات

    با سلام. شما می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ دهند

    سادات
    1401/08/03 15:25

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون .ببخشید بذر گیاه در کجای گل قرار دارد ؟

    رقیه
    1400/11/26 16:28

    طودسعرب

    سارا
    1396/02/11 10:22

    نظر جدید

    مشاوره خرید
    ۰۲۱-۸۸۵۶۵۴۷۹

    محصولات جدید

    مقالات مرتبط